Р Е Ш Е Н И Е №136
гр.Стара Загора, 26.04.2023 год.
В И М Е Т О Н А Н
А Р О Д А
Старозагорският административен съд
в публичното заседание на двадесет и осми март
през две
хиляди двадесет и трета година в състав:
Председател: БОЙКА ТАБАКОВА
Членове:
при секретаря Николина Николова
и в присъствието
на прокурора , като
разгледа докладваното от БОЙКА
ТАБАКОВА адм.дело № 4 по описа
за 2023 г, за да се произнесе, съобрази следното:
Производството е по реда на чл.145 и следващите от
Административнопроцесуалния кодекс (АПК), връзка чл.26, ал.1, т.1 от Наредба 4
от 30.05.2018г за условията и реда за изплащане, намаляване или отказ за
изплащане, или за оттегляне на изплатената финансова помощ за мерките и
подмерките по чл. 9б, т. 2 от Закона за подпомагане на земеделските
производители (ЗПЗП).
Образувано е по жалба от В.К.П. *** срещу Акт за
установяване на публично държавно вземане (АУПДВ) № 24/06/3/0/06080/04/01 с
изх.№ 07-264-6500/164 от 08.12.2022 г., издаден от Директора на Областна
дирекция гр. Хасково на Държавен фонд „Земеделие“, с който е отказано изплащането
на финансовата помощ в размер на 9 779.00 лв., представляваща второ плащане по
реда на чл. 3, ал. 2, т. 2 по Административен договор №
BG06RDNP001-6.007-1398-С01 от 09.04.2021 г., прекратен е Административен
договор № BG06RDNP001-6.007-1398-С01 от 09.04.2021 г. и е разпоредено
възстановяване на публично държавно вземане в размер 19 558.00 лв ведно със законната лихва върху него от датата на
неизпълнението. В жалбата са изложени оплаквания за незаконосъобразност на уведомителното писмо, като постановено при
съществено нарушение на процесуалните правила и неправилно приложение на
материалния закон. Поддържа се, че
неправилно не е приложен редът по ДОПК за издаване на АУПВД, което
възпрепятства обжалването му по целесъобразност. Според жалбоподателя липсват одобрени
правила за размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова
помощ, както и липсват мотиви в акта за връщане изцяло на получената
безвъзмездна помощ. Твърди, че Наредба 4 от 30.05.2018г и административният
договор, предвиждащи изцяло връщане на безвъзмездната помощ, противоречат на нормативен акт от по-висока
степен, какъвто е ЗПЗП. Направено е искане за отмяна на оспорения АУПВД.
Ответникът- Директор на Областна дирекция гр. Хасково
на Държавен фонд „Земеделие“, чрез процесуалния си представител оспорва
жалбата. Твърди, че оспореният акт е издаден при спазване на
административнопроцесуалните правила и при правилно приложение на материалния
закон. Посочва, че твърдението на жалбоподателя за изгубена/открадната
документация и здравословни проблеми като причина за неизпълнение на
договорните му задължения, не са подкрепени с никакви доказателства. Моли съда
да постанови решение, с което да отхвърли жалбата. Претендира присъждане на
юрисконсултско възнаграждение.
Съдът, след преценка на събраните в хода на
административното и съдебното производство писмени документи, приема за
установено от фактическа страна следното:
Между страните не е спорно, че на 09.04.2021 г. между
ДФ „Земеделие“ и В.К.П. е сключен административен договор № BG06RDNP001 -6.007-
1398-С01 /т.1, л.153 и сл/ и 18.05.2021г е извършено първото плащане в размер
на 19 558.00 лв на основание чл. 3. ал. 2, т. 1 от Договора.
С Анекс № BG06RDNP001-6.007-1398-C02 от 19.07.2021 г.
страните се споразумяват, че срокът за изпълнение на одобрения бизнес план и
подаване па искането за второ плащане по чл. 6 и чл. 3 от Договора се променя
на 15.07.2022 г т.1, л.216 и сл/. На 15.07.2022 г. от страна на В.К.П. е
подадено чрез ИСУН искане за плащане (искане за плащане, технически отчет,
финансов отчет) – т.1, л.16 и сл.
Чрез кореспонденция в ИСУН с per. № BG06RDNP001-6.007-1398-С03-М019
от 19.07.2022 г., на жалбоподателя е даден 15-дневен срок за представяне на изискуеми
документи към подаденото от него искане за плащане, а именно:
Секция „А. Общи документи“:
- т.G 04
-Декларация за Данните за определяне на Стандартен производствен обем на
стопанството към датата на подаване на искането за плащане (Приложение Б от
Условията за изпълнение);
- т. G 07
- Първични счетоводни документи (например фактури, договор, приемо предавателен
протокол), доказващи придобиването на дълготрайните материални и нематериални
активи, посочени в бизнес плана, във връзка с изпълнение на специфичен резултат
„Създадени нови трайни насаждения, ягодоплодни и лозя, вкл. винени - най- малко
2 дка.“ от прилож. № 3 към анекс № BG06RDNP001-6.007-1398-С03/05.10.2021г.
- т. G 19
- Удостоверение за родствените връзки на съпруга/та на бенефициента ФЛ, на
съпруга/та на собственика на предприятието на бенефициента ЕТ. на съпруга/та на
едноличния собственик на капитала на бенефициента ЕООД, на съпругата на
собствениците на бенефициента ООД, на членовете на кооперацията, издадено от
съответната община по постоянен адрес не по-рано от месеца, предхождащ датата
на подаване на искането за плащане (в случай че бенефициентът - ЗС,
собствениците на ЕТ. ЕООД. ООД, председателят на кооперацията са
женени/омъжени.);
- т. G 26
- Удостоверение за наличие или липса на задължения по Закона за местните данъци
и такси от съответната община по седалището на бенефициента;
Секция „Б. Специфични документи" във връзка с
изпълнение на специфичен резултат „Създадени пови трайни насаждения, ягодоплодни
и лозя, вкл. винени - най- малко 2 дка.“ от прилож. № 3 към анекс №
BG06RDNP001-6.007-1398-С03/05.10.2021 г:
- 1 02.S
01 - Документ за собственост па земя и/или земеделска земя и/или копие от
вписан в службата по вписванията към съответния районен съд договор за наем.
и/или вписан в службата по вписванията към съответния районен съд и регистриран
в съответната общинска служба на МЗХГ договор за аренда със срок на действие,
покриващ периода от пет години, считано от датата на сключване на административния
договор за предоставяне на финансова помощ, придружени от актуална скица и
коректно отразен начин па трайно ползване (за земята в стопанството, за която
такива не са предоставени при подаване на проектното предложение и/или са
настъпили промени след издаване на заповедта за одобрение), а именно вписан в
службата по вписванията договор за аренда на им. № 147168 със срок на действие
до 09.04.2026 г. и скица с коректно отразен начин на трайно ползване на същият;
- I 02.S
03 - Становище на областна дирекция по безопасност на храните, че земеделското
стопанство и дейността му отговарят на изискванията на Закона за защита на
растенията;
- I 02.S
05 - В случаите па създаване, презасаждане и възстановяване на трайни
насаждения: При овощен посадъчен материал в зависимост от категорията -
сертификат за сертифициран посадъчен материал, издаден от ИАСАС. а при
стандартен (САС) материал - фирмен документ, издаден от производителя. При
лозов посадъчен материал - сертификат за сертифициран посадъчен материал или
документ за одобрение на стандартен лозов посадъчен материал, издаден от ИАСАС,
при декоративен посадъчен материал - фирмен документ, издаден от производителя;
- I 02.S
06 - Растителен паспорт, издаден от БАБХ, съгласно изискванията на Наредба №8
от 2015 г. за фитосанитарния контрол;
- I 02.S
09 - Дневник (регистър) на стопанството за всички земеделски дейности,
извършвани в земеделските земи;
- Други
документи по реда на т. 28 от раздел 2 на УИ, а именно „ .... включително
такива, които не са изрично посочени в приложенията към условията за
изпълнение.“:
- Декларация
за наличие па електронна страница; Годишна данъчна декларация по чл. 50 от ЗДДФЛ; Договор за покупко-продажба, приемо-предавателеи протокол и платежни
документи за закупуване на посадъчен материал; Документ от РИОСВ относно им. №
147168 и документи за реализирана продукция за 2021 г.
В
отговор на изпратено от ДФЗ уведомление е получена кореспонденция с per. №
BG06RDNP001 -6.007-1398-С03-М019-А001 от 01.08.2022 г., към което са приложени
документ по т. G 04 -Декларация за Данните за определяне на Стандартен
производствен обем на стопанството към датата на подаване на искането за
плащане (Приложение Б от Условията за изпълнение), Декларация за наличие па
електронна страница и фактура за покупка на работно облекло.
С писмо
с изх. № № 07-264-6500/89/25.10.2022 г, изпратено чрез ИСУН с per. №
BG06RDNP001-6.007-1398-C03-M020 от 25.10.2022 г, директорът на Областна
дирекция гр. Хасково на ДФ „Земеделие“ уведомява жалбоподателя, че е открито
производство по издаване на акт за установяване на публично държавно вземане поради
установено неспазване на разпоредбите на чл.14, ал.2 от Договора и т.2 и т.3.2 от раздел 2 от Условията за
изпълнение на одобрени проекти по процедура чрез подбор № BG06RDNP001-6.007 по
подмярка 6.3 "Стартова помощ за развитието на малки стопанства“. В писмото е посочено,
че в определения му срок до 03.08.2022г жалбоподателят не е представил всички
изискани му документи, поради което се отказва второ плащане по договора, дължи
се връщане на пълния размер на пълното плащане и ще бъде издаден АУПДВ за
задължение в общ размер 19 558.00лв.
Жалбоподателят е
депозирал писмени възражения с писмо вх. № 07-264-6500/89# 1 от 08.11.2022 г., към
което са приложени част от изисканите е кореспонденцията от 19.07.2022 г.
документи, а именно годишна данъчна декларация, удостоверение за родствени
връзки, фирмен документ за качество на овощен посадъчен материал и дневник за
растителна защита. Във възражението си обосновава непредставянето на всички изискани
документи с факта, че документацията му е била открадната/изгубена и е имал
здравословни проблеми, но без да представя доказателства за тези твърдения.
С оспорения в настоящото производство
АУПВД № 24/06/3/0/06080/04/01 с изх.№ 07-264-6500/164 от 08.12.2022, издаден от
Директора на Областна дирекция гр. Хасково на Държавен фонд „Земеделие“, на
основание чл.27, ал.3 и ал.7 от ЗПЗП и чл.162, ал.2, т.8 и т.9 от ДОПК е отказано
изплащането на финансовата помощ в размер на 9 779.00 лв., представляваща второ
плащане по реда на чл. 3, ал. 2, т. 2 по Административен договор №
BG06RDNP001-6.007-1398-С01 от 09.04.2021 г., прекратен е Административен
договор № BG06RDNP001-6.007-1398-С01 от 09.04.2021 г. и е разпоредено
възстановяване на публично държавно вземане в размер 19 558.00 лв. Прието е, че
от страна на жалбоподателя не е спазено задължението да подаде искане за второ
плащане, окомплектовано с всички изискуеми документи по раздел 4 „Списък с
документи, които се прилагат към искане за второ плащане“ от Условията за
изпълнение. Изложеното е квалифицирано като неспазване на разпоредбите на чл.
14, ал. 2 от Договора и т. 20 от раздел 2 от УИ. На основание чл. 9, ал. 1, т. 1, във вр. с чл. 9, ал. 2, т. 1 от
Договора е отказано второ плащане по чл. 3, ал. 2, т. 2 от договора, а на
основание чл. 2, ал. 2, чл. 17. ал. 1 и ал. 6 от Договора, т. 32 и т. 32.1 от
раздел 2 от УИ, и чл. 26, ал. 1. т. 1 от Наредба № 4 от 30.05.2018 г., е
разпоредено връщане на пълния размер на полученото първо плащане ведно със
законната лихва върху него, считано от датата на изпадане в забава.
Въз основа на така установената фактическа обстановка
съдът направи следните правни изводи:
Жалбата е насочена срещу подлежащ на съдебно оспорване
и контрол за законосъобразност административен акт, в срока по чл.149, ал.1 от АПК от съобщаването му на 09.12.2022г /т.1, л.142/, от лице с правен интерес - адресат на акта, чиито права и законни
интереси са засегнати неблагоприятно от него. С оглед изложеното жалбата е процесуално допустима.
Разгледана по същество, се явява неоснователна.
Съгласно разпоредбата на чл.162, ал. 2, т. 8 от ДОПК,
публични са вземанията за недължимо платени и надплатени суми, както и за
неправомерно получени или неправомерно усвоени средства по проекти, финансирани
от средства на Европейския съюз, включително свързаното с тях национално
съфинансиране, които възникват въз основа на административен акт, включително
финансови корекции, надплатен аванс, надхвърлени процентни ограничения,
превишени позиции по бюджета на проекта, кръстосано финансиране, както и
глобите и другите парични санкции, предвидени в националното законодателство и
в правото на Европейския съюз. В чл.166, ал.1 от ДОПК е предвидено че
установяването на публичните вземания се извършва по реда и от органа,
определен в съответния закон.
В нормата на §1, т.13 от ДР на ЗПЗП е регламентирано, че
Разплащателната агенция е специализирана акредитирана структура за приемане на
заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските
земеделски фондове и за прилагане на пазарни мерки, включително интервенция на
пазарите на земеделски продукти, по правилата на законодателството на
Европейския съюз. По силата на чл.11 и чл.11а от ЗПЗП, Държавен фонд
„Земеделие” е акредитиран за единствена Разплащателна агенция за РБългария за
прилагане на Общата селскостопанска политика на Европейския съюз. В чл.27, ал.3
и ал.5 от ЗПЗП е предвидено, че Разплащателната агенция е длъжна да предприеме
необходимите действия за събирането на недължимо платените и надплатени суми по
схеми за плащане и проекти, финансирани от европейските фондове и държавния
бюджет, както глобите и другите парични санкции, предвидени в законодателството
на ЕС, като вземанията, които възникват въз основа на административен договор
или административен акт, са публични държавни вземания и се събират по реда на
ДОПК. Съгласно разпоредбата на чл.20а, ал. 5 от ЗПЗП, Изпълнителният директор
на ДФ „Земеделие“, който е и Изпълнителен директор на Разплащателната агенция,
издава актове за установяване на публични държавни вземания по реда на ДОПК и
решения за налагане на финансови корекции по реда на глава пета, раздел III от
ЗУСЕСИФ.
Процесният АУПДВ е
издаден от материално и териториално компетентен орган в условията на
делегация, съгласно т. III и т.V от Заповед № 03-РД/1759 от 21.06.2021 г на
изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“.
Оспореният АУПДВ е в писмена форма, съдържа подробни мотиви
и при издаването му не са допуснати
съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Административният
орган е спазил изискванията на чл.35 и чл.36 АПК за изясняване на фактите и
обстоятелствата по случая и за служебно събиране на такива. Дадена е възможност
на бенефициента в разумен срок да изложи своите възражения по издаване на акта
и да представи доказателства. Административното производство, приключило с издаване на процесния АУПДВ, е образувано след
изменението на ЗПЗП /ДВ, бр. 51/2019г., в сила от 28.06.2019 г./, с което
законът изрично разграничава случаите, в които дължимостта на подлежаща на
възстановяване безвъзмездна финансова помощ по мерките и подмерките от
програмите за развитие на селските райони, се установява с решение за финансова
корекция и с АУПВД. В случая произходът на възникналото вземане от подлежащата
на възстановяване безвъзмездна финансова помощ е поради неизпълнение на
задължения на ползвателя на помощта по сключения договор и правилно е
установено с АУПВД по реда на ДОПК. Възражението на жалбоподателя, че не е
коректно посочен редът за обжалване на АУПВД, дори да се приеме за основателно,
само по себе си не може да доведе до незаконосъобразност на административния
акт.
При преценка на материалната законосъобразност следва
да се съобрази действителното наличие на сочените
в акта клаузи от договора и на чл. 26,
ал. 1. т. 1 от Наредба № 4 от 30.05.2018 г като основание да се откаже второ
плащане и се дължи връщане на първото плащане по Административен договор №
I3G06RDNP001-6.007- 1398-С01 от 09.04.2021г.
По делото е
безспорно, че съгласно чл. 3, ал. 2, т. 1 от този договор, първото плащане е
извършено на 18.05.2021 г., а по силата на чл. 2, ал. 3 от същия договор,
бенефициентът е следвало да направи искане за извършване на второ плащане в
срок до 15.07.2021 г, променен на 15.07.2022г с анекс към договора. На тази
дата е жалбоподателят е подал заявление за извършване на второ плащане без да
го комплектова с всички изискуеми документи по раздел 4 от Условията за изпълнение,
включително след изричното му уведомяване за констатираните пропуски в
заявлението.
Условията и редът за изплащане или отказ за изплащане
на финансовата помощ са уредени в Наредба № 4 от 30.05.2018 г., издадена на
основание чл. 9а, т. 3 от ЗПЗП. Раздел ІV /чл. 21 – 24 от същата наредба
регламентира специфични условия за плащания, като на основание чл. 21, ал. 1
Държавен фонд "Земеделие" - Разплащателна агенция, извършва първо
плащане - въз основа на сключен административен договор /т. 1 и второ плащане -
въз основа на подадено искане за второ плащане /т. 2/. Съгласно чл. 26, ал. 1, т. 1 от Наредба № 4 от
30.05.2018 г. Държавен фонд "Земеделие" - Разплащателна агенция,
отказва изцяло безвъзмездната финансова помощ и оттегля вече изплатената,
когато бенефициентът не подаде заявка за окончателно или второ плащане в
крайния срок, посочен в административния договор или в заповедта за
предоставяне на финансова помощ. Посочените разпоредби са възпроизведени и в
сключения между В.П. и Държавен фонд "Земеделие" Административен
договор № I3G06RDNP001-6.007- 1398-С01 от 09.04.2021г. Съгласно чл. 9. ал. 1. т. 1, във вр. с чл. 9. ал. 2. т. 1 от
Договора ДФ „Земеделие“ може да откаже второ плащане и да изисква
възстановяване на извършените по договора плащания, когато бенефициентът не е
подал искане за второ плащане, окомплектовано с всички изискуеми документи,
съгл. У И в срока, посочен в договора, респ. не е коригирал нередовностите в
указания срок.
По силата на чл. 21, ал. 1, т. 2 от Наредба № 4 от 30.05.2018
г. и чл. 3, ал. 2, т.2 от Административен
договор № I3G06RDNP001-6.007- 1398-С01 от 09.04.2021г. бенефициентът В.П. е
длъжен да подаде заявление за извършване на второ плащане, окомплектовано с
документите, изрично посочени в списък по Раздел 4 от Условията на изпълнение, в точно
определен срок от договора. Неизпълнението на нормативно и договорно
установеното задължение за подаване на второто заявление в срок и в цялост е
скрепено със санкцията, посочена в чл.
26, ал. 1, т. 1 от Наредба № 4 от 30.05.2018 г. - отказ за извършване на второ
плащане и възникване на задължение за връщане на първото плащане,
кореспондираща с предвиденото в чл. 9. ал. 1. т. 1, във вр. с чл. 9. ал. 2. т.
1 от Договора.
От Условията за
изпълнение по подмярка 6.3 „Стартова помощ за млади земеделски стопани“ от
мярка 6 „Развитие на стопанства и предприятия“ от Програмата за развитие на
селските райони за периода 2014 – 2020г., достъпни на интернет адрес https://eumis2020.government.bg/bg/s/Procedure/InfoEnded/a2861283-4aa2-4a14-894a-1259d78a49bd,
се установява, че изисканите от жалбоподателя документи фигурират в списъка по
Раздел 4, а съгласно т.28 от Раздел 2 „Финансово изпълнение на проектите и
плащане“ са му изискани и допълнителни такива, свързани с подпомаганата дейност.
Видно и от обясненията на жалбоподателя в съдебно заседание,
той не е изпълнил в цялост задължението си да представи изисканите му
документи. А твърденията му, че са били налице форсмажорни или други
непредвидени обстоятелства, които да са попречили за своевременното подаване на
комплектована заявка за извършване на второ плащане, не заявени пред ДФ
„Земеделие“ в срока по чл.20 от договора, нито са подкрепени с доказателства,
включително в настоящото производство въпреки дадената от съда възможност. Непредставените документи - становище на
областна дирекция по безопасност на храните, че земеделското стопанство и
дейността му отговарят на изискванията на Закона за защита на растенията, Растителен
паспорт, издаден от БАБХ, съгласно изискванията на Наредба №8 от 2015 г. за
фитосанитарния контрол, Дневник
(регистър) на стопанството за всички земеделски дейности, извършвани в
земеделските земи, документи за реализирана продукция за 2021г и Удостоверение
за наличие или липса на задължения по Закона за местните данъци и такси, са от
съществено значение за преценката дали намеренията на бенефициента се
изпълняват и стопанството му се развива в съответствие с договора и целите на
подпомагането.
По тези съображения настоящият съдебен състав счита, че в
съответствие с материалния закон и целта му да не се допуска неправомерно
разходване на европейски средства с обжалвания АУПВД на бенефициента В.П. е
отказано второ плащане по Договор № ВG 06 RDN Р001-6. 001-1710-С01 и е
определено подлежащо на възстановяване публично държавно вземане в размер на
19 558.00лева, ведно със законната лихва. В конкретния случай размерът на санкцията
за неизпълнение на конкретното нарушение е ясно дефиниран в Наредба № 4 от
30.05.2018г, доколкото се отказва извършване на второ плащане и възниква задължение
за връщане на първото плащане, конкретно посочени като суми в договора. Този
размер не се определя по критерии съобразно правила, одобрени със заповед на Изпълнителният директор на
Разплащателната агенция по чл.27, ал.9 от ЗПЗП, поради което оплакването на
жалбоподателя в такава насока е неоснователно. Предвид всичко изложено жалбата
му срещу оспорения АУПВД № 24/06/3/0/06080/04/01 с изх.№ 07-264-6500/164 от
08.12.2022 на Директора на Областна дирекция гр. Хасково на Държавен фонд
„Земеделие“ следва да бъде отхвърлена.
При този изход на спора
и своевременно направеното искане на ответника в полза на Държавен фонд
"Земеделие" на основание чл. 143, ал. 3 АПК следва да се присъдят
разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева.
Водим от горните мотиви и на основание чл.172,
ал.2 от АПК Старозагорският административен
съд
Р Е
Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата на В.К.П. ЕГН ********** *** срещу Акт
за установяване на публично държавно вземане № 24/06/3/0/06080/04/01 с изх.№
07-264-6500/164 от 08.12.2022 г., издаден от Директора на Областна дирекция гр.
Хасково на Държавен фонд „Земеделие“, с който е отказано изплащането на
финансовата помощ в размер на 9 779.00 лв., представляваща второ плащане по
Административен договор № BG06RDNP001-6.007-1398-С01 от 09.04.2021 г.,
прекратен е Административен договор № BG06RDNP001-6.007-1398-С01 от 09.04.2021
г. и е разпоредено възстановяване на публично държавно вземане в размер 19
558.00 лв ведно със законната лихва върху него от датата на неизпълнението.
ОСЪЖДА В.К.П. ЕГН ********** *** да заплати Държавен фонд
„Земеделие“ сумата 100 /сто/ лв, представляваща юрисконсултско възнаграждение.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред
Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.