О П
Р Е Д
Е Л Е
Н И Е
№193
гр.
Перник, 09.09.2020 г.
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – ПЕРНИК, в закрито съдебно заседание на девети септември две хиляди и
двадесета година, в състав:
СЪДИЯ:
ЛОРА СТЕФАНОВА
Като
разгледа административно дело № 530/2020 г. по описа на съда, за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 159 от АПК, във вр. с чл. 85, ал. 6 от Закона за електронните
съобщителни мрежи и физическа инфраструктура/ЗЕСМФИ/.
Постъпила
е частна жалба от „****, ЕИК ****, със седалище и адрес: гр. ****, ул. ****,
представлявано от В.Г.М. - управител против Решение № ***/**** г., взето от
Комисията за регулиране на съобщенията, в частта му по пункт V, с която на основание
чл. 81, ал. 10 от ЗЕСМФИ заплатената такса и разноските са възложени на „****.
От
представената от по делото административна преписка е видно, че решение № ***/****
г. на Комисията за регулиране на съобщенията е постановено по подадена от „****
молба, с вх. № ****/****г. за даване на задължителни указания на „****“ ЕАД по
чл. 86, ал. 4 от ЗЕСМФИ и съдействие за решаване на спор по чл. 86, ал. 1 от
ЗЕСМФИ. С него КРС е приела резултатите от работата на специализираната комисия,
определени с решения № **/**** г. и № **/**** г. и е отказала да даде
задължителни указания по искане вх. № ****/****г. Решението е връчено на
страните по спора – „**** и „****“ ЕАД съответно на 17.07.2020 г. и на
16.07.2020 г. В срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, във вр. с чл. 85, ал. 6 от
ЗЕСМФИ не са постъпили жалби срещу него и то е влязло в сила.
Предмет
на оспорване пред административния съд е разпределението на разноските в
проведеното пред КРС производство, обективирано в пункт V-ти от решението. С
него е разпоредено внесената от жалбоподателя такса от 450 лв. да остане в
негова тежест съгласно нормата на чл. 81, ал. 10 от ЗЕСМФИ.
Настоящият
състав на Административен съд – **** намира, че обжалваната част от решението
на Комисията за регулиране на съобщенията не подлежи на самостоятелен съдебен
контрол за законосъобразност, поради което подадената срещу нея жалба/“частна
жалба“/ е процесуално недопустима. Съображенията за това са следните:
Решение
№ ***/**** г. на Комисията за регулиране на съобщенията е взето на основание
чл. 85, ал. 1, т. 1 от ЗЕСМФИ. По естеството си то е правораздавателен акт, тъй
като е издаден в резултат на дейност на специализиран независим държавен
орган/чл. 21, ал. 2 от ЗЕС/, насочена към разрешаване на правен спор, за което
му е предоставена компетентност по силата на чл. 81, ал. 1 от ЗЕСМФИ, при конкретно
сезиране от оператор на електронна съобщителна мрежа, при спазване на
състезателно производство, уредено в чл. 81 – чл. 85 от ЗЕСМФИ, при условията
на независимост и самостоятелност на решаването. Съгласно чл. 81, ал. 8 и ал. 9
от ЗЕСМФИ за извършването и се дължи такса, вносима от страната, сезирала КРС
за разрешаване на спор. Според чл. 1, ал. 3 от Тарифа за таксите, които се
събират от Комисията за регулиране на съобщенията по реда на Закона за
електронните съобщителни мрежи и физическа инфраструктура, тя се внася при
подаване на искането. Чл. 81, ал. 10 от ЗЕСМФИ предвижда, че така заплатената
такса се поема от ответната страна по спора в съответствие с уважената част от
искането. Т. е. разпределянето на направените в производството пред КРС
разноски се извършва съобразно изхода от спора, за чието разрешаване е
сезирана.
Съгласно
препращащата норма на чл. 85, ал. 6 от ЗЕСМФИ на обжалване по реда на АПК
подлежи само решението по чл. 85, ал. 1, т. 1 от ЗЕСМФИ. Това е
правораздавателният акт, с който КРС приема резултатите от работата на
специализираната комисия и взема мотивирано решение по постъпилото искане по чл. 82, ал. 1 от ЗЕСМФИ. В
специалния закон не е предвиден самостоятелен контрол за законосъобразност на
разпореждането, с което се извършва разпределяне на направените разноски.
Такава уредба не се съдържа и в АПК, който е приложим за неуредените случаи, в
производството по разрешаване на спорове по силата на чл. 85, ал. 7 от ЗЕСМФИ.
Съгласно чл. 64 от АПК административно-производствените волеизявления, действия
или бездействия на административния орган по издаване на акта не подлежат на
самостоятелно обжалване, освен ако в този кодекс или в специален закон е
предвидено друго. Видно от разпоредбата чл. 59, ал. 2 от АПК разпореждането
относно разноските се инкорпорира в административния акт, но то е отделно
волеизявление, различно волеизявлението определящо правата или задълженията,
начинът и срокът за изпълнението им. За него не е предвидена възможност за
самостоятелно обжалване, тъй като то е правна последица на издадения
административен акт, а не част от разпоредителното волеизявление на
административния орган.
Предвид изложеното, настоящият съдебен състав счита,
че не подлежи на самостоятелен контрол за законосъобразност, отделно от
административния акт, в който е инкорпорирано. Затова подадената жалба е
процесуално недопустима и на основание чл. 159, т. 1 от АПК следва да бъде
оставена без разглеждане.
Мотивиран
от горното и на основание чл. 159, т. 1 от АПК, Административен съд – ****
О П
Р Е Д
Е Л И
ОСТАВЯ
БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата, подадена от „****, ЕИК ****, със седалище и адрес: гр.
****, ул. ****, представлявано от В.Г.М. - управител против Решение № ***/****
г., взето от Комисията на за регулиране на съобщенията, в частта му по пункт V,
с която на основание чл. 81, ал. 10 от ЗЕСМФИ заплатената такса и разноските са
възложени на „****, като процесуално недопустима.
ПРЕКРАТЯВА
производството по административно дело № 530/2020 г. по описа на
Административен съд – Перник.
Определението
подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен
срок от съобщаването му на страните.
СЪДИЯ:/П/