Р Е Ш Е Н И Е
№ ………………………. г.,
гр. Варна
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД - ВАРНА,
НАКАЗАТЕЛНО ОТДЕЛЕНИЕ, XХII състав, в открито съдебно заседание на дванадесети ноември две
хиляди и деветнадесета година в състав:
СЪДИЯ: МИЛЕНА НИКОЛОВА
с участието на секретаря Величка Велчева, след като разгледа докладваното от
съдията НАХД № 4432 по описа за 2019 г., за да се произнесе съобрази
следното:
Производството
е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на „Д.Т.А.С.“
ЕООД срещу наказателно постановление № 23-0000415/01.08.2019 г., издадено от
началника на Областен отдел „Автомобилна администрация“ – Варна в Главна
дирекция „Автомобилна инспекция“ при Изпълнителна агенция „Автомобилна
администрация“, с което на въззивното дружество на основание чл. 105, ал. 1 ЗАвтПр е наложена имуществена санкция в размер на 200,00
лв. за това, че на 29.07.2018 г. в обл. Варна, общ.
Аврен, с. Царевци, ул. „Седма“ № 6 транспортното предприятие не осигурява
правилното използване на тахографски лист, използван от 00,50 ч. на 29.07.2018
г. до 03,45 часа на 29.07.2018 г. в монтирания аналогов тахограф
„VDO Kienzle“, тип 1318.27, сер.
№ 2230607, одобрен тип е1-57, в МПС, кат.№ 3, марка «ДАФ», с рег. № В 0960 НС.
След приключване използването на тахографския лист, не са вписани дата и място
на приключване. Тахографският лист е използван при
извършване на обществен превоз на товари, попадащ в обхвата на Регламент (ЕО) №
561/2006 г., видно от пътен лист сер. «А» № 0014080
от 29.07.2018 г. с приложена товарителница. Нарушението не е изолиран случай,
видно от представените 62 броя тахографски листи – нарушение на чл. 32, §1,
изр. 2, пр. 2 от Регламент (ЕС) № 165/2014 г.
Въззивното дружество „Д.Т.А.С.“ ЕООД чрез пълномощника си адв. С.Ч. излага съображения за незаконосъобразност на
наказателното постановление поради допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила и нарушение на материалния закон. Отправено е искане за
отмяна на наказателното постановление.
В
проведеното открито съдебно заседание въззивната
страна „Д.Т.А.С.“ ЕООД, редовно призована, не се представлява.
В
проведеното открито съдебно заседание въззиваемата страна Областен отдел
„Автомобилна администрация“ – Варна при Изпълнителна агенция „Автомобилна
администрация“ се представлява от своя процесуален представител гл. експерт И.Г.,
който моли за потвърждаване на наказателното постановление, като поддържа
изложените съображения в приложеното към материалите по делото становище.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства и
като съобрази възраженията и доводите, изложени от страните, намира за
установено следното:
От фактическа страна:
На
20.03.2019 г. до въззивното дружество е изпратена покана от ООАА – Варна за
проверка на документите относно транспортната дейност на „Д.Т.А.С.“ ЕООД за
периода от 01.07.2018 г. до 31.12.2018 г.
На
12.06.2019 г. управителят на въззивното дружество е предоставило в Областен
отдел „Автомобилна администрация“ документи, свързани с дейността на
дружеството, включително тахографски листове.
Св. Й.Р.Й.
извършил проверка на документите, при която установил, че не са вписани дата и място на приключване на използването на тахографски лист, използван от
00,50 ч. на 29.07.2018 г. до 03,45 часа на 29.07.2018 г. в монтирания аналогов
тахограф „VDO Kienzle“, тип 1318.27, сер. № 2230607,
одобрен тип е1-57, в МПС, кат.№ 3, марка «ДАФ», с рег. № В 0960 НС. На процесната дата превозът бил възложен от въззивното дружество на водача Х.Г.
Приемайки,
че с това свое поведение „Д.Т.А.С.“ ЕООД е осъществило нарушение на чл. 32, §1,
изр. 2, пр. 2 от Регламент (ЕС) № 165/2014 г., св. Й.Р.Й. – гл. инспектор в
Областен отдел „Автомобилна администрация“ – гр. Варна, съставил на 12.06.2019
г. акт за установяване на административно нарушение, който бил връчен на
управителя на дружеството – Ж.К.С.
В
предвидения в разпоредбата на чл. 44, ал. 1 ЗАНН срок дружеството не е
депозирало писмено възражение срещу съставения АУАН, като на 01.08.2019 г.
началникът на Областен отдел „Автомобилна администрация“ – гр. Варна в Главна
дирекция „Автомобилна инспекция“ при Изпълнителна агенция „Автомобилна
администрация“, приемайки идентична фактическа обстановка, като тази, изложена
в АУАН, издал наказателно постановление, с което на основание разпоредбата на
чл. 105, ал. 1 ЗАвтП наложил на въззивното дружество имуществена санкция в размер
на 200 лева за извършеното нарушение на чл. 32, §1, изр. 2, пр. 2 от Регламент
(ЕС) № 165/2014 г.
По доказателствата:
Гореизложената
фактическа обстановка се установи и се потвърди въз основа на събраните по
делото гласни доказателствени средства: показанията на св. Й.Р.Й., и писмени
доказателства: заповед № РД – 08 - 249 от 15.05.2015 г. на министъра на
транспорта, информационните технологии и съобщенията; копие на тахографски
листове от 29.07.2018 г. до 09.11.2018 г. – 9 листа; пътен лист; товарителница;
справка от програма „Лицензи“; покана, приемо-предавателен протокол;
констативен протокол и справка за нарушител по правно основание на нарушението.
Съдът
кредитира свидетелските показания на св. Й.Р.Й. като обективни и достоверни,
доколкото същите не съдържат противоречия в себе си, последователни и логични
са, а освен това съответстват на събраните по делото писмени доказателства.
Съдът
кредитира посочените по-горе писмени доказателства като достоверни и
допринасящи за разкриване на обективната истина по делото, доколкото същите по
отделно и в своята съвкупност са непротиворечиви, поради което въз основа на
тях и на свидетелските показания изгради своите фактически изводи.
От правна страна:
Жалбата срещу наказателното
постановление е подадена в установения в чл. 59, ал. 2 от ЗАНН 7 – дневен срок,
от надлежна страна, срещу акт, който подлежи на обжалване, поради което се
явява процесуално допустима.
Съдът в рамките на
служебната проверка не констатира съществено нарушение на процесуалните
правила, визирани в ЗАНН. АУАН е изготвен от длъжностно лице със съответната
компетентност, съдържа необходимите реквизити, изброени в чл. 42 ЗАНН и е
надлежно връчен по реда на чл. 43, ал. 1 ЗАНН. НП е издадено от компетентен орган,
отговаря на изискванията на чл. 57 ЗАНН.
Въпреки липсата на допуснати
съществени процесуални нарушения, съдът намира, че наказателното постановление
е издадено в нарушение на материалния закон, тъй като дружеството не може да
бъде субект на нарушението, за което му е наложена имуществена санкция.
На дружеството е наложена
имуществена санкция на основание чл. 105, ал.1 от ЗАвтП. Съгласно посочената
разпоредба за нарушения на този закон и на подзаконовите нормативни актове,
издадени въз основа на него, с изключение на изискванията за превоз на опасни
товари, за които не е предвидено друго наказание, се налага наказание глоба или
имуществена санкция 200 лв.
Спазването на регламент
165/2014 г. от страна на превозвача е негово задължение съгласно нормата на
чл.78, ал.1, т.2 от ЗАвтП и доколкото същата е бланкетна,
то за да бъде наложена санкция е необходимо установяването на конкретно
нарушение на съответна разпоредба от регламента.
В наказателното
постановление е посочено, че въззивното дружество е нарушило нормата на чл.32,
§1, изр. 2, пр. 2 от Регламент 165/2014год., съгласно която когато
транспортните предприятия и водачите използват аналогови тахографи, те
осигуряват правилното им функциониране и правилното използване на тахографските
листове.
Тълкуването
на посочената разпоредба налага анализ и на следващите две разпоредби – чл. 33
и чл. 34 от Регламент 165/2014год., които разпределят отговорността и
задълженията по правилното използване на тахографските листове между
транспортните предприятия и водачите.
Нормата на чл.33 от
Регламент 165/2014 г. с наименование „Отговорност на транспортните
предприятия“, посочва, че отговорността на превозвача за правилното използване
на тахографите и тахографските
листи се свежда до това: да осигурят на техните водачи подходящо обучение и
инструктаж относно правилното функциониране както на дигиталните, така и на
аналоговите тахографи; да провеждат редовни проверки, за да се уверят, че
техните водачи използват правилно тахографите и да не
предоставят на техните водачи никакви преки или непреки стимули, които биха
могли да насърчат злоупотребата с тахографи; да издават достатъчно на брой
тахографски листове на водачите на превозните средства, оборудвани с аналогов
тахограф, като вземат предвид както факта, че тахографските листове са лични по
своя характер, така и продължителността на експлоатационния срок на уредите и
евентуалното задължение за заменяне на тахографските листове, които са
повредени или са били иззети от оправомощен служител на контролен орган; да
издават на водачите само листове по одобрен образец, подходящ за използване в
уреда, монтиран в превозното средство; да съхраняват тахографските листове и
разпечатките, когато разпечатките са направени с цел спазване на член 35, в
хронологичен ред и в четлива форма най-малко една година след тяхното
използване и да издават копия на съответните водачи при искане от тяхна страна;
да издават копия на данните, извлечени от картите на водача, на съответните
водачи при искане от тяхна страна, както и разпечатки на хартиен носител на
тези копия; да представят или предават при поискване от страна на оправомощен
служител на контролен орган тахографските листове, разпечатките и извлечените
данни.
Нормата на чл.34 от
Регламент 165/2014 г. с наименование „Използване на карти на водача и
тахографски листи“ в т. 6 регламентира като задължение на всеки водач на
превозно средство, оборудвано с аналогов тахограф, да въвежда следните данни
върху своя тахографски лист: а) в началото на използването на тахографския лист
— своето фамилно и собствено име; б) датата и мястото, където започва
използването на тахографския лист, и датата и мястото, където приключва
използването.
При анализа на приложимата
нормативна уредба съдът намира, че само водачите на съответните пътни превозни
средства могат да носят отговорност за надлежното попълване в тахографските
листове на изискуемите от Регламент 165/2014 г. реквизити. Следователно
транспортните предприятия не могат да бъдат субекти на нарушение по чл. 32, §1,
изр. 2, пр. 2 от Регламент (ЕС) № 165/2014 г.
В този смисъл е и практиката
на Административен съд – Варна - Решение № 635 от 26.03.2019 г. на АдмС - Варна по к. а. н. д. № 100/2019 г.; Решение № 1466 от 9.07.2018 г.
на АдмС - Варна по к. а. н. д. № 1397/2018 г.;
Решение № 1422 от 3.07.2018 г. на АдмС - Варна по к.
а. н. д. № 1450/2018 г.; Решение по к.а.н.д. №
1740/2019 г. на АдмС – Варна.
По
изложените съображения за допуснато нарушение на материалния закон, съдът
намира, че обжалваното наказателно постановление е незаконосъобразно и следва
да бъде отменено.
Мотивиран от
горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, СЪДЪТ
Р Е
Ш И:
ОТМЕНЯ наказателно
постановление № 23-0000415/01.08.2019 г., издадено от началника на Областен
отдел „Автомобилна администрация“ – Варна в Главна дирекция „Автомобилна
инспекция“ при Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, с което на „Д.Т.А.С.“
ЕООД на основание чл. 105, ал. 1 ЗАвтПр е наложена
имуществена санкция в размер на 200,00 лв. за нарушение на чл. 32, §1, изр. 2,
пр. 2 от Регламент (ЕС) № 165/2014 г.
Решението
подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд - Варна в
14-дневен срок от получаване на съобщенията от страните, че решението е
изготвено.
СЪДИЯ В РАЙОНЕН СЪД: