РЕШЕНИЕ
№ 3539
Велико Търново, 14.11.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административния съд Велико Търново - X състав, в съдебно заседание на шестнадесети октомври две хиляди двадесет и четвърта година в състав:
Съдия: | ИВЕЛИНА ЯНЕВА |
При секретар Д.С. като разгледа докладваното от съдия ИВЕЛИНА ЯНЕВА административно дело № 20247060700701 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК.
Образувано е по жалба на ЕООД „Пюър Енерджи Груп“ с адрес на управление [населено място], [улица] срещу Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“ от програмата за развитие на селските райони 2014 – 2020г. за кампания 2021г. с изх. №02-040-2600/2338#17/06.08.2024г., издадено от Заместник изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“, с което е оторизирана сума в размер на 0лв. В жалбата се твърди постановяване на административния акт в нарушение на процесуалния и материалния закони. Сочи се, че актът е издаден в нарушение на постановени съдебни актове във връзка с издадени предходни уведомителни писма, при неспазване на формата на акта, при нарушение на материалния закон и при несъответствие със законовата цел. Същия не съдържа мотиви, установени факти и правни основания , поради което и не е ясно въз основа на какво е постановен отново отказ. Моли се за отмяна на оспорения административен акт и присъждане на сторените по делото разноски.
Ответникът – Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ – чрез процесуален представител оспорва жалбата, като я намира за неоснователна и недоказана. Моли за отхвърлянето й и присъждане на юрисконсултско възнаграждение.
Предмет на настоящото съдебно производство e Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“ от програмата за развитие на селските райони 2014 – 2020г. за кампания 2021г. с изх. №02-040-2600/2338#17/06.08.2024г., издадено от Заместник изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“, с което е оторизирана сума в размер на 0лв.
След като разгледа оплакванията, изложени в жалбата, доказателствата по делото, становищата на страните и в рамките на задължителната проверка по чл.168 от АПК, административния съд приема за установено от фактическа страна следното:
ЕООД „Пюър енерджи груп“ е юридическо лице регистрирано като земеделски производител. За кампания 2021г. подава заявление за подпомагане по различни схеми и мерки, една от които е мярка 11 „Биологично земеделие“ с направление биологично растениевъдство в преход – ароматни и медицински растения. Към заявлението за плащане са представени Договор за контрол и сертификация на биологични продукти между ЕООД „Пюър енерджи груп“ и АД „Космосерт“ – орган за контрол и сертификация и Удостоверение за професионално обучение. Във връзка с подадената заявка за плащане по мярка 11 „Биологично земеделие“ е издадено Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“ от програмата за развитие на селските райони 2014 – 2020г. за кампания 2021г. с изх. №02-040-2600/2338/06.02.2023г. с оторизирана сума 0 лева. Това писмо е оспорено пред Административен съд Велико Търново, като е образувано а.д. № 161 / 2023г. В хода на това съдебно производство от съда са изискани и от трето неучастващо по делото лице - АД „Космосерт“ – са представени писмени доказателства относно извършваните от органа за контрол проверки. С Решение № 239 / 10.10.2023г., влязло в сила на 02.11.2023г. уведомителното писмо е отменено и преписката е върната за ново произнасяне.
Същевременно на земеделския производител е издадено Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“ от програмата за развитие на селските райони 2014 – 2020г. за кампания 2021г. с изх. №02-040-2600/2563/10.03.2023г. с оторизирана сума 0 лева. Това писмо е оспорено пред Административен съд Велико Търново, като е образувано а.д. № 312 / 2023г. С Решение № 296 / 29.01.2024г., влязло в сила на 22.02.2024г. уведомителното писмо е обявено за нищожно.
С оспореното писмо е изпълнено съдебното решение от 10.10.2023г., като в текстовата част на писмото са вписани допълнително следните данни :
„При извършена административна проверка въз основа на предоставената информация за извършените от контролиращото лице проверки в регистъра по чл.16а, ал.1, т.1 от Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз е установено неспазване на изискванията на Регламент № 834 / 2007г. на Съвета и Регламент № 889 / 2008г.“
„Съгласно чл.13 и чл.19, ал.3 от Наредба № 4 от 24.02.2015г. и раздел III „Намаления при неспазване на базови изисквания и изисквания по управление и подпомаганите дейности за направленията по Наредба № 4 / 2015г.“, т.3.1.2. „Изисквания по управление“ от Методика по мярка 11 „Биологично земеделие“ от Методика за намаляване и отказване на плащанията по мярка 11 „Биологично земеделие“ ПРСР 2014-2020, при установено неспазване на изискванията на регламентите за биологично производство установената сума се намалява със 100% за съответната дейност“.
Уведомителното писмо съдържа и таблица, в която са попълнени следните колони – колона 2 „заявена площ за участие“ – 9,72; колона 3 „установена площ“ – 9,6; колона 4 и колона 5 „наддекларирана площ“ 0,12 и 1,25; колона 7 и колона 8 „установена площ след проверка за базови и други изисквания“ – 9,6; колона 11 „Санкционирана площ за неспазени изисквания за управление“ - 9,6; колона 12 „Установено неспазване в текущата година на всички базови изисквания по управление, засягащи над 50% от заявените площи“ – не; колона 13 „Установено неспазване в текущата година на всички базови изисквания по управление, засягащи над 50% от заявените площи, животни и пчелни семейства по същото направление за втора поредна година“ – не; колона 14 „намаление и санкция за наддеклариране“ – 120,86; колона 16 „Неспазени изисквания за управление“ – 9 669,48 и колона 23 „Общо“ – 9 790,34.
В разясненията на колоните в таблицата са вписани следните конкретни данни:
Колона 8 и колона 9 – Установена площ и санкционирана площ след прилагане на чл.13 и чл.19, ал.2 от Наредба № 4 от 24.02.2015г. и раздел III „Намаления при неспазване на базови изисквания и изисквания по управление и подпомаганите дейности за направленията по Наредба № 4 / 2015г.“, т.3.1.1. „Базови изисквания“ от Методика по мярка 11 „Биологично земеделие“. По заявление с УИН:04/270521/91190 не са установени неспазени базови изисквания.
Колона 10 и колона 11 - При извършена административна проверка въз основа на предоставената информация за извършените от контролиращото лице проверки в регистъра по чл.16а, ал.1, т.1 от Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз е установено неспазване на изискванията на Регламент № 834 / 2007г. на Съвета и Регламент № 889 / 2008г. Съгласно чл.13 и чл.19, ал.3 от Наредба № 4 от 24.02.2015г. и раздел III „Намаления при неспазване на базови изисквания и изисквания по управление и подпомаганите дейности за направленията по Наредба № 4 / 2015г.“, т.3.1.2. „Изисквания по управление“ от Методика по мярка 11 „Биологично земеделие“ от Методика за намаляване и отказване на плащанията по мярка 11 „Биологично земеделие“ ПРСР 2014-2020, при установено неспазване на изискванията на регламентите за биологично производство установената сума се намалява със 100% за съответната дейност.
След извършване на служебна проверка, съдът установи, че обжалвания акт е издаден от компетентен орган при условията на делегиране на правомощия от изпълнителния директор на ДФ "Земеделие", съгласно чл.20а, ал.4 ЗПЗП и представената Заповед № 03-РД/3203/24.07.2023г. на Изпълнителния директор на ДФЗ.
Актът е издаден и в предписаната от закона писмена форма, но е немотивиран и издаден при нарушаване на административнопроизводствените правила за това.
Според чл.59, ал.2, т.4 от АПК, когато административният акт се издава в писмена форма, той съдържа фактически и правни основания за издаване на акта. В процесния случай с акта е разпоредено редуцирането /отказът/ на субсидии по мярка 11 „Биологично земеделие“. От съдържанието на писмото обаче не става ясно какви фактически обстоятелства са съобразени, за да се разпореди посоченият резултат, и под кое точно материалноправно основание тези обстоятелства са подведени. За да бъде спазено изискването за форма, актът следва да съдържа ясно и недвусмислено изложение на фактическите основания, въз основа на които е постановен той. В случая обаче в табличен вид единствено са посочени размерите на площите, правния извод за неспазени изисквания по управление и размера на санкциите. Според поясненията в писмото в регистър е отразено от контролирация биологичното производство орган неспазването на изисквания на два регламента.
В дадените обяснения към колоните от съдържащите се в акта таблици не се установява какви са фактическите основания за постановяване на акта, които приема органът. Такива не могат да се извлекат и от документите, предхождащи издаването на оспореното уведомително писмо. Цитирането общо на приложимата нормативна уредба не обосновава извод за наличието на която и да е конкретна хипотеза довела до постановяване на акта. Излагането на релевантните факти и обстоятелства от органа е следвало да бъде извършено при издаване на административния акт, тъй като посочването им едва в съдебно заседание е свързано с възможност за подмяна на съображенията, мотивирали преценката на органа, което е недопустимо. Непосочването на фактически основания в акта в конкретната хипотеза не позволява да бъде идентифицирана волята на административния орган относно упражненото правомощие да отказва финансиране, както и да бъде извършена последваща проверка за условията за неговото упражняване, т. е. проверка за материалната законосъобразност на акта. Освен това, от съдържанието на акта не се установява и въз основа на кои правни основания е издаден същия, тъй като конкретни такива също не са посочени. Дотук изложеното е достатъчно да обоснове отмяната на процесното писмо с оглед порока по чл.146, т.2 от АПК.
Следва да се отбележи, че същите мотиви са дали основание на друг състав на Административен съд Велико Търново да отмени предходно уведомително писмо с отказ за изплащане на помощ по същата мярка и за същия период. Разликата между двата акта е с вписване на два абзаца, повторени и в разясненията на таблиците - При извършена административна проверка въз основа на предоставената информация за извършените от контролиращото лице проверки в регистъра по чл.16а, ал.1, т.1 от Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз е установено неспазване на изискванията на Регламент № 834 / 2007г. на Съвета и Регламент № 889 / 2008г. Съгласно чл.13 и чл.19, ал.3 от Наредба № 4 от 24.02.2015г. и раздел III „Намаления при неспазване на базови изисквания и изисквания по управление и подпомаганите дейности за направленията по Наредба № 4 / 2015г.“, т.3.1.2. „Изисквания по управление“ от Методика по мярка 11 „Биологично земеделие“ от Методика за намаляване и отказване на плащанията по мярка 11 „Биологично земеделие“ ПРСР 2014-2020, при установено неспазване на изискванията на регламентите за биологично производство установената сума се намалява със 100% за съответната дейност.
Тези два абзаца съдържат правното основание за отказа, но не и фактите, въз основа на които се приема наличието на неспазване на базови изисквания за управление. Не само не са посочени установените от органа факти, касаещи неизпълнение, но не е вписано и дължимото от дружеството поведение. Въпреки трите съдебни производства и към настоящия момент административния орган не навежда твърдения какви са задълженията на земеделския производител и с какво той не е изпълнил тези свои задължения.
Следва да бъде отбелязан и факта, че нарушения на изисквания по управление не са установени по предвидения от закона ред. Съгласно чл.46 от Наредба № 4 / 2015г. Държавен фонд „Земеделие“ одобрява, намалява или отказва изплащането на годишната финансова помощ след извършване на административни проверки и проверки на място за изпълнението на изискванията за подпомаганите дейности. Изрично в наредбате е разписана възможността за ползване на данни от регистри, водени от трети лица – това е ИИС на БАБХ – ВетИс и то само по отношение на заявените за подпомагане пчелни семейства и по направление „биологично животновъдство“. Не е предвидена възможността за ползване на регистъра по чл.16а, ал.1, т.1 от Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз, нито за позоваване на отразените в този регистър данни. Дадена е възможност за използване на информация от контролиращото лице – ал.7 на чл.46 от Наредба № 4 / 2015г. Следователно в конкретния случай административния орган се позовава на информация, която не е събрана по надлежния ред и не може да служи като основание за постановяване на административен акт. Уведомителното писмо е издадено без извършването на надлежна административна проверка и без проверка на място, поради което и изводът за нарушение на изискванията за управление е в противоречие с приложените доказателства.
С оглед установеното неправилно приложение на процесуалния и материалния закони, съдът намира, че оспорения акт следва да бъде отменен и преписката върната на ответника за ново произнасяне.
С оглед изхода на спора основателно се явява искането на процесуалния представител на жалбоподателя за присъждане на сторените по делото разноски съобразно представен списък с разноските и доказателства за действителното им плащане.
Водим от горното, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“ от програмата за развитие на селските райони 2014 – 2020г. за кампания 2021г. с изх. №02-040-2600/2338#17/06.08.2024г., издадено от Заместник изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“, с което е оторизирана сума в размер на 0лв.
ВРЪЩА преписката на административния орган за ново произнасяне съобразно указанията на съда в едномесечен срок от получаване на решението.
ОСЪЖДА Държавен фонд „Земеделие” да заплати на ЕООД „Пюър Енерджи Груп“ с адрес на управление [населено място], [улица] сума в размер на 1 850лв. ( хиляда осемстотин и петдесет лева ).
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд, в 14 – дневен срок от получаването му.
Съдия: | |