Решение по дело №1049/2020 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 260008
Дата: 21 март 2022 г. (в сила от 8 април 2022 г.)
Съдия: Богдан Здравков Велев
Дело: 20201720201049
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 юли 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

 

Номер 260008 /21.03.  Година 2022          Град Перник

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Пернишки районен съд        ІІI-ти наказателен   състав

На 28.10.                                2020 година

В публично заседание в следния състав:

 

      Председател: БОГДАН ВЕЛЕВ

 

                          Съдебни заседатели:

 

Секретар: Наташа Динева

Прокурор:

Като разгледа докладваното от съдия ВЕЛЕВ НАХД дело номер 01049 по описа за 2020 година, взе предвид следното:

 Производството е по чл. 59 и сл. от ЗАНН.

 С Наказателно постановление № 21-А/10.06.2020 год. на Директор на "Регионална Инспекция по околната среда"/РИОСВ/ -Перник,на  основание чл. 200, ал. 1, т. 6 от "Закона за водите" за извършено нарушение на  чл. 48, ал. 1, т. 3 от "Закона за водите" на Община ПЕРНИК с ЕИК ****/адрес: гр. Перник пл. "Св. Ив. Рилски" № 1А е наложена наказание "Имуществена санкция" в размер 2 000 лв./две хиляди лева/ за това, че: на 17.09.2019г. при проведен от служители на РИОСВ- Перник и Изпълнителна агенция по околна среда /ИАОС/ емисионен контрол върху състоянието на отпадъчни води, генерирани от дейността на Регионално депо за неопасни отпадъци „Тева“ било констатирано, че е налице неспазване на индивидуалните емисионни ограничения /ИЕО/ за смесен поток отпадъчни води, определени в Условие 10.1.2.1, Таблица 10.1.2.1 от Комплексно  разрешително /КР/ 382-НО/2009г., актуализирано с Решение 382-НО-ИО-А1/2011г.. Тази констатация от проверяващите органи била установена след вземане на водна проба от точка на пробовземане по КР-ТП1 след помпена станция за смесен поток, с координати

СШ 42°З7'48.1" и ИД 23°04'55.5".

    За така осъществената проверка бил съставен протокол 41/17.09.2019г. на РИОСВ- Перник и протокол за вземане на извадка от водни 2028/17.09.2019г. на ИАОС. Именно въз основа на данните от анализа на водната проба било установено, вмененото нарушение.

   В резултат от тези констатации бил съставен АУАН 07/2020г., с който въз основа на установените по време на проверката било прието, че е осъществен състава на нарушението по чл.48, ал. 1, т.3 от Закона за водите. Въз основа на АУАН било издадено и процесното наказателно постановление.

Против процесното наказателно постановление № 21-А/10.06.2020 год. на Директор на "Регионална Инспекция по околната среда"/РИОСВ/ в срок е постъпила Жалба от "Община ПЕРНИК, с ЕИК ****, в която се оспорва законосъобразността и обосноваността на издаденото наказателно постановление.

 Излагат се доводи, че НП следва да бъде отменено като неправилно и незаконосъобразно, доколкото при съставянето му са допуснати съществени нарушения. Твърди се, че и в АУАН и НП не е посочена датата на проверката, а само се сочи датата, на която е осъществена проверката от компетентните органи. На следващо място се сочи, че вмененото нарушение не е конкретизирано в достатъчна степен. Излагат се възражения в посока, че при извършване на проверката не е присъствал представител на Община Перник, както и че съставените документи- протокола за проверката не е бил подписан от оправомощено лице. Твърди се, че Община Перник не е годен субект на така вмененото й нарушение.

Въззиваемата страна „Регионална Инспекция по околната среда"/РИОСВ/, редовно призована изпраща представител- Н. С.- Директор на Дирекция „Административно, финансови и правни дейности.

В хода на съдебните прения той оспорва жалбата като моли съда да я остави без уважение. Лансира защитна теза, че и в АУАН и НП правилно контролните органи са посочили датата на констатираното нарушение, както и че към момента на извършената проверка е имало лице, представител на жалбоподателя. Посочва, че НП следва да бъде потвърдено и с оглед на това, че Община Перник е годен субект на това нарушение, доколкото е оператор на Комплексното разрешително.

С оглед на изложеното счита, че трябва издаденото НП следва да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно.

Жалбоподателя, редовно призован за съдебното заседание, не се явява, не изпраща представител.

 

Пернишкият районен съд, в настоящия съдебен състав, след като прецени събраните по делото доказателства по реда на чл.14 и 18 от НПК, както и доводите на страните, намира за установено следното:

на 17.09.2019г. при проведен от служители на РИОСВ- Перник и Изпълнителна агенция по околна среда /ИАОС/ емисионен контрол върху състоянието на отпадъчни води, генерирани от дейността на Регионално депо за неопасни отпадъци „Тева“ било констатирано, че е налице неспазване на индивидуалните емисионни ограничения /ИЕО/ за смесен поток отпадъчни води, определени в Условие 10.1.2.1, Таблица 10.1.2.1 от Комплексно  разрешително /КР/ 382-НО/2009г., актуализирано с Решение 382-НО-ИО-А1/2011г.. Тази констатация от проверяващите органи била установена след вземане на водна проба от точка на пробовземане по КР-ТП1 след помпена станция за смесен поток, с координати

СШ 42°З7'48.1" и ИД 23°04'55.5". За така осъществената проверка бил съставен протокол 41/17.09.2019г. на РИОСВ- Перник и протокол за вземане на извадка от водни 2028/17.09.2019г. на ИАОС. Взетите проби били дадени за изследване и анализ в ГД „Лабораторно-аналитична дейност“ към ИАОС. Резултатите били изпратени с писмо с вх. С-50/20/25.10.2019г., като се констатират отклонения и несъответствия по следните показатели:

Сулфатни йони: (Сулфати):резултат от изпитване 1306/mg/dm3  при ИЕО- 300mg/dm3; азот, нитритен: резултат от изпитване -0,06 mg/dm3  при ИЕО-0,04 mg/dm3 .

Именно въз основа тези данни от анализа на водната проба било установено, вмененото нарушение. За така извършената проверка бил съставен протокол 41 от 17.09.2019г. В резултат от тези констатации бил съставен АУАН 07/2020г., с който въз основа на установените по време на проверката било прието, че е осъществен състава на нарушението по чл.48, ал. 1, т.3 от Закона за водите. Така съставения АУАН бил връчен на представител на Община- Перник, с пълномощно-Марина Максимова. Същата е подписала съставения АУАН, като собственоръчно е посочила, че на 23.01.2020г. е получила препис от акта. В мястото за възражения, бланкетно се сочи, че Община- Перник не е съгласна с вмененото й нарушение.

В срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН жалбоподателя Община Перник не е упражнил правото си на писмени възражения, срещу констатацията за посочено нарушение в АУАН.

Въз основа на събраните по преписката доказателства и след проверка по реда на чл. 52, ал. 4 от ЗАНН административно наказващият орган приел, че са налице основанията на чл. 53 от ЗАНН във вр. с чл. 200, ал. 1, т. 6 от "Закона за водите"  за извършено нарушение от страна на Община- Перник на нормите на  чл. 48, ал. 1, т. 3 от "Закона за водите" поради което с процесното НП е наложена "Имуществена санкция" в размер 2000 лв./две хиляди лева/.

 Гореописаната фактическа обстановка, настоящият състав възприе въз основа на събраните в хода на настоящото производство доказателства и доказателствени средства, а именно:

Гореизложената фактическа обстановка съдът прие за установена по несъмнен начин, като взе предвид: Комплексно разрешително /КР/ 382-НО/2009г., актуализирано с Решение 382-НО-ИО-А1/2011г. /л.50- л.91/,  Протокол 41/17.09.2019г. на РИОСВ- Перник /л.41-49 / и протокол за вземане на извадка от води 2028/17.09.2019г. на ИАОС /л.46 /; протокол от изпитване 01-1901/25.10.2019г./л.43-47/ ,Заповед РД-154 от 28.02.2019г. /л.36 / Заповед РД-8 от 10.01.2011г. /л.32/, относно материалната компетентност на административно наказващите органи; АУАН № 07/2020г. както и показанията разпитаните свидетели:  Л.Х. и Г.В.  

С оглед на събраните доказателства, съдът намира за установено от правна страна следното:

На първо място, с оглед служебно извършената проверка от съдържателна страна на АУАН и на процесното НП, настоящият състав счита, че не са налице допуснати нарушения от административнонаказващият орган при извършване на проверката и при съставянето им.

Надлежно е посочена датата, мястото на процесното деяние, вмененото нарушение е описано детайлно, точно и ясно.

Посочената правна квалификация на вмененото нарушение е пълна и конкретна подчертава на коя правна норма е налице нарушаване от страна на жалбоподателя. По- нататък следва да се посочи, че и АУАН и НП са съставени от лица, които имат материална компетентност за тяхното съставяне, което е видно от материалите по делото, обективирани в Заповед РД-154 от 28.02.2019г. и Заповед РД-8 от 10.01.2011г.

При съставяне на АУАН са посочени точни данни и за свидетелите в присъствието, на които е извършена проверката и съответно е съставен АУАН, като същите са положили подпис на съответните места. В този смисъл следва да се отбележи, че са спазени изискванията на разпоредбата на чл. 43, ал. 1 от ЗАНН актът да е подписан от актосъставителя както и от свидетелите по акта.

При спазване на разпоредбата на чл. 43, ал. 5 от ЗАНН на нарушителя е връчен препис от акта срещу разписка. Съдът не констатира нередосности, водещи до опорочаване на АУАН, свързани с предявяването му на нарушителя.

 В настоящия случай това е осъществено като АУАН е връчен на упълномощено лице, което е изложило и банкетно възражение на 23.01.2020г. По тези съображения, настоящият състав намира, че няма допуснати нарушения от категорията на съществените такива, включително и такива от тях, с които да се нарушава правото на защита на жалбоподателя, доколкото счита, че НП е мотивирано в достатъчна степен. Поради това намира, че са изпълнение императивните изисквания на ЗАНН, имплементирани в чл. 42 и чл. 57, касаещи законосъобразността на АУАН и НП. В тази връзка следва да се посочи, че не се възприемат за основателни възраженията на представителя на жалбоподателя.

На следващо място, относно вмененото нарушение на чл. 48, ал.1, т. 3 от ЗВ, същата предвижда, че „водоползвателите- титуляри на разрешителни, имат задължение да: 1. използват рационално водните ресурси, намаляват загубите на вода, като полагат грижи за опазване на околната среда; 2. използват водите и водните обекти в съответствие с целите, за които са предоставени; 3. поддържат необходимото качество на водата в съответствие с нормативните изисквания и условията на разрешителните…“ в същата разпоредба в ал.2 изрично се посочва, че „водоползвателите, независимо дали са, или не са титуляри на разрешителни, които са В и К оператори по смисъла на чл. 2 от Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги и предоставят услугата водоснабдяване за питейно-битови цели, са длъжни да: 1. предприемат всички необходими мерки, за да осигурят безопасна и чиста питейна вода на потребителите; 2. провеждат мониторинг на качеството на водата за питейно-битови цели и предоставят данните от извършения мониторинг на органите по чл. 155а и 189 по ред, определен в наредбата по чл. 135, ал. 1, т. 3; 3. информират засегнатите потребители в случаите на установени отклонения в качеството на водата за питейно-битови цели, когато тези отклонения могат да създадат риск за здравето.

 Видно от цитираната норма нарушението на това извикване се осъществява чрез бездействие, а именно когато водоползвателите- титуляри на разрешителни, не изпълнят задължението си и не осъществят поддръжка на необходимото качество на водата в съответствие с нормативните изисквания и условията на разрешителните.

  В настоящия случай това е било безспорно доказано именно чрез осъществената проверка на 17.09.2019 г., че в обект: регионално депо за неопасни отпадъци „Тева“, в точка за пробовземане ТП 1, след помпена станция за смесен поток, с координати СШ 42°З7'48.1 и ИД 23°04'55.5". За така осъществената проверка бил съставен протокол 41/17.09.2019г. на РИОСВ- Перник и протокол за вземане на извадка от водни 2028/17.09.2019г. на ИАОС. От резултатите на взетите проби, чийто анализ бил осъществен в ГД „Лабораторно-аналитична дейност“ към ИАОС били установени отклонения и несъответствия по следните показатели:

Сулфатни йони: (Сулфати):резултат от изпитване 1306/mg/dm3  при ИЕО- 300mg/dm3; азот, нитритен: резултат от изпитване -0,06 mg/dm3  при ИЕО-0,04 mg/dm3 .

Видно от тези обективирани в протокола за изпитване 01-1901/25.10.2019г./л.43-47/ резултати, Община Перник не е спазила ИЕО- Индивидуални Емисионни ограничения, определени в Условие 10.1.2.1, Таблица 10.1.2.1 от Комплексно  разрешително /КР/ 382-НО/2009г., актуализирано с Решение 382-НО-ИО-А1/2011г.

По изложените съображения, настоящият състав намира, че е осъществен обективния състав на вмененото нарушение по чл.48, ал. 1, т.3 от Закона за водите.

С оглед на субективната съставомерност на нарушението, съдът намира, че е жалбоподателят Община- Перник е годен субект на това нарушение, доколкото е оператор, съобразно Комплексно  разрешително /КР/ 382-НО/2009г., актуализирано с Решение 382-НО-ИО-А1/2011г.

Относно вида и размера на наложеното с процесното НП административно наказание: имуществена санкция в размер от 2000 /хиляда лева/, съдът счита за необходимо да посочи, че правното основание за същата е чл. 200, ал. 1, т. 6 от "Закона за водите".

Посочената правна норма указва, че се наказва се с глоба, съответно имуществена санкция, освен ако не подлежи на по-тежко наказание, физическото или юридическото лице, което, „6. изхвърли отпадъчни води във водните обекти и канализационната система, като наруши емисионните норми и изисквания - от 1000 лв. до 5000 лв.

Видно е, че наказващият орган е индивидуализирал правилно по вид административната санкция, а относно нейният размер е наложил в завишен от предвидения в закона. Доколкото са изложени доводи, че подобно нарушение не е еднократно осъществено от жалбоподателя и доколкото неговата обществена опасност не е ниска, настоящият състав счита, че така определеното наказание е правилно и законосъобразно, съответства на вмененото нарушение, на неговата обществена опасност и изпълнява целите заложени в чл. 12 от ЗАНН.

Съдът намира преценката на АНО при индивидуализация на санкцията за правилна, адекватна и законосъобразна в който смисъл процесното НП, следва да бъде изцяло потвърдено.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 63, ал. 2,т.5 от ЗАНН, съдът

Р Е Ш И:

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 21-А/10.06.2020 год. на Директор на "Регионална Инспекция по околната среда"/РИОСВ/-Перник,с което  на основание  чл. 200, ал. 1, т. 6 от "Закона за водите" за извършено нарушение на  чл. 48, ал. 1, т. 3 от "Закона за водите" на Община ПЕРНИК с ЕИК ****/адрес: гр. Перник пл. "Св. Ив. Рилски" № 1А е наложена наказание "Имуществена санкция" в размер 2 000 лв./две хиляди лева/.

 Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд–гр. Перник на основанията, предвидени в Наказателно-процесуалния кодекс и по реда на Глава ХІІ-та от Административно процесуалния кодекс-в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ:/п/

Вярно с оригинала

ИЗ