РЕШЕНИЕ
Номер 260008 /21.03. Година 2022 Град Перник
В ИМЕТО НА НАРОДА
Пернишки районен
съд
ІІI-ти
наказателен състав
На 28.10. 2020 година
В публично
заседание в следния състав:
Председател: БОГДАН
ВЕЛЕВ
Съдебни заседатели:
Секретар: Наташа
Динева
Прокурор:
Като
разгледа докладваното от съдия ВЕЛЕВ
НАХД дело номер 01049 по описа за 2020
година, взе предвид следното:
Производството е по чл. 59 и сл. от ЗАНН.
С Наказателно постановление № 21-А/10.06.2020
год. на Директор на "Регионална Инспекция по околната среда"/РИОСВ/ -Перник,на основание чл. 200, ал. 1, т. 6 от "Закона за водите"
за извършено нарушение на чл. 48, ал. 1,
т. 3 от "Закона за водите" на Община ПЕРНИК с ЕИК ****/адрес:
гр. Перник пл. "Св.
Ив. Рилски" № 1А е наложена наказание "Имуществена санкция" в размер 2 000 лв./две хиляди лева/ за това, че: на 17.09.2019г. при
проведен от служители на РИОСВ- Перник и Изпълнителна агенция по околна среда
/ИАОС/ емисионен контрол върху състоянието на отпадъчни води, генерирани от
дейността на Регионално депо за неопасни отпадъци „Тева“ било констатирано, че
е налице неспазване на индивидуалните емисионни ограничения /ИЕО/ за смесен
поток отпадъчни води, определени в Условие 10.1.2.1, Таблица 10.1.2.1 от
Комплексно разрешително /КР/ № 382-НО/2009г., актуализирано с Решение № 382-НО-ИО-А1/2011г.. Тази констатация от
проверяващите органи била установена след вземане на водна проба от точка на
пробовземане по КР-ТП1 след помпена станция за смесен поток, с координати
СШ 42°З7'48.1" и ИД 23°04'55.5".
За
така осъществената проверка бил съставен протокол № 41/17.09.2019г. на РИОСВ- Перник и протокол за вземане на
извадка от водни №
2028/17.09.2019г. на ИАОС. Именно въз основа на данните от анализа на водната
проба било установено, вмененото нарушение.
В резултат от тези констатации бил съставен
АУАН № 07/2020г.,
с който въз основа на установените по време на проверката било прието, че е
осъществен състава на нарушението по чл.48, ал. 1, т.3 от Закона за водите. Въз
основа на АУАН било издадено и процесното наказателно постановление.
Против процесното наказателно
постановление № 21-А/10.06.2020 год. на Директор на "Регионална Инспекция по околната
среда"/РИОСВ/ в срок е постъпила Жалба от
"Община ПЕРНИК,
с ЕИК ****, в която се оспорва
законосъобразността и обосноваността на издаденото наказателно постановление.
Излагат се доводи, че НП следва да бъде отменено
като неправилно и незаконосъобразно, доколкото при съставянето му са допуснати
съществени нарушения. Твърди се, че и в АУАН и НП не е посочена датата на
проверката, а само се сочи датата, на която е осъществена проверката от
компетентните органи. На следващо място се сочи, че вмененото нарушение не е
конкретизирано в достатъчна степен. Излагат се възражения в посока, че при
извършване на проверката не е присъствал представител на Община Перник, както и
че съставените документи- протокола за проверката не е бил подписан от
оправомощено лице. Твърди се, че Община Перник не е годен субект на така
вмененото й нарушение.
Въззиваемата
страна „Регионална Инспекция по околната среда"/РИОСВ/, редовно призована изпраща представител-
Н. С.- Директор на Дирекция „Административно, финансови и правни дейности.
В
хода на съдебните прения той оспорва жалбата като моли съда да я остави без
уважение. Лансира защитна теза, че и в АУАН и НП правилно контролните органи са
посочили датата на констатираното нарушение, както и че към момента на
извършената проверка е имало лице, представител на жалбоподателя. Посочва, че
НП следва да бъде потвърдено и с оглед на това, че Община Перник е годен субект
на това нарушение, доколкото е оператор на Комплексното разрешително.
С
оглед на изложеното счита, че трябва издаденото НП следва да бъде потвърдено
като правилно и законосъобразно.
Жалбоподателя,
редовно призован за съдебното заседание, не се явява, не изпраща представител.
Пернишкият районен съд, в
настоящия съдебен състав, след като прецени събраните по делото доказателства по
реда на чл.14 и 18 от НПК, както и доводите на страните, намира за установено
следното:
на 17.09.2019г. при
проведен от служители на РИОСВ- Перник и Изпълнителна агенция по околна среда
/ИАОС/ емисионен контрол върху състоянието на отпадъчни води, генерирани от
дейността на Регионално депо за неопасни отпадъци „Тева“ било констатирано, че
е налице неспазване на индивидуалните емисионни ограничения /ИЕО/ за смесен
поток отпадъчни води, определени в Условие 10.1.2.1, Таблица 10.1.2.1 от
Комплексно разрешително /КР/ №
382-НО/2009г., актуализирано с Решение № 382-НО-ИО-А1/2011г.. Тази
констатация от проверяващите органи била установена след вземане на водна проба
от точка на пробовземане по КР-ТП1 след помпена станция за смесен поток, с
координати
СШ 42°З7'48.1" и ИД 23°04'55.5".
За така осъществената проверка бил съставен протокол № 41/17.09.2019г. на РИОСВ-
Перник и протокол за вземане на извадка от водни № 2028/17.09.2019г. на ИАОС. Взетите
проби били дадени за изследване и анализ в ГД „Лабораторно-аналитична дейност“
към ИАОС. Резултатите били изпратени с писмо с вх. № С-50/20/25.10.2019г., като
се констатират отклонения и несъответствия по следните показатели:
Сулфатни
йони: (Сулфати):резултат от изпитване 1306/mg/dm3
при ИЕО- 300mg/dm3; азот, нитритен: резултат
от изпитване -0,06 mg/dm3 при ИЕО-0,04
mg/dm3 .
Именно
въз основа тези данни от анализа на водната проба било установено, вмененото
нарушение. За така извършената проверка бил съставен протокол № 41 от
17.09.2019г. В резултат от тези констатации бил съставен АУАН №
07/2020г., с който въз основа на установените по време на проверката било
прието, че е осъществен състава на нарушението по чл.48, ал. 1, т.3 от Закона
за водите. Така съставения АУАН бил връчен на представител на Община- Перник, с
пълномощно-Марина Максимова. Същата е подписала съставения АУАН, като собственоръчно
е посочила, че на 23.01.2020г. е получила препис от акта. В мястото за
възражения, бланкетно се сочи, че Община- Перник не е съгласна с вмененото й
нарушение.
В срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН
жалбоподателя Община Перник
не е упражнил правото си на писмени възражения, срещу
констатацията за посочено нарушение в АУАН.
Въз основа на събраните по преписката
доказателства и след проверка по реда на чл. 52, ал. 4 от ЗАНН административно
наказващият орган приел, че са налице основанията на чл. 53 от ЗАНН във вр. с чл. 200, ал. 1, т. 6 от "Закона за водите" за извършено нарушение от страна на Община- Перник на
нормите на чл. 48, ал.
1, т. 3 от "Закона за водите" поради което с процесното НП е наложена "Имуществена санкция" в размер 2000 лв./две хиляди лева/.
Гореописаната фактическа
обстановка, настоящият състав възприе въз основа на събраните в хода на
настоящото производство доказателства и доказателствени средства, а именно:
Гореизложената
фактическа обстановка съдът прие за установена по несъмнен начин, като взе
предвид: Комплексно разрешително
/КР/
№ 382-НО/2009г.,
актуализирано с Решение №
382-НО-ИО-А1/2011г. /л.50- л.91/, Протокол № 41/17.09.2019г. на РИОСВ- Перник /л.41-49 / и протокол за
вземане на извадка от води №
2028/17.09.2019г. на ИАОС /л.46 /; протокол от изпитване № 01-1901/25.10.2019г./л.43-47/ ,Заповед № РД-154 от 28.02.2019г. /л.36 / Заповед № РД-8 от 10.01.2011г. /л.32/, относно
материалната компетентност на административно наказващите органи; АУАН № 07/2020г. както и показанията разпитаните свидетели: Л.Х. и Г.В.
С оглед на
събраните доказателства, съдът намира за установено от правна страна следното:
На първо място, с оглед служебно извършената проверка от
съдържателна страна на АУАН и на процесното НП, настоящият състав счита, че не
са налице допуснати нарушения от административнонаказващият орган при
извършване на проверката и при съставянето им.
Надлежно е посочена датата, мястото на процесното деяние,
вмененото нарушение е описано детайлно, точно и ясно.
Посочената правна квалификация на вмененото нарушение е пълна и
конкретна подчертава на коя правна норма е налице нарушаване от страна на жалбоподателя.
По- нататък следва да се посочи, че и АУАН и НП са съставени от лица, които
имат материална компетентност за тяхното съставяне, което е видно от
материалите по делото, обективирани в Заповед № РД-154 от 28.02.2019г. и Заповед № РД-8 от 10.01.2011г.
При съставяне на АУАН са посочени точни данни и за свидетелите в
присъствието, на които е извършена проверката и съответно е съставен АУАН, като
същите са положили подпис на съответните места. В този смисъл следва да се отбележи, че са спазени изискванията на
разпоредбата на чл. 43, ал. 1 от ЗАНН
актът да е подписан от актосъставителя
както и от свидетелите по акта.
При спазване на
разпоредбата на чл. 43, ал. 5 от ЗАНН на нарушителя е връчен препис от акта
срещу разписка. Съдът не констатира нередосности,
водещи до опорочаване на АУАН, свързани с предявяването му на нарушителя.
В настоящия случай това е
осъществено като АУАН е връчен на упълномощено лице, което е изложило и
банкетно възражение на 23.01.2020г. По тези съображения, настоящият състав намира,
че няма допуснати нарушения от категорията на съществените такива, включително
и такива от тях, с които да се нарушава правото на защита на жалбоподателя,
доколкото счита, че НП е мотивирано в достатъчна степен. Поради това намира, че
са изпълнение императивните изисквания на ЗАНН, имплементирани в чл. 42 и чл.
57, касаещи законосъобразността на АУАН и НП. В тази връзка следва да се
посочи, че не се възприемат за основателни възраженията на представителя на
жалбоподателя.
На следващо място, относно вмененото нарушение на чл. 48, ал.1,
т. 3 от ЗВ, същата предвижда, че „водоползвателите-
титуляри на разрешителни,
имат задължение да: 1. използват
рационално водните ресурси, намаляват загубите на вода, като полагат грижи за
опазване на околната среда; 2. използват водите и водните обекти в съответствие
с целите, за които са предоставени; 3.
поддържат необходимото качество на водата в съответствие с нормативните
изисквания и условията на разрешителните…“
в същата разпоредба в ал.2 изрично се посочва, че „водоползвателите,
независимо дали са, или не са титуляри на разрешителни, които са В и К
оператори по смисъла на чл. 2 от Закона за регулиране на водоснабдителните и
канализационните услуги и предоставят услугата водоснабдяване за питейно-битови
цели, са длъжни да: 1. предприемат всички необходими мерки, за да осигурят
безопасна и чиста питейна вода на потребителите; 2. провеждат мониторинг на
качеството на водата за питейно-битови цели и предоставят данните от извършения
мониторинг на органите по чл. 155а и 189 по ред, определен в наредбата по чл.
135, ал. 1, т. 3; 3. информират засегнатите потребители в случаите на
установени отклонения в качеството на водата за питейно-битови цели, когато
тези отклонения могат да създадат риск за здравето.“
Видно от цитираната норма
нарушението на това извикване се осъществява чрез бездействие, а именно когато водоползвателите- титуляри на разрешителни, не изпълнят
задължението си и не осъществят поддръжка на необходимото качество на водата в съответствие с нормативните изисквания
и условията на разрешителните.
В настоящия случай това е било безспорно
доказано именно чрез осъществената проверка на 17.09.2019 г., че в обект: регионално депо за неопасни
отпадъци „Тева“, в точка за пробовземане ТП 1, след помпена станция за смесен
поток, с координати СШ 42°З7'48.1 и ИД 23°04'55.5". За така осъществената проверка
бил съставен протокол №
41/17.09.2019г. на РИОСВ- Перник и протокол за вземане на извадка от водни № 2028/17.09.2019г. на ИАОС. От резултатите на взетите
проби, чийто анализ бил осъществен в ГД „Лабораторно-аналитична дейност“ към
ИАОС били установени отклонения и несъответствия по следните показатели:
Сулфатни йони: (Сулфати):резултат от изпитване 1306/mg/dm3 при ИЕО- 300mg/dm3; азот, нитритен: резултат от
изпитване -0,06 mg/dm3 при
ИЕО-0,04 mg/dm3 .
Видно от тези обективирани в протокола за изпитване № 01-1901/25.10.2019г./л.43-47/ резултати, Община Перник не е спазила ИЕО- Индивидуални Емисионни ограничения, определени в Условие
10.1.2.1, Таблица 10.1.2.1 от Комплексно
разрешително /КР/ №
382-НО/2009г., актуализирано с Решение № 382-НО-ИО-А1/2011г.
По изложените съображения, настоящият състав намира, че е
осъществен обективния състав на вмененото нарушение по чл.48, ал. 1, т.3 от
Закона за водите.
С оглед на субективната съставомерност на нарушението, съдът
намира, че е жалбоподателят Община- Перник е годен субект на това нарушение, доколкото
е оператор, съобразно Комплексно
разрешително /КР/ №
382-НО/2009г., актуализирано с Решение № 382-НО-ИО-А1/2011г.
Относно вида и размера на наложеното с процесното НП
административно наказание: имуществена санкция в размер от 2000 /хиляда лева/,
съдът счита за необходимо да посочи, че правното основание за същата е чл. 200, ал. 1, т. 6 от "Закона за водите".
Посочената правна норма указва, че се наказва се с глоба, съответно имуществена санкция, освен ако
не подлежи на по-тежко наказание, физическото или юридическото лице, което, „6. изхвърли отпадъчни води във водните обекти и
канализационната система, като наруши емисионните норми и изисквания - от 1000
лв. до 5000 лв.“
Видно е, че наказващият орган е индивидуализирал правилно по вид
административната санкция, а относно нейният размер е наложил в завишен от предвидения
в закона. Доколкото са изложени доводи, че подобно нарушение не е еднократно
осъществено от жалбоподателя и доколкото неговата обществена опасност не е
ниска, настоящият състав счита, че така определеното наказание е правилно и
законосъобразно, съответства на вмененото нарушение, на неговата обществена
опасност и изпълнява целите заложени в чл. 12 от ЗАНН.
Съдът намира преценката на АНО при
индивидуализация на санкцията за правилна, адекватна и законосъобразна в който
смисъл процесното НП, следва да бъде изцяло потвърдено.
Мотивиран от изложеното и на основание чл.
63, ал. 2,т.5 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление
№ 21-А/10.06.2020 год. на Директор на "Регионална Инспекция по околната
среда"/РИОСВ/-Перник,с
което на основание чл. 200, ал. 1, т. 6 от
"Закона за водите" за извършено нарушение на чл. 48, ал. 1, т. 3 от "Закона за
водите" на Община ПЕРНИК с ЕИК ****/адрес: гр. Перник пл. "Св. Ив. Рилски" № 1А е наложена наказание "Имуществена санкция" в размер 2 000 лв./две хиляди лева/.
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд–гр. Перник на основанията, предвидени в
Наказателно-процесуалния кодекс и по реда на Глава ХІІ-та от Административно
процесуалния кодекс-в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ:/п/
Вярно с
оригинала
ИЗ