Р Е Ш Е Н И Е
№ 463
гр.
Силистра, 01 септември 2021 година
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд гр.
Силистра, в закрито заседание на първи септември през
две хиляди и двадесет и първа година в състав:
СЪДИЯ:
Е. Чернева
разгледа докладваното от съдията
адм. дело № 176 по описа на съда за 2021
г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производство по реда на чл. 145 и сл. от
Административно-процесуалния кодекс
(АПК) във вр. с чл. 12, ал. 4 от Закон за събранията,
митингите и манифестациите (ЗСММ).
Образувано е по жалба на С.Г.Г.
с ЕГН – ********** и С.И.Ж. с ЕГН – **********,***, срещу Заповед № ЗК – 1331
от 26. 08. 2021 г. на Кмета на Община Силистра, с която им е забранено
провеждането на събрание, митинг и/или манифестация съгласно подаденото от тях
Уведомление с № Вх.К-8857 / 25. 08. 2021 г.
Жалбоподателите намират оспорената
заповед за незаконосъобразна, като излагат доводи, че същата е издадена в
нарушение на чл. 12 от ЗСММ, изброяващ изчерпателно основанията, при които кметът
разполага с правомощие да забрани провеждането на събрание, митинг или
манифестация и които не са налице в
настоящия случай. Твърдят, че разпоредбата на чл. 12, ал. 2, т. 4 от закона
изисква мероприятието да не застрашава правата и свободите на неограничен брой
лица, а не на конкретно лице – в случая г-н Г., а освен това органът не е посочил
причините и начините, по които неговите права ще бъдат нарушени. В тази връзка
считат, че наложената забрана е немотивирана, респ. незаконосъобразна.
Изтъкват, че поради напрежението, което ЧСИ Г. Г. подлага всички (роднини и
нероднини), живеещи на посочения адрес в с. Ветрен, със своите заплахи, същите
са в правото си да излязат на мирен протест. По изложените съображения молят
заповедта да бъде отменена.
Жалбата е подадена от
надлежна страна в срока по чл. 12, ал. 4 от Закона за събранията,
митингите и манифестациите,
поради което същата е допустима.
От представените документи е
видно, че двете жалбоподателки са депозирали уведомление с № Вх.К-8857 / 25.
08. 2021 г. до кмета на Община Силистра, че в периода от 01. 08. (вероятно се
има предвид първи септември) до 03. 09.
в часовете от 11. 00 ч. до 16. 30 ч., а също и в периода от 06. 09. до 08/09.
09 2021 г. в същите часове се планира мероприятие – граждански протест, вкл.
митинг/събрание/манифестация и протестно шествие – от офиса на ЧСИ Г. Г. на ул. *** до къщата му на ул. ***. Протестът е в подкрепа на исканията
за прекратяване на заплахите за корупционна дейност, отправяни от ЧСИ Г. Г., в случай, че биологичната му дъщеря,
майка му, както и техният духовник и
останалите монахини, живущи в една къща,
решат да се жалват за психическото и физическото насилие, което той упражнява
върху тях.
Приемайки, че мероприятието,
за което е подадено уведомлението, е насочено срещу определено физическо лице,
заместник кмета на Община Силистра, при условията на заместване, е счел, че с
планирания протест/шествие ще бъдат нарушени правата и свободите на това лице,
поради което на основание чл. 12, ал. 2, и т. 4 и ал. 3 от ЗСММ и в изпълнение на чл. 44, ал. 1, т. 4 и чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА, е издал обжалваната заповед, с която
е забранил провеждането
на събрание, митинг и/или манифестация по подаденото от Уведомление с № Вх.К-8857 /
25. 08. 2021 г. от С.Г.Г. и С.И.Ж..
При така установеното от фактическа страна,
съдът прави следните правни изводи:
Оспорената заповед е издадена
от материално и териториално компетентен административен орган. По силата на
чл. 12, ал. 2 от ЗСММ кметът на общината може да забрани провеждането на
събрание, митинг или манифестация, при определени предпоставки, като забраната
се налага с мотивиран писмен акт в срок от 24 часа от уведомяването (ал. 3). В
настоящия случай заповедта е издадена от заместник кмета, действащ в хипотезата
на заместване в периода от 23. 08. 2021 г. – 03. 09. 2021 г., за което е налице
надлежно учредена представителна власт със Заповед № ЗК – 1268 / 04. 08. 2021
г.
Заповедта е издадена в
писмена форма и при спазване на административнопроизводствените правила, като
съдържа в достатъчна степен мотиви, които позволяват на съда да извърши
проверка на материалната ѝ законосъобразност.
Съгласно
чл. 12, ал. 2 от ЗСММ, кметът на общината може да забрани
провеждането на събранието, митинга или манифестацията, когато има несъмнени
данни, че: 1. са насочени към насилствено изменение на конституционно установения
ред или срещу териториалната цялост на страната; 2. застрашават обществения ред
в съответното населено място; 3. застрашават народното здраве при предварително
обявена епидемична обстановка; 4. нарушават правата и свободите на другите
граждани.
В
контекста на установеното от фактическа страна, съдът намира, че в конкретния
случай се установява наличието на посочената
в т. 4 предпоставка, пораждаща правомощието на Кмета на Община Силистра в
условията на оперативна самостоятелност да постанови забрана на планирания
протест/ шествие. В настоящия случай протестът
не е базиран на обективни данни относно сочените в уведомлението обстоятелства,
а само на твърдения, основани на лични преживявания и възприятия, получени във
връзка със семеен и личностен конфликт. Целта на шествието очевидно е да
повлияе на поведението на единия от участниците в този конфликт и да го
злепостави, но тази цел по никакъв начин не се вмества в упражняването на
правата, гарантирани от чл. 43, ал. 1 от Конституцията на страната и чл. 11, т.
1 от ЕКЗПЧОС. В чл. 3 от ЗСММ е посочено, че на събранията, митингите и
манифестациите гражданите изразяват мнения, възгледи и становища по въпроси от
политически, икономически, социален, културен или друг характер чрез слово,
плакати, макети и по друг подходящ начин. Разрешаването на битови конфликти е
извън предметния обхват на закона. Подобен протест/шествие би могъл да накърни
доброто име на лицето, срещу което е насочен, уличавайки го публично в
извършването на престъпление, респ. да урони честта и достойнството му. В този
смисъл преценката на органа, че е налице опасност да бъдат нарушени правата и
свободите на посоченото лице е правилна и обосновава законосъобразността на
взетото решение.
Предвид изложеното по-горе
съдът намира, че оспорената заповед не страда от пороци, съставляващи основание
за отмяната ѝ по смисъла на чл. 146, т. 1-5 от АПК, поради което
подадената срещу нея жалба следва да се отхвърли.
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на С.Г.Г. с
ЕГН – ********** и С.И.Ж. с ЕГН – **********,***, срещу Заповед № ЗК – 1331 от
26. 08. 2021 г. на Кмета на Община Силистра, с която им е забранено
провеждането на събрание, митинг и/или манифестация съгласно подаденото от тях
Уведомление с № Вх.К-8857 / 25. 08. 2021 г.
Решението е окончателно и не
подлежи на обжалване.
СЪДИЯ: