Решение по дело №176/2021 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 1 септември 2021 г. (в сила от 1 септември 2021 г.)
Съдия: Елена Стойнова Чернева
Дело: 20217210700176
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 август 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 463

гр. Силистра, 01 септември 2021 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд гр. Силистра, в закрито заседание на първи септември през две хиляди и двадесет и първа година в състав:

СЪДИЯ: Е. Чернева

разгледа докладваното от съдията адм. дело № 176 по описа на съда  за 2021 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производство по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК) във вр. с чл. 12, ал. 4 от Закон за събранията, митингите и манифестациите (ЗСММ).

Образувано е по жалба на С.Г.Г. с ЕГН – ********** и С.И.Ж. с ЕГН – **********,***, срещу Заповед № ЗК – 1331 от 26. 08. 2021 г. на Кмета на Община Силистра, с която им е забранено провеждането на събрание, митинг и/или манифестация съгласно подаденото от тях Уведомление с № Вх.К-8857 / 25. 08. 2021 г.

Жалбоподателите намират оспорената заповед за незаконосъобразна, като излагат доводи, че същата е издадена в нарушение на чл. 12 от ЗСММ, изброяващ изчерпателно основанията, при които кметът разполага с правомощие да забрани провеждането на събрание, митинг или манифестация  и които не са налице в настоящия случай. Твърдят, че разпоредбата на чл. 12, ал. 2, т. 4 от закона изисква мероприятието да не застрашава правата и свободите на неограничен брой лица, а не на конкретно лице – в случая г-н Г., а освен това органът не е посочил причините и начините, по които неговите права ще бъдат нарушени. В тази връзка считат, че наложената забрана е немотивирана, респ. незаконосъобразна. Изтъкват, че поради напрежението, което ЧСИ Г. Г. подлага всички (роднини и нероднини), живеещи на посочения адрес в с. Ветрен, със своите заплахи, същите са в правото си да излязат на мирен протест. По изложените съображения молят заповедта да бъде отменена.

Жалбата е подадена от надлежна страна в срока по чл. 12, ал. 4 от Закона за събранията, митингите и манифестациите, поради което същата е допустима.

От представените документи е видно, че двете жалбоподателки са депозирали уведомление с № Вх.К-8857 / 25. 08. 2021 г. до кмета на Община Силистра, че в периода от 01. 08. (вероятно се има предвид  първи септември) до 03. 09. в часовете от 11. 00 ч. до 16. 30 ч., а също и в периода от 06. 09. до 08/09. 09 2021 г. в същите часове се планира мероприятие – граждански протест, вкл. митинг/събрание/манифестация и протестно шествие – от  офиса на ЧСИ Г. Г. на ул. *** до къщата му на ул. ***. Протестът е в подкрепа на исканията за прекратяване на заплахите за корупционна дейност, отправяни от ЧСИ Г. Г., в случай, че биологичната му дъщеря, майка му, както и техният духовник  и останалите монахини, живущи в  една къща, решат да се жалват за психическото и физическото насилие, което той упражнява върху тях.

Приемайки, че мероприятието, за което е подадено уведомлението, е насочено срещу определено физическо лице, заместник кмета на Община Силистра, при условията на заместване, е счел, че с планирания протест/шествие ще бъдат нарушени правата и свободите на това лице, поради което на основание чл. 12, ал. 2, и т. 4 и ал. 3 от ЗСММ и в изпълнение на чл. 44, ал. 1, т. 4 и чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА, е издал обжалваната заповед, с която е забранил провеждането на събрание, митинг и/или манифестация  по подаденото от Уведомление с № Вх.К-8857 / 25. 08. 2021 г. от С.Г.Г. и С.И.Ж..

 При така установеното от фактическа страна, съдът прави следните правни изводи:

Оспорената заповед е издадена от материално и териториално компетентен административен орган. По силата на чл. 12, ал. 2 от ЗСММ кметът на общината може да забрани провеждането на събрание, митинг или манифестация, при определени предпоставки, като забраната се налага с мотивиран писмен акт в срок от 24 часа от уведомяването (ал. 3). В настоящия случай заповедта е издадена от заместник кмета, действащ в хипотезата на заместване в периода от 23. 08. 2021 г. – 03. 09. 2021 г., за което е налице надлежно учредена представителна власт със Заповед № ЗК – 1268 / 04. 08. 2021 г.

Заповедта е издадена в писмена форма и при спазване на административнопроизводствените правила, като съдържа в достатъчна степен мотиви, които позволяват на съда да извърши проверка на материалната ѝ законосъобразност.

Съгласно чл. 12, ал. 2 от ЗСММ, кметът на общината може да забрани провеждането на събранието, митинга или манифестацията, когато има несъмнени данни, че: 1. са насочени към насилствено изменение на конституционно установения ред или срещу териториалната цялост на страната; 2. застрашават обществения ред в съответното населено място; 3. застрашават народното здраве при предварително обявена епидемична обстановка; 4. нарушават правата и свободите на другите граждани.

В контекста на установеното от фактическа страна, съдът намира, че в конкретния случай се установява наличието  на посочената в т. 4 предпоставка, пораждаща правомощието на Кмета на Община Силистра в условията на оперативна самостоятелност да постанови забрана на планирания протест/ шествие. В настоящия случай протестът не е базиран на обективни данни относно сочените в уведомлението обстоятелства, а само на твърдения, основани на лични преживявания и възприятия, получени във връзка със семеен и личностен конфликт. Целта на шествието очевидно е да повлияе на поведението на единия от участниците в този конфликт и да го злепостави, но тази цел по никакъв начин не се вмества в упражняването на правата, гарантирани от чл. 43, ал. 1 от Конституцията на страната и чл. 11, т. 1 от ЕКЗПЧОС. В чл. 3 от ЗСММ е посочено, че на събранията, митингите и манифестациите гражданите изразяват мнения, възгледи и становища по въпроси от политически, икономически, социален, културен или друг характер чрез слово, плакати, макети и по друг подходящ начин. Разрешаването на битови конфликти е извън предметния обхват на закона. Подобен протест/шествие би могъл да накърни доброто име на лицето, срещу което е насочен, уличавайки го публично в извършването на престъпление, респ. да урони честта и достойнството му. В този смисъл преценката на органа, че е налице опасност да бъдат нарушени правата и свободите на посоченото лице е правилна и обосновава законосъобразността на взетото решение.  

Предвид изложеното по-горе съдът намира, че оспорената заповед не страда от пороци, съставляващи основание за отмяната ѝ по смисъла на чл. 146, т. 1-5 от АПК, поради което подадената срещу нея жалба следва да се отхвърли.

Водим от горното, съдът

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на С.Г.Г. с ЕГН – ********** и С.И.Ж. с ЕГН – **********,***, срещу Заповед № ЗК – 1331 от 26. 08. 2021 г. на Кмета на Община Силистра, с която им е забранено провеждането на събрание, митинг и/или манифестация съгласно подаденото от тях Уведомление с № Вх.К-8857 / 25. 08. 2021 г.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

СЪДИЯ: