Р Е Ш Е Н И Е № 13/27.1.2021
г.
гр. Ямбол, 27.01.2021
г.
В ИМЕТО
НА НАРОДА
Ямболският
административен съд, шести състав, в публично заседание на тринадесети януари
две хиляди двадесет и първа година в състав:
Съдия: Ст.
Вълчев
при секретаря
Д.Димитрова, разгледа докладваното от съдията адм.
дело № 295 по описа за 2020 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е образувано по жалба на ЕТ „*-И.С.“***, представляван
от И.И.С. против Акт за установяване на публично
държавно вземане № 26/311/01291/3/01/04/01 с изх.№ 01/6500/8548 от 25.08.2020
г. издаден от Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“-гр.София.
В жалбата се твърди, че обжалваният акт е издаден в противоречие с материалноправните разпоредби и в несъответствие с целта на закона, поради
което се претендира за отмяната му.
В съдебно заседания оспорващия чрез процесуалния си представител
подържа жалбата по съображенията в нея и в представените писмени бележки с искане за уважаването й, и за присъждане на
направените по делото разноски.
Ответната страна чрез процесуалния си представител оспорва жалбата по доводи
посочени в депозирани писмени бележки с искане за отхвърлянето й и за
присъждане на разноски по делото.
След цялостна преценка на събраните по делото доказателства в тяхното
единство и поотделно, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:
Между ЕТ „*-И.С.“*** и ДФ „Земеделие“ е сключен Договор № 26/311/01291/16.10.2014
г. за отпускане на финансова помощ по мярка 311 „Разнообразяване към
неземеделски дейности“ от ПРСР 2007-2013г., подкрепена от ЕЗФРСРС, който
договор е сключен в съответствие с представения от кандидата Бизнес план за
разнообразяване на дейността с предмет „Преустройство на съществуваща сграда
със смесени функции в къща за гости с механа“ с. Орешник, община Тополовград.
По посочения договор на ЕТ „*-И.С.“*** е предоставената финансова помощ
в общ размер на 206234,57 лв.
Въз основа на заповед № 373915/18.06.2019 г. служители на ДФ
„Земеделие“ в периода 19.06.2019 г.-26.06.2019 г. са извършили проверка на
място по изпълнението посочения договор, както и допълнителни административни
проверки, резултатите от която са отразени в Контролен лист за извънредни
проверки.
Проверяващите установяват, че за финансовата 2016 г., 2017 г. и 2018 г.
общо приходите са за съответната година, както следва - 18354,40 лева, 64833,45
лева и 83335,09 лева, което съставлява съответно 11,98 %, 42,33 % и 54,41 % изпълнение
на одобрения бизнес план за дадената година.
Освен това в представения и одобрен с договора за подпомагане бизнес
план е залегнало разкриване на седем работни места за първите три прогнозни
години, от които един брой управленски и шест броя производствен персонал, но е
констатирано, че средно за трите пълни финансови години заетостта е в размер на
90,48 % спрямо заложената в бизнес плана, като при изчисление на същата са
взети предвид единствено лицата, които са пряко заети с дейността финансирана
по договор №26/311/01291 от 16.10.2014 г.
ДФ „Земеделие“ с писмо изх. № 01-6500/8548/28.10.2019 г. уведомява търговеца,
че открива производство по издаване на акт за установяване на публично държавно
вземане, което писмо е получено от представляващия на 30.10.2019 г., който е депозирал
Възражение вх. № 01-6500/8548 от 13.11.2019 г.
Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“-гр.София е издал Акт за
установяване на публично държавно вземане Акт за установяване на публично
държавно вземане № 26/311/01291/3/01/04/01 с изх.№ 01/6500/8548 от 25.08.2020
г., с който: І. Определя на ЕТ „*-И.С.“, подлежащо на възстановяване публично
държавно вземане в размер на 20623,46 лева, представляващи 10 % от получената
субсидия, ІІ. Определя на ЕТ „*-И. С.“, подлежащо на възстановяване публично
държавно вземане в размер на 10311,73 лева, представляващи 5 % от получената
субсидия. ІІІ. Съгласно чл.3, ал.1 от Правила за определяне на размера на
подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени
нарушения по чл.27, ал.6 и 7 от Закона за подпомагане на земеделските
производители по мерките от Програмата за развитие на селските райони 2007-2013
г. налага на ЕТ „*-И.С.“ с ЕИК *********, подлежащо на възстановяване публично
държавно вземане в размер на 20623,46 лева, което вземане, като най-голямо по
размер представлява окончателната подлежаща на възстановяване безвъзмездна
финансова помощ по настоящия акт.
По делото е допусната и изслушана съдебно-икономическа експертиза,
която дава заключение по следните въпроси:
1. Какъв е размерът на заложените приходи от субсидираната дейност по
бизнес плана на жалбоподателя ЕТ „*-И.С." - за всяка от трите пълни
финансови години в периода на проверка на бизнес плана (2016, 2017 и 2018) ?
2. Какъв е процентът на изпълнение на приходите за всяка от последните
три пълни финансови години преди извършената проверка на място, съобразно
заложените в приходната част на бизнес плана и Договор № 26/311/01291 от
16.10.2014 г. финансови нива?
3. Какъв е броят на работните места,
съгласно одобреният бизнес план, които е следвало да бъдат разкрити?
3.1. Какъв е броят на наетите служители, които по бизнес план следва да
поддържат постоянна годишна заетост в инвестицията на жалбоподателя?
3.2. Каква е средно списъчната бройка на наетите от жалбоподателя лица
за всяка от трите пълни финансови години на проверка на бизнес плана (2016,
2017, 2018), респективно какъв е процентът на изпълнение на заложените в бизнес
плана параметри на устойчива заетост?
4. Какъв следва да бъде размерът на публичното държавно вземане,
изчислен съгласно т.18 и т.30 от обнародваните в Държавен вестник бр. 69 от
30.08.201 9г., в сила от 30.08.2019 г. „Правила за определяне на размера на
подлежащата на възстановяване безвъзмездна държавна помощ при установени
нарушения по чл. 27, ал. 6 и 7 от Закона за подпомагане на земеделските
производители по мерките от Програмата за развитие на селските райони 2007-2013
г."?
При така изяснената фактическа обстановка и след проверка на оспорвания
административен акт съобразно чл.168, ал.1 АПК, съдът прави следните правни
изводи:
Жалбата е процесуално допустима, като подадена от надлежна страна с
правен интерес от обжалването и в преклузивния срок
по чл.149, ал.1 АПК.
Разгледана по същество жалбата е неоснователна по следните съображения:
Предмет на оспорване пред Административен съд Ямбол е Акт за
установяване на публично държавно вземане № 26/311/01291/3/01/04/01 с изх.№
01/6500/8548 от 25.08.2020 г. издаден от Изпълнителния директор на ДФ
„Земеделие“-гр.София.
Съгласно чл.168 АПК във връзка с чл.142 АПК съдът проверява
законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички
основания по чл.146 АПК, без да се ограничава само с тези посочени от
оспорващия.
Необходимо е да са налице в тяхната съвкупност всички изисквания за валидност
на административния акт, а именно да е издаден от компетентен орган, в
изискуемата форма, при спазване на административно-производствените правила, да
не противоречи на материалноправните разпоредби и да
съответства с целта на закона.
Липсата на някоя от предпоставките води до незаконосъобразност на
административния акт и е основание за отменянето му.
В настоящия случай оспорвания акт е издаден от компетентен
административен орган, в изискуемата писмена форма с мотивирано решение и при
спазване на процедурата визирана в закона.
Не са налице и противоречия с материалноправните
норми или несъответствие с целта на закона.
За да мотивира решението си административният орган посочва, че:
1.Установено е нарушение, свързано с неизпълнение на одобрения проект
(непостигане на нивата на показатели, предвидени в бизнес плана) за две цели
финансови години (2016 г. и 2017 г.), т.к. за финансовата 2016 година общо
приходите са 18354,40 лв., което съставлява 11.98% изпълнение на одобрения
бизнес план за годината и за финансовата 2017 година общо приходите са 64833,45
лв., което съставлява 42.33% изпълнение на одобрения бизнес план за годината,
което е неизпълнение на т.4.12 и т.
4.18 от Договор № 26/311/01291/16.10.2014 г. и съгласно т.30 от Приложение към
раздел I „Общи положения“ от Правила за определяне на размера на подлежащата на
възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл.27,
ал.6 и 7 от Закона за подпомагане на земеделските производители по мерките от
Програмата за развитие на селските райони 2007-2013 г., когато реализираните
приходи от подпомаганата дейност, изчислени средно аритметично за всички
проверявани пълни финансови години, са под 50% и над 20% от предвидените
приходи съгласно одобрения бизнес план, изчислени средноаритметично за същия и
това е продължило две финансови години се налага санкция в размер на 10 % от
предоставената финансова помощ по договора възлизаща на 20623,46 лева.
2.В представения и одобрен с договора за подпомагане бизнес план е
залегнало разкриване на седем работни места за първите три прогнозни години,
както следва - 1 брой управленски и 6 броя производствен персонал, като за
календарната и финансова 2016 година в одобрения бизнес план е заложено да се
подържа постоянна годишна заетост за общо 7 работни места, но при извършени
допълнителни административни проверки е установено, че за цялата 2016 г.
бенефициентът е подържал здравно и социално осигуряване за 4,17 човека
персонал, което представлява неизпълнение по-малко от 50 % спрямо заложените в
одобрения бизнес план параметри по отношение на устойчива заетост, за
календарната и финансова 2017 година в одобрения бизнес план е заложено да се
подържа постоянна годишна заетост за общо 7 работни места, но при извършени
допълнителни административни проверки е установено, че бенефициента е разкрил
6,42 което представлява неизпълнение по-малко от 50 % спрямо заложените в
одобрения бизнес план параметри по отношение на устойчива заетост, за
календарната и финансова 2018 година в одобрения бизнес план е заложено да се
подържа постоянна годишна заетост за общо 7 работни места, но при извършени
допълнителни административни проверки е установено, че за 2018 г. бенефициентът
е подържал здравно и социално осигуряване за 8,33 броя заети лица, което
представлява над 100 % изпълнение на заложените в одобрения бизнес план
параметри по отношение на устойчива заетост или средно за трите пълни финансови
години е определена заетост в размер на 90,48 % спрямо заложената в бизнес
плана, като при изчисление на същата са взети предвид единствено лицата, които
са пряко заети с финансираната дейност по договор №26/311/01291 от 16.10.2014 г.
Посочено е, че въпросното неизпълнение на заложените в одобрения бизнес план
параметри по отношение на устойчива заетост за период от 2 пълни финансови
години представлява нарушение на поетите ангажименти и фиксираните задължения с
точки 4.12 и 4.18 от договор №26/311/01291 от 16.10.2014 г. и чл.16, ал.2 от
Наредба № 30/11.08.2008 г. Отразено е, че съобразно т.18 от Приложение към
раздел I „Общи положения” от Правила за определяне на размера на подлежащата на
възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл.27,
ал.6 и 7 от Закона за подпомагане на земеделските производители по мерките от
Програмата за развитие на селските райони 2007-2013 г. при неизпълнение равно
или по-малко от 50% спрямо заложените в одобрения бизнес план параметри по
отношение на устойчива заетост, когато времетраенето на нарушението е до две
финансови години, се налага санкция в размер на 5 % от предоставената финансова
помощ по договора възлизаща на 10311,73 лева.
Приетите от издателя на акта факти и обстоятелства се потвърждават от
събраните доказателства, а направените изводи са в съответствие с приложимия
закон, поради което се възприемат изцяло от настоящия състав.
С Наредба № 30 от 11.08.2008 г. за условията и реда за предоставяне на
безвъзмездна финансова помощ по мярка "Разнообразяване към неземеделски
дейности" от Програмата за развитие на селските райони за периода
2007-2013 г. са уредени условията и реда за финансово подпомагане на проекти по
мярка "Разнообразяване към неземеделски дейности" от Програмата за
развитие на селските райони (ПРСР) за периода 2007-2013 г., подкрепена от
Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони, като са издадени от
Държавен фонд "Земеделие"–Разплащателна агенция Правила за определяне
на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при
установени нарушения по чл.27, ал.6 и 7 от Закона за подпомагане на
земеделските производители по мерките от Програмата за развитие на селските
райони 2007-2013 г.
Последните са изготвени в съответствие с член 30 от Регламент (ЕС) № 65/2011 на Комисията от 27 януари 2011 г. за определяне
на подробни правила за прилагане на Регламент (ЕО) № 1698/2005 на Съвета по отношение на прилагането на
процедури за контрол, както и кръстосано спазване по отношение на мерките за
подпомагане на развитието на селските райони (за заявки за окончателно плащане
по мерките от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 – 2013
г., подадени преди 1 януари 2015 г.), публикуван в OB, L 25, 28.01.2011 г., на
Европейския съюз, и член 35 от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията от 11 март 2014 г. за
допълнение на Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета по
отношение на интегрираната система за администриране и контрол и условията за
отказ или оттегляне на плащанията и административните санкции, приложими към
директните плащания, подпомагането на развитието на селските райони и
кръстосаното съответствие, публикуван в OB, L 181, 20.06.2014 г., на
Европейския съюз (за заявки за окончателно плащане по мерките от Програмата за
развитие на селските райони за периода 2007 – 2013 г. (ПРСР 2007 – 2013 г.), подадени
след 1 януари 2015 г.), прилагат се в случаи на нарушения, установени от
Държавен фонд "Земеделие" – Разплащателна агенция, или друг оправомощен да извършва контрол орган, произтичащи от
установени неспазвания на критерии за допустимост или нарушения на ангажименти
или други задължения, поети от ползвателите на безвъзмездна финансова помощ по
мерките от ПРСР 2007-2013 г., произтичащи от предоставена безвъзмездна
финансова помощ, като изчисляването на размера на подлежащата на възстановяване
финансова помощ за установените нарушения след окончателно плащане по проекта
се извършва на база оторизираната по сключения договор със съответния ползвател
финансова помощ, и размерите на подлежащата на възстановяване финансова помощ
за видовете нарушения, допуснати от страна на ползвателите по мерките от ПРСР
2007-2013 г., са посочени в приложението към правилата, а при определяне на
конкретния размер на подлежащата на възстановяване финансова помощ за
съответния вид нарушение са отчетени тежестта, степента, продължителността и
системността на нарушението при спазване на допълнителните пояснения за това,
посочени в приложението.
По силата на чл.16, ал.2 от Наредба № 30/11.08.2008 г. бизнес планът за
разнообразяване на дейността трябва да доказва икономическа жизнеспособност и
устойчива заетост за период 5 години, водещи до реализиране на целите по чл.2,
а именно насърчаване на разнообразяването към неземеделски дейности;
насърчаване на създаването на възможности за заетост и повишаване на доходите в
селските райони и насърчаване на развитието на интегриран туризъм в селските
райони.
Видно от заключението на изслушаната експертиза, което съдът приема за
обективно, компетентно и правилно, размера на заложените приходи от
субсидираната дейност по бизнес плана на ЕТ „*-И.С." за всяка от трите
пълни финансови години в периода на проверка на бизнес плана (2016, 2017 и
2018) е за 2016 г. общо 153168 лв., за 2017 г. общо 153168 лв. и за 2018 г.
общо 153168 лв., в съответствие с което процента на изпълнение на приходите за
всяка от последните три пълни финансови години преди извършената проверка на
място, съобразно заложените в приходната част на бизнес плана и Договор №
26/311/01291 от 16.10.2014 г. финансови нива е през 2016г. реализирани приходи в размер на
18354,40 лв., през 2017 г. реализирани приходи в размер на 64833,45 лв. и през
2018 г. реализирани приходи в размер на 83335,09 лв., т.е. 36,24% е изпълнението на бизнес плана
средноаритметично за трите финансови години 2016 г., 2017 г. и 2018 г. спрямо
предвидените приходи в бизнес плана или през 2016 г. изпълнението е 11,98%, през
2017 г. изпълнението е 42,33% и през 2018 г. изпълнението е 54,41%.
Случаите на неизпълнение на бизнес плана са разгледани в т.30 от
Приложение към раздел I "Общи положения" от Правилата за определяне
на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при
установени нарушения по чл.27, ал.6 и 7 от Закона за подпомагане на
земеделските производители по мерките от Програмата за развитие на селските
райони 2007-2013 г., като при настоящото в съответствие с годишното и
средноаритметично за всички проверявани години следва да се определи
възстановяване на 10 % от предоставената финансова помощ по договора, поради
което размера е 20623,46 лв., в която насока е постановеното и в административния
акт.
Не могат да бъдат споделени наведените в обратна насока доводи в
жалбата, т.к. от едно страна заложените в бизнес плана приходи са определени
изцяло по преценка на кандидата и са дали основание за одобрението му, какъвто
резултат евентуално не би се постигнал при заложени различни приходи, а от
друга страна допустимия толеранс от 50% е достатъчно голям да компенсира
колебания в социално-икономическата обстановка.
По силата на т.4.12 и т.4.18 на раздел IV.Права и задължения на
страните от сключения между ЕТ „*-И.С." и ДФ „Земеделие“ Договор №
26/311/01291/16.10.2014 г. за отпускане на финансова помощ по мярка 311
„Разнообразяване към неземеделски дейности“ от ПРСР 2007-2013г., подкрепена от
ЕЗФРСРС, ползвателят е длъжен да извърши изцяло одобрената инвестиция в срока
по този договор и в съответствие с одобрения проект и Таблицата за одобрените
инвестиционни разходи и да спазва одобрения проект за срок от 5 години от
сключване на настоящия договор, като по дефиницията на т.9.1, б.“г“ от раздел
ІХ Други условия на договора "одобрен проект" е подаденото от
ползвателя на етапа на кандидатстването по мярката и одобрено от фонда
заявление за подпомагане заедно с всички изискуеми, съгласно Наредба № 30 от
11.08.2008г. документи (включително и представения от ползвателя и одобрен от
фонда бизнес план), както и съвкупността от материални и нематериални активи и
свързаните с тях разходи, заявени от ползвателя и допустими за финансиране по
мярка 311.
В заключението на вещото лице е посочено, че на база изготвения от ЕТ„*-И.С.“
и одобрен бизнес план, ползвателят на финансова помощ е заложил през 2016 г.,
2017 г. и 2018 г. и се е задължил да подържа постоянна годишна заетост от седем
работни места в къща за гости с механа с.Орешник, община Тополовград, като видно
от информационната система на НАП, съдържаща данни за актуално състояние на
сключените договори и наети лица, търговеца е подържал през 2016 г. 3,17 среден
годишен брой наети и осигурени служители
и среден годишен брой на заетост 4,17, през 2017 г. - 5,41 среден
годишен брой наети и осигурени служители и среден годишен брой на заетост 6,42
и през 2018 г. - 7,33 среден годишен брой наети и осигурени служители и среден
годишен брой на заетост 8,33.
Според експертизата средно списъчната бройка на наетите от ЕТ„*-И.С.“
лица за всяка от трите пълни финансови години на проверка на бизнес плана
(2016, 2017, 2018), респективно процента на изпълнение на заложените в бизнес
плана параметри на устойчива заетост е както следва: през 2016 г.- среден
списъчен брой на наетите лица - 2.70, брой на заетост на наетите лица по бизнес
план-6, процент на изпълнение на заложените в бизнес плана параметри на
устойчива заетост – 45 %; през 2017 г. - среден списъчен брой на наетите лица -
4.60, брой заетост на наетите лица по бизнес план - 6, процент на изпълнение на
заложените в бизнес плана параметри на устойчива заетост – 76,67 % и през 2018 г.
- среден списъчен брой на наетите лица - 6.91, брой на заетост на наетите лица по бизнес план - 6 и процент на
изпълнение на заложените в бизнес плана параметри на устойчива заетост –115 %
В т.18 от Приложение към раздел I "Общи положения" от
Правилата за определяне на размера на подлежащата на възстановяване
безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл.27, ал.6 и 7 от
Закона за подпомагане на земеделските производители по мерките от Програмата за
развитие на селските райони 2007-2013 г. е посочено, че когато ползвателят по
мярка 311 не е спазил параметрите, заложени в одобрения бизнес план по
отношение на устойчива заетост-не е разкрил нови и/или не запазил броя на
съществуващите работни места и размерът на неизпълнението е равно или по-малко
от 50 %, а времето на нарушението е до две финансови години, то размера на
подлежащата на възстановяване финансова помощ е 5 % от предоставената такава по
договора.
Поради това и определената за възстановяване по тази точка от Акт за
установяване на публично държавно вземане № 26/311/01291/3/01/04/01 с изх.№
01/6500/8548 от 25.08.2020 г. на ДФ „Земеделие“-гр.София сума е в съответствие
с поетите задължения, тяхното неизпълнение и приложимата нормативна уредба.
Нормата на чл.3, ал.1 от Правилата за определяне на размера на
подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени
нарушения по чл.27, ал.6 и 7 от Закона за подпомагане на земеделските
производители по мерките от Програмата за развитие на селските райони 2007-2013
г. когато при осъществяване на контрол относно спазване на критериите за
допустимост, ангажименти или други задължения от страна на ползвателите на
финансова помощ бъдат установени повече от едно нарушение при изпълнението на
един и същ договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, по който е
подадена заявка за плащане след 1 януари 2015 г., размерът на подлежащата на
възстановяване финансова помощ за всяко едно от допуснатите нарушения не се кумулира, а в тези случаи най-големият определен размер на
подлежащата на възстановяване финансова помощ се приема като показателен за
вземането на решение относно окончателния размер на дължимата от ползвателя
финансова помощ.
Ето защо при констатираните нарушения правилно административният орган
е наложил на ЕТ „*-И.С.“ с ЕИК *********, подлежащо на възстановяване публично
държавно вземане в размер на 20623,46 лева, което вземане, като най-голямо по
размер представлява окончателната подлежаща на възстановяване безвъзмездна
финансова помощ по настоящия акт.
В подкрепа на това е и даденото заключение, според което съгласно т.18
и т.30 от обнародваните в Държавен вестник бр.69 от 30.08.2019 г., „Правила за
определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна държавна
помощ при установени нарушения по чл.27, ал.6 и 7 от Закона за подпомагане на
земеделските производители по мерките от Програмата за развитие на селските
райони 2007-2013г.", според тежестта, степента, системността и
продължителността на нарушението, публичното държавно вземане следва да е в
размер на 20623,46 лв.
В тази връзка не е налице несъответствие със съдебната практика обективирана в решение № 14547/24.11.2020 г. по адм. дело № 7758/2020 г. на ВАС, защото
според същата установеното пълно функциониране на къщата за гости, частично
реализираните приходи от нощувки и тяхното нарастване през годините следва да се вземе предвид от органа при
определяне на размера на санкцията, което в случая е сторено.
Същевременно в цитираното решение ВАС приема, че „нереализирането на
заложените в бизнес плана приходи представлява нарушение, с което е нанесена вреда
на бюджета на ЕС, предвид следното:
Съгласно § 1, т. 19 от Допълнителната разпоредба на Наредба № 30/2008
г. „проект" е заявление за подпомагане, заедно с всички изискуеми
документи, както и съвкупността от материални и нематериални активи и свързаните
с тях разходи, заявени и допустими за финансиране по ПРСР. Според чл. 26, ал. 1
от Наредба №30 кандидатите за финансово подпомагане подават в областната
дирекция на фонда заявление за подпомагане по образец приложение № 5 и прилагат
документите, указани в същото приложение. Съгласно разпоредбата на чл. 16 от
Наредба №30 един от задължителните реквизити към заявлението е изготвен от
кандидатите бизнес план, който трябва да доказва икономическата жизнеспособност
и устойчива заетост, водещи до реализиране на целите по чл. 2 от Наредба №30. В
§1, т.6 и т.26 от ДР на Наредба №30 е дадена легална дефиниция на понятията
"икономическа жизнеспособност" и "устойчива заетост", а
именно: генериране на доходи от дейността, гарантиращи устойчивост на
предприятието за периода на бизнес плана и запазване на съществуващите работни
места и/или създаване на нови в него за периода на бизнес плана.
Съгласно разпоредбата на чл. 27, ал. 3 от Наредба №30 решението за
одобряване на заявлението за подпомагане се взима въз основа на съответствието
на заявлението с: 1.целите, дейностите и изискванията, определени с наредбата и
2.критериите за оценка, посочени в приложение № 6. Тоест оценката не е само на
база критериите в приложението. Изготвянето на бизнес плана и предвидените в него
стойности на планираните приходи са дело на кандидата за получаване на
подпомагане, като доказаната чрез него жизнеспособност на инвестицията е
основание да бъде одобрен проектът му за финансиране. В този смисъл бизнес
планът и заявените в него стойности са относими за
постигане на целите на мярка 311, тъй като по този начин се доказва
икономическата жизнеспособност и устойчива заетост на проекта за съответния
период.“
С оглед на това са неоснователни доводите на жалбоподателя, че
административния орган не е изпълнил задължението си да установи това
обстоятелство, което да даде основание за отмяна на оспорения акт.
Не може да бъде споделено и становището на оспорващия, че е налице несъответствие
с целта на закона, целите по мярка 311 за отпускане на финансова помощ са
посочени в чл.2 от Наредба №30 и само с изграждането на къщата за гости не може
да се оправдае отпускането на финансово подпомагане от ПРСР, т.к. мярка 311 е
разработена и одобрена въз основа на текстовете на чл. 52 (а) (ii) и чл. 54 на
Регламент (EО) № 1698/2005 на Съвета от 20 септември 2005 г. относно
подпомагане на развитието на селските райони от Европейския земеделски фонд за
развитие на селските райони (отм., действащ до 31.12.2013 г.), според които
предвидените по Ос 3 помощи са такива, подкрепящи създаването и развитието на микропредприятия, с оглед насърчаване предприемачеството и
създаване на благоприятна икономическа среда. Поради това изпълнението на
целите, поставени в Регламент № 1698/2005 г. и национално дефинирани в Наредба
№30 задължително следва да става при спазване на общия принцип, заложен в чл.4,
§8 от Регламент №1303/2013 г. - добро финансово управление в съответствие с чл.
30 от финансовия Регламент (ЕС, ЕВРАТОМ) №966/2012 г., който прогласява
принципите на икономичност, ефективност и ефикасност с дефиниция на всяко едно
от използваните три понятия, като обстоятелството, че той касае всички субекти,
разходващи пряко или косвено средства от общия бюджет на Съюза е видно от
залегналите в него правила на чл.135 относно последващия
контрол и последиците при извършването му, където изрично е предвидено, че при
договорно неизпълнение от страна на бенефициера,
отговорният разпоредител с бюджетни кредити може да събере суми, изплатени
недължимо съгласно споразумението.
Ето защо независимо, че с получената финансова подкрепа ЕТ „*-И.С.“ е
извършил преустройство на съществуваща сграда със смесени функции в къща за
гости с механа в с.Орешник, община Тополовград, то след като не е постигнал приходите
от извършената инвестиция, не е постигнал и нормативно заложената цел за
повишаване на доходите в селските райони, разнообразие на възможностите за
заетост в селските райони и развитието на интегриран туризъм в селските райони.
При преценка законосъобразността на акта за установяване на публично
държавно вземане, следва да се има предвид и че понастоящем се касае за договор с продължително във времето
действие и съблюдаването на всички задължения трябва да става през целия му
срок в съответствие с действащата към момента на нарушението правна рамка.
Освен това, както в административното, така и в съдебното производство
на оспорващия са дадени възможност и указания да установи твърденията си, но
същия не ангажира доводи или доказателства, въз основа на които да се приеме различна
фактическа обстановка или да се направят други правни изводи.
Предвид посоченото атакувания акт е валиден, като издаден от оправомощено лице, в кръга на неговите пълномощия, без да
са налице нарушения на процесуалните норми и в съответствие с посочената
нормативна уредба, поради което съдът счита, че жалбата е неоснователна и като
такава следва да се отхвърли.
При този изход на делото и с оглед направеното искане жалбоподателят на
основание чл.144 АПК следва да заплати на ответната страна направените по
делото разноски за възнаграждение на един адвокат и на вещото лице в размер на 1878,44
(хиляда осемстотин седемдесет и осем лв. и четиридесет и четири ст.) лева.
Водим от горното, Я А С, шести административен състав
Р Е
Ш И :
ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалбата на ЕТ „*-И.С.“***, представляван от И.И.С. против Акт за установяване на публично държавно
вземане № 26/311/01291/3/01/04/01 с изх.№ 01/6500/8548 от 25.08.2020 г. издаден
от Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“-гр.София.
ОСЪЖДА „ЕТ „*-И.С.“***, представляван от И.И.С. да заплати на ДФ
„Земеделие” със седалище и адрес на управление гр.София, бул. „Цар Борис ІІІ” №
136 направените
по делото разноски в размер на 1878,44 (хиляда осемстотин седемдесет и осем лв.
и четиридесет и четири ст.) лева.
Решението подлежи на
касационно обжалване пред ВАС в 14 – дневен срок от получаване на съобщението,
че е изготвено.
СЪДИЯ: /п/ не се чете