Р Е Ш Е Н И Е
260165/8.12.2020г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Шуменският районен съд, четиринадесети състав
На двадесет и трети ноември две хиляди и двадесета година
В публично заседание в следния състав:
Председател: Кр. Кръстев
Секретар: Ф. А.Като разгледа докладваното от районния
съдия
АНД № 1852 по описа на ШРС за 2020
год.,
За да се произнесе взе предвид следното:
Настоящото
производство е образувано на основание чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е
наказателно постановление № НЯСС-144/27.08.2020 год. на Зам. Председателя на
Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, с което на Община Шумен,
с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр.Шумен, бул.”Славянски” №17, представлявано от Л.Д.Х.
– кмет на общината е наложено административно наказание “имуществена санкция” в
размер на 2 000 /две хиляди лева/ на основание чл.200, ал.1 т.38 от Закона за
водите, нарушение на чл. 141 ал.1 т.1 от ЗВ.
Жалбоподателят
моли съда да постанови решение, с което да отмени наказателното постановление,
като незаконосъобразно, като излага доводите си за това в жалбата, алтернативно
моли за намаляване размера на наложената имуществена санкция до минималния
предвиден от закона размер или приложението на чл. 28 от ЗАНН. В съдебно
заседание не се явява упълномощен представител, но в представено молба се
поддържа депозираната жалба.
Процесуалният
представител на ДАМТН, гр. София - административно-наказващ орган, издал
наказателното постановление, призован съгласно императивната разпоредба на
чл.61, ал.1 от ЗАНН, в съдебно заседание не се явява, но представя писмени
бележки в които моли НП да бъде потвърдено.
Жалбата
е подадена в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН от надлежна страна, отговаря на
изискванията на чл.84 от ЗАНН, във вр. с чл.320 и сл. от НПК, поради което се
явява процесуално допустима.
Разгледана
по същество жалбата е частично основателна,
поради следните съображения:
ШРС, след
като взе предвид събраните по делото доказателства и становища на страните,
преценени поотделно и в тяхната съвкупност и като съобрази разпоредбите на
закона, намира за установено от фактическа страна следното:
На
22.01.2020г. на основание чл. 190 ал.4 т.2 от ЗВ била извършена проверка от
длъжностни лица на язовир „Овчарово“, находящ се в поземлени имоти с
кадастрални номера № 53240.21.13 и № 53240.12.51 в землището на с. Овчарово общ.
Шумен, собственост на община Шумен, съгласно Акт за публична общинска
собственост № 4527/01.02.2016г. В резултат на проверката, чрез обход и оглед на
малка язовирна стена и прилежащите и съоръжения, както и преглед на
документацията от експлоатацията проверяващите установили че, на сухата страна
на основния изпускател, който е напорен с диаметър Ф 500мм., е изпълнена
двукамерна изходна шахта (суха и мокра) – в сухата е
поместен 1 бр. спирателен кран Ф 500 мм., а мократа изпълнява ролята на
енергогасител тип „водобоен кладенец“. Конструкцията на енергогасителната шахта
е компрометирана – дъното, както и лявата крилна стена на шахтата са с
разрушена бетонова конструкция, като това от своя страна създава опасност при
изпускане на водни маси от основния изпускател да бъде засегната конструкцията
на камерата, в която е поместен спирателния кран и да се стигне до отказ на
едно от основните съоръжения на язовирната стена, т.е. че съоръжение към
язовирната стена не се поддържа в техническа изправност от община Шумен,
каквото задължение тя има като собственик на язовира. Община Шумен е
бездействала и не е предприела активни действия за извършване на ремонтно –
възстановителни работи на едно от основните съоръжения към язовирната стена на
язовир „Овчарово“ за привеждането му в техническа изправност. Резултатите от извършената
проверка били подробно обективирани в Констативен протокол № 05-03-22 от
23.01.2020г. Същият бил връчен същия ден на представител на община Шумен.
На 11.03.2020
год. на община Шумен бил съставен Акт за установяване на административно
нарушение № 05-031/11.03.2020г., в който било посочено, че с описаното деяние е
нарушена разпоредбата на чл.141 ал.1 т.1 от
Закона за водите. Актът бил съставен, подписан и връчен на упълномощено
от кмета на община лица – Д.У. – гл. експерт ОМП, дирекция ГРИПО при община
Шумен /пълномощно № 95-00-025/01.07.2019г. При връчването му Узунски записал в
акта, че в тридневен срок ще бъде представено възражение по съставянето му. Впоследствие
в срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН е депозирано такова, като в него се излагат
конкретни възражения по констатациите, изложени в акта. Въз основа на така съставения акт и съобразявайки
материалите в административно-наказателната преписка е издадено наказателно
постановление НЯСС-144/27.08.2020 год. на Зам. Председателя на Държавна
агенция за метрологичен и технически надзор, с което на Община Шумен, с ЕИК:
*********, със седалище и адрес на управление: гр.Шумен, бул.”Славянски” №17, представлявано от Л.Д.Х.
– кмет на общината е наложено административно наказание “имуществена санкция” в
размер на 2 000 /две хиляди лева/ на основание чл.200, ал.1 т.38 от Закона за
водите, нарушение на чл. 141 ал.1 т.1 от ЗВ.
Така
установената фактическа обстановка се потвърждава от всички събрани по делото
писмени и гласни доказателства, от разпита в съдебно заседание на актосъставителя
Р.К.Р. и на свидетеля И.М.И., както и от присъединените на основание чл.283 от НПК писмени доказателства.
При така установената фактическа обстановка съдът приема,
от правна страна, следното:
Разпоредбата
на чл.141 ал.1 т.1 от ЗВ въвежда задължение за собствениците на водностопански
системи и хидротехнически съоръжения, включително на язовирни стени и/или
съоръжения към тях за тяхното поддържане в техническа изправност. Доколкото община
Шумен, съгласно акт за собственост АПОС № 4527 от 01.02.2016г. се явява собственик
на язовир „Овчарово, то същата е имала задължение да осигури и контролира
спазването на нормативните изисквания за техническа изправност на язовира. От
материалите по делото се установява по безспорен начин, че при извършената на 22.01.2020
год. проверка е било констатирано, че на сухата страна на основния изпускател,
който е напорен с диаметър Ф 500мм., е изпълнена двукамерна изходна шахта (суха и мокра) – в сухата
е поместен 1 бр. спирателен кран Ф 500 мм., а мократа изпълнява ролята на
енергогасител тип „водобоен кладенец“. Конструкцията на енергогасителната шахта
е компрометирана – дъното, както и лявата крилна стена на шахтата са с
разрушена бетонова конструкция, като това от своя страна създава опасност при
изпускане на водни маси от основния изпускател да бъде засегната конструкцията
на камерата, в която е поместен спирателния кран и да се стигне до отказ на
едно от основните съоръжения на язовирната стена.
Съдът
намира, че от материалите по делото и по-конкретно от събраните в хода на
производството гласни доказателства чрез разпита на свидетелите Р.Р. и И.И., се
установява по безспорен начин, че община Шумен, като собственик на проверявания
обект е допуснала същият да не бъде в техническа изправност, което представлява
нарушение на разпоредбата на чл. 141 ал.1 т.1 от ЗВ.
Горепосочената
разпоредба вменява отговорността за спазване на посочените по-горе нормативни
изисквания на собствениците на такива
обекти. В настоящия случай община Шумен се явява собственик на такъв обект.
Във връзка с
твърденията на жалбоподателя, че процесния язовир не е собственост на община
Шумен, то съдът го приема за неоснователно. Съгласно приложената на стр. 31 от
делото Заповед № РД-15-46/27.02.2020г. на областния управител на област Шумен,
то видно от дата и на издаване е издадена след констатирането на вмененото на
община Шумен нарушение. Нарушението е констатирана във времето когато
собственик все още на процесния язовир е община Шумен.
С оглед на
изложеното съдът намира, че административно-наказващият орган правилно е
квалифицирал нарушението и го е санкционирал, съобразно санкционната норма на
чл.200 ал.1 т.38 от ЗВ, предвиждаща за юридическите лица имуществена санкция, в
размер от 1 000 до 10 000 лв. за нарушение на разпоредбите на чл. 141 ал.1 т.1 от
този закон.
При индивидуализация на
наказанието, с оглед постигане целите установени с разпоредбата на чл.12 от ЗАНН, административно-наказващия орган не е посочил кое е основанието да наложи максималния размер на
предвиденото наказание. По делото липсват данни вмененото нарушение да е
реализирано повторно. Това е първо нарушение за санкционираното юридическо
лице. Самият обект е без всякакво стопанско значение. В него не се влива постоянен водоизточник,
водосборен е и не застрашава населено място при евентуално преливане или
прекъсване на стената. Не са налице и доказателства за финансовото състояние на
общината по преписката. Ноторно известно е тежкото финансово състояние на
община Шумен. Не е обсъдена и тежестта на нарушението, което като се има
предвид спецификата му към момента на извършване на нарушението. По изложените
съображения, съдът намира, че справедливо и съответно на извършеното нарушение,
съгласно наличните данни в преписката ще бъде административно наказание “имуществена санкция” в размер на минимума
предвиден от закона по време на извършване на нарушението, а именно 1000 лева. В този смисъл и се
намалява наложеното от администратино-наказващия орган административно наказание
“имуществена санкция”.
С оглед на
гореизложеното съдът намира, че обжалваното наказателно постановление се явява
правилно и законосъобразно и като такова следва да бъде потвърдено, като
наложената имуществена санкция бъде намалена до законовия и минимум.
Водим от
горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И:
ИЗМЕНЯ наказателно постановление № НЯСС-144/27.08.2020 год. на Зам. Председателя на
Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, с което на Община Шумен,
с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр.Шумен, бул.”Славянски” №17, представлявано от Л.Д.Х.
– кмет на общината е наложено административно наказание “имуществена санкция” в
размер на 2 000 /две хиляди лева/ на основание чл.200, ал.1 т.38 от Закона за
водите, нарушение на чл. 141 ал.1 т.1 от ЗВ, като НАМАЛЯВА размера на наложеното
административно наказание на 1000 /хиляда / лева.
Решението
подлежи на касационно обжалване пред ШАС в 14-дневен срок от съобщаване на
страните, че е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: