Решение по дело №1852/2020 на Районен съд - Шумен

Номер на акта: 260165
Дата: 8 декември 2020 г. (в сила от 5 януари 2021 г.)
Съдия: Красимир Маринов Кръстев
Дело: 20203630201852
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

                                                                             260165/8.12.2020г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Шуменският районен съд, четиринадесети състав

На двадесет и трети ноември две хиляди и двадесета година

В публично заседание в следния състав:

 

                                                                                    Председател: Кр. Кръстев

Секретар: Ф. А.Като разгледа докладваното от районния съдия

АНД № 1852 по описа на ШРС за 2020 год.,

За да се произнесе взе предвид следното:

            Настоящото производство е образувано на основание чл.59 и сл. от ЗАНН.

Обжалвано е наказателно постановление № НЯСС-144/27.08.2020 год. на Зам. Председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, с което на Община Шумен, с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр.Шумен,  бул.”Славянски” №17, представлявано от Л.Д.Х. – кмет на общината е наложено административно наказание “имуществена санкция” в размер на 2 000 /две хиляди лева/ на основание чл.200, ал.1 т.38 от Закона за водите, нарушение на чл. 141 ал.1 т.1 от ЗВ.

Жалбоподателят моли съда да постанови решение, с което да отмени наказателното постановление, като незаконосъобразно, като излага доводите си за това в жалбата, алтернативно моли за намаляване размера на наложената имуществена санкция до минималния предвиден от закона размер или приложението на чл. 28 от ЗАНН. В съдебно заседание не се явява упълномощен представител, но в представено молба се поддържа депозираната жалба.

            Процесуалният представител на ДАМТН, гр. София - административно-наказващ орган, издал наказателното постановление, призован съгласно императивната разпоредба на чл.61, ал.1 от ЗАНН, в съдебно заседание не се явява, но представя писмени бележки в които моли НП да бъде потвърдено.

            Жалбата е подадена в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН от надлежна страна, отговаря на изискванията на чл.84 от ЗАНН, във вр. с чл.320 и сл. от НПК, поради което се явява процесуално допустима.

            Разгледана по същество жалбата е частично основателна, поради следните съображения:

ШРС, след като взе предвид събраните по делото доказателства и становища на страните, преценени поотделно и в тяхната съвкупност и като съобрази разпоредбите на закона, намира за установено от фактическа страна следното:

На 22.01.2020г. на основание чл. 190 ал.4 т.2 от ЗВ била извършена проверка от длъжностни лица на язовир „Овчарово“, находящ се в поземлени имоти с кадастрални номера № 53240.21.13 и № 53240.12.51 в землището на с. Овчарово общ. Шумен, собственост на община Шумен, съгласно Акт за публична общинска собственост № 4527/01.02.2016г. В резултат на проверката, чрез обход и оглед на малка язовирна стена и прилежащите и съоръжения, както и преглед на документацията от експлоатацията проверяващите установили че, на сухата страна на основния изпускател, който е напорен с диаметър Ф 500мм., е изпълнена двукамерна изходна шахта (суха и мокра) – в сухата е поместен 1 бр. спирателен кран Ф 500 мм., а мократа изпълнява ролята на енергогасител тип „водобоен кладенец“. Конструкцията на енергогасителната шахта е компрометирана – дъното, както и лявата крилна стена на шахтата са с разрушена бетонова конструкция, като това от своя страна създава опасност при изпускане на водни маси от основния изпускател да бъде засегната конструкцията на камерата, в която е поместен спирателния кран и да се стигне до отказ на едно от основните съоръжения на язовирната стена, т.е. че съоръжение към язовирната стена не се поддържа в техническа изправност от община Шумен, каквото задължение тя има като собственик на язовира. Община Шумен е бездействала и не е предприела активни действия за извършване на ремонтно – възстановителни работи на едно от основните съоръжения към язовирната стена на язовир „Овчарово“ за привеждането му в техническа изправност. Резултатите от извършената проверка били подробно обективирани в Констативен протокол № 05-03-22 от 23.01.2020г. Същият бил връчен същия ден на представител на община Шумен.

На 11.03.2020 год. на община Шумен бил съставен Акт за установяване на административно нарушение № 05-031/11.03.2020г., в който било посочено, че с описаното деяние е нарушена разпоредбата на чл.141 ал.1 т.1 от  Закона за водите. Актът бил съставен, подписан и връчен на упълномощено от кмета на община лица – Д.У. – гл. експерт ОМП, дирекция ГРИПО при община Шумен /пълномощно № 95-00-025/01.07.2019г. При връчването му Узунски записал в акта, че в тридневен срок ще бъде представено възражение по съставянето му. Впоследствие в срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН е депозирано такова, като в него се излагат конкретни възражения по констатациите, изложени в акта.  Въз основа на така съставения акт и съобразявайки материалите в административно-наказателната преписка е издадено наказателно постановление НЯСС-144/27.08.2020 год. на Зам. Председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, с което на Община Шумен, с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр.Шумен,  бул.”Славянски” №17, представлявано от Л.Д.Х. – кмет на общината е наложено административно наказание “имуществена санкция” в размер на 2 000 /две хиляди лева/ на основание чл.200, ал.1 т.38 от Закона за водите, нарушение на чл. 141 ал.1 т.1 от ЗВ.  

Така установената фактическа обстановка се потвърждава от всички събрани по делото писмени и гласни доказателства, от разпита в съдебно заседание на актосъставителя Р.К.Р. и на свидетеля И.М.И., както и от присъединените на основание чл.283 от НПК писмени доказателства.

При така установената фактическа обстановка съдът приема, от правна страна, следното: 

Разпоредбата на чл.141 ал.1 т.1 от ЗВ въвежда задължение за собствениците на водностопански системи и хидротехнически съоръжения, включително на язовирни стени и/или съоръжения към тях за тяхното поддържане в техническа изправност. Доколкото община Шумен, съгласно акт за собственост АПОС № 4527 от 01.02.2016г. се явява собственик на язовир „Овчарово, то същата е имала задължение да осигури и контролира спазването на нормативните изисквания за техническа изправност на язовира. От материалите по делото се установява по безспорен начин, че при извършената на 22.01.2020 год. проверка е било констатирано, че на сухата страна на основния изпускател, който е напорен с диаметър Ф 500мм., е изпълнена двукамерна изходна шахта (суха и мокра) – в сухата е поместен 1 бр. спирателен кран Ф 500 мм., а мократа изпълнява ролята на енергогасител тип „водобоен кладенец“. Конструкцията на енергогасителната шахта е компрометирана – дъното, както и лявата крилна стена на шахтата са с разрушена бетонова конструкция, като това от своя страна създава опасност при изпускане на водни маси от основния изпускател да бъде засегната конструкцията на камерата, в която е поместен спирателния кран и да се стигне до отказ на едно от основните съоръжения на язовирната стена.

Съдът намира, че от материалите по делото и по-конкретно от събраните в хода на производството гласни доказателства чрез разпита на свидетелите Р.Р. и И.И., се установява по безспорен начин, че община Шумен, като собственик на проверявания обект е допуснала същият да не бъде в техническа изправност, което представлява нарушение на разпоредбата на чл. 141 ал.1 т.1 от ЗВ.

Горепосочената разпоредба вменява отговорността за спазване на посочените по-горе нормативни изисквания на  собствениците на такива обекти. В настоящия случай община Шумен се явява собственик на такъв обект.

Във връзка с твърденията на жалбоподателя, че процесния язовир не е собственост на община Шумен, то съдът го приема за неоснователно. Съгласно приложената на стр. 31 от делото Заповед № РД-15-46/27.02.2020г. на областния управител на област Шумен, то видно от дата и на издаване е издадена след констатирането на вмененото на община Шумен нарушение. Нарушението е констатирана във времето когато собственик все още на процесния язовир е община Шумен.

С оглед на изложеното съдът намира, че административно-наказващият орган правилно е квалифицирал нарушението и го е санкционирал, съобразно санкционната норма на чл.200 ал.1 т.38 от ЗВ, предвиждаща за юридическите лица имуществена санкция, в размер от 1 000 до 10 000 лв. за нарушение на разпоредбите на чл. 141 ал.1 т.1 от този закон.

При индивидуализация на наказанието, с оглед постигане целите установени с разпоредбата на чл.12 от ЗАНН, административно-наказващия орган не е посочил кое е  основанието да наложи максималния размер на предвиденото наказание. По делото липсват данни вмененото нарушение да е реализирано повторно. Това е първо нарушение за санкционираното юридическо лице. Самият обект е без всякакво стопанско значение.  В него не се влива постоянен водоизточник, водосборен е и не застрашава населено място при евентуално преливане или прекъсване на стената. Не са налице и доказателства за финансовото състояние на общината по преписката. Ноторно известно е тежкото финансово състояние на община Шумен. Не е обсъдена и тежестта на нарушението, което като се има предвид спецификата му към момента на извършване на нарушението. По изложените съображения, съдът намира, че справедливо и съответно на извършеното нарушение, съгласно наличните данни в преписката ще бъде административно наказание  “имуществена санкция” в размер на минимума предвиден от закона по време на извършване на нарушението,  а именно 1000 лева. В този смисъл и се намалява наложеното от администратино-наказващия орган административно наказание “имуществена санкция”.

С оглед на гореизложеното съдът намира, че обжалваното наказателно постановление се явява правилно и законосъобразно и като такова следва да бъде потвърдено, като наложената имуществена санкция бъде намалена до законовия и минимум.

Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ИЗМЕНЯ наказателно постановление № НЯСС-144/27.08.2020 год. на Зам. Председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, с което на Община Шумен, с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр.Шумен,  бул.”Славянски” №17, представлявано от Л.Д.Х. – кмет на общината е наложено административно наказание “имуществена санкция” в размер на 2 000 /две хиляди лева/ на основание чл.200, ал.1 т.38 от Закона за водите, нарушение на чл. 141 ал.1 т.1 от ЗВ, като НАМАЛЯВА размера на наложеното административно наказание на 1000 /хиляда / лева.

Решението подлежи на касационно обжалване пред ШАС в 14-дневен срок от съобщаване на страните, че е изготвено.

 

                                                                                      РАЙОНЕН СЪДИЯ: