О П
Р Е Д
Е Л Е
Н И Е
№ 804/12.5.2022г.
гр. Пазарджик,
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПАЗАРДЖИК, ІІІ административен състав, в открито
съдебно заседание на дванадесети април, две хиляди двадесет и втора година в
състав:
СЪДИЯ: ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА
като
разгледа докладваното от съдия Кривиралчева адм. дело № 1270 по описа за 2021
г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 149, ал. 2 от АПК и е
образувано по жалбата на Н.С.К., ЕГН **********,***, подадена чрез адв. Д., САК,
против мълчалив отказ на Кмета на Община Пазарджик да се произнесе по Заявление
с вх. № ПО-1188/23.09.2021 г., за премахване на дървесна растителност,
застрашаваща сигурността на гражданите, безопасността на движението, сградите,
съоръженията и инженерната инфраструктура.
В жалбата се твърди,
че жалбоподателката е собственик на имот с пл. № 9266 в кв. 171 по плана на гр.
Пазарджик, находящ се в гр. Пазарджик, ул. „Княз Борис I“ № 27, ведно с намиращата се в
имота жилищна сграда. Сочи се, че на тротоара, пред оградата на посочения имот,
в непосредствена близост расте дива вишна, чиито корени от една страна
нарушават целостта на общинския тротоар, като създават неравности и пукнатини,
а от друга застрашават масивната ограда на имота, настилката на двора, както и
жилищната сграда вътре в имота. Короната на дървото пък застрашава множество
жици и кабели на електроразпределителната мрежа.
Според
жалбоподателката безспорно се създава опасност както за живота и здравето на
минувачите и живущите в района, така и за безопасността на движението,
сградите, съоръженията и инфраструктурата, поради което са налице
предпоставките на чл. 24, ал. 2, т. 1 от Наредбата за изграждане, управление и
опазване на зелената система в Община Пазарджик. С оглед на това е подадено и
заявление за премахване на опасната дървесна растителност, по което се твърди,
че компетентният орган – кметът на общината, не се е произнесъл в
законоустановения срок. Моли съда да отмени като незаконосъобразен оспорения
мълчалив отказ и върне преписката със задължителни указания по прилагането на
закона. Претендира направените по делото разноски.
В съдебно
заседание жалбоподателката, редовно призована, се представлява от адв. Д.,
който по изложени съображения моли съда да уважи подадената жалба и отмени
оспорения мълчалив отказ като неправилен и незаконосъобразен, съответно да
върне административната преписка на административния орган за произнасяне със
задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона. Претендира
направените по делото разноски за държавна такса и адвокатско възнаграждение.
Ответникът,
представляван от гл. юриск. В., счита, че за жалбоподателката не е налице
правен интерес от оспорването, поради което моли съда да остави без разглеждане
подадената жалба и прекрати производството по делото. Претендира юрисконсултско
възнаграждение, съобразно представен списък на разноските.
Административен съд –
Пазарджик, като прецени събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност
и обсъди доводите на страните, приема за установено следното от фактическа
страна:
Предмет на обжалване е мълчалив
отказ на Кмета на Община Пазарджик да се произнесе по Заявление с вх. № ПО-1188/23.09.2021
г., за премахване на дървесна растителност, застрашаваща сигурността на гражданите,
безопасността на движението, сградите, съоръженията и инженерната инфраструктура.
Видно от представените по делото
доказателства посоченото заявление е подадено и входирано при компетентния
административен орган на 23.09.2021 г. Към същото са приложени документи,
удостоверяващи собствеността на жалбоподателката, а именно: нотариален акт №
199, том IV, дело № 1761/1987 г., удостоверение за наследници от
28.01.2021 г., както и снимков материал.
Не е спорно по делото, че
административният орган не се е произнесъл в законоустановения 14-дневен срок,
а именно до 07.10.2021 г., което от своя страна е породило и правото на жалба
против мълчалив отказ по подаденото заявление.
Установи се по делото, че е
издадена Заповед № 2185/08.11.2021 г. (лист 36) на Кмета на Община – Пазарджик,
с която, на основание чл. 14, ал. 2 от Наредба № 1/10.03.1993 г. за опазване на
озеленените площи и декоративна растителност (обн. ДВ, бр. 26 от 1993 г.), е
разрешено окастряне и намаляване на височината на една вишна, находяща се на
тротоарната площ на ул. „Княз Борис I“ № 27 в гр.
Пазарджик. В мотивите на заповедта е посочено, че същата е издадена по повод на
постъпило Заявление с вх. № ПО-1188/23.09.2021 г. и извършена проверка,
отразена в Протокол от 20.10.2021 г. (лист 40).
Въз основа на тази фактическа обстановка, съдът намира, направеното оспорване за процесуално недопустимо по следните
съображения:
Според чл. 147 от АПК, право на
оспорване имат гражданите и организациите, чиито права, свободи или законни
интереси са нарушени или застрашени от административен акт или, за които той
поражда задължения. Лицето, което е засегнато или би могло да бъде засегнато от
административния акт, има правен интерес да го оспорва. Правният интерес в
административния процес е законово изискване и правно качество на оспорващото
лице. Правният интерес е връзката на оспорващия с породените от
административния акт правни последици. Нещо повече, оспорването на
административните актове е обусловено от пряк и личен, защитен от правото,
интерес на оспорващия, какъвто в случая не е налице. Интересът е пряк, когато
оспорваният акт непосредствено засяга или създава опасност от непосредствено
засягане на права, свободи и законни интереси на жалбоподателя или
непосредствено създава задължения за него и личен, когато засяга правната сфера
на самия жалбоподател.
Такова непосредствено засягане в случая липсва, тъй като по делото безспорно
е установено, че след оспорването на мълчаливия отказ е последвало произнасяне
от компетентния административен орган (макар извън законоустановения 14-дневен
срок) по подаденото заявление, с което искането на жалбоподателката за
премахването на непосредствената опасност както за живота и здравето на минувачите
и живущите в района, така и за безопасността на движението, сградите, съоръженията
и инфраструктурата, е удовлетворено.
Съдът намира за основателни
направените възражения от пълномощника на ответника, че правният интерес на
жалбоподателката следва от това да докаже, че същата е непосредствено засегната
от наличието на дървесината растителност, както и че са застрашени нейни права,
свободи или законни интереси. В изложеното в заявлението пред административния
орган, а така също и пред съда по повод на настоящото съдебно производство,
жалбоподателката излага доводи за премахване, от името и в полза на живота и здравето
на минувачите и живущите в района, както и за безопасността на движението, сградите,
съоръженията и инфраструктурата, от което не следва да са застрашени нейни
лични права и интереси. Видно от представения по делото протокол за извършена
проверка, служители при общината са констатирали „една вишна с клони в ел.
проводници, клони към имота“. В резултат на това са дадени предписания за
окастряне и намаляване на височината на вишната. Административният орган е
издал оспорената заповед като се е позовал на извършената проверка от главен
експерт при Дирекция „СТОС“ на Община Пазарджик, с което е изпълнил
задължението си по предприемане на действия по обезопасяване на застрашаващата
дървесна растителност.
Наличието на правен интерес е абсолютна процесуална
предпоставка за атакуване на административен акт пред съда, поради което
подадената жалба, при липсата му, е недопустима.
Предвид на гореизложеното,
съдът намира, че за жалбоподателката не е налице правен интерес от оспорването,
поради което следва да бъде отменено протоколното определение на съда от
12.04.2022 г., с което е даден ход по същество, жалбата ще следва да се остави без
разглеждане като недопустима, а образуваното дело – прекратено.
Предвид на това, че
административният орган не се е произнесъл в законоустановения срок по
подаденото заявление и по този начин е станал причина за образуване на съдебно производство
против мълчалив отказ, то съдът намира, че на основание чл. 143, ал. 3 от АПК,
ответникът ще следва да заплати на жалбоподателката направените по делото
разноски в размер на 410 лева, от които 10 лева държавна такса и 400 лева за
адвокатски хонорар.
Водим от горното и на основание чл. 159, т. 4 от АПК, съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ОТМЕНЯ
протоколно определение от 12.04.2022 г. за даване ход по същество на делото.
ОСТАВЯ
БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Н.С.К., ЕГН ********** ***, подадена чрез адв. Д., САК,
против мълчалив отказ на Кмета на Община Пазарджик да се произнесе по Заявление
с вх. № ПО-1188/23.09.2021 г., за премахване на дървесна растителност, застрашаваща
сигурността на гражданите, безопасността на движението, сградите, съоръженията и
инженерната инфраструктура.
ПРЕКРАТЯВА
производството по адм. дело № 1270/2021 г. по описа на Административен съд – Пазарджик,
ІІІ състав.
ОСЪЖДА
Кмета на Община Пазарджик да заплати на Н.С.К., ЕГН **********,***, направените
по делото разноски в размер на 410 (четиристотин и десет) лева.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи
на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7 - дневен
срок от съобщаването му на страните.
СЪДИЯ: (П)