Решение по дело №8855/2024 на Софийски районен съд

Номер на акта: 8761
Дата: 14 май 2024 г.
Съдия: Ваня Борисова Иванова Згурова
Дело: 20241110108855
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 19 февруари 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 8761
гр. С, 14.05.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН С, 69 СЪСТАВ, в публично заседание на
тридесети април през две хиляди двадесет и четвърта година в следния
състав:
Председател:ВАНЯ Б. ИВАНОВА ЗГУРОВА
при участието на секретаря СВЕТЛА Р. ЛАЗАРОВА
като разгледа докладваното от ВАНЯ Б. ИВАНОВА ЗГУРОВА Гражданско
дело № 20241110108855 по описа за 2024 година
Предявен е иск от Л. К. Б. с ЕГН ********** срещу А....-С с правно
основание чл. 128, т.2 КТ за заплащане на дължима част от трудово
възнаграждение в размер на 1405 лв., представляваща разликата между
трудовото възнаграждение на ищцата, което получава към момента, и това,
което се дължи според индексацията на възнаграждението според диапазона
на колони 5 и 6 от Класификатора на длъжностите в администрацията на
Силищата, за периода от 01.01.2021 до 31.12.2023 г. /индивидуализирано по
периоди съобразно процентното увеличение/, ведно със законната лихва от
датата на завеждането на исковата молба до окончателното изплащане на
задължението.
В исковата си молба ищцата твърди, че била служител във Върховния
касационен С по силата на трудов договор от 2016 г. на длъжността „чистач“.
Считано от 15.07.2020 г. всички служители по трудови договори в отдел
„Стопанисване сградата на Себна палата - гр. С“ при Върховния касационен
С били прехвърлени в А.... - С по силата на решението на Пленума на ВСС по
т. 1 на Протокол 10/30.04.2020 г. Поддържа, че при прехвърлянето не е
сключвала нов трудов договор с административния ръководител на АС- С,
поради което всички права и задължения по сключения с ВКС договор се
запазили, включително и правата за индексиране на възнагражденията при
новия работодател. Запазен бил и размерът на трудовото възнаграждение,
получавано във ВКС. Поддържа, че една година след прехвърлянето на
ищцата, трудовото й възнаграждение не било индексирано, поради което били
отправени покани до председятеля на АС С за изплащане на увеличеното
възнаграждение. В отговор било получено писмо от председателя на Са, че
1
исканията са неоснователни, тъй като възнагражденията за същите длъжности
в апелативните Силища са по-ниски и председателят не може да определя
по-високи възнаграждения извън Класификатора. Ищцата счита, че й се
дължи разликата между полученото възнаграждение и това което би било
след индексацията по колони 5 и 6, която разлика моли да й се приСи, ведно
със законната лихва и разноските по делото.
В срока по чл.131 от ГПК ответникът е депозирал отговор, в който
оспорва исковете. Не оспорва, че считано от 15.07.2020 г. работодател на
ищцата се явява А.... – С, че с Решение на Пленума на ВСС по т.1 от Протокол
№10/30.04.2020 г. е отнето от председателя на ВКС стопанисването на
недвижимия имот, намиращ се в гр. С, р-н „Триадица“, бул. „Витоша“ №2,
заедно с построената в него административна сграда – Себната палата, и
считано от 15.07.2020г. е възложено на административният ръководител на
А.... – С, и че с Решение на Сийска колегия на ВСС, взето по протокол №
18/09.06.2020 г., т.16.1., на основание чл.30, ал.5, т. 8 от ЗСВ, са съкратени 31
щатни бройки от ВКС, считано от 15.07.2020 г., и 31 щатни бройки за
напълно идентични длъжности са разкрити в А.... - С, считано от същата дата.
В т.16.3. от същото решение СК на ВСС е приела, че „ Не възразява
административните ръководители на ВКС и А.... - С да приложат процедурата
по чл. 343, ал. 2 от ЗСВ, със запазване размера на възнагражденията, съгласно
§ 1 от ПЗР на Правилата за прилагане на Класификатора за длъжностите в
администрацията на Силищата. Сочи, че с Решение по т.4.1. протокол №
19/16.12.2020 г. на Комисия „Себна администрация“ към Сийска колегия на
ВСС е отхвърлено предложението на председателя на А.... - С за изменение на
Правилата за прилагане на Класификатора, като е посочено, че съгласно §1 от
ПЗР на Правилата за прилагане на класификатора на длъжностите в
администрацията на Силищата, възнагражденията на прехвърлените
служители не следва да се индексират до изравняването им с тези на сходни
или същи длъжности за съответната група, съгласно класификатора, а
административният ръководител на А.... С може да организира структурата на
администрацията, спрямо нуждите на Са, съгласно чл.12 и следващите от
ППКДАС. Видно от Протокол №27/01.12.2021 г. от заседанието на Комисия
„Себна администрация“ към Сийска колегия на ВСС, в т.13.1 отново е обСен
въпроса относно определяне възнаграждението на Себните служители,
свързан и с индексирането на заплатите на онези от тях, назначени в А.... С, в
следствие Решение на Пленума на ВСС по пр.2404/02/2021 г. и Решение на
СК по пр.№ 18/09.06.2020 г. Посочено е, че искане за индексиране на
заплатите на тези служители е неоснователно, тъй като става въпрос за
съкратени щатни бройки от щата на администрацията на ВКС и разкрити в
щата на администрацията на А....-С, което води до извод, че трудовите
правоотношения на тези служители с ВКС са прекратени, което не ги прави
„прехвърлени“ в А....-С по смисъла на параграф 1 от ПЗР на ППКДАС,
касаещ прехвърляне на Себни служители в следствие създадени през 2016
година нови длъжности в Силищата на страната във връзка с промени в
2
Класификатора на длъжностите в администрацията и е само за заварени
служители в самия С, поради което индексирането на прехвърлените
служители следва да се извърши след изравняването на заплатите им с тези
длъжности за съответното ниво, в случая апелативно.
Ето защо ответникът счита, че в резултат на описаните решения, между
ищцата и А....-С е възникнало валидно трудово правоотношение , на
основание чл.123, ал.1, т.7 от КТ, по което А.... - С е поел всички задължения
на работодател произтичащи от трудовия договор с ВКС, включително и
задължението да изплаща уговореното към момента трудово възнаграждение,
което е изпълнявано добросъвестно. Намира, че е актуализирал трудовото
възнаграждение на ищцата, съобразно своите правомощия и при съобразяване
решенията на СК към ВСС , в това число и за актуализиране на приложимия
спрямо Себните служители Класификатор. Ищцата е получавала максимално
определеното й за длъжността и за предвиденото работно време
възнаграждение, като при всяко актуализиране на Класификатора досежно
възнагражденията на служителите, е било актуализирано и нейното
възнаграждение. Намира твърдението, че ответникът е следвало да
„индексира“ възнаграждението на ищцата, съобразно колона 5 и колона 6 от
Класификатора, приложими за служители на ВКС, за неоснователно . Моли
за отхвърляне на исковете. Претендира присъждане на разноски по
производството.

Софийски районен С, след като взе предвид становищата на
страните и ангажираните по делото доказателства, преценени поотделно
и в тяхната съвкупност, намери за установено следното от фактическа
страна:
Не са спорни между страните и се признават обстоятелствата, че между
ищцата и ВКС е съществувало трудово правоотношение по силата на трудов
договор от 10.12.2019г., по силата на който е заемала длъжността „чистач“ с
място на работа –Върховен касационен С.
Въз основа на Решение на Пленума на ВСС от 30.04.2020 г. е отнето
стопанисването на недвижим имот, находящ се в гр. С, р-н Триадица, бул.
Витоша № 2, ПИ с пл. № 1, ЦГЧ – Триадица, кв. 253, заедно с построената в
него административна сграда – Себна палата, от председателя на Върховен
касационен С, и стопанисването е възложено на председателя на А.... –
С,считано от 15.07.2020год.
С Решение на СК на ВСС от 09.06.2020год. ,на основание чл. 30, ал. 5, т.
8 от ЗСВ са съкратени 31 щатни бройки във ВКС и са разкрити съответно 31
щатни бройки в А.... – С ,считано от 15.07.2020год. за длъжностите ,между
които и длъжността, заемана от ищцата. Съгласно мотивите към това
решение ,увеличаването на щатната численост на АС С, чрез намаляването на
щатната численост на ВКС е в изпълнение на решение на Пленума по
протокол № 10/30.04.2020 г. относно възлагане стопанисването на
3
недвижимия имот, намиращ се в гр. С, р-н „Триадица“, бул. „Витоша“ № 2,
ПИ с пл. № 1, ЦГЧ - р-н „Триадица“ (ІV-67), кв. 253, заедно с построената в
него административна сграда – Себна палата, на административния
ръководител на А.... – С. Със същото решение ,т.16,3 е изразено съгласие
административните ръководители на ВКС и АС-С да приложат процедурата
по чл. 343, ал. 2 от ЗСВ, със запазване размера на възнагражденията, съгласно
§ 1 от ПЗР на Правилата за прилагане на Класификатора за длъжностите в
администрацията на Силищата. Със Заповед № А-1102/01.12.2020год., във
връзка с решение на СК на ВСС по протокол №18/09.06.2020год.,с който от
15.07.2020год. е увеличена щатната численост на Себната администрация с 31
щатни бройки,на основание чл.19,ал.1 от ПАС ,е утвърдена структура на
администрацията на А.... – С ,като Отдел „Стопанисване и управление на
Себно имущество“ е с 38 щ.бр.,между които е и длъжността „чистачи“-18 щ.
бр.
Съгласно извлечение от Протокол № 10/17.07.2020год. и Протокол № 19
от 16.12.2020год. от заседанието на Комисия „Себна администрация“ към СК
на ВСС е взето решение ,с което е отхвърлено предложението на
председателя на АС-С ,за изменение на чл.11 от Правилата за прилагане на
Класификатора за длъжностите в администрацията на Силищата,както и
искането по отношение длъжностите от Раздел I „Ръководни длъжности“ и от
Раздел III „Обща администрация „ и прилагането на колони 5 и 6 от
Класификатора на длъжностите в администрацията на Силищата за
служителите на А.... – С. В мотивите е прието ,че съгласно §1 от ПЗР на
ППКДАС,възнагражденията на прехвърлените служители не следва да се
индексират до изравняването им с тези на сходни или същи длъжности за
съответната група,съгласно Класификатора. Указано е на административния
ръководител , че може да организира структурата на администрацията ,
съобразно нуждите на Са ,съгласно чл.12 от ППКДАС. С Решение по
Протокол №3/04.02.2020год. на СК на ВСС е утвърден Класификатор на
длъжностите в администрацията на Силищата ,в сила от 01.01.2020год.
Съгласно Класификатора ,възнагражденията на служителите от Раздел
I,Ръководител сектор ,във ВКС и ВАС се определят в диапазона от колона 5 и
6 ,като са предвидени ранг I и ранг II, а за Силищата от първа група в
диапазон от 7 до 8,с ранг I и ранг II.
С допълнително споразумение към трудов договор № 264/21.08.23г. на
основание Решение на СК на ВСС по Протокол №27/17.08.2023г., т.1 за
актуализиране на класификатора на длъжностите в администрацията на
Силищата на основание чл. 119 КТ , в сила от 01.04.23г. на ищцата Л. К. Б. ,
считано от 01.04.23г. е определено ново основно месечно възнаграждение за
длъжността „чистач“ – именно брутно трудово възнаграждение в размер на
1030,68лева .
Съобразно заключението на вещото лице по приетата Себно-
счетоводна експертиза изплатеното възнаграждение на ищцата Л. К. Б. за
периода 2021г.- 2023г. е определено съгласно колони 7 и 8 от Класификатора
4
на длъжностите в администрацията на Силищата . Разликата в трудовите
възнаграждение на ищцата за исковия период , изчислени съгласно колони 5
и 6 от класификатора на длъжностите в администрацията на Силищата , и
трудовото възнаграждение съгласно колони 7 и 8 от класификатора , е в
размер на 916,54лева чиста сума за получаване.
При така установената фактическа обстановка Сът достигна
до следните правни изводи :
Основното спорно между страните по делото обстоятелство е дали при
годишните индексирания на трудовото възнаграждение на ищцата през
процесния период е следвало да се приложат диапазоните по колони 5 и 6,
или тези по 7 и 8 от Класификатора на длъжностите в администрацията на
Силищата.
Съгласно правилото на чл. 343, ал. 1 ЗСВ всички Себни служители се
назначават в органите на Себната власт след провеждане на конкурс. Себният
служител се счита за особена категория служител на трудово
правоотношение, чиито права и задължения се уреждат от ЗСВ, КТ и от
правилниците, приети от пленума на ВСС. Кодексът на труда, към който
препраща чл. 359 от ЗСВ е общ закон, а ЗСВ е уреден като специален в частта
относно уредбата на правоотношенията на Себните служители. Трудовото
правоотношение на Себния служител с орган на Себната власт възниква след
успешно проведен конкурс, вследствие на който се издава заповед на
административния ръководител и се подписва споразумение. При възникнало
трудово правоотношение на Себния служител разпоредбата на чл. 343, ал. 2
ЗСВ предвижда при назначаването му на друга длъжност във ВСС, ИВСС,
НИП или същия орган на Себната власт, както и при преместването му,
конкурс да не се провежда. В тези случаи се сключва нов трудов договор със
съответния административен ръководител, имащ характер на допълнително
споразумение, с което се отразяват промените в Сържанието на вече
възникналото трудово правоотношение, а именно изменение на конкретното
място за полагане на труд, конкретния работодател в органите на Себна власт
, като е възможно да се измени и длъжността на Себния служител.
Същевременно обаче се запазват придобитите към този момент ранг, трудов
стаж и определени точки от проведени атестации и др.
В настоящия случай по делото се установи съществуването на трудово
правоотношение между ВКС като работодател и ищеца като служител на
длъжността „чистач“. Не е спорно между страните и се установява , че
считано от 15.07.2020 г. ищцата е преназначена на същата длъжност в друг
орган на Себната власт – А.... С, без провеждане на конкурс, на основание чл.
343, ал. 2 от ЗСВ. В този случай се запазва възникналото трудово
правоотношение в системата на Себната власт, като се изменя едната страна
в лицето на работодателя. В настоящия случай е налице хипотезата на чл.
123, ал. 1, т. 7 от Кодекса на труда, при която трудовото правоотношение с
работника или служителя не се прекратява при промяна на работодателя в
5
резултат на преотстъпване или прехвърляне на дейност от едно предприятие
на друго, включително прехвърляне на материални активи. Преотстъпването
или прехвърлянето на дейност на работодателя от едно предприятие в друго
се изразява в промени на дейността му, съпроводена с предоставяне
/преотстъпване или прехвърляне/ на дейност и на материални активи, с които
тя се осъществява /сгради, машини, суровини и др./. В този случай е налице
промяна на работодателя по смисъла на чл. 123 от КТ само когато
съответните материални активи, които се предоставят от едно предприятие на
друго продължават да се използват производително и поради това при
тяхното използване са заети работници и служители, които осъществяват
дейността и преминават заедно с преотстъпените материални активи.
Посочената уредба касае запазване само на трудовото правоотношение с
работника или служителя / Решение № 425 от 1.08.2014 г. на ВКС по гр. д.
№ 2920/2013 г., IV г. о., ГК/. Ето защо настоящият Себен състав намира, че
трудовото правоотношение на ищеца с ВКС не е прекратено, но считано от
15.07.2020 г. в него е настъпила промяна, изразяваща се в промяна на
работодателя, респ. считано от посочената дата работодател на ищцата
по трудовото правоотношение, възникнало първоначално с ВКС, на
основание чл. 123, ал. 1, т. 7 от КТ е ответникът – А.... С. Независимо от
промяната, настъпила по отношение на работодателя, трудовото
правоотношение на ищцата се е запазило, такова каквото е било при
предходния работодател, включително и по отношение на трудовото
възнаграждение. Ищцата е запазила достигнатото си основно трудово
възнаграждение, ранг и допълнителните възнаграждения за придобит трудов
стаж и професионален опит, въпреки че съгласно утвърдения КДАС за
Силищата от първа група, в която попада А.... С, възнаграждението за
заеманата от ищцата длъжност следва да се определи в диапазона на колони 7
и 8, а не както е било до промяната на работодателя- по колони 5 и 6,
предвидени за служители на ВКС и ВАС.
Съгласно чл. 341, ал. 1 от ЗСВ, колегиите на ВСС издават Класификатор
на длъжностите на съответните органи на Себната власт, в който се определят
наименованията на длъжностите, минималната образователна степен и други
изисквания за съответната длъжност, възнаграждението за длъжността, ранг
за длъжността и възнаграждение за ранга. Съгласно чл. 4 от ППКДАС
длъжностите в администрацията се разпределят в групи, съобразно
числеността им, като администрацията на ВКС и ВАС е изведена в отделна
група, следвана от първа група – администрация на Силищата, в която е и
Апелативния С. Съгласно чл. 7 от ППКДАС, основните месечни заплати в
Класификатора се определят от административния ръководител в диапазон
„от -до“. Следователно след като от 15.07.2020 г. ищцата е служител в
администрацията на А.... С, то трудовото й възнаграждение е следвало да бъде
индексирано, съобразно длъжността, която е заемала при ответника, съгласно
КДАС, в Силищата от първа група в диапазон от колони 7 и 8, със
съответния ранг. Посоченото не означава, че трудовото възнаграждение не се
6
е запазило такова, каквото е било при първоначалния работодателя към
15.07.2020 г. /датата на настъпване промяната в работодателя/. По делото се
установява, че получаваното от ищеца възнаграждение към момента на
промяна на работодателя не е било намалявано на осн. пар.1 от ПЗР на
ППКДАС във връзка с процедура по чл. 343, ал.2 ЗСВ. Органите на Себната
власт- в частност и А....-С не са първостепенен разпоредител с бюджетни
средства , поради което са задължени да се съобразяват с финансовите
параметри, одобрени за осъществяване на съответната дейност. Предвид
изложеното за възнагражденията на служителите , заети при ответника
Апелативан С-С като работодател , са приложими само колоните от
Крласификатора , предвидени за групите Силища, в която той попада /
колони 7 и 8/, а не колони 5 и 6, приложими за ВКС. Поради това и
договарянето на условията по трудови правоотношения досежно размера на
възнаграждението, получавано от работещите служители в А....-С, може да
бъде извършвано само в рамките на одобрените за съответните длъжности
бюджетни средства и само в рамките на предвидените за първа група
Силища минимални и максимални размери на възнагражденията.
Установи се по делото, че изплатеното на ищцата възнаграждение за
периода 2021г.- 2023г. е определено съгласно колони 7 и 8 от класификатора
на длъжностите в администрацията на Силищата. При горните мотиви, Сът
намира , че доколкото след 15.07.2020 г. ищцата е била служител на САС ,
недопустимо би било трудовото възнаграждение на същата да се индексира
в диапазона на колони 5 и 6 от КДАС, при положение, че тези правила важат
за служители на ВКС и ВАС. Съобразно разпоредбата на чл. 341, ал. 1 от
ЗСВ, единствено в правомощията на ВСС, в качеството му на първостепенен
разпоредител с бюджетни средства е да определя диапазона на трудовото
възнаграждение за съответната длъжност в съответните групи Силища.
Предвид изложеното, Сът намира, че след промяната на трудовото
правоотношение при условията на чл. 343, ал.2 ЗСВ- с промяна на
работодателя , трудовото възнаграждение на ищцата не е подлежало на
индексация в диапазона по колони 5 и 6, предвидени за служители на ВКС и
ВАС, съгласно КДАС , а е следвало да се определя по колони 7 и 8 от
Класификатора. Установи се още и че възнаграждението , определено и
начислено в полза на ищцата , е изплащано от ответника ежемесечно, с което
той в качеството си на работодател е изпълнил добросъвестно задълженията
си по трудовото правоотношение с ищеца. По изложените съображения
исковата претенция се явява неоснователна и като такава следва да бъде
отхвърлена.
Предвид изхода на делото право на разноски има ответника и такива
следва да му бъдат приСени в минимален размер за юрисконсултско
възнаграждение.
Водим от горните съображения , Сът

7
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ предявения от Л. К. Б. с ЕГН ********** срещу А
С С, с ЕИК .......... иск с правно основание чл. 128, т. 2 от КТ за заплащане на
сумата от 1405 лева , представляваща разликата между трудовото
възнаграждение на ищцата, което получава към момента, и това, което се
дължи според индексацията на възнаграждението според диапазона на колони
5 и 6 от Класификатора на длъжностите в администрацията на Силищата, за
периода от 01.01.2021 до 31.12.2023 г. /индивидуализирано по периоди
съобразно процентното увеличение/, ведно със законната лихва от датата на
завеждането на исковата молба -16.02.24г. до окончателното изплащане на
задължението.
ОСЪЖДА на осн. чл. 78, ал.3 ГПК Л. К. Б. с ЕГН ********** да
заплати на А.... С, с ЕИК .......... сумата от 100 лева, представляваща
юрисконсултско възнаграждение.

Решението подлежи на обжалване пред Софийски градски С в
двуседмичен срок , считано от датата на обявяването му 14.05.2024 г.
Препис от решението да се връчи на страните .
Сия при Софийски районен С: _______________________
8