Решение по дело №2548/2021 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 321
Дата: 3 декември 2021 г. (в сила от 2 март 2022 г.)
Съдия: Милена Рибчева
Дело: 20215530202548
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 321
гр. Стара Загора, 03.12.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СТАРА ЗАГОРА, VIII-МИ НАКАЗАТЕЛЕН
СЪСТАВ, в публично заседание на осемнадесети ноември през две хиляди
двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Милена Рибчева
при участието на секретаря Александра Н. Танева
като разгледа докладваното от Милена Рибчева Административно
наказателно дело № 20215530202548 по описа за 2021 година
Обжалвано е наказателно постановление (НП) № *** от 08.04.2021 год., издадено от
директор на РД “Автомобилна администрация” град Стара Загора.
Жалбоподателят “К.К.“ ООД, представлявано от П.С.С. твърди, че НП е
незаконосъобразно и моли същото да бъде отменено. В съдебно заседание чрез
упълномощения си защитник поддържа направеното с жалбата искане.
Въззиваемата страна РД ”Автомобилна администрация” град Стара Загора, редовно
призована, не изпраща представител в съдебно заседание.
Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло
законосъобразността на НП, намери за установено следното:
С обжалваното НП, издадено въз основа на акт за установяване на административно
нарушение (АУАН) № 284494 от 25.02.2021 год., жалбоподателят е санкциониран, както
следва:
на основание чл.178а, ал.6, предложение първо от ЗДвП - Закон за движение по
пътищата (”Който в рамките на своите задължения съобразно изискванията на наредбата по
чл.147, ал.1 не е създал необходимата организация или не е упражнил контрол за спазване
на нейните изисквания, се наказва с имуществена санкция в размер 2000 лв.“)
за нарушение на чл.42, т.1, предл.1 от Наредба № Н-32 от 16.12.2011 год. на
МТИТС (министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията) за
периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни
средства (”Лицата по чл.16, получили разрешение за извършване на периодични прегледи на
ППС организират и контролират извършването на периодичните прегледи за проверка на
1
техническата изправност в съответствие с условията и реда, определени в тази наредба и не
плащат на техническите специалисти, които са наети от тях, никакви възнаграждения, дори
под формата на премии или добавка към заплатата, свързани със заключенията от
прегледите за проверка на техническата изправност на превозните средства или броя на
извършените прегледи“)
изразяващо се в това, че на 28.08.2020 год. в град Стара Загора, ул.“П.“ № 33, в
ПППТИ на ППС “К.К.“ ООД, притежаващ разрешение № 549, валидно до 14.02.2024 год.,
лицето по чл.16, получило разрешение за извършване на технически прегледи на ППС, не
организира извършването на периодичен преглед за проверка на техническата изправност на
МПС марка “Ф.“, модел “Т.“, с рег. № *** от категория N1, собственост на “Т.В.“ АД по
такъв начин, че да спазва условията и реда по чл.12, ал.1 от Наредба Н-32 от 16.12.2011 год.
на МТИТС, видно от видеозапис към Протокол от извършен периодичен преглед за
техническа изправност на ППС № *** от дата 28.08.2020 год. с начало на прегледа 10.55
часа, техническия преглед е извършен само от Председателя на комисията.
Разпоредбата на чл.42, т.1, предл.1 от Наредба № Н-32/16.12.2011 год., която се
твърди, че е нарушена, предвижда че лицата, получили разрешение за извършване на
периодични прегледи на ППС организират и контролират извършването на периодичните
прегледи за проверка на техническата изправност в съответствие с условията и реда,
определени в тази наредба. Тази норма по своята същност е бланкетна, поради което и
следва да се опише в какво се изразява липсата на организация и контрол за извършване на
технически прегледи. В настоящият случай нито в акта, нито в издаденото въз основа на
него наказателно постановление са посочени каквито и да е факти в тази насока, като
липсват и доказателства в хода на административно-наказателното производство да е
извършвана проверка при жалбоподателя и да е установено, че дружеството - жалбоподател
има пропуски в създаването на организация и контрол за извършване на технически
прегледи. Липсата на организация и липсата на контрол могат да се осъществят както с
действие, така и с бездействие – липса на указания, обучения, инструктажи и други на
служителите, които извършват техническите прегледи. В случая не са посочени каквито и да
било факти, от които да се направи извод по какъв начин не е направена съответната
организация- чрез действие или бездействие, като не е посочено и че е установено да липсва
контрол от страна на Дружеството-жалбоподател, а нормата изрично изисква организация и
контрол да липсват кумулативно, за да е налице нарушение на чл.42, т.1 от Наредбата.
Липсата на факти относно твърдението, че “не е организирало извършване на периодичен
технически преглед за проверка на техническата изправност на МПС марка “Ф.“, модел “Д."
е съществено процесуално нарушение, поради това, че препятства защитата на наказаното
лице срещу релевантни за спора факти. След като липсват факти, които да обосноват извод,
че дружеството-жалбоподател не е организирало и контролирало извършване на
периодичния преглед на ППС, следва че не са налице доказателства за извършено
нарушение. Това налага извод за незаконосъобразност на наказателното постановление.
С оглед на изложените съображения съдът намира, че обжалваното НП е
2
незаконосъобразно и следва да бъде отменено като незаконосъобразно и издадено при
съществени нарушения на процесуалните правила, като с оглед на изхода от делото
въззиваемата страна следва да бъде осъдена да заплати на жалбоподателя направените от
него разноски по делото в размер на сумата от 300.00 лева, съставляваща заплатеното
адвокатско възнаграждение на представлявалия го упълномощен защитник.
Водим от горните мотиви, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯВА наказателно постановление № *** от 08.04.2021 год., издадено от
Директор на РД ”Автомобилна администрация” град Стара Загора, като незаконосъобразно.
ОСЪЖДА РД “Автомобилна администрация” град Стара Загора, да заплати на “К.К.“
ООД, с Булстат ***, представлявано от П.С.С., с ЕГН ********** сумата в размер на 300.00
(триста лева) лв., съставляваща заплатеното адвокатско възнаграждение на представлявалия
го в съдебното производство упълномощен защитник.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на
съобщението, че е изготвено, пред Административен съд Стара Загора.
Съдия при Районен съд – Стара Загора: _______________________
3

Съдържание на мотивите

Обжалвано е наказателно постановление (НП) № *** от 08.04.2021 год., издадено от
директор на РД “Автомобилна администрация” град С.З..
Жалбоподателят “К. К.“ ООД, представлявано от П.С.С. твърди, че НП е
незаконосъобразно и моли същото да бъде отменено. В съдебно заседание чрез
упълномощения си защитник поддържа направеното с жалбата искане.
Въззиваемата страна РД ”Автомобилна администрация” град С.З., редовно призована,
не изпраща представител в съдебно заседание.
Съдът, К.о прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло
законосъобразността на НП, намери за установено следното:
С обжалваното НП, издадено въз основа на акт за установяване на административно
нарушение (АУАН) № *** от 25.02.2021 год., жалбоподателят е санкциониран, както следва:
на основание чл.178а, ал.6, предложение първо от ЗДвП - Закон за движение по
пътищата (”Който в рамките на своите задължения съобразно изискванията на наредбата по
чл.147, ал.1 не е създал необходимата организация или не е упражнил контрол за спазване
на нейните изисквания, се наказва с имуществена санкция в размер 2000 лв.“)
за нарушение на чл.42, т.1, предл.1 от Наредба № Н-32 от 16.12.2011 год. на
МТИТС (министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията) за
периодичните прегледи за проверка на техничесК.а изправност на пътните превозни
средства (”Лицата по чл.16, получили разрешение за извършване на периодични прегледи на
ППС организират и контролират извършването на периодичните прегледи за проверка на
техничесК.а изправност в съответствие с условията и реда, определени в тази наредба и не
плащат на техническите специалисти, които са наети от тях, никакви възнаграждения, дори
под формата на премии или добавка към заплатата, свързани със заключенията от
прегледите за проверка на техничесК.а изправност на превозните средства или броя на
извършените прегледи“)
изразяващо се в това, че на 28.08.2020 год. в град С.З., ул.“П.“ № 33, в ПППТИ на
ППС “К. К.“ ООД, притежаващ разрешение № *** валидно до 14.02.2024 год., лицето по
чл.16, получило разрешение за извършване на технически прегледи на ППС, не организира
извършването на периодичен преглед за проверка на техничесК.а изправност на МПС марка
“Ф.“, модел “Т.“, с рег. № *** от К.егория N1, собственост на “Т. В.“ АД по такъв начин, че
да спазва условията и реда по чл.12, ал.1 от Наредба Н-32 от 16.12.2011 год. на МТИТС,
видно от видеозапис към Протокол от извършен периодичен преглед за техническа
изправност на ППС № *** от дата 28.08.2020 год. с начало на прегледа 10.55 часа,
техническия преглед е извършен само от Председателя на комисията.
Разпоредбата на чл.42, т.1, предл.1 от Наредба № Н-32/16.12.2011 год., която се
твърди, че е нарушена, предвижда че лицата, получили разрешение за извършване на
периодични прегледи на ППС организират и контролират извършването на периодичните
прегледи за проверка на техничесК.а изправност в съответствие с условията и реда,
определени в тази наредба. Тази норма по своята същност е бланкетна, поради което и
следва да се опише в какво се изразява липсата на организация и контрол за извършване на
технически прегледи. В настоящият случай нито в акта, нито в издаденото въз основа на
него наказателно постановление са посочени каквито и да е факти в тази насока, К.о липсват
и доказателства в хода на административно-наказателното производство да е извършвана
проверка при жалбоподателя и да е установено, че дружеството - жалбоподател има
пропуски в създаването на организация и контрол за извършване на технически прегледи.
Липсата на организация и липсата на контрол могат да се осъществят както с действие, така
и с бездействие – липса на указания, обучения, инструктажи и други на служителите, които
извършват техническите прегледи. В случая не са посочени каквито и да било факти, от
които да се направи извод по какъв начин не е направена съответната организация- чрез
1
действие или бездействие, К.о не е посочено и че е установено да липсва контрол от страна
на Дружеството-жалбоподател, а нормата изрично изисква организация и контрол да
липсват кумулативно, за да е налице нарушение на чл.42, т.1 от Наредбата. Липсата на
факти относно твърдението, че “не е организирало извършване на периодичен технически
преглед за проверка на техничесК.а изправност на МПС марка “Фиат“, модел “ДуК.о" е
съществено процесуално нарушение, поради това, че препятства защитата на наказаното
лице срещу релевантни за спора факти. След К.о липсват факти, които да обосноват извод,
че дружеството-жалбоподател не е организирало и контролирало извършване на
периодичния преглед на ППС, следва че не са налице доказателства за извършено
нарушение. Това налага извод за незаконосъобразност на наказателното постановление.
С оглед на изложените съображения съдът намира, че обжалваното НП е
незаконосъобразно и следва да бъде отменено К.о незаконосъобразно и издадено при
съществени нарушения на процесуалните правила, К.о с оглед на изхода от делото
въззиваемата страна следва да бъде осъдена да заплати на жалбоподателя направените от
него разноски по делото в размер на сумата от 300.00 лева, съставляваща заплатеното
адвоК.ско възнаграждение на представлявалия го упълномощен защитник.
2