Решение по дело №11/2011 на Районен съд - Радомир

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 10 март 2011 г.
Съдия: Антон Рангелов Игнатов
Дело: 20111730200011
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 януари 2011 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

N

гр.Радомир, 10.03.2011 г.

 

В     И М Е Т О     Н А     Н А Р О Д А

 

Радомирският районен съд, наказателно отделение, пети състав, в публичното заседание на десети февруари две хиляди и единадесета година, в състав:

 

                                   Районен съдия: А. И.                           

                        

при участието на секретаря В.К., изслуша  докладваното от съдията  наказателно административен характер  дело N 11 по описа за 2011 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

С Наказателно постановление № ./07.12.2010 г. на Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция, гр.С., на жалбоподателя К.С.Б.,***, ЕГН **********, е било наложено административно наказание „глоба”, в размер на 3 000 лв.,  на основание чл.129, ал.1 от Закона за обществените поръчки.

Наказателното постановление е обжалвано в срок от жалбоподателя и по изложените от същия в жалбата, моли съда да го отмени изцяло.

Наказващият орган Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция, гр.С., чрез своя процесуален представител, е изразил становище, че наказателното постановление следва да бъде потвърдено.  

Районният съд , преценявайки събраните по делото доказателства  по реда на чл. 14 и чл.18 НПК, приема за установено от фактическа и правна страна следното:

 Жалбоподателят К.Б. ***1.2001 г., община Р., представлявана от кмета по това време- И. В. сключва Договор № ., с „Е. и.” ООД, гр.П., за извършване на услуги по сметосъбиране на битови отпадъци на единственото сметище на територията на общината, зимно и лятно улично почистване на територията на общината, както и зимно почистване на четвъртокласната пътна мрежа. Договорът бил сключен за срок от 10 години, като общите отчетни разходи по него за една календарна година могат да бъдат в общ размер 322 300.08 лв. без ДДС. На 30.05.2008 г. на заседание на Общински съвет, гр.Р. е разгледана докладна записка, вх. № С-./28.05.2008 г. от кмета на общината- жалбоподателя К.Б., относно договор № ./20.11.2001 г., за изпълнение на обществена поръчка „Чистота”. В докладната записка кметът е докладвал на общински съвет- Р., за възникнала сложна и напрегната ситуация, свързана със системното неизпълнение на задълженията от страна на изпълнителя. Изразено е опасение от избухване на епидемии на територията на общината. По доклада общинският съвет е излязъл с решение № ./30.05.2008 г., взето на основание чл.21, т.23 ЗМСМА, с което е задължен кмета на общината да сключи договор за сметосъбиране и сметопочистване на битови отпадъци на единственото сметище на територията на общината, до провеждане на процедура и избор на изпълнител на услугата. С решението кметът се задължава да проведе процедура за избор на изпълнител в двумесечен срок от прекратяване на договора.

Въз основа на решението на общинския съвет, кметът на общината- жалбоподателят К.Б., е прекратил едностранно договора с фирма „Е. и.” ООД, гр.Перник, с писмо изх. № /02.06.2008 г., поради неизпълнение задълженията по договора от страна на последната. С договор № ./11.06.2008 г. за почистване, сметосъбиране, сметоизвозване и депониране на битови отпадъци от територията на община Р., представлявана от кмета К.Б., в качеството му на възложител, е  договорено с „МЕСКО ММ5”, ЕООД, в качеството му на изпълнител, за срока до провеждане на обществена поръчка по реда на ЗОП, изпълнителят да изпълнява упоменатите дейности. Месечната цена е предложена на основание докладна записка вх. № С./16.06.2008 г., във връзка с Решение ./30.05.2008 г. на общински съвет Р., внесена от Кмета на общината. Във връзка с докладната записка, на основание чл.21, ал.1, т.23 ЗМСМА, общинския съвет приема месечна цена на временния договор 95 000 лв. месечно. С анекс № 1 по договор № 227/11.06.2008 г., е договорена месечната сума от 95 000 лв., както и ДДС върху същата.

Въз основа на така установената фактическа обстановка, на жалбоподателя бил съставен Акт за установяване на административно нарушение №  *********/20.10.2010 г., на Р.Й., на длъжност старши финансов инспектор от Пети отдел ”Югозападен район за планиране” на Дирекция ”Организация и извършване на инспекционната дейност”, при Агенция за държавна финансова инспекция- С.. В същия е отразена установената фактическа обстановка, като, съгласно чл.42, т.5 ЗАНН, е отбелязано, че са нарушени законните разпоредби на чл.16, ал.8, вр. чл.8, ал.1, вр. чл.14, ал.1, т.3, вр. чл.3, ал.1, т.2, вр. чл.7, т.1 ЗОП. Според цитирания текст на чл.16, ал.8 ЗОП, възложителите по чл. 7, т. 1- 4 вземат решение за възлагане на обществена поръчка чрез открита и ограничена процедура винаги, когато не са налице условията за провеждане на състезателен диалог или процедури на договаряне, а текстът на чл.14, ал.1, т.3, в тогава действащата му редакция, гласи: „Условията и редът за възлагане на обществени поръчки, определени в този закон, се прилагат задължително при възлагане на обществени поръчки, които имат следните стойности без ДДС:  за услуги - над 90 000 лв., а когато поръчката е с място на изпълнение извън страната - над 250 000 лв.” Чл.3, ал.1, т.2 от своя страна квалифицира предоставянето на услуги като обществена поръчка, а текстът на чл.7, т.1 от същия закон, урежда въпроса кои са възложителите на обществени поръчки.

Въз основа съставения АУАН, Директорът на Агенцията за държавна финансова инспекция, гр.С. издал обжалваното Наказателно постановление №./07.12.2010 г., с което на жалбоподателя К.С.Б., било наложено административно наказание „глоба”, в размер на 3 000 лв.,  на основание чл.129, ал.1 от Закона за обществените поръчки. На основание чл.57, ал.1, т.6 ЗАНН, като законни разпоредби, които са били нарушени виновно, са отбелязани чл.16, ал.8, вр. чл.8, ал.1, вр. чл.14, ал.1, т.3, вр. чл.3, ал.1, т.2, вр. чл.7, т.1 ЗОП. Текстът на чл.129, ал.1 ЗОП, в редакцията му, действаща по време на констатиране на нарушението гласи: „Възложител, който не проведе процедура за възлагане на обществена поръчка при наличие на основание за това или промени, или допълни договор за обществена поръчка в нарушение на чл. 43, ал. 1, се наказва с имуществена санкция в размер от 10 000 до 50 000 лв., а лицето по чл. 8, ал. 2 или 3– с глоба в размер от 1000 до 5000 лв.” От своя страна, разпоредбата на чл.43, ал.1 ЗОП, гласи: „Страните по договор за обществена поръчка не могат да го изменят.”. За да бъде осъществен съставът на нарушението по чл.129, ал.1 ЗОП, от обективна страна, като изпълнително деяние следва да е налице бездействие от страна на възложител /каквото качество жалбоподателят притежава, с оглед разпоредбата на чл.7, т.1 ЗОП/- не провеждане на процедура за възлагане на обществена поръчка при наличие на основание за това или действие- промени, или допълни договор за обществена поръчка в нарушение на чл. 43, ал. 1. В обжалваното наказателно постановление, като изпълнително деяние е посочено следното: „На 11.06.2008 г. К.С.Б. в качеството си на възложител на обществени поръчки по чл.7, т.1 ЗОП е сключил Договор № . с предмет ”Почистване, сметосъбиране, сметоизвозване и депониране на битови отпадъци от територията на община Радомир на единственото сметище”, с „М. ММ5”, ЕООД, гр.П., без към 11.06.2008 г. в гр.Р., да е взел решение и да е провел процедура за възлагане на обществена поръчка с предмет ”Почистване, сметосъбиране, сметоизвозване и депониране на битови отпадъци от територията на община Радомир на единственото сметище, зимно почистване и поддържане на общинските пътища и уличната мрежа на територията на „Общината” при наличие на всички законови основания за това.” Видно от изложеното, като изпълнително деяние е отразено сключване на договор, без към същата дата да е взето решение и да е проведена процедура за възлагане на обществена поръчка. Според договора, същият е сключен до провеждане на обществена поръчка по реда на ЗОП, което деяние не се припокрива с изпълнителното деяние на административното нарушение по чл.129, ал.1 ЗОП, а именно- не провеждане процедура за възлагане на обществена поръчка при наличие на основание за това. Кметът на общината е действал в съответствие с решението на общинския съвет, като началото на двумесечния срок, в който е следвало да процедура за възлагане на обществена поръчка е датата на решението- 30.05.2008 г., който срок изтича на 31.07.2008 г. Актът за установяване на административното нарушение обаче, е съставен на 20.10.2010 г., т.е., повече от две години от изтичане на този срок. Съгласно разпоредбата на чл.34, ал.1, изр.ІІ-ро ЗАНН, не се образува административнонаказателно производство, ако не е съставен акт за установяване на нарушението в продължение на три месеца от откриване на нарушителя или ако е изтекла една година от извършване на нарушението, а за митнически, данъчни, банкови, екологични и валутни нарушения, както и по Закона за публичното предлагане на ценни книжа, Кодекса за застраховането и на нормативните актове по прилагането им и по Закона за регистър БУЛСТАТ - две години. Несъставянето на такъв АУАН в срока по чл. 34, ал. 1, изр. 2 ЗАНН, ще доведе до отпадане отговорността на нарушителя.

Предвид изложеното и на основание чл.63, ал.1, предлож.ІІІ-то ЗАНН, съдът

 

 

              

                Р    Е    Ш    И   

 

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № ./07.12.2010 г. на Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция, гр.С., с което  на жалбоподателя К.С.Б.,***, ЕГН **********, е било наложено административно наказание „глоба”, в размер на 3 000 лв.,  на основание чл.129, ал.1 от Закона за обществените поръчки.

РЕШЕНИЕТО  подлежи на касационно обжалване пред Пернишки административен съд на основанията, предвидени в Наказателно- процесуалния кодекс по реда на глава ХІІ от Администранивнопроцесуалния кодекс в 14- дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                      

               

    

                            РАЙОНЕН СЪДИЯ: