Решение по дело №275/2020 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 717
Дата: 22 юни 2020 г. (в сила от 14 юли 2020 г.)
Съдия: Станимир Христов Христов
Дело: 20207040700275
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 януари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 717                        от 22.06.2020 г.            град Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Бургас, втори състав, на девети юни две хиляди и двадесета година в публично заседание в следния състав:

 

                    Председател: Станимир Христов

 

при секретаря Вяра Стоянова и в присъствието на прокурор Деян Петров като разгледа докладваното от съдия Христов административно дело номер 275 по описа за 2020 година и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 1, ал. 1 от Закона за отговорността на държавата и общините за вреди (ЗОДОВ), във вр. с чл. 203 и сл. от АПК.

Образувано е по искова молба от Л.К.Д. с ЕГН **********, чрез процесуален представител адв. Ж. Й. от Адвокатска колегия Бургас със съдебен адрес ***. В молбата е заявена претенция за присъждане на обезщетение за претърпени  имуществени вреди, съставляващи направени от ищеца разноски по заплатено адвокатско възнаграждение във връзка с водени съдебни производства по оспорване на Наказателно постановление № НП-407/21.02.2018 год. на Заместник-кмет на Община Бургас. В съдебно заседание, ищеца, чрез процесуалния си представител – адв. Ж. Й. от Адвокатска колегия Бургас поддържа исковата молба по заявените доводи и аргументи, не ангажира допълнителни доказателства и формулира искане за присъждане на разноски.

Ответникът по иска – Община Бургас, чрез процесуалния си представител юрисконсулт Станимир Д. оспорва исковата претенция като неоснователна и недоказана, като заявява твърдение, че липсват доказателства за реално заплащане на претендираното адвокатско възнаграждение.

Представителят на Окръжна прокуратура Бургас изразява становище за основателност и доказаност на исковата претенция.

След като прецени твърденията на страните и събрания по делото доказателствен материал, Бургаският административен съд намира за установено от фактическа страна следното:

С оглед предпоставките за процесуална допустимост на исковете по чл. 1, ал. 1 ЗОДОВ, настоящия съдебен състав намира, че исковата молба е процесуално допустима – същата е подадена от лице, което твърди настъпили имуществени вреди вследствие на постановен незаконосъобразен юридически акт, а като ответник е посочено юридическото лице, представлявано от органа, от чийто незаконосъобразен акт, действие или бездействие са причинени вредите в съответствие с чл. 205 от АПК. С оглед това, съдът намира така подадената искова молба за процесуално допустима.

Разгледана по същество, исковата претенция е частично основателна по следните съображения:

С Наказателно постановление № НП-407/21.02.2018 год. на Заместник кмет на Община Бургас е ангажирана административно наказателната отговорност на Л.К.Д. за това, че на 11.09.2017 год. в 09.00 часа в гр. Бургас, Д., в качеството си на съдружник в ДЗЗД „Дайм 2013“ с ЕИК *********, стопанисващо кафе „Театър“, находящ се на ул. „Цар Асен“ № 36А е поставил на тротоарната площ пред обекта преместваеми обекти – външни маси 21 броя с по 4 седящи места, разположени на приблизителна площ от около 84 кв.м. без издадено разрешение от Община Бургас, по реда указан в Раздел ІІ от Наредбата за преместваемите обекти за търговски и други обслужващи дейности и елементи на градско обзавеждане на територията на Община Бургас (Наредбата). Прието е, че така констатираното деяние осъществява признаците на административно нарушение на чл. 56, ал. 2, във вр. с ал. 1 от Закона за устройство на територията, във вр. с чл. 1, ал. 2 от Наредбата. Въз основа на това и на основание чл. 239, ал. 1, т. 6 и чл. 233 от ЗУТ на Л.К.Д. е наложено административно наказание – глоба в размер на 500,00 лева.

Недоволен от така наложеното административно наказание, Л.Д. е оспорил Наказателно постановление № НП-407/21.02.2018 год. пред Районен съд - Бургас, където е било образувано НАХД № 4224/2018 г. по описа на съда. С Решение № 1515/ 14.11.2018 г., постановено по НАХД № 4224/2018 г., състав на Районен съд - Бургас е отменил оспореното наказателно постановление, като в мотивите на съдебния акт е прието, че в хода на административнонаказателното производство са допуснати съществени нарушения на административнопроцесуалните правила.

Така постановения съдебен акт е бил оспорен от ответния административен орган  пред Административен съд гр. Бургас, където е образувано КНАХД № 3366/2018 год. по описа на съда. С Решение № 515/21.03.2019 год. по КНАХД № 3366/2018 год., състав на Административен съд Бургас е оставил в сила Решение № 1515/14.11.2018 г. по НАХД № 4224/2018 г. на Районен съд – Бургас.

След анализ на доказателствата, съдържащи се в НАХД № 4224/2018 г. на БРС, настоящия съдебен състав установи наличието на Договор за правна услуга от 11.10.2018 год., по силата на който Л.К.Д. възложила на адв. Живко Йорданов от БАК да осъществява процесуално представителство и защита по АНД № 4224/2018 год. на БРС. От така приложения договор се установява, че между страните е договорено адвокатско възнаграждение в размер на 300,00 лева, като е отразено, че сумата е платена изцяло в брой. По КНАХД № 3366/2018 год. на Административен съд Бургас не е приложен договор за правна защита и съдействие, като адв. Йорданов е представлявал Л.Д. пред касационната инстанция по силата на упълномощаването му пред Районен съд Бургас. 

При така установената фактическа обстановка съдът направи следните правни изводи:

Производството по делото е по реда на чл. 203-207 от АПК във връзка с чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ. Разпоредбата на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ сочи, че държавата и общините отговарят за вредите, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност, както и за вредите, причинени от действието на отменени като незаконосъобразни или обявени за нищожни подзаконови нормативни актове. Съгласно разпоредбата на чл. 203 от АПК гражданите и юридическите лица могат да предявят искове за обезщетение за вреди причинени от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на административни органи и длъжностни лица.

Исковата защита е възможна при условията на чл. 1 от ЗОДОВ. Фактическият състав на отговорността по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ изисква кумулативното наличие на следните предпоставки: 1. незаконосъобразен акт, действие или бездействие на орган или длъжностно лице на държавата, (общината) при или по повод изпълнение на административна дейност, отменени по съответния ред; 2. настъпила вреда от такъв административен акт или от действието или бездействието и 3. причинна връзка между постановения незаконосъобразен акт, действие или бездействие и настъпилия вредоносен резултат. При липсата на който и да е от елементите на посочения фактически състав не може да се реализира отговорността на държавата и общините по реда на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ.

По своята същност, дейността по административно наказване е форма на административна дейност и по-точно това е правораздавателна или санкционна форма на административна дейност. Тя, заедно с другите три форми на административна дейност - правоприлагаща (чрез издаване на индивидуални и общи административни актове), нормотворческа (чрез издаване на подзаконови нормативни актове) и договорно-правна (концесии, обществени поръчки, споразумения и др.), осъществяват съдържанието на понятието изпълнителна или административна дейност, която е израз на изпълнителната функция или власт като част от държавната власт, съобразно принципа на разделението на властите. Нормата на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ не борави с понятието административен акт. Нормата обаче е озаглавена Отговорност за дейност на адимнистрацията, а основно изискване в нея е вредите да са резултат (при или по повод) от изпълнение на административна дейност. Ето защо обстоятелството, че санкционната дейност е форма на административна дейност не дава основание вредите от нея да се изключат от приложното поле на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ, единствено поради правораздавателния й характер.

В посочения смисъл е и Тълкувателно постановление № 2 от 19.05.2015 г. на ВКС по тълк. д. № 2/2014 г., ОСГК и Първа и Втора колегия на Върховния административен съд, в мотивите на което е прието, че за квалифициране на иска като такъв по  чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ определяща е не правната природа на отменения акт, а основният характер на дейността на органа, негов издател. Аналогично е и тълкуването, дадено в Тълкувателно решение № 1/15.03.2017 г. на ВАС по т.д. №2/2016 г. Според посоченото тълкувателно решение, едно от условията за образуване на произовдство по реда на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ е административният акт да е отменен по административен и/или съдебен ред. Съгласно същото тълкувателно решение при предявени пред административните съдилища искове по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ за имуществени вреди от незаконосъобразни наказателни постановления изплатените адвокатски възнаграждения в производството по обжалването и отмяната им представляват пряка и непосредствена последица по смисъла на чл. 4 от този закон. Независимо че наказателното постановление не представлява индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 от АПК

, определящо за квалификацията на иска за вреди по  чл. 1, ал. 1 ЗОДОВ, е обстоятелството, че актът се издава от административен орган, представлява властнически акт и въпреки че поражда наказателноправни последици, е правен резултат от санкционираща административна дейност. Неговото издаване е последица от изпълнение на нормативно възложени задължения, упражнена административнонаказателна компетентност, законово предоставена на органите в рамките на административната им правосубектност, което по своето съдържание представлява изпълнение на административна дейност.

В нормата на чл. 130, ал. 2 от Закона за съдебната власт е указано, че тълкувателните решения и тълкувателните постановления са задължителни за органите на съдебната и изпълнителната власт, за органите на местното самоуправление, както и за всички органи, които издават административни актове. С оглед на това, настоящия съдебен състав приема, че исковата претенция за обезщетяване на имуществени вреди, претърпени в следствие на незаконосъобразното Наказателно постановление № НП-407/21.02.2018 год. на Заместник кмета на Община Бургас.

По отношение процесуалната допустимост на исковата претенция, съда намира за нужно да посочи и следното: С § 9 от ЗИД на ЗОДОВ (ДВ, бр. 94 от 29.11.2019 г.) е изменен ЗАНН, като в чл. 63 се създават нови ал. 3, ал. 4 и ал. 5. Съгласно текста на чл. 63, ал. 3 от ЗАНН, в съдебните производства по ал. 1 страните имат право на присъждане на разноски по реда на Административнопроцесуалния кодекс. Така приетата нова правна регламентация предоставя процесуалната възможност на страните да претендират присъждане на направените разноски в самите производства по оспорване на наказателните постановления и електронните фишове. В настоящият случай, този нов процесуален ред е неприложим, доколкото, към момента на приключване на производството по оспорване на наказателното постановление – 21.03.2019 год. процесуалната възможност за претендиране на разноски в хода на административнонаказателното производство по оспорване на наказателното постановление не е била възможна (съгласно Тълкувателно решение № 2 от 03.06.2009 г. на Върховния административен съд, Общо събрание на съдиите от I и II колегия, постановено по тълкувателно дело № 7 по описа за 2008 г., административните съдилища не присъждат разноски в производствата по касационни жалби срещу решенията на районните съдилища по административно наказателни дела). В този смисъл, единствената правна възможност за репариране на направените в хода на административнонаказателното производство разноски е по реда на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ, във вр. с чл. 203 и сл. от АПК.

По отношение на доказването на елементите от фактическия състав на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ, настоящия съдебен състав приема, че от събраните в хода на производството писмени и гласни доказателства следва да се приеме, че безспорно в случая е налице незаконосъобразна дейност на административен орган, претърпени от ищеца имуществени вреди и наличие на причинно-следствена връзка между незаконосъобразната административна дейност и настъпилия за лицето вредоносен резултат. Мотивите в подкрепа на този правен извод са следните:

Наличието на постановено и влязло в сила Решение № 1515/29.11.2018 г. по НАХД № 4224/2018 г. на Районен съд Бургас, с което е отменено като неправилно и незаконосъобразно Наказателно постановление № НП-407/21.02.2018 год., следва да се приеме като безспорно доказателство за наличието на незаконосъобразна дейност на административния орган. Както вече се посочи по-горе, исковата защита по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ изисква наличието на незаконосъобразен акт, бействие или бездействие. Достатъчно е наличието на безспорно констатирана незаконосъобразност, като не е необходимо изследване на причините за тази незаконосъобразност.

По отношение на претендираното обезщетение в размер на 600,00 лева, съставляващи заплатената от ищеца сума за правна защита и съдействие и за процесуално представителство пред двете съдебни инстанции, настоящия съдебен състав приема, че същата е доказана по основание и до размера от 300,00 лева, като над този размер до претендирания от 600,00 лева същата се явява недоказана. Видно от описаната по-горе фактическа обстановка, в доказателствата по НАХД № 4224/2018 г. на Районен съд – Бургас и КНАХД № 3366/2018 год. на Административен съд Бургас е наличен само един договор за правна защита и съдействие, в който е вписано договореното между страните адвокатско възнаграждение в размер от 300,00 лева. Липсват доказателства за договорено и заплатено адвокатско възнаграждение за касационното оспорване, поради което съда приема за недоказана претенцията за сумата над 300,00 лева.

      Съдът намира, че са налице първите две предпоставки за ангажиране отговорността на Община Бургас по предявения иск с правно основание чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ – издаден незаконосъобразен акт от длъжностно лице на общинската администрация при изпълнение на административна дейност. На следващо място безспорно се установи по делото, че за обжалването на посоченото НП ищецът е ангажирал адвокат, като е договорено и заплатено адвокатско възнаграждение в размер на 300,00 лева. Направените от Л.К.Д. разноски, съставляващи заплатен адвокатски хонорар, несъмнено представляват имуществени вреди по смисъла на закона и подлежат на репариране.

 Налице е и пряка причинно-следствена връзка между направения от ищеца разход за адвокатско възнаграждение и отмененото НП, тъй като адвокатската защита е ангажирана именно и единствено във връзка със съдебното производство по обжалване на Наказателно постановление № НП-407/21.02.2018 год. на Заместник кмета на Община Бургас. Този извод следва от отбелязването  договорите за правна услуга. Обстоятелството, че ангажирането на правна помощ и адвокатска защита в производството по ЗАНН не е задължително, не може да обуслови извод, че направените разходи за заплащане на адвокатско възнаграждение за процесуалното представителство и защита в производствата пред Районен съд – Бургас и пред Административен съд Бургас, не е пряка и непосредствена последица от незаконосъобразно издаденото и впоследствие отменено НП. Сключването на договор с адвокат е една закономерна последица от издаването на НП, тъй като е логично и разумно санкционираното лице да се погрижи за защита на интересите си и негово право е да използва адвокатско съдействие за успешна защита на правата, които претендира в съдебния спор. Упражняването на това право не може да се квалифицира като съпричиняване по смисъла на чл. 5 от ЗОДОВ. Макар да липсва нормативно установено задължение за процесуално представителство по реда на ЗАНН, адвокатската защита при атакуване законосъобразността на наказателно постановление е нормален и присъщ разход за обезпечаване на успешния изход от спора. Както вече се посочи, приложеният договор за правна защита и съдействие има характер на разписка, поради което удостоверява по надлежния ред извършеното плащане до приключване на съдебното производство (в този смисъл е и Тълкувателно решение № 6/ 06.11.2013 г. по т.д. № 6/2012 г., ОСГТК на ВКС).

            Безспорно, разноските понесени от лицата в производствата по отмяна на незаконосъобразните наказателни постановления, подлежат на обезщетяване по реда на специалното производство по ЗОДОВ. Тъй като искът по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ е за обезщетяване на вреди, настъпили вследствие от незаконосъобразността на наказателно постановление, действия или бездействия в рамките на административното наказване, то и производството по обезщетяване на направените разноски следва да се проведе по същия ред. Съгласно ТР №1/15.03.2017 г. при предявени пред административните съдилища искове по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ за имуществени вреди от незаконосъобразни наказателни постановления изплатените адвокатски възнаграждения в производството по обжалването и отмяната им представляват пряка и непосредствена последица по смисъла на чл. 4 от този закон. С оглед на това, заявената искова претенция за обезщетяване на вреди, съставляващи направени от ищеца разноски в хода на оспорване на наказателното постановление се явява основателна и доказана до размера от 300,00 лева, като над този размер, до претендирания от 600,00 лева следва да се отхвърли.

По делото е направено искане за присъждане на направените от страна на ищеца разноски по воденето на настоящото производство. При прилагането правилото на чл. 10, ал. 3 от ЗОДОВ и с оглед изхода на делото, следва да бъде уважено искането на Л.Д. за присъждане на сумата от 100,00 лева, съставляваща направените разноски за адвокатско възнагражсдение, съразмерно с уважената част от иска.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 203 и сл. от АПК, Административен съд - Бургас, втори състав,

 

Р Е Ш И:

 

ОСЪЖДА Община Бургас да заплати на Л.К.Д. с ЕГН **********, чрез процесуален представител адв. Ж. Й. от Адвокатска колегия Бургас със съдебен адрес *** сума в размер на 300,00 (триста) лева, представляваща обезщетение за претърпени имуществени вреди.

ОТХВЪРЛЯ иска на Л.К.Д. с ЕГН **********, чрез процесуален представител адв. Ж. Й. от Адвокатска колегия Бургас със съдебен адрес *** за сумата над 300,00 лева (триста) лева до претендирания размер от 600,00 (шестстотин) лева, като недоказан.

ОСЪЖДА Община Бургас да заплати на Л.К.Д. с ЕГН **********, чрез процесуален представител адв. Ж. Й. от Адвокатска колегия Бургас със съдебен адрес *** сума в размер на 100,00 (сто) лева разноски по делото.

 

Решението може да се обжалва по касационен ред в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховен административен съд.

 

 

                                                                                                    СЪДИЯ: