Определение по дело №656/2021 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 1165
Дата: 9 септември 2021 г. (в сила от 28 януари 2022 г.)
Съдия: Цветелина Александрова Кънева
Дело: 20217170700656
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 август 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

№ 1165

гр.Плевен, 09.09.2021 год.

 

Административен съд - гр.Плевен, ІV-ти състав, в закрито съдебно заседание на девети септември две хиляди двадесет и първа година, в състав:

           

                                                           Председател: Цветелина Кънева

                                                        

като разгледа докладваното от съдията Кънева административно дело № 656/2021г. по описа на Административен съд – Плевен, за да се произнесе, взе предвид следното:

            Производство по реда на чл.197 и сл. от АПК вр. с чл.202 и чл.54 ал.5 от АПК.

            Производството по делото е образувано по жалба от Община Искър, представлявана от Кмета инж.В.Й., против т.11 на раздел III от Решение №КЗЗ-10 от 29.06.2021г., прието по Протокол №10 на Комисията за земеделските земи към Министерство на земеделието, храните и горите, с която е спряна процедурата за промяна на предназначението на 86805кв.м. земеделска земя, трета категория, неполивна, собственост на Община Искър, за изграждане на обект: „Производствено-складова база“, поземлен имот с идентификатор 55782.47.3 по КККР на гр.Искър, местност „Средните обори“, общ.Искър, обл.Плевен.

            В жалбата са наведени доводи, че т.11 на раздел III от Решение №КЗЗ-10 от 29.06.2021г. е постановена в нарушение на принципа за мотивираност и в противоречие с материалноправните разпоредби. Твърди се, че в отговор на писмо от 17.03.2021г. на КЗЗ, в което е указано на Общината, че няма документация, доказваща нуждата на Община Искър  от изграждането на обект „Производствено-складова база“, е пояснено, че ОУП на Общината е одобрен и влязъл в сила на 27.12.2018г., като с одобряването му е приета основата за дългосрочно, устойчиво развитие на териториите, определени са насоките за териториалното развитие на урбанизираните територии и екологичното им съвместяване със земеделските, горските и защитени територии и зони с оглед постигане на оптимална териториална структура. Разяснено е, че заедно със съседни общински и държавни имоти територията на ПИ с идент. 55782.47.3 по КККР на гр.Искър, местност „Средните обори“, общ.Искър, обл.Плевен, е предвидена за урегулиране на производствена територия от разновидност „предимно производствена зона“ /Пп/, в която се застрояват предимно производствени, складови, административни, търговски и обслужващи сгради и съоръжения, като в тях не се допускат производства с вредни отделяния. Уточнено е също, че има проявен интерес от страна на инвеститори за разработване на производствено-складови бази, което ще доведе до разкриване на нови работни места, поради което е необходимо да се промени предназначението на поземления имот с начин на трайно ползване „пасище“ по КККР на гр.Искър. Твърди се, че с писмо от 28.04.2021г. Общината отново е уведомена, че в преписката няма документация, доказваща нуждата от изграждането на обект “Производствено и складово строителство“ в земеделска земя, както и че няма обяснителна записка, от която да е видно какво производство и какви са складовите дейности, които ще осъществява Община Искър. Уведомена е също, че от представените документи не може да се установи по безспорен начин дали имота е възстановен на общината по реда на ЗСПЗЗ или представлява земеделска земя по чл.19 от ЗСПЗЗ. Сочи се, че в отговор на това писмо, Общината е изпратила отново преписката, като е приложила и мотивирано предложение /обяснителна записка/ за промяна на предназначението на общинска земеделска земя за неземеделски нужди, както и решение на поземлена комисия гр.Искър за възстановяване правото на собственост върху земеделски земи съгласно плана за земеразделяне в землището на гр.Искър. Твърди се, че в обяснителната записка са описани нуждите на Общината от бъдещо развитие, наличието на достатъчно пасища, попадащи в специализирания слой „Постоянно затревени площи“, задоволените нужди на животновъдите, като е приложена министерска заповед, от която се установява изключването на имот с идент. 55782.47.3 от специализирания слой „Постоянно затревени площи“.  Посочва се и начина на мотивиране на нуждите на Община Искър от изграждането на обект „Производствено-складова база“. Твърди се, че с писмо от 16.06.2021г. Общината отново е пояснила, че с предходно писмо са изложени подробни мотиви относно необходимостта от промяна предназначението на ПИ. Сочи се, че независимо от продължилата във времето кореспонденция КЗЗ незаконосъобразно е спряла процедурата за промяна предназначението на ПИ. Счита се, че Общината е доказала по безспорен начин нуждата от изграждането на обекта, който е конкретизиран – „складови бази и малки предприятия за преработка на земеделска и животинска продукция, както и всякакъв вид производства с невредни отделяния“, като е приложила доказателства за това. Направен е извод, че не са налице въпроси, свързани със здравни, строителни и други изисквания или с ограничения, предвидени в ЗОЗЗ, които да не са изяснени в административното производство. Счита се, че в решението не се съдържат мотиви за възникнали неясни обстоятелства, налагащи спиране на процедурата, както и че същото е в нарушение на материалноправните разпоредби на чл.40 ал.1 т.3 от ЗОЗЗ и чл.4 ал.8 от Наредба №7/22.12.2003г. за правила и нормативи за устройство на отделните видове териториални и устройствени зони. В заключение се моли за отмяна на оспорената т.11 на раздел III от Решение №КЗЗ-10 от 29.06.2021г. и изпращане преписката на Комисията за земеделските земи към Министерство на земеделието, храните и горите за произнасяне по същество

            От страна на процесуален представител на ответника - Комисията за земеделските земи към Министерство на земеделието, храните и горите е депозирано становище по жалбата, като същата се счита за неоснователна.

             След като се запозна със събраните по делото доказателства, прецени изложеното в жалбата и съобрази закона, съдът намира следното от фактическа и правна страна:

Съгласно разпоредбата на чл.41а от ППЗОЗЗ, Комисията по чл.17 ал.1 от ЗОЗЗ спира процедурата за промяна на предназначението на земеделската земя, когато при обсъждането за даден обект възникнат въпроси за доизясняване. Т.е. тази норма въвежда допълнително основание за спиране на административното производство, освен посочените в чл.54 от АПК, като към актовете, постановени на основание чл.41а от ППЗОЗЗ се прилагат правилата на чл.54 от АПК. Според чл.54 ал.5 от АПК, актът за спиране на производството може да се обжалва по реда на глава Десета, раздел IV. Предвид това, оспореното решение на КЗЗ е годен за обжалване административен акт и жалбата срещу т.11 на раздел III от Решението се разглежда в закрито съдебно заседание по реда на чл.197-202 от АПК, по силата на чл.54 ал.5 от АПК.

Ето защо, жалбата е процесуално допустима като подадена в срока по чл.197 ал.1 от АПК и от надлежна страна, имаща право и интерес да оспори т.11 на раздел III от Решение №КЗЗ-10 от 29.06.2021г., тъй като за нея са налице неблагоприятни правни последици от издаването на административния акт.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

От фактическа страна се установява следното:

Административната преписка е образувана по заявление  от 24.02.2021г. на Община Искър до Комисия за земеделските земи при МЗХГ за промяна предназначението на земеделска земя за неземеделски нужди – поземлен имот общинска собственост с идент. 55782.47.3 в местността „Средните обори“, землище на гр.Искър. В заявлението е отразено, че ОУП на Община Искър е одобрен с Решение №650/20.11.2018г. от Протокол №41 на ОбС Искър и е влязъл в сила на 05.12.2018г. Към заявлението са приложени следните документи – скица от 29.01.2021г. за ПИ, удостоверение за поливност на ПИ; акт за категоризиране на земеделските земи при промяна на тяхното предназначение от 17.07.2020г.; решение на РИОСВ-Плевен; решение на ОбС Искър за даване на предварително съгласие за изготвяне на ПУП в обхвата на ОУП за ПИ; ПУП-ПРЗ за ПИ; заповед на МЗХГ; заповед на кмета на общината за одобрение на ПУП; здравно заключение и удостоверение по чл.40 ал.6 от ППЗОЗЗ.

С писмо рег.№АО-310/17.03.2021г. на Община Искър е върната преписката, като е уведомена, че в документите по преписката не е конкретизирано инвестиционното намерение на Община Искър и не става ясно какъв обект ще се изгражда в ПИ, както и че промяна предназначението на земеделските земи се допуска само по изключение при доказана нужда, каквато не е доказана по преписката.

С писмо от 14.04.2021г. Община Искър отново внася предложение за промяна предназначението на земеделска земя за неземеделски нужди – ПИ с  идент. 55782.47.3 в местността „Средните обори“, землище на гр.Искър. В писмото е отразено, че ОУП на общината е одобрен с решение на ОбС и е влязъл в сила на 05.12.2018г., като с одобряването му е приета основата за дългосрочно, устойчиво развитие на териториите, определени са насоките за териториалното развитие на урбанизираните територии и екологичното им съвместяване със земеделските, горските и защитените територии и зони с оглед постигане на оптимална териториална структура. Посочено е също, че заедно със съседните общински и държавни имоти територията на ПИ с идент. 55782.47.3 е предвидена за урегулиране на производствената територия от разновидност „предимно производствена зона“ /Пп/, която се застроява предимно с производствени, складови, административни, търговски и обслужващи сгради и съоръжения, а в тях не се допускат производства с вредни отделения. Посочено е още, че във връзка с изпълнение на предвижданията на ОУП и проявен интерес от инвеститори за разработване на производствено-складови бази и разкриване на нови работни места, е необходимо да се промени предназначението на ПИ. Към писмото са приложени документите към първоначалната преписка, както и допълнително доказателства за влязло в сила решение на РИОСВ-Плевен и решение на ОбС Искър съгласно изискванията на чл.25 ал.5 от ЗСПЗЗ.

С писмо рег.№АО-310/28.04.2021г. на Община Искър е върната преписката, като  е уведомена, че няма документи доказващи нуждата на Община Искър от изграждането на обект „Производствено и складово строителство“ в земеделска земя и обяснителна записка, от която да е видно какво производство и какви са складовите дейности, които ще се осъществяват, както и че не може да се установи по безспорен начин дали имота е възстановен на общината по реда на ЗСПЗЗ или представлява земеделска земя по чл.19 от ЗСПЗЗ.

С писмо от 26.05.2021г. Община Искър отново внася предложение за промяна предназначението на земеделска земя за неземеделски нужди – ПИ с  идент. 55782.47.3 в местността „Средните обори“, землище на гр.Искър. В писмото е отразено, че във връзка с изпълнение на предвижданията на ОУП е необходимо да се промени предназначението на ПИ, като са приложени освен документите по първоначалната преписка допълнителни и обяснителна записка за промяна предназначението на земеделската земя, и решение на ПК Искър за възстановяване правото на собственост върху земеделски земи.

С писмо от 16.06.2021г. Община Искър внася допълнение към обяснителната записка, която представлява мотиви относно необходимостта от промяна на предназначението на ПИ с идент. 55782.47.3 в местността „Средните обори“, землище на гр.Искър. Посочва се в писмото, че към предходните преписки са приложени документи обосноваващи нуждата от промяна предназначението на ПИ и са изложени фактически данни за наличието на свободни земеделски земи, както за обработка, така и за ползване от животновъди. Посочва се също, че ясно е изразено намерението на общината след промяна на предназначението на земеделските земи да изгради техническа инфраструктура на новосъздадената урбанизирана зона и да обяви търгове за изграждане на публично-частно партньорство на складови бази и малки предприятия  за преработка на земеделска и животинска продукция, както и всякакъв вид производства с не вредни отделяния.

С Решение №КЗЗ-10 от 29.06.2021г., раздел III, т.11, прието по Протокол №10 на Комисията за земеделските земи към Министерство на земеделието, храните и горите, на основание чл.40 ал.1 т.9 от ЗОЗЗ и чл.41а от ППЗОЗЗ е спряна процедурата за промяна на предназначението на 86805кв.м. земеделска земя, трета категория, неполивна, собственост на Община Искър, за изграждане на обект: „Производствено-складова база“, поземлен имот с идентификатор 55782.47.3 по КККР на гр.Искър, местност „Средните обори“, общ.Искър, обл.Плевен. За да бъде спряна процедурата е прието, че промяна на предназначението на земеделските земи за неземеделски нужди се допуска по изключение при доказана нужда и при условия и по ред, определени в закона, като в преписката не е доказано по безспорен начин нуждата на Община Искър от изграждането на обекта, който не е конкретизиран в приложените документи. Посочено е, че в преписката са приложени само документи доказващи и уреждащи единствено устройствения статут на имота, без да са налице доказателства за нуждата от изграждането на конкретен обект върху земеделската земя в обхвата на ПИ с идент. 55782.47.3 по КККР на гр.Искър. Отразено е какви са мотивите на заявителя и неговите намерения след провеждане на процедурата по промяна предназначението на земеделската земя. В заключение е посочено, че е необходимо да бъде доказана нуждата на общината от изграждането на производствена складова база в обхвата на ПИ с идент. 55782.47.3 по КККР на гр.Искър, съгласно чл.2 ал.3 от ЗОЗЗ, като в случай, че нуждата от изграждането на обектите е за физическо или юридическо лице /инвеститор/, на основание чл.40 ал.4 от ППЗОЗЗ е необходимо същото да придобие право на собственост или право на строеж върху земята преди промяната на нейното предназначение.

При така установеното от фактическа страна, съдът излага следните правни изводи:

Съгласно разпоредбата на чл.41а от ППЗОЗЗ, Комисията по чл.17 ал.1 т.2 от ЗОЗЗ е компетентен административен орган, което е съобразено и с площта и категорията на земеделската земя.

При издаване на Решението Комисията е спазила правилата за кворум и мнозинство с оглед подписване на протокола от всички членове на КЗЗ, както и от председателя, заместник-председателя и секретаря на комисията. Спазена е процедурата по чл.40 ал.1 от ППЗОЗЗ за стартиране на административното производство с подаденото от собственика на земеделската земя заявление за промяна предназначението на ПИ, при наличието на влязъл в сила ПУП и приложени документи, съобразно чл.40 ал.2 от ППЗОЗЗ и чл.30 от ЗОЗЗ. Комисията многократно е връщала преписката на Община Искър, тъй като е приемано, че не е в цялост. Считано от последната кореспонденция между страните е спазен срокът по чл.41 ал.1 от ППЗОЗЗ за обсъждане на последното внесено предложение от Община Искър.

Решението, обаче, е взето в нарушение на принципа за мотивираност на административните актове и противоречие с материалния закон. Според чл.40 ал.1 т.9  от ЗОЗЗ, Комисията спира процедурата за промяна на предназначението на земеделската земя, когато възникнат въпроси, свързани със здравни, строителни и други изисквания или с ограничения, предвидени в закон, до тяхното изясняване. Нормата на чл.41а от ППЗОЗЗ предвижда спиране на процедурата, когато при обсъждане на даден обект  възникнат въпроси за доизясняване. Т.е. спирането предполага отлагане на вземането на решението по заявлението, когато е необходимо попълване на преписката с относимите за това доказателства, респ. обсъждане на обясненията и възраженията на заинтересованите граждани и организации. В случая органът е приел, че е необходимо да бъде доказана нуждата на Община Искър от изграждането на конкретен обект върху земеделската земя в обхвата на ПИ с идент. 55782.47.3 по КККР на гр.Искър, а именно изграждането на производствена складова база.

Съдът счита, че в конкретния случай  решението не съдържа обосновани мотиви за възникнали неясни обстоятелства или други такива, налагащи спиране на процедурата. Органът е цитирал какви са мотивите на заявителя за промяна предназначението на земеделската земя, както и какви са намеренията на Община Искър след провеждане на тази процедура. Цитирал е наличието на влязъл в сила ПУП и какво е според него отреждането на имота – за производствени складови дейности. Следва да се посочи, че в обяснителната записка, приложена към преписката, подробно е отразено, че инициираната процедура е в изпълнение на влязъл в сила ОУП, както и Общински план за развитие, с които е поставена цел за продължаване развитието на населените места от Общината и в частност на гр.Искър, като се създадат условия за развитие на промишлеността. Последното е обосновано и с местоположението на ПИ в близост до републиканската пътна мрежа, както и с наличието на достатъчно пасища, попадащи в специализирания слой „Постоянно затревени площи“ и задоволените нужди на животновъдите. За да е налице основание за спиране на образуваното административно производство, произнасянето на органа следва да е обусловено от необходимостта от доизясняване на определени факти и обстоятелства. Видно от изложеното в Решението, за органа са ясни мотивите и целите на общината за иницииране на производството. В случая волеизявлението на органа, обективирано в процесното решение, не обуславя спиране на процедурата, а по скоро представлява отказ за промяна предназначението на земеделските земи, поради недоказана нужда от заявителя. В тази връзка следва да се посочи, че спирането по чл.41а от ППЗОЗЗ не може да се приравнява по правни последици на отказ или отрицателно произнасяне по заявлението. Ето защо съдът счита, че в решението не се съдържат обосновани мотиви за възникнали неясни обстоятелства и не са налице предпоставките за спиране на процедурата по промяна предназначението на земеделските земи.   Оспореният акт следва да бъде отменен и преписката да се изпрати на Комисията за земеделските земи при МЗХГ за произнасяне по същество по заявлението на Община Искър.

Независимо от изхода на делото, разноски не се присъждат, тъй като не са поискани от жалбоподателя.

По изложените съображения, на основание чл.202 вр.чл.197 и сл. от АПК, съдът

                                               О П Р Е Д Е Л И:

 

ОТМЕНЯ т.11 на раздел III от Решение №КЗЗ-10 от 29.06.2021г. , прието по Протокол №10 на Комисията за земеделските земи към Министерство на земеделието, храните и горите, с която е спряна процедурата за промяна на предназначението на 86805кв.м. земеделска земя, трета категория, неполивна, собственост на Община Искър, за изграждане на обект: „Производствено-складова база“, поземлен имот с идентификатор 55782.47.3 по КККР на гр.Искър, местност „Средните обори“, общ.Искър, обл.Плевен.

ИЗПРАЩА делото като преписка на Комисията за земеделските земи към Министерство на земеделието, храните и горите за продължаване на административното производство и произнасяне по същество по заявлението на Община Искър за  промяна предназначението на 86805кв.м. земеделска земя, трета категория, неполивна, собственост на Община Искър, за изграждане на обект: „Производствено-складова база“, поземлен имот с идентификатор 55782.47.3 по КККР на гр.Искър, местност „Средните обори“, общ.Искър, обл.Плевен.

Определението подлежи на оспорване с частна жалба пред Върховен административен съд, чрез Административен съд-Плевен, в 7-дневен срок от получаване на съобщението от страните.

Препис от определението да се изпрати на страните.        

                                                                                                                                                                                                                                            СЪДИЯ: /п/