РЕШЕНИЕ
№ 1297
Пловдив, 09.02.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд -
Пловдив - XXI Тричленен състав, в съдебно
заседание на десети
януари две хиляди и двадесет и четвърта година в състав:
Председател: |
МАРИАНА
ШОТЕВА |
Членове: |
ЯНКО АНГЕЛОВ |
При секретар ТАНЯ КОСТАДИНОВА и с участието на прокурора ЧАВДАР ПЕТРОВ ГРОШЕВ като разгледа докладваното от съдия ЙОРДАН РУСЕВ кнахд № 2617 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид
следното:
Производството е по реда на глава дванадесета от
АПК.
С Решение № 1300 от 24.07.2023г., постановено
по АНД № 3792/2023г. по описа на Районен съд – Пловдив, I нак.състав е потвърден Електронен фиш серия К №
6315161, издаден от ОД
на
МВР, гр. Пловдив, с който К.Г.Б., ЕГН **********, е санкциониран с
административно наказание ГЛОБА в размер на 50.00 лева за нарушение по чл. 21,
ал. 1 ЗДвП. Санкцията е наложена за нарушение извършено на 13.07.2022г. в 23:25
часа в гр.Пловдив, бул. „България“ до номер 232, посока изток към запад.
В жалбата се навеждат касационни основания
за постановяването на атакуваното решение при неправилно приложение на
материалния закон и при недоказаност на административното обвинение. Иска се
отмяна на решението и постановяването на друго, с което да се отмени
обжалваният електронен фиш. Претендират се разноски.
Ответникът по касация- ОД на МВР-Пловдив,
редовно призован, с писмено становище от процесуален представител по
пълномощие, оспорва жалбата. Моли да се остави в сила решението на районния
съд. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.
Представителят на Окръжна
прокуратура – Пловдив предлага да се остави в сила обжалваното решение.
Настоящият съдебен състав
приема, че разглежданата касационна жалба се явява подадена в срока по чл. 211,
ал. 1 от АПК, следователно е допустима.
Разгледана по същество, същата е
основателна.
Настоящият състав установи, че с оспорения ЕФ, издаден от ОД
на МВР – Пловдив, серия К № 6315161 за налагане на глоба за нарушение,
установено с автоматизирано техническо средство или система на 13.07.2022г. в
23:25 часа в гр.Пловдив, бул. „България“ до номер 232, посока изток към запад, Б.,
в качеството му на собственик, на когото е регистрирано МПС – лек автомобил
„Мерцедес Е 220 Д 4матик“ с рег.№ ****е бил санкциониран на основание чл.189
ал.4 във връзка с чл.182 ал.1, т.2 ЗДвП, като му е наложено административно
наказание „глоба“ в размер на 50 лева за това, че управлява МПС със скорост от
63 км/ч, при максимално разрешена скорост от 50 км/ч – нарушение на чл.21 ал.1 ЗДвП.
За да обоснове крайния си извод за
законосъобразност на атакувания ЕФ, състав на районния съд е приел, че от една
страна по несъмнен начин и с безспорни доказателства се установява извършване
от страна на водача Б. на вмененото му нарушение на ЗДвП, а от друга, че
наложеното му наказание съответства на осъществената от него противоправна
дейност, както и че не са налице допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила от административнонаказващия орган.
Така постановеното решение е неправилно.
Това е така, тъй като електронният фиш не
отговаря на изискването, посочено в чл.39 ал.4 ЗАНН, според който „За случаи на
административни нарушения, установени и заснети с техническо средство или
система, в отсъствие на контролен орган и нарушител, когато това е предвидено в
закон, овластените контролни органи могат да налагат глоби в размер над
необжалваемия минимум по ал.2, за което се издава електронен фиш“. В случая с
електронния фиш е предвидена и наложена глоба в размер точно на 50 лева, което
е хипотеза по чл.39 ал.2 ЗАНН.
При това положение, макар и минимумът вече
да не се явява необжалваем, то е бил налице безспорно „маловажен случай“, като
по правилата на цитираните по-горе законови разпоредби в тези случаи редът за
санкциониране е този с фиш/но не електронен такъв/, а при отказ /т.е. липса на
съгласие/ е следвало да се състави АУАН, респ. издаде НП.
Този извод следва недвусмислено и от
новелата на особената разпоредба на чл.85а ЗАНН, според която „Доколкото в този
закон няма особени правила за административнонаказателния процес при нарушения,
установени с техническо средство или система съгласно чл.39 ал.4, се прилагат
разпоредбите на Закона за движението по пътищата“. Т.е. ЗАНН има приоритет пред
разпоредбите на ЗДвП, при наличие на съответно правило в него, както е в
случая.
Следва да се отбележи, че нормите на чл.39
ал.4 и чл.85а ЗАНН са приети от законодателя и обнародвани с изменението и
допълнението на ЗДвП, направено с бр.10 от 2011г. на ДВ. Това е именно
изменението, с което се въвежда и институтът на „електронния фиш“, респ. и
самата норма на чл.189 ал.4 ЗДвП.
Или всъщност основното изменение е в самия
ЗДвП, а съгласувано с него са изменени и други закони, вкл. и ЗАНН.
След това изменение, въпреки последвали
други изменения в ЗДвП, в резултат на сложилата се съдебна практика, цитираните
норми в ЗАНН не са били променяни.
Освен това новелата на чл.189 ал.4 ЗДвП/с
оглед съдържанието ѝ/ няма как да се яви и като специална по отношение тези на
чл.39 ал.4 и чл.85а ЗАНН, които са очевидно от публичен ред.
Изложеното до тук, не е съобразено от ПРС
при постановяване на обжалваното в настоящото производство решение, поради
което процесният съдебен акт се явява незаконосъобразен и като такъв ще следва
да бъде отменен. Това има за последица и отмяна на оспорения ЕФ.
По разноските.
С оглед изхода от спора, следва да се
отмени и решението в частта на присъдените разноски. На касатора се дължат
направените такива, процесуалният представител на същия е приложил договори за
правна защита и съдействия от 21.07.2023г. и 21.08.2023г., в които е посочено,
че предоставя безплатна правна помощ на основание чл. 38, ал. 1, т. 3 от ЗА.
Правото на адвоката да окаже безплатна адвокатска помощ на лице по чл. 38, ал.
1, т. 3 от ЗА е установено със закон. Когато в съдебното производство
насрещната страна дължи разноски, съгласно чл. 38, ал. 2 от ЗА адвокатът,
оказал на страната безплатна правна защита, има право на адвокатско
възнаграждение в размер, определен от съда, което възнаграждение се присъжда на
адвоката. За да упражни последният това свое право, е достатъчно да представи
сключен със страната договор за правна защита и съдействие, в който да посочи,
че договореното възнаграждение е безплатно на основание чл. 38, ал. 1, т. 3 пр.
2 от ЗА, като не се нуждае от доказване обстоятелството, че клиентът е близък
на адвоката. Посочените предпоставки в случая са налице, адв. А.С. е
претендирал присъждане на адвокатско възнаграждение за две инстанции, поради
което на основание чл. 143, ал. 1 от АПК в полза на адв. Ал.С. следва са се
присъди възнаграждение в размер на 800 лева. Като неоснователно съдът намира
възражението на ответника за прекомерност на адвокатското възнаграждение,
доколкото същото е определено съобразно правилата на чл.18 ал.2, вр. чл.7 ал.2,
т.1 от Наредба №1 от 9.07.2004г. за минималните размери на адвокатските
възнаграждения.
Ето защо Пловдивският административен
съд, ХХI к. състав на основание чл.221 ал.2, от АПК:
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ Решение № 1300 от
24.07.2023г., постановено по АНД № 3792/2023г. по описа на Районен съд –
Пловдив, I нак.състав, КАТО ВМЕСТО ТОВА ПОСТАНОВЯВА:
ОТМЕНЯ Електронен фиш
серия К № 6315161, издаден от ОД на МВР, гр. Пловдив, с който К.Г.Б., ЕГН **********
е санкциониран с административно наказание ГЛОБА в размер на 50.00 лева за
нарушение по чл. 21, ал. 1 ЗДвП.
ОСЪЖДА ОД на МВР –
Пловдив да заплати на адв. А.С.С., АК-Благоевград, с адрес за кореспонденция-
гр.Стамболийски, ул. „Перущица“, № 16 адвокатско възнаграждение за оказана
адвокатска помощ по реда на чл. 38, ал. 2 от Закона за адвокатурата в размер на
800 (осемстотин) лева.
Решението е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ:
Особено мнение на съдия Мариана Шотева
Може да се издава ЕФ за глоба до 50 лв.,
като аргумент в тази насока може да бъде почерпен и от разпоредбата на чл.189,
ал.13 /отм./ от ЗдвП. От друга страна следва да се отбележи, че няма никаква
логика за „по-леките случаи“ на нарушения от вида на процесното да се прилага утежнената
процедура по установяване на нарушението и налагане на наказанието /съставяне
на АУАН и издаване на НП/, която процедура се прилага при „най-тежките“
нарушения от този вид, при които се предвижда и лишаване от правоуправление. На
следващо място - да се направи абсолютен извод, че нарушенията за превишена
скорост, за които се предвижда наказание „глоба“ до 50 лв. са винаги
„маловажни“, означава да се приеме, че законодателят е дал възможност на всеки
водач веднъж годишно да извършва административно нарушение от този вид без да
бъде санкциониран, по аргумент от чл.28 от ЗАНН, което е абсурдно като
разсъждение. Що се отнася до „необжалваем минимум“, такъв отдавна не
съществува, още повече че чл.59, ал.3 от ЗАНН /отм./ е предвиждал необжалваем
минимум от 10 лв., а не от 50 лв., поради което и по-подробен анализ на тази
практика е абсолютно ненужен. Намирам необходимо да отбележа също, че ЗДвП се
явява специален закон по отношение на ЗАНН, съответно съдържа собствени
специални разпоредби по отношение на санкционирането с фиш, ЕФ и с НП, както и
на понятието „маловажно“. Съгласно § 6, т.32 от ДР на ЗДвП
"Маловажно" е нарушението, което, макар и с незначителни отклонения
от нормативно предписаното поведение на участника в движението, при друга пътна
обстановка би могло да доведе до настъпване на пътнотранспортно произшествие.“
Чл.182 от ЗДвП не предвижда санкции за превишение на скоростта от 1 до 9 km/h,
а настоящият състав на съда приема, че всички наказуеми превишения по чл.182 от ЗДвП не са маловажни, още повече че всяко от тях при друга пътна обстановка би
могло да доведе и до настъпване на пътнотранспортно произшествие, като сочи
специалната разпоредба.
ПОДПИС: ……………………………………
Председател: |
|
Членове: |