Решение по дело №1622/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1368
Дата: 27 октомври 2021 г.
Съдия: Ивета Жикова Пекова
Дело: 20217050701622
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 юли 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр.Варна, ………...2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Варненският административен съд, ШЕСТИ състав, в публично заседание на двадесет и седми септември две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

Председател: ИВЕТА ПЕКОВА

 

и при участието на секретаря Галина Г., като разгледа докладваното от съдията Ивета Пекова адм.дело №1622 по описа за 2021 год., за да се произнесе, взе предвид:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК вр. чл.40, ал.1 от ЗДОИ.

Образувано е по жалба на К.Г.И., ЕГН **********, постоянен адрес-***, подадена чрез адв.Ч., съдебен адрес-***56 против Решение № РД-319/15.07.2021г. на Председателя на Общински съвет- Аврен, с което е отказан достъп до обществена информация по заявление № РД-74/12.02.21г. Твърди, че оспореният отказ за достъп до обществена информация е неправилен и незаконосъобразен. С решението си административният орган не е посочил правно основание за фактическото описание в мотивите си, а именно, че така поисканата информация сама по себе си е неприложима относно съставяне на собствено мнение на заявителката относно дейността на задължения по закон субект община Аврен. Посоченото фактическо основание не може ясно да определи правното основание за отказа. Твърди, че не са спазени реквизитите на решението по чл.38 ЗДОИ- не са посочени фактическо и правно основание за отказа, което е липса на предпоставка за осъществяване на проверка за материална законосъобразност на акта. Твърди, че информацията, която се иска е конкретна и е обективирана върху носител /чл.2 ал.3 ЗДОИ/ и следва само да се предостави на гражданите при поискване. Поисканата информация е обща, която може да се предостави и приеме от нея в качеството й на гражданин, а не е техническа информация, която да изисква специални знания, за да се възприеме от заявителя. Исканата информация се съхранява по начин да бъде предоставена по пунктове, както е описана и за да се предостави не е необходимо да се селектира и обобщи. По всяка продажба на отстъпено право на строеж се образува административна преписка, която съдържа исканите документи и се съхранява от ответника. Предмет на искането не е както е възприел ответника да се цели запознаване с процедурата по продажба на право на строеж, регламентирани в ЗОС, ЗС, ЗУТ. Моли да бъде отменено обжалваното решение, като се задължи органа да предостави достъп до исканата обществена информация.

Ответникът по жалбата – Председателят на Общински съвет- Аврен, редовно призован, не се явява представител и не изразява становище по жалбата.

След като разгледа оплакванията, изложени в жалбата, доказателствата по делото и становищата на страните, административният съд приема за установено от фактическа страна следното:

Обжалва се Решение № РД-319/15.07.2021г. на Председателя на Общински съвет- Аврен, с което е отказан достъп до обществена информация по заявление № РД-74/12.02.21г.

От заявление № РД-74/12.02.21г. се установява, че жалбоподателката е направила искане до Председателя на Общински съвет- Аврен за предоставяне на достъп до информация за всички извършени продажби за отстъпени права на строеж и продажба на имоти с реализирано отстъпено право на строеж по кадастралната карта и кадастралните регистри на с.Близнаци и с. Приселци, община Аврен, съгласно ЗОС и Наредбата за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество за периода 01.01.2015г.- 31.12.2020г., като информацията следва да съдържа препис извлечения от решения за приемане и допълване на Годишната програма за управление и разпореждане с имоти- общинска собственост-Описание на имотите, които община Аврен има намерение да предложи за продажба за периода 01.01.15г.-31.12.2020г., включваща имоти в с.Близнаци и с.Приселци; препис извлечения от решения за продажби за отстъпени права на строеж и продажби на имоти с реализирано отстъпено право на строеж по КККР на с.Близнаци и с.Приселци, община Аврен; копие от докладни записки към всички приложени решения; копие от справедлива пазарна оценка за съответните имоти приложени към докладите; копие от данъчна оценка приложена към докладните за съответните решения, като е посочила, че желае информацията да бъде предоставена в следната форма- сканирани документи със заличени лични данни и заверени с гриф „вярно с оригинала“, изпратени на посочената в заявлението ел.поща.

С решение №926/05.07.2021г. по адм.д. № 574/21г. по описа на Административен съд-Варна, съдът е отменил мълчалив отказ на председателя на Общински съвет- Аврен по заявление за достъп до обществена информация с вх.№ РД-74/12.02.21г. на К.И. и е изпратил преписката за решаване на въпроса по същество в съответствие със задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона, като е задължил председателя на ОбС-Аврен да се произнесе по заявлението в 7-дневен срок от съобщаване на решението. За решението е съобщено на административния орган на 08.07.21г.

От Решение № РД-319/15.07.2021г. се установява, че председателя на Общински съвет- Аврен е отказал достъп до искатаната по заявление № РД-74/12.02.21г. информация, като е приел, че така поискана информацията сама по себе си е неприложима относно съставяне на собствено мнение на заявителката относно дейността на задълженият по закон субект, в случая Общински съвет- Аврен, като процедурата по продажба на право на строеж е строго регламентирана в ЗОС, ЗС и ЗУТ и всеки гражданин има достъп до законовата материална база и при желание би могъл да се запознае с нея, като по този начин ще си набави достатъчно информация относно дейността на задължените по ЗДОИ субекти в сферата на учредяване на отстъпено право на строеж. Приел е, че така поисканата със заявлението информация не попада в обхвата на чл.2 ал. 1 ЗДОИ, поради естеството на самата информация и невъзможността й да спомогне за съставянето на собствено мнение в гражданите относно задълженият по ЗДОИ субект.  

При така изложената фактическа обстановка съдът приема от правна страна следното:

Жалбата е депозирана в законоустановения срок, от легитимиран субект – адресат на оспорения акт, и при наличие на правен интерес, поради което е допустима. Разгледана по същество е основателна.

Жалбоподателката е подала до Председателя на Общински съвет- Аврен заявление за достъп до обществена информация № РД-74/12.02.21г., като същото е съобразено с изискванията на чл.26 ал.1 ЗДОИ за формите за предоставяне на достъп до обществена информация и съдържа реквизитите по чл. 25 ал. 1 ЗДОИ.

          Съгласно чл.28 ал.2 от ЗДОИ – в срока по ал.1 органите по чл.3 или изрично определени от тях лица вземат решение за предоставяне или отказ от предоставяне на достъп до исканата обществена информация и уведомяват писмено заявителя за своето решение. В случая Административен съд – Варна е отменил мълчалив отказ на председателя на ОбС-Аврен по заявлението на И. и е изпратил преписката за произнасяне. Решение № РД-319/15.07.2021г. е постановено в определения от съда 7-дневен срок. Постановено е от компетентен орган и в предвидената от чл.38 ЗДОИ писмена форма и съдържа изискуемите реквизити.

Обществените отношения, свързани с правото на достъп до обществена информация са уредени в Закона за достъп до обществена информация. Съгласно чл.2 ал.1 от ЗДОИ, обществена информация по смисъла на този закон е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща на гражданите възможност да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закон субекти.

Обществена информация по смисъла на ЗДОИ е сведение, знание за някого или нещо, свързано с обществения живот в страната. Тази информация може да се съдържа в документи или други материални носители, създавани, получавани или съхранявани от задължените по ЗДОИ субекти. Обществена информация представляват всички данни относно обществения живот, съдържащи се в документи и други материални носители на данни, създавани, получавани или съхранявани от задължения субект. В чл.10 и чл.11 от ЗДОИ са дефинирани видовете обществена информация, създавана и съхранявана от органите и техните администрации –„официална” и „служебна”.

Съгласно чл.10 от ЗДОИ официална е информацията, която се съдържа в актовете на държавните органи и на органите на местното самоуправление при осъществяване на техните правомощия. Актовете, съдържащи официална информация са нормативни, общи и индивидуални. За нормативните актове достъпът е осигурен чрез обнародването им в Държавен вестник, а за останалите два вида достъп се осъществява по реда на ЗДОИ, освен ако изрично не е предвиден друг начин.

Съгласно чл.11 ЗДОИ служебна е тази информация, която се събира, създава и съхранява във връзка с официалната информация, както и по повод дейността на органите и техните администрации.

В случая исканата информация по реда ЗДОИ е официална обществена информация по смисъла на чл.2, ал.1 вр. чл.10 от ЗДОИ, тъй като е свързана с обществения живот в Република България и дава възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на оправомощените по закона субекти при осъществяване на техните правомощия относно извършването на продажби с отстъпени права на строеж и продажби на имоти с реализирано отстъпено право на строеж върху общински имоти в пределите  на Община Аврен, а именно в с. Близнаци и с.Приселци. Достъпът до нея е свободен, съгласно чл.12 ал.3 ЗДОИ, и се осъществява по реда на този закон.

Общинският съвет е орган на местното самоуправление и съгласно чл.21 ал.1 т.8 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, има правомощия да приема решения за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество. Обществената информацията свързана с продажбата на общински имоти с отстъпено право на строеж и продажбата на право на строеж върху общински имоти следва да бъде предоставяна на всяко заинтересовано лице, тъй като общинският съвет трябва да се разпорежда с общинското имущество и да учредява ограничени вещни права върху него в интерес на населението в общината и с грижата на добър стопанин, при прозрачност и обективност на критериите за избор на купувач и при равнопоставеност на правните субекти. Обществена информация свързана с разпореждането върху общински имоти следва да бъде предоставяна с цел да се съдейства на местната общественост за осъществяване на своеобразен контрол върху подобен вид сделки и избягване на всякакви подозрения и съмнения за злоупотреби.

Предвид горното неправилни са изводите на административния орган, че исканата информация не попада в обхвата на чл.2 ал. 1 ЗДОИ, поради естеството на самата информация и невъзможността й да спомогне за съставянето на собствено мнение в гражданите относно задълженият по ЗДОИ субект.

Не се твърди, че е налице основание за отказ от предоставяне на достъп по чл.37 ал.1 ЗДОИ, а именно поисканата информация  да представлява класифицирана информация или друга защитена тайна, в случаите предвидени със закон; достъпът да засяга интересите на трето лице и то изрично е отказало предоставяне на исканата обществена информация, освен в случаите на надделяващ обществен интерес; исканата обществена информация да е предоставена на заявителя през предходните 6 месеца. Законодателят е предвидил възможност и в такива случаи да бъде предоставян частичен достъп само до онази част от информацията, достъпът до която не е ограничен. В случая е поискана информацията да бъде предоставена като  сканирани документи със заличени лични данни и заверени с гриф „вярно с оригинала“, изпратени на посочената в заявлението ел.поща.

С оглед гореизложеното оспореният акт е незаконосъобразен и следва да бъде отменен, а преписката следва да бъде върната на административния орган за произнасяне по подаденото заявление.

Водим от гореизложеното и на основание чл.172 ал.2 АПК, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ Решение № РД-319/15.07.2021г. на Председателя на Общински съвет- Аврен, с което е отказан достъп до обществена информация по заявление № РД-74/12.02.21г. на К.Г.И..

ВРЪЩА преписката на Председателя на Общински съвет-Аврен за произнасяне по заявление № РД-74/12.02.21г. на К.Г.И. при спазване на задължителните указания на съда по тълкуването и прилагането на закона.

Решението не подлежи на обжалване.

 

                                                                          СЪДИЯ: