Р
Е Ш Е
Н И Е
№
Град
Тетевен, 21.02.2019
година
В ИМЕТО НА
НАРОДА
ТЕТЕВЕНСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД-втори състав,в публично
заседание
На двадесет и втори юли,
През две хиляди и деветнадесета година,в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:МАРИО СТОЯНОВ
При секретаря: КАТЯ
ХРИСТОВА
Като разгледа докладваното от Председателя Н.Ах.Дело №
165 по описа на Районен съд-Тетевен за 2019 година и за да се произнесе,взе
предвид следното:
Производството е по
реда на чл.59 от ЗАНН.
Обжалвано
е Наказателно постановление/НП/ №475/2019г на Началник-отдел „МРР Дунавска“ при
Главна дирекция „МРР“ на Агенция „Митници“.Моли да бъде отменено обжалваното
постановление,като незаконосъобразно и необосновано,по изложени в жалбата
съображения.Възразява се от жалбодателя,че не е упоменат часа на извършената
проверка на 29.10.2018г,че е посочено,че експертизата извършена в ЦМЛ-София е
от дата 23.03.2017г,както и че течността е била съхранявана в три съда,от което
е ясно,че експертизата е извършена преди изземване на течността,т.е. същата не
е на иззетата течност.Експертизата със същия номер се цитира и в наказателното
постановление,където се упоменават два съда.В акта за установяване на
административното нарушение няма вписани свидетели,същият е съставен повече от
3 месеца от откриване на нарушителя.
Жалбодателят, редовно призован се явява в съдебно
заседание, поддържа жалбата си,изразява доводи за незаконосъобразни действие
при изземване на течността от полицейските служители.
Ответникът по жалбата – редовно призован, се представлява от юристконсулт Я.,който
моли да бъде потвърдено,като законосъобразно и правилно,обжалваното наказателно
постановление.Счита за несъстоятелни съображенията на жалбодателя,наведените в
жалбата фактически и правни твърдения са останали недоказани в хода на
производството и се опровергали от събраните доказателства.
Съдът,
като прецени събраните по делото доказателства-поотделно и в тяхната
съвкупност, взе предвид становището на жалбоподателят и разпоредбите на закона,
намира за установено следното:
Жалбата
е подадена в рамките на преклузивният срок по чл. 59 ал.2 ЗАНН/в предвид датата
на връчване на наказателното постановление на жалбодателя и датата на пощенското
клеймо върху плика,с който е изпратена на наказващия орган/, в този смисъл се
явява допустима и следва да бъде разгледана.
По основателността
на жалбата съдът съобрази следното:
От приложените писмени доказателства и показанията на
свидетелите П.М.П.,Н.В.Н.,Л.Ц.Ц.,Ц.П.Р.,С.Д.Г.,съдът
приема за безспорно установена следната фактическа обстановка:
На 29.10.2018г в РУ на МВР-Тетевен е получен сигнал,чрез
Национална система за спешни повиквания с единен европейски номер 112, за
това,че в село Г,Лов.обл.,на административен адрес ул.“ххх се изварява ракия
посредством система/“казан“/,монтирана в дворното място на жилищния имот.
Свидетелите Р.,Ц./първоначално/ ,а след тях и свидетелите Н.
и Г.-полицейски служители при РУП-Тетевен,посетили посочения адрес,като
установили,че в дворното място на имота,собственост на В А от село Г,Лов.обл.
се изварява етилов алкохол,като лицето,извършващо посочената дейност е жалбодателят
С.М.Т. *** е поделото протокол за извършена проверка в помещение без
съгласието на собственика или обитателя
или в тяхно отсъствие,в който е отразено,че в проверявания обект е намерено от
полицейските служители общо 20 литра прозрачна течност „със силен мирис на
алкохол“.В приложени две докладни записки във връзка с извършена проверка по
описа на РУП-Тетевен е отразено,че жалбодателят предава доброволно описаното
количество течност,като това обстоятелство не е отразено в протокола за
проверка /стр.38-ма от делото/.
Преписката е изпратена на Районна прокуратура-Тетевен с
оглед преценка за образуване на наказателно производство по чл.234,ал.1 от НК,която с постановление от 22.11.2018г е отказала образуване на досъдебно
производство и преписката е прекратена.Постановено е препис от постановлението
да се изпрати на Митница-Свищов,по компетентност ,за преценка образуване на
адм.-наказателно производство за правонарушение по ЗАДС.
Приложен е по делото протокол за извършена проверка от дата
12.12.2018г/стр.28-31 от делото/,съгласно който е удостоверено посещение от св.П.П.-старши
инспектор в звено „Свищов“,отдел „Митническо разузнаване и разследване
Дунавска“,Главна дирекция „Митническо разузнаване и разследване“ в Агенция
„Митници“, на сградата на РУП-Тетевен за взимане на проба от течност с мирис на
алкохол с цел определяне вида на стоката и алкохолното и съдържание.
Приложен е протокол от същата дата/стр. 27 от делото/от
който се установява,че свидетелят е взел 3 броя проби,както следва: 2бр. за
митническа лаборатория и 1бр. като контролна за съхранение в МБ-Ловеч.
Приложен е приемо-предавателен протокол от
12.12.2018г,удостоверяващ предаването от св.Н. на св.П. на 2 бр.кръгли
пластмасови туби с вместимост по 10л всяка,съдържащи общо 20л. прозрачна
течност с мирис на етилов алкохол.
Свидетелят П. заявил анализ на пробата от ЦМЛ-София,със
заявление рег.№32-363845/12.12.2018г.
В приложена експертиза по делото
№07_20.12.2018г/28.01.2019г е отразено,че съгласно физико-химичните показатели
и експертната оценка изпитаната проба представлява дестилатен алкохолен
продукт,с действително алкохолно съдържание по обем 58.1% при 20 градуса по
целзий,годен за консумация.
На 22.02.2019г свидетелят П. съставил акт за установяване
на административно нарушение/АУАН/,като текстово е описано следното извършено
от жалбодателя нарушение: „държи в имот,находящ се в с.Г,ул.“ххх,с ползвател В О
А,акцизна стока по смисъла на ЗАДС-20л. дестилатен алкохолен продукт с
действително алкохолно съдържание по обем 58.1% алкохол при 20 градуса по
целзий,произведен от него,без да притежава данъчен документ,фактура или друг
документ по смисъла на ЗАДС,удостоверяващ заплащането на дължимия акциз,което
представлява административно нарушение по чл.126 от ЗАДС.Актът е връчена на
жалбодателя на същата дата.
Въз основа на акта е издадено и атакуваното наказателно
постановление №475/2019г от Началник отдел „МРР Дунавска“ при ГД „МРР“-Агенция
„Митници“,с което за нарушение на чл.126,ал.1,т.1 от ЗАДС и на основание
посочената норма,чл.24,ал.1,чл.128,ал.2 от ЗАДС,във в-ка с чл.24,ал.1 и чл.53
от ЗАНН,на жалбодателя е наложено административно наказание глоба в размер на
1 000.00 лева.На основание чл.107е,ал.1,във в-ка с чл.124,ал.1 от ЗАДС е
постановено отнемане в полза на държавата на предмета на нарушението-20л
дестилатен алкохолен продукт с действително съдържание по обем 58.1% алкохол
при 20 градуса по целзий,годен за консумация.
При така описаната фактическа обстановка съдът намира
жалбата за основателна,поради следните съображения:
Административно
наказателното производство е строго формален процес, тъй като чрез него се
засягат правата и интересите на физическите и юридически лица в по-голяма
степен. Предвиденият в ЗАНН съдебен контрол върху издадените от
административните органи наказателни постановления е за законосъобразност. От
тази гледна точка съдът не е обвързан нито от твърденията на жалбоподателя,
нито от фактическите констатации в акта или в наказателното постановление (арг.
чл.84 от ЗАНН във вр.с чл.14 ал.2 от НПК и т.7 от Постановление № 10 от 28.09.1973 г. на Пленума на ВС), а е
длъжен служебно да издири обективната истина и приложимия по делото закон.
При извършената служебна проверка не се констатират допуснати съществени нарушения на административно производствените правила при съставяне на акта за установяване на административно нарушение/АУАН/ и издаване на наказателното постановление, ограничаващи правото на защита на привлеченото към отговорност лице и водещи до отмяна на наказателното постановление. АУАН е съставен от компетентен орган по чл.128,ал.2 от ЗАДС, при спазване на предвидената в чл. 40,ал.4 и чл. 43 ЗАНН процедура и съдържа реквизитите на чл. 42 ЗАНН.Доводите на жалбодателя за това,че актът е съставен в отсъствие на свидетели не се споделят от съда,тъй като изрично е посочено,че същият е съставен съгласно чл.40,ал.4 от ЗАНН-когато нарушението е установено въз основа на официални документи,респ.след изпращане на съответното митническо звено на постановлението на Районна прокуратура-Тетевен и материалите от полицейската проверка по описа на РУП-Тетевен.
Неоснователно е и възражението на жалбодателя за това,че АУАН е съставен извън срока по чл.34 от ЗАНН,доколкото според чл. 33. ал. 1 от ЗАНН „когато за дадено деяние е възбудено наказателно преследване от органите на прокуратурата, административнонаказателно производство не се образува“, като чл. 33, ал.2 от ЗАНН предвижда, че „когато се установи, че деянието, за което е образувано административнонаказателно производство, съставлява престъпление, производството се прекратява, а материалите се изпращат на съответния прокурор.“ В този случай нормата на чл. 36, ал.1 и ал. 2 от ЗАНН съответно предвиждат, че административнонаказателно производство се образува със съставяне на акт за установяване на извършеното административно нарушение, като без приложен акт административнонаказателна преписка не се образува освен в случаите, когато производството е прекратено от съда или прокурора и е препратено на наказващия орган.
От анализа на цитираните законови разпоредби следва, че образуваното наказателно /съдебно или досъдебно/ производство за определено деяние е пречка за развитието на административно-наказателното такова – за същото лице и за същото нарушение. Т.е. в тези случаи, административно наказателно производство не следва да се образува, а образуваното такова се прекратява.В случай,че наказателното производство бъде прекратено и компетентните съдебни органи преценят, че са налице данни за административно нарушение, то те следва да изпратят преписката на компетентния административно наказващ орган, който в тези случаи може да издаде НП и без съставянето на АУАН – по арг. от чл. 36, ал. 2 от ЗАНН,а ако е съставен АУАН,то за съставянето му сроковете текат от влизане в сила на постановлението на прокурора за прекратяване на наказателното производство.
Съответно на основание чл. 36, ал. 2 от ЗАНН, ако прокуратурата прекрати наказателното производство, какъвто е процесния случай, административно наказващия орган може да издаде НП,независимо от наличието или липсата на съставен АУАН, т.е. в конкретният случай е направено в повече-издаден е АУАН въпреки наличието на прокурорско постановление, в рамките на три месеца от получаване на постановлението на Районна прокуратура-Тетевен, за да се защитят в още по-голям обем правата на жалбоподателя – в този случай след като има издаден АУАН жалбоподателят е можел дори да подаде възражение и срещу АУАН. В последния случай срокът по чл. 34, ал. 3 от ЗАНН, ще тече от момента на отказа на прокуратурата да образува досъдебно производство или от издаване на постановлението за прекратяване на образуваното такова, респективно от влизане в сила на съдебния акт за прекратяване на производството.
Аргумент в горния смисъл е съображението, че в нормата на чл. 33, ал. 1 от ЗАНН като пречка за образуване на административно наказателно производство е посочено „възбудено наказателно“ такова, тоест досъдебно или съдебно производство, а в чл. 36, ал. 2 от ЗАНН се говори единствено за „производство“, тоест както за досъдебно или съдебно, така и такова по извършена от прокуратурата предварителна проверка по реда на ЗСВ, приключила с постановление за отказ за образуване на досъдебно производство.
В процесния случай, като основание за издаване на НП, наказващия административен орган е посочил както съставения АУАН, така и постановлението на прокуратурата от 22.11.2018г., поради което с оглед изложеното по-горе, срокът по чл. 34, ал. 1 и ал.3 от ЗАНН, започва да тече, именно от влизането в сила на прокурорското постановление.
В настоящия случай съдът счита,че наказателното
постановление е издадено от компетентен орган – началник отдел „МРР Дунавска“,съобразно
и Заповед №ЗАМ-43/32-8734/07.01.2019г на Директора на Агенция „Митници“, като същото е издадено в шестмесечния срок по чл.34,ал.3
от ЗАНН и е съобразено с нормата на чл. 57 от ЗАНН.
Според настоящия съдебен състав обаче извършването на административното нарушение по чл.126 от ЗАДС не е установено по категоричен и безспорен начин,поради основателността на едно от възраженията ,наведени в жалбата от жалб.Т. и доразвити от него в съдебно заседание.Последното е свързано с допуснато нарушение на реда за взимане на количеството течност с мирис на алкохол от полицейските органи,като в материалите по полицейската преписка няма данни за документиране,с пълно описание,на иззетата,респ.доброволно предадена от жалбодателя акцизна стока, така и с допуснато съществено нарушение на изискванията на разпоредбите на чл.6-10 от Наредба №3 от 18.04.2006г за вземането на проби и методите за анализ за целите на контрола върху акцизните стоки.Съгласно цитираните разпоредби взимането на проби се извършва в присъствие на проверяваното лице или на негов представител.Допустимите изключения са посочени в чл.6,ал.3 и 4 от Наредбата,които в случая не са налице/липсват подобни данни/. Съгласно чл.10,ал.1 от Наредбата, при вземане на проби от акцизни стоки се формират следните крайни проби: 1. две лабораторни проби за изследване в митническите лаборатории; 2. една контролна проба за съхранение в съответното митническо учреждение; 3. една проба за проверяваното лице,а съгласно ал.2 когато в протокола по чл. 12, ал. 1 проверяваното лице е изразило нежелание да му бъде предоставена крайна проба, пробата по ал. 1, т. 3 не се формира.
В приложения Протокол за взимане на проба/стр.27-ма от делото/ и обясненията на жалбодателя става ясно,че пробата е взета в негово отсъствие или на негов представител,като липсва отбелязване,че проверяваното лице/в случая жалбодателят/ не желае да му бъде предоставена крайна проба.
Задължението за взимане на проби съгласно разпоредбата на чл.10 от цитираната Наредба е императивно и неизпълнението му съставлява съществено процесуално нарушение,ограничаващо правото на защита на санкционираното лице,защото то няма как да знае със сигурност,че пробите са били взети именно от неговата задържана стока. Именно в тази насока са и обективираните възражения от жалбодателя-за посочване в АУАН и НП на номер на експертиза от ЦМЛ,извършена преди датата на нарушението,както и различният брой съдове,в които е следвало да се съхранява акцизната стока.При допуснатите съществени нарушения в адм.-наказателното производство,нарушението не може да се установи по несъмнен начин,съгласно чл.53,ал.2 от ЗАНН,а в тежест именно на наказващия орган е да докаже по категоричен начин ,че наказаното лице е извършило нарушението.От изложеното се достига до извода,че не може да се гарантира,че иззетата проба не е манипулирана,поради което само на това основание оспореното наказателно постановление е незаконосъобразно и следва да бъде отменено.
Освен
изложеното: В атакуваното наказателно постановление наказващият орган е
допуснал грешка при изчисляване на дължимия акциз за посочената и
индивидуализирана акцизна стока,макар и само по себе си това нарушение да не
обуславя незаконосъобразност на постановлението,водещо до неговата отмяна/за
разлика от посоченото по-горе нарушение/.В разглеждания случай акцизната ставка
следва да се определя по чл.31,ал.1,т.6 от ЗАДС,съгласно който акцизната ставка за етилов алкохол (ракия),
произведен в специализиран малък обект за дестилиране е 550 лв. за 1 хектолитър
чист алкохол.При тази хипотеза дължимия акциз за посочената в АУАН и НП стока
се изчислява,както следва: 20л етилов алкохол х 0.055/550 лв. за 1 хектолитър
чист алкохол/ х 58.1% = 63.91 лева, т.е. наполовина от посочения в
наказателното постановление дължим акциз от 127.82 лева,макар и при посочения
от съда размер и при доказаност/каквато в случая съдът приема,че не е налице/
на деянието същото покрива признаците на чл.126 от ЗАДС и не е налице
хипотезата на чл.126б от ЗАДС.
По изложените съображения обжалваното наказателно постановление следва да бъде изцяло отменено.
Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯВА ИЗЦЯЛО,като незаконосъобразно и
необосновано, НАКАЗАТЕЛНО
ПОСТАНОВЛЕНИЕ 475/2019г на Началник
отдел „МРР Дунавска“,при Главна дирекция „МРР" на Агенция-Митници,издадено
въз основа на Акт за установяване на административно нарушение
№375/22.02.2019г,с което за нарушение на чл.126ал.1,т.1 от ЗАДС и на основание
чл.126,ал.1,пр.1,т.1 от ЗАДС,чл.124,ал.1 и чл.128,ал.2 от ЗАДС,във в-ка с
чл.24,ал.1 и чл.53 от ЗАНН, на С.М.Т.,ЕГН:********** *** наложено
административно наказание „Глоба“ в размер н 1 000.00/хиляда/ лева,а на
основание чл.107е,ал.1,във в-ка с чл.124,ал.1 от ЗАДС е постановено отнемане в
полза на държавата на предмета на нарушението-акцизни стоки-20 литра дестилатен
алкохолен продукт с действително алкохолно съдържание по обем 58.1% vol при 20C,годен за
консумация.
Решението подлежи
на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението за
изготвянето му пред Административен съд-Ловеч, по реда на АПК.
След влизане в сила на съдебното
решение, административно-наказателната преписка да се върне на наказващия орган,
по компетентност.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: