Р Е
Ш Е Н
И Е
№…………………… 2021г. гр. Варна
В ИМЕТО НА НАРОДА
Варненският
административен съд, ХХVІІІ-ми състав, в публичното заседание на осми септември две хиляди двадесет и първа година
в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Д. СТАНЕВА
при секретаря Оля Йорданова
като разгледа
докладваното от съдия Д. Станева адм. дело № 762/2021г. по описа на Административен съд Варна, за да се произнесе,
взе предвид:
Производството е по реда на чл. 145 и сл. по глава X от Административно-процесуалния
кодекс (АПК), вр. с чл. 9, ал. 7 от Наредба №Т-РД-04-1/22.01.2021
г. за реда за предоставяне
на безвъзмездни средства на лица извършващи туроператорска и туристическа
агентска дейност за компенсиране на загуби в резултат на епидемичния взрив от
COVID-19.
Производството по делото е образувано по жалба на „ Бон Тур-БГ“
ООД, ЕИК ********* гр.Варна, ул.“**“ № *** ет.*, офис 13, представлявано от Н.
С. П.-Н., чрез адв.Г.Т. против Заповед № Т-РД-16-64/19.03.2021г., издадена от М. Н. заместник министър-председател по икономическата и
демографската политика и министър на туризма. Със заповедта на дружеството е предоставена
безвъзмездна финансова помощ по схема за държавна помощо SA. 59990 (2020/N) от
18.12.2020 С (2020), във връзка с подадено заявление за кандидатстване и
предоставяне на безвъзмездни средства на лица, извършващи туроператорска и
туристическа дейност, за компенсиране на загуби в резултат на епидемичния взрив
от COVID-19 в размер на 43 040лв., вместо заявена помощ в размер на
751 262.79лв. Жалбоподателят
счита заповедта за незаконосъобразна и неправилна, по съображения подробно
изложени в жалбата; в уточняваща молба от 29.04.2021г. се твърди, че в
заповедта не се съдържат изискуемите реквизити по чл.59 ал.2 т.4 от АПК, тъй
като липсват фактически и правни основания за издадения отказ за размера на
финансовата помощ за сумата над 43 040лв. до заявения размер от
751 262.79лв.; административният орган не е изпълнил задължението си да изясни
всички факти и обстоятелства от значение за случая. Поради изложените
съображения моли съда да отмени обжалваната заповед. В съдебно В съдебно
заседание и по съществото на спора, чрез пълномощника си поддържа жалбата. Претендира присъждане на разноски по делото.
Ответната страна, не изпраща
представител в съдебно заседание. В депозирано по делото становище, чрез
процесуалния си представител оспорва жалбата и моли съда да я отхвърли.
Претендира присъждане на ю.к.възнаграждение.
По делото са събрани писмени, които са приобщени към
доказателствения материал по делото.
Въз основа на анализа на събраните по делото доказателства,
поотделно и в тяхната съвкупност, ведно с доводите и възраженията на страните,
съдът приема за установено следното от фактическа страна:
Заповед № Т-РД-16-64/19.03.2021г. е издадена от министъра
на туризма в резултат на проведена от него, в качеството му на администратор на
държавните помощи по смисъла на Наредба № Т-РД-04-1/22.01.2021г. за реда за
предоставяне на безвъзмездни средства на лица извършващи туроператорска и
туристическа агентска дейност за компенсиране на загуби в резултат на
епидемичния взрив от COVID-19(Наредбата) посредством системата СУНИ процедура
за предоставяне на държавна помощ под формата на преки безвъзмездни средства на
лица, извършващи туроператорска и туристическа агентска дейност за компенсиране
на загуби в резултат на епидемичния взрив от COVID-19 -
BG-*********-2021-01-0580.
За да стигне до издаването й, министъра на туризма е провел
процедурата, започнала с издаване на Заповед № Т-РД-14-4/01.02.2021г., с която е утвърдил "Насоки за кандидатстване и
предоставяне на безвъзмездни средства на лица, извършващи туроператорска и
туристическа агентска дейност, за компенсиране на загуби в резултат на
епидемичния взрив от COVID-19. В т. 2 от заповедта е указано тя да бъде
публикуване на интернет страницата на Министерство на туризма. На л. 3 и сл. от адм. преписка се намират тези
Насоки, а след тях са приложени и документите, които следва да бъдат подадени и
попълнени при кандидатстване. Със Заповед № Т-РД-14-6/25.02.2021г. Насоките са допълнени. В насоките е описана детайлно
процедурата по кандидатстване, като в т. 9 са описани документите, които всеки
един кандидат следва да депозира и начин на подаването им. В т. 10 е разписана
процедурата по разглеждане на формулярите за кандидатстване. А оценката на
кандидатите се извършва на база на оценъчен лист по образец-Приложение 6 от
Насоките.
Със Заповед № Т-РД-16-32/05.02.2021г. Министърът на туризма е определил и състав на оценъчната комисия,
която да разгледа и оцени подадените заявления за предоставяне на безвъзмездни
средства на лица, извършващи туроператорска и туристическа агентска дейност,
съгласно чл. 26а от Закон за с решение на Народното събрание от 13 март 2020г., и за
преодоляване на последиците.На л. 43 и сл. от адм. преписка е заявлението на жалбоподателя - "Бон Тур – БГ“ ООД,
регистрирано на 09.02.2021г. в Системата за управление на
националните инвестиции ("СУНИ"). На следващите листи е формуляра за
кандидатстване, от който виждаме, че заявената от
дружеството помощ е в размер на 751 262.79лв.
Във връзка с извършване на оценяването на кандидатите, проверка на
документите, представени от тях и заключение дали отговарят на изискванията за
безвъзмездно финансиране, от министъра на туризма било отправено запитване до
НАП за предоставяне от страна на НАП
на справка за наличието или липсата на задължения по чл. 87, ал. 6 от ДОПК. На
л. 35 от адм. преписка е справката,
касаеща "Бон Тур – БГ“ ООД , от която е видно, че в полето "Наличието или липсата на задължения по чл. 87, ал.
6 от ДОПК", е записано "НЕ". Изискана е също така и справка
от НСИ за предоставяне на данни от годишните отчети за дейността на
предприятието за 2019г. Всичко това станало причина в
оценителния лист, изготвен от оценител Руслан
Петров, като извод да се запише, че след направена служебна справка в НСИ се констатира, че кандидата е заявил в т.4 бюджет
сума, която е по – голяма от допустимите 4% от оборота, реализиран за 2019г.
На 19.03.2021г., от Председателя на оценителната комисия е изготвена и отправена до
министъра на туризма докладна записка, изх. № Т-93-00- 941, към
която е приложен списък на одобрените кандидати, на които следва да бъдат
изплатени безвъзмездни средства.
След този доклад е издадена и Заповед № Т-РД-16-64/19.03.2021г., от Министъра на туризма. В нея като правно основание за издаването й
са посочени освен чл. 25, ал. 4 от Закон за администрацията, чл. 26а от Закон
за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение
на Народното събрание от 13 март 2020г. и за преодоляване на последиците(Закон
за мерките и действията по време на извънредното положение), нотификация на ЕК
по схема за държавна помощ SA. 59990 (2020/N) от 18.12.2020 С (2020), чл. 9,
ал. 5 и ал.6 от Наредба № Т-РД-04-1/22.01.2021г. за реда за предоставяне на безвъзмездни
средства на лица извършващи туроператорска и туристическа агентска дейност за
компенсиране на загуби в резултат на епидемичния взрив от COVID-19, във връзка с Докладна записка № Т-93-00-941/19.03.2021г.
При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните
правни изводи:
Заповедта на министъра на туризма е с правните основания, описани
в предходния абзац - чл. 25, ал. 4 от ЗА, чл. 26а от Закон за мерките и действията
по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от
13 март 2020г., чл. 9, ал. 5 и ал.6 от Наредба № Т-РД-04-1/22.01.2021г. за реда за предоставяне на безвъзмездни
средства на лица извършващи туроператорска и туристическа агентска дейност за
компенсиране на загуби в резултат на епидемичния взрив от COVID-19.
Член 25, ал. 4 от ЗА е общата норма, тя създава правомощия на
министрите да издават правилници, наредби, инструкции и заповеди. Текстовете на
чл. 26а, ал. 1 и ал. 2 от Закон за мерките и действията по време на
извънредното положение определят, че "Държавата предоставя на лица,
извършващи туроператорска и туристическа агентска дейност, безвъзмездни
средства в размер на 4 на сто от оборота им без ДДС през 2019г., които приоритетно
се използват за компенсиране на загуби, произтичащи от отказали се от ваучери
клиенти, както и от удържани от доставчиците на услуги суми; Средствата по ал.
1 се предоставят на лицата по ал. 1 по ред, определен с наредба на министъра на
туризма, и при спазване на правилата за държавните помощи".
Именно по тази причина е издадена и Наредба № Т-РД-04-1/ 22.01.2021г. за реда за предоставяне на
безвъзмездни средства на лица, извършващи туроператорска и туристическа
агентска дейност, за компенсиране на загуби в резултат на епидемичния взрив от
COVID-19(виж § 2 от ПЗР на Наредбата).
Според чл. 9, ал. 5 от Наредбата, "В срок до 14 дни от
разглеждането на формуляра министърът на туризма се произнася със заповед за
одобрение или отказ от предоставяне на безвъзмездните средства, която се връчва
по реда на Административнопроцесуалния кодекс. "
Разгледаните дотук правни норми сочат, че Заповед № Т-РД-16-64/19.03.2021г. е издадена от компетентен орган, по който въпрос няма и
спор.Министърът на туризма има качеството му на администратор на държавните
помощи по смисъла на чл. 4 от Наредбата, и е неговите правомощия съгласно чл.
9, ал. 5 от Наредбата произнасянето със заповед за одобрение или отказ от
предоставяне на безвъзмездните средства.
Съдът намира, че обжалваната заповед не отговаря на
изискванията на чл.59 ал.2 т.4 от АПК, тъй като съдържа единствено краен извод, без да става ясно по какъв начин е определен именно този
размер на безвъзмездната финансова помощ. Съгласно разпоредбата на чл. 59 ал. 2 т. 4 от АПК, съществена част от формата, в
която следва да бъде издаден един административен акт, е излагане на фактически
и правни основания. Следователно, това са два отделни реквизита, които имат
самостоятелно значение и за които заявителя следва да бъде уведомен. Оспорената заповед не съдържа в пълнота фактически
основания досежно определения размер на финансовата помощ, а само са цитирани приложимите правни
норми. Това има за
последица постановен в съществено нарушение на закона административен акт.
Изискването за обосноваване на административния акт е една от гаранциите за
законосъобразност на същия, които законът е установил за защитата на правата на
гражданите- страни в административното производство. Значението на изискването
за мотиви според АПК е такова, че тяхното неизлагане към административния акт
съставлява съществено нарушение на закона и основание за отмяна на акта. Липсата на мотиви е тежък порок, който във
всички случаи е самостоятелно основание за отмяна на издадения административен
акт /Тълкуватено решение № 4/22.04.2004г. на ВАС по адм. дело № 4/2002г./. В
теорията се излага и мнение, подкрепено и от практиката, че порокът на
административния акт, изразяващ се в липса на
мотиви, може да бъде преодолян чрез последващо излагане на такива. Тази
възможност се обуславя от обстоятелството, че мотивите не са самото
волеизявление на органа, а само го обясняват. В случая такова няма, поради
което липсата на мотиви в акта се отразява върху
неговата действителност и го прави незаконосъобразен на основание чл. 146, т. 2 от АПК.
По изложените съображения, съдът намира, че обжалваната заповед като
незаконосъобразна следва да бъде отменена.
Предвид изхода на спора
искането на жалбоподателите за разноски следва да бъде уважено като ответната
страна бъде осъдена да им заплати направените по делото разноски, доказани в
размер на общо 5401лв.
Водим от горното, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Заповед №
Т-РД-16-64/19.03.2021г., издадена от М. Н. заместник
министър-председател по икономическата и демографската политика и министър на
туризма.
ИЗПРАЩА преписката на Министъра на туризма, за ново разглеждане
и произнасяне по подаденото от "Бон Тур – БГ" ООД, ЕИК *********,
Заявление с вх. № BG-*********-2021-01-0184 за предоставяне на безвъзмездна
финансова помощ по предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по схема за
държавна помощ SA. 59990(2020/N) от 18.12.2020 С(2020), съгласно чл. 26а от Закона за мерките и действията по
време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13
март 2020г. и за преодоляване на последиците.
ОСЪЖДА Министерство на туризма, да заплати на „ Бон Тур-БГ“ ООД, ЕИК ********* гр.Варна, ул.“**“ № *** ет.*, офис 13,
представлявано от Н. С. П.-Н. сумата от 5401лв./пет
хиляди четиристотин и един/, представляваща разноски по делото.
Решението може да бъде обжалвано пред Върховния
административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: