Решение по дело №128/2020 на Районен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 2 ноември 2020 г. (в сила от 15 януари 2021 г.)
Съдия: Стоян Иванов Стоянов
Дело: 20203420200128
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 февруари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е  № 260308

 

гр. Силистра, 02.11.2020 г.

 

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Силистренски  районен  съд,  наказателна колегия, в публично заседание на втори септември през две хиляди и двадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СТОЯН  СТОЯНОВ

 

при секретаря М. Л., като разгледа докладваното от районния съдия  административно-наказателно дело  №128  по  описа  на съда  за  две  хиляди  и двадесета година,  за  да  се  произнесе  взе  предвид  следното:

 

Жалбоподателя, М.А.М. с ЕГН:**********, моли съда да отмени Наказателно постановление №39-0000018/30.01.2020 год. на Началник ОО“АА“ гр.С., с което са му му наложени административно наказание  глоба в размер на 1500 лева  за нарушения на Закона за автомобилните превози глоба в размер на 20 лева нарушение на Закон за движението по пътищата. Твърди, че при провеждане на производството са били допуснати множество процесуални нарушения, както и, че не е управлявал автомобила посочен в Наказателното постановление. Също так твърди, че през периода от 28 дни е бил в отпуск, за което притежава съответното удостоверение, което не е било взето предвид от Наказващия орган.

Ответникът по жалбата счита, че Наказателното постановление е законосъобразно и моли съда да го потвърди.

Силистренски районен съд, като прецени доводите на страните и провери данните по делото, при за установено следното от фактическа и правна страна:

Жалбата е подадена в срок, от надлежна страна и е процесуално допустима.

 

         На жалбоподателя е бил съставен Акт за установяване на административни нарушения и в последствие в предвидения срок е било издадено и обжалваното наказателно постановление. При обжалването по съдебен ред, в тежест на административно-наказващия орган е да докаже извършването на нарушението от страна на жалбоподателя. От събраните доказателства се установи, че действително на 10.01.2020 год., по пътя С.-Ш. жалбоподателя е извършвал превоз  на товари. На километър 10+793м. е бил спрян за проверка от свидетелите П. и Й.. При извършената проверка те установили, че той разполага със всички необходими документи за извършване на превоза. Също така установили, че автомобила е оборудван с аналогов тахограф. Тогава извършили проверка на тахографските листи и записите на водача. При нея установили, че за периода от последните 28 дни /преди датата на проверката/, липсват данни за дните от 30.12.2019 година до 02.01.2020 година. Жалбоподателя не представил никакви доказателства за извършваните дейности през този период и нямал обяснение защо липсват тахографските листи. След това била извършена проверка и на документите на автомобила и прикаченото ремарке, при която било установено, че ремаркето не е преминало преглед за техническата му изправност в установения срок. За тези деяния свидетеля  П. съставил акт за установяване на административни нарушения.

         Задължението за представяне на тези данни е въведено с разпоредбата на чл.36 от РЕГЛАМЕНТ (ЕС) № 165/2014 НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА от 4 февруари 2014 година. Същото е възпроизведно и в разпоредбата на чл.93в, ал.17 т.3 от Закон за автомобилните превози, като санкцията за неизпълнението му е определена в същия текст. Тя е глоба в размер на 1500 лева. Именно по този текст е било квалифицирано деянието на жалбоподателя и е било наложено предвиденото в Закона наказание.

         От всичко изложено се налага извода, че наказващия орган правилно е изяснил фактическата обстановка и е достигнал до правилния извод, че не представянето на данните или удостоверение за дейности за съответните дни през отчетния 28 дневен период представлява административно нарушение. Същото е било правилно квалифицирано по чл.93в, ал.17 от Закона за автомобилните превози, както и е била определена санкцията предвидена в този текст.

         От представеното удостоверение за дейности се установява, че жалбоподателя действително не е управлявал автомобил, но това не води до отпадане на отговорността му. В този смисъл чл.8 от ЗАНН изключва отговорността само деянията извършени при неизбежна отбрана и крайна необходимост като определя, че те не са административни нарушения. В настоящия случай изобщо не може да се говори за деяние извършено нито при крайна необходимост нито при неизбежна отбрана. Също така деянието не може да се квалифицира и по другите изключващи отговорността обстоятелства по чл.13а до чл.16 от НК. Още по-вече тръгването на път без коректно въведени данни или без съответното удостоверение за дейности е умишлено деяние.

                  Макар и от деянието да не са настъпили преки вредни последици, то засяга реда на държавното управление и разкрива типичните белези на нарушенията от този вид, поради което не може да се квалифицира и като маловажен случай.

         От разпита на двамата свидетели и от представеното удостоверение за техническа изправност се установява, че прикаченото ремарке е подлежало на технически преглед до 13.12.2019 година. Следователно то е използвано от жалбоподателя след тази дата, без да е преминало преглед за техническата му изправност. Представянето за технически преглед е задължение на собственика на превозното средство или на длъжностното лице/съгласно разпоредбата на чл.181, ал.1, т.1 от ЗДвП/. Очевидно жалбоподателя не е собственик на управляваното превозно средство. От събраните доказателства не се установява и той да е длъжностно лице на което да е вменено задължението за представяне на превозното средство за преглед на техническата му изправност. В този смисъл правилно Наказващия орган не е приложил разпоредбата на чл.181, ал.1,т.1 от ЗДвП. Същият се е позовал на разпоредбата на чл.185 от цитирания закон, но в конкретния случай тя е неприложима, тъй като за водача на превозно средство не е предвидена отговорност, ако управляваното средство не е представено в срок на периодичен технически преглед.

 

         Предвид изложеното и на основание чл.63 от ЗАНН, Силистренския районен съд,

 

Р  Е  Ш  И:

 

Отменя т.1 от Наказателно постановление №39-0000018/30.01.2020 год. на Началник ОО“АА“ гр.Силистра.

 

Потвърждава т.2 от Наказателно постановление №39-0000018/30.01.2020 год. на Началник ОО“АА“ гр.Силистра.

 

Решението може да бъде обжалвано пред Административен съд гр.Силистра в четиринадесет дневен срок от съобщението.

 

 

                                                            Районен съдия: