Р Е
Ш Е Н
И Е № 260308
гр. Силистра, 02.11.2020 г.
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
Силистренски районен
съд, наказателна колегия, в
публично заседание на втори септември през две хиляди и двадесета година в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
СТОЯН СТОЯНОВ
при
секретаря М. Л., като разгледа докладваното от районния съдия административно-наказателно дело №128
по описа на съда
за две хиляди
и двадесета година, за да
се произнесе взе
предвид следното:
Жалбоподателя,
М.А.М. с ЕГН:**********, моли съда да отмени Наказателно постановление №39-0000018/30.01.2020
год. на Началник ОО“АА“ гр.С., с което са му му наложени административно
наказание глоба в размер на 1500
лева за нарушения на Закона за
автомобилните превози глоба в размер на 20 лева нарушение на Закон за
движението по пътищата. Твърди, че при провеждане на производството са били
допуснати множество процесуални нарушения, както и, че не е управлявал
автомобила посочен в Наказателното постановление. Също так твърди, че през
периода от 28 дни е бил в отпуск, за което притежава съответното удостоверение,
което не е било взето предвид от Наказващия орган.
Ответникът по жалбата счита, че Наказателното
постановление е законосъобразно и моли съда да го потвърди.
Силистренски районен съд, като прецени доводите на
страните и провери данните по делото, при за установено следното от фактическа
и правна страна:
Жалбата е подадена в срок, от надлежна страна и е
процесуално допустима.
На
жалбоподателя е бил съставен Акт за установяване на административни нарушения и
в последствие в предвидения срок е било издадено и обжалваното наказателно
постановление. При обжалването по съдебен ред, в тежест на
административно-наказващия орган е да докаже извършването на нарушението от
страна на жалбоподателя. От събраните доказателства се установи, че
действително на 10.01.2020 год., по пътя С.-Ш. жалбоподателя е извършвал
превоз на товари. На километър 10+793м.
е бил спрян за проверка от свидетелите П. и Й.. При извършената проверка те
установили, че той разполага със всички необходими документи за извършване на
превоза. Също така установили, че автомобила е оборудван с аналогов тахограф.
Тогава извършили проверка на тахографските листи и записите на водача. При нея
установили, че за периода от последните 28 дни /преди датата на проверката/,
липсват данни за дните от 30.12.2019 година до 02.01.2020 година. Жалбоподателя
не представил никакви доказателства за извършваните дейности през този период и
нямал обяснение защо липсват тахографските листи. След това била извършена
проверка и на документите на автомобила и прикаченото ремарке, при която било
установено, че ремаркето не е преминало преглед за техническата му изправност в
установения срок. За тези деяния свидетеля
П. съставил акт за установяване на административни нарушения.
Задължението
за представяне на тези данни е въведено с разпоредбата на чл.36 от РЕГЛАМЕНТ (ЕС) № 165/2014 НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА от 4
февруари 2014 година. Същото е възпроизведно и в разпоредбата на чл.93в, ал.17
т.3 от Закон за автомобилните превози, като санкцията за неизпълнението му е
определена в същия текст. Тя е глоба в размер на 1500 лева. Именно по този
текст е било квалифицирано деянието на жалбоподателя и е било наложено
предвиденото в Закона наказание.
От
всичко изложено се налага извода, че наказващия орган правилно е изяснил
фактическата обстановка и е достигнал до правилния извод, че не представянето
на данните или удостоверение за дейности за съответните дни през отчетния 28
дневен период представлява административно нарушение. Същото е било правилно
квалифицирано по чл.93в, ал.17 от Закона за автомобилните превози, както и е
била определена санкцията предвидена в този текст.
От
представеното удостоверение за дейности се установява, че жалбоподателя
действително не е управлявал автомобил, но това не води до отпадане на отговорността
му. В този смисъл чл.8 от ЗАНН изключва отговорността само деянията извършени
при неизбежна отбрана и крайна необходимост като определя, че те не са
административни нарушения. В настоящия случай изобщо не може да се говори за
деяние извършено нито при крайна необходимост нито при неизбежна отбрана. Също
така деянието не може да се квалифицира и по другите изключващи отговорността
обстоятелства по чл.13а до чл.16 от НК. Още по-вече тръгването на път без
коректно въведени данни или без съответното удостоверение за дейности е
умишлено деяние.
Макар и от деянието да не са настъпили
преки вредни последици, то засяга реда на държавното управление и разкрива
типичните белези на нарушенията от този вид, поради което не може да се
квалифицира и като маловажен случай.
От
разпита на двамата свидетели и от представеното удостоверение за техническа
изправност се установява, че прикаченото ремарке е подлежало на технически
преглед до 13.12.2019 година. Следователно то е използвано от жалбоподателя
след тази дата, без да е преминало преглед за техническата му изправност. Представянето
за технически преглед е задължение на собственика на превозното средство или на
длъжностното лице/съгласно разпоредбата на чл.181, ал.1, т.1 от ЗДвП/. Очевидно
жалбоподателя не е собственик на управляваното превозно средство. От събраните
доказателства не се установява и той да е длъжностно лице на което да е вменено
задължението за представяне на превозното средство за преглед на техническата
му изправност. В този смисъл правилно Наказващия орган не е приложил
разпоредбата на чл.181, ал.1,т.1 от ЗДвП. Същият се е позовал на разпоредбата
на чл.185 от цитирания закон, но в конкретния случай тя е неприложима, тъй като
за водача на превозно средство не е предвидена отговорност, ако управляваното
средство не е представено в срок на периодичен технически преглед.
Предвид изложеното и на основание чл.63
от ЗАНН, Силистренския районен съд,
Р Е
Ш И:
Отменя т.1 от Наказателно постановление №39-0000018/30.01.2020
год. на Началник ОО“АА“ гр.Силистра.
Потвърждава т.2 от Наказателно постановление №39-0000018/30.01.2020
год. на Началник ОО“АА“ гр.Силистра.
Решението може да бъде обжалвано пред Административен
съд гр.Силистра в четиринадесет дневен срок от съобщението.
Районен
съдия: