АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
|||||||||||
Р Е Ш Е Н И Е № 26 |
|||||||||||
гр. Видин,23.03.2022 г. |
|||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
|||||||||||
Административен съд –
Видин, |
Четвърти административен състав |
||||||||||
в публично заседание на |
двадесет и четвърти февруари |
||||||||||
през две хиляди двадесет и втора година в състав: |
|||||||||||
Председател: |
Биляна Панталеева |
||||||||||
при секретаря |
Вержиния Кирилова |
и в присъствието |
|||||||||
на прокурора |
|
като разгледа докладваното |
|||||||||
от съдия |
Биляна Панталеева |
|
|||||||||
Административно дело № |
23 |
по описа за |
2022 |
Година |
|||||||
и за да се произнесе,
съобрази следното: |
|||||||||||
Производството е по чл.145
АПК във вр. с чл.211 от ЗМВР. Образувано е по жалба на П.П.К.-младши
автоконтрольор в сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР-Видин, срещу Заповед №368з-2103/15.12.2021г.
на Директора на ОД на МВР-Видин, с която му е наложено дисциплинарно наказание
„писмено предупреждение“ за срок от три месеца на основание чл.204,т.3 , чл.194,ал.2,т.1,
чл.197,ал.1,т.2,чл.199,ал.1,т.6, предл.4 от ЗМВР. Твърди се от жалбоподателя,
че заповедта е незаконосъобразна като издадена в нарушение на административно-производствените
правила. Сочи , че са му изискани писмени обяснения в хода на проверката , но е отказал да дава такива. Твърди, че в
заповедта липсва посочване на обстоятелствата, при които е извършено нарушението,
както и на доказателствата, въз основа на които е установено, както и че посоченото
в заповедта основание за налагане на дисциплинарно наказание е неправилно квалифицирано.
Сочи , че отразеното в заповедта не отговаря на действителното фактическо
положение, както и че е налице несъответствие на фактическите и правни
основания , посочени в заповедта , ограничаващи правото му на защита. Иска се
от Съда да отмени обжалваната заповед като незаконосъобразна. Претендират се и
разноските за производството. Ответникът по жалбата не е
взел становище. Съдът,
като взе предвид обжалвания административен акт, събраните по делото доказателства
и доводите на страните, намира за установено следното от фактическа страна: Със Заповед №368з-2103/15.12.2021г.
на Директора на ОД на МВР-Видин на жалбоподателя К.-мл.автоконтрольор в сектор
„Пътна полиция”, отдел „Охранителна полиция” при ОД на МВР-Видин, е наложено дисциплинарно
наказание „писмено предупреждение“ за срок от три месеца на основание
чл.204,т.3, чл.194,ал.2,т.1, чл.197,ал.1,т.2, чл.199,ал.1,т.6, предл.4 от
ЗМВР. Прието е , че от
жалбоподателя е извършено следното дисциплинарно нарушение : За времето от 04,22ч. до
06,54ч. на 16.07.2021г., когато е бил назначен в наряд съвместно с младши
инспектор К.А., ползвайки служебен автомобил СВ9954КА, не е изпълнявал
задълженията по длъжностна характеристика и като наряд за пътен контрол и
поставените задачи, в нарушение на чл.38,ал.1 и чл.51,ал.1 от Инструкция за
реда и организацията за осъществяване на дейностите по контрол на пътното
движение, като в посочения период не е изпълнявал посочените в разпоредбите
задължения и поставените задачи по време на инструктаж , а именно не е
осъществявал контрол на пътното движение , не е проверявал водачи и МПС за
редовност на документите и употреба на алкохол на местата , определени за контрол. Прието
е , че с действията си служителят К. не е изпълнявал служебните си задължения
и не е уплътнил работното време в посочения период, което е квалифицирал като
нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл.194,ал.2,т.1 от ЗМВР и на
основание чл.199,ал.1,т.6, предл.4 от
ЗМВР е наложил дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“ за срок от
три месеца. Установява се по делото ,
че дисциплинарната проверка е започнала във връзка с постъпило писмо от Дирекция
„Вътрешна сигурност” за неизпълнение на служебни задължения на служителите ,
назначени в наряд на 16.07.2021г. Със Заповед №
368з-1369/13.08.2021г. Директорът на ОД на МВР-Видин, е разпоредил извършване
на проверка и е назначил комисия , която да извърши същата. Със заповедта
жалбоподателят е запознат , което е удостоверил с подписа си . От представената по делото
Разстановка с № 953р-3935/08.07.2021г.
се установява , че на 15.07.2021г./16.07.2021г. за времето от 20,30ч. до
08,30ч. дежурни в наряд да извършват проверки и да изпълняват дейности по
контрол на пътното движение по маршрут №06-нощна смяна, с автомобил СВ9954КА
са били жалбоподателят-мл.инспектор П.К., и мл.инспектор К.А.. Съгласно
разстановката нарядите извършват проверка и носят службата , както следва :
от 20,30ч. до 20,45-инструктаж; от 21,30ч. до 00,00ч.-път I-1,
км.7+742, от 01,00ч. до 03,00ч. –бул.“Панония“ срещу „РЗОК“; от 03,30ч. до 4,30ч.–
ул.“Широка“, мебели „Виденов“ ; от 05.00ч. до 07.30ч. –Бирена фабрика; от
08.15ч. до 08.30ч. – отвод. Посочено е в разстановката , че по време на
смяната служителите ползват 30-минутна почивка след разрешение на дежурен
ОДЧ-ОДМВР-Видин. Посочено е също така , че при промяна в оперативната
обстановка служителите могат да бъдат пренасочвани за изпълнение на неотложни
задачи по разпореждане на началник отдел „ОП“-ОДМВР-Видин , ОД-ОДМВР-Видин ,
началник сектор „ПП“ , началник на група „ОДПКПД“ или инструктиращия за деня
служител. Посочено е и че преместването съгласно графика следва да се
извършва след пълно изтичане на часовото време съгласно предходната
разстановка. По делото няма данни дали с посочената разстановка служителят е запознат,
но не е спорно по делото, че точките за контрол са отразени в работните станции
на служителите. Видно от Протокол с рег.№ 953р-6273/05.11.2021г.
за визуален преглед, прослушване и анализ на предоставени видео файлове от системата
ВПК, монтирана в посочения по-горе автомобил, при извършването на преглед на файловете
от комисията, назначена за проверка, се установява при съпоставка на всички прегледани
файлове от комисията, че клиповете започват от 00.00.01ч. и приключват в
02.12ч. след което започват в 04,22ч. и приключват в 08,33ч. Установява се от
видеофайловете , че от 04,22ч. автомобилът е в покой и служителите не се
забелязват, след което в 06,51ч. е заснет личният автомобил на жалбоподателя
да преминава , а Асенов е заснет да слиза от личния си автомобил , паркиран
до служебния . В 06,55ч. служителите потеглят със служебния автомобил. Видно
от приложените разпечатки от GPS-системата , монтирана в
автомобила , автомобилът е в покой от
03,02ч. до 06,54ч.-пред сектор „Пътна полиция“. Видно от представената ежедневна
форма за отчет служителите в наряд са отразили извършени проверки на
автомобили и лица , индивидуализирани с рег. №, съответно ЕГН, в периода, в
който автомобилът е бил в покой пред сектор Пътна полиция“ на точките за
контрол съгласно разстановката. Проверката е приключила със
справка с peг. № 368р-6463/16.11.2021г. , в което са изложени обстоятелствата
, посочени по-горе. На жалбоподателя от комисията е връчена покана за запознаване
с обобщената справка и събраните материали, както и за възможността да даде писмени
обяснения до Директора на ОД на МВР-Видин. От жалбоподателя изрично е депозирано
писмено изявление до Директора , че няма да дава обяснения. По делото констатациите в протокола
за визуален преглед не са оспорени от страните, поради което се ползват с обвързваща
съда материална доказателствена сила. По делото са събрани гласни
доказателства. Установява се от показанията
на свид.К.И.М., че на 15.07.2021г./16.07.2021г. , когато са били в наряд служителите
К. и Асенов, същият е бил дежурен ОДЧ в ОДМВР-Видин. Същият установява, че около
04,00ч. или малко след това служителите в наряд са поискали от него да ползват
почивката си и същият им разрешил. Установява , че имат една почивка от 30
мин и две по 15мин. Веднага след това-около 05,00 часа или 05,00ч. и нещо, те
му се обадили и че ще обработват документи , и същият им разрешил. Свид. Асенов-другият служител
в наряда, установява, че след 04,00ч. уведомили дежурния и поискали
разрешение да ползват почивката си, тази от 30 мин и двете по 15 , тъй като
не ги били ползвали до този момент ,
както и да оформят документи от предишни дежурства, което извършват
единствено в сектор „Пътна полиция“ . Свид.Асенов е
заинтересован, тъй като същото дисциплинарно производство се провежда и спрямо
него, но свид.Красимир Младенов-дежурният ОДЧ, е незаинтересован , поради
което липсват основания за съда да не даде вяра на показанията на същия.
Сведения не са събрани от него в административното производство. В случая
между показанията на незаинтересования и заинтересования свидетел няма
противоречие , поради което следва да бъдат възприети установяваните от тях
обстоятелства. При така установената фактическа
обстановка Съдът намира от правна страна следното: Жалбата е допустима. Обжалва
се заповед на Директора на ОДМВР - Видин, за налагане на дисциплинарно наказание.
Тя е подадена от адресата на обжалваната заповед в законоустановения срок за обжалване. По същество жалбата е основателна
по следните съображения: Заповедта е издадена от компетентен
орган, наложено е наказание по чл.197, ал.1, т.2 от ЗМВР от ръководител на структура
по чл.37 от ЗМВР – Директора на ОДМВР - Видин, с оглед предоставените му правомощия
по чл.204, т.3 от ЗМВР. Същата е издадена в нарушение
на административно- производствените правила, довели до неправилно прилагане на
материалния закон. Наложено е наказание на основание
чл.197,ал.1,т.2 за нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл. 194, ал. 2, т. 1
от ЗМВР- предложение второ- „неизпълнение на разпоредбите на издадените въз основа
на него (ЗМВР) подзаконови нормативни актове“ като се визира нарушение на
чл.38,ал.1 и чл.51,ал.1 от Инструкция за реда и организацията за осъществяване
на дейностите по контрол на пътното движение” с рег.№81213-749/20.10.2014г. /Инструкцията/.
Наказанието е наложено за неуплътняване на работното време , като конкретно
вмененото нарушение е , че в посочения времеви период служителят не е
изпълнявал произтичащите от посочените разпоредби задължения и поставените
задачи по време на инструктаж, като не е осъществявал контрол на пътното
движение , не е проверявал водачи и МПС за редовност на документите им и
употреба на алкохол , който контрол е
трябвало да бъде извършван на посочените места за контрол. За нарушение на
чл.194,ал.1,т.1 от ЗМВР може да се наложи наказание по чл.199,ал.2,т.4 от
ЗМВР, в случаите , когато не са изпълнени вменени със съответната инструкция
задължения , каквото неизпълнение е вменено в процесната заповед , поради
което доводите на жалбоподателя за липса на такова съответствие не могат да
бъдат споделени. В този смисъл е категорично практиката на Върховния
административен съд /Напр. решение № 12937 от 25.10.2018 г. на ВАС по адм. д.
№ 1615/2017г. и др./ В случая обаче са
допуснати съществени нарушения при провеждането на административното
производство : Съгласно визираните в
заповедта разпоредби от инструкцията , по специално разпоредбата на чл.51, ал.1
от Инструкцията при изпълнение на
дейността по контрол на пътното движение полицейските наряди осъществяват
превенция на правонарушенията чрез видимо присъствие, осъществяване на контрол
и регулиране на движението в съответната територия. Съобразно чл.54,т.1 от
Инструкцията полицейските служители осъществяват дейност по пътен контрол,
като не напускат границите на разпоредените им за обслужване постове и
маршрути без съгласуване и разпореждане на длъжностните лица, отговарящи за
дейността на пътния контрол и дежурните в ОДЦ/ОДЧ. Разпоредбите на чл.82,ал.1
и ал.2 от Инструкцията сочат случаите, при които служителят, осъществяващ дейност
по пътен контрол, може да напусне поста, маршрута или района, определен му за
контрол/ал.1/, като съобразно ал.2 това може да стане след доклад и разпореждане
на непосредствения началник и/или ОДЦ/ОДЧ. От събраните по делото доказателства
се установява, че нарядът е ползвал почивка в периода от около 04,00ч. до
около 05,00ч. , като почивката е ползвана след разрешение на оперативния
дежурен, а след почивката са поискали отново разрешение от ОДЧ за оформяне на
документи, чиято продължителност не е определена от оперативния дежурен, но
същият заявява в съдебно заседание , че продължителността е „колкото им е необходимо“. От така събраните
в съдебното производство доказателства се установява, че отклонението от маршрута
на патрула е извършено след съгласуване и разпореждане на дежурния в ОДЧ . Ползваната
почивка е съгласувана с дежурен ОДЧ, съгласувано е напускането на маршрута и
за оформяне на документи също с дежурния в ОДЧ при ОД на МВР-Видин , поради което
в съдебното производство се установява , че напускането на маршрута е
съобразно чл.82,ал.2 от Инструкцията. Липсват основания за съда да не кредитира
показанията на свид. Красимир Младенов, по изложените по-горе съображения,
както и не е налице основание за съда да установява дали разпореждането е
дадено от дежурния ОДЧ при наличие на предвидените предпоставки за това в
чл.82,ал.1 от Инструкцията . Показанията на свид.Младенов обаче водят до нови
фактически установявания пред съда, които разколебават обвинението на дисциплинарно-наказващия
орган. В случая по делото се установява, че отклонението от маршрута е извършено
от наряда след разрешение на оправомощено за това лице съобразно разпоредбата
на чл.82,ал.2 и чл.54,т.1 от Инструкцията, което не е установено от дисциплинарно-наказващия
орган, тъй като дисциплинарното обвинение е изградено при непълнота на доказателствата
. Същото е проведено като са събрани и анализирани единствено писмените доказателства-протокол
за визуален преглед и изготвената разстановка. Освен това съобразно чл.23 от
Инструкцията организацията на работното време на служителите, осъществяващи
контрол на пътното движение, се извършва по установения в МВР ред
/чл.10,ал.1,т.5 от Наредба № 8121з-1353 от 15.12.2020 г. за реда за
организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за
компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на
дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители по чл. 142,
ал. 1, т. 1 и ал. 3 от Закона за Министерството на вътрешните работи/ , който
по делото не е установен, с оглед различната продължителност, сочена от служителите
от тази, посочена в разстановката. Следвало е дисциплинарно–наказващият орган
да събере и оцени всички необходими доказателства за изясняване на обстоятелствата
по случая, най-малкото е следвало да събере сведения от дежурния ОДЧ като непосредствен
ръководител на наряда , едва след което да направи извод извършени ли са
нарушения , кои са виновните длъжностни лица , каква съпричастността на всяко
от виновните длъжностни лица и формата на вина , тъй като видно от
разпоредите на Инструкцията дежурният ОДЧ има пряко отношение към дейността
на наряда. В този случай не би се стигнало до нови фактически установявания пред
съда. В случая пред съда се установяват нови обстоятелства, които не са установени
и преценени от дисциплинарно–наказващия орган при формиране на извода му за извършено
от наказаното лице дисциплинарно нарушение, както и за тежестта на същото, съответно
вида на наказанието. Още повече , че в случая е установено от дисциплинарно-наказващия
орган , че нарядът е отразил извършвана дейност-контрол на МПС и водачи в
период , в който /както е приел органът , а това се установява и в настоящето
производство/ , не е извършвана такава . Посочените като проверени лица ,
които са индивидуализирани и в този смисъл са установими, е следвало да дадат
сведения , едва след което дисциплинарно-наказващият орган е следвало да
извърши преценка и за вида на нарушението и формата на вина с оглед
разпоредбата на чл.200,ал.1,т.8 от ЗМВР, но след анализ на всички
доказателства в едната или другата посока. В случая дисциплинарното
производство е проведено формално , без да е направено обективно, пълно и
всестранно изследване на всички обстоятелства. Едва след събиране на всички
необходими за обективното и пълно установяване на обстоятелствата доказателства
и съвкупната им оценка, може да бъде направен обоснован извод за това извършено
ли е нарушение и неговия вид , каква е неговата тежест, каква е причината за извършването
и формата на вина, за да може да бъде определен вида на наказанието съобразно
чл.206,ал.2 от ЗМВР. Недопустимо е в съдебното производство
въз основа на нови фактически установявания да се извършва преценка на законосъобразността
на обжалвания административен акт, тъй като всички факти и обстоятелства следва
да бъдат преценени от дисциплинарно-наказващия орган. Чл. 206,ал.4 от ЗМВР задължава
дисциплинарно–наказващият орган да събере и оцени всички доказателства, за да
разкрие обективната истина. Съобразно чл.206,ал.3 от ЗМВР същият следва да разкрие
обективната истина с всички доказателствени средства, допустими от закона. Едва
след това след оценка на посочените в чл.206,ал.2 от ЗВМР обстоятелства следва
да определи вида и размера на наказанието. В случая разпоредбите на чл.206,ал.3
и ал.4 от ЗМВР не са изпълнени от дисциплинарно-наказващия орган, поради което
и разпоредбата на чл.206,ал. 2 от ЗМВР е приложена формално. С оглед гореизложените съображения
жалбата е основателна. Обжалваната заповед е незаконосъобразна, тъй като е постановена
в нарушение на административно-производствените правила, разписани в ЗМВР, което
е довело и до неправилно приложение на материалния закон, поради което са налице
основания за нейната отмяна съгласно чл.146,т.3 и т.4 от АПК . На основание чл.143,ал.1 от
АПК на жалбоподателя следва да бъдат присъдени разноските за производството в
размер на 500.00 лева, представляващи заплатено адвокатско възнаграждение за защита
по делото, които следва да бъдат заплатени от бюджета на ЮЛ, към което е органът,
издал незаконосъобразния акт. Водим от горното, Съдът Р Е Ш И : ОТМЕНЯ Заповед
№368з-2103/15.12.2021г. на Директора на Областна дирекция на МВР-Видин, с
която на П.П.К. е наложено дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“
за срок от три месеца на основание чл.194,ал.2,т.1, чл.197, ал.1, т.2, чл.199,ал.1,т.6,
предл.4 от ЗМВР . ОСЪЖДА Областна дирекция на
МВР - Видин да заплати на П.П.К. *** разноски за производството в размер на 500
/петстотин/ лева, представляващи изплатено адвокатско възнаграждение за защита
по делото. Решението не подлежи на обжалване.
Административен съдия: |
|||||||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||
Решение по дело №23/2022 на Административен съд - Видин
Номер на акта: | 26 |
Дата: | 23 март 2022 г. (в сила от 23 март 2022 г.) |
Съдия: | Биляна Спасова Панталеева Кайзерова |
Дело: | 20227070700023 |
Тип на делото: | Административно дело |
Дата на образуване: | 28 януари 2022 г. |