РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ
Р
Е Ш Е Н И Е
№ 1992
гр. Пловдив, 21.11. 2017 год.
В ИМЕТО
НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД - ПЛОВДИВ, ХІХ състав, в открито заседание на двадесет
и пети октомври през две хиляди и седемнадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ :МИЛЕНА
ДИЧЕВА
ЧЛЕНОВЕ : МАРИАНА МИХАЙЛОВА
ТАТЯНА
ПЕТРОВА
при секретаря Д. Й. и участието на прокурора ВЛАДИМИР ВЪЛЕВ, като разгледа
докладваното от чл. съдията МАРИАНА МИХАЙЛОВА к.н.а.х дело № 1861 по описа за 2017 год.,
за да се произнесе взе предвид следното:
І. За
характера на производството, жалбата и становищата на страните:
1. Производството е по реда на Глава
Дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 63,
ал. 1, изр. второ от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.
2. Образувано е по касационна жалба,
предявена от Комисия за защита на потребителите РД за областите Пловдив,
Смолян, Пазарджик, Хасково, Кърджали и Стара Загора със седалище гр. Пловдив, против Решение № 977/25.05.2017 г. на Пловдивски
районен съд, ХХІІ наказателен състав, постановено по НАХД № 2239 по описа на
същия съд за 2017 год., отменящо Наказателно
постановление (НП) № К-038103/30.11.2016 г., издадено от Директор в Регионална
дирекция за областите Пловдив, Смолян, Пазарджик, Хасково, Кърджали и Стара
Загора със седалище гр. Пловдив към Комисия за защита на потребителите, с което
на основание чл. 200 от Закона за защита на потребителите /ЗЗП/ и чл. 222 от
ЗЗП на „Г. 72“ ЕООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление гр. П., ул. „***и,
представлявано от управителя А.П.А.са наложени административни наказания
„имуществена санкция“ в размер на 300 лв. и в размер на 500 лв. за извършени
административни нарушения съответно по чл. 27, ал. 3 от ЗЗП и чл. 127, ал. 2 от
ЗЗП.
Поддържаните касационни основания се
субсумират в твърдението, че обжалваното съдебно решение е неправилно и
незаконосъобразно. В тази връзка се иска неговата отмяна, съответно потвърждаване
на оспореното НП.
3. Ответникът по касационната жалба – „Г.
72“ ЕООД, чрез процесуален представител адв. Н., оспорва жалбата и моли да се
потвърди решението на ПРС.
4. Участвалият по делото прокурор,
представител на Окръжна прокуратура гр. Пловдив, дава заключение, че жалбата е основателна.
ІІ. За допустимостта:
5.
Касационната жалба е
подадена в рамките на предвидения за това преклузивен процесуален срок и при
наличието на правен интерес. При това положение същата се явява ДОПУСТИМА.
ІІІ.
За фактите и за правото:
6.
Предмет на
производството пред първоинстанционния съд е било НП № К-038103/30.11.2016 г.,
издадено от Директор в Регионална дирекция за областите Пловдив, Смолян,
Пазарджик, Хасково, Кърджали и Стара Загора със седалище гр. Пловдив към
Комисия за защита на потребителите, с което на дружеството са наложени следните
административни наказания:
1. имуществена санкция в размер на 300
лв. на основание чл. 200 от ЗЗП за нарушение на чл. 27, ал. 3 от ЗЗП;
2. имуществена санкция в размер на 500
лв. на основание чл. 222 от ЗЗП за нарушение на чл. 127, ал. 2 от ЗЗП.
НП е издадено въз основа на Акт за
установяване на административно нарушение (АУАН) № К-038103/30.08.2016 г.,
съставен от П.И.М.на длъжност старши инспектор в КЗП – РД гр. Пловдив.
Първоинстанционният съд е възприел
обективираните в акта фактически констатации по отношение на процесното административно
нарушение, като е възприел следната фактическа обстановка:
На 08.08.2016 г. в обект
фризьорско студио гр. П., бул. „Х. Б.“**
при извършена проверка в търговския обект за право на информация на
потребителите за предлаганите стоки и услуги, който по време на проверката е в
работен режим, е установено, че в обекта търговецът предлага срещу заплащане на
потребителите услугата фризьорство. В съставения предварително ценоразпис,
поставен на видно за потребителите място, търговецът е обозначил различни цени
за една и съща услуга в диапазон „от-до“, както следва: Боядисване с боя: къса
коса 15/17 лв.; средна коса 20/22 лв.; дълга коса 25/28 лв.; Обезцветяване:
дълга коса 35/40 лв.; Кичури с шапка: къса коса 17/20 лв.; средна коса 20/25
лв.; Кичури с фолио: дълга коса 35/40 лв.; Пробна прическа 15/20 лв.; Официална
прическа 30/60 лв.; Матиране 5/10 лв.; Подстригване: мъжко 7/8 лв.; детско 5/6
лв.; Изсушаване: къси и средни коси 8/10 лв.; Боядисване: дълга коса 12/14 лв.;
Бретон 2/3 лв. По време на проверката не е представен и регистър на предявените
рекламации.
Така описаните деяния са квалифицирани
в АУАН като административни нарушения, както следва: първото деяние - нарушение на чл. 27, ал. 3 от ЗЗП; второто
деяние - нарушение на чл. 127, ал. 2 от
ЗЗП.
Процесните административни наказания
са наложени при тази фактическа и правна обстановка, която е възприета в
пълнота от административнонаказващия орган и възпроизведена и в спорното
наказателно постановление.
7. С
обжалваното пред настоящата инстанция решение, първоинстанционният съд е отменил процесното наказателно
постановление. За да
постанови посочения резултат, районният съд е приел, въз основа на събраните по
делото доказателства, че са налице категорични и безспорни доказателства
относно факта, че са извършени процесните нарушения, правилно и законосъобразно
наказващият орган е санкционирал описаната в АУАН и НП деятелност с имуществени
санкции в минимални размери от 300 лв. и 500 лв. по правилата съответно на чл.
200 и чл. 222 от ЗЗП, доколкото липсват доказателства за рецидив, обсъдена е и
липсата на възможност за прилагане на разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН.
ПРС е приел обаче, че НП страда от
съществен порок, който се установява и в АУАН, тъй като в обстоятелствената
част и на двата акта липсва каквото и да било описание каква е връзката на
наказаното лице с твърдените нарушения – липсват изложени обстоятелства, от
които да се установи по безспорен начин дали „Г. 72“ ЕООД стопанисва
проверявания обект и дали същото дружество осъществява търговска дейност, респ.
негово ли е било вмененото му задължение относно ценоразписа и регистъра. Констатираните
процесуални нарушения са приети за такива от категорията на съществените, които
са неотстраними във въззивната инстанция, което е довело и до отмяната на оспореното
НП.
8. Решението е правилно. Като е
стигнал до извод за
незаконосъобразност на наказателното постановление, районният съд е постановил
правилен и законосъобразен съдебен акт. В решението са изложени задълбочени и
последователни мотиви относно незаконосъобразността на процесното наказателно
постановление. Фактите по делото са обсъдени поотделно и в тяхната съвкупност.
Въз основа на правилно установената фактическа обстановка, са направени
обосновани изводи относно приложението, както на материалния, така и на
процесуалния закон.
Фактическите
констатации и правните изводи формирани от първостепенния съд се споделят в
пълнота и от настоящата инстанция. Това прави излишно тяхното повтаряне.
9. В случая, действително в обстоятелствената
част на АУАН и НП не се съдържа посочване на дружеството, стопанисващо
проверявания търговски обект, т.е., не е посочена връзката на „Г. 72“ ЕООД с
посоченото нарушение, както и защо наказващият орган е приел, че именно
санкционираното дружество е лицето, което носи отговорност за визираните в НП
нарушения.
В случая
констатираната непълнота на АУАН и НП препятства установяването на тези
обстоятелства в хода на съдебното производство, тъй като те са елемент,
определящ съставомерността на деянието, респ. по този начин се препятства и
правилното ангажиране на отговорността.
10. Доказателства, които да подложат на
съмнение възприетите от районния съд изводи, не са ангажирани нито в
първоинстанционното, нито в настоящото съдебно производство.
11. Изложеното
до тук налага да се приеме, че обжалваното пред касационната инстанция решение
на районния съд е валидно и допустимо. При постановяването му не се констатират
нарушения нито на материалния, нито на процесуалния закон. То ще следва да бъде
оставено в сила.
Мотивиран от изложеното, Пловдивският
административен съд, ХІХ касационен състав,
Р Е Ш И :
ОСТАВЯ
В СИЛА Решение № 977
от 25.05.2017 г. на Районен съд гр. Пловдив, ХХІІ н.с., постановено по НАХД № 2239
по описа на същия съд за 2017 г.
Решението
е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.
ПРЕДСЕДАТЕЛ
:
ЧЛЕНОВЕ : 1.
2.