№ 144
гр. Варна, 11.04.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – ВАРНА в публично заседание на тринадесети март
през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:Светлана Тодорова
при участието на секретаря Мария Д. Манолова
като разгледа докладваното от Светлана Тодорова Търговско дело №
20243100900521 по описа за 2024 година
и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството по т.д. № 521/2024г. e образувано по молба, уточнена с
молба вх. № 89161/13.08.2024г., на „ПЪТНО СТРОИТЕЛСТВО“ АД ЕИК
********* със седалище и адрес на управление гр.Добрич, ул. Полковник
Дрангов 9, представлявано от изп. директор В. З., и „ПЪТИЩА и МОСТОВЕ“
ЕООД ЕИК ********* със седалище и адрес на управление гр.Провадия, ул. Б.
М. 3, представлявано от управителя инж. Р.К., като съдружници в ДЗЗД
„ЗИМА ВАРНА“ Булстат ********* със седалище и адрес на управление
гр.Варна, ул. д-р Н. К. 3, чрез пълномощник адв. Л. К., ЛНА **********, за
осъждане на ответника АГЕНЦИЯ „ПЪТНА ИНФРАСТРУКТУРА“ ЕИК
********* гр.София, ул. Македония 3, да заплати на ищците възнаграждение
по Договор за възлагане на обществена поръчка с предмет „Определяне на
изпълнител за извършване на дейности по зимно поддържане и
възстановителни работи при аварийни ситуации на републиканските пътища
на територията на Североизточен район, за Обособена позиция № 1- ОПУ
ВАРНА“ с изх. № РД-37-75/28.10.2022г., изм. с Допълнително споразумение с
изх. № 53-00-5746/25.05.2023г. и с Допълнително споразумение с изх. № 53-
00-13047/19.10.2023г. и по Сертификат № 19 за м. 01.2024г. на стойност
501 505.09 лв. без ДДС и по Сертификат № 20 за м. 02.2024г. на стойност
447 044.65 лева без ДДС, съобразно дяловото участие на съдружниците в
ДЗЗД от обща сума в размер на 948 548.74 лева, както следва: на „ПЪТИЩА и
МОСТОВЕ“ ЕООД ЕИК ********* гр.Провадия сумата от 853 693.87 лева,
представляваща 90 % от претендираната главница и на „ПЪТНО
СТРОИТЕЛСТВО“ АД ЕИК ********* гр.Добрич – сумата от 94 854.87 лева,
представляваща 10 % от общо претендираната главница.
В исковата молба се твърди, че партньори в ДЗЗД „ЗИМА ВАРНА“
Булстат ********* гр.Варна, съгласно Споразумение за създаване на
1
обединение от дата 29.08.2022г. са ищците „ПЪТНО СТРОИТЕЛСТВО“ АД
ЕИК ********* гр.Добрич, и „ПЪТИЩА и МОСТОВЕ“ ЕООД ЕИК
********* гр.Провадия, като второто дружество е водещ партньор.
На основание чл. 112, ал. 1 от ЗОП и въз основа на Решение на
Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура", отразено в
Протокол № 32532/22 от 28.10.2022г. и Решение D17439612 (159) от
20.09.2022г. на АПИ за определяне на изпълнител, на дата 28.10.2022г. между
ДЗЗД „ЗИМА ВАРНА“ и АПИ е подписан Договор за възлагане на обществена
поръчка с предмет: "Определяне на изпълнител за извършване на дейности по
зимно поддържане и възстановителни работи при аварийни ситуации по
републиканските пътища на територията на Североизточен Район, за
обособена позиция : Обособена позиция № 1 ОПУ ВАРНА“ с изх. № РД-37-
75/28.10.2022г. Предмет на договора е извършване на дейности по зимно
поддържане и възстановителни работи при аварийни ситуации по
републиканските пътища на територията на страната, за район, като следва :
Североизточен Район, включващ област Варна за Обособена позиция № 1-
ОПУ ВАРНА.
Твърди се, че към посочения договор са подписани две допълнителни
споразумения - Допълнително споразумение № 1 с Изх. № 53-00-
5746/15.05.2023г. и Допълнително споразумение № 2 с Изх. № 53-00‐
13047/19.10.2023г.
Сочи се, че съгласно чл. 5, ал.1 от договора дейностите се възлагат с
месечни, допълнителни и извънредни задания. Заплащането на извършената
работа става въз основа на сертификат за плащане след успешно провеждане
на процедура по одобряването му от възложителя и издадена фактура от
изпълнителя (чл.5, ал.8-13). През периода м.10.2022г. – м.02.2024г. са
издадени общ 20 сертификата.
Твърди се, че с писмо Изх. № 53-00-2949/08.03.2024 г., подписано
председателя на УС на АПИ, получено на ел. поща, агенцията уведомява
водещия партньор, че процесният договор се прекратява, считано от
10.03.2024г. поради „сключен нов договор за поддържане и ремонтни
дейности на републиканските пътища на територията на ОПУ Варна“, и се
изисква дейностите по Договор № РД-37- 75/28.10.2022г. да бъдат
приключени на 10.03.2024г.
Твърди се в исковата молба, че до момента на прекратяване на договора,
са останали изработени, приети и неразплатени два сертификата, а именно :
сертификат №19 на стойност 501 504.09 лева без ДДС и сертификат № 20 на
стойност 447 044.65 лева без ДДС.
Във връзка с дейностите по сертификат 19 се твърди, че същите са
възложени с писмо по ел.поща до лидера на ДЗЗД с Изх. № 53-00-17 от
05.01.2024г., съотв. изпратено от АПИ на 04.01.2024г. и от ОПУ Варна на
05.01.2024г., съдържащо задание за м. януари 2024г. със срок на изпълнение до
31.01.2024г. Последват възлагания на допълнителни дейности от ОПУ Варна с
писмо с изх. № 53-00-22 от 08.01.2024г. и писмо с изх. № 53-00-130 oт
29.01.2024г. Твърди се, че след изпълнение на дейностите, в ОПУ Варна е
внесен сертификат 19, който след съответната поправка е подписан от
представител на ОПУ Варна на 01.03.2024г. Сертификат № 19 е внесен в АПИ
с за одобрение, като след отстраняване на поправки окончателно е предаден н
агенцията на 02.04.2024г. Твърди се, че липсва плащане по същия.
2
Във връзка с дейностите по сертификат 20 за м. февруари 2024г. се
твърди, че АПИ изпраща на дата 31.01.2024г. по ел. поща задание за м.
02.2024г. със срок на изпълнение до 29.02.2024г. Възлагани са от ОПУ Варна
допълнителни дейности на 05.02.2024г., 16.02.2024г., 27.02.2024г. С
допълнително писмо Изх. № 53-00-2545 от 29.02.2024г. срокът на месечното
задание е удължен до 15.03.2024г.
С вх. № 53-00-358/01.04.2024г. Сертификат № 20 е внесен за одобрение и
проверка в ОПУ Варна, което е изпратило сертификата към АПИ на дата
15.04.2024г. Твърди се, че липсва плащане по него.
Сочи, че с писмо с Изх. № 53-00-8260/23.05.2024г. до „Пътища и
мостове“ ЕООД АПИ информира, че не приема изпълнението на дейностите
през м. 01. и 02.2024г., съотв. няма да заплати сумите по сертификат 19 и 20
изцяло, тъй като в резултат на извършен одитен доклад по проверка,
възложена от Министъра на РРБ на процесите по възлагане, изпълнение и
отчитане на дейности по договори за зимно поддържане и възстановителни
работи при аварийни ситуации по републиканските пътища па територията на
Североизточен район - 011У Варна и ОПУ Добрич, е констатирана
незаконосъобразност относно възлаганията.
В обобщение ищците считат, че с така цитираното писмо ответникът
АПИ потвърждава наличието на изпълнението по обем и конкретна сума на
двата процесни сертификата. Оспорва твърдяната незаконосъобразност на
възлаганията на дейностите ма м. 01. и м. 02.2024г. Твърди, че Договора за
поддържане на републиканските пътища на територията на област Варна и
област Добрич с дата 22.12.2023г. е обявен много по-късно в Агенцията по
обществени поръчки.
В срока по чл. 367, ал. 1 от ГПК ответникът АПИ депозира отговор на
исковата молба, в който оспорва исковете.
Не се оспорва, че между страните е сключен Договор за възлагане на
обществена поръчка с предмет: "Определяне на изпълнител за извършване на
дейности по зимно поддържане и възстановителни работи при аварийни
ситуации по републиканските пътища на територията на Североизточен
Район, за обособена позиция : Обособена позиция № 1 ОПУ ВАРНА“ с изх. №
РД-37- 75/28.10.2022г., изменен с две допълнителни споразумения.
Посочват, че срокът за изпълнение на дейностите/работите по договора е
до датата на сключване на нов договор в резултат на проведена открита
процедура по реда на ЗОП, но не повече от 7 месец (чл.4, ал.1).
Сочи се, че съгласно промените в чл. 4, ал. 1 от договора, извършени с
изменението по допълнително споразумение № 1 от 15.05.2023 г. (№ 53-00-
5746/15.05.2023 г.) срокът на действие на договора е до сключване на договор
с участник, определен за изпълнител в резултат на проведена процедура по
реда на ЗОП с предмет : „Поддържане и ремонтни дейности на
републиканските пътища на територията на Североизточен район, по
обособени позиции, както следва: Обособена позиция № I - ОПУ Варна;
Обособена позиция № 2 -ОПУ Добрич; Обособена позиция № 3 -ОПУ
Търговище; Обособена позиция № 4 -ОПУ Шумен", в частта за обособена
позиция № 1 - ОПУ Варна или до изчерпване на финансовия ресурс по
договора, в зависимост от това кое обстоятелство настъпи първо. Промени са
извършени и в чл. 6, ал.1 от договора, които са свързани с увеличаване на
стойността му.
3
Сочи се, че с допълнителното споразумение № 2 от 19.10.2023 г. (№ 53-
00-13047/19.10.2023 г.), отново са изменени чл. 4, ал. 1 от договора, който
придобива следния вид: „Срокът за изпълнение на дейностите/работите по
договора започва да тече от датата, посочена във възлагателното писмо,
издадено от възложителя и изпратено до изпълнителя, и е до сключване на
договор с участник, определен за изпълнител в резултат на проведена
процедура по реда на ЗОП, включваща в обхвата си и дейности с предмет
поддържане на РПМ на територията на ОПУ Варна или до изчерпване на
финансовия ресурс по договора, в зависимост от това кое обстоятелство
настъпи първо". Извършено е изменение и на чл. 6, ал. 1 от договора, свързано
с увеличаване на стойността му.
Ответникът се позовава и на изменението на чл. 39, ал. 2 от Договор №
РД-37-75/28.10.2022 г., извършено и с двете цитирани по-горе допълнителни
споразумения, което счита за съществено по настоящото производство, а
именно: „Възлаганията по настоящия Договор се прекратяват при достигане
на стойността по чл. 6, ал. 1 от Договора или при сключване на договор с
участник, определен за изпълнител в резултат на проведена процедура по реда
на ЗОП, включваща в обхвата си и дейности с предмет поддържане на РПМ на
територията на ОПУ Варна, в зависимост от това кое обстоятелство настъпи
първо".
Ответникът твърди, че липсва договорно основание за плащане на
претендираните суми и не дължи плащане по процесните два сертификата,
тъй като в момент, предхождащ съставянето им, съответно извършването на
дейностите, отчетени с тях, съов. за м.01 и м.02.2024г., договорът от
28.10.2022г. е прекратен поради настъпване на условието, предвидено в него, а
именно : сключен договор с участник, определен за изпълнител в резултат на
проведена процедура по реда на ЗОП, включваща в обхвата си и дейности с
предмет поддържане на РПМ (републиканска пътна мрежа) на територията на
ОПУ Варна на дата 22.12.2023г.
Ответникът посочва, че Сертификати № 19 и № 20 за месеци януари и
февруари 2024 г. не са одобрявани от него по реда на договора, съответно по
тях не са издавани фактури и не са извършвани плащания. Същите са не са
приети от възложителя и са върнати на изпълнителя с писмо № 53-00-
8260/23.05.2024г., съответно не са процедирани поради изчерпано право на
възлагане съгласно условията на Споразумение № 2 към договор № РД-37-
75/28.10.2024 г.
Настоява за отхвърляне на исковата претенция изцяло.
В срока по чл. 372, ал.1 от ГПК ищецът подава допълнителна искова
молба, в която поддържа изцяло фактическите твърдения по исковата молба.
Настоява, че самото възлагане за изпълнение на работите е само по себе
си договор. Основният договор урежда отношенията като цяло, като рамка, а с
всяко отделно възлагане е конкретизирана специфичната работа за периода.
Сочи се, че за дружеството липсва задължение да следи налице ли е сключен
договор с друг изпълнител със същия предмет. Сочи се повторно
уведомяването от страна на АПИ до дружеството за прекратяване на
договора, считано 10.03.2024г.
Счита се, че доколкото и двата сертификата са приети от ответника след
отстраняване от страна на дружеството на констатирани от ОПУ Варна и АПИ
забележки, то АПИ не е оспорила количеството и вида на извършената по
4
възлагане работа, както и калкулираната цена на услугата.
Оспорва законосъобразността на сключения с нов изпълнител Договор
№ РД-37-118/22.12.2023г.
Счита се, че са налице всички изисквания за извършване на търсените
плащания : липса на уведомяване за прекратяването на действащия договор
преди възлагане на работата за м.01.и м.02.2024г., редовно поставени задания
за изпълнение на дейности за месеците януари и февруари, подписани от
служебни лица, работата е одобрена с протоколи от съответните органи на
АПИ.
С отговора на допълнителната искова молба, подаден в срока по чл. 373,
ал.1 от ГПК, ответникът поддържа въведените с отговора на исковата молба
възражения, като подчертава, че заключението на постъпилия с писмо вх. №
04-16-878/01.04.2024 г. на МРРБ, Одитен доклад за незаконосъобразност
относно възлаганията за м. януари и м. февруари 2024 г. по договор № РД-37-
75/28.10.2022 г. за зимно поддържане и възстановителни работи при аварийни
ситуации по републиканските пътища на територията на ОПУ Варна е
допълнителен мотив за непроцедиране на сертификати с №№ 19 и 20, предмет
на исковата молба. На основание констатациите на одитния доклад Агенция
„Пътна инфраструктура" не приема изпълнените дейности и връща
процесните сертификати на ДЗЗД „ЗИМА ВАРНА" с писмо № 53-00-
8260/23.05.2024 г. Констатациите и заключенията на одитния доклад са със
задължителен характер за АПИ, предвид обстоятелството, че агенцията е
юридическо лице на бюджетна издръжка към министъра на регионалното
развитие и благоустройството, съгласно чл.2 от Правилника за структурата,
дейността и организацията на работа на Агенция "Пътна инфраструктура".
Оспорва се твърдението в ДИМ, че самото възлагане на изпълнение на
работите/всяко отделно възлагане/ е само по себе си договор, доколкото с
процесния договор и допълнителните споразумения ясно уреждат въпросите
относно възлаганията на дейности, стойността и срока на изпълнение.
Възраженията относно законосъобразността на действията на АПИ по
отношение сключването на договора от 22.12.2023г., ответникът намира за
неотносими към предмета на спора.
Относно констатацията за незаконосъобразност на възлаганията за м.
Януари и м. Февруари 2024 г. по договор № РД-37-75/28.10.2022 г., счита, че
следва да се има предвид заключението на Одитния доклад постъпил с писмо
вх. № 04-16-878/01.04.2024 г., като същата е направена от страна на МРРБ.
Относно сроковете за вземане на решения от УС на АПИ и сключване на
договор на същия ден, както и във връзка с последващите действия с това -
представяне на документи и извършване на проверки, са напълно неотносими
към предмета на спора, тъй като е налице сключен нов договор със същия
предмет на 22.12.2023 г.
Сочи се, че Договор № 37-117/22.12.2023 г. с изпълнител ДЗЗД „РОУД
ПРОДЖЕКТ" е обявен/публикуван на официалната страница на АПИ и в
Централизирана автоматизирана информационна система „Електронни
обществени поръчки“. При полагане на дължимата грижа ищецът е могъл
своевременно да узнае за него, вследствие на който процесният се прекратява.
Настоява за отхвърляне на иска.
ВАРНЕНСКИ ОКРЪЖЕН СЪД, като взе предвид доводите и
5
съображенията на страните и след преценка на събраните по делото
доказателства, намира за установено следното:
Обстоятелствата, на които ищците основават претенциите си, сочат на
възникнало между страните по делото облигационно правоотношение по
договор за поръчка, по който изпълнителят в лицето на обединение по ЗЗД на
две търговски дружества е поело задължение по възлагане от ответника за
извършване срещу заплащане на работа по зимно поддържане и
възстановителни работи за определен срок. Предвид въведените твърдения за
липса на изпълнение на задължението на възложителя за плащане на
договореното възнаграждение следва да се приеме, че е заявен за разглеждане
иск за реално изпълнение на договорни задължения по смисъла на чл. 79 ал. 1
предл. 1 ЗЗД във вр.чл. 258, ал.1 от ЗЗД и чл.86 от ЗЗД, с оглед претенциите за
присъждане на уговореното между възнаграждение и лихви за забава.
Доказателствената тежест в процеса се разпределя съобразно правилото
на чл. 154, ал.1 от ГПК, като всяка страна в процеса носи тежестта да докаже
положителните твърдения за факти, от които извлича благоприятни за себе си
правни последици и на които основава исканията и възраженията си. В тежест
на ищеца е възложено да установи, при условията на пълно и главно
доказване, че между него и ответника е налице валидно сключен договор,
който е породил желаните от страните правни последици, както и че самият
той е изправна по него страна - че е изпълнил, когато според уговореното, или
по естеството на задължението следва да престира първи, или е готов да
изпълни задълженията си по него. В конкретиката на спора ищецът следва да
установи, че между страните е налице валидно сключен договор и
допълнителни споразумения към него; размера на уговореното между
страните възнаграждение; точно изпълнение на възложената работа;
предаване от изпълнителя, съответно приемане на изработеното от
възложителя; размера на претенцията.
Съобразно чл. 154, ал. 1 от ГПК, в тежест на ответника се възлага да
докаже въведените от него правоизключващи и/или правопогасяващи
възражения.
Прието за безспорно установено между страните по делото и
ненуждаещо се от доказване е, че страните са сключили Договор за възлагане
на обществена поръчка с предмет: "Определяне на изпълнител за извършване
на дейности по зимно поддържане и възстановителни работи при аварийни
ситуации по републиканските пътища на територията на Североизточен
Район, за обособена позиция : Обособена позиция № 1 ОПУ ВАРНА“ с изх. №
РД-37- 75/28.10.2022г. Предмет на договора е извършване на дейности по
зимно поддържане и възстановителни работи при аварийни ситуации по
републиканските пътища на територията на страната, за район, като следва :
Североизточен Район, включващ област Варна за Обособена позиция № 1-
ОПУ ВАРНА. Към посочения договор са подписани две допълнителни
споразумения - Допълнително споразумение № 1 с Изх. № 53-00-
5746/15.05.2023г. и Допълнително споразумение № 2 с Изх. № 53-00‐
13047/19.10.2023г. Налице е сключен с изх. № РД-37-117/22.12.2023г. на АПИ
Договор за възлагане на обществена поръчка с предмет: "Поддържане и
ремонтни дейности на републиканските пътища на територията на
СЕВЕРОИЗТОЧЕН РАЙОН, за обособена позиция : Обособена позиция № 1
ОПУ ВАРНА“ с възложител АПИ и изпълнител ДЗЗД Роуд Проджект.
С договора възложителят възлага, а изпълнителят приема да извършва
6
дейностите по зимно поддържане и възстановителни работи при аварийни
ситуации по републиканските пътища на територията на страната за
Североизточен район, включващ Област Варна на Обособена позиция № 1-
ОПУ Варна.
Срокът за изпълнение на дейностите/работите по договора започва да
тече от датата, посочена във възлагателното писмо, издадено от възложителя
и изпратено до изпълнителя, и е до датата на сключване на договор в резултат
на проведена открита процедура по реда на ЗОП с предмет „Поддържане на
републиканските пътища на територията на Североизточен район, по
обособени позиции Обособена позиция № 1 ОПУ ВАРНА, Обособена позиция
№ 2 ОПУ ДОБРИЧ, Обособена позиция № 3 ОПУ ТЪРГОВИЩЕ, Обособена
позиция № 4 ОПУ ШУМЕН, в частта за обособена позиция № 1- ОПУ
ВАРНА“, на не повече от 7 месеца (чл. 4 от договора).
Видовете и количествата на отделните работи/дейности за съответния
месец се възлагат на изпълнителя от възложителя с месечно задание (т.10).
Дейности могат да бъдат възлагани с допълнителни и извънредни задания
(чл.5).
Съгласно т. 17 и чл. 5, ал. 8 от Договор № РД-37-75/28.10.2022г.
изпълнителят съставя сертификат по образец – Приложение № 1.9 към
договора, представляващ отчет за извършените видове работи/дейности по
количество и стойност за определен период, одобряването на който е
основание за плащане от страна на възложителя. Сертификатът за плащане по
договора се представя от изпълнителя в съответното ОПУ в срок до 20
(двадесет) календарни дни след крайния срок за изпълнение на съответното
задание. В срок до 10 календарни дни след представяне на Сертификата по ал.
8, директорът на съответното ОПУ представя в ЦА на АПИ с придружително
писмо съставения, подписан и подпечатан от изпълнителя Сертификат, който
следва да е проверен от експертите на ОПУ и съгласуван от началника на
отдел ИРД и директора на ОПУ. В придружителното писмо директорът на
ОПУ изрично декларира, че всички видове работи са изпълнени с
необходимия обем и качество, и могат да бъдат разплатени. Съответното ОПУ
може да нанесе корекции при необходимост в сертификата или да го върне па
ИЗПЪЛНИТЕЛЯ за доокомплектоване и/или коригиране. В случай, че ОПУ е
нанесло корекции в сертификата, коригираният сертификат се представя с
писмо на изпълнителя за информация, преди да бъде изпратен в ЦА на АПИ.
Сертификатът повторно се представя от изпълнителя в съответното ОПУ.
Срокът за проверка и съгласуване на повторно представения сертификат от
ОПУ е до 3 календарни дни. В случай на необходимост от доокомплектоване
и/или коригиране, процедурата по връщането иа сертификата на изпълнителя
се повтаря до окончателното съгласуване на сертификата от началника на
отдел ИРД и директора на ОПУ и представянето му с придружително писмо в
ЦА на АПИ. В срок от 20 календарни дни от представянето му в ЦА на АПИ
Сертификатът се проверява от съответните звена и се одобрява от
възложителя чрез директора па ресорната дирекция, отговаряща за
поддържането на РПМ. В случай на необходимост от доокомплектоване и/или
коригиране, същият се връща на съответното ОПУ и съответно от ОПУ до
изпълнителя. Процедурата описана по-горе се повтаря до окончателното
одобрение на сертификата от ВЪЗЛОЖИТЕЛЯ чрез директора на ресорната
дирекция, отговаряща за поддържането на РПМ. След одобряване на
сертификата, единият екземпляр се представя на изпълнителя за оформяне на
7
фактура, а по електронната поща се изпраща на ОПУ за сведение. Фактурата
се изпраща от изпълнителя до ЦА на АПИ с придружително писмо.
Плащанията се извършват в 30-дневен срок след представяне на фактурата по
банкова сметка на изпълнителя, посочена в договора.
С Допълнително споразумение № 1 № 53-00-5746/15.05.2023г. към
Договор с изх. № РД-37- 75/28.10.2022г. e изменена разпоредбата на чл. 4.1 от
договора, като е договорено, че „Срокът за изпълнение на
дейностите/работите по договора започва да тече от датата, посочена във
възлагателното писмо, издадено от Възложителя и изпратено до Изпълнителя,
и е до датата на сключване на договор в резултат на проведена открита
процедура по реда на ЗОП с предмет „Поддържане на републиканските
пътища на територията на Североизточен район, по обособени позиции
Обособена позиция № 1 ОПУ ВАРНА, Обособена позиция № 2 ОПУ
ДОБРИЧ, Обособена позиция № 3 ОПУ ТЪРГОВИЩЕ, Обособена позиция
№ 4 ОПУ ШУМЕН, в частта за обособена позиция № 1- ОПУ ВАРНА“ или до
изчерпване на финансовия ресурс по договора, в зависимост от това кое
обстоятелство настъпи първо.“, като е заличено ограничението за
продължителност не повече от 7 месеца.
Съответно внесена е промяна и в клаузата на чл. 6, ал.1 от договора с
увеличаване на финансовия ресурс по него, както и в клаузата на чл. 39, ал.2
от договора, която e допълнена с договорката, че възлаганията по договора се
прекратяват при достигане на стойността по чл. 6, ал.1 или при сключване на
договор с участник, определен за изпълнител…“.
С Допълнително споразумение № 2 № 53-00-13047 от 19.10.2023г. към
Договор с изх. № РД-37- 75/28.10.2022г. е допуснато изменение в чл. 4, ал.1 от
договора, с което срокът за изпълнение на дейностите/работите по договора
започва да тече от датата, посочена във възлагателното писмо, издадено от
Възложителя и изпратено до Изпълнителя, и е до сключване на договор с
участник, определен за изпълнител в резултат на проведена процедура по реда
на ЗОП, включваща в обхвата си и дейности с предмет поддържане на РПМ на
територията на ОПУ Варна до изчерпване на финансовия ресурс по договора,
в зависимост от това кое обстоятелство настъпи първо. Респективно увеличен
е и финансовия ресурс по договора, както и е извършена промяна в условията
за прекратяване на договора по чл. 39, ал.2 от същия.
Представени са писма от АПИ към изпълнителя със задание от
05.01.2024г., от 08.01.2024 и от 29.01.2024г.; писмо от директора на ОПУ
Варна до АПИ за депозиране на сертификат 19, както кореспонденция,
удостоверяваща необходимостта от корекции в същия, съотв. повторното му
внасяне в АПИ.
Представени са писма от директор на ОПУ Варна към изпълнителя за
предприемане на действия по аварийна поддръжка от 05.02.2024г.,
16.02.2024г. 27.02.2024г.; месечно задание за м. 02. 2024г. без уведомително
писмо; писмо от 29.02.2024г. от председателя на АПИ до изпълнителя за
продължаване на срока на месечното задание за м. 02.2024г. до 15.03.2024г.
Представено е писмо от 08.03.2024г. от директора на ОПУ Варна до
изпълнителя за прекратяване дейностите по зимно поддържане, считано от
11.03.2024г. с изкл. на високопланински проходи над 550 м и на отделни пътни
участъци от главните направления.
Представено е писмо от изпълнителя до ОПУ Варна от 01.04.2024г.,
8
придружено със Сертификат 20, неразписан.
Представено е писмо от председателя на УС на АПИ до изпълнителя от
23.05.2024г., придружено с екземпляр от сертификат 19 и сертификат 20, с
което се отказва изцяло плащане по тях с мотиви за констатирана
незаконосъобразност на възлаганията от страна на ОПУ и изчерпано право на
възлагане, съгласно условията на Допълнително споразумение № 2 № 53-00-
13047 от 19.10.2023г. към Договор с изх. № РД-37- 75/28.10.2022г.
Представен е одитен доклад от м.03.2024г., извършен от МРРБ Дирекция
„Вътрешен одит“ със заключение, че възлагането на дейности по поддържане
на РПМ на територията на ОПУ Варна за м.януари и м. февруари на 2024г. на
изпълнителя по Договор с изх. № РД-37- 75/28.10.2022г. е незаконосъобразно.
Представен е Договор за възлагане на обществена поръчка с предмет :
„Поддържане и ремонтни дейности на републиканските пътища на
територията на СЕВЕРОИЗТОЧЕН РАЙОН, за обособена позиция: Обособена
позиция № 1 – ОПУ ВАРНА“ с изпълнител ДЗЗД „РОУД ПРОДЖЕКТ“
гр.София с № РД-37-117/22.12.2023г. с предмет, включващ дейности по зимно
поддържане по смисъла на Наредба № РД-02-20-19 от 12.11.2012г. за
поддържане и текущ ремонт на пътищата.
С оглед разпределената доказателствена тежест, съдът приема исковата
претенция за неоснователна по следните съображения:
Правоотношенията между страните по делото са уредени с Договор за
възлагане на обществена поръчка с предмет: "Определяне на изпълнител за
извършване на дейности по зимно поддържане и възстановителни работи при
аварийни ситуации по републиканските пътища на територията на
Североизточен Район, за обособена позиция : Обособена позиция № 1 ОПУ
ВАРНА“ с изх. № РД-37- 75/28.10.2022г. Предмет на договора е извършване
на дейности по зимно поддържане и възстановителни работи при аварийни
ситуации по републиканските пътища на територията на страната, за район,
като следва : Североизточен Район, включващ област Варна за Обособена
позиция № 1-ОПУ ВАРНА. Към посочения договор са подписани две
допълнителни споразумения - Допълнително споразумение № 1 с Изх. № 53-
00- 5746/15.05.2023г. и Допълнително споразумение № 2 с Изх. № 53-00‐
13047/19.10.2023г.
Процесният договор е срочен, като първоначално определения краен
срок – до датата на сключване на договор в резултат на проведена открита
процедура по реда на ЗОП с предмет „Поддържане на републиканските
пътища на територията на Североизточен район, по обособени позиции
Обособена позиция № 1 ОПУ ВАРНА, Обособена позиция № 2 ОПУ
ДОБРИЧ, Обособена позиция № 3 ОПУ ТЪРГОВИЩЕ, Обособена позиция
№ 4 ОПУ ШУМЕН, в частта за обособена позиция № 1- ОПУ ВАРНА“, на не
повече от 7 месеца (чл. 4 от договора), е изменен с ДС 1 и ДС 2, като
окончателно е договорено, че срокът за изпълнение на дейностите/работите по
договора започва да тече от датата, посочена във възлагателното писмо,
издадено от Възложителя и изпратено до Изпълнителя, и е до сключване на
договор с участник, определен за изпълнител в резултат на проведена
процедура по реда на ЗОП, включваща в обхвата си и дейности с предмет
поддържане на РПМ на територията на ОПУ Варна или до изчерпване на
финансовия ресурс по договора, в зависимост от това кое обстоятелство
настъпи първо.
9
Липсват твърдения за изчерпване на финансовия ресурс по договора в
размера, изменен с ДС 2 към момента на поставяне на заданията, предмет на
спора, поради което следва да се прецени налице ли е другата предпоставка за
прекратяване действието на договора.
От представените писмени доказателства се установява, че процесният
договор е срочен, като съдът приема, че условието за прекратяването му във
връзка с изтичане на срока е настъпило към 23.12.2023г. със сключването на
Договор за възлагане на обществена поръчка с предмет : „Поддържане и
ремонтни дейности на републиканските пътища на територията на
СЕВЕРОИЗТОЧЕН РАЙОН, за обособена позиция: Обособена позиция № 1 –
ОПУ ВАРНА“ с изпълнител ДЗЗД „РОУД ПРОДЖЕКТ“ гр.София с № РД-37-
117/22.12.2023г. с предмет, включващ дейности по зимно поддържане по
смисъла на Наредба № РД-02-20-19 от 12.11.2012г. за поддържане и текущ
ремонт на пътищата.
С процесния договор възложителят не е приел изрично задължение да
информира под определена форма изпълнителя за настъпване на
прекратителното условие, свързано със сключването на нов договор.
Доколкото е в интерес на изпълнителя да приеме и изпълни задание в рамките
на договора, за да получи договореното възнаграждение за работата си, то е
негово задължението да се информира относно настъпване на условието,
водещо до прекратяване на договора.
На първо място, не се оспорва наличието на сключен договор в резултат
на проведена процедура към 23.12.2023г. между възложителя АПИ и трето
лице, чието сключване е въведено като прекратително условие на процесния
договор. Ищецът не е въвел конкретни възражения за невъзможност да узнае
своевременно за окончателния избор на изпълнител, съотв. за сключването на
договора, т.е. преди приемане и отпочване на заданията за м. 01.2024г.
На следващо място, съгласно § 131, ал.1 от ЗОП, считано от 15.01.2020г.,
използването на електронната платформа ЦАИС ЕОП (чл. 39а от ЗОП) е
задължително при провеждането на обществени поръчки. Така всички данни,
съдържащи се в средата, имат оповестително действие за ползващите я лица.
Системата е общодостъпна, непрекъснато функционираща и съдържа данни
по движението на обществените поръчки след посочения срок, при
съобразяване с изключенията, предвидени в съответната разпоредба на ЗОП.
Следователно ищецът като страна по договор, чийто срок на действие е
обвързан от условие, представляващо сключване на договор с нов изпълнител
на същата дейност след провеждане на обществена поръчка, следва да
извършва самостоятелна справка в платформата и да се информира относно
факта на настъпване на условието. При извършена служебна справка в ЦАИС
ЕОП се установява, че договорът от 23.12.2023г. е публикуван на
платформата на 24.01.2024г., тоест преди приемане на заданията за м.02.2024
от ищците по делото, за наличието на който е липсвала пречка да узнаят.
Прекратителното условие по договора, и в частност условието, свързано
със сключването на нов договор, е ясно формулирано и липсва основание да
се тълкува разширително като се изисква от възложителя да уведомява за
настъпването им. В самия договор също не е предвидена форма за подобно
задължение на възложителя. Вътрешните правила на АПИ за управление на
цикъла на обществените поръчки също не предвиждат задължение за
уведомяване на изпълнителя.
10
Доколкото прекратителните условия обслужват предимно интереса на
възложителя, то изпълнителят е този, който трябва да следи за настъпването
им преди приемането на съответното задание.
Обстоятелствата, настъпили вече след сключването на договора от
23.12.2023г. във връзка с възможност или не за пълно финансиране на
работата по новия договор, съотв. отпочването й, могат да обосноват
прекратяването му съгласно чл. 114, изр. 2 от ЗОП, но същите касаят
правоотношенията между страните по него, но не и трети лица, каквито се
явяват ищците.
Лишено от основание е твърдението на ищците, че с всяко задание се
подновяват договорните отношения между възложител и изпълнител, тъй като
начина и формата на възлагане поддръжката на РПМ са предмет на регулация
с нормите на ЗОП, като заданието само по себе си представлява само писмено
уведомление от страна на възложителя до изпълнителя, с което се определят
видовете и количествата на отделните работи и дейности в изпълнение на
задължения по създадена вече договорна връзка между страните в
правоотношението.
Същевременно, липсват данни сертификат 19 и сертификат 20 да са
одобрени от директора на ресорната дирекция, отговаряща за поддържането на
РПМ в АПИ, съотв. екземпляр от същите да е връчен на изпълнителя за
оформяне на фактура, съгл. чл. 5, ал. 12 от договора, поради което не може да
твърди, че работата е одобрена от изпълнителя.
По изложените съображения следва да се приеме, че прекратителното
условие – сключване на договор с трето лице – се е сбъднало и от същия
момент договорът от 28.10.2022г. е прекратен. Ако и ищците да са
продължили да изпълняват дейности по зимна поддръжка на РПМ за
Североизточен район работите са извършвани на извъндоговорно основание.
Доколкото сумите, предмет на претенциите се търсят въз основа на твърдения
за извършване на работа по действащ договор, то исковете остават недоказани
и като такива следва да бъдат отхвърлени изцяло.
При този изход на спора и предвид направеното от ответника искане, в
полза на същия следва да бъдат присъдени разноски за юрисконсултско
възнаграждение в размер на 300 лева, на осн. чл.78, ал.8 от ГПК.
По изложените съображения, съдът
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ предявените от „ПЪТНО СТРОИТЕЛСТВО“ АД ЕИК
********* със седалище и адрес на управление гр.Добрич, ул. Полковник
Дрангов 9, представлявано от изп. директор В. З., и „ПЪТИЩА и МОСТОВЕ“
ЕООД ЕИК ********* със седалище и адрес на управление гр.Провадия, ул. Б.
М. 3, представлявано от управителя инж. Р.К., като съдружници в ДЗЗД
„ЗИМА ВАРНА“ Булстат ********* със седалище и адрес на управление
гр.Варна, ул. д-р Н. К. 3, искове за осъждане на АГЕНЦИЯ „ПЪТНА
ИНФРАСТРУКТУРА“ ЕИК ********* гр.София, ул. Македония 3, да заплати
на ищците възнаграждение по Договор за възлагане на обществена поръчка с
предмет „Определяне на изпълнител за извършване на дейности по зимно
11
поддържане и възстановителни работи при аварийни ситуации на
републиканските пътища на територията на Североизточен район, за
Обособена позиция № 1- ОПУ ВАРНА“ с изх. № РД-37-75/28.10.2022г., изм. с
Допълнително споразумение с изх. № 53-00-5746/25.05.2023г. и с
Допълнително споразумение с изх. № 53-00-13047/19.10.2023г. и по
Сертификат № 19 за м. 01.2024г. на стойност 501 505.09 лв. без ДДС и по
Сертификат № 20 за м. 02.2024г. на стойност 447 044.65 лева без ДДС,
съобразно дяловото участие на съдружниците в ДЗЗД от обща сума в размер
на 948 548.74 лева, както следва: на „ПЪТИЩА и МОСТОВЕ“ ЕООД ЕИК
********* гр.Провадия сумата от 853 693.87 лева, представляваща 90 % от
претендираната главница и на „ПЪТНО СТРОИТЕЛСТВО“ АД ЕИК
********* гр.Добрич – сумата от 94 854.87 лева, представляваща 10 % от
общо претендираната главница.
ОСЪЖДА „ПЪТНО СТРОИТЕЛСТВО“ АД ЕИК ********* със
седалище и адрес на управление гр.Добрич, ул. Полковник Дрангов 9,
представлявано от изп. директор В. З., и „ПЪТИЩА и МОСТОВЕ“ ЕООД
ЕИК ********* със седалище и адрес на управление гр.Провадия, ул. Б. М. 3,
представлявано от управителя инж. Р.К., като съдружници в ДЗЗД „ЗИМА
ВАРНА“ Булстат ********* със седалище и адрес на управление гр.Варна, ул.
д-р Н. К. 3 да заплатят на АГЕНЦИЯ „ПЪТНА ИНФРАСТРУКТУРА“ ЕИК
********* гр.София, ул. Македония 3 сторените съдебни разноски за
юрисконсултско възнаграждение в размер на 300 лева.
РЕШЕНИЕТО може да бъде обжалвано с въззивна жалба пред
Варненски апелативен съд в двуседмичен срок от връчването му на страните.
Съдия при Окръжен съд – Варна: _______________________
12