Решение по дело №468/2021 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 10 декември 2021 г. (в сила от 23 юни 2022 г.)
Съдия: Мария Добрева Василева Данаилова
Дело: 20217060700468
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 юли 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

393

гр. Велико Търново, 10.12.2021г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА


Административен съд Велико Търново – пети състав, в съдебно заседание на двадесет и трети ноември две хиляди двадесет и първа година в състав:                                    

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Мария Данаилова 

при участието на секретаря С.М., изслуша докладваното от съдия Данаилова адм. дело № 468 по описа за 2021 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на чл. 145 - 178 от Административно-процесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл. 76, ал. 5 от Закона за здравното осигуряване /ЗЗО/.

Делото е образувано по жалба на „Амбулатория за индивидуална практика за първична медицинска помощ „Слава“ ЕООД със седалище и адрес на управление гр. Велико Търново, ул. Зеленка № 41, ет. 2, чрез ***Ж.Д.Д.,*** против Заповед за налагане на санкции № РД-25ЗС-196/29.06.2021г. на управителя на НЗОК, с която е наложена финансова неустойка в размер на 150лв. за нарушения на изискванията на чл. 55, ал. 2, т. 1, т. 2 и т. 3 от Закона за здравното осигуряване и чл. 20, ал. 2 и чл. 103 от НРД 2020-2022 за медицински дейности и приложение № 9 към него.

В жалбата се излагат съображения за незаконосъобразност на оспорвания акт като издаден в нарушение на материалния закон и необоснованост. По същество се оспорват констатациите на контролния екип. Счита, че не е налице нарушение на нормативни изисквания, тъй като нормално е в процеса на работа лечебното заведение да е било използвало лекарство от първа необходимост. Длъжностното лице е следвало да даде срок на изпълнителя на извънболнична медицинска помощ да набави използваните лекарства от първа необходимост и едва тогава, при неизпълнение, да бъде налагана санкция. Излага съображения за липса на мотиви относно решението за налагане на финансова неустойка в максимален размер. По изложените съображения се претендира отмяна на заповедта като незаконосъобразна.

В съдебно заседание, чрез ***Д. поддържа жалбата. Счита, че от събраните по делото доказателства се установява, че в деня на проверката лекарката, която работи в съседство с доктор С., е взела от нейния лекарски шкаф лекарства, тъй като е имала спешна нужда от използването на такива за пациентка, а тя не е разполагала с тези лекарства. Дори и към момента на проверката проверяващият екип да е установил липса на лекарства, същият е следвало да даде срок да бъдат възстановени, още повече, че в поликлиниката, където се намира кабинета на доктор С., функционира аптека и не е проблем същите да бъдат възстановени незабавно. Извън това, счита, че не е обосновано наложена санкция за липсата на тези, описани в протокола лекарствени продукти в максимален размер. Няма доказателства, от които да се установява, че за същото нарушение на доктор С.по време на същия национален рамков договор са налагани и други санкции за констатирани нарушения на изискванията за налично и техническо изправно медицинско оборудване. Претендира разноски.

 

 

Ответникът Управител на НЗОК, чрез процесуалния си представител юрк. М., излага съображения за неоснователност на жалбата, съответно смята, че оспорената писмена заповед е законосъобразна. Издадената заповед отговаряла на всички изисквания за законосъобразност и съдържа всички изискуеми реквизити. При извършената проверка безспорно било установено, че от спешния шкаф липсват продукти от първа необходимост, както и е установено, че са налице тест-ленти за урина с изтекъл срок на годност. Били са годни до 01.2021 година. Не споделя тезата на жалбоподателя, че липсващите медикаменти във връзка с използването чл. 20, ал. 2 от НРД 20/2022 г., съгласно която общите и специалните условия, на които трябва да отговорят ЛЗ, сключили договор с НЗОК, следва да са налице през цялото време на действие на вече сключен договор. Съгласно чл. 103 от цитирания РД, НЗОК сключва договор с ЛЗ, което има функциониращо и налично в ЛЗ медицинско техническо оборудване и обзавеждане. Доколкото заложеното нормативно изискване за наличие на лекарствени продукти от първа необходимост е пряко свързано със съображение за здравето на пациентите и получаването на своевременна медицинска помощ, то следва да се приеме, че ЗОЛ са засегнати в сериозна степен. Във връзка с констатираните нарушения и с оглед съобразяване тежестта на деянието, което всъщност се явява като изложен мотив в самата заповед за санкция, е оправдано налагане на санкция в максимален размер – 150 лева. Предвид на гореизложеното счита, че издадената от управителя на НЗОК заповед за налагане на санкция е допустим, правилен и законосъобразен административен акт. Жалбата се явява неоснователна и като такава моли да бъде отхвърлена. Претендира присъждането на направените по делото разноски за юрисконсултско възнаграждение, за което прилага списък.

 

Жалбата е процесуално допустима като е подадена в установения срок от надлежна страна и при наличие на правен интерес. Процесният акт подлежи на обжалване по силата на чл. 76, ал. 5 от ЗЗО.

С оглед доказателствата по делото, съдът установява от фактическа страна следното:

Между жалбоподателката и НЗОК е сключен договор № 041124/10.02.2020г. за оказване на първична извънболнична медицинска помощ на територията на РЗОК Велико Търново на адрес гр. Велико Търново, ул. „Марно поле“ № 21, ет. 2, каб. № 211.

Със заповед № РД-25-259/26.04.2021г. на управителя на НЗОК е възложил на длъжностни лица – служители на НЗАК д-р С.П.М.– главен експерт в дирекция КАПДЗЗО и Д.И.Р.– главен експерт в дирекция КАПДЗЗО да извършан първична, пълна проверка на лечебно заведение „Амбулатория за индивидуална практика за първична медицинска помощ „Слава“ ЕООД, със седалище и адрес на управление гр. Велико Търново, ул. „Зеленка“ № 41, ет. 2, представлявано от д-р М.М.С.-Д.. Срок за извършване на проверката от 10.05.2021г. до 14.05.2021г. задачата е контрол по изпълнениет на договор № 041124/10.02.2020г. за оказване на първична извънболнична медицинска помощ на територията на РЗОК Велико Търново

Проверката е извършена на 12.05.2021г. Завършила с Протокол № РЗ-25-259-І от дата 12.05.2021г. С него е констатирано нарушение на извикванията за наличието и технически изправно медицинско оборудване и обзавеждане, изискуемо по приложение № 9 към НРД за медицинските дейности за 2020 – 2022г. От частта „Лекарства от първа необходимост за оборудване на шкаф и лекарска чанта на общопрактикуващ лекар в лечебните заведения за извънболнична помощ съгласно Приложение № 9 към НРД 2020-2022 – липсва лекарствен продукт от първа необходимост – Епинефрин с код С03, Спазмолитици с код А03, Антихипертензивни с код С02. От частта „Инструментариум и консумативи“ съгласно приложение № 9 към НРД 2020-2022 – Тест ленти за урина, опаковка са с изтекъл срок на годност (годни до м. 01.2021г.).

Съставен е съвместен протокол за установяване на липси от 12.05.2021г., с който д-р С.е подписала, че е запозната

В срока за подаване на становище срещу протокола не е подадено такова, в резултат на което е преписката не е разглеждана от Арбитражна комисия по медицински дейностии на основание чл. 74, ал. 5 от ЗЗО е издадена процесната заповед за налагане на санкции.

 

Изслушани са свидетелските показания на д-р Ф.от групова практика „Здраве“ ООД, чийто кабинет е съседен номер 210 и 211, на един етаж, в градската поликлиника с този на д-р С.. Замествали се по принцип, защото има трудни моменти. Спомня си, че в деня на проверката имала пациент с криза и поискала и взела от спешния шкаф на д-р С.спазмолитик. Взела цялото количество, защото не знаела от какво ще има нужда и за да възстанови после цялата опаковка, която е взела. Вечерта на същия ден слязла до аптеката, купила и върнала лекарството, тъй като винаги е била коректна. Изнася пред съда, че в такива моменти не се разсъждава, когато трябва да се спаси човешки живот, каквото и тя и д-р С.са правили. Епинефрин не е вземала. Антихипертензивни може да е била взела предните дни, тъй като често пъти има голяма нужда и от тях и се изчерпват бързо.

Като писмени доказателства по делото са приети материалите, съдържащи се в административна преписка, изпратената с изх. № 17-01-128/27.07.2021 г. подробно описана в съпроводителното писмо на НЗОК; Договор № 041124/10.02.2021 г. за оказване на първична извънболнична медицинска помощ; Диплома за призната специалност № 41281 на д-р С.М.; Диплома за завършено висше образование № 005811 на д-р С.М.; Трудова книжка № 432 на д-р С.М.; Трудова книжка № 432 от 06.11.1981 г. на д-р С.М.; Извадка от служебната книжка на д-р С.М.; Диплома за висше образование, серия А93, № 951 на г-н Д.Р.; Трудова книжка № 61 на г-н Д.Р.; Трудова книжка № 130 на г-н Д.Р.; Трудова книжка № 118/01.07.2011 г. на г-н Д.Р.; Извадка от служебната книжка на г-н Д.Р..

 

Въз основа на горната фактическа обстановка, съдът обосновава следните правни изводи:

Редът и условията за осъществяване на контрол по изпълнението на договорите с РЗОК за оказване на извънболнична медицинска помощ на здравноосигурените лица и налагане на санкции за констатирани нарушения са изрично уредени в чл. 70 и сл. от Закона за здравното осигуряване.

Съгласно чл. 73, ал. 2 от ЗЗО, контролът по изпълнение на договорите с НЗОК за оказване на медицинска и/или дентална помощ се осъществява чрез проверки, извършени от длъжностни лица – служители на НЗОК, определени със заповед на управителя на НЗОК или от оправомощено от него длъжностно лице, и от длъжностни лица от РЗОК – контрольори. Управителят на НЗОК или оправомощено от него длъжностно лице може със заповед да разпореди извършване на проверка от контрольори от РЗОК с участието на служители на НЗОК. В случая от приетите като доказателства по делото доказателства се установява, че извършилите проверка експерти са упълномощени лица със Заповед № РД-25-259/16.04.2021г. на управителя на НЗОК. Няма изискване и двамата проверяващи да се с медицинско образование, което прави неоснователно възражението на процесуалния представител на жалбоподателя в този смисъл. В ЗЗО лицата, които осъществяват контрол, са упоменати в чл. 72 от ЗЗО като длъжностни лица. В РЗОК тези лица са на длъжност контрольор като от 2016 година няма деление и не съществуват като длъжности финансов инспектор, респ. лекар контрольор, а длъжността е контрольор като с промяната на класификатора, влязла в сила от тази година, вече са определени за заемане само по служебно правоотношение. Лицата, които осъществяват контролна дейност и са част от структурата на ЦУ на НЗОК, са с длъжност в самата дирекция, в чиято структура попадат. Длъжностно лице по чл. 72 от ЗЗО може да бъде лекар, лице с икономическо образование и юрист.

Съгласно чл. 73, ал. 1 от ЗЗО, в редакцията й към извършване на процесната проверка, Контролните органи по чл. 72, ал. 2 имат право: 1. да проверяват плащанията от НЗОК на изпълнителите на медицинска и/или дентална помощ и свързаната с това документация; 2. да проверяват отчетните документи на изпълнителите на медицинска и/или дентална помощ, регламентирани в НРД; 3. да извършват контрол по законосъобразността на финансовата дейност на изпълнителите на медицинска и дентална помощ по договорите им с РЗОК; 4. да извършват проверки по жалби на осигурени лица и работодатели, свързани с финансови нарушения, допуснати от изпълнителите на медицинска и/или дентална помощ по договорите им с НЗОК; 5. да проверяват наличието на плащания от задължително здравноосигурени лица на изпълнителите, техния размер и основание, в случаите, когато е оказана медицинска и/или дентална помощ по договор с НЗОК; 6. да проверяват договорите на изпълнителите на медицинска и/или дентална помощ, сключени с други лечебни заведения за изпълнение на част от дейността по договора с НЗОК в случаите, предвидени в НРД; 7. да проверяват съответствието на дейността на изпълнителите с критериите за достъпност и качество на медицинската помощ, регламентирани в НРД в съответствие с чл. 59в; 8. да проверяват вида и обема на оказаната медицинска и/или дентална помощ по договор с НЗОК; 9. да проверяват вида и количествата на закупените от изпълнителите на болнична медицинска помощ и вложени при изпълнение на договора с НЗОК медицински изделия, прилагани в условията на болничната медицинска помощ, заплащани от НЗОК напълно или частично; 10. да проверяват съответствието между оказаната медицинска и/или дентална помощ и заплатените за нея суми от НЗОК; 11. да проверяват издаването от изпълнителите на медицинска и/или дентална помощ на пациентите на финансови документи за всички заплатени от пациента суми във връзка с оказаната им медицинска помощ; 12. да извършват проверки за съответствието на структурата и дейността на лечебните заведения – изпълнители на медицинска помощ, и на организацията на медицинската помощ в тях с изискванията на Закона за здравето, Закона за лечебните заведения и на подзаконовите нормативни актове по прилагането им по повод извършена от съответните лечебни заведения конкретна дейност по договор с РЗОК; 13. да извършват проверки за спазване на изискванията при предписване на лекарствени продукти, медицински изделия, диетични храни за специални медицински цели, помощни средства, приспособления и съоръжения за хората с увреждания, високоспециализирани уреди и апарати за индивидуална употреба, заплащани от НЗОК, включително и на утвърдените фармако-терапевтични ръководства.

При установяване на нарушение по чл. 73, ал. 1 съответното длъжностно лице по чл. 72, ал. 2 съставя и подписва протокол, в който описва установените факти. Екземпляр от протокола се предоставя на лицето – обект на проверката, срещу подпис, а копия от него се изпращат на управителя на НЗОК, съответно на директора на РЗОК и на съответната районна колегия на съсловната организация на лекарите или на лекарите по дентална медицина. Лицето – обект на проверката е имало право да даде писмено становище пред управителя на НЗОК, съответно пред директора на РЗОК, с когото е сключило договор по направените от длъжностното лице по ал. 3 констатации в 7-дневен срок от връчването на протокола по ал. 3. Тъй като в случая лицето – обект на проверката, не е изразило становище по ал. 4, управителят на НЗОК е издал процесната заповед, с която е наложил санкция. На основание чл. 74, ал. 5 от ЗЗО, административният орган направо е пристъпил към издаване на заповед за налагане на санкции, при липсата на становище против протокола. Така и според чл. 422, ал. 1 от НРД 2020-2022г. за медицинските дейности.

Заповедта е издадена в предвидената от закона форма и от компетентен орган по чл. 74, , ал. 5 от ЗЗО, в кръга на неговите правомощия, поради което не са налице основания за отмяна, респ. обявяване на нищожност на акта съгласно чл. 146, т. 1 и т. 2 от АПК.

На второ място, след преглед на административната преписка, съдът счита, че административният орган е спазил предвидената административна процедура, предвид което не са установени съществени нарушения на производствените правила по смисъла на чл. 146, т. 3 от АПК, налагащи отмяна на акта.

На трето място, съдът счита, че административният акт е издаден и в съответствие с материално-правните разпоредби и целта на закона, поради което не са налице основания за отмяната му на основание чл. 146, т. 4 и т. 5 от АПК като цяло, освен в частта, в която съдът приема становището на жалбоподателя, че наложената санкция е прекомерна.

Съгласно чл. 20, ал. 2 от НРД лечебните заведения следва да отговарят на общите и специални условия и те да са налице през цялото време на действие на вече сключения договор. Едно от тези специални условия е разписаното в чл. 103  за наличието на медицинско и техническо оборудване и обзавеждане. Наличието на това специално условие е декларирано в подадената от лечебното заведение на основание чл. 117, т. 4 от НРД декларация по образец съгласно приложение № 9 „Изисквания за сключване на договор с лечебни заведения“. Предвид установените на 12.05.2021г. липси такова съответствие не е било налице.

Съгласно чл. 415, ал. 1 от НРД за МД 2020-2022 г., когато изпълнител на извънболнична медицинска помощ наруши изискванията на чл. 55, ал. 2, т. 1, 2 и 3 ЗЗО и чл. 20, ал. 2 и чл. 103 от НРД 2020-2022, се налага санкция "финансова неустойка" в размер от 50 до 150 лв.

Тук съдът споделя съображенията на жалбоподателя, че санкциите са прекомерни. За нарушението, което е прието за едно е наложена санкция "финансова неустойка" от 150 лв., като са изложени бланкетни мотиви защо санкцията е определена над минималния размер.

Действително, заложеното нормативно изискване за наличие на лекарствени продукти от първа необходимост, е пряко свързано със съображение за здравето на пациентите и получаването на своевременна медицинска помощ. В процесния случай обаче, следва да се приеме, че здравно осигурени лица (ЗОЛ) не са засегнати в сериозна степен, тъй като видно от разпита на д-р Ф., двата съседни кабинета работят в сътрудничество и взаимопомощ и никога не се е стигало до невъзможност да бъдат осигурени лекарства от спешния шкаф на нуждаещи се ЗОЛ. Съдът кредитира показанията на д-р Ф.обосноваващи обстоятелства, правещи невъзможен отказът на д-р С.да й услужи с липсващите в нейния шкаф лекарства. При това положение, при останалите установени тест-ленти за урина с изтекъл срок на годност (до м. 01/2021г. при проверка м. 05/21г.) и липсващ Епинефрин не е следвало да бъде налагана гроба в максималния размер. Липсата на обосновани данни и мотиви за определяне максималната санкция прави същата незаконосъобразна, предвид което съдът следва да я намали до минималния предвиден в санкционната разпоредба размер от 50 лв.

По отношение на констатираното нарушение е следвало да бъде  направена и преценка за маловажност по смисъла на § 1, т. 4. 1 от ДР на НРД за медицински дейности 2020-2022 г. Съдържащото се в цитираната разпоредба определение на маловажните случаи касае изчерпателно изброени хипотези във връзка с чл. 408, ал. 4 от НРД за медицински дейности 2020-22 г. и сред тях попада б) липса на някои от посочените в Приложение № 9 консуматива, при което се изключва процедиране, а само се дават предписания, вместо санкциониране. Тази възможност не може да се тълкува разширително, в който смисъл е и трайната практика на Върховния административен съд (решение № 13393/09.10.2019 г. по адм. д. № 1955/2019 г., решение № 1075/25.01.2019 г. по адм. д. № 1297/2018 г., решение № 10283/27.07.2020 г. по адм. д. № 12853/2019 г. и др.) При липса на такава преценка, наложената със заповедта в оспорената финансова неустойка за допуснатото нарушение, не е определена правилно в предвидения в НРД за медицински дейности 2020-2022 г. минимален размер, при което се явява несъобразена с тежестта на констатираното нарушение.

 

Мотивиран така и след извършена на основание чл. 168 от АПК проверка за законосъобразността на оспорвания акт по всички основания, посочени в чл. 146 от АПК, съдът счита, че обжалваният административен акт е законосъобразен, като издаден от компетентен орган и в изискуемата форма, в съответствие с материалноправните разпоредби на закона и в съответствие с целта на закона, като при постановяването му не са допуснати съществени процесуални нарушения, с изключение на посочения по-горе размер на санкцията над минималния, за което и съдът следва да измени заповедта в този смисъл.

 

При този изход на спора и при направеното своевременно искане за заплащане на разноски от жалбоподателя – за 50 лв. държавна такса и 360 лв. за адвокатско възнаграждение, платено в брой на 07.07.2021г. и от ответника за юрисконсултско възнаграждение, което съдът определя в минимален размер от 100 лв., съобразно с уважената /100лв/, съответно – отхвърлената част от жалбата /50/ и по компенсация, съдът следва да осъди ответника за заплати на жалбоподателя 239,98 лв. разноски (273,31лв. – 33,33лв).

 

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд- Велико Търново, пети състав

 

Р    Е    Ш    И:

 

ИЗМЕНЯ по жалба на „Амбулатория за индивидуална практика за първична медицинска помощ „Слава“ ЕООД, със седалище и адрес на управление гр. Велико Търново, ул. „Зеленка“ № 41, ет. 2, представлявано от д-р М.М.С.-Д., Заповед за налагане на санкции № РД-25ЗС-196/29.06.2021г. на управителя на НЗОК, като намалява размера на финансова неустойка от 150лв. на 50 лв. (петдесет) лева.

ОСЪЖДА Национална здравно – осигурителна каса да заплати на „Амбулатория за индивидуална практика за първична медицинска помощ „Слава“ ЕООД, ЕИК: *********, представлявано от д-р М.М.С.-Д., със седалище и адрес на управление гр. Велико Търново, ул. Зеленка № 41, ет. 2 разноски съобразно уважената част от жалбата и по компенсация, в общ размер на 239,98 лв. (двеста тридесет и девет лева и деветдесет и осем стотинки).

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд.

Препис от решението, на основание чл. 138 от АПК, да се изпрати на страните.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: