Определение по дело №2321/2019 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 2125
Дата: 14 август 2019 г. (в сила от 3 октомври 2019 г.)
Съдия: Наталия Георгиева Дичева
Дело: 20197050702321
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 14 август 2019 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

гр.Варна, ……………………………г.

 

Варненският административен съд, XXIII-ти състав, в закрито заседание  на четиринадесети август две  хиляди и деветнадесета година в състав:   

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: НАТАЛИЯ ДИЧЕВА

 

като разгледа докладваното от съдията Дичева  ч.адм. дело N 2321 по описа за 2019год., за да се произнесе, взе предвид:

 

Производството е по чл.60, ал.5 от АПК и е образувано по искане от „Кофекап“ ЕООД гр.Варна, представлявано от Н.И., за спиране на допуснатото по силата на разпореждане за предварително изпълнение на принудителна административна мярка, запечатване на обект, постановено в Заповед № 287-ФК/09.08.2019г. за налагане на ПАМ, издадена от началник-отдел „Оперативни дейности“ Варна в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП. С посочената заповед, на основание чл.186 ал.1 т.1 , б.“а“ от ЗДДС, във вр. с чл. 188 от ЗДДС, е наложена принудителна административна мярка "запечатване на обект", стопанисван от жалбоподателя и представляващ търговски обект-кафе-сладкарница, находяща се в гр.Варна, ул.“***, стопанисван от „Кофекап“ ЕООД ,  за срок от 10 /десет/ дни.

Заповедта се оспорва в частта относно съдържащото се в нея разпореждане за предварително изпълнение, което е предмет на настоящото произнасяне, разглеждано по реда на чл. 60, ал.5-8 от АПК.

Жалбоподателят възразява срещу констатацията на органите по приходи, че за разпореденото предварително изпълнение са налице законовите предпоставки, на които се е позовава административният орган. На второ място твърди, че посочените констатации на органите по приходите са прекалено общи и жалбоподателят не може да проведе адекватна защита срещу необходимостта от предварително изпълнение.

Оспорването на разпореждането за допускане на предварително изпълнение е процесуално допустимо за разглеждане, като подадено в срока по чл. 60 ал.5 от АПК.

Съдът, след като анализира мотивите на административния орган, послужили като фактическо основание на разпореждането за предварителна изпълняемост на заповедта за налагане на ПАМ, намира искането за отмяна на това разпореждане за основателно.

В конкретния случай е установено, че на на 08.08.2019 година в 11.10 ч. е започнала проверка на търговски обект по смисъла на на &1 ,т-41 от ДР на ЗДДС - Кафе - сладкарница, находящ се в гр. Варна, ул. ***, стопанисван от „ КОФЕКАП,, ЕООД с ЕИК по БУЛСТАТ: ********* при която е констатирано, че търговецът, осъществяващ дейността в обекта, в качеството си на лице по чл. 3 от Наредба № Н-18 от 13 декември 2006 г. за регистриране и отчитане на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изскванията към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин (Наредба № Н-18), не е изпълнил задължението си на 08.08.2019 г. в 11,15 ч.,при издаването на фискален бон с № 0012348 от 08.08.2019 г., същият да съдържа задължителните реквизити, а именно наименование на стоката, количество и единична стойност по видове закупени стоки, с което са нарушени разпоредбите на чл.118 от ЗДДС във връзка с чл.26, ал.1, т.7 от Наредба №Н- 18/13.12.2006г. на МФ.

Нарушението е установено при извършената проверка, при следната фактическа обстановка- направена е контролна покупка преди легитимацията от Теодор Маринов орган по приходите на 08.08.2019г. в 11.15ч. на 1 бр. Кафе/лате/с добавка лешник на стойност 4.20лв., 2 бр. Кафе на стойност 3,70 и 2 бр. лимонада /ягода/ на стойност 5,60лв. за двете или на обща стойност 13,50лв., за която от работещото в обекта ФУ с Инд. № ЕД 295 705 и ИН на ФП 44310541 е издаден фискален бон с № 0012348 от 08.08.2019 г., който не съдържа задължителните реквизити, а именно наименование на стоката, количество и единична стойност по видове закупени стоки.

Като доказателство за резултатите от проверката е приложен протокол за извършена проверка № cep АА №№ 0031408/08.08.2019г., ведно с приложени описани доказателства в него.

Съгласно разпоредбата на  чл. 188, ал. 1 от ЗДДС, заповедта по чл. 186, ал. 1 от ЗДДС, с която се налага принудителната административна мярка, подлежи на предварително изпълнение при условията на АПК, респ. разпоредбата на чл. 60 от АПК. Следователно, за да пристъпи към допускане на предварително изпълнение на издадената заповед за налагане на ПАМ, административният орган следва да съобрази предпоставките на посочената разпоредба, а именно: за да се осигури животът или здравето на гражданите, да се защитят особено важни държавни или обществени интереси, при опасност, че може да бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението на акта или ако от закъснението на изпълнението може да последва значителна или трудно поправима вреда, или по искане на някоя от страните - в защита на особено важен неин интерес.

Предварителното изпълнение е мотивирано с обстоятелства като: спазване на фискалната дисциплина; възможност за осуетяване изпълнението на акта;  значителна или трудно поправима вреда по отклонение от данъчното облагане.

Посочените мотиви за предварително изпълнение не кореспондират с фактическата обстановка по административната преписка, поради следното:

За да допусне предварително изпълнение на административния акт, административният орган е приел, че са накърнени обществени интереси, възможно е осуетяване и сериозно затрудняване на изпълнението на ПАМ, а също и че от закъснението на изпълнението ще настъпят значителни и трудно поправими вреди. Така посочените фактически основания за допускане на предварителното изпълнение в мотивите на обжалваното разпореждане от страна на административния орган не са обосновани - не са установени особено важни държавни или обществени интереси, както и опасност, че може да бъде осуетено или затруднено изпълнението на акта, или че от закъснението на изпълнението може да последва значителна или трудно поправима вреда. Поради липсата на легални дефиниции на отделните хипотези административният орган трябва да извърши преценка за всеки отделен случай и относно всяко релевантно обстоятелство. В тежест на органа е установяването на конкретните фактически основания. Констатираната липса на конкретни мотиви за допускането на предварително изпълнение във връзка с конкретна хипотеза от чл. 60, ал. 1 от АПК е равносилно на липса на мотиви и е основание за отмяна на разпореждането за допускане предварителното изпълнение на ПАМ.

Поради това, че заповедта формално съдържа мотиви, съдът намира за необходимо за пълнота на изложението да направи анализ на същите. Съгласно разпоредбата на чл. 60 ал.2 АПК разпореждането за предварително изпълнение се мотивира. Изложените общи мотиви не установяват наличие на предпоставките за допускане предварително изпълнение на заповедта за налагане на ПАМ поради следните съображения:

1. Относно защита на особено важен държавен интерес.

През периода от време на предварително изпълнение на заповедта чрез запечатване на обекта в него няма да се осъществяват продажби, съответно няма и да се укриват такива. От това следва, че с предварителното изпълнение на заповедта няма да се осигури защита на особено важен интерес - спазване на фискалната дисциплина и реда за отчитане на фискалните устройства.

2. Относно съществуване на опасност изпълнението на акта да бъде осуетено или сериозно затруднено.

Не са налице предпоставки изпълнението на акта да бъде осуетено или сериозно затруднено.

Не са посочени конкретни факти, които обосновават извод, че жалбоподателят подготвя или вече е предприел такива действия, поради което сочената хипотетична предпоставка не е сред предвидените в чл. 60, ал. 1 от АПК и не може да обоснове разпореждане за предварително изпълнение на ПАМ.

3. Относно възможността от закъснението на изпълнението да последват значителни или трудно поправими вреди за бюджета.

От административния орган не е обосновано по какъв начин изпълнение на ПАМ след влизане в сила на заповедта, с която е наложена ще доведе до значителна или трудно поправима вреда, за да се счита, че предварителното изпълнение е необходимо.

Граматическото тълкуване на нормата на  чл. 188 ЗДДС указва, че разпоредбата не урежда допуснато по силата на закон предварително изпълнение, а такова "при условията на АПК". Така формулиран текстът препраща към реда и предпоставките за допускане на предварително изпълнение на административните актове, уредени в чл. 60, ал. 1 АПК. Съгласно чл. 60 ал.1 от АПК в административния акт се включва разпореждане за предварителното му изпълнение, когато това се налага, за да се осигури животът или здравето на гражданите, да се защитят особено важни държавни или обществени интереси, при опасност, че може да бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението на акта или ако от закъснението на изпълнението може да последва значителна или трудно поправима вреда, или по искане на някоя от страните - в защита на особено важен неин интерес. В тежест на административния орган е да установи наличието на  някоя от посочените предпоставки, които да обуславят включването в акта на разпореждане за предварителното му изпълнение. Непосочването на такива е основание за отмяна на разпореждането, тъй като се засяга непосредствено, както правото на защита на адресата на акта, така и се възпрепятства съда да упражни контрол за законосъобразност върху акта, тъй като не може да установи правилни ли са съображенията на административния орган, довели до съответното разрешение на въпроса за предварителното изпълнение.

Целта на предварителното изпълнение на наложената принудителна административна мярка е различна, поради което е недопустимо мотивиране на акта по чл. 60, ал. 1 АПК с постигане на целите на ПАМ - предотвратяване и преустановяване на административни нарушения от същия вид, охрана интересите на държавния бюджет от правилно отчитане на продажбите и определяне размера на публичните задължения. Така описаните в разпореждането по чл. 60, ал. 1 АПК цели кореспондират с целите на ПАМ по смисъла на чл. 22 ЗАНН, които са различни от необходимостта да се промени незабавно с издаване и връчване на акта досегашното фактическо положение. Тази промяна може да се разпореди с оглед охрана на значими държавни и обществени интереси, визирани в чл. 60, ал. 1 АПК, свързани с живота, здравето, сигурността на значителна маса хора или осуетяване изпълнението на конкретния индивидуален административен акт, което би обезмислило издаването му. Утежняващата мярка следва да съдържа мотиви в подкрепа на защитимите по чл. 60, ал. 1 АПК интереси, относими към всеки конкретен случай.

Констатираното нарушение по липса на реквизити в касовата бележка – наименование на стоката, количество и ед.цена по видове закупени стоки действително би могло да доведе до неправилно отчитане на оборотите от продажби. Неспазването на тези конкретни задължения от страна на субекта, винаги води до негативни последици за фиска, тъй като не се отчитат приходи и по този начин се стига до отклонение на данъчното облагане. В случая обаче дружеството е представило като доказателство служебна бележка с дата 09.08.2019г. от сервизната организация „Емси Сервиз“ООД, видно от която програмираните департаменти са изтрити поради ъпдейт на системни параметри  на устройството. След програмиране устройството разпечатва коректно имена на департаменти. Следователно съдът приема, че дружеството е отстранило допуснатото нарушение на следващия ден след проверката. Посоченото обстоятелство не налага незабавно предприемане на предварително изпълнение на ПАМ. Чрез допускане на предварително изпълнение на ПАМ, респ. незабавно запечатване на търговския обект и забрана на достъпа до него, не се постига целта на предварителното изпълнение, включително относно интересите на фиска по правилно определяне на реализираните доходи и публичните задължения на лицето. Отделно от изложеното жалбоподателят е представил трудови договори на работещия персонал и договор за наем, поради което същият ще реализира негативи поради налагане на предварителното изпълнение на ПАМ. Органът по приходи не е анализирал посочените факти, както и каква е връзката им с налагането на предварително изпълнение на ЗПАМ.

Констатираните липси в мотивите на ПАМ за предварително изпълнение не отговарят на изискванията посочени в чл.59 ал.2, т.5 на АПК „определяне на правата или задълженията“ за съдържанието на индивидуалния административен акт.  Според разясненията, дадени с ТР № 5/08.09.2009 г. на ОСК на ВАС по т.д.№ 1/2009г., законът е предвидил предварително изпълнение, което цели да защити съответни важни държавни или обществени интереси или да предотврати други последици в смисъла на обхвата и приложното поле на изброените в общата норма на чл. 60 от АПК критерии. Ако от това предварително изпълнение за всеки конкретен случай могат да настъпят сериозни вреди, в общия смисъл на чл. 120 от Конституцията на РБ, съдът може да упражни контрол и да разгледа жалбата срещу предварително изпълнение. В случая са посочени конкретни твърдения на жалбоподателя, сочещи вероятно настъпване на значителна или на неподлежаща на обезщетяване при евентуална отмяна на заповедта вреда, която да е противопоставима на презумираните от законодателя предпоставки по чл. 60, ал.1 от АПК за допускане на предварително изпълнение.

Запечатването на търговския обект е мярка, която нарушава принципа за съразмерност, регламентиран в чл. 6 от АПК, поради което съдът счита, че с предварителното изпълнение ще бъдат засегнати права и законни интереси на жалбоподателя в по-голяма степен от необходимото за целта, предвид извършваната от същия дейност.

Съдът приема, че разпореждането за допускане на предварително изпълнение на принудителна административна мярка, запечатване на обект, постановено в Заповед № 287-ФК/09.08.2019г. за налагане на ПАМ, издадена от началник-отдел „Оперативни дейности“ Варна в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП, е  незаконосъобразно, тъй като органът не е обосновал наличието на предпоставките по чл.60 АПК за предварителното изпълнение. Основателната е и претенцията на жалбоподателя за присъждане на разноски в размер на 550лв.- адв.хонорар и 50лв. платена д.т., които следва да му се присъдят по арг. от чл. 143, ал. 1 от АПК.

С оглед изложените съображения и предвид разпоредбата на  чл. 60, ал. 6 и ал. 7 от АПК, Административен съд гр. Варна, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОТМЕНЯ по жалба на „Кофекап“ЕООД, ЕИК *********, гр.Варна, представлявано от Н.И., разпореждане за допускане на предварително изпълнение на ПАМ постановено със Заповед № 287-ФК/09.08.2019г. за налагане на ПАМ, издадена от началник-отдел „Оперативни дейности“ Варна в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП, запечатване на търговски обект-  кафе-сладкарница, находяща се в гр.Варна, ул.“***, стопанисван от „Кофекап“ ЕООД ,  за срок от 10 /десет/ дни.

ОСЪЖДА ЦУ на НАП да заплати на „Кофекап“ЕООД, ЕИК *********, гр.Варна, представлявано от Н.И. – управител, разноски в размер на 600лв. / шестстотин лева /.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7- дневен срок от съобщението на страните.

                                                                                                           

СЪДИЯ: