Р Е Ш Е Н И Е
Номер |
|
Година |
28.08.2020 |
Град |
Кърджали |
|||||||||||||||
В
ИМЕТО НА НАРОДА
|
||||||||||||||||||||
Кърджалийски
административен |
Съд |
|
състав |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
На |
06.08. |
Година |
2020 |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
В
публично заседание и следния състав: |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Председател |
АНГЕЛ
МОМЧИЛОВ |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Членове |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Съдебни
заседатели |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Секретар |
Мелиха Халил |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Прокурор |
|
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
като
разгледа докладваното от |
Съдията |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Адм. |
дело
номер |
197 |
по
описа за |
2020 |
година. |
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Производството е образувано
по жалба на Ф.А.И. от ***, действащ чрез адв.М.С., против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 20-1300-000257/11.06.2020 год., издадена
от *** при ОД
на МВР - Кърджали, с която
на основание чл. 171, т. 2а от ЗДвП е наложена принудителна административна
мярка – прекратяване на регистрация на ППС за срок от 6 месеца.
Счита, че процесната
заповед е нищожна поради неспазване на установената форма, алтернативно
незаконосъобразна, като постановена в нарушение на материалния закон и при
съществени нарушения на съдопроизводствените правила.
В тази връзка релевира
доводи, че в оспорения индивидуален административен акт не били изложени мотиви
за издаване на заповедта. Оспорва изцяло приетото от административния орган
обстоятелство, че Ф.И. е управлявал МПС, след като е бил лишен от тава право по
административен ред. Сочи, че свидетелството за управление на МПС на
жалбоподателя е било временно отнето, поради което изводите, че същият е бил
лишен от това право по административен ред, се явявали незаконосъобразни.
На следващо място сочи, че в оспорената
заповед било индивидуализирано единствено лицето, което е адресат на акта, но
не били посочени фактическите и правни основание, на които се издава. В
заповедта била отразена разпоредбата на чл. 171, т. 2а от ЗДвП, без обаче да е
конкретизирана съответната буква от нормата, която съдържала б. „а“ и б. „б“.
Моли съда да постанови решение, с което
да прогласи нищожността, алтернативно да отмени Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 20-1300-000257/11.06.2020 год., издадена
от *** при ОД
на МВР - Кърджали.
В съдебно
заседание, редовно призован, не се явява. Представлява се от адв.С., който поддържа жалбата по изложените в нея
съображения. Счита, че оспорената Заповед за налагане на принудителна
административна мярка № 20-1300-000257/11.06.2020 г. е нищожна, алтернативно намира
същата за незаконосъобразна. Твърди, че същата е издадена при липсата на
каквито и да е фактически и правни основания. Отделно от това, издателят на процесната заповед бил посочил, че жалбоподателят е бил
лишен да управлява МПС по административен ред, което не съответствало на
действителното и правно положение. В действителност същият бил временно лишен от това право, но към настоящия
момент бил преминал пред Транспортна лекарска експертна комисия - Пловдив,
която му била позволила да управлява МПС, категория „В”. Моли съда да отмени
или да прогласи нищожността на обжалваната заповед за прилагане на ПАМ, както и
да присъди направените по делото разноски.
Ответникът по жалбата, *** към ОДМВР -
Кърджали, с-р „Пътна полиция“, редовно призован, не се явява и не изпраща
представител.
Съдът като прецени
събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и поотделно, намира за
установено от фактическа и правна страна следното:
От представените и
приети по делото доказателства: Заповед за
прилагане на принудителна административна мярка № 20-1300-000257/11.06.2020 год., издадена
от *** при ОД на МВР - Кърджали, Талон за изследване № ***,
Протокол за предупреждение рег. № ***/*** г., Справка за нарушител, АУАН № ***/***
г., издаден от Й. И. Х.; Заповед № ***/*** год., издадена от директора
на ОДМВР - Кърджали; СРМПС № *** на лек автомобил, марка: „Тойота“,
модел: „Рав-4”, с Рег.№ ***, със собственик Ф.А.И., се установява, че: На 11.06.2020 г., около *** часа, в ***, на
път (***-***), Ф.А.И. е управлявал собствения си автомобил „Тойота Рав-4“ с
рег. № ***. При извършената му проверка от служители на сектор „Пътна полиция“
към ОДМВР-Кърджали, водачът отказал да бъде изпробван за употреба на алкохол с
техническо средство Дрегер 7510 № ***. Бил издаден
талон за медицинско изследване № ***, който е връчен на жалбоподателя, при
което последният е вписал, че отказва да даде кръв за изследване. При
проверката е било констатирано, че И. управлявал МПС след като е лишен от това
право по административен ред; На Ф.А. е съставен и АУАН серия *** № ***/*** г.
за извършени нарушения на чл. 150а, ал. 1 от ЗДвП и чл. 174, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП. Актът е надлежно връчен на нарушителя и подписан без възражения; Със
Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 20-1300-000257/11.06.2020
г., издадена от *** към ОДМВР -
Кърджали, с-р „Пътна полиция“ на Ф.А.И. от *** е наложена
принудителна административна мярка по чл. 171, т. 2А от ЗДвП – „прекратяване на
регистрацията на ППС“ за срок от 6 месеца, при което са отнети 2бр.
регистрационни табели с надпис *** и СРМПС № ***. Заповедта е издадена въз основа
на съставения серия *** № ***/*** г. за извършено нарушение по чл. 150а от ЗДвП,
за това, че управлява МПС след като е лишен административен ред.
При така установената по делото
фактическа обстановка, след преценка на допустимостта на жалбата и при извършената на основание чл.
168, ал.1 от АПК, проверка за
законосъобразност на оспорения административен акт на всички основания по чл.
146 от АПК, съдът намира, че процесната жалба е
допустима като подадена в законоустановения 14 –
дневен срок от съобщаването на акта и от лице, имащо правен интерес от
обжалването, като разгледана по същество се явява основателна, респ. оспорената
заповед е незаконосъобразна.
Съгласно
чл. 172, ал. 1 от ЗДвП, принудителните административни мерки по чл. 171, т. 1, 2,
2а, 4, т. 5, буква "а", т. 6 и 7 се прилагат с мотивирана заповед от
ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната
компетентност или от оправомощени от тях длъжностни
лица. Определянето на тези служби е в правомощията на министъра на вътрешните
работи с оглед разпоредбата на чл. 165, ал. 1 от Закона за движение по пътищата.
Заповедта
е издадена от компетентен орган – *** към
ОДМВР - Кърджали, с-р „Пътна полиция“, оправомощен
със Заповед № ***/*** г. на директора на ОДМВР Кърджали (т. 1), приложена по
делото/л. 26/. По делото липсват данни и не са въведени възражения, че към
посочената дата, издателят на ЗППАМ е бил възпрепятстван да изпълнява служебните си задължения. С други думи, оспорената Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №
20-1300-000257/11.06.2020 г., е издадена от компетентния по смисъла на чл. 172,
ал. 1 от ЗДвП орган –*** към ОДМВР – Кърджали, сектор „Пътна полиция”, действал
по делегация, на основание посочената по-горе Заповед Рег.№ ***/*** г.,
издадена от директора на ОДМВР – Кърджали, с която, същият е оправомощил посочените в нея длъжностни лица да прилагат принудителните административни мерки по
чл. 171, т. 1, т. 2, т. 2а, т. 4, т. 5, б. „а”, т. 6 и т. 7 от ЗДвП.
Оспореният индивидуален
административен акт е издаден от компетентен по място, материя и степен орган в
предписаната от чл. 59, ал. 2 от АПК писмена форма.
Настоящият съдебен състав
намира, че обжалваният административен акт е издаден в нарушение на административнопроизводствените правила, в противоречие с
приложимите материалноправни разпоредби на закона и в
несъответствие с целта на закона.
Нормата на чл. 171, ал. 1 от ЗДвП въвежда
изискването, че принудителните административни мерки по чл. 171, т. 1, 2, 2а,
4, т. 5, буква "а", т. 6 и 7 се прилагат с мотивирана заповед от
ръководителите на службите за контрол по ЗДвП съобразно тяхната компетентност
или от оправомощени от тях длъжностни лица, респ.
законодателят изрично е въвел изискването за мотивиране на заповедта за
прилагане на ПАМ. Съдът счита, че в конкретния случай това изискване на закона
не е спазено в оспорената заповед и то по отношение на съществен елемент от
тези мотиви, а именно – по отношение фактическото основание за издаване на
акта, т.е. налице е нарушение на административнопроизводствените
правила при издаването на акта, касаещи изискванията за неговото съдържание и
мотивирането му, т.е. посочването на конкретните фактически основания за
неговото издаване, съгласно изискването на чл. 59, ал. 1, т. 4 от АПК.
Липсват изложени мотиви относно това, поради
какви обстоятелства контролният орган е приел, че към датата на издаването на
оспорената заповед, жалбоподателят е бил лишен от право да управлява МПС по
административен ред. Не посочено, с какъв акт, кога и от кой орган е наложено
наказанието, както и за какъв срок е бил лишен Ф.И. от право да управлява МПС.
В оспорената заповед е отразено единствено, че при извършената проверка се
установило, че водачът управлява МПС, след като е лишен от това право по
административен ред.
Според настоящия състав, така въведените
мотиви в ЗППАМ, не съответстват на изискването за съдържание на акта, но
констатираното несъответствие не е до такава степен съществено, че да обоснове
нищожност на акта, а съставлява съществено нарушение на административнопроизводствените
правила, поради което доводите на жалбоподателя за нищожност на заповедта са
неоснователни.
Безспорно е, че в оспорената заповед не е
посочено в пълнота правното основание за издаването й – чл. 171, т. 2а от ЗДвП,
без да е посочено по коя от двете букви на горепосочената разпоредба се издава
акта, респ. на основание б. „а“ или б. „б“. В случая този пропуск се явява съществен
и води до неяснота на волята на административния орган, издал процесната заповед, като евентуално би могло да се приеме,
че принудителната мярка е наложена на основание чл. 171, т. 2а, б. „а“ от Закона
за движение по пътищата/ЗДвП/.
Съгласно посочената норма/чл. 171, т.
2а, б. „а“ от ЗДвП/, за осигуряване на безопасността на движението по пътищата
и за преустановяване на административните нарушения се прилага принудителна
административна мярка прекратяване на
регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно
превозно средство без да е правоспособен водач, не притежава свидетелство за
управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него
моторно превозно средство, или след като е лишен от право да управлява моторно
превозно средство по съдебен или административен ред, или свидетелството му за
управление е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл.
69а от Наказателно-процесуалния кодекс, както и на собственик, чието моторно
превозно средство е управлявано от лице, за което са налице тези обстоятелства
– за срок от 6 месеца до една година.
Налагането на принудителна
административна мярка на посоченото основание е обусловено от наличието няколко
материалноправни предпоставки, едната от които, а
именно МПС да е собственост на лицето, срещу което се налага ПАМ, следва
задължително да е в кумулативност с някоя от
останалите, посочени в горецитираната норма.
В конкретния случай не е спорно, че Ф.А.И.
е собственик на процесното МПС - „Тойота Рав-4“ с
рег. № ***. Не е налице обаче посочената от административния орган материалноправна предпоставка – жалбоподателят да е бил
лишен по административен ред от право да управлява МПС. В представената
административна преписка не се съдържат доказателства, установяващи
настъпването на релевантния юридически факт – лишаването на И. по
административен ред от право да управлява МПС, като такива не са представени от
ответника, независимо от дадените от съда указания. В този смисъл следва да се
отбележи, че законодателят изрично е разграничил лишаването на лицето от право
да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред и временно
отнемане на свидетелството му за управление по реда на чл. 171, т. 1 или 4 от ЗДвП – арг. чл. 171, т. 2а, б. „а“, пр. 3 и пр. 4 от ЗДвП. Подобно разграничение е въведено и в нормата на чл. 150а, ал. 1 от ЗДвП.
Предвид това следва извода, че за да е налице посоченото фактическо основание,
респ., за да е лишено лицето от право да се управлява МПС по административен
ред, то следва да е налице съответен акт, с който на същия да е било наложено административно наказание
„лишаване от право да се управлява МПС“, същият да е бил влязъл и да е
констатирано водачът на МПС да управлява превозното средство в срока на това
лишаване. Данни за това по делото не са налични и не се сочат от издателя на
оспорената заповед. Без значение обстоятелството, че е представено копие от
ЗППАМ № 20-1300-000168/04.05.2020 г., с която на Ф. А. И. е било временно
отнето СУМПС, на основание чл. 171, т. 1, б. „б“ от ЗДвП. Както вече бе
посочено по-горе, в нормата на чл. 171, т. 2а, б. „а“ от ЗДвП, временното
отнемане на свидетелството по реда на посочената норма, е въведено като
самостоятелно основание за налагането на ПАМ, различно от въведеното в процесната заповед фактическо основание - лишаването по административен ред от право да
управлява МПС.
По изложените съображения, съдът намира,
че в конкретния случай не е била налице посочената от административния орган материалноправна предпоставка за налагането на ПАМ, поради
което заповедта се явява издадена в нарушение на материалния закона по смисъла
на чл. 146, т. 4 от АПК.
Предвид гореизложеното, при така
посоченото фактическо
основание, то в конкретния случай не може да се приеме, че е налице и
нарушение на чл. 150а, ал. 1 от . В нормата на чл. 150а, ал. 1 от
са въведени изискванията на които следва да отговаря водачът на МПС, като отново при изписване на материалноправните предпоставки, законодателят е разграничил липсата
на наложено по административен път
лишаване от право да се управлява
МПС от това, СУМПС да не е отнето
по реда на
чл. 171, т. 1 от . Принудителната административна мярка е с превантивен характер и
съгласно нормата на чл. 171, ал. 1 от ЗДвП се налага за осигуряване на
безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на
административните нарушения. В този смисъл, са съда остава неясно, поради какви
причини административният орган, след като е констатирал, че водачът отказва да
бъде изпробван за наличие на алкохол в кръвта с техническо средство и е отказал
да предостави кръв за изследване, не е наложил законосъобразно принудителна
административна мярка на основание чл. 171, т. 2а, б. „б“ от ЗДвП.
По изложените съображения съдът намира,
че депозираната жалба от Ф.А.И. от ***, е основателна, респ. обжалваната
Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 20-1300-000257/11.06.2020
г., издадена от *** в сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР гр.Кърджали, се явява
незаконосъобразна като издадена при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и в противоречие с
приложимите материалноправни разпоредби – отменителни основания по чл. 146, т. 3 и т. 4 от АПК,
поради което следва да бъде отменена.
При този изход на делото следва да бъде
осъдена ОДМВР-Кърджали да заплати на жалбоподателя деловодни разноски в размер
на 370 лв., от които 360 лв. заплатено адвокатско възнаграждение с ДДС,
съгласно Договор за правна защита и съдействие № ***/*** г./л. 6 от делото/ и 10 лв., внесена
държавна такса. Следва да се отбележи, че размерът на заплатеното адвокатско
възнаграждение е под минималния такъв, предвиден в чл. 8, ал. 3 от Наредба №
1/09.07.2004 г. За понесените от жалбоподателя деловодни разноски следва да бъде
осъдено юридическото лице – ОДМВР гр.Кърджали, към структурата на което
принадлежи административния орган – *** в сектор "Пътна полиция" към
ОДМВР – Кърджали, издал оспорения административен акт.
Водим от горното и на основание чл. 172,
ал. 2, пред. 2-то от АПК, съдът
Р Е Ш И
:
ОТМЕНЯ
Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 20-1300-000257/11.06.2020
г., издадена от *** в сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР гр.Кърджали, с която на Ф.А.И.
от ***, с ЕГН **********, е наложена принудителна административна мярка по чл.
171, т. 2а, от ЗДвП – „прекратяване на регистрацията на ППС“ за срок от 6
месеца, при което са отнети 2бр. регистрационни табели с надпис *** и СРМПС №
***.
ОСЪЖДА
Областна дирекция на МВР-Кърджали, с административен адрес: ***, да заплати на Ф.А.И.
от ***, с ЕГН **********, деловодни разноски в размер на 370 лв.
Препис
от решението да се връчи на страните.
На
основание чл. 172, ал. 5 от ЗДвП, решението не подлежи на обжалване.
Председател: