Определение по дело №276/2020 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 14 май 2021 г.
Съдия: Даниела Иванчева Гишина
Дело: 20207090700276
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 септември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

 

 

 

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

№ 401

 

гр. Габрово, 14.05.2021 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ГАБРОВО в публично съдебно заседание на петнадесети април две хиляди двадесет и първа година в състав:

                                                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАНИЕЛА ГИШИНА

при секретаря ………………… като разгледа докладваното от съдия Д. Гишина адм. дело № 276 по описа за 2020 година и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е образувано по жалба на „*******“ ЕООД – с. *******, община Трявна против мълчалив отказ на Държавен фонд „Земеделие“ по заявление за финансиране с УРН 661760 от 20.06.2017 година в частта му на мярка 13 „Плащания за райони с природни и други специфични ограничения“ от ПРСР 2014-2020.

В жалбата се сочи, че оспореният отказ е нищожен поради неспазване на формата и незаконосъобразен поради противоречие с материалния закон, както и необоснован, поради което се прави искане за прогласяване на нищожността му или отмяната му като незаконосъобразен /стр. 2 от жалбата/.

В открито съдебно заседание оспорващото дружество се представлява от надлежно упълномощен процесуален представител – адвокат, поддържа се жалбата, както и искането по същество, като подробни съображения са развити в депозирано по делото писмено становище /л. 208-226/. Заявява се претенция за присъждане на съдебно-деловодни разноски и адвокатско възнаграждение съгласно представен списък /л. 210, гръб/.

Ответната страна Изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ се представлява в открито съдебно заседание от надлежно упълномощен процесуален представител – служител с юридическо образование, оспорва се жалбата, като съображения са развити в депозирано по делото становище /л. 162/; в съдебно заседание на 25.02.2021 година се заявява становище за недопустимост на оспорването.

Установените по делото факти са следните:

Оспорващото дружество „*******“ ЕООД – с. *******, община Трявна е подало общо заявление за подпомагане с вх. № 18504491 от 10.04.2017 година за финасиране по няколко направления – СЕПП, СПП, ЗДП, МЗС, мярка 10 и мярка 13 по Наредба № 6 от 24.02.2015 година за прилагане на мярка 13 „Плащания за райони с природни или други специфични ограничения“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 година /л. 10-155/.

Оспорващото дружество сочи в жалбата си, че не е получил дължимото финансиране само по мярка 13, който факт не се оспорва от ответната страна.

Дружеството е подало искане до ДФЗ – Разплащателна агенция – гр. София за произнасяне в законоустановения срок по депозираното искане дали дружеството ще получи плащане по мярка 13 по пододаденото заявление за подпомагане от 2017 година или не /л. 16 от адм. дело № 589/2020 на Административен съд – Стара Загора/.

На искането е отговорено с писмо изх. № 02-2600/3534#1 от 13.08.2020 година, подписано от зам.-изпълнителен директор на ДФЗ, в което е посочено, че предстои издаването на уведомителните писма за кампания 2017 година, които ще могат да бъдат обжалвани по реда на чл. 81 и чл. 133, ал. 1 от АПК; уведомителните писма се генерират и издават чрез Интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/, като поради големия брой кандидати не е законосъобразно и технически осъществимо да бъдат издадени само част от тях; дружеството е уведомено, че може да получи и по телефон необходимата информация относно конкретното запитване; посочено е, че писмото не представлява индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 от АПК и не подлежи на самостоятелно обжалване.

В хода на производството пред настоящата инстанция е представен Доклад от проверка на място, извършена на 06.11.2017 година /л. 179-194/.

При така установените факти, съдът намира следното от правна страна:

Спорният въпрос е има ли в случая формиран мълчалив отказ, който да подлежи на съдебен контрол.

Съгласно чл. 37, ал. 2 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/ Разплащателната агенция извършва административни проверки на подадените заявления чрез интегрираната информационна система, като съпоставя данните от заявленията с данните в регистрите. Административните проверки се извършват автоматизирано, като резултатите от тях се отразяват само в административния акт, с който се взема решение по чл. 11а, ал. 1, т. 1 по заявленията за подпомагане. Съгласно чл. 43, ал. 2 от ЗПЗП Разплащателната агенция проверява заявленията за подпомагане по схемите за директни плащания съгласно чл. 37. Съгласно чл. 10б, ал. 1 от Наредба № 5 от 27.02.2009 година за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания ДФЗ – Разплащателна агенция /ДФЗ-РА/, уведомява кандидата чрез уведомително писмо за извършените оторизации и плащания по схемите и мерките по чл. 1 по реда на АПК. Изрично произнасяне от страна на ДФЗ - РА се изисква и от подзаконовите нормативни актове, регламентиращи отделните мерки за подпомагане.

От изложеното следва извод, че административното производство, образувано по заявление за подпомагане, следва задължително да приключи с издаване на изричен акт - уведомително писмо, което отразява резултатите от извършените проверки, одобрената за плащане сума, съответно размера на наложените намаления и/или санкции. Преди приключване на всички административни проверки по подадените заявления за подпомагане, за които проверки не е определен срок за извършването им, изричен акт не може да бъде постановен, защото той е в резултат на автоматични проверки, извършвани чрез интегрираната информационна система и проверките на място. Данните за извършена проверка на място не водят на извод, че административните проверки по подаденото заявление са приключили. По тези съображения настоящият съдебен състав счита, че не е формиран мълчалив отказ, доколкото липсват данни за приключване на дължимите административни проверки и следващите тези проверки действия на административния орган. Извършването на проверките, съответно произнасянето във връзка с конкретната мярка за подпомагане, не е нормативно обвързано с конкретен срок, поради което следва да се приеме, че не се формира мълчалив отказ. Следва да се отбележи, че по делото не е налице годен за обжалване административен акт, тъй като писмото на ДФЗ от 13.08.2020 година не съдържа характеристиките на индивидуален административен акт. Същото има само информативен характер - жалбоподателят е уведомен, че по заявленията за подпомагане ще последва изрично произнасяне. С писмото не се разпореждат каквито и да са последици, поради което няма характер на подлежащ на самостоятелно оспорване индивидуален административен акт. При липсата и на формиран мълчалив отказ /видно от съдържанието на писмото е указано, че предстои изрично произнасяне/, то  е налице основанието по чл. 159, т. 1 от АПК за оставяне на жалбата без разглеждане поради липса на предмет. Липсва волеизявление за отказ, липсват и данни, които да обосноват приложение на фикцията мълчалив отказ, тъй като изрично е посочено предстоящо произнасяне, а не мълчаливо отказване на подпомагане.

В този смисъл са и мотивите на Определение № 605 от 18.01.2021 г. на ВАС по адм. д. № 13602/2020 г., V отд.; Определение № 901 от 25.01.2021 г. на ВАС по адм. д. № 619/2021 г., V отд.; Определение № 3396 от 16.03.2021 г. на ВАС по адм. д. № 626/2021 г., V отд. и др.

Установената недопустимост на съдебното производство изисква отмяна на дадения ход по същество, оставяне без разглеждане на оспорването и прекратяване на производството по делото.

 

Водим от горното и на основание чл. 253 от Гражданския процесуален кодекс във връзка с чл. 144 от АПК и чл. 159, т. 1 от АПК, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

ОТМЕНЯ дадения ход по същество на делото в съдебно заседание на 15.04. 2021 година.

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на „*******“ ЕООД – с. *******, община Трявна против мълчалив отказ на Държавен фонд „Земеделие“ по заявление за финансиране с УРН 661760 от 20.06.2017 година в частта му на мярка 13 „Плащания за райони с природни и други специфични ограничения“ от ПРСР 2014-2020.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 276/2020 година на Административен съд – Габрово. 

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховен административен съд на Република България в седемдневен срок от съобщаването му на страните.            

                                                                               

 

АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: