Решение по дело №79/2019 на Районен съд - Етрополе

Номер на акта: 260016
Дата: 1 април 2020 г. (в сила от 19 февруари 2021 г.)
Съдия: Мая Дойчева Николова
Дело: 20191830200079
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 юни 2019 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

гр.Етрополе, 01.04.2020 год.

в   името   на   народа

 

Етрополски  районен  съд  в публично заседание на тридесети януари през две хиляди и двадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ : МАЯ НИКОЛОВА

 

при секретаря: КЛИМЕНТИНА ЧИКОВА и при участието на прокурора:.................... като разгледа докладваното от Председателя НАХ дело № 00079 по описа за 2019 година и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по чл.59 и следващите от ЗАНН.

Д.Р.Д., в качеството си на К. ***, обжалва Наказателно постановление № 11-01-9612018/14.06.2019 год. на Директора на А.з.д.ф.и. ***, с което на основание чл.126 от Закона за публичните финанси, на основание чл.32 ал.1 т.1 от Закона за държавната финансова инспекция /ЗДФИ/ му е наложено административно наказание – глоба в размер на 200.00 лева. Твърди, че нарушението, което се твърди в НП е маловажен случай по смисъла на чл.28 от ЗАНН. Твърди, че при издаване на НП са допуснати съществени нарушения на материалните разпоредби на закона, с което същото се явява и немотивирано. Не са установени всички факти и обстоятелства, необходими за разкриване на обективната истина, а така установените не би следвало да водят до направените от АНО изводи.

Моли НП да бъде отменено.

В съдебно заседание не се явява жалбоподателя, нито негов процесуален представител,

З.А.з.д.ф.и. *** в съдебно заседание не се явява представител.

              В съдебно заседание не се явява представител на РП-Етрополе, редовно призована.

Съдът след като обсъди събраните по делото доказателства, прие че жалбата е подадена в законоустановения срок, атакува подлежащ на обжалване административен акт, поради което е допустима, но разгледана по същество е неоснователна, поради следните съображения:

Към 31.12.2017г. в Община Етрополе, гр.Етрополе, Софийска област, Д.Р.Д., в качеството си на к. *** и на първостепенен разпоредител с бюджет по бюджета на общината, е финансирал разходи в общ размер на 65 865,79 лева за извършени дейности по зимно поддържане и снегопочистване на уличната мрежа в гр.Етрополе, с временно свободни средства от трансферите за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища, отпуснати на Община Етрополе със Закона за държавния бюджет на Република България за 2016г. и със Закона за държавния бюджет на Република България за 2017 година. Извършените разходи нямат характер на разходи, свързани с дейностите по зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища, като в резултат на това е променено предназначението на предоставените средства от държавния бюджет за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища в края на бюджетната 2017 година.

           Община Етрополе попада в обхвата на държавната финансова инспекция като бюджетна организация по смисъла на чл. 4, т. 1 от Закона за държавната финансова инспекция (ЗДФИ). Кметът на община Етрополе е първостепенен разпоредител с бюджет по бюджета на общината по смисъла на чл. 11, ал. 3, изр. второ от Закона за публичните финанси (ЗПФ) и като такъв съставя, изпълнява и отчита бюджета на общината. Съгласно чл. 11, ал. 4 от ЗПФ, правомощията на съответния разпоредител с бюджет може да се делегират от съответния първостепенен разпоредител с бюджет на негов заместник, като делегирането не освобождава първостепенния разпоредител с бюджет от отговорност за изпълнение на делегираните правомощия.

При извършената финансова инспекция на Община Етрополе се установява следната фактическа обстановка:

За периода на извършване на финансовата инспекция к. *** е Д.Р.Д., който заема длъжността от 12.11.2015 година.

Съгласно представена справка с изх. № 15-00-92-009/28.09.2018г., към 01.01.2017г. в Община Етрополе е наличен преходен остатък от трансфера за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища, отпуснат на Общината със Закона за държавния бюджет на Република България (ЗДБРБ) за 2016г., в размер на 27 448,29 лева. Средствата са прехвърлени от Системата за електронни бюджетни разплащания (СЕБРА) по бюджетната сметка на Община Етрополе, за да бъдат използвани за финансиране на дейности по зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища и през 2017 година.

Със ЗДБРБ за 2017г. на Община Етрополе е отпуснат трансфер за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища в размер на 154 300,00 лева. Видно от представени лимити на разпоредител с бюджетни средства, на 23.01.2017г. по сметката на Община Етрополе са постъпили средства в размер на 115 725,00 лева, а на 31.10.2017г. по сметката на Общината са постъпили средства в размер на 38 575,00 лева, представляващи съответно 75% и 25% от определения трансфер за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища за 2017 година. Отпуснатите средства са целеви и следва да бъдат разходвани само за финансиране на дейности по зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища.

Закона за пътищата урежда обществените отношения, свързани със собствеността, ползването, управлението, стопанисването, изграждането, ремонта, поддържането и финансирането на пътищата, както и с управлението на безопасността на пътната инфраструктура в Република България. От обхвата на Закона за пътищата са изключени: улиците в населените места и селищните образувания, с изключение на онези от тях, които едновременно са участъци от републикански или общински пътища; селскостопанските пътища, осигуряващи достъп до земеделски земи; горските пътища и частните пътища, неотворени за обществено ползване.

На 14.11.2016г. в резултат на проведена процедура публично състезание по реда на раздел II от глава двадесет и пета от Закона за обществените поръчки между Община Етрополе и определения изпълнител „Д.” ЕООД, гр.Е., е сключен договор № ОбП- 28/14.11.2016г. за изпълнение на обособена позиция № 1 и обособена позиция № 2 от обществена поръчка с предмет: „Снегопочистване, опесъчаване и мероприятия срещу заледяване на уличната мрежа в гр.Етрополе, селата на община Етрополе и общинската пътна мрежа за зимния период 2016-2017 година”. Срокът за изпълнение на договор № ОбП- 28/14.11.2016 г. е до 30.04.2017 година.

В предмета на обществената поръчка е включен и участък от републикански път Н-37 Джурово - Етрополе - Златица с дължина от 4.907 км. Дейностите по зимно поддържане и снегопочистване на участъка от републикански път П-З7 Джурово - Етрополе - Златица се финансират със средства, отпуснати на Община Етрополе от Агенция „Пътна инфраструктура”, както и със собствени средства на Община Етрополе.

Съгласно представена справка с изх. №15-00-92-012/28.09.2018 г., през 2017 г. във връзка с изпълнението на договор № ОбП-28/14.11.2016 г. от Община Етрополе са извършени разходи за зимно поддържане и снегопочистване в общ размер на 219 827,79 лева с ДДС (183 189,83 лева без ДДС). Разходите са извършени от възложителя във връзка с издаването на 6 броя фактури от страна на изпълнителя.

Към всяка една от издадените от изпълнителя фактури са приложени и обобщени протоколи, по които са отразени извършените дейности по зимно поддържане и снегопочистване на общинската пътна мрежа в община Етрополе, уличната мрежа в населените места в общината, както и по зимно поддържане и снегопочистване на участъка от републикански път Н-37 Джурово - Етрополе - Златица.

Съгласно представени 2 броя бюджетни платежни нареждания от 24.01.2017г. и от 07.12.2017г. от СЕБРА по бюджетната сметка на Община Етрополе са прехвърлени средства от трансфера за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища, отпуснат със ЗДБРБ за 2017г., в общ размер на 154 300,00 лева, които са използвани за финансиране на разходите, извършени от Община Етрополе през 2017г. във връзка с изпълнението на договор № ОбП- 28/14.11.2016 година.

Съгласно представена справка с изх. №15-00-123-005/05.10.2018г. относно разходите за зимно поддържане и снегопочистване на уличната мрежа в населените места на община Етрополе, извършени от Община Етрополе през 2017г., във връзка с изпълнението на договор № ОбП-28/14.11.2016г. са извършени разходи за зимно поддържане и снегопочистване на уличната мрежа в гр.Етрополе в общ размер на 80 321,49 лева с ДДС.

Съгласно представена справка с изх. №15-00-92-012/28.09.2018г. разходите за зимно поддържане и снегопочистване, включително разходите за зимно поддържане и снегопочистване на уличната мрежа в гр.Етрополе, в общ размер на 219 827,79 лева с ДДС, извършени от Община Етрополе през 2017г. във връзка с изпълнението на договор № ОбП- 28/14.11.2016г., са финансирани със средства от трансфера за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища, отпуснат със ЗДБРБ за 2016г., в размер на 27 448,29 лева. със средства от трансфера за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища, отпуснат със ЗДБРБ за 2017г., в размер на 154 300,00 лева, както и със собствени средства на Община Етрополе и от други източници (Агенция „Пътна инфраструктура”) в размер на 38 079,50 лева. Собствените средства на Община Етрополе и средствата от други източници (Агенция „Пътна инфраструктура”) в размер на 38 079,50 лева са използвани за финансиране на разходите, извършени във връзка с издадените от изпълнителя фактура №**********/05.01.2017г„ фактура №**********/03.02.2017г. и фактура №**********/06.03.2017г., по които са отразени дейности по зимно поддържане и снегопочистване на участъка от републикански път Н-37 Джурово - Етрополе - Златица, както и за финансиране на разходите, извършени във връзка с издадената от изпълнителя фактура №**********/06.03.2017 г„ по която са отразени извършени дейности по зимно поддържане и снегопочистване на общинските пътища в община Етрополе и на уличната мрежа в населените места на общината.

Съгласно представена справка с изх. №19-00-123-005/05.10.2018г„ през 2017г. във връзка с фактура №**********/05.01.2017г. и фактура №**********/03.02.201 г., издадени от изпълнителя по договор № ОбП-28/14.11.2016г„ от Община Етрополе, са извършени разходи за зимно поддържане и снегопочистване на уличната мрежа в гр. Етрополе в общ размер на 65 865,79 лева с ДДС. Съгласно представена справка с изх. №15-00-92-012/28.09.2018 г„ разходите, извършени през 2017 г. във връзка с издадените от изпълнителя по договор №ОбП- 28/14.11.2016 г. фактура №**********/05.01.2017 г. и фактура №**********/03.02.2017 г., в общ размер на 171 910,22 лева с ДДС, в които са включени и разходи за зимно поддържане и снегопочистване на уличната мрежа в гр. Етрополе в размер на 65 865,79 лева с ДДС, са финансирани от Община Етрополе изцяло със средства от трансфера за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища, отпуснат със ЗДБРБ за 2016 г„ в размер на 27 448,29 лева, както и със средства от трансфера за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища, отпуснат със ЗДБРБ за 2017 г., в размер на 144 461,93 лева.

Горната фактическа обстановка съдът възприе от показанията на разпитания свидетел Г.К.Т., както и от писмените доказателства, приложени по административно наказателната преписка.

Съдът констатира, че АУАН и НП са издадени от длъжностни лица в кръга на тяхната компетентност.

АНО е приложил правилно процесуалния и материалния закони.

Правилно при установената фактическа обстановка АНО е приел, че е нарушена разпоредбата на чл.126 от Закона за публичните финанси. Разпоредбата предвижда временно свободни средства по бюджета на общината могат да се ползват за текущо финансиране на одобрените по бюджета на общината разходи и други плащания, при условие че не се нарушава своевременното финансиране на делегираните от държавата дейности в определените им размери, както и на местните дейности, и се спазват относимите за общините фискални правила по този закон, като не се променя предназначението на средствата в края на годината.

Съгласно §2 от Закона за публичните финанси, неизпълнението на този закон, на Закона за държавния бюджет за съответната година, на Законите за бюджетите на социалноосигурителните фондове, на Закона за държавния дълг и на Закона за общинския дълг, на нормативните и други актове, приети или издадени на основание на тези закони, както и на указанията на министъра на финансите по този закон и по закона за държавния бюджет за съответната година, е нарушение на бюджетната дисциплина.

Видно от горното, предназначението на средствата в общ размер 65 865,79 лева с ДДС е било променено - от средства за финансиране на дейности за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища в средства за финансиране на дейности за зимно поддържане и снегопочистване на уличната мрежа в гр. Етрополе. В изпълнение на разпоредбата на чл. 126 ЗПФ, кметът на общината е бил длъжен в края на годината по бюджета на Общината средствата в общ размер 65 865,79 лева да са с непроменено предназначение, а именно като средства, предназначени за финансиране на дейности за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища.

В тази връзка, Д.Р.Д., в качеството си на к. *** и на първостепенен разпоредител с бюджет по бюджета на общината по смисъла на чл. 11, ал. 3, изр. второ от ЗПФ, към 31.12.2017 г. (края на бюджетната година) е променил предназначението на средствата в общ размер на 65 865,79 лева от средства, предназначени за финансиране на местни дейности за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища, в средства за финансиране на местни дейности за зимно поддържане и снегопочистване на уличната мрежа в гр.Етрополе. За установеното е съставен констативен протокол от 26.10.2018г., подписан от финансовата инспекция и от длъжностни лица от Община Етрополе.

АНО е изложил съображения защо не приема нарушението да е маловажен случай.

Наложеното административно наказание е в минимален размер, поради което НП следва да бъде потвърдено.

Водим от горното съдът

Р Е Ш И:

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 11-01-9612018/14.06.2019 год. на Директора на А.з.д.ф.и. ***.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд-София област в 14-дневен срок, считано от получаване на съобщението от страните за постановяването му.

 

                                                           РАЙОНЕН  СЪДИЯ: