О П Р Е Д Е Л Е Н И
Е
гр.Шумен, 23.11.2022г.
Административен съд - град
Шумен, в закрито заседание на двадесет и трети ноември две
хиляди двадесет и втора година в състав:
Административен съдия: Снежина
Чолакова
като разгледа докладваното от съдията АД № 315 по описа за 2022г. на Административен съд – гр.
Шумен, за да се произнесе, взе предвид
следното:
Производството е по реда на чл.145 и сл. от
Административно процесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.21, ал.1, т.8, във
връзка с чл.45, ал.2 от Закона за местното самоуправление и местната
администрация (ЗМСМА).
Образувано е по
жалба рег. № 61-01-311/17.10.2022г., депозирана от Н.К.Н. в качеството му на
кмет на кметство М., общ.Шумен, насочена срещу Решение № 793 по протокол №
39/29.09.2022г. на Общински съвет - гр.Шумен, с което ОбС:
1. Допълва
приетата с Решение № 635 от 31.03.2022г. на ОбС – Шумен, Програма за управление
и разпореждане с имоти – общинска собственост за 2022г.“, раздел III, позиция Б – Имоти, които Община Шумен има намерение да
предложи за продажба: ½ идеална част от поземлен имот с идентификатор
46053.18.158 по кадастралната карта на с.М., община Шумен, местност „Касчеир“,
целият с площ 4599 кв.м.
2. На основание
чл.36, ал.1 от ЗОС и чл.41б, ал.1, т.2 от НРПУРОИ да се прекрати
съсобствеността върху поземлен имот с идентификатор 46053.18.158 по
кадастралната карта на с.М., община Шумен, местност „Касчеир“, целият с площ
4599 кв.м, с НТП: Нива – трета категория, чрез продажба на общинската ½
идеална част за сумата от 30000 лева без ДДС, на съсобственика на имота В.И.,
съгласно АОС № 5678/2022г.
3. Възлага на
Кмета на Община Шумен да издаде заповед и да сключи договор за прекратяване на
съсобствеността чрез продажба на общинските части на съсобственика на
поземления имот В.И..
4. На основание
чл.52, ал.5, т.1 от ЗМСМА и съгласно т.18.1 от Решение № 637 от 31.03.2022г.
относно приемане на бюджета на Община Шумен за 2022г. 30 на сто от приходите от
продажба на имота да се използват за финансиране на изграждане, за основен и
текущ ремонт на социалната и техническата инфраструктура на територията на
населеното място.
Жалбата е подадена
чрез Общински съвет – гр.Шумен. Същата е изпратена в ШАдмС със съпроводително
писмо рег. № ДА-01-2412/19.10.2022г. по описа на ШАдмС.
С
определение от 28.10.2022г. съдът е
констатирал, че са налице основания по смисъла на чл.151, т.3 от АПК за оставяне на жалбата без
движение. Поради това и на основание чл.158, ал.1
от АПК я е оставил без движение,
като е указал на оспорващия в 7-дневен срок от уведомяването му:
1. Да заплати по сметка на
Административен съд – гр. Шумен държавна такса в размер на 10 (десет) лева,
съобразно Тарифа №1 към ЗДТ за таксите, събирани от съдилищата, прокуратурата,
следствените служби и Министерството на правосъдието и представи по делото
документ за внесената такса.
2. Да представи доказателства относно правния си
интерес от обжалване на Решението на ОбС, съобразно изложеното в
обстоятелствената част на определението на съда.
Определението от 28.10.2022г. е
връчено на адресата му на 08.11.2022г.
Съдът констатира, че в указания седмодневен
срок за отстраняване на нередовностите в жалбата, изтекъл на 15.11.2022г. вкл. (вторник,
присъствен ден), както и до настоящия момент, нередовностите, констатирани с
определението от 28.10.2022г., не са отстранени.
Предвид изложеното съдът счита,
че в случая са налице основанията на чл.158, ал.3 от АПК за оставяне на жалбата
без разглеждане и за прекратяване производството по настоящото дело.
В допълнение следва да се посочи,
че жалбата е процесуално недопустима и поради липса на процесуална легитимация
на нейния подател да оспорва решения от кръга на процесното. По-конкретно, Решение
№ 793 по протокол № 39/29.09.2022г. на ОбС - гр.Шумен съставлява акт на разпореждане
с имоти - общинска собственост и подлежи на съдебен контрол по силата на
изричната разпоредба на чл.8, ал.11 от Закона за общинската собственост (ЗОбС).
Цитираната норма препраща към реда за оспорване, предвиден в чл.45 от ЗМСМА,
който ред се явява специален спрямо общите разпоредби на АПК. По този ред
обаче, към който изрично препраща законодателят, процесуалната легитимация е
само на областния управител (ал.4), кмета на общината (ал.4) или на прокурора в
изпълнение на правомощия по чл.16 от АПК. Специалният ред на обжалване е
въведен предвид правомощията на общинския съвет като орган на местното
самоуправление, който не е сред посочените в чл.19 от
Закона за администрацията органи на изпълнителна власт, но е орган,
упражняващ власт, а правомощията му са определени със специален закон и затова
формира волята на общината като собственик. Нормата на чл.45 от ЗМСМА е
специална досежно активнолегитимираните субекти, които имат право да оспорят
актовете на общинския съвет в тази хипотеза, като кметът на кметството не
попада сред тях. По изложените съображения съдът приема, че кметът на кметство
не притежава активна процесуална легитимация да оспори решение на ОбС, с което
последният се разпорежда с имот – общинска собственост, респективно жалбата,
подадена от Н.К.Н. в качеството му на кмет на кметство М. против Решение № 793
по протокол № 39/29.09.2022г. на ОбС - гр.Шумен, се явява недопустима по
смисъла на чл.159, т.4 от АПК.
По тези съображения и на основание чл.158,
ал.3 от АПК, и чл.159, т.4 от АПК, Шуменският административен съд
О П
Р Е Д
Е Л И :
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба рег. № 61-01-311/17.10.2022г., депозирана от
Н.К.Н. в качеството му на кмет на кметство М., общ.Шумен, срещу Решение № 793
по протокол № 39/29.09.2022г. на Общински съвет - гр.Шумен.
ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 315 по описа за 2022г. на Административен съд – град Шумен.
Определението
подлежи на обжалване с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му пред
Върховния административен съд на РБългария.
Препис от настоящото определение
да се изпрати на страните по реда на чл.138, ал.3, във вр.с чл.137 от АПК.
Административен
съдия: