Определение по дело №474/2024 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 5071
Дата: 6 юни 2024 г.
Съдия: Стоил Ботев
Дело: 20247180700474
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 март 2024 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 5071

Пловдив, 06.06.2024 г.

Административният съд - Пловдив - V Състав, в закрито заседание в състав:

Съдия: СТОИЛ БОТЕВ

Като разгледа докладваното от съдия СТОИЛ БОТЕВ административно дело № 20247180700474 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145-178 от Административно процесуалния кодекс (АПК).

Жалбоподателят - Я. В. П., с [ЕГН], от гр. Пловдив , чрез адв. И. Х. оспорва „отказ изх. № 95-17-2/22.02.2024 год. на д-р С. Д. - Директор на „Регионална здравна инспекция - Пловдив“, като иска : „ да отмените Отказ изх. № 95-17-2/22.02.2024 год. на д-р С. Д. директор на Регионална здравна инспекция - Пловдив като неправилен и незаконосъобразен и „да прогласите нищожността на годишната ми оценка за изпълнение на длъжността ми за 2023 г. в частта с което е изменена на „Изпълнението напълно отговаря на изискванията“.

Съдът е дал ход на делото, събирал е доказателства и на 14,05,24г. е обявил делото за решаване.

След като обсъди доводите, изложени в жалбата и приложените писмени доказателства, съдът в настоящия състав приема, че жалбата е недопустима като насочена против акт, който не подлежи на оспорване – основание по чл. 159, т.1 АПК.

Процесното писмо с изх. № 95-17-2/22.02.2024 год. на РЗИ – Пловдив, не създава задължения за адресата му и не оказва влияние върху условията, при които се осъществява служебното правоотношение, не променя пряко и едностранно съществени елементи на служебното правоотношение и така не засяга права и законни интереси на държавния служител Я. П..

Формулярът, съдържащ годишната оценка е документ, който няма самостоятелно значение и не засяга пряко права и интересите на служителите. Условията и редът за оценяване на служителите в държавната администрация за заеманите от тях длъжности, както и редът, по който те могат да възразят срещу поставените им оценки са уредени в Наредбата за условията и реда за оценяване изпълнението на служителите в държавната администрация /НУРОИСДА/. В процесната наредба законодателят е предвидил специален ред, по който оценяваните могат да защитят правата си в процедурата по тяхното годишно оценяване, без съдебен контрол на извършеното годишно оценяване за изпълнението на длъжността на държавните служители.

Формулярът за оценка изпълнението на длъжността на Я. В. П., с период на оценяване от 01.01.2023 год. до 31.12.2023 год. не е индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 от АПК и същият не представлява властническо волеизявление на административен орган или друг овластен със закон орган или организация и той е изготвен във връзка с оценяване на изпълнението на служебните задължения на държавен служител, от служители на инспекцията, на които наредбата им вменява да имат роли на оценяващ и контролиращ ръководител, а не изхожда от овластен със закон орган или организация.

Провеждането на годишното оценяване не създава самостоятелно административно правоотношение между служителя и органа по назначаването. Правилността на оценяването е въпрос на оперативна самостоятелност на оценяващия и контролиращия ръководител. Едва, в хипотезата на издадена заповед по чл. 107, ал.2 от ЗДСл, при нейното съдебно оспорване, в преценката за законосъобразност на акта ще бъде включена и процедурата по оценяване, която предхожда издаването му.

Съгласно чл. 76 от Закона за държавния служител и чл. 24, ал.1 от Наредбата за условията и реда за оценяване изпълнението на служителите в държавната администрация, оценката на контролиращия ръководител е окончателна. Също така, производството по оценяване изпълнението на служителите има вътрешно-ведомствен характер и се отнася до контрол на начина на изпълнение на задължения по конкретна служебна функция в рамките на конкретно административно звено. Поради това несъгласието на жалбоподателя с годишната оценка няма характеристиката на спор относно съдържанието на служебното правоотношение, и би било предмет на преценка за законосъобразност в контекста на спор относно прекратяване на служебно правоотношение или при преценка на прекратяване на служебно правоотношение въз основа на подбор и ако годишната оценка е елемент на критериите по подбора.

Липсата на подлежащ на оспорване пред съд административен акт, обуславя извод за недопустимост на жалбата поради липса на предмет. Поради това жалбата следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото да бъде прекратено.

Предвид изложеното и на основание чл. 159, т.1 АПК, съдът

ОПРЕДЕЛИ:

ОТМЕНЯ определение от о. с. з., проведено на 14,05,2024г., с което е даден ход по същество по наст. адм. дело № 474/2024г.

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Я. В. П., с [ЕГН], от гр. Пловдив срещу „отказ изх. № 95-17-2/22.02.2024 год. на д-р С. Д. - Директор на „Регионална здравна инспекция – Пловдив.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. д. № 474/2024г. на Административен съд Пловдив.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му, пред Върховния административен съд.

Съдия: