РАЗПОРЕЖДАНЕ
№ 1758
Кърджали, 26.08.2025 г.
Административният съд - Кърджали - I състав, в закрито заседание в състав:
Съдия: | АНГЕЛ МОМЧИЛОВ | |
като разгледа докладваното от съдията Ангел Момчилов административно дело № 457 по описа за 2025 година на Административен съд - Кърджали, за да се произнесе, взе предвид следното: |
Производството е образувано по жалба от С. Х. А. от [населено място], [община], [област], против Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по интервенциите за предходна национална помощ и обвързано с производството подпомагане за животни, по реда на Наредба № 3 от 10.03.2023 г. за условията и реда за прилагане на интервенциите под формата на директни плащания, включени в стратегическия план, за проверките, намаления на плащанията и реда за налагане на административни санкции, за кампания 2023 г., с изх. № 02-090-6500/8300 от 12.06.2025 г., издадено от изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ гр.София.
Счита уведомителното писмо за нищожно, алтернативно за незаконосъобразно.
Излага съображения, че съгласно изискванията на чл. 15, ал. 1 от Наредба № 3 от 10.03.2023 г. за условията и реда за прилагане на интервенциите под формата на директни плащания, включени в Стратегическия план, за проверките, намаления на плащанията и реда за налагане на административни санкции, земеделските стопани трябва да отглеждат в стопанството си 50 или повече овце-майки от всяка една застрашена от изчезване порода и/или 20 или повече кози-майки от всяка една застрашена от изчезване порода, от която са заявени животни за подпомагане, включени в развъдни програми, при изпълнение на изискванията на ал. 2 от същия член.
От съдържанието на депозираното заявление за подпомагане и представените пред ДФЗ документи се установявало, че С. А. отговарял на всички изисквания на горецитираната разпоредба, поради което би следвало заявената сума за подпомагане в размер на *** лева да бъде оторизирана и изплатена.
Твърди, че в процесното УП не били изложени конкретните фактически и правни основания, въз основа на които била определена общата намалена сума в размер на *** лв. Налице били допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила по смисъла на чл. 146, т. 3 от АПК.
Въвежда доводи, че от съдържанието на уведомителното писмо и поясненията под него, не ставало ясно, как и защо са формирани тези намаления и защо исканата сума не е оторизирана. На ред 24 в таблицата била вписана сума в размер на *** лева, като брой оторизирани животни след проверка за реализация, но от поясненията под таблицата относно тази колона, не ставало ясно, как точно е получена, т.е. как е формирана тази сума. На ред 25 била посочена сумата в размер на *** лева, като сума за оторизиране след проверка за реализация, като никъде в поясненията под таблицата не било упоменато, кога е извършена проверката и какво е установила същата, съответно в какво се изразява реализацията. На ред 37 била посочена обща сума на намаленията в размер на *** лева, като никъде в поясненията под таблицата не било упоменато, за какво всъщност се намаля тази сума.
Неясно било също така, по какъв начин бил формиран размерът на посочена обща сума на намаленията в размер на *** лева. В писмото било отразено единствено, че е издадено на основание чл. 11а, ал. 1, т. 1 и чл. 20а, ал. 2 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП), чл. 20 от Наредба № 4 от 30.03.2023 г. за условията и реда за подаване на заявления за подпомагане по интервенции за подпомагане на площ и за животни. Това от своя страна не можело да бъде прието за мотиви, нито от фактическа, нито от правна страна.
Предвид изложеното счита, че оспореното уведомително писмо е издадено при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила по смисъла на чл.146, ал.З от АПК, които се явявали основания за прогласяване на нищожността на оспорения индивидуален административен акт.
Моли съда да постанови решение, с което да обяви за нищожно, алтернативно да отмени като незаконосъобразно Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по интервенциите за предходна национална помощ и обвързано с производството подпомагане за животни, по реда на Наредба № 3 от 10.03.2023 г. за условията и реда за прилагане на интервенциите под формата на директни плащания, включени в стратегическия план, за проверките, намаления на плащанията и реда за налагане на административни санкции, за кампания 2023 г., с изх. № 02-090-6500/8300 от 12.06.2025 г., издадено от изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ гр.София, след което върне преписката на изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ гр.София за произнасяне по същество. Алтернативно, моли съда да прогласи нищожността на оспорения акт.
С оглед горното и на основание чл. 171, ал. 5 от АПК, съдът намира, че следва да се приемат приложените писмени доказателства, като в съответствие с разпоредбата на чл. 154, ал. 1, във вр. с чл. 153, ал. 1 от АПК, следва служебно да се конституират и страните по делото, а именно: С. Х. А. от [населено място], [община], [област], в качеството на жалбодател и органът, издал оспорения административен акт – Изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“ гр.София, като делото следва да се насрочи за разглеждане в открито съдебно заседание с призоваване на страните.
Водим от горното и на основание чл. 154, ал. 1, чл. 157, ал.1, чл. 163, ал. 1 и ал. 2 и чл. 171, ал. 5 от АПК, съдът
Р А З П О Р Е Д И :
КОНСТИТУИРА СТРАНИТЕ ПО ДЕЛОТО, както следва:
ЖАЛБОДАТЕЛ: С. Х. А. от [населено място], [община], [област], с адрес за призоваване: [населено място], [улица], [адрес], чрез адв. М. С.;
ОТВЕТНИК: Изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“ гр.София, с адрес [населено място] ***, [улица], който да бъде призован на посочения адрес и чрез юрисконсулт К. С. М. на адрес: [населено място], [улица].
УКАЗВА на юрисконсулт К. С. М., че страна по делото е изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ гр.София, а не заместник изпълнителния директор на ДФЗ, поради което следва да представи по делото надлежно пълномощно от изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ гр.София, удостоверяващо процесуалната й представителна власт.
ПРИЕМА и прилага като ДОКАЗАТЕЛСТВА по делото заверени копия от следните документи: *****
*****
*****
*****
*****
*****
*****.
УКАЗВА на жалбоподателя С. Х. А. от [населено място], че носи доказателствената тежест за установяване съществуването на фактите и обстоятелствата, изложени в жалбата, от които черпи благоприятни за себе си правни последици.
УКАЗВА на ответника, че на основание чл. 170, ал. 1 от АПК, в негова тежест е да установи в процеса съществуването на фактическите основания, посочени в обжалвания административен акт, както и изпълнението на законовите изисквания при издаването му.
УКАЗВА на ответника, че в представената преписка не се съдържат доказателства за извършени задължителни административни и/или проверки на място.
УКАЗВА на ответника по жалбата, че в 14/четиринадесет/ - дневен срок, считано от получаването на препис от жалбата и от настоящото разпореждане, може да представи писмен отговор по жалбата, съгласно разпоредбата на чл. 163, ал. 2 от АПК, както и да посочи писмените доказателства, които да приложи към отговора.
НАСРОЧВА делото за разглеждане в открито съдебно заседание на 16.10.2025 г. от 09.50 часа, за която дата и час да се призоват страните.
Преписи от разпореждането, на основание чл. 138, ал. 3 от АПК, да се връчат на страните по делото.
Разпореждането не подлежи на обжалване.
Съдия: | |