Решение по дело №248/2020 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 225
Дата: 3 ноември 2020 г. (в сила от 27 март 2021 г.)
Съдия: Мария Кирилова Божкова
Дело: 20207120700248
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 август 2020 г.

Съдържание на акта

  Р Е Ш Е Н И Е 

В името на народа

гр. Кърджали, 03.11.2020 г.

Административен съд - Кърджали, в  публично съдебно заседание на дванадесети октомври две хиляди и двадесета година в състав:

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ БОЖКОВА

При секретаря Мариана Кадиева                     

като разгледа докладваното от съдия   Божкова

административно дело № 248/ 2020 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.199б, ал.8 от Закона за водите (ЗВ). Образувано е след като с Решение № 10759/ 05.08.2020 г. по адм.д. № 1240/ 2020 г.  на ВАС, III о.  е отменено решение № 264/ 01.11.2019 г. по адм.д. № 257/ 2019 г. на АС – Кърджали и делото е върнато за ново разглеждане от друг състав на АС – Кърджали.

 Подадена е жалба от община Кърджали, чрез пълномощник, срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка (ЗППАМ) № ПАМ-4/ 12.06.2019 г., издадена от „за“ председател на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН). Изложени са съображения за незаконосъоразност на административния акт, като издаден при допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила и в противоречие с материалноправни разпоредби на закона. В съдебно заседание, редовно призован, жалбоподателят не се представлява.

Ответникът – председател на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, редовно призован, не се явява и не се представлява.

АС – Кърджали приема, че жалбата е допустима, като подадена в 14-дневния срок по чл.149, ал.1 от АПК, във връзка с чл.199б, ал.8 от ЗВ. От копие от известие за доставяне с № *** на куриерска фирма „М и БМ Експрес” ООД (л.9 от д. № 257/ 2019 г. на АС – Кърджали) се установява, че ЗППАМ е получена в община Кърджали на 19.06.2019 г., а жалбата е подадена на 03.07.2019 г.

При проверка основателността на жалбата АС – Кърджали приема за установена следната фактическа обстановка:

От Акт за публична общинска собственост №***/ *** г. на община Кърджали, вписан в СВ – Кърджали с Дв.вх.№***/*** год., том **, Акт **, дело ***/*** г., е видно, че имот – микроязовир с №*** и №***, находящ се в землищата на *** и ***, ***, с площ 33.511 дка, е публична общинска собственост на община Кърджали. От приложените два броя скици – Скица №*** от *** г., М 1:3000, на имот с №*** в землището на ***, ***, с площ 12.606 дка и Скица №*** от *** г., М 1:3000, на имот с №*** в землището на ***, ***, с площ 20.905 дка, се установява, че процесният микроязовир се намира в землищата на две села – *** и ***, ***, с начин на трайно ползване – водоем.

Съгласно Констативен протокол от *** г. (л.25 от адм.д. № 257/ 2019 г. на КАС), съставен от комисия, на основание Заповед №235 от 27.02.2017 г. на кмета на община Кърджали, за извършена проверка на състоянието на микроязовир с пл.сн.№***, разположен в землището на ***, ***, не е почистен мокрия и сухия откос от дървета и храстова растителност, не е почистен преливника от паднала земна маса, основният изпускател и шахта ОИ са за основен ремонт и е необходимо да се почисти от дървета речното русло на 500 м. след основния изпускател. Комисията е констатирала също, че техническото състояние на язовира е неизправно – частично работоспособно.

От Протокол № 30/ 03.07.2017 г. от оглед на язовирна стена и съоръженията към нея, съставен от четиричленна комисия, включваща по един представител на областна администрация – Кърджали, на ГД НЯСС при ДАМТН, на дирекция „Контрол” към БДИБР – Пловдив и на РД ПБЗН – Кърджали и в присъствието на представител на община Кърджали, в изпълнение на Заповед №РД-09-163 от 21.06.2017 г. на областния управител на област Кърджали се установява, че предназначението на водоема е за напояване, язовирната стена е тип земнонасипна, няма система за оповестяване, както и контролно-измерителна система. В този протокол е отразено, също, че техническото състояние на стената и съоръженията към нея не може да определено, поради липса на заключение и оценка на техническото състояние и сигурността на стената и съоръженията към нея, дадени от експертен технически съвет (ЕТС), назначен от собственика. С протокола са дадени предписания, съответно по т.1. – документацията от експлоатацията на стената и на съоръженията към нея да се приведе в съответствие с изискванията на Наредбата за условията и реда за осъществяване на техническа и безопасна експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях, както и на контрол на техническото им състояние, със срок за изпълнение: 18.10.2017 г.; по т.2. - По осъществяване на безопасна техническа експлоатация: 2.1. Да се изготви и представи анализ на техническото и експлоатационно състояние и оценка на сигурността на язовирната стена и съоръженията към нея и да се приеме от ЕТС, със срок за изпълнение: 08.09.2017 г. и по 2.2. Да се премахне храстовидната растителност от короната, водния и въздушния откос, със срок за изпълнение: 08.09.2017 г., с отговорник за изпълнение на тези предписания – собственика. В протокола е вписано, че за изпълнението на дадените предписания, собственикът уведомява писмено областния управител на област Кърджали и председателя на ДАМТН, в срок до 7 дни от изтичане на срока за изпълнение на предписанията. Този протокол, утвърден от областния управител на област Кърджали, е бил изпратен на кмета на община Кърджали, със съпроводително писмо с Изх.№*** от *** г. на областна администрация - Кърджали, за сведение и изпълнение. 

Към административната преписка се съдържа и Констативен протокол №*** от *** г., съставен от двама служители от РО НЯСС „Южна България” към ДАМТН и един служител – старши експерт в отдел „Инвеститорски контрол и строителство” в община Кърджали, като представител на собственика. В този документ е отразено, че не са изпълнени предписанията по Протокол №** от *** г. и отново са дадени предписания по осъществяване на безопасна техническа експлоатация: 2.1. Да се възстанови експлоатационното състояние на преливника; 2.2. Да се възстанови експлоатационното състояние на основния изпускател и 2.3. Да се поддържа водно ниво 6 м. под кота преливен ръб, до възстановяване на експлоатационното състояние на преливника и основния изпускател, със срок за изпълнение на предписанията: 25.06.2018 г. В този констативен протокол изрично е вписано, че на основание чл.190а, ал.1, т.3 от Закона за водите, за изпълнението на всички предписания е отговорен собственикът на язовирната стена и съоръженията към нея, т.е. община Кърджали и че за изпълнението на дадените задължителни предписания, собственикът уведомява писмено председателя на ДАМТН чрез регионален отдел „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях”, в срок до 7 дни след изтичане срока за изпълнение на предписанията. Със съпроводително писмо с Изх.№*** от *** г. на РО НЯСС – Южна централна България, този протокол е изпратен на кмета на община Кърджали, получен в деловодството на общината и регистриран с Вх.№*** на *** година. 

С Констативен протокол №***/ *** г. от извършена последваща проверка и контрол на язовирна стена и съоръженията към нея и документацията за експлоатацията на язовир „***” е установено неизпълнение на предписанията на ГД НЯСС, дадени с предходния Констативен протокол №*** от *** г. Със съпроводително писмо с Изх.№*** от *** г. на РО НЯСС – Южна централна България КП №***/ *** г. е изпратен на кмета на община Кърджали, получен в деловодството на общината и регистриран с Вх.№*** на *** година.

В Констативен протокол, с №***/ *** г. от извършена последваща проверка и контрол на язовирна стена и съоръженията към нея и документацията за експлоатацията на язовир „***”, с номер на имота *** в землище на *** и *** в землище на ***, са описани много подробно констатациите за състоянието на язовира, направени след извършен оглед и обхождане на язовирната стена и след преглед на представената документация от експлоатацията. Със съпроводително писмо с Изх.№*** от *** г. на РО НЯСС – Южна централна България, КП е изпратен на кмета на община Кърджали, получен в деловодството на общината и регистриран с Вх.№*** на *** година. 

Въз основа на констатациите от последната, извършена на 22.05.2019 г., проверка, относно състоянието на язовир „***” и язовирната стена и съоръженията към нея, от началника на РО НЯСС – Южна България, е изготвен доклад, до и.д. заместник главен директор на ГД НЯСС, с Вх.№***/*** г. на ГД НЯСС, също представен по преписката и приет като доказателство по делото, в който са възпроизведени всички констатации от извършената проверка и е направено предложение, да бъде издадена заповед за временно извеждане от експлоатация на язовирната стена и съоръженията към нея, съгласно чл.199б от Закона за водите, до привеждането им в състояние, отговарящо на техническите норми.

В резултат на всички проверки за състоянието на микроязовира е издадена оспорената ЗППАМ на председателя на ДАМТН, с която, на основание чл.199б от Закона за водите, е наредено, водохранилището на язовир „***”, намиращ се в землището на ***, ***, собственост на община Кърджали, с ЕИК ***, представлявана от кмета, да бъде изпразнено напълно от община Кърджали, в качеството й на собственик и по този начин временно да се изведат от експлоатация язовирната стена и съоръженията към нея до привеждането им в изправно състояние, отговарящо на техническите норми. Заповедта е подробно мотивирана, като в същата е описано, че язовир „***” се намира в землището на ***, ***, с номер на имота: *** и ***, съгласно Акт за публична общинска собственост №*** от *** година. Описани с атехническите параметри на язовир „ ***“:  класификация на стената по чл.8, ал.3 от Наредбата за условията и реда за осъществяване на техническата и безопасна експлоатация на язовирните стени и на съоръженията към тях, както и на контрол на техническото им състояние – голяма, тип земнонасипна, с височина 23 метра, с площ на имота – 33.51 дка. В мотивите към заповедта са възпроизведени подробно всички констатации относно състоянието на язовир „***” и язовирната стена и съоръженията към нея, установени при извършените три проверки и описани в Констативен протокол №***/ *** г., Констативен протокол №***/ *** г. и Констативен протокол, с №***/ *** г., като е описано, че короната е обрасла с храстовидна растителност, въздушният и водният откос са с храстовидна и дървесна растителност и не може да бъде направен подробен оглед, от страната на водния откос короната е ограничена с бетонов парапет с височина около 1 метър, от страна на въздушния откос - с бетонови бордюри, както и че не е възможен подробен оглед поради гъстата храстовидна растителност. В мотивите е описано също, че водният откос е с каменна броня, която видимо няма деформации, но в най-горната си част, в близост до бетоновия парапет, е обрасъл с гъста храстовидна и дървесна растителност, входната шахта на основния изпускател (ОИ) е насипана със скални късове и боклуци и видимо през тръбата на ОИ изтича много малко вода, достъпът до изходната шахта на основния изпускател е много труден, поради обрастването с дървесна и храстовидна растителност и на място е установено, че е насипана със земни маси и скални късове  и на изхода на основния изпускател изтича много малко вода. В мотивите е отбелязано, също така, че по данни на кмета на ***, присъствал на проверката, спирателният кран на основния изпускател е неизправен и не може да бъде контролирано водното ниво чрез основния изпускател. Посочено е, че преливникът е с нарушения по цялата си дължина, нарушена е целостта на бетонните стени, поради изравянето и изкъртването им и има свличане на земни маси и скални късове и е нарушена проводимостта му, като при високи води има опасност от допълнителни нарушения по преливника, което носи риск от аварийни ситуации. 

В заповедта е  посочено, че язовирната стена и съоръженията към нея не са оборудвани с контролно-измервателна система/КИС/ и не се извършва метеорологичен, хидрологичен и технически мониторинг при експлоатацията на язовирната стена и съоръженията към нея, съгласно глава Втора от Наредбата за условията и реда за осъществяване на техническата и безопасна експлоатация на язовирните стени и на съоръженията към тях, както и на контрол на техническото им състояние, както и че няма налична информация за оценка на сигурността на язовирната стена и на съоръженията към нея в експлоатация и възможност своевременно да се идентифицират потенциалните опасности. Посочено е, че при случай на авария и разрушаване на язовирната стена ще бъдат засегнати следните обекти: сгради по поречието на река *** край *** и *** и част от републикански път ***. В мотивите към заповедта изрично е отбелязано, че техническото и експлоатационно състояние на язовир „***” създава реална опасност от авария, която да доведе до неконтролирано изпускане на вода от водохранилището, водещо до увреждане или погиване на човешки живот, имущество и околна среда. В мотивите изрично, също така, е посочено, че описаното състояние на язовира се дължи на виновното бездействие на собственика - община Кърджали, което - видно от направените проверки в периода ноември 2017 г. до май 2019 г., е довело до продължаване експлоатацията на язовира при обективно лошо състояние на язовирната стена и съоръженията към нея и съществуване в тази връзка на реална опасност от преливане на вода над стената през короната при продължителни или проливни валежи и оттам – на непосредствена опасност от увреждане или погиване на човешки живот, имущество и околна среда. Отбелязано е, че при извършените, през периода 2017 – 2019 г., проверки на същия язовир са били дадени множество предписания, от които нито едно не е било изпълнено, поради което на собственика - община Кърджали, са били съставени 7 броя актове за установяване на административно нарушение, описани в заповедта с номерата и датите на съставянето им.

Посочено е, също така, че язовирът се експлоатира при неспазване на изискванията на чл.141, ал.1, т.1, т.2 от Закона за водите и Наредбата за условията и реда за осъществяване на техническата и безопасната експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях, както и на контрол за техническото им състояние, сигурността на язовирната стена и съоръженията към нея и изискванията за опазване на околната среда не са гарантирани съгласно нормативните изисквания, а преките и непосредствени последици от технически неизправното състояние на язовирната стена и съоръженията към нея са свързани с възникване на непосредствена опасност от загуба на човешкия живот и здраве, увреждане или погиване на имущество и на околна среда. В заповедта е указано, че във връзка с изложеното, пълното изпразване на водохранилището следва да бъде изпълнено в 45-дневен срок от съобщаването на собственика и че контрол по изпълнението на заповедта ще упражнява Държавна агенция за метрологичен и технически надзор. Отново е посочено, че собственикът носи пълната отговорност за сигурността на язовирната стена и съоръженията към нея, както и за техническата и безопасна експлоатация на язовир „***” за периодите преди, по време на „временното извеждане от експлоатация” и след него и че той е задължен да уведомява ДАМТН за процеса на „временно извеждане от експлоатация и привеждането на язовирната стена и съоръженията към нея” в състояние, отговарящо на техническите норми, както и че разходите за прилагане на принудителната административна мярка са за сметка на община Кърджали.

При така установената фактическа обстановка АС – Кърджали приема, че жалбата срещу ЗППАМ е неоснователна поради следните съображения:

Оспорената ЗППАМ е издадена от компетентен орган съгласно чл.199б, ал.1 от ЗВ и чл.4, ал.2 от Устройствен правилник на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (Загл. изм. - ДВ, бр. 40 от 2006 г.). ЗППАМ е издадена от заместник-председател на ДАМТН, заместващ председателя на Агенцията, за периода: 10.06.2019 г.-14.06.2019 г., на основание Заповед № А-361/ 07.06.2019 г. Т.е. заповедта е издадена от заместник-председател на ДАМТН, осъществяващ правомощията на титуляра – председател на ДАМТН за определен период съгласно изрична заповед на последното лице. Тъй като язовир „***“, не е от категорията язовири по приложение №1 към чл.13, т.1 от Закона за водите, за които, съгласно чл.199б, ал.7 от Закона за водите, принудителните административни мерки по ал.1 се прилагат с решение на Министерския съвет, законосъобразно ЗППАМ е издадена от заместник-председател на ДАМТН, осъществяващ правомощията на председателя на ДАМТН.

Оспореният индивидуален административен акт е издаден в предписаната от чл.59, ал.2 от АПК писмена форма. Подробно са описани фактическите основания за издаването му.

ЗППАМ е издадена и при правилно приложение на материалноправните разпоредби. АС – Кърджали приема, че са доказани основанията в разпоредбата на чл.199б, ал.2 от ЗВ, която предвижда, че: Прилагането на принудителна административна мярка се извършва в случай на възникване на непосредствена опасност от загуба на човешки живот, увреждане или погиване на имущество и/или на околна среда, когато опасността е резултат от действие или бездействие на собственик, оператор, концесионер или наемател на язовир.

От събраните писмени доказателства е доказано лошо състояние на язовирната стена и съоръженията към нея на язовир „***” и съществуващата в тази връзка опасност от преливане и/или разрушаване на язовирната стена. Това обосновава наличието на непосредствена опасност от увреждане на околната среда, на хора и имущество и налага незабавно предприемане на ПАМ по чл.199б, ал.1 от ЗВ, поради което приложената спрямо собственика ПАМ се явява обоснована и съответна на приложимия материален закон, като съдът счита, че тя е съобразена и с принципа за съразмерност, регламентиран в чл.6 от АПК.

Поради изложените съображения оспорената ЗППАМ е законосъобразна, а жалбата като неоснователна следва да се отхвърли.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал.2, предл.5-то от АПК, Съдът

 

Р Е Ш И:

 

Отхвърля жалбата на община Кърджали, с ЕИК ***, представлявана от кмета на общината, против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №ПАМ-4/ 12.06.2019 г., издадена от председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор.

Решението може да се обжалва с касационна жалба, пред Върховния административен съд, в 14-дневен срок от съобщението за изготвянето му.

 

                                                                                 Съдия: