Р Е Ш Е Н И Е №
В името на народа
гр. Кърджали, 03.11.2020 г.
Административен
съд - Кърджали, в публично съдебно заседание на дванадесети
октомври две хиляди и двадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
МАРИЯ БОЖКОВА
При секретаря
Мариана Кадиева
като
разгледа докладваното от съдия Божкова
административно дело № 248/ 2020 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.199б, ал.8 от Закона за
водите (ЗВ). Образувано е след като с Решение № 10759/ 05.08.2020 г. по адм.д. № 1240/ 2020 г.
на ВАС, III о. е отменено решение
№ 264/ 01.11.2019 г. по адм.д. № 257/ 2019 г. на АС –
Кърджали и делото е върнато за ново разглеждане от друг състав на АС –
Кърджали.
Подадена е
жалба от община Кърджали, чрез пълномощник, срещу Заповед за прилагане на
принудителна административна мярка (ЗППАМ) № ПАМ-4/ 12.06.2019 г., издадена от „за“
председател на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН).
Изложени са съображения за незаконосъоразност на
административния акт, като издаден при допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила и в противоречие с материалноправни разпоредби на закона. В съдебно заседание,
редовно призован, жалбоподателят не се представлява.
Ответникът – председател на Държавна агенция за
метрологичен и технически надзор, редовно призован, не се явява и не се
представлява.
АС – Кърджали приема, че жалбата е допустима, като
подадена в 14-дневния срок по чл.149, ал.1 от АПК, във връзка с чл.199б, ал.8
от ЗВ. От копие от известие за доставяне с № *** на куриерска фирма „М и БМ
Експрес” ООД (л.9 от д. № 257/ 2019 г. на АС – Кърджали) се установява, че
ЗППАМ е получена в община Кърджали на 19.06.2019 г., а жалбата е подадена на 03.07.2019
г.
При проверка основателността на жалбата АС – Кърджали
приема за установена следната фактическа обстановка:
От Акт за публична общинска собственост №***/ *** г.
на община Кърджали, вписан в СВ – Кърджали с Дв.вх.№***/*** год., том **, Акт
**, дело ***/*** г., е видно, че имот – микроязовир с №*** и №***, находящ се в землищата на *** и ***, ***, с площ 33.511 дка, е публична
общинска собственост на община Кърджали. От приложените два броя скици – Скица №***
от *** г., М 1:3000, на имот с №*** в землището на ***, ***, с площ 12.606 дка и Скица №*** от
*** г., М 1:3000, на имот с №*** в землището на ***, ***, с площ 20.905 дка, се установява,
че процесният микроязовир се намира в землищата на
две села – *** и ***, ***, с начин на трайно ползване – водоем.
Съгласно Констативен протокол от *** г. (л.25 от адм.д.
№ 257/ 2019 г. на КАС), съставен от комисия, на основание Заповед №235 от
27.02.2017 г. на кмета на община Кърджали, за извършена проверка на състоянието
на микроязовир с пл.сн.№***, разположен в землището
на ***, ***, не е
почистен мокрия и сухия откос от дървета и храстова растителност, не е почистен
преливника от паднала земна маса, основният изпускател и шахта ОИ са за основен
ремонт и е необходимо да се почисти от дървета речното русло на 500 м. след
основния изпускател. Комисията е констатирала също, че техническото състояние
на язовира е неизправно – частично работоспособно.
От Протокол № 30/ 03.07.2017 г. от оглед на язовирна
стена и съоръженията към нея, съставен от четиричленна комисия, включваща по
един представител на областна администрация – Кърджали, на ГД НЯСС при ДАМТН,
на дирекция „Контрол” към БДИБР – Пловдив и на РД ПБЗН – Кърджали и в
присъствието на представител на община Кърджали, в изпълнение на Заповед
№РД-09-163 от 21.06.2017 г. на областния управител на област Кърджали се
установява, че предназначението на водоема е за напояване, язовирната стена е
тип земнонасипна, няма система за оповестяване, както
и контролно-измерителна система. В този протокол е отразено, също, че
техническото състояние на стената и съоръженията към нея не може да определено,
поради липса на заключение и оценка на техническото състояние и сигурността на
стената и съоръженията към нея, дадени от експертен технически съвет (ЕТС),
назначен от собственика. С протокола са дадени предписания, съответно по т.1. –
документацията от експлоатацията на стената и на съоръженията към нея да се
приведе в съответствие с изискванията на Наредбата за условията и реда за
осъществяване на техническа и безопасна експлоатация на язовирните стени и
съоръженията към тях, както и на контрол на техническото им състояние, със срок
за изпълнение: 18.10.2017 г.; по т.2. - По осъществяване на безопасна
техническа експлоатация: 2.1. Да се изготви и представи анализ на техническото
и експлоатационно състояние и оценка на сигурността на язовирната стена и съоръженията
към нея и да се приеме от ЕТС, със срок за изпълнение: 08.09.2017 г. и по 2.2. Да се премахне храстовидната растителност от короната,
водния и въздушния откос, със срок за изпълнение: 08.09.2017 г., с отговорник
за изпълнение на тези предписания – собственика. В протокола е вписано, че за
изпълнението на дадените предписания, собственикът уведомява писмено областния
управител на област Кърджали и председателя на ДАМТН, в срок до 7 дни от
изтичане на срока за изпълнение на предписанията. Този протокол, утвърден от
областния управител на област Кърджали, е бил изпратен на кмета на община
Кърджали, със съпроводително писмо с Изх.№*** от *** г. на областна
администрация - Кърджали, за сведение и изпълнение.
Към административната преписка се съдържа и Констативен
протокол №*** от *** г., съставен от двама служители от РО НЯСС „Южна България”
към ДАМТН и един служител – старши експерт в отдел „Инвеститорски контрол и
строителство” в община Кърджали, като представител на собственика. В този документ
е отразено, че не са изпълнени предписанията по Протокол №** от *** г. и отново
са дадени предписания по осъществяване на безопасна техническа експлоатация:
2.1. Да се възстанови експлоатационното състояние на преливника; 2.2. Да се възстанови експлоатационното състояние на основния
изпускател и 2.3. Да се поддържа водно ниво 6 м. под кота
преливен ръб, до възстановяване на експлоатационното състояние на преливника и
основния изпускател, със срок за изпълнение на предписанията: 25.06.2018 г. В
този констативен протокол изрично е вписано, че на основание чл.190а, ал.1, т.3
от Закона за водите, за изпълнението на всички предписания е отговорен
собственикът на язовирната стена и съоръженията към нея, т.е. община Кърджали и
че за изпълнението на дадените задължителни предписания, собственикът уведомява
писмено председателя на ДАМТН чрез регионален отдел „Надзор на язовирните стени
и съоръженията към тях”, в срок до 7 дни след изтичане срока за изпълнение на
предписанията. Със съпроводително писмо с Изх.№*** от *** г. на РО НЯСС – Южна
централна България, този протокол е изпратен на кмета на община Кърджали,
получен в деловодството на общината и регистриран с Вх.№*** на *** година.
С Констативен протокол №***/ *** г. от извършена последваща проверка и контрол на язовирна стена и
съоръженията към нея и документацията за експлоатацията на язовир „***” е установено
неизпълнение на предписанията на ГД НЯСС, дадени с предходния Констативен протокол
№*** от *** г. Със съпроводително писмо с Изх.№*** от *** г. на РО НЯСС – Южна
централна България КП №***/ *** г. е изпратен на кмета на община Кърджали,
получен в деловодството на общината и регистриран с Вх.№*** на *** година.
В Констативен протокол, с №***/ *** г. от извършена последваща проверка и контрол на язовирна стена и
съоръженията към нея и документацията за експлоатацията на язовир „***”, с номер
на имота *** в землище на *** и *** в землище на ***, са описани много подробно
констатациите за състоянието на язовира, направени след извършен оглед и
обхождане на язовирната стена и след преглед на представената документация от
експлоатацията. Със съпроводително писмо с Изх.№*** от *** г. на РО НЯСС – Южна
централна България, КП е изпратен на кмета на община Кърджали, получен в
деловодството на общината и регистриран с Вх.№*** на *** година.
Въз основа на констатациите от последната, извършена
на 22.05.2019 г., проверка, относно състоянието на язовир „***” и язовирната
стена и съоръженията към нея, от началника на РО НЯСС – Южна България, е
изготвен доклад, до и.д. заместник главен директор на ГД НЯСС, с Вх.№***/*** г.
на ГД НЯСС, също представен по преписката и приет като доказателство по делото,
в който са възпроизведени всички констатации от извършената проверка и е
направено предложение, да бъде издадена заповед за временно извеждане от
експлоатация на язовирната стена и съоръженията към нея, съгласно чл.199б от
Закона за водите, до привеждането им в състояние, отговарящо на техническите
норми.
В резултат на всички проверки за състоянието на
микроязовира е издадена оспорената ЗППАМ на председателя на ДАМТН, с която, на
основание чл.199б от Закона за водите, е наредено, водохранилището на язовир „***”,
намиращ се в землището на ***, ***, собственост на община Кърджали, с ЕИК ***,
представлявана от кмета, да бъде изпразнено напълно от община Кърджали, в
качеството й на собственик и по този начин временно да се изведат от
експлоатация язовирната стена и съоръженията към нея до привеждането им в
изправно състояние, отговарящо на техническите норми. Заповедта е подробно
мотивирана, като в същата е описано, че язовир „***” се намира в землището на ***,
***, с номер на имота: *** и ***, съгласно Акт за публична общинска собственост
№*** от *** година. Описани с атехническите параметри
на язовир „ ***“: класификация на
стената по чл.8, ал.3 от Наредбата за условията и реда за осъществяване на
техническата и безопасна експлоатация на язовирните стени и на съоръженията към
тях, както и на контрол на техническото им състояние – голяма, тип земнонасипна, с височина 23 метра, с площ на имота – 33.51
дка. В мотивите към заповедта са възпроизведени подробно всички констатации
относно състоянието на язовир „***” и язовирната стена и съоръженията към нея,
установени при извършените три проверки и описани в Констативен протокол №***/ ***
г., Констативен протокол №***/ *** г. и Констативен протокол, с №***/ *** г.,
като е описано, че короната е обрасла с храстовидна растителност, въздушният и
водният откос са с храстовидна и дървесна растителност и не може да бъде
направен подробен оглед, от страната на водния откос короната е ограничена с
бетонов парапет с височина около 1 метър, от страна на въздушния откос - с
бетонови бордюри, както и че не е възможен подробен оглед поради гъстата
храстовидна растителност. В мотивите е описано също, че водният откос е с
каменна броня, която видимо няма деформации, но в най-горната си част, в близост
до бетоновия парапет, е обрасъл с гъста храстовидна и дървесна растителност,
входната шахта на основния изпускател (ОИ) е насипана със скални късове и
боклуци и видимо през тръбата на ОИ изтича много малко вода, достъпът до
изходната шахта на основния изпускател е много труден, поради обрастването с
дървесна и храстовидна растителност и на място е установено, че е насипана със
земни маси и скални късове и на изхода
на основния изпускател изтича много малко вода. В мотивите е отбелязано, също
така, че по данни на кмета на ***, присъствал на проверката, спирателният кран
на основния изпускател е неизправен и не може да бъде контролирано водното ниво
чрез основния изпускател. Посочено е, че преливникът е с нарушения по цялата си
дължина, нарушена е целостта на бетонните стени, поради изравянето и
изкъртването им и има свличане на земни маси и скални късове и е нарушена проводимостта му, като при високи води има опасност от
допълнителни нарушения по преливника, което носи риск от аварийни ситуации.
В заповедта е
посочено, че язовирната стена и съоръженията към нея не са оборудвани с
контролно-измервателна система/КИС/ и не се извършва метеорологичен, хидрологичен и технически мониторинг при експлоатацията на
язовирната стена и съоръженията към нея, съгласно глава Втора от Наредбата за
условията и реда за осъществяване на техническата и безопасна експлоатация на
язовирните стени и на съоръженията към тях, както и на контрол на техническото
им състояние, както и че няма налична информация за оценка на сигурността на
язовирната стена и на съоръженията към нея в експлоатация и възможност
своевременно да се идентифицират потенциалните опасности. Посочено е, че при
случай на авария и разрушаване на язовирната стена ще бъдат засегнати следните
обекти: сгради по поречието на река *** край *** и *** и част от републикански
път ***. В мотивите към заповедта изрично е отбелязано, че техническото и
експлоатационно състояние на язовир „***” създава реална опасност от авария,
която да доведе до неконтролирано изпускане на вода от водохранилището, водещо
до увреждане или погиване на човешки живот, имущество и околна среда. В
мотивите изрично, също така, е посочено, че описаното състояние на язовира се
дължи на виновното бездействие на собственика - община Кърджали, което - видно
от направените проверки в периода ноември 2017 г. до май 2019 г., е довело до
продължаване експлоатацията на язовира при обективно лошо състояние на
язовирната стена и съоръженията към нея и съществуване в тази връзка на реална
опасност от преливане на вода над стената през короната при продължителни или
проливни валежи и оттам – на непосредствена опасност от увреждане или погиване
на човешки живот, имущество и околна среда. Отбелязано е, че при извършените,
през периода 2017 – 2019 г., проверки на същия язовир са били дадени множество
предписания, от които нито едно не е било изпълнено, поради което на
собственика - община Кърджали, са били съставени 7 броя актове за установяване
на административно нарушение, описани в заповедта с номерата и датите на
съставянето им.
Посочено е, също така, че язовирът се експлоатира при
неспазване на изискванията на чл.141, ал.1, т.1, т.2 от Закона за водите и
Наредбата за условията и реда за осъществяване на техническата и безопасната
експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях, както и на контрол за
техническото им състояние, сигурността на язовирната стена и съоръженията към нея
и изискванията за опазване на околната среда не са гарантирани съгласно
нормативните изисквания, а преките и непосредствени последици от технически
неизправното състояние на язовирната стена и съоръженията към нея са свързани с
възникване на непосредствена опасност от загуба на човешкия живот и здраве,
увреждане или погиване на имущество и на околна среда. В заповедта е указано,
че във връзка с изложеното, пълното изпразване на водохранилището следва да
бъде изпълнено в 45-дневен срок от съобщаването на собственика и че контрол по
изпълнението на заповедта ще упражнява Държавна агенция за метрологичен и
технически надзор. Отново е посочено, че собственикът носи пълната отговорност
за сигурността на язовирната стена и съоръженията към нея, както и за техническата
и безопасна експлоатация на язовир „***” за периодите преди, по време на
„временното извеждане от експлоатация” и след него и че той е задължен да
уведомява ДАМТН за процеса на „временно извеждане от експлоатация и
привеждането на язовирната стена и съоръженията към нея” в състояние,
отговарящо на техническите норми, както и че разходите за прилагане на
принудителната административна мярка са за сметка на община Кърджали.
При така установената фактическа обстановка АС –
Кърджали приема, че жалбата срещу ЗППАМ е неоснователна поради следните
съображения:
Оспорената ЗППАМ е издадена от компетентен орган
съгласно чл.199б, ал.1 от ЗВ и чл.4, ал.2 от Устройствен
правилник на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (Загл. изм.
- ДВ, бр. 40 от 2006 г.). ЗППАМ е издадена от заместник-председател на ДАМТН,
заместващ председателя на Агенцията, за периода: 10.06.2019 г.-14.06.2019 г.,
на основание Заповед № А-361/ 07.06.2019 г. Т.е. заповедта е издадена от
заместник-председател на ДАМТН, осъществяващ правомощията на титуляра – председател на ДАМТН за определен период
съгласно изрична заповед на последното лице. Тъй като язовир „***“, не е от
категорията язовири по приложение №1 към чл.13, т.1 от Закона за водите, за
които, съгласно чл.199б, ал.7 от Закона за водите, принудителните
административни мерки по ал.1 се прилагат с решение на Министерския съвет,
законосъобразно ЗППАМ е издадена от заместник-председател на ДАМТН,
осъществяващ правомощията на председателя на ДАМТН.
Оспореният индивидуален административен акт е издаден
в предписаната от чл.59, ал.2 от АПК писмена форма. Подробно са описани фактическите
основания за издаването му.
ЗППАМ е издадена и при правилно приложение на материалноправните разпоредби. АС – Кърджали приема, че са
доказани основанията в разпоредбата на чл.199б, ал.2 от ЗВ, която предвижда,
че: Прилагането на принудителна административна мярка се извършва в случай на
възникване на непосредствена опасност от загуба на човешки живот, увреждане или
погиване на имущество и/или на околна среда, когато опасността е резултат от
действие или бездействие на собственик, оператор, концесионер или наемател на
язовир.
От събраните писмени доказателства е доказано лошо
състояние на язовирната стена и съоръженията към нея на язовир „***” и
съществуващата в тази връзка опасност от преливане и/или разрушаване на
язовирната стена. Това обосновава наличието на непосредствена опасност от
увреждане на околната среда, на хора и имущество и налага незабавно
предприемане на ПАМ по чл.199б, ал.1 от ЗВ, поради което приложената спрямо
собственика ПАМ се явява обоснована и съответна на приложимия материален закон,
като съдът счита, че тя е съобразена и с принципа за съразмерност,
регламентиран в чл.6 от АПК.
Поради изложените съображения оспорената ЗППАМ е
законосъобразна, а жалбата като неоснователна следва да се отхвърли.
Водим от горното и на основание чл. 172, ал.2, предл.5-то от АПК, Съдът
Р Е Ш И:
Отхвърля жалбата на община Кърджали, с ЕИК ***,
представлявана от кмета на общината, против Заповед за прилагане на
принудителна административна мярка №ПАМ-4/ 12.06.2019 г., издадена от
председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор.
Решението може да се обжалва с касационна жалба, пред
Върховния административен съд, в 14-дневен срок от съобщението за изготвянето
му.
Съдия: