ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 3010
Плевен, 03.10.2025 г.
Административният съд - Плевен - III касационен състав, в закрито заседание в състав:
| Председател: | КАТЯ АРАБАДЖИЕВА |
| Членове: | СНЕЖИНА ИВАНОВА ВИОЛЕТА НИКОЛОВА |
като разгледа докладваното от съдията Катя Арабаджиева канд № 703/2025 г. на Административен съд - Плевен, за да се произнесе, взе предвид следното:
Касационно административното дело е образувано по жалба на П. на Сметна палата на РБ чрез гл. юрк Б. срещу решение №290/5.06.2025 година по анд № 2270/2024 г. на РС Плевен., с което е отменено НП ЗОП-78#4/5.11.2024 година, с което е наложено наказание на основание чл. 253, ал. 1 от ЗОП –глоба в размер на 5000 лева, съставляващи 2 на сто от стойността на сключени договор за обществена поръчка с включен ДДС.
Съдът намира, че са налице предпоставките за спиране на производството, тъй като с определение № 882/30.06.2025г. по адм. дело № 152/2025 г. по описа на AC-Габрово, състав на съда е отправил преюдициално запитване в Съда на Европейския съюз, с предмет, който е от значение за изхода на делото.
Преюдициалните въпроси, формулирани в определението на Административен съд – Габрово, са да, вторият от които е :
„Следва ли постановеното от съда на ЕС решение от 21.11.2024г. по дело С-61/23г. да се тълкува и прилага към всички санкционни норми, предвидени в административното законодателство на Република България, като се има предвид, че т.53 от него съдът посочва: При тези условия налагането на глоба или на имуществена санкция с фиксиран размер за всяко нарушение на някои предвидени в закона задължения, без да предвижда различен размер на глоба или имуществена санкция в зависимост от тежестта на нарушението, като предвижда разглежданата в главното производство система от наказания, изглежда непропорционално с оглед целите, посочени в правната уредба на Съюза?“ Предвид изложеното възниква въпросът дали разпоредби от националното законодателство, които предвиждат такъв фиксиран размер от санкциите, каквато е нормата на чл.93в, ал.5 от Закона за автомобилните превози, следва да се преценяват за съвместимост с принципа на пропорционалност, заложен в правото на ЕС и в светлината на така цитираното решение на съда?“.
От направена служебна справка на страницата на СЕС е видно, че е образувано Дело С-437/25 по направеното преюдициално запитване от Административен съд -Габрово, като производството е висящо.
В настоящото производство следва да бъде извършена преценка за законосъобразност и пропорционалност на определената санкция за административното нарушение, за което е издадено обжалваното наказателно постановление. Тази санкция е в абсолютно определен размер, поради което т.2 от отправеното преюдициално запитване по дело С -437/25г. по описа на СЕС се явява от значение за изхода на настоящето производство, предвид фиксирания размер на наказанието, предвидено в националното законодателство за съответното административно нарушение. Предвид необходимостта от съобразяване на задължителното тълкуване на съюзното законодателство, производството по настоящото дело следва да бъде спряно до решаване на дело С-437/25 на СЕС .
С оглед на горното на основание чл.154а, ал.1 т.8 от АПК, Административен съд - Плевен, трети касационен състав,
ОПРЕДЕЛИ:
Спира на производството по канд № 703 по описа на Административен съд – Плевен [рег. номер] произнасяне на СЕС по дело С-437/25г.
Да се извършва ежемесечна проверка от деловодството на АдмС - Плевен относно движението и приключването на дело С-437/2025г. на СЕС, като след постановяване на съдебен акт по същото, настоящото съдебно производство да се докладва на съдията - докладчик за възобновяване.
Определението да се съобщи на страните.
Определението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му.
| Председател: | |
| Членове: |