Решение по дело №4/2020 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 20 февруари 2020 г. (в сила от 20 февруари 2020 г.)
Съдия: Ирена Илкова Янкова
Дело: 20207240700004
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 януари 2020 г.

Съдържание на акта

 

   Р Е Ш Е Н И Е  90

 

      гр.Стара Загора 20.02.2020 год.

 

   В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

Старозагорският административен съд, III състав  в публично съдебно   заседание  на  осемнадесети февруари през  две хиляди и двадесета година в състав:

 

           СЪДИЯ: ИРЕНА ЯНКОВА

                                                                            

  

при секретаря    Минка Петкова

и в присъствието на  прокурора                                                                            като разгледа докладваното от  съдия ИРЕНА ЯНКОВА  

адм. дело     4 по описа  за 2020год., за да се произнесе, съобрази следното:

 

 

Производството е с правно основание чл.145 и сл. от Административно- процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.211 от Закона за Министерството на вътрешните работи /ЗМВР/.

 

Образувано е по жалба от Д.Д.Д., със съдебен адрес *** против Заповед № 327з-249/ 06.12.2019г., издадена от Началник Районно управление Раднево към   ОД на МВР Стара Загора за налагане на дисциплинарно наказание „мъмрене“за срок от един месец. В жалбата са направени оплаквания за незаконосъобразност на оспорената заповед  по съображения за неправилно приложение на материалния закон и за съществено нарушение на процесуалните правила. Според жалбоподателя не е извършил нарушението и дори да го е извършил то било изключително маловажно и наказващият орган следвало да приложи разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН. Дисциплинарно наказващият орган не бил спазил разпоредбата на чл.195,ал.1 от ЗМВР  да наложи наказанието в двумесечния срок от откриване на нарушителя. По тези съображения е направено искане за отмяна на оспорената заповед.

 

Ответникът  - Началника на РУ Раднево към ОД на МВР Стара Загора, чрез процесуалния си представител юрисконсулт А. оспорва жалбата като неоснователна. Намира оспорената заповед за законосъобразна и моли да бъде потвърдена.

 

Съдът, като обсъди направените в жалбата оплаквания и извърши проверка на законосъобразността на обжалвания административен акт, съгласно разпоредбата на чл.146 от АПК, намира за установено  следното:

 

В ОД на МВР гр. Стара Загора е получено писмо рег. № 39810/04.09.2019 година на Главна дирекция „ Полиция” , чрез което директорите  на ОД на МВР са уведомени че служителите във ведомствата им са налагали глоби по чл. 181,т.1,т.3и т.7 от ЗДвП в по-нисък размер от законово регламентирания и е разпоредено извършване на проверка за периода след 20.05.2018 г. за наличието на издадени фишове и наказателни постановления със санкционните разпоредба чл. 181,т.6 от ЗДвП и чл. 183,т.7от ЗДвП и дали са наложени глоби в по-малък размер от 50 лева за санкцията по чл. 181,т.1,.3 и т.7 от ЗДвП. Във връзка с това писмо директорът на ОД на МВР гр. Стара Загора е разпоредил на началниците на РУ и на отдел ОП  да се преустанови неправомерното издаване на глоби с фишове и НП и служителите да се запознаят със законодателните промени по чл. 181 от ЗДвП. За извършената проверка по писмото от 04.09.2019 година е изготвена справка рег. № 1228р-10444 от 30.09.2019 година за допуснати нарушения от служители на ОД на МВР в това число е установено, че по санкционната разпоредба на чл. 183,ал.3 т.7 Д. Д. е издал 5 броя фиша с наложена глоба в по-малък размер от законово регламентирания, а по санкционната разпоредба на чл. 181,т.6 от ЗДвП същият служител е издал един фиш. Във връзка с тази справка с резолюция от 08.10.2019 година директорът на ОД на МВР гр. Стара Загора е разпоредил копие от нея да се изпрати на началниците на РУ в региона. Извършена е проверка в РУ Раднево, завършила със справка УРИ 327р-8794/ 26.11.2019 година в която е установено, че жалбоподателят е съставил пет броя фиша с наложена глоба по чл. 181,т.3 и т.7 от ЗДвП в размер по-малък от фиксирания в закона 50 лева. Д. е запознат със справката на 26.11.2019 година. В писмените си  обяснения, дадени до началника на РУ Раднево той декларира, че  е запознат със справката и не е поискал събиране на допълнителни доказателства

 С оспорената заповед 327з-249/ 06.12.2019г началникът на РУ Раднево при  ОД на МВР гр. Стара Загора е наложил на младши инспектор –младши автоконтрольор в група ОП към РУ Раднево към ОД на МВР –Стара Загора Д.Д.Д. дисциплинарно наказание “Мъмрене” за срок от 1 месец, считано от датата на връчване на заповедта.

 

От фактическа страна се е мотивирал с обстоятелството, че  след запознаване със справка УРИ 1228р-10444/30.09.2019 година, изготвена във връзка с констатирани пропуски по правилното приложение на ЗДвП е установено, че Д.Д. за периода от 14.01.2019 г. до 11.05.2019 година  е допуснал налагане на глоби, които са по-малки от предвидените в ЗДвП с фишове от 14.01.2019 г., от 19.03.2019 г., от 03.05.2019 г., от 07.05.2019 година и от 11.05.2019 година.  

При тази фактическа обстановка дисциплинарнонаказващият орган приел, че жалбоподателят не се е съобразил с настъпилите промени в ЗДвП и на посочените дати е нарушил служебната дисциплина по смисъла на чл. 199, ал.1, т.5 от ЗМВР и е  допуснал е пропуски в изучаване  прилагане на разпоредбите , регламентиращи служебната дейност Приел е, че отклонението  е незначително и е наложил на Д. дисциплинарно наказание „мъмрене“ за срок от един месец .

 

От така установената фактическа обстановка съдът направи следните правни изводи:

 

Жалбата е допустима като подадена в законоустановения срок от лице с правен интерес, за което административният акт е неблагоприятен.

 

Разгледана по същество, се явява неоснователна.

 

Оспорената Заповед № 327з-249/ 06.12.2019г. на Началник Районно управление Раднево към   ОД на МВР Стара Загора  е издадена от компетентен съгласно чл. 204, т. 4 от ЗМВР орган – началник на районно управление, заемащ ръководна длъжност по т. ІХ. 1. 13 по Приложение № 1 към Заповед № 8121з-140 от 24.01.2017 г. относно утвърждаване на Класификатор на длъжностите в МВР за служители по чл. 142, ал. 1, т. 1 и 3 и ал. 3 ЗМВР. Обжалваният акт отговаря на изискванията за писмена форма и съдържа фактическите и правните основания за издаването си в достатъчно подробен вид, позволяващ съдебен контрол

 

Оспорената заповед е издадена в законоустановения срок по чл. 195, ал. 1 от ЗМВР до 2 месеца от откриването на дисциплинарното нарушение и не по-късно от една година от извършването му. Съгласно разпоредбата на чл. 196, ал. 2 от ЗМВР, дисциплинарното нарушение е установено, когато материалите от дисциплинарното производство постъпят при компетентния дисциплинарно наказващ орган. Видно от приложената преписка, справка № 1228р-19444/30.09.2018 г., ответникът по делото е уведомен за установеното дисциплинарно нарушение на 08.10.2019 г. От този момент започва да тече и двумесечния срок и изтича на 08.12.2018 г., като заповедта е издадена на 06.12.2019 г. Следователно заповедта е издадена в предвидените от закона срокове.

Не са допуснати нарушения на правото на защита в хода на дисциплинарното производство, образувано по реда на чл. 208 от ЗМВР - При наличие на данни за извършено дисциплинарно нарушение по чл. 198 – 202 или по чл. 203, ал. 1, т. 1 дисциплинарното производство може да започне и без издаване на заповед. В този случай дисциплинарното производство започва с първото действие за установяване на нарушението, а настоящото е протекло и с извършване на проверка в хипотезата на чл. 205, ал. 2 от ЗМВР. В процедурата по реализиране на дисциплинарната отговорност на държавните служители за нарушения по чл. 198-202 или по чл. 203, ал. 1, т. 1 от ЗМВР, не се назначава дисциплинарно –разследващ орган, а извършването на проверка за верността на данните, послужили като основание за образуването й е само възможност, не и задължителен етап. Постъпилите данни за извършено нарушение се оценяват от ДНО и ако той прецени, че има нужда да бъдат проверени, разпорежда проверка по аргумент от чл. 205 и чл. 206 от ЗМВР. Защитата на привлеченото към отговорност лице се гарантира от задължителното процесуално действие по запознаването му със съдържанието на справката за резултатите от проверката и приемането на писмените му обяснения, които са задължителни условия за законосъобразност на акта за налагане на дисциплинарно наказание. При наведени възражения по верността на фактите, дисциплинарно наказващия орган е дължи да събере посочените доказателства от служителя за съществуване на други обстоятелства от обективната истина. В настоящия случай жалбоподателя не е възразил, не е оспорил констатациите по справките.

При преценка на материалната законосъобразност на оспорената заповед съдът намира, че е постановена в съответствие със материалния закон,

         Обжалваната заповед е съобразена и с приложимите материалноправни разпоредби. В чл. 199, ал. 1, т. 5 ЗМВР е предвидено, че дисциплинарно наказание се налага на държавен служител от системата на МВР за пропуски в изучаването и прилагането на разпоредбите, регламентиращи служебната дейност. г. за длъжността младши автоконтрольор ІІ – І степен в сектор/група "Охранителна полиция" /група "Пътен контрол" на сектор "Охранителна полиция"/ участък към Районно управление при ОД на МВР изрично е предвидено изискване към служителя да познава Закона за движение по пътищата и издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове /л. 40 - 42 от делото/. Същевременно в последната и актуална към момента на съставяне на петте фиша редакция на чл. 181,т. 1,т. 3 4и т.7 от ЗДвП /тази от ДВ бр. 97/2017 г./, изрично е регламентирано, че   за тези нарушения следва да се налага глоба в размер на 50 лева. С процесните пет фиша са наложени глоби съответно на 14.01.2019 г. – 20 лева,, на 19.03.2019 г.-10 лв., на 03.05.2019 г. 20 лв., на 07.05.2019 година – 10 лв. и на 11.05.2019 година – 10 лв. Съотнасянето на горните разпоредби една спрямо друга обуславя извод, че като е издал на водачите процесните фишове за нарушения на  чл. 181,т. 1,т. 3 4и т.7 от ЗДвП , което преценено от гледна точка на служебните му задължения по типова длъжностна характеристика, води до краен извод за наличието на уредената в чл. 199, ал. 1, т. 5 ЗМВР хипотеза за налагане на дисциплинарното наказание . Наложеното със заповедта наказание е прието  за маловажно, поради което вместо  писмено предупреждение е наложено мъмрене за срок от един месец ориентирано към минимално предвидения с чл. 198, ал. 3 ЗМВР срок като се има предвид, че според разпоредбата той може да бъде от един до три месеца.

 

По тези съображения съдът намира, че оспорения административен акт - Заповед № 327з-249/06.12.2019г, издадена от Началник Районно управление Раднево към   ОД на МВР Стара Загора е  правилна и законосъобразна, постановена при правилно приложение на материалния закон и при липса на допуснати нарушение на процесуалните правила при реализирането на дисциплинарната отговорност, поради което същата следва да бъде потвърдена.

 

Водим от гореизложеното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, съдът 

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалба от Д.Д.Д., със съдебен адрес *** против Заповед № 327з-249/ 06.12.2019г, издадена от Началник Районно управление Раднево към   ОД на МВР Стара Загора за налагане на дисциплинарно наказание „мъмрене“ за срок от един месец.          

 

Решението е окончателно и на основание чл. 211 от ЗМВР не подлежи на касационно обжалване.

 

 

                              

                                                  СЪДИЯ: