Решение по дело №179/2023 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 209
Дата: 10 ноември 2023 г.
Съдия: Десислава Благоева Табакова
Дело: 20237110700179
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 юни 2023 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 209        

гр. Кюстендил, 10.11.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - КЮСТЕНДИЛ, в открито съдебно заседание на дванадесети октомври две хиляди двадесет и трета година, в следния състав:

 

                                                                           СЪДИЯ: ДЕСИСЛАВА ТАБАКОВА

                                                          

с участието на секретар: Антоанета Масларска, като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 179/2023 г. по описа на съда, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във вр. с чл. 73, ал. 4 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ – загл. изм. ДВ, бр. 51 от 2022 г., в сила от 01.07.2022 г.).

Образувано е по жалба на община Дупница, срещу решение № РД-02-14-561/15.05.2023 г. на ръководителя на Управляващия орган по Програма за Трансгранично сътрудничество Интеррег ИПП България – Северна Македония 2014 – 2020, с което е наложена финансова корекция в размер на 100 % от допустимите разходи, финансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове по договор за услуги № РД-09-535/29.11.2019 г., сключен с изпълнител „Модерни стратегии и знания“ ООД, с предмет „Популяризиране на наследството от стария градски начин на живот чрез модерни технологии (Създаване на „Виртуален музей“) на стойност 19 986,00 евро с ДДС, в изпълнение на проект СВ006.2.21.144: „Обща история и култура – мост през границите“.

В жалбата се излагат доводи за неправилност на оспореното решение, като постановено в нарушение на материалния и процесуалния закон и в несъответствие с целта на закона. Твърди се, че същото е немотивирано, тъй като изложените в него фактически основания изобщо не съответстват на изводите, направени от органа. По тези съображения моли за отмяна на решението и за присъждане на направените по делото разноски.

Ответната страна - ръководителят на УО на Програмата Интеррег – ИПП България - Северна Македония 2014 – 2020 не изразява становище по жалбата.

Административен съд – Кюстендил, след като извърши проверка на събраните по делото доказателства, приема за установено следното:

На 12.07.2019 г. между Управляващия орган по Програмата за Трансгранично сътрудничество Интеррег ИПП България - Северна Македония 2014-2020 г. и община Куманово, като водещ партньор е сключен Договор за субсидия по Инструмента за предприсъединителна помощ ІІ № РД-02-29-168/12.07.2019 г., за изпълнението на проект „Обща история и култура – Мост отвъд границите“.

Съгласно формуляра за кандидатстване, представляващ Приложение I към договора за субсидия, по дейност 7, за която отговаря партньор по проект 2 (община Дупница) с изпълнението на проекта се цели развитието на модерен комуникационен канал чрез създаване на виртуален музей на наследството на стария градски начин на живот в трансграничния регион. Посочено е, че той ще осигури популяризиране на градското наследство и излагане на огромното разнообразие от информация за градски живот в региона преди век. Предвидено е да бъде интерактивен и да позволи на местните хора да качват и представят свои сведения за градския живот в Куманово и Дупница през миналия век. За постигането на посочената цел е предвидено да бъде създадена платформа, в която посетителите и туристите ще могат да намерят информация за наследството на стария градски бит в трансграничния регион, особено в Дупница и Куманово. Освен самото представяне на наследството на стария градски начин на живот в региона на ТГС, е предвидено да бъде създадено и да се въведе в платформата подробна информация за него – как е намерено, каква е историята зад него и др. Посочено е, че информацията ще бъде представена на 3 езика – български, македонски и английски, като системата ще бъде базирана на технологии с отворен код и ще има Административна и Потребителска част. Предвидено е също, администраторите или опитните потребители да могат да редактират и създават/въвеждат актуална информация в системата.

В изпълнение на целите на проекта, с изх. № 26-00-2699 от 29.10.2019 г., община Дупница е изпратила покана за тръжна процедура референтен номер СВ006.2.21.144 – BL4.9.2 - VM, адресирана до „Модерни стратегии и знания“ ООД за участие в Опростена тръжна процедура с изпращане на покана до един участник  (Single tender) по реда на Практическото ръководство за обществени поръчки и безвъзмездни помощи за външни дейности на Европейския съюз (PRAG, Ръководството). В резултат на проведената процедура от община Дупница, в качеството й на възложител е сключен договор за услуги № РД-09-535/29.11.2019 г. с „Модерни стратегии и знания“ ООД – изпълнител, с предмет: „Популяризиране на наследството на стария градски начин на живот чрез съвременни технологии (Създаване на „Виртуален музей“)“ по проект СВ006.2.21.144 – BL4.9.2 – VM „Обща история и култура – Мост отвъд границите“. Съгласно чл. 1 от договора предмет на договора са услугите, посочени в офертата на изпълнителя – „Част – Б: Формат на офертата, която трябва да бъде предоставена от оферента“, като в чл. 2 е посочено, че общата стойност на услугите е 19 986 евро с ДДС. Мястото на изпълнение на проекта е в гр. Дупница.

При извършена проверка на изпълнението на договора, са установени отклонения, въз основа на които е направен извод, че резултатът от изпълнението му в своята цялост не отговоря на описанието във Формуляра за кандидатстване по Програмата, както и на изискванията на техническите спецификации. Посочено е, че е това представлява неизпълнение на договора, като провалът в изпълнението е значителен, тъй като се отнася до цялата структура и съдържание на визуалния музей (и четирите раздела на визуалния музей са неблагоприятно засегнати). Прието е, че бенефициерът не е спазил принципите за добро финансово управление и по този начин резултатът от дейност 7 по договор за субсидия СВ006.2.21.144 в рамките на реалното му изпълнение и в своята цялост не съответства на изискваното, както е описано във Формуляра за кандидатстване, като част от договора за субсидия. В хода на извършената проверка от страна на РУО по програмата е констатирано нарушение на принципите за добро финансово управление в съответствие с изискванията на чл. 33 от Регламент (ЕС) 2018/1046 и по-конкретно на принципите на икономичност, ефикасност  и ефективност при разходване на тези средства, като според РУО е допуснато приемане за изпълнен договора, без да установи, че не са постигнати заложените цели и че е налице разходването на средства за услуги, които са извършени в противоречие със заложените изисквания на самия възложител. Нарушението е квалифицирано като нередност по чл. 70, ал. 1, т. 3 от ЗУСЕФСУ, за която е определена финансова корекция на основание т. 2 от Приложение № 2 към чл. 2, ал. 3 от Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕСИФ (Наредбата за посочване на нередности) в размер на 100 % от стойността на допустимите разходи.

С писмо изх. № 99-00-2-11-(9)/23.01.2023 г. община Дупница е уведомена за регистриран в УО сигнал за съмнение за нередност по проект с рег. № СВ006.2.21.144 във връзка с постъпил окончателен одитен доклад с № 99-00-2-11-(9)/23.01.2023 г. в Министерство на регионалното развитие и благоустройството по т. 2 от Приложение № 2 към чл. 2, ал. 3 от Наредба за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове във вр. с чл. 70, ал. 1, т. 3 и чл. 72, ал. 5 от ЗУСЕФСУ. Същото е получено от бенефициера на 02.05.2023 г., с което на последния е дадена възможност да представи възражения в двуседмичен срок. Жалбоподателят се е възползвал от предоставената възможност и е депозирало възражение с изх. № 04-00-115(1)/02.05.2023 г., в които се съдържат доводи за липса на твърдените нарушения при подробно изложени мотиви.

На 15.15.2023 г. ръководителят на УО на Програма Интеррег – ИПП България-Северна Македония 2014-2020 е издал оспореното решение № РД-02-14-561/15.05.2023 г., с което е определена финансова корекция в размер на 100 % от финансовата подкрепа от ЕСИФ, предоставена по договор за услуги № РД 09-535/29.11.2019 г. с „Модерни стратегии и знания“ ООД, на стойност 19 986 евро, за нарушение на по чл. 70, ал. 1, т. 3 ЗУСЕФСУ, квалифицирано по т. 2 от Приложение № 2 към чл. 2, ал. 3 от Наредбата.

В решението е изложено, че е налице нарушение на чл. 4, § 8 от Регламент № 1303/2013 във вр. с чл. 33, § 1 от Регламент № 2018/1046, представляващи нарушение на принципа на добро финансово управление.

Органът е изложил, че резултатът от изпълнението на договор № РД-09-353/29.11.2019 г. в своята цялост не отговаря на описанието във Формуляра за кандидатстване по Програмата, както и на изискванията на техническите спецификации. Посочено е, че непостигането на заложените цели и разходването на средства за услуги, които са извършени в противоречие със заложените изисквания на самия възложител, но все пак е платена сумата на договора, води до извода, че бенефициерът не е разходвал средствата предвидени за поръчката икономично, ефикасно и в съответствие с принципите на добро финансово управление. В резултат на проведената от бенефициера процедура с изпращане на покана до един участник е поканен за изпълнител дружеството "Модерни стратегии и знания" ООД, което е подало оферта. Установено е, че резултатът от изпълнението на договор № РД -09-353/29.11.2019 г. не отговаря на характеристиките, ефективността и полезността на виртуалния музей. В резултат на това според органа е налице неизпълнение на договора и не е постигната целта на поръчката. Посочено е, че от възложителя са направени разходи, които от една страна не са в изпълнение на заложения бюджет, а от друга не водят до желания резултат – изпълнение на договора за услуги спрямо заложените в него параметри. Направен е извод, че бенефициерът е допуснал нарушение на принципа на добро финансово управление и по-конкретно на принципите на икономичност, ефикасност и ефективност.

 Административен съд - Кюстендил, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания и като извърши проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал. 1 във връзка с чл. 146 от АПК, намира за установено следното:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в законоустановения 14-дневен срок и от надлежна страна. Разгледана по същество е неоснователна.

Оспореното решение е издадено от компетентен орган. Съгласно § 5, т. 4 от ДР на ЗУСЕФСУ доколкото друго не е предвидено в приложимото за тях европейско законодателство и в сключените между държавите договори, ратифицирани, обнародвани и влезли в сила за Република България, този закон се прилага и за финансовата подкрепа по програмите за европейско териториално сътрудничество, като органите за управление и националните органи осъществяват правомощия по администрирането на нередности и извършването на финансови корекции по реда на глава пета, раздел III, и при извършване на финансови корекции прилагат категориите нередности и минималните и максималните стойности на процентните показатели, определени в ЗУСЕФСУ и с акта по чл. 70, ал. 2. По силата на чл. 70, ал. 1 от ЗУСЕФСУ финансова подкрепа със средства от ЕФСУ (до 01.07.2022 г. – ЕСИФ) може да бъде отменена изцяло или частично чрез извършване на финансова корекция. Административната мярка се определя по основание и размер с мотивирано решение на ръководителя на управляващия орган, одобрил проекта – чл. 73, ал. 1 от ЗУСЕФСУ. Рамката за инструментите на Съюза за финансиране на външната дейност, включително за Инструмента за предприсъединителна помощ (ИПП II), се съдържа в Регламент (ЕС) № 231/2014 на ЕП и на Съвета от 11 март 2014 г. за създаване на Инструмент за предприсъединителна помощ (ИПП II). Предвид необходимостта от допълнителни конкретни правила е приет Регламент за изпълнение (ЕС) № 447/2014 на Комисията от 2 май 2014 г. относно специфичните правила за изпълнение на  Регламент (ЕС) № 231/2014 на ЕП и на Съвета за създаване на Инструмент за предприсъединителна помощ (ИПП II). Съгласно чл. 37, параграф 1 от                         Регламент № 447/2014 по отношение на функциите на управляващия орган се прилагат чл. 125 от Регламент (ЕС) № 1303/2013 и чл. 23, параграфи 124 и 5 от Регламент (ЕС) № 1299/2013. С одобрената от Европейската комисия Програма за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ – ИПП ТГС ССI 2014TC16I5CB006 са определени приоритетите за сътрудничество между Република България и Република Северна Македония за програмен период 2014 – 2020. Основните правила за изпълнението ѝ се съдържат в Меморандума.

Анализът на относимата нормативна уредба обосновава извода, че ръководителят на УО на Програмата има правомощието да установява нередност, допусната от бенефициери с местонахождение на територията на Република България, и да определя финансова корекция, какъвто е настоящият случай. Това правомощие обхваща, както случаите на нередност, допусната от водещ бенефициер/водещ партньор, така и случаите на нередност, допусната от друг бенефициер/партньор. Ограничението на компетентността на ръководителя на УО на Програмата                            за определяне на корекция е по териториален признак – необходимо е извършителят                  да е с местонахождение на територията на Република България.                                             Със заповед № РД-02-14-195/21.02.2023 г., издадена от  министъра на регионалното развитие и благоустройството, на заместник министъра на регионалното развитие и благоустройството, е възложено да ръководи и организира дейността на УО по програмите за трансгранично сътрудничество България – Сърбия, България – Турция и България – Македония, съфинансирани по ИПП 2014 – 2020 г., като видно от приложената по делото заповед № РД-02-14-472/13.04.2023 г. на министъра на регионалното развитие и благоустройството тези правомощия са възложени на директора на дирекция „Управление на териториалното сътрудничество” при МРРБ.

По отношение спазване на установената форма, ЗУСЕФСУ не предвижда специална форма на акта за определяне на финансова корекция, като единствено се предвижда, че това следва да бъде мотивирано решение - чл. 73, ал. 1 от закона. По аналогия на чл. 59, ал. 2 от АПК, съдът приема, че оспореното решение е издадено в предписаната от закона писмена форма. В него са посочени фактическите и правни основания за издаването му. В обжалвания административен акт има в достатъчна степен информация за фактическите данни, обосноваващи позицията на органа за съществуването на нередности и изложение на относимата правна уредба и поради тази причина формата на решението позволява ефективна съдебна проверка на неговата материална законосъобразност.

Няма допуснати съществени нарушения на разписаната административна процедура, които да рефлектират върху законосъобразността на постановеното решение. Спазено е предписанието на чл. 73, ал. 2 от ЗУСЕФСУ. Преди издаването на решението за определяне на финансовата корекция ръководителят на УО е осигурил възможност бенефициера да представи в разумен срок писмени възражения по основателността и размера на финансовата корекция, което процесуално право е било упражнено от жалбоподателя.

Оспореното по съдебен ред решение е постановено в рамките на едномесечния срок по чл. 73, ал. 3 от ЗУСЕФСУ за издаване на акта след представянето на възражения, респ. след изтичането на срока за подаване на такива.

Страните не спорят по фактите. Поставеният пред съдебната инстанция спор се отнася до това, осъществено ли е от община Дупница нарушение на принципите за добро финансово управление в съответствие с изискванията на чл. 33 от Регламент (ЕС) 2018/1046 и по-конкретно на принципите на икономичност, ефикасност и ефективност при разходване на европейски средства чрез допуснато плащане по договор за услуги № РД-09-353/29.11.2019 г. с "Модерни стратегии и знания" ООД, с оглед на това дали този договор осигурява постигане на целите по процедурата. Съответно, представлява ли това нарушение нередност по чл. 70, ал. 1, т. 3 от ЗУСЕФСУ, за която да бъде определена финансова корекция на посоченото в акта основание по т. 2 от Приложение № 2 към чл. 2, ал. 3 от Наредбата за посочване на нередности.

Видно от оспорения административен акт правното основание за определяне на процесната финансова корекция е чл. 70, ал. 1, т. 3 ЗУСЕФСУ във вр. с чл. 4, § 8 от Регламент № 1303/2013 във вр. с чл. 33, § 1 от Регламент № 2018/1046.

В конкретния случай, в оспореното решение е прието, че са нарушени принципите на икономичност, ефикасност и ефективност. За да обоснове извод за допуснато нарушение, за което е определил финансова корекция, органът е анализирал установените факти, относими към елементите от фактическия състав на нередността. Принципът на икономичност изисква ресурсите, използвани от съответната институция на Съюза за осъществяване на нейните дейности, да се предоставят своевременно, в подходящо количество и качество на най – добра цена. Принципът на ефикасност се отнася до най-доброто съотношение между използваните ресурси, предприетите дейности и постигнатите резултати, а принципът на ефективност - до осъществяване на набелязаните конкретни цели и постигане на планираните резултати. В обжалвания административен акт органът е посочил кои са предприетите действия от бенефициера, които не съответстват по степен на поставените цели. Мотивирал се е защо счита, че тези действия не са довели до постигане на заложените цели в пълен обем. Органът е установил и подробно изложил наличието на конкретни правнорелевантни факти и обстоятелства, изпълващи състава на правната норма на чл. 70, ал. 1, т. 3 ЗУСЕФСУ, мотивирали го да издаде административния акт.

Съгласно чл. 4, § 8 Регламент 1303/2013 Комисията и държавите-членки спазват принципа за добро финансово управление в съответствие с изискванията на член 33, член 36, § 1 и член 61 от Финансовия регламент. Съгласно чл. 33, § 1 Регламент 2018/1046, бюджетните кредити се използват в съответствие с принципа на добро финансово управление и следователно се изпълняват, като се спазват принципите на икономичност, ефективност и ефикасност. Принципът на икономичност изисква ресурсите да се предоставят своевременно, в подходящо количество и качество и на най-добра цена. В случая този принцип е нарушен, тъй като предоставените ресурси, представляващи безвъзмездна финансова помощ, са използвани за заплащането на услуга, която при предаването й, а и след това, не е отговаряла на заложените критерии. Отчетено е, че виртуалния музей не се доближава до изискуемото по проекта, като същият не би могъл да привлече посетители или да им бъде от полза с информацията, която се съдържа в него. Пълното неизпълнение на сключения договор безспорно води до разходване на средства в неподходящо количество, качество и не на най-добра цена.

От друга страна, принципът на ефикасност изисква да бъде постигнато най-доброто съотношение между използваните ресурси, предприетите дейности и постигането на целите. В конкретния случай и това не е постигнато, защото услугата, предмет на изпълнението, не е осъществена, както е заложено, поради което очевидно не са постигнати и целите на проекта.

Принципът на ефективност от своя страна изисква да се определи степента, в която се постигат поставените цели, посредством предприетите действия. Тъй като поставените цели обективно е невъзможно да бъдат постигнати при наличие на приет за изпълнен договор за услуга, който съществено се различава от заложеното по проекта и изискванията на техническата документация, е прието, че това представлява неизпълнение на договора, доколкото се установява, че провалът в изпълнението на договора е значителен, тъй като се отнася до цялата структура и съдържание на виртуалния музей (и четирите раздела на виртуалния музей са неблагоприятно засегнати), поради което следва, че е нарушен и този принцип. При тези аргументи следва изводът, че е налице нарушение на чл. 4, § 8 Регламент 1303/2013 г., допуснато с извършените плащания по договор, който не е надлежно изпълнен спрямо уговореното, което правилно е квалифицирано като основание за налагане на финансова корекция по чл. 70, ал. 1, т. 3 ЗУСЕСИФ.

Доказан се явява и третият елемент от фактическия състав на нередността по чл. 2, т. 36 Регламент (ЕС) № 1303/2013, а именно - нанасянето на вреда на общия бюджет на ЕС. Финансовото отражение на нарушението върху бюджета на общността се изразява в нарушаване на принципите за разходване на средствата, предоставени под формата на безвъзмездна финансова помощ, и по-специално тези на доброто финансово управление, а именно: икономичност, ефективност и ефикасност. В случая като е допуснато да бъдат заплатени средства за изработен виртуален музей, който не отговаря на заложените изисквания в пълнота и това е довело до пълно неизпълнение на договора, е нарушена разпоредбата на чл. 4, § 8 Регламент 1303/2013 г., представляващо основание за налагане на финансова корекция по чл. 70, ал. 1, т. 3 ЗУСЕСИФ. В оспорения акт коректно са изложени съображения за определения от органа процентен показател, който в случая е в предвидения в цитирания подзаконов акт максимален размер. Правилно органът не е констатирал основания за намаляване на предвидения размер от 100 %, доколкото не са изпълнени задълженията по договора, за което са заплатени средства, представляващи безвъзмездна финансова помощ. Финансовата корекция като административна мярка има за цел да възстанови фактическото положение отпреди нарушението, като върне в бюджета на общността размера на средствата от ЕСИФ, който е неправомерно разходван. Законосъобразно е определена и основата, формирана спрямо стойността на допустимите разходи по засегнатия договор, финансиран изцяло със средства на ЕСИФ.

С оглед на изложеното, съдът счита оспореното решение за законосъобразен административен акт, а подадената жалба - за неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд – Кюстендил,

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на община Дупница, срещу решение № РД-02-14-561/15.05.2023 г. на ръководителя на Управляващия орган по Програма за Трансгранично сътрудничество Интеррег ИПП България – Северна Македония 2014 – 2020 за определяне на финансова корекция.

Решението подлежи на касационно оспорване пред Върховен административен съд на Република България в четиринадесетдневен срок от съобщаването му на страните.

 

СЪДИЯ: