Р Е Ш Е Н И Е
№ 260102
, 11.04.2022 г. гр.Бургас
ОКРЪЖЕН СЪД БУРГАС, Гражданско отделение, въззивен
състав в открито заседание на четвърти април две
хиляди и двадесет и втора година в състав:
Председател: Вяра Камбурова
Членове: Галя Белева
мл. съдия Димитър
Стоянов
Секретар: Таня Михова
като разгледа докладваното от младши съдия Стоянов в.гр.д.№ 1446 по описа за 2020 г. и за да се
произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 258 - чл. 273 от ГПК.
Подадена е въззивна жалба с вх.№1508 от 03.08.2020 г. от
Главна дирекция „Гранична
полиция“, със седалище и адрес на управление:
гр. София, бул. Княгиня Мария Луиза № 46, представлявана от Светлан Кичиков,
чрез юрисконсулт Янка Табакова, против Решение № 107/15.07.2020 год. по
гр.д. 265/2019 г. по описа на РС – Малко Търново.
Твърди се, че за процесния период
ищецът е изпълянявал служебните си задължения на 12-часови дневни и нощни
смени, съгласно месечни графици, като отработеното време се е изчислявало
сумирано. В резултат на това сумирано изчисляване, чрез прихващане на
положителните с отрицателните разлики на отработеното време за процесния
период, е формиран резултат, който при надвишаване на нормата работни часове му
е заплащан на основание разпоредбите на чл.178, ал.1, т.3 от ЗМВР, като
извънреден труд.
Излага подробни доводи в смисъл,
че Кодекса на труда не намира субсидиарно приложение по отношение на държавните
служители като цяло и на тези от тях, които работят в МВР, защото нито в ЗМВР,
нито в ЗДС има непряко препращане към нормите от КТ. В случаите на такова
препращане, то е пряко, чрез посочване на конкретните правни норми.
В жалбата се прави анализ на
приложимата нормативна уредба, както и на аналогичната й по отношение на
държавните служители и работниците и служителите, полагащи труд по трудово
правоотношение. От цитираната нормативна уредба ставало ясно, че съдържанието
на процесното правоотношение се определя от нормите на ЗМВР и на издадените въз
основа на него наредби, които са специални спрямо ЗДСл, така и спрямо КТ.
Посочва, че за процесния период
редът е бил регламентиран с Наредба №
8121з-776 от 29 юли 2016 г. и Наредба №8121з-908 от 02 август 2018 г.
Излага
подробни доводи, в смисъл че при постановяване на първоинстанционното решение,
съдът неправилно е приел, че по отношение на държавните служители в МВР са
приложими разпоредбите на Наредбата за структурата и организацията на работната
заплата, издадена на основание КТ. Защитата на служителите на МВР, полагащи
нощен труд се изразява в предвиденото в
ЗМВР по – високо заплащане и по – висока степен на социална закрила, намиращи
изражение в компенсиране на извънредния труд, почивките, отпуските и други придобивки,
по – благоприятни в сравнение с другите държавни служители и работещите по
правоотношения по КТ.
Излага
доводи, че разпоредбата на чл.9 от НСОРЗ е неприложима, поради това че не са
налице предпоставките, предвидени в посочената норма, за да бъде въведено
увеличение с коефицент, равен на отношението между нормалната продължителност
на дневното и нощното работно време, а именно дневното и нощното работно време
са с еднаква продължителност и не е налице работа по трудови норми. Цитира
практика.
Поддържа
се, че неоснователно съдът е уважил претенцията за осъждане равностойността на
непредоставени ободрителни напитки. Цитира заповедите относно определяне на
сумите за безплатна храна на служителите на МВР, извършващи дейности, свързани
със специфичен характер на труда и на ободряващи напитки за служителите,
полагащи труд през нощта, които са действали през процесия период. Чл.2 от
всяка от тези заповеди гласи, че сумата за ободряващи напитки са в размер до
0,60 лв., като точната сума не е конкретизирана. Съгласно чл.12 от действащата
през процесния период Наредба №8121з-904 от 29.10.2014 г. за определяне
условията и реда за осигуряване на безплатна храна за държавни служители на
МВР, извъшващи дейности със специичен характер на труди и ободряващите напитки
за служителите, полагащи труд през нощта от 22.00 ч. до 06.00 ч., и чл. 10 от
Наредба №8121з-904 от 30.07.2015 г. за определяне условията и реда за
осигуряване на безплатна храна за държавни служители на МВР, извъшващи дейности
със специичен характер на труди и ободряващите напитки за служителите, полагащи
труд през нощта, ободряващите напитки не могат да се компенсират с пари.
Моли въззивният съд да постанови
решение, с което първоинстанционното решение да бъде отменено като неправилно,
като вместо него съдът да постанови друго, с което да отхвърли предявените
искове като неоснователни и недоказани.
Претендират се разноски. Не са
заявени доказателствени искания.
В срока по чл.263 ал.1 от ГПК е
постъпил писмен отговор на въззивната жалба от въззиваемия чрез пълномощника му
адвокат В.Б., която оспорва жалбата и излага доводи в подкрепа на
първоинстанционното решение.
Въззиваемият моли съда да потвърди
първоинстанционното решение и да му присъди разноските, направени във
въззивната инстанция.
Претендират се разноски. Не са
заявени доказателствени искания.
След
преценка на събраните по делото доказателства и като обсъди съображенията на
страните, Бургаският окръжен съд прие за установено следното:
Първоинстанционният
съд е бил сезиран от К.М.Ч., ЕГН **********, с адрес: ***, чрез адвокат Веселина
Балбазанова от БАК, с искова молба, предявена срещу Главна дирекция „Гранична
полиция“, с която се претендира осъждане на ответника, да му заплати сумата от 3500,00
лева, от която 3000,00 лева - главница, представляваща дължимо допълнително
възнаграждение за положен извънреден труд, за периода от 29.07.2016 год. до 29.07.2019
год., получено в резултат на преизчисляване на положения нощен труд с
коефициент 1.143, сумата от 500,00 лева - обезщетение за забавено плащане на
главницата/лихва/, за периодите от падежа на съответното трудово
възнаграждение, при сумирано тримесечно отчитане, до подаването на исковата
молба, ведно със законната лихва върху главницата от подаването на исковата молба
до окончателното изплащане на задължението. Претендирано е и заплащане на
сумата от 200 лв., представляваща обещетение, равняващо се на равностойността
на непредставените от ответника ободрителни напитки на смяна по време на
полаганите нощни дежурства, ведно със законната лихва върху сумата от датата на
депозиране на исковата молба до окончателното изплащане на сумата.
Излагат
се доводи за приложимост на нормата на чл. 9, ал. 2 от Наредбата за структурата
и организацията на работната заплата, който предвижда, че при сумирано
изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с
коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и
нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за
съответното работно място.
В хода на
производството ищецът е направил изменение на иска си, като от първоначално
предявения размер на главния иск от 3000,00 лева за извънреден труд я е намалил
до размера от 1456, 24 лева за 213,93 часа положен извънреден труд, от
първоначалния размер на акцесорната претенция от 500,00 лева е направил намаление
до размера от 187,08 лева, а по отношение на иска за обещетение, равняващо
се на равностойността на непредставените от ответника ободрителни напитки, е
направено намаление до сумата от 194 лв. за положените от ищеца 194 нощни
дежурства по 1 лев за всяко през периода 01.01.2016 – 29.07.2019 г.
В отговора на
исковата молба ответната страна е оспорила предявените искове като счита същите
за неоснователни, както и оспорва претендирания размер на претенцията. Иска в
периода 01.01.2015г. до 29.07.2016г. се оспорва и като погасен по
давност. Иска в частта 01.07.2019г. до 29.07.2019г. се оспорва като преждевременно
предявен. Във връзка с претенцията за ободряващи напитки се сочат заповеди на
Министъра на вътрешните работи, които през годините са имали идентично
разпореждане за тези напитки. Сочи се, че сумата е до 0,60 лева, без изрично да
е конкретизирана сумата. Набляга се и на това, че съобразно действалите през
периода наредби, ободряващите напитки не могат да се компенсират с пари.
Счита, че в
случая ищецът е полагал труд при сумирано изчисляване на работното време, в
резултат на което след прихващане на положителните и отрицателните разлики в
отработеното време за процесния период бил формиран резултат, който при
надвишаване на нормата работни часове му бил заплащан като извънреден труд.
Направен е анализ на приложимото законодателство – ЗМВР, както и действалите
Наредба № 8121з-407/11.08.2014г. за реда за организацията, разпределението на
работното време, за неговото отчитане, компенсирането на работата извън
редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на
държавните служители в МВ, Наредба № 8121з-776/29.07.2016г. за реда
за организацията, разпределението на работното време, за неговото отчитане,
компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство,
времето за отдих и почивките на държавните служители в МВР и Наредба №
8121з-908/02.08.2018г. за условията и реда за изплащане на допълнителни
възнаграждения на държавните служители в Министерството на вътрешните работи за
научна степен, за полагане на труд през нощта от 22,00 до 6,00 ч., за полагане
на труд на официални празници, за времето на разположение и за изпълнение на
специфични служебни дейности. Оспорва се приложението на чл. 9, ал. 2 от НСОРЗ,
която според ответната страна била приложима само за работещите по трудово
правоотношение. Сочи се, че следвало да се има предвид и приложението на чл.9г
от НРВПО за периода 01.01.2018г. до 30.06.2018г., която в съотношение с чл. 9б
не позволява превръщането на нощните часове в дневни.
Първоинстанционният
съд е приел, че Първоинстанционният съд е приел, че в Наредба № 8121з-592 и в
Наредба № 8121з-779 липсва изрична норма за преобразуване на часовете положен
нощен труд, съответстваща на чл. 31, ал. 2 от Наредба № 8121з-407, но това не
следва да се тълкува като законова забрана за подобно преизчисляване, тъй като
би поставило служителите в МВР в по-неблагоприятно положение от другите
държавни служители. Прието, че при наличието на такава непълнота в специалната
уредба следва субсидиарно да се приложи общото правило на чл. 9, ал. 2 от Наредбата за структурата и организацията
на работната заплата, съгласно
което приложимият коефициент за преизчисляване на нощния труд в дневен е 1,
143, получен като частно при деление на нормалната продължителност на дневното
(8 часа) и нощното (7 часа) работно време. По отношение на претенцията за
стойността на непредоставените ободряващи напитки, съдът е приел, че
регламентираната в двете наредби забрана да се компенсират тези напитки с пари,
касае само реда, по който работодателят следва да ги предоставя – в натура, но
при липсата на изпълнение на задължението да се предоставят в натура, искът е
основателен за паричната им равностойност по правилата на ЗЗД. По отношение на възражението за
настъпила погасителна давност на иска е намерил претенцията за частично
основателна. Посочил е, че ищецът има право да получи сумата от 112, 20 лв.,
колкото би била максималната стойност на напитките, ако са били спазени
заповедите на Министъра на вътрешните работи. За останалата част до пълния
предявен размер искът следва да бъде отвхърлен като неоснователен и погасен по
давност за периода от 01.01.2016г. до 29.07.2016г. Вземането е с
периодичен характер и за седем нощни смени разлика и сумата за тях от 4, 20 лв.,
следва да се считат за погасени по давност съобразно чл. 111, б. „в” от ЗЗД. За останалата част от претенцията – от
112, 20 лв. до 189, 80 лв., е прието, че претенцията следва да се отхвърли като
неоснователна и недоказана, като съдът се е позовал на приетата по делото
съдебно – икономическа експертиза. В тази му част решението не е обжалвано
и е влязло в сила, поради което не е предмет на настоящото производство.
В съответствие
с правомощията си по чл. 269 ГПК въззивната инстанция намира, че обжалваното решение
е валидно и допустимо, поради което следва да разгледа спора по същество, в
рамките на заявените оплаквания във въззивната жалба.
Въззивният съд
намира, че фактическата обстановка по делото се установява такава, каквато е
изложена в обжалваното решение и по нея не е налице спор между страните.
Районният съд е съобразил и анализирал всички относими и допустими
доказателства, въз основа на които е достигнал до правилни изводи относно това
какви релевантни за спора факти и обстоятелства се установяват с тях. Във
въвзивното производство не са ангажирани доказателства, които да променят
приетата и изяснена от първата инстанция фактическа обстановка, поради което,
настоящият съд я възприема изцяло и препраща към нея на основание чл. 272 ГПК, като не е необходимо същата да се преповтаря и в
настоящото решение. Следва да се посочи и, че във въззивната инстанция спорът е
концентриран върху правните изводи на съда, като по същество страните не
оспорват представените доказателства и приетата за установена фактическа
обстановка.
По наведените оплаквания за
неправилност на решението, по които въззивният съд дължи произнасяне, съдът
намира следното:
Наведените във въззивната жалба възражения обобщено се
свеждат до това, че по отношение на служителите на МВР следва да се прилагат
наредбите, издадени от министъра на вътрешните работи, на основание законовата
делегация на чл. 187, ал.
9 ЗМВР, които уреждат реда за организация и разпределяне на
работното време, за неговото отчитане и компенсирането на работата на
държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурствата,
времето за отдих и почивки, поради което се счита от въззивника, че БРС
неправилно е приел наличие на непълнота в специалната уредба, при която следва
субсидиарно да се приложи Наредбата за структурата и
организацията на работната заплата, в т. ч. и
нормата на чл. 9, ал. 2
НОСРЗ.
Настоящата инстанция намира така релевираните
възражения за неоснователни.
Съгласно разпоредбата на чл. 178, ал.
1, т. 3 ЗМВР, към основното месечно възнаграждение на държавните
служители се изплащат допълнителни възнаграждения за за извънреден труд. Какво
се разбира под извънреден труд се казва в нормата на чл. 143, ал.
1 КТ – „извънреден е трудът, който се полага по
разпореждане или със знанието и без противопоставянето на работодателя или на
съответния ръководител от работника или служителя извън установеното за него
работно време“. В случая, съгласно чл. 187, ал.
1 ЗМВР нормалната продължителност на работното време на
държавните служители в МВР е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5-дневна
работна седмица, като работното време на държавните служители се изчислява в
работни дни – подневно, а за работещите на 8-, 12- или 24-часови смени –
сумарно на тримесечие, а при работа на смени е възможно полагането на труд и
през нощта между 22. 00 и 6. 00 ч., като работните часове не следва да
надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период (чл. 187, ал.
3 ЗМВР). А разпоредбата на чл. 187, ал.
5, т. 2 и ал. 6 ЗМВР /в нейната предходна редакция, приложима към настоящата хипотеза/ постановява, че работата извън редовното работно време от 280 часа годишно
се компенсира с възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на
тримесечие – за служителите, работещи на смени, чрез заплащане с 50% увеличение
върху основното месечно възнаграждение.
Действително, по отношение реда за организацията и
разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на
работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на
дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители, са създадени
специални правила, определени с наредба на министъра на МВР на основание
законовата делегация на чл. 187, ал. 10 ЗМВР /преди ал.9/. Така, за процесния период 29.07.2016 г. – 29.07.2019 г. са действали
правилата на Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г., Наредба №8121з-592/25.05.2015
г. и Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. на министъра на вътрешните работи,
уреждащи реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото
отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима
на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в
Министерството на вътрешните работи. Първата цитирана наредба урежда изрично,
че при сумирано отчитане на отработеното време общият брой часове положен труд
между 22. 00 и 06. 00 часа за отчетния период се умножава по 0, 143, като
полученото число се сумира с общия брой отработени часове за отчетния период. В
последващите наредби липсва изрично регламентирано правило за начина и
методологията, по която следва да се отчитат отработените часове за положения
труд пред нощта, както е било уредбата в предходната. При това положение,
въззивният съд намира, че в действащите в процесния период подзаконови
нормативни актове е налице празнота в специалната уредба, касаеща служителите в
МВР, както правилно е приел и районния съд, като възраженията на въззивника в
този смисъл са неоснователни.
Съгласно чл. 46, ал. 2
ЗНА, когато нормативният акт е непълен, за неуредените от
него случаи се прилагат разпоредбите, които се отнасят до подобни случаи, ако
това отговаря на целта на акта. Именно такъв е и настоящият случай. С оглед
безспорния факт, че служителите в МВР са държавни служители, то за неуредените
в специалния закон отношения следва да се приложи общия закон, а именно Закона за държавния служител (ЗДСл). Аргумент за субсидиарно приложение на ЗДСл за правоотношенията на
служителите на МВР и при липса на изрична разпоредба в ЗМВР, е и това, че обратното разбиране би поставило в
неравностойно положение държавните служители в МВР спрямо другите държавни
служители, както и спрямо работниците и служителите, работещи по трудови
правоотношения. Ето защо, макар и в действащия ЗМВР да няма законова делегация,
препращаща към общия Закон за
държавния служител, както това е било уредено в отменения ЗМВР, то
доколкото няма изрично уредено нещо друго, за неуредените отношения приложение
намира ЗДСл, който от своя страна пък препраща към трудовото законодателство по
КТ. Така, разпоредбата на чл. 67, ал. 3
ЗДСл постановява, че минималните и максималните размери на
основните заплати по нива и степени за държавните служители, размерите на
допълнителните възнаграждения и редът за получаването им се определят с наредба
на Министерския съвет и не могат да бъдат по-ниски от определените в трудовото
законодателство.
Предвид горното и тъй като размерите на допълнителните
възнаграждения на държавните служители не могат да бъдат по-ниски от
определените в трудовото законодателство, то при безспорната липса на изрична
уредба в специалните наредби, издадени от министъра на МВР, в случая
субсидиарно приложение намират правилата на Наредбата за структурата и
организацията на работната заплата. Ето защо,
изводите на БРС са правилни, а всички изложени възражения от въззивника са
неоснователни.
Съгласно разпоредбата на чл. 9, ал. 2
НСОРЗ, при сумарно изчисляване на работното време нощните
часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на съотношението между
нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за
подневно отчитане на работното време за съответното работно място, т. е.
приложимият коефициент е 1, 143. Предвид изложените по-горе съображения,
въззивният съд намира, че при липсата в случая на специално правило, което да
определя методология за превръщането на отработените нощни часове в дневни при
сумирано изчисляване на работното време на държавните служители в МВР, то
наличната нормативна празнота следва да се преодолее чрез субсидиарното
приложение на чл. 9, ал. 2 НСОРЗ. Както бе посочено, възприемането на обратното становище би поставило
държавния служител в системата на МВР в неравностойно положение спрямо
работниците по трудово правоотношение и другите държавни служители, чийто
правоотношения се регламентират от КТ и ЗДСл. Ето защо, настоящата инстанция
намира за неоснователни изложените във въззивната жалба възражения и доводи
относно неприложимост към процесното служебно правоотношение на установения в
нормата на чл. 9, ал. 2
НСОРЗ коефициент за преизчисление на нощния труд в дневен.
С оглед изложените съображения и предвид събраните по
делото доказателства, въззивният съд намира, че исковата претенция за заплащане
на допълнително възнаграждение за положен от ищеца извънреден труд за процесния
период, получен след преобразуване на положените часове нощен труд в дневен, се
явява доказана по основание. По отношение на размера на претенцията, съдът
съобрази приетата в първата инстанция съдебно-икономическа експертиза, от която
се установява, че реално положен нощен труд за процесния период е 1496 часа,
които преизчислени с коефициент 1, 143 и приравнени на дневно работно време
възлизат на 1709,93 часа, като разликата от 213,93 часа не е отчетена по
протоколи за положен труд и стойността на тези 213,93 часа в размер на 1456, 24
лв. не е начислена, съответно – не е изплатена на ищеца. Ето защо, предявеният
иск се явява основателен и доказан в претендирания размер от 1456, 24 лв.,
поради което следва да бъде уважен изцяло, ведно с претенциите за мораторна и
законната лихва върху сумата за периода от падежа на задължението до подаването
на исковата молба, както и за периода след подаването на иска.
По отношение на иска за стойността на дължимите на
въззиваемия-ищец за процесния период ободряващи напитки, съдът изцяло споделя
мотивите на първоинстанционния съд, към които препраща на основание чл. 272 ГПК.
Във връзка с доводите във въззивната жалба, следва да
се добави, че всяка от наредбите, уреждащи предоставянето на ободряващи напитки
на лицата, полагащи нощен труд, съдържа разпоредба, съгласно която ободряващите
напитки не могат да се компенсират с пари. Съдът споделя изводите на
първоинстанционния съд, че забраната следва да бъде тълкувана в смисъл, че не
може задължението на работодателя за предоставянето на ободрителните напитки за
конкретни дежурства да бъде изпълнено чрез заплащане на тяхната левова
равностойност вместо чрез реалното им предоставяне, както и не може служителят
да откаже да получи своевременно предоставени ободрителни напитки и да
претендира от работодателя заплащане на тяхната парична равностойност. Тази
забрана обаче не означава, че когато работодателят не е изпълнил своевременно
задължението си да осигури ободрителни напитки, служителят не може да получи
обезщетение вместо изпълнение по общото правило на чл. 79 ЗЗД, равняващо се на паричната стойност на непредоставените напитки. Липсата
на възможност както за реално изпълнение, така и за компенсаторно парично
обезщетение вместо изпълнение в полза на кредитора би довело до това, че
длъжникът би се освободил от това си задължение чрез неговото просто
неизпълнение.
За пълнота, следва да се посочи, че Решение на СЕС от
24.02.2022г. по дело С-262/20, образувано по преюдициално запитване, отправено
от РС –Луковит, не налага различно от направеното от настоящия съд, тълкуване
на националноправната уредба. В решението е прието, че чл. 8 и чл. 12, буква
„а“ от Директива 2003/88ЕО не налагат да се приема национална правна уредба,
която да предвижда, че нормалната продължителност на нощния труд за работници в
публичния сектор е по-кратка от нормалната продължителност на труда през деня.
Съдът е приел, че във всички случаи в полза на такива работници трябва да има
други мерки за защита под формата на продължителност на работното време,
заплащане, обезщетения или сходни придобивки, които да позволят да се
компенсира особената тежест на нощния труд. Именно предвид липсата на предвиден адекватен
механизъм за компенсиране на служителите в МВР, който да не ги поставя в по –
неблагоприятно положение от работниците и служителите, полагащи труд по общото
трудово законодателство, както и отчитайки тежестта, обществената значимост и
правата на слуижителите в МВР, настоящият състав намира, че именно прилагането
на трудовото законодателство осигурява прилагането в пълнота на европейското
законодателство в рамките на процесната хипотеза.
Водим от горните мотиви, въззивният съд намери, че първоинстанционното
решение в обжалваната част следва да се потвърди като правилно и законосъобразно,
а въззивната жалба - оставена без уважение като неоснователна.
Пред въззивния
съд искане за разноски заявява всяка една от страните. Предвид изхода по спора разноски се дължат на въззиваемата страна на
основание чл.78, ал.3 от ГПК. Последните са своевременно поискани, като са
представени доказателства за заплащане на сумата от 350 лв., представляваща
адвокатско възнаграждение за въззивното производство.
Мотивиран от изложеното, Бургаският окръжен
съд
Р Е Ш
И:
ПОТВЪРЖДАВА Решение № 50 от 24.02.2020 г. по гр.д. №177/2019 г. по
описа на РС-Малко Търново.
ОСЪЖДА Главна дирекция
„Гранична полиция“ – МВР, адрес: гр. София, бул. "Княгиня Мария
Луиза" № 46, представлявана от директора, да заплати на К.М.Ч., ЕГН **********, с адрес: ***, сумата от 350 лв. за направените във въззивното производство пред БОС
съдебни разноски за заплатено адвокатско възнаграждение.
Решението е окончателно и не
подлежи на касационно обжалване.
Председател:
Членове: 1.
2.