Решение по дело №692/2022 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 74
Дата: 20 февруари 2023 г. (в сила от 20 февруари 2023 г.)
Съдия: Красимира Керанова Иванова
Дело: 20227100700692
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 ноември 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 74/20.02.2023 г., град Добрич

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

           АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ДОБРИЧ, в открито съдебно заседание на двадесет и четвърти януари през две хиляди двадесет и трета година, в касационен състав:

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРАСИМИРА ИВАНОВА

                                                        ЧЛЕНОВЕ: ТЕОДОРА МИЛЕВА

                                                                          СИЛВИЯ САНДЕВА

           При участието на прокурора РУМЯНА ЖЕЛЕВА и секретаря СТОЙКА КОЛЕВА разгледа докладваното от председателя КАНД № 692/ 2022 год. по описа на АдмС - Добрич и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 208 и сл. АПК във връзка с чл. 63, ал. 1 ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на „Водоснабдяване и канализация Добрич“ АД, ЕИК *********, седалище и адрес на управление: гр. Добрич, бул. Трети март № 59, представлявано от Изпълнителния директор, инж. Т.Г., срещу Решение № 359 от 10.10.2022 г. по НАХД  № 327/ 2022 год. по описа на Районен съд – Добрич.

С жалбата се настоява, че първоинстанционното Решение е неправилно и незаконосъобразно. Касаторът прави възражение, че съдът не е отчел, че в обжалваното пред него Наказателно постановление (НП) № 45/ 14.07.2020 г. на РЗИ не е посочена конкретна дата на нарушението. Обсъжда, че не била доказана вината на дружеството. Изтъква, че НП е с дата 14.07.2020 г., а е връчено едва на 24.02.2022 г., от което черпи довод, че НП е антидатирано и не са спазени преклузивните срокове по чл. 34, ал. 3 от ЗАНН. Настоява, че е налице нарушение на материалния закон, тъй като деянието било квалифицирано по чл. 44 от Закона за здравето (ЗЗ), а наложената санкция от 1000.00 лв. била по чл. 231, ал. 1 от ЗЗ. Счита, че НП е издадено, без да са изследвани причините за неизпълнение на предписанието. Претендира наличие на съществено процесуално нарушение, тъй като не било отправено предложение за сключване на споразумение, с което било ограничено правото на защита на нарушителя. При тези доводи иска отмяна на решението на РС – Добрич и отмяна на НП изцяло.

В съдебно заседание, касаторът, редовно призован, не се представлява.

Ответникът, редовно призован, се представлява от юриск. В., която оспорва жалбата и настоява да бъде оставена без уважение. Претендира съдебно – деловодни разноски за юрисконсултско възнаграждение.

Представителят на Окръжна прокуратура - Добрич изразява становище за неоснователност на касационната жалба.

Административен съд – Добрич, извършвайки преценка на доказателствата по делото, на касационните основания и на доводите на страните, както и след служебна проверка на обжалвания съдебен акт на основание чл. 218, ал. 2 от АПК, приема следното:

Касационната жалба е подадена от страна с право на касационно оспорване, срещу съдебен акт, който подлежи на обжалване по реда на чл. 208 от АПК, в преклузивния срок по чл. 211, ал. 1 от АПК и отговаря на изискванията за форма и съдържание по чл. 212 от АПК, поради което се явява процесуално допустима.

Разгледана по същество, касационната жалба е неоснователна. Съображенията за това са следните:

Предмет на съдебното производство пред Районен съд – Добрич е НП № 45/ 14.07.2020 г. на Директора на Регионална здравна инспекция – Добрич, с което на дружеството е наложена имуществена санкция по чл. 212, ал. 3 от Закона за здравето в размер на 1000 лв. (хиляда лева) за нарушение по чл. 44 от ЗЗ, за това че при извършена проверка на 08.05.2020 г. от служител на РЗИ – Добрич относно изпълнение на Предписание за провеждане на задължителни хигиенни и противоепидемични мерки на РЗИ – Добрич с изх. № ЗП-01-89/ 23.04.2020 г. е установено, че дружеството не е изпълнило Предписанието относно прекъснато водоподаване на живущите в гр. ……………………………….“ в условията на усложнена епидемична обстановка и разпространение на COVID-19. Отразено е изрично, че към 08.05.2020 г. не е осигурено водоподаване на жителите на град Добрич, на местата където е прекъснато, независимо от причините за това. Отбелязано е, че нарушението е извършено за първи път. Посочени са нарушените разпоредби – чл. 44 от ЗЗ, санкционната норма по чл. 212, ал. 3 от ЗЗ, както и че представляващият юридическото лице няма възражения по акта. Изписани са данните за нарушителя, които го идентифицират като дружество.

В АУАН, съставен на 15.05.2020 г., е описана идентична обстановка с тази в НП. АУАН е връчен на прокуриста на дружеството, който всъщност е записал, че има възражения, но не са представени такива. Приложеното към административната преписка писмо от 24.04.2020 г. касае Предписанието, а не АУАН.

Фактическата обстановка е установена по несъмнен и безспорен начин от събраните по делото доказателства.

Решението на съда е правилно и законосъобразно.

За да потвърди Наказателното постановление, съдът е приел, че нарушението е доказано. Тези негови изводи се споделят от настоящата касационна инстанция, съобразявайки представените писмени и гласни доказателства по въззивното дело. Пред РС не е оспорено неизпълнението на Предписанието. Изложени са твърдения във връзка с причините, поради които не е налице водоподаване, без обаче да са приложени доказателства за това. Извършено е позоваване на чл. 6, ал. 3 от Общите условия на дружеството, че операторът има право да спира изцяло или частично доставянето на вода и/или отвеждането на отпадъчни води по условията на Глава пета от Общите условия на дружеството и в съответствие на действащото законодателство. При тези доводи е оспорено наличието на нарушение. Първоинстанционният съд е обсъдил тези възражения и е изложил в мотивите си защо те не могат да бъдат разглеждани в административнонаказателното производство. От значение е единствено, че не е изпълнено съответното Предписание, за което спор няма. Към датата на съставяне на АУАН и издаване впоследствие на НП, както и ДРС е отбелязал, Предписанието не е било обжалвано. Този факт не се спори от касатора. Последното несъмнено сочи, че е извършено нарушение на чл. 44 от ЗЗ, която разпоредба е императивна и задължава физическите и юридическите лица да изпълняват задължителните предписания на държавните здравни инспектори и заповедите на органите за държавен здравен контрол. Правилно административнонаказващият орган е посочил, че на дружеството следва да се наложи административно наказание по чл. 212, ал. 3 от Закона за здравето, съгласно която разпоредба, който не изпълни предписание на органите на държавния здравен контрол, ако не подлежи на по-тежко наказание и деянието е извършено от юридическо лице, се налага имуществена санкция в размер от 1000 до 3000 лева. Отчетено е, че нарушението е за първи път и е наложена минималната по размер санкция. Неоснователно е възражението за неправилно приложение на материалния закон, тъй като била наложена санкция по чл. 231, ал. 1 от ЗЗ. Имуществената санкция е по чл. 212, ал. 3 от ЗЗ, както е записано в самото НП, а разпоредбата на чл. 231, ал. 1 указва на правомощията на органите на ЗИ за съставяне на актове за констатирани нарушения.

С оглед горното вмененото на дружеството нарушение е доказано, както правилно е приел първоинстанционният съд.

Неоснователно е възражението за липса на установена дата на нарушението, а оттам и за липса на описание на нарушението. В АУАН и НП изрично е посочено, че към дата 08.05.2020 г. водоподаването не е възстановено, т.е. Предписанието не е изпълнено. Касае се за продължено нарушение, което е започнало на 23.04.2020 г. поради указания срок – „веднага“ (връчено на същия ден, видно от отразяването върху него – ВиК – 1249/ 23.04.20 г.) и налично и на датата на проверката – 08.05.20 г. В този смисъл датата и периодът на неизпълнение са ясно и изрично посочени.

Неоснователно е оплакването, свързано с късното връчване на НП, а оттам и за нарушение на преклузивните срокове по чл. 34, ал. 3 от ЗАНН. Законодателят в разпоредбите на ЗАНН не е обвързал връчването на НП с конкретна дата, а е разписал единствено срок за издаването му, който в настоящия случай е спазен. В този смисъл разпоредбата на чл. 34, ал. 3 от ЗАНН е неотносима към връчването на НП.

Неоснователно е възражението за процесуално нарушение, свързано с текста на чл. 43, ал. 5 от ЗАНН касателно уведомяване за възможността да отправи наказаното лице предложение до наказващия орган за сключване на споразумение.  Съгласно чл. 43, ал. 5 от ЗАНН, при подписване на акта на нарушителя се връчва препис от него срещу разписка, а в акта се отбелязва датата на неговото подписване, като в изречение второ е разписано, че при връчване на препис от акта нарушителят се уведомява писмено за правото му в 14-дневен срок да отправи предложение до наказващия орган за сключване на споразумение за приключване на административно-наказателното производство, но в частта на изречение второ нормата е в сила от 23.12.2021 г., т.е. към датата на издаване на АУАН и НП такова изискване не е съществувало.

С установеното нарушение се засягат особено значими обществени отношения, свързани с човешкия живот и здраве, в условията на пандемична обстановка, което обуславя и високата степен на обществена опасност на деянието, поради което е неприложима нормата на чл. 28 от ЗАНН и необсъждането ѝ от АНО не опорочава нито НП, нито съдебното решение, с което е потвърдено. При така установеното правилно е санкционирано дружеството от контролните органи. За пълнота следва да се отбележи, че възражението за установяване или не на вина в случая е ирелевантно, тъй като съгласно чл. 83, ал. 1 от ЗАНН в предвидените в съответния закон, указ, постановление на Министерския съвет или наредба на общинския съвет случаи на юридически лица и еднолични търговци може да се налага имуществена санкция за неизпълнение на задължения към държавата или общината при осъществяване на тяхната дейност. От тази разпоредба следва, че отговорността на ЕТ и на ЮЛ за извършване на административно нарушение е безвиновна. 

Първоинстанционният съд е обсъдил събраните доказателства и сторените от въззивника възражения, при което, като е потвърдил наказателното постановление, е приложил правилно материалния закон. Не са допуснати процесуални нарушения при постановяване на съдебното решение.

С оглед изложеното съдебното решение като правилно и законосъобразно следва да бъде потвърдено, а касационната жалба като неоснователна – оставена без уважение.

С оглед изхода на спора и изрично стореното от процесуалния представител на ответника искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, на основание чл. 63, ал. 5 от ЗАНН във връзка с чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 27е от Наредбата за заплащане на правната помощ, съгласно който възнаграждението за защита в производства по Закона за административните нарушения и наказания е от 80 до 120 лв., съдът следва да присъди юрисконсултско възнаграждение на ответника за процесуално представителство пред касационната инстанция в размер от 80.00 лв. предвид предмета на спора и решаването му в едно съдебно заседание.

Предвид горното Административен съд - Добрич, касационен състав,

РЕШИ:

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 359 от 10.10.2022 г. по НАХД  № 327/ 2022 год. по описа на Районен съд – Добрич.

ОСЪЖДА „Водоснабдяване и канализация Добрич“ АД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Добрич, бул. „Трети март“ № 59, представлявано от Изпълнителния директор, инж. Т.Г., да заплати на Регионална здравна инспекция – Добрич сумата от 80.00 лв. (осемдесет лева) съдебно – деловодни разноски за юрисконсултско възнаграждение.

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                        ЧЛЕНОВЕ: