Решение по дело №214/2022 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 22 март 2023 г.
Съдия: Албена Стефанова Стефанова
Дело: 20227250700214
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 декември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 40                  22.03.2022 г.                град Търговище

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд- гр.Търговище,                    

на двадесет и втори февруари    две хиляди двадесет и трета година,

в публично съдебно заседание, в следния  състав:

                    

                                                                  Председател: Албена Стефанова

 

Секретар- Б.В.като разгледа докладваното от председателя административно дело № 214 по описа за 2022 година на съда, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

   Производството е по реда на Раздел I, Глава десета на АПК, във връзка с чл. 14, ал.4 от ЗООС.

   Образувано по жалба и уточняваща молба с вх.№ДА-01-2391/18.10.2022г. на Община Омуртаг, подадена чрез адвокат Р.М. от ВТАК, с посочен по делото съдебен адрес:***, Адвокатско дружество „Р. И К.М.“, против Предписание №171/22.06.2022г. издадено от Директора на РИОСВ-Шумен, потвърдено с Решение №234/15.08.2022г. на Министъра на околната среда и водите, с което на основание чл.14, ал.4 от ЗООС на Община Омуртаг като оператор е предписано прекратяване  приемането и обезвреждането на отпадък с код 20 03 01 на територията на Регионално депо за неопасни отпадъци за общините Антоново, Върбица, Котел и Омуртаг, експлоатирано от Община Омуртаг на основание Комплексно разрешително №302-Н1/2022г., със срок на изпълнение до 31.12.2022г.

  В жалбата и в уточняващата молба към нея като основание се навеждат съществено нарушение на процесуалните правила и неспазване на законовите изисквания за форма и съдържание на акта. Навежда се неспазване на чл.4,чл.7,чл.9 и чл.10 от АПК.  Излага се становище за некомпетентност на експертите, извършили проверката. Излагат се подробни доводи, обосноваващи издаване на оспореното предписание без органът да изяснил всички релевантни факти и обстоятелства от значение за случая. Навежда се необсъждането от страна на органа на описаните в жалбата и уточняващата молба Решения на Общински съвет-Омуртаг и на ОС на „РУСО-регион Омуртаг“. Излага се твърдение за непредоставяне на възможност за участие в административното производство на всички заинтересовани страни. Излагат се доводи, че оспореното предписание не съдържа фактически и правни основания за издаването си, с което не е спазен чл.59, ал.2,т.4 от АПК. Навежда се, че от съдържанието на последното не става ясно по какви причини и на какво нормативно основание се предписва прекратяване приемането и обезвреждането на смесените битови отпадъци. Моли се оспореното предписание да бъде прогласено за нищожно, алтернативно отменено като незаконосъобразно и преписката да се върне на компетентния орган за ново произнасяне. Претендира се присъждане на направените по делото разноски. 

В съдебно заседание оспорващият се представлява от адвокат Р.М. от ВТАК, която поддържа жалбата на изложените в нея основания. Представя писмена защита, в която се излагат същите основания и доводи, изложени в жалбата. Допълнително се навеждат такива, обосноваващи наличието на правен интерес за Община Омуртаг от оспорване на предписанието, предмет на настоящото дело. Излага становище за съществен порок във формата на оспореното предписание, водещо до нищожност.

Ответната страна по оспорването – Директора  на РИОСВ-Шумен в съдебно заседание се представлява от Н.Г.-лице с юридическо образование, директор на Дирекция „АФПД“ при РОСВ-Шумен, която счита жалбата за недопустима поради липса на правен интерес. Алтернативно счита жалбата за неоснователна. Постъпили са писмени бележки от Директора  на РИОСВ-Шумен- С.Х.И., в които се излага становище за недопустимост на жалбата, поради липса на правен интерес. Навежда се, че с даденото предписание Община Омуртаг не се натоварва с изпълнение на задължение, което да е различно от вменените му отговорности с Комплексно разрешително №302-Н1/2022г. Алтернативно изложени са подробни доводи, обосноваващи материалната компетентност на органите, дали предписанието, спазване на законовите изисквания за форма и съдържане при издаване на предписанието, липса на допуснати съществени нарушения на процесуалните правила в производството и правилно приложение на материалния закон. Моли се жалбата да бъде оставена без разглеждане по същество и производството по делото прекратено като недопустимо, алтернативно жалбата да бъде изцяло отхвърлена като неоснователна.

От събраните по делото доказателства, съдът приема за установено от фактическа страна следното:

Видно от съдържанието на Комплексно разрешително №302-Н1/2022г., същото е издадено на Община Омуртаг като оператор, за експлоатация на инсталациите и съоръженията в Регионално депо  за неопасни отпадъци за общините Антоново, Върбица, Котел и Омуртаг. Последното е с местонахождение на площадката поземлен имот №53535.260.450 в гр.Омуртаг, включващо Клетки №1,№2,№,3 изпълняваща дейност по точка 5.4 от Приложение №4 към ЗООС, при условията на гореописаното комплексно разрешително.

Комплексно разрешително №302-Н1/2022г. на Изпълнителния директор  на ИАОС, издадено на оператора Община Омуртаг е в сила от 31.01.2022г.

Със Заповед №132/23.05.2022г. на Директора на РИОСВ-Шумен са определени поименно експертите, които да извършат проверка на оператора –Община Омуртаг за изпълнение на условията по Комплексното разрешително. Със заповедта е възложена проверка на място и по документи, която да бъде извършена в периода 26,27 май 2022г. Със заповедта като органи, които да извършат проверката са оправомощени експертите - З.В., З.К., Е.В.-А., П.С., Р.Б., С.Й.и Х.Н.. 

На 26 и 27.05.2022 г. е била извършена проверка  на място на Регионалното депо за неопасни отпадъци за общините Омуртаг, Върбица, Котел и Антоново находящо се в гр.Омуртаг. Проверката е извършена именно от експертите, определени със Заповед №132/23.05.2022г. на Директора на РИОСВ-Шумен. Проверката е извършена в присъствието на представител на Община Омуртаг – М.П..

При проверката е установено, че на депото се приема отпадък с код 20 03 01 - смесен битов отпадък, и с него се извършва дейност по обезвреждане на отпадъци, обозначена с код D 5- обезвреждане чрез депониране без сепариране. Установено било, че за периода от 01.02.2022г. до датата  на проверката са приети за обезвреждане чрез депониране без сепариране отпадъци с код 20 03 01 в количество от 2221,16 т. от общините Омуртаг, Антоново, Върбица и Котел. За направените фактически констатации и приетото за установено при проверката е съставен Констативен протокол № 9-КР-302 /26-27.05.2022. Към Констативния протокол е изготвена и таблица от 27.05.2022 г., съдържаща констатации от проверката на изпълнението на условията в комплексното разрешително. В посочената таблица е отразено, че дейността на оператора не е в съответствие с условие 11.6.2 от Комплексното разрешително. Констативния протокол е подписан от всички експерти, извършили проверката в съответствие със Заповед №132/23.05.2022г. на Директора на РИОСВ-Шумен. Таблицата към КП е подписана от експертите-С.Й.и З.В.. Констативният протокол и таблицата към него са предявени срещу подпис на представителя на оператора Община Омуртаг - М.П.. За констатациите от проверката от страна на експертите С.Й.и З.В. е съставен и доклад, с който са направени предложения да бъдат дадени предписания на оператора.

Въз основа на Констативния протокол от проверката, таблицата към него и доклада с направените предложения за предписания  Директорът на РИОСВ-Шумен е издал Предписание №171/22.06.2022г.  със съдържание „Да се прекрати приемането и обезвреждането на отпадък с код 20 03 01 на територията на Регионалното депо за неопасни отпадъци за общините Омуртаг, Върбица, Котел и Антоново, експлоатирано на основание Комплексно разрешително №302-Н1/2022г…“. Предписанието е дадено на Община Омуртаг в качеството и на оператор  по Комплексно разрешително №302-Н1/2022г.

В предписанието като фактически констатации е отразено, че „…От 01.02.2022г. до момента на проверката за депониране са приети отпадъци с код 20 03 01 в количество 2 221.16т. от общините Омуртаг Антоново, Върбица, Котел.“ Посочено е, че отпадък с този код не е разрешен за приемане на територията на депото по условие 11.2.1 от Комплексното разрешително. Като фактическо основание е посочено също така, че се извършва дейност по обезвреждане с код D 5 на отпадък с  код 20 03 01, който не е разрешен с условие 11.6.2 от Комплексното разрешително.

Като правно основание за издаване на Предписанието в последното е посочен чл.14, ал.4 от ЗООС.

Предписанието е дадено на оператора Община Омуртаг, със срок на изпълнение най-късно до 31.12.2022г.

Предписанието е съобщено на Община Омуртаг на 29.06.2022г. по пощата, видно от приложената по делото обратна разписка.

Предписанието е обжалвано от Община Омуртаг по административен ред до Министъра на околната среда и водите с жалба с вх.№91-00-676-1/12.07.2022г.

По така подадената жалба Министърът на ОСВ е постановил Решение №234/15.08.2022г. с което е потвърдил като законосъобразно Предписание №171/22.06.2022г. на Директора на РИОСВ-Шумен.

Решението е съобщено на Община Омуртаг с Писмо с изх.№Ж-160/15.08.2022г. на 17.08.2022г., видно от приложеното по делото, чрез преписката, известие за доставяне.

Жалбата на Община Омуртаг срещу Предписание №171/22.06.2022г. издадено от Директора на РИОСВ-Шумен, потвърдено с Решение №234/15.08.2022г. на Министъра на околната среда и водите е подадена до Административен съд-Шумен, чрез куриерска услуга на 29.08.2022г.

С Определение на Административен съд-Шумен от 05.12.2022г образуваното по гореописаните жалба и уточняваща молба на Община Омуртаг производство по ад.д.№272/2022г. е прекратено и делото е изпратено на Административен съд-Търговище по компетентност.

Така установената фактическа обстановка се подкрепя от събраните по делото  писмени  и гласни доказателства.

По отношение на наведените в жалбата доводи, обосноваващи нищожност на оспореното предписание, до колкото същите не са обвързани със срока по чл.149 от АПК, съгласно чл.168, ал.3 от АПК, съдът намира следното:

Съгласно чл.120, ал.5 от ЗООС „Контролът по изпълнението на условията в издаденото разрешително по чл. 117 се извършва от съответната РИОСВ…“. Съгласно чл.151, ал.2 от ЗООС за установени при контролната дейност административни нарушения контролните органи могат да издават задължителни преписания, като разпоредбата на чл.14, ал.4 от ЗООС изрично регламентира правомощие за Директорите на РИОСВ да издават предписания. С оглед изложеното съдът приема, че оспореното Предписание №171/22.06.2022г. на Директора на РИОСВ-Шумен е издадено от материално и териториално компетентен орган и не е налице некомпетентност като основание за нищожност.

Предписанието е издадено в писмена форма, като в него са посочени автора и адресата на акта. Писменият акт, в който същото е обективирано съдържа разпоредителна част, в която по ясен начин е определено преустановителното действие, което оператора следва да предприеме. Последното е изпълнимо. Изпълнението на предписанието е свързано с част от дейността на Регионалното депо и не би довело до спиране на неговата цялостна дейност. Съдът намира за необходимо да посочи, че като конкретна мярка за разрешаване на проблема с депониране на несепарираните смесени битови отпадъци, която оператора-Община Омуртаг би могъл да предприеме е да сключи договор с лице, на което по реда на ЗУО е предоставено право да извършва предварително третиране на отпадъци и притежаващо инсталация с необходимия капацитет до изграждането на регионалния център.

С оглед изложеното съдът намира, че не е налице такъв порок във формата на оспореното предписание, което да води до нищожност. Наведените в жалбата доводи за липса на фактически и правни основания за неговото издаване и за допуснати процесуални нарушения, касаят законосъобразността, но не и нищожността на оспорения акт.

В разпоредбата на чл.14 ал.4 от ЗООС се съдържа законовото основание, въз основа на което оспореното предписание може да бъде  дадено и не е налице изначална липса на такова, водеща до нищожност.

Воден от всичко гореизложено съдът приема, че оспореното предписание не страда от такъв тежък порок, който да води до неговата нищожност и наведените в жалбата доводи в тази насока са изцяло неоснователни.

По отношение на допустимостта на жалбата, съдът намира следното:

Жалбата е подадена в срок и срещу административен акт, подлежащ на съдебно оспорване. Жалбата е подадена от надлежна страна- адресат на предписанието и субект, носещ задължението по закон съгласно чл.123в от ЗООС.

С оспореното предписание, на оператора Община Омуртаг се предписва, не да спазва конкретни условия от Комплексното разрешително, а да преустанови конкретно осъществявана от него дейност, а именно дейността по „…приемане и обезвреждане на отпадък с код 20 03 01. в Регионалното депо за неопасни отпадъци…..“, което е нещо различно.  За неспазване на условията на комплексното разрешително се носи административнонаказателна отговорност по чл.164, ал.1 от ЗООС, а за неспазване на задължително за изпълнение предписание, се носи  такава по чл.166,т.3 от ЗООС.

В конкретният случай даденото задължително за изпълнение предписание е обвързано с краен срок за неговото изпълнение. Неизпълнението на оспореното предписание в срок, поражда  административнотнаказателна отговорност за оператора на основание чл.166 от ЗООС, във връзка с чл.165 от ЗООК, и в тази връзка засяга негативно правната сфера на Община Омуртаг като оператор. Последното обосновава правния интерес на Община Омуртаг от оспорване на предписанието.

Въз основа на всичко гореизложено, съдът приема жалбата на Община Омуртаг срещу Предписание №171/22.06.2022г. на Директора на РИОСВ-Шумен за допустима.

При разглеждане на жалбата по същество, съдът след като извърши проверка по чл.168 от АПК, прави следните правни изводи:

Проверката  на оператора Община Омуртаг е извършена от надлежно оправомощени експерти със Заповед №132/23.05.2022г. на Директора на РИОСВ-Шумен, при предвиден в закона възможност за упълномощаване съгласно чл.148, ал.3,пр.последно от ЗООС. С оглед изложеното проверката е проведена от материално компетентни органи.

За извършената проверка е съставен констативен протокол, с което е спазено изискването на чл.155, ал.1 от ЗООС. Проверката е проведена в присъствието на представител на оператора-Община Омуртаг. Съставеният Констативен протокол № 9-КР-302 /26-27.05.2022г. и таблицата към него са предявени срещу подпис на представител на оператора-Община Омуртаг. Оспореното предписание въздейства и внася промяна в правната сфера единствено на Община Омуртаг като оператор по Комплексното разрешително, на задължено лице по чл.123в от ЗООС и  на такова, носещо административнонаказателната отговорност по чл.164, ал.1 и по чл.166,т.3 от ЗООС. В производството по постановяване на оспореното предписание  не са налице други заинтересовани лица. С оглед изложеното съдът приема, че в хода на административното производство по издаване на предписанието не са допуснати такива нарушения на процесуалните правила, които да са съществени.

В писменият акт, с който е дадено оспореното предписание  №171/22.06.2022г. в достатъчна ясна степен са отразени фактическите основания на органа, въз основа на които предписанието се дава и не е налице никаква неяснота относно преустановителното поведение, което оператора следва да предприеме, с оглед  изпълнението на предписанието. Посочено е също така и правното основание, на което предписанието се дава - чл.14, ал.4 от ЗООС.

Въз основа на гореизложените съображения, съдът намира, че при издаване на оспореното предписание са спазени всички законови изисквания, освен за форма, но и за съдържание, съгласно чл.59, ал.2т.4, във връзка с ал.1 от АПК и доводите, изложени в жалбата в тази насока са изцяло неоснователни.

По отношение на съответствието на оспорения акт с материалния закон, съдът приема следното:

Констативен протокол № 9-КР-302 /26-27.05.2022г. е съставен и подписан от длъжностните лица, извършили проверката в рамките на службата им и в обема на възложените им със Заповед №132/23.05.2022г. на Директора на РИОСВ-Шумен правомощия, с оглед на което същият съставлява официален удостоверителен документ, имащ обвързваща за съда материална доказателствена сила относно отразените в него констатации на органа. По делото не са ангажирани други доказателства, опровергаващи констатациите по този протокол. С оглед изложеното, съдът приема за доказани по делото фактическите констатации, на които е дадено предписанието, а именно че  в периода от 01.02.2022г. до момента на проверката-27.05.2022г. от страна на оператора-Община Омуртаг в Регионалното депо за неопасни отпадъци за общините Омуртаг, Върбица, Котел и Антоново, находящо се в гр.Омуртаг са били приети за депониране отпадъци с код 20 03 01- смесен битов отпадък, в количество 2 221.16 т.  и с него се е извършвала дейност по обезвреждане на отпадъци, обозначена с код D 5- обезвреждане чрез депониране без сепариране.

Видно от приложеното по делото Комплексно разрешително №302-Н1/2022г приемането на територията на депото на отпадък с код  20 03 01- смесен битов отпадък, не е разрешено и съставлява неизпълнение на условие 11.2.1 от Комплексното разрешително. Посоченият вид отпадък не е измежду лимитивно изброените отпадъци, на които на оператора с Комплексното разрешително се разрешава да бъдат приети на територията на площадката на депото.

Видно от съдържанието на Комплексно разрешително №302-Н1/2022г. извършването на дейност на площадката на депото за обезвреждане на отпадъци с код D 5- обезвреждане чрез депониране без сепариране на отпадъци с код  20 03 01, съставлява неспазване на  условие 11.6.2 от Комплексното разрешително.

Съгласно чл.123в,т.2 от ЗООС операторът на инсталацията е длъжен да изпълнява условията в комплексното разрешително, а съгласно чл.164,ал.1 от ЗООС неизпълнението на изискванията на чл.123в от ЗООС съставлява състав на административно нарушение.

В конкретният случай, съдът приема за доказано по делото, че при извършената проверка е констатирано осъществено от страна на оператора- Община Омуртаг неспазване на условията по 11.2.1 и по 11.6.2 Комплексно разрешително №302-Н1/2022г. Последното носи всички признаци на  административно нарушение по чл.164,ал.1 от ЗООС, във връзка с  чл.123в от ЗООС.

Воден от горното, съдът приема че оспореното предписание е издадено при наличието на материалната предпоставка по чл.151, ал.1 от ЗООС-установено по време на контролната дейност  административно нарушение, осъществено от оператора. Предвид това, оспореното предписание се явява издадено при правилно приложение на материалния закон и в съответствие с неговата цел- преустановяване на административното нарушение, по аргумент на чл.158, ал.4 от ЗООС.

 По отношение определянето на срока, в който предписанието следва да бъде изпълнено органът действа при условията на оперативна самостоятелност. В конкретният случай, съдът след като констатира, че органът е разполагал със законово основание да определи срок, съгласно чл.155,ал.2 от ЗООС, на основание чл.169 от АПК счита, че единствено в правомощията на органа е преценката и правомощието за удължаването на срока на предписанието.

Въз основа на всичко гореизложено съдът приема оспореното предписание за законосъобразно, а жалбата на Община Омуртаг  срещу оспореното с нея задължително предписание №171/22.06.2022г. на Директора на РИОСВ-Шумен за изцяло неоснователна и следва като такава същата да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на делото и предвид на това, че по делото не се претендират разноски и не се представя списък от страна на ответника по оспорването, съдът намира, че не следва да се произнася по въпроса за разноските.

 Воден от горното и на основание чл.172, ал.2  от АПК, съдът

 

                                                     Р  Е  Ш  И  :

 

  ОТХВЪРЛЯ жалбата на Община Омуртаг/ допълнена с уточняваща молба с вх.№ДА-01-2391/18.10.2022г./, подадена чрез адвокат Р.М. от ВТАК, с посочен по делото съдебен адрес:***, Адвокатско дружество „Р. И К.М.“ против Предписание №171/22.06.2022г. на Директора на РИОСВ-Шумен, потвърдено с Решение №234/15.08.2022г. на Министъра на околната среда и водите, с което на основание чл.14, ал.4 от ЗООС на Община Омуртаг като оператор е предписано прекратяване  приемането и обезвреждането на отпадък с код 20 03 01 на територията на Регионално депо за неопасни отпадъци за общините Антоново, Върбица, Котел и Омуртаг, експлоатирано от Община Омуртаг на основание Комплексно разрешително №302-Н1/2022г., със срок на изпълнение до 31.12.2022г.

 

 

      Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд  в 14-дневен срок от неговото получаване.

 

   Препис от решението да се изпрати на страните.

 

                                                             Председател: