Решение по дело №2851/2019 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 242
Дата: 14 февруари 2020 г. (в сила от 14 февруари 2020 г.)
Съдия: Дарина Неделчева Рачева Генадиева
Дело: 20197050702851
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

№ ……….

Гр. Варна,  ………………...  2020 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Варна, Трети състав, в открито съдебно заседание на четиринадесети януари две хиляди и двадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:     Дарина РАЧЕВА

 

при секретаря Калинка Ковачева, като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 2851 по описа на Административен съд – Варна за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс, във връзка с чл. 211 от Закона за Министерството на вътрешните работи.

Образувано е по жалба на Н.К.Б. ***, ЕГН **********, срещу Заповед № 365з-4897/26.09.2019 година, издадена от Директора на Областна дирекция на МВР – Варна, с която на жалбоподателя, в качеството му на служител на МВР на основание чл. 194, ал. 1 и ал. 2, т. 2; чл. 197, ал. 1, т. 2; чл. 199, ал. 1, т. 3, предложение първо; чл. 204, т. 3 и чл. 206, ал. 1, ал. 2, ал. 3 и ал. 4 от ЗМВР, е наложено дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“ за срок от три месеца, считано от датата на връчване на заповедта.

В жалбата се твърди, че заповедта е незаконосъобразна, поради издаването й при съществено нарушение на административнопроизводствените правила, при нарушение на материалния закон и в несъответствие с целта на закона. По-конкретно жалбоподателят твърди, че дисциплинарнонаказващият орган не е изяснил всички относими факти за разкриване на обективната истина и не е събрал безспорни доказателства за виновно нарушение на служебните задължения. Навежда доводи, че не е спазен двумесечният срок за издаване на заповедта, предвиден в чл. 205, ал. 1 от ЗМВР. Счита, че не е налице нарушение на служебни задължения и проява на небрежност. Изтъква, че констатираното дописване в акта за установяване на административно нарушение се дължи на здравословни проблеми. Иска отмяна на заповедта за налагане на дисциплинарно наказание и присъждане на направените съдебно-деловодни разноски.

Ответникът в производството – Директорът на ОД на МВР – Варна, чрез процесуален представител, оспорва жалбата и моли за нейното отхвърляне като неоснователна. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

 

Съдът, след като се съобрази с изложените в жалбата основания, доводите на страните и събраните доказателства, приема за установено следното:

Жалбата е подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, от лице с правен интерес – адресат на оспорения индивидуален административен акт, и пред компетентния да я разгледа съд, поради което е допустима. Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Дисциплинарното производство е започнало въз основа на справка рег. № 365р-35335/11.06.2019 г. от началника на група „Общинска полиция“ при ОД на МВР – Варна /л. 22 – л. 23/, съдържаща предложение за извършване на проверка относно извършено от полицай Н.К.Б. дисциплинарно нарушение, вследствие на която със Заповед № 365з-3475/17.07.2019 г. на Директора на ОД на МВР – Варна /л. 20 –л. 21/ е разпоредено извършването на проверка, като е определена комисия, която да я извърши. Резултатите от проверката са обективирани в справка рег. № 365р-39344/31.07.2019 г. /л. 16 – л. 18/. Според констатациите в справката, младши инспектор Н.Б. е проявил небрежност при изпълнение на служебните задължения, като е допуснал пропуск при съставянето на АУАН № 0003973/16.06.2019 г. /л. 30/ срещу В. Е. Б., изразяващ се в невписване на номера на издаден и впоследствие анулиран фиш за налагане на глоба серия ОВ **********/16.06.2019 г. /л. 32/. Установявайки по-късно пропуска си, е дописал липсващия текст с друг химикал в отсъствието на нарушителя, като по тази причина изписаният допълнително текст липсва в бланката, връчена на В. Б. /л. 35/. Комисията счела, че с това свое действие служителят Н.Б. е допуснал небрежност в служебната дейност, за което на основание чл. 199, ал. 1, т. 3 от ЗМВР се предвижда дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“ за срок от три до шест месеца.

Изготвена е докладна записка рег. № 365р-45033/30.08.2019 г. /л. 10 – л. 11/ и становище на комисията, извършила проверката, рег. № 365р-10102/17.09.2019 г. /л. 7 – л. 8/ до Директора на ОД на МВР – Варна, в което е направено предложение за изпращане на материалите по преписката за реализиране на дисциплинарна отговорност спрямо младши инспектор Н.К.Б. – полицай в група „Общинска полиция“ на сектор ООРТП към отдел ОП при ОД на МВР – Варна.

Видно от специфична длъжностна характеристика на длъжността полицай – старши полицай в група „Общинска полиция“ по ДЩ на ОД на МВР – Варна към сектор „Охрана на обществения ред и териториална полиция“ в отдел „Охранителна полиция“ при ОД на МВР – Варна /л. 52 – л. 54/, сред основните длъжностни задължения е работа по охрана обществения ред и изпълнение на основаните и специфични дейности на група „Общинска полиция“ по контрола и административнонаказателна дейност по спазване на действащото законодателство и наредбите на Община Варна, по които е възложен такъв контрол. Едно от професионалните умения за заемане на длъжността е познаване на основите на наказателното и административното право, както и системата от наказателни и административни мерки за въздействие върху правонарушителите, прилагани от органите на полицията.

Съгласно протокол от рег. № 365р-11123/15.03.2018 г. /л. 50/, младши инспектор Н.К.Б. е запознат със специфична длъжностна характеристика на длъжността полицай – старши полицай в група „Общинска полиция“ по ДЩ на ОД на МВР – Варна към сектор „Охрана на обществения ред и териториална полиция“ в отдел „Охранителна полиция“ при ОД на МВР – Варна на 14.03.2018 година.

С оглед констатациите в справка рег. № 365р-39344/31.07.2019 г., въз основа на доказателствата в административната преписка и след приемане на писмените обяснения на служителя /л. 12/, на основание чл. 194, ал. 1 и ал. 2, т. 2; чл. 197, ал. 1, т. 2; чл. 199, ал. 1, т. 3, предложение първо; чл. 204, т. 3 и чл. 206, ал. 1, ал. 2, ал. 3 и ал. 4 от ЗМВР, е издадена процесната Заповед № 365з-4897/26.09.2019 година на Директора на ОД на МВР – Варна /л. 3 – л. 6/, с която на младши инспектор Н.К.Б. – полицай в група „Общинска полиция“ на сектор „Охрана на обществения ред и териториална полиция“ към отдел „Охранителна полиция“ по допълнителния щат към щата на ОД на МВР – Варна, е наложено дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“ за срок от три месеца, считано от датата на връчване на заповедта, като служителят е предупреден, че при извършване на друго дисциплинарно нарушение по чл. 199, ал. 1 от ЗМВР в срока на наложеното наказание ще му бъде наложено по-тежко дисциплинарно наказание.

В заповедта е прието за категорично установено, че младши инспектор Б, на 16.06.2019 г., в гр. Варна, като назначен в наряд на пост за съдействие на Общинска служба, която премества автомобили поради нарушения на водачите им, след съставяне на АУАН № 0003973/16.06.2019 г. и връчването му на нарушителя В. Е. Б., е дописал текст „… глоба с фиш сер. ОВ **********…“ в отсъствието на нарушителя и този допълнителен текст липсва в екземпляра на връчения на Б. акт. Посочено е, че дописването на текст във вече съставения АУАН № 0003973/16.06.2019 г. в отсъствието на нарушителя е неправомерно деяние, тъй като не са спазени разпоредбите на чл. 40, ал. 1 от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/, представляващо нарушение на служебните задължения, с което служителят е проявил небрежност в служебната дейност – нарушение по смисъла на чл. 194, ал. 2, т. 2 от ЗМВР, съставомерно по чл. 199, ал. 1, т. 3, предложение първо от ЗМВР, наказуемо с дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“ са срок от три до шест месеца.

Установено е, че на основание съставения от младши инспектор Б. АУАН № 0003973/16.06.2019 г. е издадено наказателно постановление № 295/27.06.2019 г. на Заместник-Кмета на Община Варна /л. 37/, което е обжалвано от нарушителя по съдебен ред /вж. писмо рег. № ФСД19001189ВН_001ВН/11.09.2019 г. на Директора на Дирекция ФСД при Община Варна – л. 46/.

Заповедта е връчена лично на дисциплинарно наказаното лице на 27.09.2019 г. /л. 6/, като с жалба УРИ 365000-39828/10.10.2019 г. /л. 3 – л. 5 от делото/ Н.Б. е оспорил същата пред Административен съд – Варна, вследствие на което е образувано настоящото съдебно производство.

В хода на съдебното производство, посредством приетото за сведение по делото решение на Районен съд – Варна, постановено по НАХД № 3341/2019 г., е установено, че наказателното постановление срещу В. Е. Б., издадено въз основа на съставения от младши инспектор Н.Б. АУАН № 0003973/16.06.2019 г., е потвърдено.

 

При така установената фактическа обстановка и в резултат от проверката за законосъобразност на оспорения индивидуален административен акт съгласно чл. 168, ал. 1 от АПК на всички основания по чл. 146 от АПК, настоящият състав на съда намира следното:

Обжалваната заповед е издадена от компетентен орган съгласно чл. 204, т. 3, предложение първо от ЗМВР – Директора на ОД на МВР – Варна, който безспорно е ръководител на структура на МВР по смисъла на чл. 37, ал. 1, т. 2 от ЗМВР, действал към момента на налагане на процесното наказание в обема на предоставените му правомощия.

Съдът намира, че оспорената заповед за налагане на дисциплинарно наказание отговаря на изискванията за съдържание, визирани в чл. 210, ал. 1 от ЗМВР. Същата е издадена в писмена форма и съдържа всички изискващи се съгласно цитираната правна норма реквизити, а от посочените в нея фактически и правни основания стават ясни юридическите факти, от които органът черпи упражненото от него публично субективно право.

В хода на проведеното дисциплинарно производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които да обуславят отмяната на обжалвания индивидуален административен акт на самостоятелно основание. Доколкото констатираното нарушение е прието за такова по чл. 199, ал. 1, т. 3 от ЗМВР и тъй като същото попада в приложното поле на чл. 208 от ЗМВР, дисциплинарното производство законосъобразно е започнало без издаване на изрична заповед по чл. 207, ал. 1 от ЗМВР. Налице са били данни за извършено нарушение по смисъла на чл. 205, ал. 1 от ЗМВР, съдържащи се в справка рег. № 365р-35335/11.06.2019 г. от началника на група „Общинска полиция“ при ОД на МВР – Варна, поради което за установяване на нарушението и извършителя му на основание чл. 205, ал. 2 от ЗМВР, Директорът на ОД на МВР – Варна със Заповед № 365з-3475/17.07.2019 г. е разпоредил да бъде извършена проверка. Проведено е дисциплинарно производство и служителят е запознат с изготвената справка рег. № 365р-39344/31.07.2019 г., отразяваща резултатите от извършената проверка. Същият е дал обяснения, които дисциплинарнонаказващият орган е приел в изпълнение на задължението си по чл. 206, ал. 1 от ЗМВР. Предвид поставената върху становище рег. № 365р-10102/17.09.2019 г. резолюция на началника от 18.09.2019 г. /л. 7/, на която дата данните и материалите за установеното от комисията нарушение на служебната дисциплина са постъпили при компетентния дисциплинарно наказващ орган, и съобразявайки датата на издаване на оспорената заповед за налагане на дисциплинарно наказание – 26.09.2019 г., съдът преценява, че, последната е издадена в срока по чл. 195, ал. 1 във връзка с чл. 196 от ЗМВР, поради което наведените в жалбата възражения в обратен смисъл са неоснователни.

По отношение на материалната законосъобразност на оспорената заповед съдът намира следното:

Видно от съдържанието на Заповед № 365з-4897/26.09.2019 година Н.Б. е дисциплинарно наказан за допуснато нарушение на чл. 194, ал. 2, т. 2 от ЗМВР – неизпълнение на служебните задължения, и по-конкретно за проявена небрежност в служебната дейност по смисъла на чл. 199, ал. 1, т. 3, предложение първо от ЗМВР, изразяващо се в дописването на текст във вече съставения АУАН № 0003973/16.06.2019 г. в отсъствието на нарушителя, с което не са спазени разпоредбите на чл. 40, ал. 1 от ЗАНН.

Според чл. 40, ал. 1 от ЗАНН, актът за установяване на административното нарушение се съставя в присъствието на нарушителя и свидетелите, които са присъствали при извършване или установяване на нарушението. В случая не е налице неизпълнение на тази разпоредба. По делото са ангажирани доказателства, от които е видно, че АУАН № 0003973/16.06.2019 г. е съставен в присъствието на нарушителя и му е връчен лично. Това се установява както от саморъчно поставения от В. Е. Б. подпис в графата „нарушител“ в самия АУАН, така и от даденото от лицето писмено сведение в хода на дисциплинарното производство, в което заявява, че се е подписала на акта като нарушител. В подкрепа на горното е и своевременно депозираното от Б. възражение срещу акта /л. 24/.

Настоящата съдебна инстанция не споделя разбирането на дисциплинарно наказващия орган, че последващото отбелязване в екземпляра на АУАН, приложен към материалите по административнонаказателната преписка, на номера на анулирания фиш, каквото отбелязване не е налице в екземпляра, връчен на нарушителя, представлява нарушение на посочената разпоредба на чл. 40, ал. 1 от ЗАНН, а оттам и дисциплинарно нарушение по смисъла на чл. 194, ал. 2, т. 2 във връзка с чл. 199, ал. 1, т. 3, предложение първо от ЗМВР.

За установеното административно нарушение на Закона за движението по пътищата жалбоподателят е ангажирал отговорността на виновния водач, издавайки фиш, който след оспорване на нарушението от нарушителя, е анулиран и съобразно разпоредбата на чл. 39, ал. 3 от ЗАНН е издаден АУАН. Невписването в екземпляра от АУАН, връчен на нарушителя, на номера на анулирания фиш не представлява проявена небрежност в служебната дейност по смисъла на чл. 199, ал. 1, т. 3, предложение първо от ЗМВР, която до доведе до ангажиране на дисциплинарната отговорност на служителя. Нито в нормативен акт, нито в длъжностната характеристика за заеманата от Б. длъжност в системата на МВР, се съдържат точно описание на процедурата при направено възражение срещу съставен фиш за неправилно паркиране. При липсата на изрично разписан алгоритъм на действие в подобни случаи, меродавни са правните норми на ЗАНН, регламентиращи съставянето на АУАН. Това обстоятелство не е спорно между страните, като изрично в проведеното на 14 януари 2019 година открито съдебно заседание процесуалният представител на ответника заявява, че няма инструкция или друг специфичен акт, в който да е предвиден специален ред, касаещ правомощията и задълженията на съответните контролни органи в случаи като процесния. Вписването в акта за установяване на административно нарушение на номера на анулирания фиш за същото нарушение не е предвидено в процесуалните правила по специалния ЗДвП, нито в ЗАНН.

В контекста на изложеното, съдът намира процесният АУАН № 0003973/16.06.2019 г. за съставен според изискванията на ЗАНН. Същият съдържа всички реквизити, посочени в чл. 42 от ЗАНН и е произвел целените с издаването му правни последици – въз основа на него е издадено наказателно постановление № 295/27.06.2019 г. на Заместник-кмета на Община Варна с което е ангажирана отговорността на В. Б. за извършеното от нея административно нарушение, описано в съставения от младши инспектор Н.Б. АУАН № 0003973/16.06.2019 година. Освен това, видно от приетото за сведение по делото решение на Районен съд – Варна, постановено по НАХД № 3341/2019 г., наказателното постановление е потвърдено при проведеното съдебно обжалване. Тоест АУАН е изпълнил целта си съгласно чл. 36, ал. 1 от ЗАНН. Нито пропускът на жалбоподателя да впише в екземпляра на АУАН, връчен на нарушителя, номера на анулирания фиш за налагане на глоба, нито дописването на тези данни в екземпляра на АУАН, приложен към материалите по административнонаказателната преписка, засяга автентичността или верността на акта, нито въвежда в него твърдения за други обстоятелства от значение за реализиране или отпадане на отговорността на нарушителя. Липсата на номер на анулирания фиш в екземпляра на нарушителя не е засегнал по никакъв начин и негови процесуални права. Поради липсата на изрично предвидено задължение за вписване в АУАН на номера на издадения и анулиран фиш не може да се приеме и че невписването на анулирания фиш в акта представлява небрежно изпълнение на служебни задължения.

Предвид гореизложените съображения, не е налице допуснато неизпълнение на визираните от дисциплинарно наказващия орган задължения за осъществяване на контрола и административнонаказателна дейност по спазване на действащото законодателство и наредбите на Община Варна и познаване на основите на наказателното и административното право, както и системата от наказателни и административни мерки за въздействие върху правонарушителите, прилагани от органите на полицията, визирани в длъжностната характеристика на заеманата от Б. длъжност. Издаването на валиден АУАН, съдържащ всички изискуеми от закона реквизити, вследствие на който Заместникът-Кметът на Община Варна е ангажирал административнонаказателната отговорност на посочения в него нарушител, обуславя извод за познаване на съответната нормативна уредба от актосъставителя и за осъществен от него контрол и административнонаказателна дейност по спазване на действащото законодателство.

Съдът намира също така, че наложеното в случая наказание не съответства и на целта на закона. Дисциплинарно-наказателната отговорност следва да бъде реализирана при спазване на принципа за съразмерност на наложеното наказание спрямо извършеното нарушение като се съблюдават и целите на наказанието.

Целите на дисциплинарната отговорност са определени в чл. 6 от Инструкция № 8121з-470/2015 година на министъра на вътрешните работи и са възпитателно-предупредителна и превантивна. При определяне на дисциплинарната санкция следва да бъдат взети предвид конкретните обстоятелства за всеки отделен случай, като тя бъде съобразена с тежестта на нарушението, формата на вината, вредните последици, цялостното поведение на служителя и други относими данни. Дори да се приеме, че вписването в АУАН на номера на анулирания фиш е предвидено в практиката на службата на Б. по съображения за отчетност или други вътрешно административни причини (каквито не се твърдят и не се доказват от страна на органа), и това да бъде приравнено на небрежно изпълнение на служебни задължения, по изложените по-горе съображения за законосъобразно образувано административнонаказателно производство и липса на нарушено право на защита на привлеченото към отговорност лице, в конкретния случай налагането и на най-лекото дисциплинарно наказание за такова евентуално неспазване на административната практика на службата е несъразмерно на деянието. Като не е съобразил това, дисциплинарно наказващият орган е издал оспорената заповед при неправилно приложение на материалния закон и в противоречие с целта на закона, което налага нейната отмяна.

При този изход от правния спор, ОД на МВР – Варна следва да бъде осъдена да заплати на жалбоподателя направените в производството съдебно-деловодни разноски в общ размер на 410,00 лева, от които: 10,00 лева държавна такса за образуване на делото, и 400,00 лева адвокатски хонорар.

 

Въз основа на гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, предложение второ от АПК, съдът

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ Заповед № 365з-4897/26.09.2019 година на Директора на ОД на МВР – Варна, с която на младши инспектор Н.К.Б. – полицай в група „Общинска полиция“ на сектор „Охрана на обществения ред и териториална полиция“ към отдел „Охранителна полиция“ по допълнителния щат към щата на ОД на МВР – Варна, е наложено дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“ за срок от три месеца, считано от датата на връчване на заповедта.

 

ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР – Варна да заплати в полза на Н.К.Б. ***, ЕГН **********, сумата от 410,00 /Четиристотин и десет цяло/ лева.

 

На основание чл. 211, изр. последно от Закона за Министерството на вътрешните работи, решението на административния съд не подлежи на касационно оспорване.

 

 

Съдия: