Решение по дело №5881/2022 на Софийски районен съд

Номер на акта: 3098
Дата: 10 август 2022 г.
Съдия: Гюляй Шемсидинова Кокоева
Дело: 20221110205881
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 май 2022 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 3098
гр. София, 10.08.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 129-ТИ СЪСТАВ, в публично
заседание на единадесети юли през две хиляди двадесет и втора година в
следния състав:
Председател:Г Ш. К
при участието на секретаря И О. И
като разгледа докладваното от Г Ш. К Административно наказателно дело №
20221110205881 по описа за 2022 година
За да се произнесе, съдът взе предвид следното :
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е наказателно постановление (НП) № 565941-F596198 от 06.04.2021г.,
издадено от Д Л Т– директор на Дирекция „Средни данъкоплатци и осигурители“ в
ТД-НАП, гр.София, с което на основание чл.74, ал.1 от ЗСч, за нарушение на
чл.38,ал.1,т.1 от ЗСч, на търговско дружество „” ООД, ЕИК , със седалище и адрес на
управление: гр. , жк “, бул. „“ №, бл., ет., ап., представлявано от управителя В Г В, е
наложено административно наказание - имуществена санкция в размер на 16435.21
лева.
Недоволен от НП е останало наказаното юридическо лице, а именно „Р, което
чрез процесуален представител упълномощен от управителя на дружеството обжалва
същото в срок. Материализирано е искане за отмяна на НП поради
незаконосъобразност и неправилност. Изложени са съображения за съставяне на
АУАН след изтичане на срока по чл.34, л.1 ЗАНН, за допуснато съществено нарушение
на процесуалните правила, изразило се в непроизнасяне на АНО по подаденото
писмено възражения срещу АУАН, като се претендира и наличие на основания за
приложение на разпоредбата на чл.28 ЗАНН, поради това, че нарушението е
инцидентен случай и дружеството не е допускало друго подобно нарушение, като е
подавало до Търговски регистър и регистър на юридическите лица с нестопанска цел
1
/ТРРЮЛНС/ към АВ в законовопредвидения срок своите ГФО както за предходните
години, така и за следващата.
В съдебно заседание, жалбоподателят се представлява от своя упълномощен
представител адв.С. - САК, която поддържа искането за отмяна на наказателното
постановление, поради наличие на предпоставките по чл.28 от ЗАНН. Счита, че АНО
необосновано не е отчел факта, че нарушението е отстранено от самия нарушител още
преди да е започнало административнонаказателното производство със съставяне на
АУАН. Моли да се има предвид, че наложената на дружеството санкция е
несъразмерна с оглед незначителността на извършеното нарушение и липсата на
настъпили вредни последици от същото, с оглед на формалния му характер. С тези
съображения моли за отмяна на обжалваното НП, като незаконосъобразно.
Претендира направените разноски в хода на производството пред всички инстанции.
Процесуалният представител на въззиваемата страна – юрк.Й, пледира за
потвърждаване на обжалваното наказателно постановление, като законосъобразно и
правилно. Счита, че срокът за съставяне на АУАН е спазен и съобразен с ТР №48/1981
г., както и че подаденото срещу него възражение е обсъдено и оценено като
неоснователно, като това изрично е отразено в обжалваното НП. Намира, че наложена
санкция не е несъразмерна, доколкото същата е предвидена ясно и конкретно в закона.
Моли за присъждане на юрисконсултско възнаграждение и прави възражение за
прекомерност на претендирания от другата страна адвокатски хонорар.
В хода на съдебното следствие в качеството на свидетел е разпитан
актосъставителят Ма Т, която изцяло потвърждава фактическите обстоятелства,
описани в АУАН и НП, въз основан на които е направен извод за извършено
административно нарушение. Фактите, които са описани в АУАН и НП не са спорни по
делото.
Съдът, като обсъди доводите на страните и събраните по делото писмени и гласни
доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:
На 14.12.2020 г. в ЦУ на НАП е получена информация с вх. № 12-00-
353/14.12.2020 г., предоставена на основание чл. 38, ал. 13 от Закона за счетоводството
(ЗСч) от Агенцията по вписванията относно юридическите лица, които не са подали
годишен финансов отчет (ГФО) за 2019 г. в Търговския регистър и регистъра на
юридическите лица с нестопанска цел в срок до 30.09.2020 г. и не са подали декларация
по чл. 38, ал. 9, т. 2 от ЗСч. Получената информация с вх. № 12-00-353/14.12.2020 г. по
описа на ЦУ на НАП удостоверява датата, на която за органите на НАП е станало
известно извършеното нарушение.
На основание чл. 38, ал. 15 във вр. с чл. 78 от ЗСч. от страна на НАП са
предприети необходимите действия за извършване на проверка. На 12.02.2021 г. в ТД
на НАП София, Дирекция „СДО“ при извършена справка в Търговския регистър и
2
регистъра на юридическите лица с нестопанска цел при Агенцията по вписванията, св.
М Т /инспектор по приходите в НАП при ТД- София/ установила, че „ не е изпълнило
задължението си да публикува чрез подаване на заявление за вписване и представяне за
обявяване в Агенция по вписванията - Търговски регистър и регистър на юридическите
лица с нестопанска цел, на годишния финансов отчет за 2019 г. в законоустановения
срок - до 30.09.2020 г., съгласно чл. 38, ал. 1, т. 1 от ЗСч, във връзка с § 33 от
Преходните и заключителни разпоредби на Закона за мерките и действията по време на
извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г.
и за преодоляване на последиците.
Заявлението за вписване и представяне за обявяване на годишния финансов отчет
за 2019 г. в Търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел е
било подадено на 03.11.2020 г. Констатирано е закъснение от 34 /тридесет и четири/
дни.
Във връзка с изложеното и на основание чл. 40, ал. 2 от Закона за
административните нарушения и наказания (ЗАНН) е изпратена покана за образуване
на административнонаказателно производство с изх. №2553-03-176/24.02.2021 г.,
получена на 24.02.2021 г. по електронен път чрез активиране на електрона препратка
от електронен адрес ****@*********.*** с IP адрес 178.169.176.14.
„ е подало ГДД по чл. 92 от ЗКПО за 2019 г. с вх. № 2225И0127697/17.03.2020 г.
по описа на ТД на НАП София, Дирекция „СДО“, съгласно която за 2019 г. нетните
приходи от продажби възлизат на 16435209.86 лв.
При така констатираното е прието, че с извършеното деяние /с бездействие/ е
нарушена разпоредбата на чл. 38, ал. 1, т. 1 от Закона за счетоводството, че
нарушението е извършено на 01.10.2020г. - деня следващ крайния срок за обявяване на
ГФО за 2019г., с място на извършване - в гр. София, където се намира
местонахождението на Агенцията по вписванията-Търговски регистър и седалището на
дружеството, където е следвало да бъде вписан и обявен годишен финансов отчет за
2019г. За това срещу дружеството е съставен АУАН №F596198/02.03.2021 г. от св. М Т
– инспектор по приходите в ТД на НАП-София, за нарушение на чл. 38, ал. 1, т. 1 от
Закона за счетоводството. За пълнота на изложението е посочено, че с ДВ, бр. 104 от
2020 г., в сила от 01.01.2021 г., разпоредбата на чл.38, ал.1 ЗСч е изменена, като в
настоящата редакция разпоредбата не се явява по-благоприятна за нарушителя, тъй
като предвиденият срок за подаване на ГФО е идентичен - 30 септември на следващата
година.
АУАН е съставен в присъствие на управителя на дружеството и е предявен на
същия по надлежния ред. В срока по чл.44, ал.1 ЗАНН е постъпило писмено
възражение срещу съставения акт, което е прието за неоснователно от АНО и е
издадено обжалваното НП. Същото е връчено на управителя на дружеството-
3
жалбоподател на 06.04.2021 г., видно от оформената разписка за връчването. Жалбата
против НП е подадена на 13.03.2021 г.
Горната фактическа обстановка се установява от събраните по делото писмени и
гласни доказателства, а именно показанията на св.М Т и приобщените към
доказателствения материал по делото по реда на чл.283 от НПК писмени
доказателства, които са еднопосочни и непротиворечиви, като след анализ в своята
съвкупност не налагат други изводи.
При така установената фактическа обстановка, съдът намира от правна
страна следното:
Въз основа на извършената служебна проверка съдът намира, че при ангажиране
административно-наказателната отговорност на жалбоподателя са спазени
изискванията на чл.42 и чл.57 от ЗАНН и не са допуснати съществени процесуални
нарушения, които да са причина за отмяна на атакуваното НП на формално основание.
В АУАН и в издаденото въз основа на него НП са налични задължителните реквизити,
каквито се изискват съгласно разпоредбата на чл.42 и чл.57 от ЗАНН, като НП е
издадено от компетентен орган.
Спазен е срокът по чл.34, ал.1 ЗАНН за съставяне на АУАН, тъй като същият е
започнал да тече най-рано на датата на получаване в ЦУ на НАП на информацията с
вх. №12-00-353/14.12.2020 г., предоставена на осн. чл.38, ал.13 от ЗСч от АВ относно
юридическите лица, които не са подали ГФО за 2019 г. в ТРРЮЛНЦ в срок до
30.09.2020 г., сред които е било и „. АУАН е съставен на 02.03.2021 г., следователно
това е станало в рамките на 3-месечния давностен срок за съставянето му.
Разгледано е по реда на чл.52, ал.4 ЗАНН и възражението, което е подадено
срещу АУАН, като същото е оценено като неоснователно, което изрично е посочено
на стр. 2 от НП.
С оглед на изложеното се налага извод за това, че в хода на
административнонаказателното производство не са допуснати посочените в жалбата
нарушения на процесуалните правила.
Безспорно е установено, че търговско дружество „ като „търговец“ по смисъла
на чл.1 от ТЗ е адресат на разпоредбите на ЗСч и се явява подконтролен субект на ТД-
НАП,гр.София.
Съгласно чл.38,ал.1,т.1 от ЗСч / редакция на ЗСч към датата на нарушението -
01.10.2020 г. /, всички търговци по смисъла на Търговския закон публикуват годишния
си финансов отчет, консолидирания финансов отчет и годишните доклади по глава
седма, приети от общото събрание на съдружниците или акционерите или от
съответния орган – чрез заявяване за вписване и представяне за обявяване в Търговския
регистър, в срок до 30 юни на следващата година. С § 33 от Преходните и
4
заключителни разпоредби на Закона за мерките и действията по време на извънредното
положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г. и за
преодоляване на последиците, този срок е удължен до 30.09.2020 г., като именно това е
бил срокът за изпълнение на задължението за подаване на ГФО за 2019 г.
Установено е и не е спорно по делото, че не е изпълнило задължението си по
чл.38,ал.1,т.1 от ЗСч, вр. с § 33 от Преходните и заключителни разпоредби на Закона за
мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на
Народното събрание от 13 март 2020 г. и за преодоляване на последиците, а именно до
30.09.2020г. да представи пред АВ, чрез заявяване за вписване в Търговския регистър
на ГФО за 2019г.
Нарушението е констатирано на 12.02.2021г. в ТД-НАП, гр.София след
извършена проверка в Търговския регистър от страна на св. М Т. Задължението било
изпълнено чрез подаване на заявление за вписване и представяне за обявяване на ГФО
за 2019 г. в ТРРЮЛНЦ на 03.11.2020 г., което обективно е след изтичане на срока за
изпълнение на задължението, като нарушението вече е било извършено с неподаване
на същото в срок до 30.09.2020 г. Задължението е изпълнено със закъснение от 34 дни,
което не е минимално от няколко дни, поради което не може самостоятелно да е
основание за приложение на разпоредбата на чл.28 ЗАНН.
Едно от правомощията на НАП е да упражнява държавния надзор по ЗСч, чрез
извършване на проверки върху дейността на търговските дружества по ТЗ. За да може
той да се упражнява ефективно и реално, законодателят е предвидил механизми за
санкциониране на физически и юридически лица, които не изпълняват
нормативноустановените си задължения /чл.78 от ЗСч/.
В конкретния случай, търговско дружество не е изпълнило задължението си по
чл.38,ал.1,т.1 от ЗСч, вр. с § 33 от Преходните и заключителни разпоредби на Закона за
мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на
Народното събрание от 13 март 2020 г. и за преодоляване на последиците, а именно в
срок до 30.09.2020г. да представи пред АВ, чрез заявяване за вписване в Търговския
регистър на ГФО за 2019г.
По този начин държавни органи и частно-правни субекти били възпрепятствани
да осъществят реален и ефективен надзор, както и да получат информация за
финансовото състояние на дружеството.
В настоящия случай, съдът намира, че извършеното от жалбоподателя
нарушение, за което му е било наложено административно наказание имуществена
санкция в минималния размер, предвиден в санкционната разпоредба на чл.74, ал.1 ЗСч
/ от 0,1 до 0,5 на сто от нетните приходи от продажби за отчетния период, за който се
отнася непубликуваният финансов отчет, но не по-малко от 200 лв./, няма основание да
бъде квалифицирано като маловажен случай по смисъла на чл.28 от ЗАНН, доколкото
5
не намира основания за третирането му като такова с по-ниска степен на обществена
опасност в сравнение с други случаи на нарушения от този вид. Принципната ниска
степен на обществената опасност на нарушението, предвид неголемия срок на
закъснението /забавяне от 34 дни/ за изпълнение на задължението за предоставяне на
ГФО, е било отчетено от наказващия орган при определяне на имуществената санкция
в минималния размер, предвиден в закона, а именно в размер на 0,1 на сто от нетните
приходи от продажби за отчетния период. Това, че нарушението е първо по ред също е
дало основание на АНО да индивидуализира имуществената санкция в минимален
размер.
Въз основа на установената фактическа обстановка и изведените въз основа на
нея правни изводи, съдът намира, че актът за установяване на административно
нарушение /АУАН/ и НП са издадени от компетентни органи и при спазване на
законовата процедура. От доказателствата по делото се установява, че дружеството е
осъществило състава на посоченото нарушение, поради което правилно и
законосъобразно е санкционирано на основание чл.74, ал.1 ЗСч, при липса на
основания за приложение на разпоредбата на чл.28 ЗАНН.
Предвид всичко изложено съдът счита, че обжалваното НП е правилно и
законосъобразно - издадено при спазване на процесуалните правила и съблюдаване на
материалния закон, а наложената с него имуществена санкция е правилно
индивидуализирана, предвид това, че административният орган не може да налага
санкция под минималния размер, с оглед разпоредбата на чл.27, ал.5 ЗАНН. Поради
това, съдът намира, че наказателното постановление следва да се потвърди.
С оглед изхода на делото и направеното изрично искане за това, в полза на
въззиваемата страна следва да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение в
размер на по 80,00 лева за процесуално представителство пред всяка съдебна
инстанция, на осн. чл. 63, ал.5 от ЗАНН, вр. чл.37 от Закона за правната помощ, вр.
чл.27а от Наредбата за заплащане на правната помощ, като жалбподателят следа да
бъде осъден да заплати на НАП разноски в общ размер на 240.00 лева /80.00 х 3/.
Така мотивиран и на основание чл. 63, ал.1 и ал.5 от ЗАНН, Софийски районен
съд, НО, 129 състав,
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА изцяло НП № 565941-F596198 от 06.04.2021г., издадено от Д
Л Т– директор на , като правилно и законосъобразно.
ОСЪЖДА „, със седалище и адрес на управление: представлявано от управителя
В Г В, ДА ЗАПЛАТИ на Национална агенция за приходите, сума в размер на 240.00
/двеста и четиридесет/ лева, представляваща присъдено юрисконсултско
6
възнаграждение.
Решението подлежи на обжалване от страните с касационна жалба пред
Административен Съд – София-град, в 14-дневен срок от получаване на съобщението
за изготвянето му.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
7