Р
Е Ш Е
Н И Е
№
299 09.08.2023г. град Стара Загора
В И
М Е Т
О Н А
Н А Р
О Д А
Старозагорският
административен съд, V състав, в публично съдебно заседание на дванадесети
юли през две хиляди двадесет и трета година, в състав:
СЪДИЯ: РАЙНА
ТОДОРОВА
при
секретар Пенка Маринова и с участието
на прокурор като разгледа
докладваното от съдия Р. ТОДОРОВА
административно дело № 158 по описа за 2023г., за да се произнесе, съобрази
следното:
Производството е по реда на чл.145 и сл. от
Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във вр. с чл. 33а, ал.6 от Закона за
подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/ във вр. с §32, ал.3 от ПЗР на ЗИД на ЗПЗП, ДВ бр.102/
2022г.
Образувано е по жалба на „Земляци“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес
на управление гр. Стара Загора, ул. „Г.Г.“ № 94а, офис 1, представлявано от
управителя М.М., подадена чрез пълномощника адв. М.С. от САК, против Заповед №
РД 09-94 от 31.01.2023г., издадена от Министъра на земеделието, с която са
одобрени окончателни специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи,
допустими за подпомагане“ за Кампания 2022г., в частта й, с която са изключени
от специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2022 заявени
за подпомагане от земеделския стопанин „Земляци“ ООД площи в землището на с.
Яворово, общ Стара Загора, съставляващи парцели с идентификатори, както следва: 87182-159-1-1 с площ
от 0.29ха; 87182-159-2-1 с площ от 0.20ха; 87182-159-3-1 с площ от 0.39ха; 87182-159-4-1 с
площ от 0.35ха; 87182-160-1-1 с площ от 0.22ха; 87182-160-2-1 с площ от 0.78ха;
87182-232-1-1 с площ от 0.78ха; 87182-232-2-1 с площ от 0.35ха; 87182-496-1-1 с
площ от 0.14ха; 87182-504-1-1 с площ от 0.11ха; 87182-504-2-1 с площ от 0.30ха;
87182-528-1-1 с площ от 0.28ха; 87182-528-2-1 с площ от 0.17ха; 87182-539-1-1 с
площ от 0.35 ха; 87182-56-1-1 с площ от 0.40ха и 87182-56-2-1 с площ от 0.20ха.
В
жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на административния акт в
оспорената му част, по съображения за постановяването му при допуснати
съществени нарушения на административно-производствените правила; при
неспазване на императивните изисквания по чл.59, ал.2, т.4 от АПК досежно
съдържанието на акта и в противоречие и при неправилно приложение на
материалния закон. Жалбоподателят поддържа, че упражненото административно
правомощие е необосновано от фактическа страна, тъй като от една страна в
оспорения акт не се
съдържат критериите, въз основа на които е бил
утвърден специализирания слой „Площи,
допустими за подпомагане“, а от друга страна не са посочени фактическите
основания, съотв. мотивите за невключването в одобрения окончателен специализиран слой за кампания
2022 на заявените за подпомагане от
земеделския стопанин парцели. Твърди, че в нарушение на процесуалните изисквания,
административният акт е издаден без да са изяснени всички факти и обстоятелства
от значение за случая и без да е обсъдено подаденото от земеделския стопанин
възражение срещу проекта на специализирания слой „Площи, допустими за
подпомагане“. Поддържа, че необосновано и неправилно е прието, че заявените за подпомагане
парцели не отговорят на условията за допустимост, доколкото по отношение на тях
са изпълнени всички критерии и изисквания, регламентирани в приложимата Наредба
№2 от 26.03.2018г. за критериите за допустимост на земеделските площи за
подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ. По подробно изложени в жалбата и в представеното по
делото писмено становище съображения, за липсата на основание за изключване на заявените
за подпомагане парцели от специализирания слой „Площи, допустими за
подпомагане“, е направено искане Заповед № РД 09-94 от 31.01.2023г. на Министъра на
земеделието да бъде отменена в оспорената й част, като незаконосъобразна.
Ответникът
по жалбата – Министър на
земеделието, чрез процесуалния си представител по делото, в съдебно заседание и
в представеното писмено становище оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде
отхвърлена. Поддържа, че административният акт е издаден при спазване на
регламентираните процесуални правила и формални изисквания и в съответствие с приложимата материалноправна регламентация. Сочи
че за територията, в която попадат процесните парцели, е извършено сателитно заснемане
на 03.07.2022г., като недопустимостта за подпомагане на заявените площи е
установена чрез направена дешифрация на актуална /релевантна за кампанията/ цифрова
ортофотокарта. Излага подробни съображения, че по несъмнен начин се явява
установено, че заявените от „Земляци“ ООД за подпомагане по схеми и мерки за
директни плащания на площ парцели в землището на с. Яворово, общ. Стара Загора,
не отговарят на нормативно предвидените в Наредба № 2 от 26 март 2018г. изисквания
и критерии за
допустимост на земеделските площи за подпомагане, поради което обосновано, в
съответствие и при правилно приложение на закона парцелите не са включени в
одобрения с оспорената заповед окончателен специализиран слой „Площи, допустими
за подпомагане“ за кампания 2022. Счита, че събраните по делото доказателства,
в т.ч заключението на изпълнената съдебно-техническа експертиза, не
опровергават направените фактически констатации и правни изводи, като
изключването на парцелите от специализиран слой „Площи, допустими за
подпомагане“ за кампания 2022, е изцяло в съответствие с целите по чл.2, т.1 –
11 от ЗПЗП.
Въз основа на
съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за
установено следното от фактическа страна по административно-правния спор:
Жалбоподателят
в настоящото производство – „Земляци“ ООД, е земеделски стопанин по смисъла на §1, т.23 от ДР на
ЗПЗП, регистриран с УРН 643263 в ИСАК.
На 08.04.2022г. „Земляци“
ООД е подало Заявление за подпомагане 2022 форма за ЕТ/юридически за кампания 2022г. Със същото дружеството е
заявило подпомагане по Схемата за единно плащане на площ (СЕПП), по Схемата за
преразпределително плащане (СПП), по Схемата за плащане на селскостопански
практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни
плащания (ЗДП), по Схема за преходна национална помощ за земеделска земя на
хектар (ПНДП) и Компенсаторни плащания за други райони, засегнати от значителни
природни ограничения (Подмярка 13.2/ НР2). Искането за подпомагане по СЕПП, по
ПНДП и по подмярка 13.2/ НР2, е било обвързано със заявена за финансова помощ
площ, включваща, съгласно приложената таблица на използваните парцели 2022г. и парцели
в землището
на с. Яворово, общ Стара Загора, с идентификатори по ИСАК, както следва: 87182-159-1-1 с площ
от 0.29ха, заявен като култура с код 190000 – „угар“; 87182-159-2-1 с площ от
0.20ха, заявен като култура с код 190000 – „угар“; 87182-159-3-1 с площ от 0.39ха, заявен като
култура с код 190000 – „угар“; 87182-159-4-1 с площ от 0.35ха, заявен като
култура с код 190000 – „угар“; 87182-160-1-1 с площ от 0.22ха, заявен като
култура с код 315000 – „ливади за косене“; 87182-160-2-1 с площ от 0.78ха,
заявен като култура с код 190000 – „угар“; 87182-232-1-1 с площ от 0.78ха,
заявен като култура с код 190000 – „угар“; 87182-232-2-1 с площ от 0.35ха,
заявен като култура с код 190000 – „угар“; 87182-496-1-1 с площ от 0.14 ха,
заявен като култура с код 190000 – „угар“; 87182-504-1-1 с площ от 0.11ха,
заявен като култура с код 190000 – „угар“; 87182-504-2-1 с площ от 0.30ха,
заявен като култура с код 190000 – „угар“; 87182-528-1-1 с площ от 0.28ха,
заявен като култура с код 315000 – „ливади за косене“; 87182-528-2-1 с площ от
0.17ха, заявен като култура с код 315000 – „ливади за косене“; 87182-539-1-1 с
площ от 0.35ха, заявен като култура с код 315000 – „ливади за косене“;
87182-56-1-1 с площ от 0.40ха, заявен като култура с код 190000 – „угар“ и
87182-56-2-1 с площ от 0.20ха, заявен като култура с код 190000 – „угар“ /л.12
и сл. по делото/.
Със Заповед № РД 09-13 от 02.12.2022г.
на Министъра на земеделието, на основание чл.16б, ал.1 от Наредба № 105 от
2006г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на
Интегрираната система за администриране и контрол, са одобрени проект на
специализирани слоеве „Физически блокове“ и "Площи, допустими за
подпомагане" за кампания 2022, като част от Системата за идентификация на
земеделските парцели (СИЗП), обновени за 2022г. Разпоредено е заповедта да се
публикува на интернет страницата на МЗ и Държавен фонд „Земеделие“, като бъдат
уведомени кандидатите за подпомагане по схемите и мерките за плащане на площ
през 2022г. за възможността да се запознаят с актуализираните специализираните
слоеве за кампания 2022 и да подадат възражение срещу конкретни части от него,
по реда на чл.16б, чл.16в и чл.16г от Наредба № 105/ 2006г.
С вх. №
РД-12-02-1471/ 16.12.2022г., чрез ОД „Земеделие“ – Стара Загора „Земляци“ ООД е
подало възражение до Министъра на земеделието, против обхвата на проекта на специализирания
слой „Площи, допустими за подпомагане“, в частта, касаеща декларирани от него
за подпомагане площи за кампания 2022, като е посочено, че се иска
преразглеждане на обхвата на специализирания слой по отношение на физическите
блокове, в които попадат парцелите, за които е установено несъответствие между
декларираната и допустимата за подпомагане площ /представени в табличен вид с
посочване на идентификатор на декларирания парцел, площ на декларирания парцел,
съотв. допустима и недопустима площ в ха/.
С оспорената в
настоящото съдебно производство Заповед № РД 09-94 от 31.01.2023г. на Министъра на
земеделието, на основание чл. 33а, ал. 2
от ЗПЗП и чл. 16г, ал. 4 от Наредба № 105 от 22 август 2006г. за
условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната
система за администриране и контрол, са одобрени окончателни специализирани слоеве
„Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2022,
като част от Система за идентификация на земеделските парцели (СИЗП),
актуализиран за 2022г. чрез дешифрация на нова цифрова ортофотокарта на
страната по самолетно и сателитно заснемане от 2022г., отразяване на
резултатите от теренни проверки от областните и общински структури на
Министерство на земеделието, както и чрез проверка на получени възражения срещу
обхвата на проектните слоеве, одобрени със Заповед № РД 09-1319 от 02.12.2022г.
В одобрения със заповедта окончателен специализиран слой „Площи, допустими за
подпомагане“ за кампания 2022, не са включени заявени за подпомагане от „Земляци“ ООД площи в землището
на с. Яворово, общ Стара Загора, съставляващи парцели с идентификатори, както
следва:
87182-159-1-1 с площ 0.29ха; 87182-159-2-1 с площ 0.20ха;
87182-159-3-1 с площ 0.39ха; 87182-159-4-1 с площ 0.35ха; 87182-160-1-1
с площ 0.22ха; 87182-160-2-1 с площ 0.78ха; 87182-232-1-1 с площ 0.78ха;
87182-232-2-1 с площ 0.35ха; 87182-496-1-1 с площ 0.14ха; 87182-504-1-1 с площ
0.11ха; 87182-504-2-1 с площ 0.30ха; 87182-528-1-1 с площ 0.28ха; 87182-528-2-1
с площ 0.17ха; 87182-539-1-1 с площ 0.35 ха; 87182-56-1-1 с площ 0.40ха и 87182-56-2-1
с площ 0.20ха.
По делото е представено писмо рег. №70-1181/ 14.03.2023г. на Директора на
Дирекция "Идентификация на земеделските парцели" в Министерството на
земеделието /л.16/, изготвено по повод жалбата на „Земляци“ ООД, в което е
посочено, че за кампания 2022 бенефициентът е заявил за подпомагане 68 парцела,
като обект на възражението на кандидата и на жалбата до АС - Стара Загора са 16
парцела, находящи се в землището на с. Яворово, общ. Стара Загора. Парцелите
попадали в частта от територията на страната под сателитно заснемане от 03.07.2022г.
и за тази територия е извършена дешифрация на актуална /релевантна за
кампанията/ цифрова ортофотокарта (ЦОФК), в резултат на която дешифрация е
установено, че процесните парцели попадали извън обхвата на специализирания слой
„Площи, допустими за подпомагане“, тъй като са оценени като неподдържани и следователно – като негодни за подпомагане,
съгласно Наредба № 2 от 26 март 2018г. за критериите за допустимост на
земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ. Сочи се
в писмото, че при извършен повторен преглед на сателитните снимки, е
установено, че 87182-528-2-1 не е дешифриран прецизно, като на сателитното изображение
личи извършена земеделска дейност/косене и площта е изцяло допустима за
подпомагане като постоянно затревена площ.
Към административната преписка на
оптичен носител CD са представени извадки от ЦОФК по сателитно заснемане от 2022г., с нанесени
контури на физическите блокове от СИЗП, на процесните парцели и на допустимите
за подпомагане площи, ведно с представени в табличен вид данни за резултатите
от дешифрацията на ЦОФК с отразяване на причините за изключване на парцелите от
специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“.
Назначена,
изпълнена и изслушана е комплексна съдебно-техническа експертиза, заключението
по която, неоспорено от страните, съдът възприема като компетентно, обективно и
обосновано. Съгласно заключението, въз основа на цифровите
данни – извадки от ЦОФК, изготвени по сателитно заснемане от 03.07.2022г., представени
по делото като файлове на CD, вещите лица – доц. д-р В.Б. –
агроном и инж. Н.П. – геодезист, са констатирали наличие на следи от земеделска
дейност в процесните парцели. Наличието на по-светли участъци в парцелите в
сравнение с площите извън тях, е дало основание за приетото от експертите, че в
процесните парцели е извършена почвообработка. Тъй като почвата в района е
излужено-канелено горска, характерна със светлокафяв цвят, белите петна в
границите на парцелите сочи, че в тях не е имало растителност – т.е към датата
на заснемането вече са били извършени една или повече почвени обработки. При
изслушване на експертизата в съдебно заседание вещите лица заявяват, че към
момента на огледа на 26.06.2023г. все още има участъци в парцелите, на които
дори не е поникнала плевелна растителност и ясно си личи каква е почвата, което
е още едно доказателство за извършени до края на м. май 2022г. почвообработки,
последствията от които са видими и една година по-късно. Макар вещите лица да
не могат, въз основа на изображенията от ЦФОК, да конкретизират вида на
почвената обработка /дали е оран, дисковане или друг вид/, експертите са
категорични, че до 31.05.2022г. са били изпълнени една или повече почвообработки,
като в съдебно заседание подробно разясняват кои са видимите следи по
изображенията от ЦФОК, съотв. установените косвени следи при извършения оглед
на място, които дават основание за така направеното заключение. При извършения
оглед на парцелите към момента на изпълнение на комплексната СТЕ
/26.06.2023г./, вещите лица са установили, че парцелите са почистени от камъни
и храсти, като почвената им повърхност е покрита с плевелна растителност, която
наскоро е била окосена и откосите все още не са били прибрани. Установено е, че
тревостоят е по-различен като вид от този в съседните парцели – преобладаващото
заплевяване в процесните парцели е главно от едногодишни житни и по-малко
широколистни плевели, докато в съседните, незаявени за подпомагане парцели,
заплевяването е с преобладаващо многогодишни широколистни плевели, с много
храсти, дървета и камъни. Според вещото лице – агроном доц. д-р В.Б., в
резултат на извършените една или няколко почвообработки до 31.05.2022г., след
известно време в процесните имоти са поникнали плевели от групата на по-късно
пролетните видове, главни представители на които са едногодишни житни плевели –
видове кощрява, кокоше просо, кръвно просо и др. и широколистни – пача трева,
тученица и др. След 31.05.2022г. други почвообработки в парцелите не са
извършвани, доказателство за което са изникналите (през септември – октомври
2022г.) плевели от групата на зимно-пролетните видове – къклица, метличина,
дива теменуга, полско лютиче и др. И двете групи установени плевели са
едногодишни – поникват, нарастват и след цъфтеж и образуване на семена изсъхват
и отмират. Именно установената промяна във вида на плевелната растителност в
процесните парцели, дължащо се на извършените почвообработки, както и наличните
към датата на огледа плевели от двете групи /късно-пролетни и зимно-пролетни
видове/, е дало основание за заключението на вещите лица, че почвообработки в
парцелите са извършени до 31.05.2022г. Съгласно заключението 10 - 15 дни преди
огледа е извършена единствената до сега коситба в процесните имоти, като при
огледа на окосената маса е установено, че тя е била с височина около 40-50 см.,
което потвърждава извода на вещите лица, че последната обработка на почвата в
парцелите е била извършена в периода преди 31.05.2022г. При направена справка в
ДФЗ е установено, че процесните парцели не са заявявани, съответно декларирани
за финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания на площ преди
кампания 2022.
Съдът,
като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в
жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна
проверка на законосъобразността на оспорения административен акт в обжалваната
му част на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, намира за
установено следното:
Съгласно разпоредбата на чл. 33а, ал.
6 от ЗПЗП (в приложимата й редакция ДВ бр. 103 от 2020г., в
сила от 4.12.2020г. във вр. с
§32, ал.3 от ПЗР на ЗИД на ЗПЗП, ДВ бр.102/ 2022г.), заповедите на министъра на
земеделието с които се одобряват или изменят окончателните данни за физически
блокове и окончателният специализиран слой „Площи, допустими за
подпомагане", подлежи на обжалване пред съответния административен съд по
реда на АПК, от което следва, че заповедта подлежи на обжалване в установения в
чл. 149, ал.
1 от АПК 14-дневен срок, считано от датата на съобщаването/обнародването
й в Държавен вестник, както е указано и в самата заповед. Оспорената Заповед №
РД 09-94 от 31.01.2023г. на Министъра на земеделието е обнародвана в ДВ, бр. 15
от 14 февруари 2023г., а жалбата срещу заповедта е постъпила в Министерство на
земеделието на 28.02.2023г. Жалбата е подадена
от лице, чиито права и законни интереси са неблагоприятно засегнати от
заповедта в оспорената й част. С оглед на което съдът приема че оспорването, като
направено от легитимирано лице с правен интерес, в законово установения
преклузивен срок и против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и
контрол за законосъобразност, е процесуално допустимо.
Разгледана по същество жалбата е частично
основателна.
Оспорената Заповед № РД-09-94 от 31.01.2023г.
за одобряване на окончателни
специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“
за Кампания 2022, е
издадена от материално компетентния административен орган по чл. 33а,
ал. 2 от ЗПЗП (в
приложимата й редакция ДВ бр. 103 от 2020г., в сила от 4.12.2020г. във вр. с §32, ал.3 от ПЗР на ЗИД на
ЗПЗП, ДВ бр.102/ 2022г.) и
чл. 16г, ал. 4 от Наредба № 105 от 22 август 2006 г. за условията и реда за
създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за
администриране и контрол - Министъра на земеделието.
Неоснователно
е възражението на жалбоподателя, че съдържанието на оспорената заповед не
съответства на императивните законови изисквания по чл.59, ал.2, т.4 от АПК.
Посочени са както материалноправните основания за упражненото административно
правомощие - чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП и чл. 16г, ал.
4 от Наредба № 105 от 22 август 2006г. за условията и реда за
създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за
администриране и контрол, така и фактическото основание за извършеното
одобряване на окончателни
специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“
за Кампания 2022,
като част от СИЗП, а именно: актуализация на обхвата на специализираните слоеве
за 2022г. чрез дешифрация на нова цифрова ортофотокарта на страната по
самолетно и сателитно заснемане от 2022г.; отразяване на резултатите от теренни
проверки, извършени през годината от областните и общински структури на Министерство
на земеделието и проверка на получени възражения срещу обхвата на проектните
слоеве, одобрени със Заповед № РД 09-1319 от 02.12.2022г. на Министъра на земеделието.
С оглед спецификата на административния акт (а одобряване на окончателни специализирани
слоеве за територията на цялата страна за съответната кампания), очевидно е
обективно невъзможно излагането на мотиви за невключването на заявени за
подпомагане площи по отношение на всеки един парцел, останал извън обхвата на одобрения специализиран слой
„Площи, допустими за подпомагане“, като е достатъчно да се съдържат данни за начина,
по-който е определен специализираният слой. Константна е съдебната практика, че
съображенията
за изключване на парцели /части от парцели/ от одобрения специализиран слой се
съдържат в дешифрираната ЦОФК /изображения от самолетно или сателитно
заснемане/, като именно данните от последните позволяват на съда с помощта на
специалисти да извърши проверка за материалната законосъобразност на акта. В
случая съображенията
за невключването в одобрения специализиран слой „Площи, допустими за
подпомагане“ за кампания 2022 на заявени за подпомагане от „Земляци“ ООД площи
в землището на с. Яворово, се съдържат в дешифрираната ЦОФК – дешифрираните
снимки от извършеното на 03.07.2022г. сателитно заснемане, представени като
файлове на CD, с нанесени контури на физически блокове от СИЗП в лилав цвят,
процесните парцели в жълт цвят и допустимите за подпомагане площи в син цвят,
както и таблица с подробни данни за заявените от кандидата парцели за кампания
2022, с отбелязани причини за изключване на площи от слоя ПДП.
Съгласно чл.30, ал.1 от ЗПЗП, за изпълнение на функциите
на Разплащателна агенция се създава Интегрирана система за администриране и
контрол (ИСАК), състояща се от отделни системи, една от които е Системата за
идентификация на земеделските парцели /СИЗП/ - чл.30, ал.2, т.2 от ЗПЗП. Съгласно
разпоредбата на чл. 33, ал. 1 от ЗПЗП, Системата за идентификация на
земеделските парцели е географска информационна система с послойна структура на
данните, която се създава въз основа на ортоизображения и действа на ниво
референтен парцел – физически блок. В ал. 2 на чл.33 от ЗПЗП е предвидено, че
Министърът на земеделието организира създаването и актуализирането на цифрова
ортофото карта за територията на страната. Съответно в разпоредбата на чл. 33а,
ал. 1 от ЗПЗП /в редакцията преди
отмяната й, във вр. с
§32, ал.3 от ПЗР на ЗИД на ЗПЗП, ДВ бр.102/ 2022г./, е регламентирано,
че Министерство на земеделието създава в системата за идентификация на
земеделските парцели специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане",
който включва площите, допустими за подпомагане в рамките на всеки физически блок, въз основа на
критериите, определени в наредбата по чл.40, а именно Наредба № 2 от 26.03.2018г. за
критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки
за плащане на площ. Според ал. 2 на чл.33а от ЗПЗП /в приложимата й редакция/,
данните в Системата за идентификация на земеделските парцели, които се отнасят
до физическите блокове и обхвата на специализирания слой „Площи, допустими за
подпомагане", се одобряват със заповед на министъра на земеделието,
храните и горите по ред, определен в наредбата по чл. 30, ал. 6 (Наредба № 105
от 2006г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и
контрол). Съгласно чл. 9 от Наредба № 105/ 22.08.2006г. /в
приложимата редакция на разпоредбата/, Министърът на земеделието, храните и
горите организира актуализирането на ЦОФК за територията на цялата страна в
СИЗП за период не повече от четири години. Ежегодно, с цел отразяване на
реалното състояние и ползване на площите, цифровите географски и атрибутивни
данни за референтни парцели – физически блокове, слой „Площи, допустими за
подпомагане" и екологично насочени площи, се обновяват в т.ч чрез
дешифриране на актуална ЦОФК, изготвена чрез самолетно или сателитно заснемане;
отразяване на резултати и констатации от специализирани теренни проверки на
референтни парцели по чл. 33, ал.
4, т. 2 от ЗПЗП; отразяване, след анализ и при съществуваща
техническа възможност за това, на резултатите от проверките на място по чл. 37, ал. 3
от ЗПЗП, които предоставят допълнителна, различна и непротиворечива
информация спрямо съществуващите към момента данни в СИЗП, както и чрез други
източници на ортогонални изображения и цифрови данни за съответната година, до
които Министерството на земеделието има достъп и може да използва при липса на
друга информация /чл.15, ал.2 от Наредба № 105/ 2006г. в приложимата редакция/.
Съответно процедурата за одобряване на специализиран слой „Площи, допустими за
подпомагане", е разписана в чл.16б, чл.16в и чл.16г. от Наредба № 105/
2006г. /в приложимите редакции/.
Въз основа на така очертаната правна уредба, съдът
приема, че в случая са спазени нормативно регламентираните процесуални правила
и изисквания за образуването, провеждането и приключването на административното
производство по одобряване на
окончателните специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за
подпомагане“ за кампания 2022. След извършено обновяване на данните съгласно
чл.15, ал.2, т.1 и т.2 (в приложимите редакции) от Наредба № 105/ 2006г., чрез
дешифрация /разчитане/ на новата цифрова ортофотокарта на страната по самолетно
и сателитно заснемане от 2022г. и чрез отразяване на резултатите от теренни
проверки, проведени през годината от страна на областните и общинските
структури на МЗ, със Заповед № РД 09-1319 от 02.12.2022г. на Министъра на
земеделието, на основание чл.16б, ал.1 от Наредба № 105 от 22 август 2006г., са
одобрени проекти на специализирани слоеве „Физически блокове“ и "Площи,
допустими за подпомагане" за кампания 2022, като част от СИЗП. Заповедта е
публикувана на интернет страницата на МЗ с предоставена на кандидатите за
подпомагане по схемите и мерките за плащане на площ възможност да се запознаят
с актуализирания специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за
кампания 2022 и да подадат възражение срещу конкретни части от него, по реда на
чл.16б, чл.16в и чл.16г. от Наредба № 105/ 2006г. Земеделският стопанин „Земляци“
ООД е упражнил правото си да подаде възражение чрез
ОД „Земеделие“ – Стара Загора, до Министъра на земеделието, против обхвата на
проекта на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“, в частта,
касаеща декларирани от него за подпомагане площи, с искане за преразглеждане на
обхвата на специализирания слой по отношение на парцелите, за които е
установено несъответствие между декларираната и допустимата за подпомагане
площ. Доколкото в случая площите са
попадали под актуално за годината сателитно заснемане /от 03.07.2022г./,
проверката по възражението е извършена единствено чрез преглед на коректността
на направената дешифрация, в изпълнение на изискването по чл.16г, ал.2, т.1 от
Наредба № 105/ 2006г. /в приложимата редакция/. Съгласно писмо №70-1181 от 14.03.2023г. на Директора на Дирекция "Идентификация
на земеделските парцели" в Министерството на земеделието (л.16), в
резултат на извършена дешифрация на актуална /релевантна за кампанията/ ЦОФК, е
установено, че процесните парцели попадали извън обхвата на специализиран слой
„Площи, допустими за подпомагане“, тъй като са оценени като неподдържани и
следователно – като негодни за подпомагане, съгласно Наредба № 2 от 26 март
2018г.
С оглед на гореизложеното съдът
приема, че хода на проведеното производство по издаването на обжалваната
заповед в оспорената й част, не са допуснати съществени нарушения на нормативно
регламентираните общи (по АПК) и специални (по ЗПЗП и Наредба № 105/ 2006г.) административно-производствени
правила, които да обуславят отмяната на акта като незаконосъобразен на това
основание.
Критериите, на които трябва да
отговарят площите, за определянето им като допустими за подпомагане за целите
на създавания специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“, са
регламентирани в Наредба № 2 от 26.03.2018г. за критериите за допустимост на
земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ. В чл.4,
ал.1 от Наредба № 2 от 26.03.2018г. е регламентирано, че допустимите за
подпомагане земеделски площи съгласно чл. 32, параграф 2 от Регламент (ЕС) №
1307/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013г. за
установяване на правила за директни плащания за земеделски стопани по схеми за
подпомагане в рамките на общата селскостопанска политика и за отмяна на
Регламент (ЕО) № 637/2008 на Съвета и Регламент
(ЕО) № 73/2009 на Съвета (ОВ L 347, 20.12.2013 г.), които: т.1. се
поддържат в състояние, годно за производство, трябва да отговарят на
изискванията на чл. 5,
6
и 9
и т.2 се използват за производство, трябва да отговарят на изискванията на чл. 7
– 9, като именно тези площи се включват в слой „Площи, допустими за
подпомагане" (чл.4, ал.2). За поддържането на земеделските площи в
състояние, годно за производство по смисъла на чл. 4, параграф 1, буква
"в", подточка "ii)" от Регламент (ЕС) № 1307/2013, трябва
да бъде приложена поне една от следните дейности на обработваеми земи –
изораване, дисковане, косене на тревата без изнасяне на сено/сенаж, обработка с
хербициди (чл.5 от Наредба № 2 от 26.03.2018г.). Земите под угар са допустими
за подпомагане, когато: 1. върху тях е извършена най-малко една почвена
обработка (изораване, дисковане) от 1 януари до 31 май на годината на
кандидатстване и 2. следи от дейностите по чл. 5, т. 1 са разпознаваеми през
цялата календарна година (чл. 6 Наредба от № 2 от 26.03.2018г.). Съответно
постоянно затревени площи - ливади за косене (площи с плътна тревна покривка,
които се ползват за добив на сено/сенаж чрез косене), са допустими за
подпомагане, когато на тях: 1. има не повече от 100 бр. дървета и/или храсти на
хектар с височина над 0,5 м (за видовете от чл. 10, ал.
1, т. 2 – независимо от височината), които са с мозаечно
разположение; 2. има мозаечно разположени сгради, съоръжения, скали, скални
участъци, ерозирали или оголени терени, които заемат не повече от 10 % от
общата площ, след изключване на неподходящите за подпомагане площи по чл. 10, ал.
1, т. 4 и 3. следите от косене са разпознаваеми през цялата
календарна година /чл.8, ал.2 във вр. с чл.8, ал.1, т.2 от Наредба № 2 от
26.03.2018г./. Съгласно чл.10, ал.1 от Наредбата трайно неподходящи за
подпомагане са земеделските площи или части от тях, заети от дървесна и
храстовидна растителност, а ал.2 на чл. 10 от същата наредба определя като временно
неподходящи за подпомагане земеделските площи или части от тях, за които в
календарната година се установи, че са изоставени – земеделски площи без
наличие на земеделска дейност /производство на продукция или поддържане в
състояние, годно за производство/, които могат да бъдат приведени в състояние,
годно за подпомагане чрез стандартни земеделски мероприятия или чрез премахване
на камъни, дървесина, храстовидна или друга нежелана растителност (т.1), както
и тези, в които височината на тревостоя е над 0.5м за земи под угар 0,7 м за ливади по чл. 8, ал. 1,
т. 2 и временно затревени площи (т.2, б. „а“ и б. „б“).
В
случая, съгласно представените в табличен вид данни от направената дешифрация на
ЦОФК /съдържащи се на приложения по делото CD/, заявените за подпомагане
парцели с култура
с код 190000 – „угар“ – парцели с
идентификатори: 87182-159-1-1
с площ 0.29ха; 87182-159-2-1 с площ 0.20ха; 87182-159-3-1 с площ 0.39ха; 87182-159-4-1
с площ 0.35ха; 87182-160-2-1 с площ 0.78ха; 87182-232-1-1 с площ 0.78ха; 87182-232-2-1
с площ 0.35ха; 87182-496-1-1 с площ 0.14 ха; 87182-504-1-1 с площ 0.11ха;
87182-504-2-1 с площ 0.30ха; 87182-56-1-1 с площ 0.40ха и 87182-56-2-1 с площ
0.20ха, са преценени като недопустими за подпомагане
площи с оглед обстоятелството, че въз основа на сателитното заснемане от 03.07.2022г.,
послужило за изработването на релевантната и актуална за кампания 2022 ЦОФК, е
констатирано, че площите са без следи от почвени обработки/разораване или
друг вид земеделска дейност и представляват необработваеми площи, като
единствено е извършено разчистване на нежелана растителност и храсти, което не
е земеделска дейност. С оглед на което е прието, че посочените парцели не
отговарят на нормативно регламентираните в чл.6 от Наредба № 2/ 26.03.2018г.
критерии за допустимост за подпомагане на земи под угар.
От
събраните по делото доказателства обаче се оборват фактическите констатации,
направени след дешифрирането на ЦОФК, относно състоянието на посочените по-горе
парцели, заявени за подпомагане за кампания 2022 с култура с код 190000 – „угар“. Заключението на комплексната
СТЕ, изпълнена от вещите лица
– доц. д-р В.Б. – агроном и инж. Н.П. – геодезист, категорично опровергава
направената дешифрация на сателитните снимки и оценяването на парцелите като
неподдържани и необработваеми площи, без следи от почвени обработки/разораване
или друг вид земеделска дейност. Както беше посочено, съгласно чл. 6 Наредба от № 2
от 26.03.2018г., земите под угар са допустими за подпомагане, когато: 1. върху
тях е извършена най-малко една почвена обработка (изораване, дисковане) от 1
януари до 31 май на годината на кандидатстване и 2. следи от дейностите по чл.
5, т. 1 са разпознаваеми през цялата календарна година (чл. 6 Наредба от № 2/
26.03.2018г). Категорично е заключението на СТЕ, че без съмнение е било
изпълнено първото условие за допустимост за подпомагане на земите под угар – до
31 май на годината на кандидатстването /2022г./ върху процесните парцели е била
извършена една или повече почвообработки. Съгласно заключението следите от почвените
обработки биват два вида – преки, видими непосредствено след почвообработката и
косвени – като последействия от извършената почвообработка. Видимите следи се
проявяват в сравнително подравнена площ, чиста от плевели и треви,
разпознаваемост на почвения вид и др., времетраенето на които видими следи продължава
два, три месеца след почвената обработка. Косвените следи от обработката на
почвата са последствията, които се проявяват след три-четири месеца – времето,
през което изникват нови плевели, като косвените следи се свързват главно с
промяна в състава на плевелната растителност в следствие на почвообработките.
Вещите лица са категорични, че при прегледа на сателитните изображения –
извадки от ЦОФК, изготвени по сателитно заснемане от 03.07.2022г., представени
по делото като файлове
на CD, без съмнение се констатира наличие на следи от земеделска дейност в
процесните парцели – налице са по-светли участъци в парцелите в сравнение с
площите извън тях (в съседните необработваеми парцели). Тъй като почвата в
района е излужено-канелено горска, характерна със светлокафяв цвят, ясно открояващия
се на сателитните изображения много по-светъл цвят на процесните парцели от цвета
на необработваемите в съседство площи /от зелен до тъмнозелен/, според
експертите еднозначно сочи, че в процесните парцели не е имало растителност – няма
растителни остатъци, няма треви, няма плевели. Доколкото целта на
почвообработката на земите под угар е да унищожи тревната или плевелната
растителност, липсата на видима такава растителност на изображенията по
сателитните снимки /с типичния за ортофото изображенията от зелен до тъмнозелен
цвят/, дава основание да се приеме, че към датата на заснемането се установяват
последствията от по-рано извършените една или повече почвообработки на
парцелите. В тази връзка следва да се отбележи, че представените от
процесуалния представител на ответника „разпечатки от ЦОФК - сателитни снимки“,
не отразяват коректно предоставените като файлове на CD цифрови данни –
извадки от ЦОФК, като на последните ясно се вижда контраста между много по-светлия цвят на процесните
парцели от цвета на необработваемите в съседство площи, заети с
тревиста/плевелна/храстна растителност. Само по себе си обстоятелството, че вещите
лица не могат по категоричен начин да посочат вида на извършената почвена
обработка – изораване или дисковане, не може да обуслови извод за неизпълнено
изискване по чл. 6, т.1 от Наредба от № 2 от 26.03.2018г. – очевидно е, че е
обективно невъзможно въз основа на сателитните снимки да се определи вида на
почвената обработка, а доколкото преките следи от почвообработката продължават
два-три месеца, видът на извършената почвообработка през 2022г. няма как да
бъде установен и една година по-късно, към датата на изпълнението на СТЕ. Но
доколкото заключените
на експертизата е, че категорично се установява, че към датата на извършеното сателитно
заснемане - 03.07.2022г.,
върху заявените от „Земляци“ ООД за подпомагане парцели с култура с код 190000 – „угар“, са били
извършени една или повече почвени обработки, следи /последействия/ от които се
установяват включително на сателитните изображения, отразяващи площите като
такива без налична растителност в парцелите (тревна или плевелна), съдът приема
за опровергана обуславящата за изключване на парцелите от специализирания слой
„Площи, допустими за подпомагане“ констатация, че площите са без следи от
почвени обработки/разораване или друг вид земеделска дейност и че същите представляват
необработваеми площи.
Съдът
приема за доказано и обстоятелството, че най-малко една почвена обработка върху
заявените от „Земляци“ ООД за подпомагане за кампания 2022 парцели с култура с код 190000 – „угар“, е била
извършена в нормативно определения като условие за допустимост за подпомагането
на площите период - от 1 януари до 31 май на годината на кандидатстване. При извършения, за нуждите на
изпълнената комплексна СТЕ, оглед на парцелите към момента на изпълнение на експертизата
/26.06.2023г./, вещите лица са установили, че парцелите са почистени от камъни
и храсти, като почвената им повърхност е покрита с плевелна растителност, която
наскоро е била окосена и откосите все още не са били прибрани. Установено е, че
тревостоят е по-различен като вид от този в съседните парцели, като преобладаващото
заплевяване в процесните парцели е главно от едногодишни житни и по-малко
широколистни плевели, докато в съседните, незаявени за подпомагане парцели,
заплевяването е с преобладаващо многогодишни широколистни плевели, с много
храсти, дървета и камъни. Както в
заключението, така и при неговото изслушване в съдебно заседание, вещото лице
доц. д-р В.Б. разяснява, че едногодишните плевели се появяват там, където
човешката дейност чрез почвообработки, внасяне на тотални хербициди и др.,
преустановява жизнената дейност на плевелите, като косвените следи от
обработката на почвата, чиито последействия се проявяват след 3-4 месеца
/времето, през което поникват нови плевели/, се свързват с промяна в състава на
плевелната растителност, настъпила вследствие на почвообработките. Според
вещото лице в резултат на извършените една или няколко почвени обработки до
31.05.2022г., след известно време в процесните имоти са поникнали плевели от
групата на по-късно пролетните видове, главни представители на които са
едногодишни житни плевели – видове кощрява, кокоше просо, кръвно просо и др. и
широколистни – пача трева, тученица и др. В парцелите са констатирани и изникнали
през септември – октомври 2022г. плевели от групата на зимно-пролетните видове
– къклица, метличина, дива теменуга, полско лютиче и др., което дава основание
за заключението на експертите, че след сателитното заснемане други почвени
обработки
по чл. 6, т.1 от Наредба от № 2 от 26.03.2018г. не са извършвани.
Именно установеното към датата на изпълнение на експертизата наличие и на двата
вида плевели – късно пролетни и зимно-пролетни едногодишни плевели (които в
рамките на една година поникват, нарастват и след цъфтеж и образуване на семена
изсъхват и отмират); констатираната промяна във вида на растителността в
процесните парцели /плевелна, характерна за обработваемите площи, за разлика от
характерната за необработваемите площи тревиста растителност), както и
височината на окосената маса (40-50см), е обусловило даденото от експертите
заключение, че почвообработката на парцелите, следи от която по изложените
по-горе съображения се констатират и по сателитните изображения, е била
изпълнена до 31.05.2022г. Абсолютно несъстоятелно е възражението на
процесуалния представител на ответника, „че констатациите в СТЕ са голословни,
тъй като не са потвърдени/доказани с гео позиционирани снимки или каквито и да
е било снимки/измервания от вещите лица“ и без да са „приложени релевантни
доказателства“. Назначената комплексна СТЕ не е имала като поставена задача
изготвянето на гео позиционирани снимки и извършване на измервания, като искане
в посочения смисъл не е било направено от процесуалния представител на
ответника при допускането на експертизата. Липсва каквото и да е било основание
да не се приемат като достоверни, обективни и коректни фактическите констатации
на изпълнилите експертизата вещи лица, както от гл. т на правилното определяне
на парцелите – предмет на експертизата /с оглед посочения от вещото лице –
геодезист, начин на установяване на местонахождението и границите на
парцелите/, така и от гл.т на фактическото състояние на парцелите и наличната
плевелна растителност, в т.ч на нейния вид и възраст. Ако и предметът на настоящото съдебно
производство да е свързан с установявания за допустимостта за подпомагане на земеделски площи
за кампания 2022, няма пречка доказването изпълнението на критериите и
изискванията по Наредба от № 2 от 26.03.2018г. да се извършва чрез
установявания на фактическото състояние на площите в по-късен момент, в
случаите, когато това последващо фактическо състояние на площите може да бъде
източник на достоверни данни и информация относно предходното им състояние към
даден релевантен момент. В случая, при условие че правото на „Земляци“ ООД да
оспори по съдебен ред Заповед №
РД 09-94 от 31.01.2023г. на Министъра на земеделието относно невключването в
специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ на заявени за
подпомагане от земеделския стопанин парцели за кампания 2022, е възникнало и
съотв. упражнено в края на м. февруари 2023г., да се приеме за основателно
възражението на процесуалния представител на ответника, че за фактическото
състояние на площите за релевантния период на кампания 2022г., е „нерелевантно“
установеното от изпълнената СТЕ състояние на площите през 2023г., би
обезсмислило търсената съдебна защита и на практика би лишило земеделския
стопанин от процесуална възможност да докаже неправилно извършена дешифрация на
изготвената чрез сателитно заснемане ЦФОК и съотв. да опровергае верността на
направената оценка на парцелите като недопустими за подпомагане. За
жалбоподателя единственият процесуален способ за доказване неправилността на обуславящите
изключването на парцелите от специализирания слой „Площи, допустими за
подпомагане“ констатации, основаващи се на изготвена чрез сателитно заснемане
ЦФОК, е чрез СТЕ, като няма материалноправна и/или процесуалноправна пречка
предметът на тази експертиза да включва и установяване на фактическото състояние на
площите. Противно на твърдяното от процесуалния представител на ответника,
извършеното от вещите лица за нуждите на експертизата посещение на място и
оглед на парцелите, не представлява недопустимо „теренно посещение“ и такова в
„противоречие с нормативни разпоредби в ЗПЗП –
чл.33 и с Наредба № 105 от 2006г. – чл.15. Несъстоятелно, от гл.т на
професионалната квалификация и професионалния опит на изпълнилите комплексната
СТЕ експерти - доц. д-р В.Б. – агроном и инж. Н.П.
– геодезист, в писменото становище на процесуалния представител на ответника
заключението на експертизата се разглежда като „голословни констатации“, „общи
коментари“ и „разсъждения относно преките и косвени следи от почвообработката“
– изложеното в заключението е насочено за обосноваване /вкл. от научна гледна
точка/, въз основа на фактическите констатации относно наличната в парцелите
плевелна растителност, на направения извод за извършена една или повече почвообработки
до края на м. май 2022г. Сочената от
ответника липса на данни в заключението „кога точно преди 31.05.2022г.“ е
извършена почвообработката, не създава твърдените „неубедителност и
недостоверност“ на заключението на вещите лица – критерият за допустимост за
подпомагане на площите под угар по чл.6, т.1 от Наредба от № 2 от 26.03.2018г.,
не обвързва извършването на почвообработките на конкретни дати преди 31.05 на
годината на кандидатстването. Доколкото след направена справка в ДФЗ е установено, че процесните
парцели не са заявявани, съответно декларирани за подпомагане по схеми и мерки
за директни плащания на площ преди кампания 2022, нито са били включвани в
специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“, констатираното в парцелите към момента
на изпълнението на експертизата /м. юни 2023г./ преобладаващо заплевяване главно
с едногодишни житни плевели като последействие от извършени почвени
обработки /за разлика от многогодишното широколистно заплевяване в съседните
необработваеми парцели/, еднозначно сочи на извършени в процесните имоти почвообработки
именно през 2022г. Съответно вида на установената плевелна растителност /от
групите на късно пролетните и зимно-пролетните видове/ и нейната височина, е
основание за заключението на вещите лица, че констатираните при прегледа на
сателитните снимки – извадки от ЦОФК, изготвени по сателитно заснемане от
03.07.2022г., следи от
земеделска дейност в процесните парцели, са от извършени в парцелите една или повече
почвообработки до 31.05 2022г. Това заключение съдът възприема като
компетентно, обективно и обосновано и обуславящо извод, че за заявените и декларирани за
подпомагане от земеделския стопанин за кампания 2022 парцели с култура с код 190000 – „угар“, е било
изпълнено изискването за допустимост за подпомагане на площи под угар по чл.6,
т.1 от Наредба от № 2 от 26.03.2018г. – върху площите е извършена най-малко
една почвена обработка от 1 януари до 31 май на годината на кандидатстване.
Този извод не се променя от представения от управителя на „Земляци“ ООД за
нуждите на изпълнената експертиза списък на обработваните парцели /БЗС/, в
който за част от парцелите се сочи извършена „обработка“ на площите вкл. и през
м. юли 2022г. Този списък не може да се разглежда нито като изявление на
земеделския стопанин относно месеца, в който е била извършена първата почвена обработка
на процесните парцели, нито изключва наличието на извършени преди м. юли
почвообработки, като очевидно отразява последно извършените дейности по
поддържането на земеделските площи в състояние, годно за производство по
смисъла на чл. 4,
параграф 1, буква "в", подточка "ii)" от Регламент (ЕС) №
1307/2013, които очевидно не се изчерпват с дейностите по чл.6, т.1
от Наредба от № 2 от 26.03.2018г.
Въз основа на заключението на
комплексната СТЕ съдът приема за доказано и че по отношение за заявените и
декларирани за подпомагане от „Земляци“ ООД за кампания 2022 парцели с култура
с код 190000 – „угар“, е бил изпълнен и вторият кумулативно изискуем се
критерий за допустимост за подпомагане на площи под угар по чл.6, т.2 от Наредба от № 2 от 26.03.2018г. – следи от дейностите
по чл. 5, т. 1
да са разпознаваеми през цялата календарна година. Доколкото последействията на
извършените почвени обработки в парцелите към м. май 2022г. /описаните в
заключението като налични видове и състояние на едногодишна плевелна
растителност в парцелите, характерна за обработваемите площи, различна от
преобладаващото широколистно заплевяване в съседните необработваеми парцели/,
са били видими и към момента на изпълнение на СТЕ през юни 2023г., следва
извода, че няма как следите от дейностите по чл.5, т.1 от Наредба от № 2 от
26.03.2018г. да не са били разпознаваеми и през 2022г. С оглед установената от
експертизата максимална височина на окосената маса /40-50см. към м. юни
2023г./, парцелите не могат да бъдат определени като временно неподходящи за
подпомагане земеделските площи по см. на чл.10, ал.2, т.2, б. „а“ Наредба от №
2 от 26.03.2018г. – очевидно към 2022г. височината на тревостоя не е
надхвърляла 0,5 м. Съответно липсват данни, още по-малко доказателства дори и
като индиция, за определянето на процесните парцели като временно или трайно
неподходящи за подпомагане земеделски площи по см. на чл.10 от Наредба от № 2
от 26.03.2018г.
С оглед на гореизложеното съдът приема, че доколкото
по отношение за заявените за подпомагане за кампания 2022 парцели с култура с
код 190000 – „угар“, са изпълнени приложимите нормативно регламентирани
критерии и изисквания за допустимост на земеделските площи за подпомагане по
Наредба от № 2 от 26.03.2018г., необосновано и неправилно тези площи не са били
включени в одобрения със Заповед №
РД 09-94 от 31.01.2023г. на Министъра на земеделието окончателен специализиран
слой „Площи, допустими за подпомагане“. С оглед на което оспорената заповед в
тази й част следва да бъде отменена, като постановена в нарушение и при
неправилно приложение на материалния закон.
Заявените за подпомагане парцели с култура с код 315000
– „ливади за косене“ - парцели с
идентификатори: 87182-160-1-1
с площ от 0.22ха; 87182-528-1-1 с площ от 0.28ха; 87182-528-2-1 с площ от
0.17ха и 87182-539-1-1 с площ от 0.35ха, са преценени като недопустими за
подпомагане площи с оглед обстоятелството, че въз основа на сателитното
заснемане от 03.07.2022г., послужило за изработването на релевантната и
актуална за кампания 2022 ЦОФК, е констатирано, че площите са непочистени и
неподдържани, като териториите са пустеещи, заети от дървесна, храстовидна,
плевелна и нежелана растителност, без следи от земеделска дейност /паша или
косене/. С оглед на което е прието, че
посочените парцели не отговарят на нормативно регламентираните в чл.8, ал.2,
т.3 от Наредба № 2/ 26.03.2018г. критерии за допустими за подпомагане постоянно
затревени площи с начин на ползване „ливади за косене“, като парцелите
представляват трайно неподходящи, съотв. временно неподходящи за подпомагане земеделски площи по см. на
чл.10, ал.1, т.1 и ал.2, т.1 от Наредба № 2/ 26.03.2018г.
В
представеното писмо рег. №70-1181/ 14.03.2023г. на Директора на Дирекция „Идентификация
на земеделските парцели" в Министерството на земеделието /л.16 по делото/,
изготвено по повод жалбата на „Земляци“ ООД, се сочи, че при извършен повторен
преглед на сателитните снимки, е установено, че парцел 87182-528-2-1 не е
дешифриран прецизно, тъй като на сателитното изображение личи извършена
земеделска дейност/косене и площта е изцяло допустима за подпомагане като
постоянно затревена площ. Това изявление на Директора на Дирекция „Идентификация
на земеделските парцели" в Министерството на земеделието, като извънсъдебно
признание на неизгодни за ответника
факти, се ползва с доказателствена сила относно обстоятелството, че
вследствие на некоректно направена дешифрация на сателитните снимки, неправилно земеделските площи в
парцел с идентификатор 87182-528-2-1 са оценени като недопустими за подпомагане
площи по критериите на
Наредба от № 2 от 26.03.2018г., като площта е изцяло допустима за подпомагане като
постоянно затревена площ. С оглед на което съдът приема за доказано, че
неправилно и необосновано заявеният от земеделския стопанин за подпомагане
парцел 87182-528-2-1 с култура
с код 315000 – „ливади за косене“, не е бил включени в одобрения със Заповед № РД 09-94 от 31.01.2023г.
на Министъра на земеделието окончателен специализиран слой „Площи, допустими за
подпомагане“ и оспорената заповед в тази й част също следва да бъде отменена,
като постановена в нарушение и при неправилно приложение на материалния закон.
По отношение на останалите заявени за подпомагане парцели с култура с код 315000
– „ливади за косене“ - парцели с
идентификатори: 87182-160-1-1
с площ от 0.22ха; 87182-528-1-1 с площ от 0.28ха и 87182-539-1-1 с площ от
0.35ха, въз основа на заключението на изпълнената по делото комплексна СТЕ,
съдът приема за опровергани обуславящите изключването на площите от
специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ фактически констатации,
че парцелите представляват трайно неподходящи за подпомагане земеделски площи
по см. на чл.10, ал.1, т.1 от Наредба № 2/ 26.03.2018г. (като заети от дървесна
и храстовидна растителност), съотв. временно неподходящи за подпомагане земеделски площи по см. на
чл.10, ал.2, т.1 от Наредба № 2/ 26.03.2018г. (като изоставени земеделски площи
без наличие на земеделска дейност (производство на продукция или поддържане в
състояние, годно за производство), които могат да бъдат приведени в състояние,
годно за подпомагане чрез стандартни земеделски мероприятия или чрез премахване
на камъни, дървесна, храстовидна и друга нежелана растителност. Както беше
посочено вещите лица са категорични, че при прегледа на сателитните снимки –
извадки от ЦОФК, изготвени по сателитно заснемане от 03.07.2022г., без съмнение се констатира наличие
на следи от земеделска дейност във всички процесни парцели, като ясно
открояващият се на сателитните изображения много по-светъл цвят на парцелите от
цвета на необработваемите в съседство площи /от зелен до тъмнозелен/, според
експертите еднозначно сочи, че тези парцели не са били заети от дървесна или
храстовидна растителност. Съответно констатираните като изпълнени дейности по
почвена обработка върху площите и в тези парцели, изключва определянето им като
непочистени,
неподдържани и пустеещи територии. Но въз основа на заключението на СТЕ, съдът приема за
недоказано изпълнението на един от кумулативно изискуемите се критерии за
допустимост за подпомагане на постоянно затревени площи с предназначение - ливади за
косене (площи с плътна тревна покривка, които се ползват за добив на сено/сенаж
чрез косене), а именно на изискването следите от косене да са разпознаваеми
през цялата календарна година /чл.8, ал.2, т.3 във вр. с чл.8, ал.1, т.2 от Наредба
№ 2 от 26.03.2018г./. Съгласно заключението на СТЕ, 10 – 15 дни преди
направения на 26.06.2023г. оглед на
парцелите от вещите лица, е била
извършена единствената до сега коситба в парцелите – факт, който по
същество не се оспорва от земеделския стопанин. След като през 2023г. е била извършена
първата коситба на парцелите, очевидно няма как за календарната 2022г. да е
имало разпознаваеми следи от косене и съотв. да се счита за изпълнено
нормативно регламентираното изискване за допустимост на площите за подпомагане по
чл.8, ал.1, т.3 от Наредба № 2 от 26.03.2018г. Ето защо ако и по отношение на парцели с идентификатори: 87182-160-1-1; 87182-528-1-1
и 87182-539-1-1, да е доказано извършването през 2022г. на земеделски дейности
по чл.5, т.1 от Наредба № 2 от 26.03.2018г., доколкото парцелите са били
заявени и декларирани от „Земляци“ ООД за подпомагане за кампания 2022 като
„ливади за косене“, а не като „земи под угар“, определянето на площите като
допустими за подпомагане изисква установяването на приложени върху площите
земеделски дейности по чл.5, т.2 във вр. с чл. 8, ал.2, т.3 от Наредба № 2 от
26.03.2018г. В случая изпълнението на такива дейности през 2022г. в заявените
за подпомагане като „ливади за косене“ парцели не само не се установява, но и
се отрича с фактически констатираната от вещите лица извършена през м. юни 2023г.
единствената до сега коситба в парцелите. С оглед на което правилно и
обосновано посочените парцели, като неотговарящи на приложимото изискване за
допустимост на земеделските площи за подпомагане по чл.8, ал.2, т.3 във вр. с
чл.8, ал.1, т.2 от Наредба № 2 от 26.03.2018г., не са били включени в одобрения
със Заповед №
РД 09-94 от 31.01.2023г. на Министъра на земеделието окончателен специализиран
слой „Площи, допустими за подпомагане“.
С оглед на гореизложеното съдът приема, че оспорената Заповед № РД 09-94 от 31.01.2023г.
на Министъра на земеделието, в частта й, с която извън обхвата на одобрените
специализирани слоеве са останали заявени от „Земляци“ ООД за подпомагане за
кампания 2022г.
парцели с култура с код 190000 – „угар“ и парцел 87182-528-2-1 с култура с код 315000 – „ливади за
косене“ в землището на с. Яворово, като постановена в нарушение и при
неправилно приложение на материалния закон, следва да бъде отменена. В
останалата й част жалбата се явява неоснователна и следва да бъде отхвърлена.
Предвид
изхода на делото следва да бъдат уважени исканията на страните за присъждане на
направените по делото разноски. На основание чл.143, ал.1 от АПК, Министерство
на земеделието следва да бъде осъдено да заплати на „Земляци“ ООД направените
от жалбоподателя разноски /50 лева внесена държавна такса; 800 лева внесени
възнаграждения за вещи лица за изпълнената СТЕ и 1000 лева – договорено и
заплатено възнаграждение за един адвокат/, съразмерно уважената част от жалбата
или общо за сумата от 1 480 лева. Съответно „Земляци“ ООД, на основание
чл.143, ал.3 от АПК, следва да бъде осъдено да заплати на Министерство на
земеделието сумата от 20 лева, представляваща съразмерно на отхвърлената част от
жалбата възнаграждение по чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ
във връзка с чл.37 от ЗПП за осъществената от юрисконсулт правна защита на
ответника.
Водим от
горните мотиви и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Старозагорският административен
съд
Р Е Ш
И :
ОТМЕНЯ по жалба на „Земляци“
ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Стара Загора, ул. „Г.Г.“
№ 94а, офис 1, представлявано от управителя М.М., Заповед № РД 09-94 от
31.01.2023г., издадена от Министъра на земеделието, с която са одобрени
окончателни специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за
подпомагане“ за кампания 2022, в частта й,
с която извън обхвата на одобрения специализиран слой „Площи, допустими за
подпомагане“ за кампания 2022, са останали заявени за подпомагане от „Земляци“
ООД площи с култура с код 190000 – „угар“, съставляващи парцели с
идентификатори: 87182-159-1-1 с площ от 0.29ха; 87182-159-2-1 с площ от 0.20ха;
87182-159-3-1 с площ от 0.39ха; 87182-159-4-1 с площ от 0.35ха; 87182-160-2-1 с
площ от 0.78ха; 87182-232-1-1 с площ от 0.78ха; 87182-232-2-1 с площ от 0.35ха;
87182-496-1-1 с площ от 0.14 ха; 87182-504-1-1 с площ от 0.11ха; 87182-504-2-1
с площ от 0.30ха; 87182-56-1-1 с площ от 0.40ха и 87182-56-2-1 с площ от 0.20ха
в землището на с. Яворово, общ. Стара Загора и площи с култура с
код 315000 – „ливади за косене“, съставляващи парцел с идентификатор
87182-528-2-1 с площ от 0.17ха в землището на с. Яворово, общ. Стара Загора, като незаконосъобразна.
ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Земляци“
ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Стара Загора, ул. „Г.Г.“
№ 94а, офис 1, представлявано от управителя М.М., срещу Заповед № РД 09-94 от
31.01.2023г., издадена от Министъра на земеделието, с която са одобрени
окончателни специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за
подпомагане“ за кампания 2022, в частта
й, с която извън обхвата на одобрения специализиран слой „Площи, допустими
за подпомагане“ за кампания 2022, са останали заявени за подпомагане от
„Земляци“ ООД площи с култура с код 315000 – „ливади за косене“, съставляващи парцели с
идентификатори: 87182-160-1-1 с площ от 0.22ха; 87182-528-1-1 с площ от 0.28ха и
87182-539-1-1 с площ от 0.35ха в землището на с. Яворово, общ. Стара Загора, като неоснователна.
ОСЪЖДА
Министерство на земеделието, гр. София, да заплати на Земляци“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление
гр. Стара Загора, ул. „Г.Г.“ № 94а, офис 1, сумата от 1 480лв. (хиляда четиристотин
и осемдесет лева) – разноски по делото.
ОСЪЖДА „Земляци“ ООД, ЕИК *********, със
седалище и адрес на управление гр. Стара Загора, ул. „Г.Г.“ № 94а, офис 1, да заплати на Министерство
на земеделието сумата от 20лв. (двадесет лева) - юрисконсултско възнаграждение.
Решението
подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14
дневен срок от съобщаването му на страните.
СЪДИЯ: