Р Е Ш Е Н И Е
№ 730 07.06.2019г. град Бургас
В И М Е Т
О Н А Н А Р О Д А
Бургаският
районен съд, ХІ-ти наказателен
състав
На 04.06.2019 година
В публично
заседание в следния състав:
Председател:
Георги Иванов
Секретар:
Снежана Петрова
Прокурор:
като
разгледа докладваното от съдията Г.Иванов
НАХ дело № 1163 по описа за 2019 година,
за да се
произнесе взе предвид следното:
Образувано е по жалба на „С.п.м.“ АД,
ЕИК **** срещу Наказателно постановление № 2927-F442737 от
04.12.2018 г., издадено от зам. директор на ТД на НАП – Бургас, с което на
жалбоподателя, на основание чл. 104, ал. 1 от Закон за здравното осигуряване за
нарушение по чл. 40, ал. 1, т. 1, б. „в” ЗЗО, вр. чл.
7, ал. 1 КСО му е наложено наказание „имуществена санкция” в размер на 4000 лв.
Жалбоподателят оспорва наказателното
постановление като незаконосъобразно и неправилно, тъй като АНО не е посочил
имената на конкретните работници, чиито здравни вноски не са били заплатени,с
което е нарушен чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН. С тези доводи се моли НП да бъде
отменено.
В съдебно заседание процесуалният
представител на дружеството-жалбоподател, поддържа жалбата и моли съда да отмени НП поради прекомерност на
санкцията.
ТД на НАП – Бургас чрез процесуалния
си представител юрисконсулт Т., оспорва
жалбата като неоснователна и моли обжалваното постановление да бъде потвърдено
като законосъобразно.
Съдът,
като прецени събраните по делото доказателства и като съобрази възраженията на
страните, намира за установено следното:
В хода на
проверка, възложена с Решение за извършване на проверка (РИП) от 10.08.2018 г.,
Д.Д. – „старши инспектор по приходите” в ТД на НАП,
гр. Бургас, констатирала, че дружеството-жалбоподател в качеството си на
осигурител не е изплатило в законоустановения срок, а
именно до 25.09.2018 г., вноските за здравно осигуряване за месец август 2018
г. на 6 работници в дружеството. Било установено, че към 09.11.2018 г. дружеството
не било заплатило по сметка на ТД на НАП, гр. Бургас вноските за здравно
осигуряване на 6 работещи в дружеството на стойност 397,72лв., след като е било
длъжно да ги внесе на основание чл. 40, ал. 1, т. 1, б. „в” от ЗЗО и във вр. с чл. 7, ал. 1 от КСО до 25-то число на месеца, следващ
месеца, през който е положен съответния труд, т.е. до 25.09.2018г.
Въз основа на горните констатации,
на 13.11.2018г. Д. съставила срещу дружеството-жалбоподател акт за установяване
на административно нарушение № F 442737, в който посочила, че „С.п.м.“ АД, в
качеството си на осигурител по смисъла на чл. 5, ал. 1 от КСО, не е изплатило
вноските за здравно осигуряване за м. август 2018 г. на 6 работници в
дружеството, като е следвало да стори това до 25-то число на месеца, следващ
месеца, през който е положен трудът, т.е до 25.09.2018 г. Така описаното деяние
било квалифицирано като нарушение по чл. 40, ал. 1, т. 1, б. „в” от ЗЗО, във
връзка с чл. 7, ал. 1 от КСО. Екземпляр от акта бил връчен на представляващата
дружеството, която е подписала същия, без да даде обяснения или да направи
възражения.
В резултат на съставения АУАН било
издадено и атакуваното в настоящото производство наказателно постановление, с
което на основание чл. 104, ал. 1 от ЗЗО, на „С.п.м.“ АД е наложено
административно наказание – имуществена санкция в размер на 4000,00 лева, за
нарушение на чл. 40, ал. 1, т. 1, б. „в” от ЗЗО, във връзка с чл. 7, ал. 1 от КСО.
Изложената фактическа обстановка
съдът прие за установена въз основа на гласните доказателствени
средства – показанията на св. Н.П., както и от приложените по делото писмени доказателствена.
Съдът, с оглед установената фактическа обстановка и
съобразно възраженията и доводите на жалбоподателя, както и като съобрази
задължението си да проверява изцяло законосъобразността на наказателното
постановление, независимо от основанията, посочени от страните, установи
следното от правна страна:
Настоящият състав като инстанция по
същество след извършена проверка за законност, констатира, че при съставяне на
АУАН и издаване на наказателното постановление не са допуснати съществени
нарушения на материалния и процесуалния закон, които да обуславят отмяна на
обжалвания акт. Обжалваното наказателно постановление
и АУАН са издадени от компетентни органи, в сроковете
по чл. 34, ал. 1 и ал. 3 ЗАНН. При издаване на АУАН и
наказателното постановление са спазени императивните разпоредби на чл.42 и чл.57 ЗАНН. Процесното нарушение, както и обстоятелствата, при които е извършено
са описани в пълна степен в АУАН и в НП. И в двата акта е
отразено, че жалбоподателят в качеството си на осигурител не е изплатил здравни
осигуровки за 6 работника за месец август 2018 г. Непосочването на имената на
конкретните работници, чиито здравни вноски не са били заплатени, не е
съществен пропуск, тъй като за съставомерността на
нарушението е достатъчен фактът на невнасянето, като законът не отдава значение
на това нито колко са работниците, нито кои конкретно поименно са те. Ето защо
съдът намира, че в случая е налице пълно описание на нарушението и
обстоятелствата, при които е извършено.
В случая се касае за извършено нарушение по
чл. 40, ал. 1, т. 1, б. „в” ЗЗО, вр. чл. 7, ал. 1 КСО, съгласно които разпоредби здравни осигуровки на работниците се заплащат от
работодателя до 25 число на месеца, следващ месеца, през който е положен
трудът. От събраните по делото доказателства безспорно се установява, че за
месец август 2018 г. дружеството-жалбоподател не е изплатило здравни осигуровки
за 6 работника общо в размер на 397.72 лева. Не е спорно по делото, че
жалбоподателят е работодател и осигурител, както и че дължи плащане на здравни
осигуровки на работниците си.
Настоящият
състав счита, че в конкретната хипотеза не следва да намери приложение
разпоредбата на чл. 28 ЗАНН, тъй като случаят не е маловажен. При определяне на
обществената опасност на конкретното деяние, следва да се изхожда от
фактическата обстановка, при която е извършено нарушението и кръга на
засегнатите интереси, значимостта на конкретно увредените отношения и
нарушаване правата на осигурените лица, пряко свързано и с попълване на
държавния бюджет. С процесното нарушение се засягат
важни обществени отношения, които уреждат здравното осигуряване на гражданите
на Република България. Неплащането на здравни осигуровки от жалбоподателя е
осуетило възможността на осигуряваните лица да ползват здравни услуги, тъй като
при не внасяне на осигуровки, се прекъсват здравно-осигурителните права на
ползващото се лице и същото не може да получи медицинска помощ, нито болничен
лист т.е. препятства се достъпа на работниците до здравните услуги, които могат
да ползват, в случай че са здравно осигурени. Самото нарушение е резултатно, понеже
с извършването му е ощетен бюджетът на здравно-осигурителната каса с размера на
не внесените здравно-осигурителни вноски.Соченото от жалбоподателя
обстоятелство, че е било образувано изпълнително дело за принудително събиране
на дължимите суми и плащания са били извършвани предвид финансовите му
възможности, съдът не го намира за такова, което да налага приложение на чл. 28 ЗАНН. Следователно случаят не е маловажен и правилно АНО не е приложил
разпоредбата на чл. 28 ЗАНН.
За
извършеното нарушение разпоредбата на чл. 104, ал. 1 ЗЗО предвижда за
юридическите лица имуществена санкция в
размер от 4000 лева до 8000 лева.
Следва да се посочи, че с предвидения по закон висок долен праг на наказанието
по чл.
104, ал. 1 ЗЗО се цели засилена охрана на осигурителните права на
работниците, тъй като наказанието, освен всичко друго, има и превъзпитателен и
превантивен ефект по отношение на нарушителите. При определяне на санкцията,
наказващият орган е съобразил, че нарушението е извършено за първи път и е
наложил имуществена санкция за извършеното нарушение в минимално предвидения от
закона размер. Наказанието, макар високо само по себе си, е наложено в
минимално предвидения в чл.
104, ал. 1 ЗЗО размер от 4 000 лв., поради което при доказаната съставомерност на административното нарушение за съда
не съществува възможност за редуцирането
му чрез изменение на наказателното постановление в частта на наложената с него
имуществена санкция.
С оглед изложеното обжалваното наказателно
постановление е законосъобразно и следва да бъде потвърдено.
Така мотивиран, съдът,
Р
Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ №
2927-F442737 от 04.12.2018 г., издадено от зам. директор на ТД на НАП –
Бургас, с което на „С.п.м.“ АД, ЕИК ******, на основание чл. 104, ал. 1 от
Закон за здравното осигуряване за нарушение по чл. 40, ал. 1, т. 1, б. „в” ЗЗО,
вр. чл. 7, ал. 1 КСО му е наложено наказание
„имуществена санкция” в размер на 4000
лв.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд - Бургас в 14-дневен срок от датата
на получаване на съобщението, че решението е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: /П/
Вярно с оригинала!
С.П.