Решение по дело №162/2021 на Районен съд - Враца

Номер на акта: 260000
Дата: 3 януари 2022 г. (в сила от 21 януари 2022 г.)
Съдия: Васил Петров Ганов
Дело: 20211420200162
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е 

гр.Враца, 03.01.2022г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Врачанският районен съд, ІІ наказателен състав в публично заседание на двадесет и шести април,  две хиляди двадесет и първа година в състав :

                                                              Председател : Васил Ганов

При секретаря Десислава Стоянова и в присъствието на прокурора

като разгледа докладваното от съдията НАХ дело № 162 по описа за 2021 г. за да се произнесе взе предвид следното :

 

 Производството е по реда на чл. 59 – 63 от ЗАНН и е образувано по жалба от  И.Б.Д. *** срещу Наказателно постановление №АПИО-30/28.01.2021 г. на Кмета на Община Враца,  с което за  нарушение на  чл.24а, ал.1 от Закона за автомобилните превози му е наложено административно наказание глоба в размер на 2000.00лв.

          Жалбоподателят оспорва наказателното постановление като незаконосъобразно. Твърди се, нарушенията за които е санкциониран жалбоподателя не попадат под правната квалификация, дадена от административно-наказващия орган. Претендират се разноски по делото.

           Ответната страна – Община Враца не взема становище по основателността на жалбата.

          След като се запозна с депозираната жалба съдът установи, че същата е подадена от активно легитимирано лице и в законоустановения срок по чл. 59, ал.2 от ЗАНН, поради което е процесуално допустима, а разгледана по същество същата е НЕОСНОВАТЕЛНА.

 Въз основа на събраните по делото доказателства съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

  На 24.11.2020г. около 12.30 ч. в гр. Враца на кръстовището на ул. „Козлодуйски Бряг” и бул. „Демокрация”, И.Д., в качеството си на водач на лек автомобил „ШКОДА ОКТАВИЯ” с per. номер ******, бил спрян за рутинна проверка от полицейски служители. За съдействие при проверката били извикани и Х.Х. и С.Т. /инспектори в Звено „Инспекторат“ в Община Враца/. При проверката се установило, че водачът управлява горецитирания автомобил, който е таксиметров, без поставен чохал на табелката „TAXI” и без табела, че не работи, и представя изтекло разрешително, издадено от Община Враца, валидно до 31.03.2020г. и за регистриран автомобил с per. номер ******. Номер на разрешително-144 от 18.12.2019г.

            За констатираното нарушение е издаден АУАН от 24.11.2020 г., съставен от Х.Х. – инспектор при Общинска администрация Враца, а впоследствие и Наказателно постановление №АПИО-30/28.01.2021 г. на Кмета на Община Враца,  с което за  нарушение на  чл.24а, ал.1 и чл.93, ал.1, т.1  от Закона за автомобилните превози му е наложена глоба в размер на 2000.00лв.

           Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена, с оглед събраните по делото доказателства: свидетелство за регистрация част I  на лек автомобил „ШКОДА ОКТАВИЯ” с per. номер ******, АУАН от 24.11.2020 г., съставен от Х.Х.–инспектор при Общинска администрация Враца, а впоследствие и Наказателно постановление №АПИО-30/28.01.2021 г. на Кмета на Община Враца, свидетелските показания на полицейския служител Д.А., на Х.Х. /съставил АУАН/ и С.Т. /свидетел по АУАН/, които съдът кредитира като достоверни, логични и последователни.

    Тълкувайки събраните по делото доказателства съдът приема следното:

    Постановлението е съобразено с нормата на чл. 57 от ЗАНН, като съдържа всички минимално изискуеми реквизити, нарушенията са описани  точно и ясно, ведно  с обстоятелствата, при които е извършено.

     Правилно е  квалифицирано деянието, с оглед текстовото му  описание, посочена е дата и място на нарушението, както и  извършителя. Посочена е санкционната разпоредба, въз основа на която е ангажирана административнонаказателната отговорност на жалбоподателя. Вмененото във вина на жалбоподателя нарушение е индивидуализирано в степен, позволяваща му да разбере в какво е обвинен и срещу какво да се защитава. Не са допуснати съществени процесуални нарушения при постановяване на постановлението и по никакъв начин не е накърнено правото на защита на жалбоподателя, което той е упражнил с подаването на жалба. Наказанието за нарушението е индивидуализирано.

  От материално правна страна обстоятелствата, изложени в АУАН и в наказателното постановление, проверени от съда с допустими по закон доказателствени средства, се установяват по недвусмислен и категоричен начин.

  Съдът счита, че в хода на съдебното производство въз основа на събраните гласни и писмени доказателства безспорно е установена фактическата обстановка, посочена в АУАН и НП.

По категоричен и несъмнен начин се установи, че жалбоподателят е осъществил от обективна и субективна страна състава на вмененото му нарушение.

 Съгласно чл. 24, ал. 1 от ЗАвПр таксиметровите превози на пътници се извършват от регистриран превозвач или от водач от името на регистриран превозвач по ред, определен в Наредба № 34 и след издаване на разрешение. Разрешение, съгласно  чл. 24а, ал. 1 отЗАвПр, се издава от кмета на общината. Предпоставките, на които трябва да отговаря превозвача, за да разреши кметът на общината извършването на таксиметров превоз, са посочени в чл. 24а, ал. 2 от ЗАвПр. Те са: 1. лицето, което иска издаване на разрешение да е регистриран по реда на ЗАвПр превозвач; 2. таксиметровият автомобил да отговаря на изискванията на Наредба № 34 и за него да има издаден знак за периодичен преглед за проверка на техническата изправност; 3. регистрираният превозвач да няма задължения за данъци и осигурителни вноски.

Съгласно чл. 45, т. 1 от Наредба № 24 от 06.12.1999 г. на МТ за таксиметров превоз на пътници на водача е забранено да извършва таксиметров превоз на територията на община, за която няма издадено разрешение.

Вмененото в случая нарушение е извършване на таксиметров превоз на пътници без разрешени., респ. без изискуем документ, т. е. нарушение, чиито съставомерни признаци са посочени в чл. 93, ал. 1, т. 1 от ЗАвПр. Извършването на таксиметров превоз без изискуемото разрешение към всеки един момент и към всяко едно място, осъществява състава на нарушение по чл. 93, ал. 1, т. 1 от ЗАвПр. В случая жалбоподателят е представил разрешение за извършване на таксиметров превоз с изтекъл срок на валидност за друг автомобил с рег.№****** а не за управлявания от него лек автомобил „ШКОДА ОКТАВИЯ” с per. номер ******.

          Съгласно легалната дефиниция "таксиметрови превози" са превозите на пътници срещу заплащане, извършвани от регистрирани превозвачи или от водачи, извършващи дейността от името на регистриран превозвач, но за своя сметка, с леки автомобили до седем места, включително мястото на водача, които водачите държат в готовност, за да изпълнят пътуване до определена от клиента цел - § 1, т. 26 от ДР на ЗАвПр. В този смисъл законодателят е приравнил на таксиметрова дейност управлението и държането на обозначен, маркиран, оборудван като работещо такси и автомобил, в който няма качени пътници.

Не са налице доказателства, че към момента на проверката водачът е поставил на предното стъкло вдясно на автомобила табела "Не работи", както и че е свалил или закрил с калъф знака "Такси", както изисква нормата на чл. 46, ал. 1 от Наредба № 34 от 06.12.1999 г., за да се приеме, че към момента на проверката не е осъществяван таксиметров превоз, а е била преустановена работата, респ. че не се изисква наличие на разрешение по  чл. 24а, ал. 1 от ЗАвПр, във вр. с чл. 45, т. 1 от Наредба № 34 от 06.12.1999 г.

            В случая жалбоподателят не е притежавал валидно разрешение за извършване на таксиметров превоз към момента на проверката, но въпреки това е извършвал таксиметров превоз, тъй като в момента на проверката е управлявал маркиран, оборудван като работещо такси и автомобил. Без значение е дори в автомобила да е нямало пътници.   

           Няма основание за приложение на чл. 28 от ЗАНН. Формалният характер на процесното нарушение, както и дори да се приеме, че е инцидентна проява и че липсват извършени други нарушения от жалбоподателя, не са достатъчни, за да обосноват по-ниска степен на обществена опасност на конкретното деяние. Действително ангажимент на превозвача-търговец е да осигури валидно разрешение за извършване на таксиметрова дейност с процесния автомобил, но от това не следва, че водачът на таксиметровия автомобил не може да е субект на нарушение по чл. 93, ал. 1 от ЗАвПр и че степента на обществена опасност на деянието в случая е по-ниска. Съответствието на тежестта на нарушението на предвиденото наказание е предмет на преценка, която е в правомощията на законодателя, който обявява кои деяния са административни нарушения и какъв е размерът и видът на наказанията за тези нарушения.

Следва да се посочи, че наличието на изискуемото разрешение е и гаранция, че таксиметровата дейност се осъществява от лице, което е регистрирано по реда на ЗАвПр като превозвач, а че таксиметровият автомобил отговаря на изискванията на Наредба № 34 и за него да има издаден знак за периодичен преглед за проверка на техническата изправност – чл. 24а, ал. 2 от ЗАвПр. Извършването на таксиметрова дейност без разрешение е с висока степен на обществена опасност, доколкото липсват гаранции за спазване на изискванията на законодателя, целящи да обезпечат обществения интерес.

            С оглед на гореизложеното, съдът намира, че атакуваното от жалбоподателя наказателното постановление следва да бъде потвърдено като законосъобразно и правилно.

 Така мотивиран, Районният съд Враца

 

 

                                           Р  Е  Ш  И  :

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №АПИО-30/28.01.2021 г. на Кмета на Община Враца,  с което на И.Б.Д. с ЕГН **********,  с адрес *** за  нарушение на  чл.24а, ал.1 от Закона за автомобилните превози му е наложено административно наказание глоба в размер на 2000.00лв.

            РЕШЕНИЕТО може да се обжалва пред Административен съд-гр.Враца, в 14 дневен срок от съобщението на страните, че е изготвено.

                                                                                   

 

                                                            РАЙОНЕН СЪДИЯ: