№ ________
Варна, ______________
В ИМЕТО
НА НАРОДА
Варненският административен
съд, І-ви касационен състав, в публичното заседание
на първи юли две хиляди двадесет и първа година
в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: |
ЕЛЕНА ЯНАКИЕВА |
ЧЛЕНОВЕ: |
ВЕСЕЛИНА ЧОЛАКОВА |
при секретаря |
Ангелина Георгиева |
и с участието |
на прокурора |
Силвиян Иванов |
изслуша докладваното |
от съдията |
Искрена Димитрова |
|
адм. дело № 1197/2021г. |
Производството е по реда на чл. 208 и сл. от
Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, вр. чл.63 от Закона за
административните нарушения и наказания /ЗАНН/.
Образувано е по касационна жалба на К.К.Д., ЕГН: **********,***, чрез
адв.Д.С., против Решение
№ 260540/21.04.2021г. на ВРС, ХV-ти
състав, постановено по НАХД № 289/2021г. по описа на същия съд, с което е
изменен Електронен фиш серия К № **, с който за нарушение на чл.21, ал.2,
вр.чл.21, ал.1 от ЗДвП и на основание чл.189, ал.4, вр.чл.182, ал.2, т.6 от ЗДвП, ѝ е наложена глоба в размер на 750лв., като е намален размера на
същата на 700лв., и в полза на ОДМВР-Варна е присъдено юрисконсултско
възнаграждение в размер на 74,67лв.
Жалбоподателката твърди, че обжалваното решение е постановено при допуснати процесуални нарушения и неправилно приложение на материалния закон – касационни основания по чл.348, ал.1, т.1 и т.2 от НПК. Конкретно сочи, че от събраните по делото доказателства безспорно се установява, че административното нарушение е извършено на 30.05.2018г. в 11:11 часа и е установено с автоматизирано техническо средство ARH CAM S1 с № ***С9, но електронният фиш е издаден повече от две години след установяване на нарушението, което обстоятелство се установява от датата на връчването му – 04.01.2021г. Твърди, че към 19.10.2020г. този фиш не е съществувал, поради което не ѝ е връчен. Позовава се на практика на административните съдилища и излага доводи, че електронният фиш, подобно на наказателното постановление, е правораздавателен акт, поради което срокът, в който може да се образува административнонаказателно производство въз основа на ел.фиш е една година от извършване на нарушението, а административното наказание не се изпълнява, ако са изтекли две години, когато наложеното наказание е глоба – чл.82, ал.1, буква „а“ от ЗАНН. Твърди и че при издаване на електронния фиш не е приспадната максимално допустимата грешка за съответния тип АТСС, посочена в чл.755 от Наредбата за средствата за измерване, които подлежат на метрологичен контрол, което би довело до изменение на размера на санкцията. Моли за отмяна на обжалваното решение и на електронния фиш.
Ответната страна - ОДМВР-Варна, оспорва касационната жалба по съображения, изложени в писмени бележки С.д. № 9791/29.06.2021г. Счита, че обжалваното решение е постановено при пълно и всестранно установяване на относимите по делото факти, детайлно са изследвани и обсъдени всички относими доказателства и са обсъдени доводите в жалбата. Правилно ВРС е приел, че при издаването на електронния фиш не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, водещи до неговата отмяна. Правилна е и преценката, че не са налице основания за прилагане на чл.28 от ЗАНН. По изложените съображения моли обжалваното решение да бъде оставено в сила. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Прави възражение за прекомерност на претендираното адвокатско възнаграждение.
Представителят на Окръжна прокуратура-Варна дава заключение за неоснователност на касационната жалба. Счита, че обжалваното решение е поставено при спазване на процесуалните правила и закона, и не са налице основания за неговата отмяна.
Касационната жалба е подадена от надлежна страна, в законоустановения
срок поради което е ДОПУСТИМА. Разгледана
по същество, жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.
От фактическа страна пред ВРС е
установено, че обжалваният електронен фиш е съставен от ОДМВР-Варна за това, че
на 30.05.2018г. в 11:11 часа в обл.Варна, по път Е-70 /извън населено място/ с
посока на движение гр.Варна, до бензиностанция „Петрол“, било констатирано, че
при въведено ограничение на скоростта с пътен знак В-26 от 80км./ч., с
автомобил „Опел Астра“ с рег.№ В****КТ било извършено нарушение на чл.21, ал.2,
вр.чл.21, ал.1 от ЗДвП, т.к. автомобилът бил управляван със скорост 146км./ч.
(без приспадане на допустимата грешка при фиксирането на скоростта), т.е.
превишение на скоростта от 66км./ч. Нарушението било установено с
автоматизирано техническо средство ARH CAM S1 с № ***С9. За извършител на нарушението в ел.фиш е посочен собственика
на автомобила – К.Д.. За установеното нарушение на основание чл.189, ал.4,
вр.чл.182, ал.2, т.6 от ЗдвП, на Д. била наложена глоба в размер на 750лв.
Проверката на 30.05.2018г. била извършена от св.Христов и била отразена в
Протокол рег.№ 819Р-12837/30.05.2018г.
От правна страна ВРС е приел, че
в производството са спазени разпоредбите на чл.57 ЗАНН и чл.189, ал.4 от ЗДвП.
Електронния фиш притежава всички изискуеми реквизити, т.к. в него са посочени
териториалната структура на МВР, на чиято територия е установено нарушението,
мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, рег.№ на МПС,
описание на нарушението и нарушените разпоредби, размерът на глобата, срокът и
сметката за доброволното ѝ плащане. За неоснователно е прието оплакването,
че ЕФ е издаден извън сроковете по чл.34 от ЗАНН като от представената по
делото разпечатка от системата на Сектор „Пътна полиция“, ВРС е установил, че
фишът е издаден на 30.05.2018г., а сроковете по чл.82 от ЗАНН касаят изпълнение
на наложеното наказание при влязъл в сила акт, какъвто не е процесния случай.
За неоснователно е прието и оплакването за нарушено право на защита поради
неправилна правна квалификация на нарушението като в тази връзка е прието, че
нарушителят се защитава изцяло срещу фактите, които в случая са посочени
изчерпателно, в т.ч. мястото на извършване на нарушението, а от друга страна,
забраната за превишаване на определени стойности на скоростта се визира в
чл.21, ал.1, а нормата на чл.21, ал.1 от ЗДвП само конкретизира хипотези, в които
общата забрана се конкурира с ограничение, сигнализирано с пътен знак. Прието е
и че извършването на вмененото нарушение е безспорно установено и заснето с
автоматизирано техническо средство ARH CAM S1 с
№ *** С9, като са изложени подробни мотиви, че към датата на съставяне на фиша,
нарушенията на правилата за движение по пътищата могат да се установяват и
санкционират, чрез издаване на ел.фиш, не само чрез използване на стационарни
АТСС, а и посредством мобилни системи за контрол. Използването на мобилната
система на съответното място за контрол е удостоверено с протокол, съставен от
обслужващия го полицейски служител, в който изчерпателно са посочени точното
място на контрол и посоката, в която е осъществяван въведения за контролирания
участък скоростен режим, режимът на измерване, началото и края на работната
смята и номерата на първия и последния запис, поради което е прието, че
оплакването, че нарушението не е доказано, е неоснователно. В тази връзка ВРС е
съобразил и кадрите от приобщения снимков материал, снет от записания клип, от
който се установява процесния автомобил, неговото разположение и посока на
движение в момента на сработването на мобилното средство за видеоконтрол, което
изключва всяко съмнение чия скорост е регистрирана.
За основателно обаче е преценено
оплакването, че при определяне на наказуемата скорост не е съобразена
допустимата грешка при измерването, която в случая е 3%, поради което следва да
се приеме, че автомобилът е управляван със скорост 142 км./ч., т.е. с превишение
от 62км./ч., за което на основание чл.182, ал.2, т.6 ЗДвП следва да се наложи
глоба, в размер на 700лв. По изложените съображения ВРС е изменил ЕФ в частта
на наложената глоба, като е определил такава в размер на 700лв.
Така постановеното решение е правилно.
ВРС е установил вярно
фактическата обстановка, обсъдил е всички доводи в жалбата и приложимите правни
норми, като при даденото им правилно тълкуване е стигнал до обоснован извод за липсата
на допуснати съществени процесуални нарушения при издаване на електронния фиш и
доказаност на вмененото административно нарушение и неговият извършител. В
контекста на наведените твърдения в жалбата ВРС много подробно е анализирал
приложимите разпоредби като изводите му се споделят изцяло от настоящия
касационен състав.
Наредба № 8121з-532 от
12.05.2015г. на министъра на вътрешните работи, обн. ДВ, бр.36/19.05.2015г.,
регламентира условията и реда за използване на автоматизирани технически
средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, чрез които
се издават електронни фишове за установените нарушения на правилата за движение
по пътищата – чл.3 от Наредбата.
Съгласно легалните дефиниции в §1
от ДР на ЗАНН и §6, т.63 от ДР на ЗДвП, електронният фиш е електронно
изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез
административно-информационна система въз основа на постъпили и обработени
данни за нарушения от АТС. Електронният фиш е властнически акт с установителни
и санкционни функции, който по арг. от чл.189, ал.11 е приравнен по правно
действие на АУАН и НП. Този акт се издава за нарушения, които се санкционират
само с глоба, след протичане на съкратеното производство по чл.189, ал.4 от ЗДвП, което с оглед ускорената процедура няма състезателен характер [в което се
изразява и отсъствието на контролен орган]. Записите от мобилните технически
средства са годно доказателствено средство, чиято стойност следва да се
преценява при съвкупна оценка на всички събрани доказателства. В този смисъл е
и ТР № 1/26.02.2014г. на ВАС по т.д. № 1/2013г.
В конкретния случай от събраните
във въззивното производство доказателства безспорно се установява годността на
мобилната система за контрол, мястото, на което е извършван контрола, ограничението
на скоростта на мястото на контрола, измерената скорост, поради което правилно
ВРС е преценил вмененото нарушение като безспорно установено. Ясно на
приложената снимка се вижда регистрационния номер на автомобила, а относно
субекта на нарушението – разпоредбата на чл.188, ал.1 от ЗДвП изрично посочва, че
се наказва собственикът, ако не посочи на кого е предоставил превозното
средство.
Датата на съставяне на
електронния фиш безспорно се установява от представената справка от
ОДМВР-Варна, сектор „Пътна полиция“ - „Списък намерени фишове“, поради което правилно
ВРС е приел за неоснователно оплакването, че не са спазени сроковете по чл.34
от ЗАНН. Неоснователно жалбоподателката се позовава и на разпоредбата на чл.82
от ЗАНН, която визира давност за изпълнение на влезли в сила наказателни
постановления, какъвто не е процесния случай. Не е изтекла и абсолютната
погасителна давност за административнонаказателно преследване по смисъла на
чл.81, ал.3, вр.чл.80, ал.1, т.5 от НК и ТП № 1/27.02.2015г. по т.д. № 1/2014г.
на ВКС и ВАС, която в случая е четири години и шест месеца, считано от датата
на извършване на нарушението – 30.05.2018г.
Оплакването, че не е съобразена допустимата
грешка по чл.755 от Наредбата за средствата за измерване, които подлежат на
метрологичен контрол, е прието от ВРС за основателно и електронният фиш е
изменен, като е определен размер на глобата съобразно наказуема скорост след
приспадане на допустимата грешка от 3%.
Противно на твърденията в
касационната жалба, този порок в електронния фиш не е основание за цялостната
му отмяна. Съгласно чл.182, ал.2, т.6 от ЗДвП, водач, който превиши разрешената
скорост извън населено място, се наказва: за превишаване над 50км./ч. - с глоба
600лв. като всеки следващи 5 км./ч. превишаване над 50км.ч. глобата се
увеличава с 50лв. Съобразяването на допустимата грешка по чл.755 от Наредбата
за средствата за измерване, които подлежат на метрологичен контрол има
отношение към изчисление размера на глобата и в този смисъл няма пречка съдът
да измени размера на наложеното наказание ако установи, че е неправилно изчислен.
Изменението на електронния фиш в
частта на наложената глоба при визираната хипотеза не е свързано с
преквалифициране на нарушението или с приложението на друга санкционна норма,
поради което липсва пречка да се извърши от съда. Изложените в тази връзка
мотиви от ВРС кореспондират изцяло с приложимите разпоредби и се споделят
изцяло от настоящия състав.
При този изход на спора на основание чл.63,
ал.3 и ал.5 от ЗАНН, вр.чл.37, ал.1 от ЗПП и чл.27е от Наредба за заплащането
на правната помощ, в полза на ответната страна следва да се присъди
юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 (осемдесет) лева.
Водим от горното, Варненският административен съд, І-ви касационен състав, на основание чл. 221, ал.2 от АПК
РЕШИ :
ОСТАВЯ
В СИЛА Решение № 260540/21.04.2021г. на ВРС, ХV-ти състав, постановено по НАХД № 289/2021г.
по описа на същия съд.
ОСЪЖДА К.К.Д., ЕГН: **********,***
да заплати на Областна дирекция на МВР-Варна юрисконсултско
възнаграждение в размер на 80 (осемдесет) лева.
Решението е окончателно.
Председател:
Членове: 1.
2.