Решение по дело №105/2021 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 7 май 2021 г. (в сила от 31 март 2022 г.)
Съдия: Огнян Методиев Евгениев
Дело: 20217140700105
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 февруари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

   Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                      

               № 209/07.05.2021 г.

 

                                В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Монтана, І-ви състав в съдебно заседание на двадесет и девети април през две хиляди двадесет и първа година в състав:  

 

                                                                    Председател : ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ

 

при секретар  Антоанета Лазарова                                                        разгледа

Адм.дело №105/2021г. по описа на   

Административен съд Монтана

 

Производството е по реда на чл.73, ал.4 от Закон за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ) във вр. с чл.145 и сл. от Административно-процесуален кодекс (АПК) за условията и реда за прилагане на мярка 214 "Агроекологични плащания" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 20

         Образувано е по жалба на Сдружение „Ч*, А* И Р* – Ч*“, със седалище гр.Ч*, ул.“Ч* к*“ №* представлявана от Й.З. (с молба на л.192 по делото, оспорващия след съобщаване на административния акт по реда на чл.162, ал.1 от АПК е заявил изрично, че поддържа потвърждава жалбата на Община Чипровци и същата изхожда и от него) срещу Решение №РД-02-14-118/10.02.2021г. на Ръководител на управляващ орган на програма за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ-ИПП България-Сърбия 2014-2020, с което на основание чл.73, ал.1 и чл.70, ал.1, т.9 от ЗУСЕСИФ във вр. с §5, т.4 от ДР ЗУСИСИФ и §1, т.2 от ДР на Наредба за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентни показатели за определяне на размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕСИФ (Наредбата), чл.20 от Меморандума за изпълнение на Програма за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ-ИПП България-Сърбия 2014-2020 по линия на инструмента за присъединителна помощ (ИПП II) ССI2014ТС1615СВ007 на Община Чипровци е определена финансова корекция в размер на 25% или 37650,00 евро с ДДС от допустимите разходи, финансирани от европейски структурни и инвестиционни  фондове по Договор за доставка №ЗД-192/29.08.2019г. с изпълнител „Евромаркет Кънстръкшън“ ЕАД, в размер на 150600, 00 евро с включен ДДС (125000, 00 евро без ДДС) и са намалени допустимите разходи по бюджетна линия 1 „разходи за персонала“ и  бюджетна линия 2 „Офис и административни разходи“ в размер на 4329,75 евро. В жалбата се излагат доводи, че оспорения административен акт е незаконосъобразен и се иска неговата отмяна, като са развити доводи, че е издаден е при допуснати съществени нарушения на административнопроизводсвените правила и при наличието на противоречие с материалния закон се поддържа искане за присъждане на разноски в полза на оспорващия. По същество на спора, оспорващия, чрез пълномощника си адвокат Р., подържа жалба и моли да бъде уважена и претендира присъждане на разноски по делото. 

         Ответника по жалбата, чрез пълномощника си юрисконсулт Стоянова, оспорва жалбата в постъпил по делото писмен отговор, като излага и доводи в подкрепа на законосъобразността на оспорения административен акт и претендира присъждане на разноски в полза на ответника.

Настоящият състав на Административен съд Монтана, като взе в предвид оплакванията в жалбата, доводите на страните, събраните по делото доказателства и приложимата нормативна уредба извършвайки служебна проверка на обжалваната заповед по реда на чл.168, ал.1 от АПК намира за установено следното:

Жалбата е подадена в законоустановения срок, от надлежно легитимирано лице и е процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е ОСНОВАТЕЛНА, като съображенията за това са следните:

Предмет на спора е законосъобразността на Решение №РД-02-14-118/10.02.2021г. на Ръководител на управляващ орган на програма за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ-ИПП България-Сърбия 2014-2020, с което на основание чл.73, ал.1 и чл.70, ал.1, т.9 от ЗУСЕСИФ във вр. с §5, т.4 от ДР ЗУСИСИФ и §1, т.2 от ДР на Наредба за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентни показатели за определяне на размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕСИФ (Наредбата), чл.20 от Меморандума за изпълнение на Програма за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ-ИПП България-Сърбия 2014-2020 по линия на инструмента за присъединителна помощ (ИПП II) ССI2014ТС1615СВ007 на Община Чипровци е определена финансова корекция в размер на 25% или 37650,00 евро с ДДС от допустимите разходи, финансирани от европейски структурни и инвестиционни  фондове по Договор за доставка №ЗД-192/29.08.2019г. с изпълнител „Евромаркет Кънстръкшън“ ЕАД, в размер на 150600, 00 евро с включен ДДС (125000, 00 евро без ДДС) и са намалени допустимите разходи по бюджетна линия 1 „разходи за персонала“ и  бюджетна линия 2 „Офис и административни разходи“ в размер на 4329,75 евро. За да мотивира издаването на оспорения административен акт, след като се е запознал с изготвен доклад и възражения на оспорващия, административния орган е приел, че при открита процедура по възлагане на обществена поръчка с предмет „Доставка на специализирано превозно средство в рамките на проект №СВ007.1.31.364 „Мерки за установяване на предодвратяване на наводнения и условия за бърза реакция в Чипровци и Болевац“ са допуснати нарушение на т.2.6.11.1 на PRAG (версия 2018.0) и нарушение на т.4.3.9.7 на PRAG (версия 2018.0), които са посочени като нередности по т.11, б.“а“ (квалифицирано като ограничителни критерии за подбор) и т.14 (квалифицирано като избор на изпълнител, който не отговаря на изискванията на възложителя) съгласно Приложение №1 към чл.2, ал.1 от Наредбата за посочване на нередности, представляващи основание за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне на размера на финансовите корекции по реда на Закон за управление на средствата от Европейски структурни и инвестиционни фондове (Наредбата) приета с ПМС №57/2017. Намаляването на допустимите разходи по бюджетна линия 1 „разходи за персонала“ и  бюджетна линия 2 „Офис и административни разходи“ в размер на 4329,75 евро е мотивирано с основанията по чл.68, § 1, б.“б“ от Регламент (ЕС) №1303/2013.

По делото не е спори по отношение на следните факти:

Между Министерство на регионалното развитие и благоустройството и Сдружение „Ч*, А* И Р* – Ч*“, със седалище гр.Ч*, ул.“Чипровска комуна“ №25 е сключен  Договор за субсидия по Инструмента за присъединителна помощ II №РД-01-29-351/12.12.2017г. (л.11-50 том III по делото).

С писмо изх.№99-00-2-816-(37)/15.01.2021г. (л.58-68 по делото), Ръководителя на националния орган е уведомил Кмета на Община Чипровци за постъпилия доклад за нередности по проект с рег.№СВ007.1.31.364 „Мерки за установяване на предодвратяване на наводнения и условия за бърза реакция в Чипровци и Болевац“ финансиран по програма ИНТЕРРЕГ ИПП България- Сърбия 2014-2020 и му е предоставил възможност да подаде възражения. Кмета на Община Чипровци е представил писмени възражения №99-00-3-10/02.02.2021г.  (л.69-71 по делото), с което е оспорил констатациите за допуснати нередности.

С оспореното Решение №РД-02-14-118/10.02.2021г. на Ръководител на управляващ орган на програма за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ-ИПП България-Сърбия 2014-2020, с което на основание чл.73, ал.1 и чл.70, ал.1, т.9 от ЗУСЕСИФ във вр. с §5, т.4 от ДР ЗУСИСИФ и §1, т.2 от ДР на Наредба за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентни показатели за определяне на размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕСИФ (Наредбата), чл.20 от Меморандума за изпълнение на Програма за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ-ИПП България-Сърбия 2014-2020 по линия на инструмента за присъединителна помощ (ИПП II) ССI2014ТС1615СВ007 на Община Чипровци е определена финансова корекция в размер на 25% или 37650,00 евро с ДДС от допустимите разходи, финансирани от европейски структурни и инвестиционни  фондове по Договор за доставка №ЗД-192/29.08.2019г. с изпълнител „Евромаркет Кънстръкшън“ ЕАД, в размер на 150600, 00 евро с включен ДДС (125000, 00 евро без ДДС) и са намалени допустимите разходи по бюджетна линия 1 „разходи за персонала“ и  бюджетна линия 2 „Офис и административни разходи“ в размер на 4329,75 евро.  

Административния акт не е връчван на оспорващия, който в качествено си на водещ партньор (бенефициер) по  Договор за субсидия по Инструмента за присъединителна помощ II №РД-01-29-351/12.12.2017г. (л.11-50 том III по делото) е активно легитимиран да оспорва административния акт, като в съответствие с разпоредбата на чл.162, ал.1 от АПК административния акт му е съобщен от настоящия съдебен състав на 12.04.2021г. (съобщение на л.184 по делото), като с молба вх.№783/14.04.2021г. (л.192 по делото) оспорващия е заявил, че оспорва административния акт и поддържа изцяло подадената жалба от Община Чипровци.

От събраните по делото доказателства, съдът, стига до следните правни изводи:

Оспорения административен акт е издаден от компетентен административен орган. Това е така, тъй като съгласно чл.69, ал.1 от ЗУСЕСИФ, управляващите органи провеждат процедури по администриране на нередности по смисъла на чл.2, т.36 и т.38 от Регламент (ЕС) № 1303/2013 Съгласно чл.73, ал. 1 от ЗУСЕСИФ финансовата корекция се определя по основание и размер с мотивирано решение на ръководителя на управляващия орган, одобрил проекта. В чл.9, ал.5 от ЗУСЕСИФ е предвидено, че ръководител на управляващия орган е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващият орган, или оправомощено от него лице. В ал.4 на същата разпоредба е предвидено, че управляващите органи се създават като звено в администрация по реда на Закона за администрацията или Закона за местното самоуправление и местната администрация, или като отделна администрация. Доколкото това е приложимо съгласно правото на Европейския съюз, функциите на такъв орган може да се предоставят за изпълнение и от друг орган или организация. Съгласно чл. 28, ал.1, т.1 от Устройствения правилник на МРРБ Главна дирекция "Стратегическо планиране и програми за регионално развитие" (ГД "СППРР") изпълнява функциите на управляващ орган на Оперативна програма "Региони в растеж" 2014 – 2020 г. и всички произтичащи от това задължения и отговорности съгласно регламентите на Европейския съюз и Структурните и инвестиционните фондове. Следователно, на основание чл.9, ал. 5 ЗУСЕСИФ, Министърът на регионалното развитие и благоустройството, като ръководител на министерството, на основание чл.25, ал. 1 от Закона за администрацията и чл.28, ал.1, т.1 от Устройственияправилник на МРРБ, е ръководител на УО, одобрил проекта и той е компетентният орган, който би следвало да е автор на административния акт, с който се налага финансова корекция. Няма пречка по аргумента на чл.9, ал.5 предл. последно от ЗУСЕСИФ, министърът да делегира своите правомощия на друго лице, като в случая това е сторено със Заповед № РД-02-14-191/26.02.2019г. на Министъра на регионалното развитие и благоустройство (л.162,163 по делото), с което на Десислава ГеоргиеваДиректор дирекция „Управление на териториалното сътрудничество“, са възложени правомощия на ръководител на Управляващия орган по програма за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ-ИПП България-Сърбия 2014-2020, тоест издателя на акта е надлежно овластен с материална компетентност.

         Административния акт е издаден в предвидената писмена форма и съдържа фактически и правни основания, които са мотивирали издаването му.

         В рамките на служебна проверка за законосъобразност на основанията по чл.168, ал.1 от АПК, настоящият съдебен състав установява, че административния акт е издаден при допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила, което е накърнило правото на защита на оспорващия в степен, която съществено е засегнала правата и законовите интереси. Това е така, тъй като съгласно разпоредбата на чл.73, ал.1 от ЗУСЕСИФ,  финансовата корекция се определя по основание и размер с мотивирано решение на ръководителя на управляващия орган, одобрил проекта, а съглесно разпоредбата на чл.73, ал.2 от ЗУСЕСИФ, преди издаването на решението по ал. 1 управляващият орган трябва да осигури възможност бенефициентът да представи в разумен срок, който не може да бъде по-кратък от две седмици, своите писмени възражения по основателността и размера на финансовата корекция и при необходимост да приложи доказателства. В конкретния случай административния орган не е спазил императивното изискване на чл.73, ал.2 от ЗУСЕСИФ и не е предоставил възможност на бенефициера, да участва в административното производство и да изложи възраженията си. Пълнотата изисква да се отбележи, че бенефициер по Договор за субсидия по Инструмента за присъединителна помощ II №РД-01-29-351/12.12.2017г. е  „Ч*, А* И Р* – Ч*“, със седалище гр.Ч*, ул.“Ч* к*“ №*, който е водещ партньор, тоест административното производство е следвало да се развива между административния орган и оспорващия по делото, а не между административния орган и Община Чипровци, която има качеството на партньор по договора. В тази връзка следва да се отбележи, че в article 16 ал.10 от Договор за субсидия по Инструмента за присъединителна помощ II №РД-01-29-351/12.12.2017г. е  „Ч*, А* И Р* – Ч*“, със седалище гр.Ч*, ул.“Ч* к*“ №* изрично е посочено, че в случай на нередност, довела до неправомерно платена сума, промени окончателното плащане или задължението не е напълно възстановено, управляващия орган уведомява водещия партньор за неправомерно платената сума, а водещия партньор е водещия партньор е задължен да върне сумата в срок от 30 календарни дни считано от датата на получаване на уведомлението, тоест както стана дума по-горе административното производство е следвало да се развие между административния орган и водещия партньор, който е бенефициер по сключения договор.

Предвид изхода на делото и направеното искане от пълномощника на оспорващия адвокат Р. за присъждане разноски по водене на съдебното производство и съгласно разпоредбата на чл.143, ал.1 от АПК, ответника, следва да бъде осъден да заплати в полза на оспорващия разноски по делото изразяващите се в заплатени разноски за адвокат в размер на 1200 лева и платена държавна такса в размер на 1700 лева  или общо разноски в размер на 2900 лева, който следва да се присъдят в полза на юридическото лице, което ги е внесло за образуване и разглеждане на делото.

Съобразно гореизложеното, настоящият съдебен състав намира, че оспореното Решение №РД-02-14-118/10.02.2021г. на Ръководител на управляващ орган на програма за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ-ИПП България-Сърбия 2014-2020 е незаконосъобразно и следва да бъде отменено, а жалбата да се уважи като основателна, а ответника се осъди да заплати разноски по делото предвид, което на основание чл.172, ал.2 и чл.143, ал.1 от АПК, І-ви състав на Административен съд Монтана

 

                                             Р Е Ш И

 

ОТМЕНЯ Решение №РД-02-14-118/10.02.2021г. на Ръководител на управляващ орган на програма за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ-ИПП България-Сърбия 2014-2020.

ОСЪЖДА Министерство на регионалното развитие и благоустройството да заплати на Община Чипровци, БУЛСТАТ *********, разноски по воденото съдебно производство в размер на 2900 (две хиляди и деветстотин) лева.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дни срок от съобщаването му на страните.

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: