Р Е
Ш Е Н И Е
№ 209/07.05.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд - Монтана, І-ви състав в съдебно
заседание на двадесет и девети април през две хиляди двадесет и първа година в
състав:
Председател : ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ
при
секретар Антоанета Лазарова
разгледа
Адм.дело
№105/2021г. по описа на
Административен
съд Монтана
Производството е по реда на
чл.73, ал.4 от Закон за управление на средствата от Европейските структурни и
инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ) във вр. с чл.145 и сл. от
Административно-процесуален кодекс (АПК)
Образувано е по жалба на Сдружение „Ч*, А* И Р* – Ч*“, със седалище гр.Ч*, ул.“Ч* к*“ №* представлявана от Й.З. (с молба
на л.192 по делото, оспорващия след съобщаване на административния акт по реда
на чл.162, ал.1 от АПК е заявил изрично, че поддържа потвърждава жалбата на
Община Чипровци и същата изхожда и от него) срещу Решение №РД-02-14-118/10.02.2021г. на Ръководител на управляващ орган на
програма за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ-ИПП
България-Сърбия 2014-2020, с което на основание чл.73, ал.1 и чл.70, ал.1,
т.9 от ЗУСЕСИФ във вр. с §5, т.4 от ДР ЗУСИСИФ и §1, т.2 от ДР на Наредба за
посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови
корекции, и процентни показатели за определяне на размера на финансовите
корекции по реда на ЗУСЕСИФ (Наредбата), чл.20 от Меморандума за изпълнение на
Програма за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ-ИПП България-Сърбия 2014-2020 по линия на инструмента за присъединителна помощ (ИПП II) ССI2014ТС1615СВ007 на Община
Чипровци е определена финансова корекция в размер на 25% или 37650,00 евро с
ДДС от допустимите разходи, финансирани от европейски структурни и
инвестиционни фондове по Договор за
доставка №ЗД-192/29.08.2019г. с изпълнител „Евромаркет Кънстръкшън“ ЕАД, в
размер на 150600, 00 евро с включен ДДС (125000, 00 евро без ДДС) и са намалени
допустимите разходи по бюджетна линия 1 „разходи за персонала“ и бюджетна линия 2 „Офис и административни
разходи“ в размер на 4329,75 евро. В жалбата се излагат доводи, че оспорения
административен акт е незаконосъобразен и се иска неговата отмяна, като са
развити доводи, че е издаден е при допуснати съществени нарушения на административнопроизводсвените
правила и при наличието на противоречие с материалния закон се поддържа искане
за присъждане на разноски в полза на оспорващия. По същество на спора,
оспорващия, чрез пълномощника си адвокат Р., подържа жалба и моли да бъде
уважена и претендира присъждане на разноски по делото.
Ответника
по жалбата, чрез пълномощника си юрисконсулт Стоянова, оспорва жалбата в
постъпил по делото писмен отговор, като излага и доводи в подкрепа на
законосъобразността на оспорения административен акт и претендира присъждане на
разноски в полза на ответника.
Настоящият състав на
Административен съд Монтана, като взе в предвид оплакванията в жалбата,
доводите на страните, събраните по делото доказателства и приложимата
нормативна уредба извършвайки служебна проверка на обжалваната заповед по реда
на чл.168, ал.1 от АПК намира за установено следното:
Жалбата е подадена в
законоустановения срок, от надлежно легитимирано лице и е процесуално
допустима. Разгледана по същество жалбата е ОСНОВАТЕЛНА, като съображенията за
това са следните:
Предмет на спора е
законосъобразността на Решение
№РД-02-14-118/10.02.2021г. на Ръководител на управляващ орган на
програма за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ-ИПП
България-Сърбия 2014-2020, с което на основание чл.73, ал.1 и чл.70, ал.1,
т.9 от ЗУСЕСИФ във вр. с §5, т.4 от ДР ЗУСИСИФ и §1, т.2 от ДР на Наредба за
посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови
корекции, и процентни показатели за определяне на размера на финансовите
корекции по реда на ЗУСЕСИФ (Наредбата), чл.20 от Меморандума за изпълнение на
Програма за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ-ИПП България-Сърбия 2014-2020 по линия на инструмента за присъединителна помощ (ИПП II) ССI2014ТС1615СВ007 на Община
Чипровци е определена финансова корекция в размер на 25% или 37650,00 евро с
ДДС от допустимите разходи, финансирани от европейски структурни и
инвестиционни фондове по Договор за доставка
№ЗД-192/29.08.2019г. с изпълнител „Евромаркет Кънстръкшън“ ЕАД, в размер на
150600, 00 евро с включен ДДС (125000, 00 евро без ДДС) и са намалени
допустимите разходи по бюджетна линия 1 „разходи за персонала“ и бюджетна линия 2 „Офис и административни
разходи“ в размер на 4329,75 евро. За да мотивира издаването на оспорения
административен акт, след като се е запознал с изготвен доклад и възражения на
оспорващия, административния орган е приел, че при открита процедура по
възлагане на обществена поръчка с предмет „Доставка на специализирано превозно
средство в рамките на проект №СВ007.1.31.364 „Мерки за установяване на
предодвратяване на наводнения и условия за бърза реакция в Чипровци и Болевац“
са допуснати нарушение на т.2.6.11.1 на PRAG (версия 2018.0) и нарушение на
т.4.3.9.7 на PRAG (версия
2018.0), които са посочени като нередности по т.11, б.“а“ (квалифицирано като
ограничителни критерии за подбор) и т.14 (квалифицирано като избор на
изпълнител, който не отговаря на изискванията на възложителя) съгласно
Приложение №1 към чл.2, ал.1 от Наредбата за посочване на нередности,
представляващи основание за извършване на финансови корекции, и процентните
показатели за определяне на размера на финансовите корекции по реда на Закон за
управление на средствата от Европейски структурни и инвестиционни фондове
(Наредбата) приета с ПМС №57/2017. Намаляването на допустимите разходи по
бюджетна линия 1 „разходи за персонала“ и
бюджетна линия 2 „Офис и административни разходи“ в размер на 4329,75
евро е мотивирано с основанията по чл.68, § 1, б.“б“ от Регламент (ЕС)
№1303/2013.
По делото не е спори по отношение
на следните факти:
Между Министерство на
регионалното развитие и благоустройството и Сдружение „Ч*, А* И Р* – Ч*“, със седалище гр.Ч*, ул.“Чипровска комуна“ №25 е
сключен Договор за субсидия по
Инструмента за присъединителна помощ II №РД-01-29-351/12.12.2017г. (л.11-50 том III по делото).
С писмо
изх.№99-00-2-816-(37)/15.01.2021г. (л.58-68 по делото), Ръководителя на националния
орган е уведомил Кмета на Община Чипровци за постъпилия доклад за нередности по
проект с рег.№СВ007.1.31.364 „Мерки за установяване на предодвратяване на
наводнения и условия за бърза реакция в Чипровци и Болевац“ финансиран по
програма ИНТЕРРЕГ ИПП България- Сърбия 2014-2020 и му е предоставил възможност да
подаде възражения. Кмета на Община Чипровци е представил писмени възражения
№99-00-3-10/02.02.2021г. (л.69-71 по
делото), с което е оспорил констатациите за допуснати нередности.
С оспореното Решение №РД-02-14-118/10.02.2021г. на Ръководител на управляващ орган на
програма за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ-ИПП
България-Сърбия 2014-2020, с което на основание чл.73, ал.1 и чл.70, ал.1,
т.9 от ЗУСЕСИФ във вр. с §5, т.4 от ДР ЗУСИСИФ и §1, т.2 от ДР на Наредба за
посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови
корекции, и процентни показатели за определяне на размера на финансовите
корекции по реда на ЗУСЕСИФ (Наредбата), чл.20 от Меморандума за изпълнение на
Програма за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ-ИПП България-Сърбия 2014-2020 по линия на инструмента за присъединителна помощ (ИПП II) ССI2014ТС1615СВ007 на Община
Чипровци е определена финансова корекция в размер на 25% или 37650,00 евро с
ДДС от допустимите разходи, финансирани от европейски структурни и
инвестиционни фондове по Договор за
доставка №ЗД-192/29.08.2019г. с изпълнител „Евромаркет Кънстръкшън“ ЕАД, в
размер на 150600, 00 евро с включен ДДС (125000, 00 евро без ДДС) и са намалени
допустимите разходи по бюджетна линия 1 „разходи за персонала“ и бюджетна линия 2 „Офис и административни
разходи“ в размер на 4329,75 евро.
Административния акт не е връчван
на оспорващия, който в качествено си на водещ партньор (бенефициер) по Договор за субсидия по Инструмента за
присъединителна помощ II №РД-01-29-351/12.12.2017г. (л.11-50 том III по делото) е активно легитимиран
да оспорва административния акт, като в съответствие с разпоредбата на чл.162,
ал.1 от АПК административния акт му е съобщен от настоящия съдебен състав на
12.04.2021г. (съобщение на л.184 по делото), като с молба вх.№783/14.04.2021г.
(л.192 по делото) оспорващия е заявил, че оспорва административния акт и
поддържа изцяло подадената жалба от Община Чипровци.
От събраните по делото доказателства,
съдът, стига до следните правни изводи:
Оспорения
административен акт е издаден от компетентен административен орган. Това е
така, тъй като съгласно чл.69,
ал.1 от ЗУСЕСИФ, управляващите органи
провеждат процедури по администриране на нередности по смисъла на чл.2, т.36 и т.38 от Регламент (ЕС) № 1303/2013 Съгласно чл.73, ал. 1 от ЗУСЕСИФ финансовата корекция се определя по основание и
размер с мотивирано решение на ръководителя на управляващия орган, одобрил
проекта. В чл.9, ал.5 от ЗУСЕСИФ е
предвидено, че ръководител на управляващия орган е ръководителят на
администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващият
орган, или оправомощено от него лице. В
ал.4 на същата разпоредба е предвидено, че управляващите органи се създават
като звено в администрация по реда на Закона за администрацията или Закона за местното самоуправление и
местната администрация, или като отделна
администрация. Доколкото това е приложимо съгласно правото на Европейския съюз,
функциите на такъв орган може да се предоставят за изпълнение и от друг орган
или организация. Съгласно чл. 28, ал.1, т.1 от Устройствения правилник
на МРРБ Главна дирекция "Стратегическо планиране и програми за регионално
развитие" (ГД "СППРР") изпълнява функциите на управляващ орган
на Оперативна програма "Региони в растеж" 2014 – 2020 г. и всички
произтичащи от това задължения и отговорности съгласно регламентите на
Европейския съюз и Структурните и инвестиционните фондове. Следователно, на
основание чл.9, ал. 5 ЗУСЕСИФ, Министърът
на регионалното развитие и благоустройството, като ръководител на
министерството, на основание чл.25, ал. 1 от Закона за
администрацията и чл.28, ал.1, т.1 от Устройственияправилник на МРРБ, е ръководител на УО,
одобрил проекта и той е компетентният орган, който би следвало да е автор на
административния акт, с който се налага финансова корекция. Няма пречка по аргумента на чл.9, ал.5 предл.
последно от ЗУСЕСИФ, министърът да делегира своите
правомощия на друго лице, като в случая това е сторено със Заповед № РД-02-14-191/26.02.2019г. на Министъра на регионалното
развитие и благоустройство (л.162,163 по делото), с което на Десислава Георгиева – Директор дирекция „Управление на
териториалното сътрудничество“, са възложени правомощия на ръководител на Управляващия орган по програма за трансгранично сътрудничество
ИНТЕРРЕГ-ИПП България-Сърбия 2014-2020, тоест издателя на акта е надлежно овластен с материална компетентност.
Административния
акт е издаден в предвидената писмена форма и съдържа фактически и правни
основания, които са мотивирали издаването му.
В
рамките на служебна проверка за законосъобразност на основанията по чл.168,
ал.1 от АПК, настоящият съдебен състав установява, че административния акт е
издаден при допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените
правила, което е накърнило правото на защита на оспорващия в степен, която
съществено е засегнала правата и законовите интереси. Това е така, тъй като
съгласно разпоредбата на чл.73, ал.1 от ЗУСЕСИФ, финансовата
корекция се определя по основание и размер с мотивирано решение на ръководителя
на управляващия орган, одобрил проекта, а съглесно разпоредбата на чл.73, ал.2 от ЗУСЕСИФ, преди
издаването на решението по ал. 1 управляващият орган трябва да осигури
възможност бенефициентът да представи в разумен срок, който не може да бъде
по-кратък от две седмици, своите писмени възражения по основателността и
размера на финансовата корекция и при необходимост да приложи доказателства. В конкретния случай
административния орган не е спазил императивното изискване на чл.73, ал.2 от
ЗУСЕСИФ и не е предоставил възможност на бенефициера, да участва в
административното производство и да изложи възраженията си. Пълнотата изисква
да се отбележи, че бенефициер по Договор за субсидия по Инструмента за
присъединителна помощ II №РД-01-29-351/12.12.2017г. е „Ч*, А* И Р* – Ч*“, със седалище гр.Ч*, ул.“Ч* к*“ №*, който е водещ партньор, тоест
административното производство е следвало да се развива между административния
орган и оспорващия по делото, а не между административния орган и Община
Чипровци, която има качеството на партньор по договора. В тази връзка следва да
се отбележи, че в
article 16 ал.10 от Договор за субсидия по Инструмента за
присъединителна помощ II №РД-01-29-351/12.12.2017г. е „Ч*, А* И Р* – Ч*“, със седалище гр.Ч*, ул.“Ч* к*“ №* изрично е посочено, че в случай
на нередност, довела до неправомерно платена сума, промени окончателното
плащане или задължението не е напълно възстановено, управляващия орган
уведомява водещия партньор за неправомерно платената сума, а водещия партньор е
водещия партньор е задължен да върне сумата в срок от 30 календарни дни считано
от датата на получаване на уведомлението, тоест както стана дума по-горе
административното производство е следвало да се развие между административния
орган и водещия партньор, който е бенефициер по сключения договор.
Предвид изхода на делото и направеното искане от пълномощника на оспорващия адвокат Р. за присъждане разноски по водене на
съдебното производство и съгласно разпоредбата на чл.143, ал.1 от АПК, ответника, следва да бъде
осъден да заплати в полза на оспорващия разноски по
делото изразяващите се в заплатени разноски за адвокат в размер на 1200 лева
и платена държавна такса в размер на 1700 лева
или общо разноски в размер на 2900 лева, който следва да се присъдят в
полза на юридическото лице, което ги е внесло за образуване и разглеждане на
делото.
Съобразно гореизложеното, настоящият
съдебен състав намира, че оспореното Решение №РД-02-14-118/10.02.2021г. на Ръководител на управляващ орган на
програма за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ-ИПП
България-Сърбия 2014-2020 е незаконосъобразно и следва да бъде отменено, а жалбата да се уважи като
основателна, а ответника се осъди да заплати разноски по делото предвид, което
на основание чл.172, ал.2 и чл.143, ал.1 от АПК, І-ви състав на Административен
съд Монтана
Р Е Ш И
ОТМЕНЯ Решение №РД-02-14-118/10.02.2021г. на Ръководител на управляващ орган на
програма за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ-ИПП
България-Сърбия 2014-2020.
ОСЪЖДА Министерство на регионалното развитие и
благоустройството да заплати
на Община Чипровци,
БУЛСТАТ *********, разноски по
воденото съдебно производство в размер на 2900 (две хиляди и деветстотин) лева.
Решението подлежи на обжалване
пред ВАС в 14-дни срок от съобщаването му на страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: