Решение по дело №568/2020 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 14
Дата: 15 януари 2021 г.
Съдия: Михаил Драгиев Русев
Дело: 20207240700568
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 септември 2020 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш  Е   Н   И   Е

               

                                     15.01.2021 год.                         град Стара Загора

 

Старозагорският административен съд, VІ състав, в закрито съдебно заседание на петнадесети януари две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

                                                                         СЪДИЯ: МИХАИЛ РУСЕВ

 

като разгледа докладваното от съдия М. РУСЕВ административно дело568 по описа за 2020 год., за да се произнесе, съобрази следното:                                                        

           

            Производството е образувано по молба вх.№6880/14.12.2020 год. на Зам. министъра на регионалното развитие и благоустройството и ръководител на управляващият орган по оперативна програма „Региони в растеж 2014 -2020“, с която е направено искане за поправка на явна фактическа грешка и допълване на решение №472/17.11.2020 год., постановено по адм. дело №568/2020 год. по описа на Административен съд – Стара Загора. 

            Ответната страна в лицето на Кмета на Община Казанлък, не изразява становище по подадената молба.

В молбата са направени две искания както следва:

1.            Да се допълни решението, като си отхвърли жалбата на Община Казанлък, в частта в която се явява неоснователна.

Съгласно нормата на чл.176, ал.1 от АПК, когато не се е произнесъл по цялото оспорване, съдът по свой почин или по искане на страна по делото, предявено в едномесечен срок, постановява допълнително решение. От цитираната разпоредба следва, че постановяване на допълнително решение е възможно тогава, когато съдът е пропуснал да обективира част от формираната воля относно предмета на делото. В разглеждания случай са налице необходимите предпоставките за постановяване на допълнително решение.

Според правната теория непълно е решението, когато липсва формирана воля на съда относно част от спорното право или по един от предметите на иска, или по допълнителни искания, свързани с главния спорен предмет. В настоящия случай съдът е разгледал целия предмет на спора и се е произнесъл по пълния, очертан от жалбоподателя предмет и съгласно разпоредбата на чл.160, ал.1 от ДОПК.

При непълното решение законът има предвид абсолютната липса на формирана в диспозитива на съдебния акт воля на съда относно целия спорен предмет, въведен с фактите и обстоятелствата, посочени в основанието на жалбата и от съдържанието на претендираното право. За да е налице хипотеза на непълно решение, е необходимо съдът да не се е произнесъл по цялото направено искане с което е бил сезиран. Постановяването на допълнително решение предпоставя такава непълнота, която може да се отстрани, без да се променя постановения вече правен резултат. Не е налице непълно решение, когато съдът е отразил напълно формираната своя воля.

В конкретния случай, съдът е приел, че жалбата на Община Казанлък е частично основателна, но е пропуснал да постанови диспозитив за отхвърлянето й в частта, в която същата е неоснователна. Доколкото в настоящето производство се установи безспорно, че сумата на допустимите, съответно верифицирани разходи, не е този, който е посочен в оспореният акт, то същото предполага и намаляване на размера на наложената санкция. Това е мотивирало съдът да измени оспореното решение, като намали размера на наложената финансова корекция. Така формулираният диспозитив не предполага постановяването на друг, с който да се отхвърли жалбата до размера на финансовата корекция посочена в решението на съда.  

2.            Да се допълни решението в частта за разноски, тъй като такива са присъдени в полза на Община Казанлък, без да са претендирани, а не са присъдени никакви такива в полза на МРРБ, макар и такива да са поискани още в производството по адм. дело №114/2018 год. по описа на Административен съд Бургас.

Действително в съдебно заседание, от страна на жалбоподателят не се претендират разноски, но въпреки това съдът се е произнесъл за такива разноски. Така постановеният диспозитив не може да се отмени от настоящият съдебен състав, а следва да се отмени от касационната инстанция. Не са налице нито предпоставките за допълване на решението /напротив съдът се е произнесъл в повече от това, с което е бил сезиран/, нито е налице явна фактическа грешка. Такава обаче е допусната, в мотивите, на страница 20 от решението, абзац четвърти, като вместо „в полза на ответната страна“ съдът е имал в предвид „в полза на жалбоподателят“.

Що се отнася обаче до искане за допълване на решението за разноските, като бъдат присъдени такива в полза на МРРБ и изложените съображения за това, съдът намира, че съображенията са неоснователни и не следва да се присъждат разноски. На първо място в настоящето съдебно производство такова искане не е заявено своевременно, а от друга страна, не са налице доказателства за реалното им осъществяване. Съображенията, че такива са сторени още в производството по адм. дело №114/2018 год. по описа на Административен съд Бургас, в което е направено искане и за присъждането им, то същите са неоснователни. Касае се на първо място за две различни съдебни производства, а от друга страна е невъзможно да се присъдят разноски за двете инстанции /пред Административен съд Бургас и ВАС/, тъй като същите веднъж вече са присъдени, за което е издаден изпълнителен лист в полза на МРРБ, който е и получен /според съдържащите се данни в делото на Административен съд Бургас/. Повторното присъждане на вече присъдени разходи, респективно на такива за които е издаден и изпълнителен лист е процесуално недопустимо. Не на последно място, в настоящето производство ако и да се присъдят разноски, то такива могат да бъдат присъдени единствено и само за настоящата инстанция, но не и за такива сторени пред ВАС /такива към настоящия момент няма данни да са налице/, поради факта, че все още не е налице произнасяне на ВАС по настоящия казус. Цитираното в молбата решение на ВАС не е относимо към настоящия казус, тъй като касае дело, което е върнато за повторно разглеждане, а не за дело отменено по реда на извънредните способи.

Водим от горните мотиви и на основание чл.175 и чл.176 от АПК, Старозагорският административен съд

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТХВЪРЛЯ искането на Зам. министъра на регионалното развитие и благоустройството и ръководител на управляващият орган по оперативна програма „Региони в растеж 2014 -2020“, за поправка на явна фактическа грешка и допълване на решение №472/17.11.2020 год., постановено по адм. дело №568/2020 год. по описа на Административен съд – Стара Загора.

Решението подлежи на обжалване в 14 дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд на Република България.

    

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: