Определение по дело №104/2023 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 2 май 2023 г.
Съдия: Димитрина Василева Павлова
Дело: 20237130700104
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 март 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ №

     гр. Ловеч, 02.05.2023 година

 

           ЛОВЕШКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, първи административен състав в закрито заседание на втори май две хиляди двадесет и трета година , с

  

                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТРИНА ПАВЛОВА

 

като съобрази представените по адм. д. № 104 по описа за 2023 год. на Ловешкия административен съд доказателства, на основание данните по делото и закона, установи следното: 

В Административен съд Ловеч е образувано по жалба на ЕТ Д.Г.Д.“*** представлявано от Д.Г.Д. чрез адв. С.Г. ***, против Доклад за проверка на място „Кръстосано спазване ДТИ частични-2022“/Уведомително писмо с изх. № 01-152-6500/692 от 08.11.2022 г. – УРН 465936, УИН 29/180722/07239 / без ясно индивидуализиране на обжалваният административен акт, вкл. и без посочен издател.

 С уточнителна молба вх.№ 893 от 23.03.2023г. на АдмСЛ жалбоподателят сочи, че обжалваният административен акт е Доклад от 07.11.2022г., изготвен от Г.Н.Д. - експерт в РТИ Плевен, в частта, в която са изключени от слоя за подпомагане 2.85 ха от парцел 67060-6-2-1 със заявена култура мека пшеница; 13.13 ха от парцел 67060-6-3-1 със заявена култура мека пшеница и 17.98 ха от парцел 67060-7-2-2 със заявена култура мека пшеница“ - увредени от опожаряване, за които е кандидатствал със Заявление Уникален регистрационен номер: 465936 , УИН: 29/180722/07239. 

         Настоящият съдебен състав като извърши преценка на събраните по делото доказателства и приложимото право намира, че депозираната жалба е процесуално недопустима по следните съображения: 

        При проверка за редовността на оспорването, съдът установи, че въведеният с жалбата предмет на оспорване Доклад за проверка от 07.11.2022г., изготвен от Г.Н.Д. - експерт в РТИ Плевен, изпратен на жалбоподателят с уведомително писмо изх. № 01-152-6500/692 от 08.11.2022 г. по заявление с УРН465936, УИН 29/180722/07239 на Началник отдел „РТИ“ няма характер на индивидуален административен акт. 

       За да е процесуално допустимо оспорването е необходимо наред с останалите условия да е налице като абсолютна положителна материална предпоставка годен за съдебно обжалване административен акт, който да бъде предмет на съдебен контрол за законосъобразност по критериите на чл.146 от АПК, какъвто в случаят не е налице.

           Видно от административната преписка жалбоподателя ЕТ „Д.Г.Д.“ е подал заявление за подпомагане за кампания 2022 г., избрано за извършване проверка на място за кръстосано спазване.  

           С Уведомително писмо изх. № 01-152-6500/692 от 08.11.2022 г. на ОД „Земеделие“ - Плевен жалбоподателят е уведомен, че при проверка на място, извършена от Г.Н.Д. — експерт в РТИ Плевен, засягаща подадено от него заявление с УИН 29/180722/07239, са констатирани несъответствия, детайлно описани в приложения контролен лист /доклад за проверка/.

        Срещу констатациите в посочения Доклад жалбоподателят в срок отправил до административния орган, възражение, че не е извършил нарушение на Национален Стандарт 6 /НС 6/, забраняващ изгаряне на стърнища за кампанията 2022 г.

          В отговор на посоченото възражение, на 23.12.2022 г. оспорващият получил Уведомително писмо № 01-152-6500/692 от 20.12.2022 г., с което бил информиран за извършен допълнителен административен преглед на данните от проверката на място по „Кръстосано спазване ДТИ частични – 2022“, от което било видно, че същите били коректни и били спазени акредитираните процедури на ДФ „Земеделие“- Разплащателна агенция. Посочено било също, че от извършеното обследване в ИСАК, приложения снимков материал и предоставените от оспорващия документи, не се доказвало по удовлетворителен начин спазването на НС 6.

        Кръстосаното съответствие представлява набор от правила към земеделските стопани, които е необходимо да бъдат спазвани, за да се получава пълния размер на субсидията и се състои от:1. Законоустановени изисквания за управление (ЗИУ) съгласно правото на ЕС и 2. Стандарти за Добро земеделско и екологично състояние (ДЗЕС).

        Стандартите и изискванията са групирани в три области: Околна среда, изменение на климата, добро земеделско състояние на земята; Обществено здраве, здраве на животните и здраве на растенията и Хуманно отношение към животните.

        Доколкото в България стандартите за ДЗЕС се определят със заповед на министъра на земеделието, храните и горите, от 2015 г. се прилагат изискванията съгласно Заповед № РД 09-122/23.02.2015 г., която е публикувана на интернет страницата на Министерство на земеделието и храните (МЗХ).

         На основание чл. 92 от Регламент (ЕС) № 1306/2013 схемите/мерките, за които се прилага намаление на плащанията при установяване на неспазване на кръстосаното съответствие са: Схеми за директни плащания (Приложение I от Регламент (ЕС) № 1307/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 година за установяване на правила за директни плащания за земеделски стопани по схеми за подпомагане в рамките на общата селскостопанска политика и за отмяна на Регламент (ЕО) № 637/2008 на Съвета и Регламент (ЕО) № 73/2009 на Съвета) (OB L 347, 20 декември 2013г.):

1) Схема за единно плащане на площ;

2) Преразпределително плащане;

3)Плащане за селскостопански практики благоприятни за климата и околната среда - зелени директни плащания;

 4) Плащане за млади земеделски стопани;

5) Доброволно обвързано с производството подпомагане;

6) Специално плащане за култура - памук.

      Относно Национален стандарт 6 е поставено като изискване: Запазване на почвеното плодородие чрез забрана за изгаряне на стърнищата.

      При изгарянето на стърнищата и другите растителни остатъци: - се увеличава опасността от пожари; - високата температура унищожава голяма част от органичното вещество в тях; - разрушава се хумусния слой; - унищожава се част от почвените микроорганизми, под въздействието на които се разграждат органичните вещества; - увеличава се процентът на въглеродните емисии и фините прахови частици във въздуха и др.

      Според параграф 1 от чл. 91 от Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 година относно финансирането, управлението и мониторинга на общата селскостопанска политика и за отмяна на регламенти (ЕИО) №352/78, (ЕО) №165/94, (ЕО) №2799/98, (ЕО) №814/2000, (ЕО) №1290/2005 и (ЕО) №485/2008 на Съвета: „Когато бенефициер, посочен в член 92, не изпълнява правилата за кръстосано съответствие, посочени в член 93, на него му се налага административна санкция“.

       Съгласно чл.97, параграф 1 от същия регламент: „Административната санкция, предвидена в член 91, се налага, когато правилата за кръстосано съответствие не се изпълняват през цялата календарна година („съответната календарна година“) и това неспазване пряко се дължи на бенефициера, подал заявлението за помощ или искане за плащане през съответната календарна година“.

       Съгласно чл.71 от Дял V от Регламент за изпълнение (ес) № 809/2014 на комисията от 17 юли 2014 година за определяне на правила за прилагането на Регламент (ес) № 1306/2013 на европейския парламент и на съвета по отношение на интегрираната система за администриране и контрол, мерките за развитие на селските райони и кръстосаното съответствие:

      1. За всяка проверка на място, извършена съгласно настоящия дял, се изготвя доклад за проверка, съставен от компетентния контролен орган или под негова отговорност.

          Докладът е подразделен на следните части:

          а)обща част, съдържаща по-специално следната информация:

 i) избрания за проверка на място бенефициер;

ii) присъстващите лица;

iii) дали бенефициерът е бил уведомен предварително за посещението и, ако е така, какъв е бил срокът на предварителното уведомление;

          б)част, отразяваща поотделно проверките, извършени по отношение на всеки от актовете и стандартите, и съдържаща по-специално следната информация:

i) изискванията и стандартите, които са предмет на проверката на място;

ii) характера и степента на извършените проверки;

iii)констатациите;

iv)актовете и стандартите, във връзка с които са открити случаи на неспазване;

           3. Бенефициерът бива информиран за всяко установено неспазване в рамките на три месеца след датата на проверката на място.

           В заключение на гореизложеното следва да се приеме, че докладът за проверка, обективира резултата от проверка за кръстосано съответствие по отношение на подаденото от жалбоподателя заявление за подпомагане, която проверка е част от административното производството по издаване на административен акт - Уведомително писмо за оторизация по директни плащания.                   

          Безспорно административното производство започва с подаване на заявлението за подпомагане, каквото в случая е налице. В съответствие с чл.24, ал.2 от Наредба № 105 от 22 август 2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на интегрираната система за администриране и контрол: Разплащателната агенция извършва административни проверки и проверки на място на подадените заявления.

          Съобразно разпоредбата на чл.28 от Регламент (ЕО) № 796/2004 на Комисията от 21 април 2004 година за определяне на подробни правила за прилагане на интегрираната система за администриране и контрол, кръстосано спазване и модулация, предвидени в регламенти (ЕО) № 1782/2003 и (ЕО) № 73/2009 на Съвета, както и за прилагане на кръстосаното спазване, предвидено в Регламент (ЕО) № 479/2008 на Съвета: „всяка проверка на място подлежи на контролен доклад, за да има възможност да се прегледат детайлите на извършената проверка.” Резултатите от извършената проверка на място на ЕТ са обективирани в Контролен лист за проверка на място.

           По своята същност посоченият контролен лист има характера на доклад по смисъла на чл.28 от Регламент (ЕО) № 796/2004. Контролният лист съдържа всички елементи, съгласно изискванията на чл.32, пap. 1 от Регламент /ЕО/ № 1122/2009 на Комисията - проверените земеделски парцели, измерените допустими парцели- резултатите от измерванията за всеки измерен земеделски парцел и използваните измервателни методи, който в случая е GPS устройство, приложимите национални стандарти и т.н. Доклада от проверката на място и уведомителното писмо, с което е приложено копие от Контролен лист/доклад за проверка/ в конкретния случай съставляват част от административната преписка. 

           По силата на чл.43, ал.2 от ЗПЗП Разплащателната агенция проверява заявленията за подпомагане по схемите за директни плащания съгласно чл.37. Съгласно чл.10б, ал. 1 от Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания, ДФЗ – Разплащателна агенция (ДФЗ-РА), уведомява кандидата чрез уведомително писмо за извършените оторизации и плащания по схемите и мерките по чл. 1 по реда на АПК. Изрично произнасяне от страна на ДФЗ - РА се изисква и от подзаконовите нормативни актове, регламентиращи отделните мерки за подпомагане.

          От изложеното следва извода, че административното производство, образувано по заявление за подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, следва задължително да приключи с издаване на изричен акт - уведомително писмо, което отразява резултатите от извършените проверки, одобрената за плащане сума, съответно размера на наложените намаления и/или санкции.  

         Следователно специалната правна регламентация за този вид помощи, дадена в чл.43 ЗПЗП и чл.10б от Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания, компетентният орган е длъжен да се произнесе с нарочен административен акт - уведомително писмо за изплащане, съответно отказ от изплащане (изцяло или частично) за заявената помощ, който краен административен акт подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.

        Разплащателната агенция одобрява, намалява или отказва изплащането на годишна финансова помощ след извършването на горепосочените проверките на място за изпълнението на изискванията на подпомаганите дейности.

        В процесния случай няма данни за приключване на дължимите проверки и последващите тези проверки действия на администрацията с нарочен акт, от вида на горепосоченият.  

        Оспореният Доклад за проверка на място, съобщен на жалбоподателят с Уведомително писмо изх. № 01-152 - 6500/692 от 08.11.2022г., не е годен за обжалване административен акт, постановен по заявление за подпомагане с УИН: 29/180722/07239, тъй като няма характер на индивидуален административен акт по чл.21 от АПК, който се извежда от съдържанието на акта, не е краен акт, подлежащ на съдебен контрол за законосъобразност по реда предвиден в АПК.  В горния смисъл е и нормата на чл. 21, ал. 5 изр. 1 от АПК, съгласно която не са индивидуални административни актове волеизявленията, действията и бездействията, когато са част от производствата по издаване или изпълнение на индивидуални или общи административни актове или са част от производствата по издаване на нормативни актове.

          Липсата на годен за оспорване административен акт е абсолютна отрицателна процесуална предпоставка за разглеждане на жалбата, за която съдът следи служебно, и води до недопустимост на съдебното производство, съгласно нормата на чл.159, т.1 от АПК. Предвид това жалбата следва да се остави без разглеждане, а производството по делото - да се прекрати.

          По изложените съображения и на основание чл.159, т.1 от Административнопроцесуалния кодекс, Ловешки административен съд, първи състав  

 

                                   ОПРЕДЕЛИ:

 

           ОСТАВЯ без разглеждане жалбата на ЕТ Д.Г.Д.“*** представлявано от Д.Г.Д., подадена чрез адв. С.Г. против Доклад от 07.11.2022г., изготвен от Г.Н.Д. - експерт в РТИ Плевен, в частта, в която са изключени от слоя за подпомагане 2.85 ха от парцел 67060-6-2-1 със заявена култура мека пшеница; 13.13 ха от парцел 67060-6-3-1 със заявена култура мека пшеница и 17.98 ха от парцел 67060-7-2-2 със заявена култура мека пшеница“ - увредени от опожаряване, за които е кандидатствал със Заявление Уникален регистрационен номер: 465936 , УИН: 29/180722/07239. 

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 104/2023г. по описа на Административен съд Ловеч.

Определението може да се обжалва с частна жалба пред Върховния административен съд чрез Административен съд Ловеч в 7 дневен срок  от съобщаването му. 

Препис от определението да се изпрати на страните.

 

 

                                      АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: