Решение по дело №398/2019 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 972
Дата: 16 май 2019 г. (в сила от 18 юни 2019 г.)
Съдия: Дарина Неделчева Рачева Генадиева
Дело: 20197050700398
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 февруари 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ ……….

Гр. Варна,  ………………...  2019 година

           

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

                        Административен съд – гр. Варна, Трети състав, в открито съдебно заседание на шестнадесети април две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:      Дарина РАЧЕВА

 

при секретаря Нели Катрикова-Добрева и с участието на прокурора от ВОП                    , като разгледа докладваното от съдията адм. д. № 398 по описа на съда за 2019 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 128, ал. 1, т. 8 от Административнопроцесуалния кодекс, вр. чл. 270, ал. 2 от Гражданския процесуален кодекс.   

   Образувано е по искане от Сдружение с нестопанска цел „Отворен обществен съвет на протестиращите“ – гр. Варна за обявяване на нищожността на Решение № 166 от 01.02.2019 г. на Административен съд – Варна, ХХІІІ състав, постановено по адм.д. № 2315/2018 г. по описа на съда.

В исковата молба се твърди, че в производството по посоченото дело не е установена обективната обстановка и констатациите са преправени, съдията е проявил явна пристрастност. По-конкретно ищецът твърди, че ответник по делото е кметът на Община Варна, а секретарят на общината е лице, упълномощено по ЗДОИ, което не е изискало от трето лице информацията, поискана от сдружението по реда на ЗДОИ, че полученият отговор е от некомпетентен орган. Посочва, че в производството пред съда не са били взети предвид множество молби, като изброява твърдяни от него процесуални нарушения. Иска решението да бъде прогласено за нищожно.

Ответникът в производството, Кметът на Община Варна, изразява становище за неоснователност на исковата молба. Посочва, че решението на съда е валидно, като постановено в законен съдебен състав, разбираемо, в установената писмена форма. Моли исковата претенция да бъде отхвърлена и в полза на Община Варна да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение.

 

Съдът, след като се съобрази с изложените в иска основания, доводите на страните и събраните доказателства, приема за установено следното:

Предмет на искането за прогласяване на нищожност е Решение № 166 от 01.02.2019 г. на Административен съд – Варна, ХХІІІ състав, постановено по адм.д. № 2315/2018 г. по описа на съда.

Решението е постановено в производство по чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс, вр. чл. 40, ал. 1 от Закона за достъп до обществена информация. Предмет на обжалване е бил отказ на Кмета на Община Варна да предостави обществена информация по заявление за достъп до обществена информация вх. № ДОИ****ВН/11.07.2018 г.

Въз основа на твърденията на страните и на събраните по делото доказателства Административен съд – Варна, ХХІІІ състав, е приел за установено, че с посоченото заявление до Кмета на Община Варна за достъп до обществена информация заявителят е отправил въпросите: „1.Какви мерки предприемате за нормализиране движението на автобусите по линия № 13, тъй като на 10.07.2018 г. автобус №13 пристигна на спирка „Пирин“ с 35 мин закъснение – 18,20 ч., а на 09.07.2018 г. автобус №13 изобщо не спря на спирка „Електрон“ в 16,33 ч. /двама души чакахме светофара да светне в зелено, а автобусът беше зад нас, на зелено се затичахме към спирката, но автобусът изобщо не спря, въпреки ръкомахането и виковете ни; 2. Какви санкции наложихте на Изпълнителния директор на „Градски транспорт“, тъй като това е трети сигнал, а промяна няма.“

След постъпване на заявлението Кметът на общината го е препратил на изпълнителния директор на „Градски транспорт“ ЕАД на основание чл. 32, ал. 1 от ЗДОИ, който е уведомил жалбоподателя с писмо, че на 10.07.2018 г. в 18,20 ч. автобус №13 е пристигнал на сп. „Пирин“ точно по разписание. Предният курс също е изпълнен, съгласно разписанието, респ. автобусът е пристигнал на сп. „Пирин“ точно в 18,10 ч. На 09.07.2018 г. автобус № 13 е изчакал бягащите към автобуса пътници и към сп. „Електрон“. В случай, че водачите изчакват пътници, които не са на спирките, автобусите реализират закъснения, за което провинилият се работник/служител се наказва с налагане на дисциплинарно наказание по КТ.

При така установените факти, съставът на Административен съд – Варна е приел, че кметът на общината е задължен субект по Закона за достъп до обществена информация, който на основание чл. 32 от ЗДОИ е длъжен да препрати заявлението, в случай че не разполага с исканата информация, но има данни за нейното местонахождение. Посочил е, че „Градски транспорт“ ЕАД е задължен субект по смисъла на чл. 3, ал. 1, т. 1 от ЗДОИ, вр. пар. 1, т. 4, б. „а“ от Допълнителните разпоредби на ЗДОИ, поради което отговорът от изпълнителния директор на дружеството до заявителя не е нищожен. Приел е също така, че предмет на искането по т. 1 не е съществуваща, обективирана информация, а е отговор на въпрос по посочени в заявлението критерии, поради което създаването на нова несъществуваща информация за удовлетворяването на искането не отговаря на критериите за обществена информация по чл. 2 от ЗДОИ. Изложил е и мотиви, че ЗДОИ не се прилага по отношение на предложенията и сигналите, за които се прилага глава Осма от АПК. Предвид това е счел жалбата за неоснователна.

 

Настоящият състав намира искането за прогласяване на нищожност на посоченото решение за допустимо, но неоснователно, по изложените по-долу съображения.

За Сдружение с нестопанска цел „Отворен обществен съвет на протестиращите“ – гр. Варна е налице правен интерес от искането, в качеството му на жалбоподател по адм.д. № 2315/18 г. на Административен съд – Варна, завършило с атакуваното съдебно решение. В чл. 128, ал. 1, т. 8 от АПК е изрично предвидена възможност да бъде искано прогласяване на нищожност на съдебно решение. Тази възможност не е ограничена със срок, решението не е било предмет на инстанционен контрол, в който да е била обсъждана валидността му съгласно чл. 218, ал. 2 от АПК (служебно или по наведени от страна твърдения).

По съществото на искането съдът посочва, че обхватът на проверката в производството по чл. 128, ал. 1, т. 8 от АПК, насочена срещу необжалваемо съдебно решение, по необходимост се ограничава само до валидността на съдебния акт.

Това е така, тъй като съдебното решение, в качеството си на държавен правосъден акт, с който е разрешен правен спор, се ползва от стабилитет, настъпващ вследствие неизменимостта му от съда, който го е постановил, необжалваемостта му пред горната инстанция и неотменимостта му по реда на отмяната. Необжалваемостта на решението заздравява недопустимите и неправилните съдебни актове. Тя е условие за пораждане на правните последици от решението и по-специално на силата на пресъдено нещо. В случая предмет на контрол е съдебно решение, необжалваемо по силата на чл. 40, ал. 3 от ЗДОИ.

След като решението се ползва от сила на пресъдено нещо, не е възможно ново повдигане на същия правен спор, тоест преразглеждане на установяванията, правните квалификации и изводите по същество, което става чрез оспорване на допустимостта и правилността на съдебното решение. Тази необжалваемост е препятствие и за проверка на правилността при конституиране на страните, тъй като проверката за допустимост се извършва в хода на инстанционния контрол на съдебните актове.

Безсрочната възможност по чл. 128, ал. 1, т. 8 от АПК е открита само за нищожните решения, тъй като само те не са годни в нито един момент да породят присъщите на съдебния акт правни последици.

Изискванията за валидност на съдебното решение са свързани с това то да бъде постановено от надлежен орган, функциониращ в надлежен състав, в пределите на правораздавателната дейност на съда, да са спазени изискванията за писмена форма и подпис, както и да може да бъде разбрана изразената от съда воля.

В настоящия случай атакуваното съдебно решение е постановено от състав на административен съд, на който на основание чл. 294 от АПК са подведомствени по-конкретно жалбите срещу постановленията, действията и бездействията на органите по изпълнението. Съдебното решение е постановено от надлежен състав от един съдия, избран на принципа на случайното разпределение. Спазени са изискванията за писмена форма и решението е подписано. Не се твърдят и не се констатират пороци, водещи до неразбираемост на изразената в съдебното решение воля на съда.

Твърденията на сдружението за нищожност по същество са свързани с фактическите установявания на съда, допуснати процесуални нарушения, както и неправилни правни изводи. Твърди се и неправилно определяне на ответника по делото, какъвто трябвало да бъде секретарят на общината.

По изложените по-горе съображения за обхвата на проверката по чл. 128, ал. 1, т. 8 от АПК тези доводи не могат да бъдат обсъждани в настоящото производство. Атакуваното в настоящото производство съдебно решение е необжалваемо, влязло в законна сила.

По изложените съображения съдът счита искането за неоснователно. При този изход на спора, в полза на ответника следва бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение в минималния размер по чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, вр. чл. 37 от Закона за правната помощ, вр. чл. 78, ал. 8, изр. второ от ГПК и чл. 144 от АПК, или 100 лева. 

 

 Предвид гореизложеното, съдът 

 

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ искането на Сдружение с нестопанска цел „Отворен обществен съвет на протестиращите“ – гр. Варна за обявяване на нищожността на Решение № 166 от 01.02.2019 г. на Административен съд – Варна, ХХІІІ състав, постановено по адм.д. № 2315/2018 г. по описа на съда.

 

ОСЪЖДА Сдружение с нестопанска цел „Отворен обществен съвет на протестиращите“ – гр. Варна да заплати на Община Варна сумата 100 (Сто) лева юрисконсултско възнаграждение.

 

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщението до страните.

                                                                       

Съдия: