Решение по дело №431/2020 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 26 март 2021 г. (в сила от 14 май 2021 г.)
Съдия: Огнян Методиев Евгениев
Дело: 20207140700431
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 октомври 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                   Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                      

               145/26.03.2021 г.

 

                                В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Монтана, І-ви състав в съдебно заседание на единадесети март през две хиляди и двадесет и първа година в състав

 

                                                                    Председател : ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ

 

при секретар  А. Лазарова                                                        разгледа

Адм.дело №431/2020г. по описа на   

Административен съд Монтана

 

            Производството е по реда на чл.54, ал.6 от Закон за кадастъра и имотния регистър (ЗКИР) във вр. с чл.145 и сл. от Административно-процесуален кодекс (АПК).

         Образувано е по жалба на Л.Л.К. ***, подадена чрез пълномощник адвокат А., срещу Заповед №18-8276/03.09.2020г. на Началника на СГКК-Монтана, с която на основание чл.54, ал.4 във вр. с чл.54, ал.1 и чл.51, ал.1, т.2 от ЗКИР е одобрено изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри (КККР) на гр.Монтана, както следва: 1.1.Нанасяне на нови обекти в КККР: сграда с идентификатор 48489.10.65.5, площ 118 кв.м., с предназначение жилищна сграда-многофамилна, собственост на Т*** Л. М*** въз основа на документ Нот.акт №185/1993г., собственост на В.Т.С. въз основа на документ Нот.акт №127/2016г., собственост на Л.Л.К. въз основа на документ Нот.акт №89/2019г. и В.Л.К. въз основа на документ Нот.акт №89/2019г. и В.Л.К. въз основа на документ Нот.акт №127/2016г.; 1.2. Схема на самостоятелен обект в сграда с идентификатор 48489.10.65.5.3 площ 0 кв.м., собственост на Т*** Л. М*** въз основа на документ Нот.акт №185/1993г. и В.Т.С.  въз основа на документ Нот.акт №127/2016г.; 2.1 Заличаване на обекти в КККР: сграда с идентификатор 48489.10.65.1 площ 71 кв.м. с предназначение жилищна сграда-многофамилна, собственост на Т*** Л. М*** въз основа на документ Нот.акт №185/1993г., собственост на В.Т.С. въз основа на документ Нот.акт №127/2016г., собственост на Л.Л.К. въз основа на документ Нот.акт №89/2019г. и В.Л.К. въз основа на документ Нот.акт №89/2019г. и В.Л.К. въз основа на документ Нот.акт №127/2016г.; 2.2.Сграда с идентификатор 48489.10.65.2, площ 47 кв.м. с предназначение сграда за търговия Т*** Л. М*** въз основа на документ Нот.акт №185/1993г. и В.Т.С.  въз основа на документ Нот.акт №127/2016г. В жалбата се поддържа искане за отмяна на оспорения административен акт, като се поддържа, че е постановен при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, в нарушение на материалния закон и в противоречие с целта на закона. В съдебно заседание оспорващия, чрез пълномощника си адвокат А., поддържа жалбата си и развива доводи в подкрепа на искането за отмяна на оспорения административен акт, като допълнителни доводи излага в писмени бележки и претендира присъждане на разноски по делото.

         Ответника по жалбата не взема становище по спора.

         Заинтересованата страна Л.Т.Л., лично и чрез пълномощника си адвокат И., оспорва жалбата и моли да бъде отхвърлена като неоснователна, като доводи излагат в писмени защити представени по делото и претендира разноски по делото.

         Останалите заинтересовани страни не вземат становище по делото.

Настоящият състав на Административен съд Монтана, като взе в предвид оплакванията в жалбата, доводите на страните, събраните по делото доказателства и приложимата нормативна уредба, извършвайки служебна проверка на обжалваната заповед по реда на чл.168, ал.1 от АПК намира за установено следното:

Жалбата е подадена в законоустановения срок, от надлежно легитимирано лице и е процесуално допустима. Разгледана по същество е ОСНОВАТЕЛНА, като съображенията за това са следните:

Предмет на спора е законосъобразността на Заповед №18-8276/03.09.2020г. на Началника на СГКК-Монтана, с която на основание чл.54, ал.4 във вр. с чл.54, ал.1 и чл.51, ал.1, т.2 от ЗКИР е одобрено изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри (КККР) на гр.Монтана, както следва: 1.1.Нанасяне на нови обекти в КККР: сграда с идентификатор 48489.10.65.5, площ 118 кв.м., с предназначение жилищна сграда-многофамилна, собственост на Т*** Л. М*** въз основа на документ Нот.акт №185/1993г., собственост на В.Т.С. въз основа на документ Нот.акт №127/2016г., собственост на Л.Л.К. въз основа на документ Нот.акт №89/2019г. и В.Л.К. въз основа на документ Нот.акт №89/2019г. и В.Л.К. въз основа на документ Нот.акт №127/2016г.; 1.2. Схема на самостоятелен обект в сграда с идентификатор 48489.10.65.5.3 площ 0 кв.м., собственост на Т*** Л. М*** въз основа на документ Нот.акт №185/1993г. и В.Т.С.  въз основа на документ Нот.акт №127/2016г.; 2.1 Заличаване на обекти в КККР: сграда с идентификатор 48489.10.65.1 площ 71 кв.м. с предназначение жилищна сграда-многофамилна, собственост на Т*** Л. М*** въз основа на документ Нот.акт №185/1993г., собственост на В.Т.С. въз основа на документ Нот.акт №127/2016г., собственост на Л.Л.К. въз основа на документ Нот.акт №89/2019г. и В.Л.К. въз основа на документ Нот.акт №89/2019г. и В.Л.К. въз основа на документ Нот.акт №127/2016г.; 2.2.Сграда с идентификатор 48489.10.65.2, площ 47 кв.м. с предназначение сграда за търговия Т*** Л. М*** въз основа на документ Нот.акт №185/1993г. и В.Т.С.  въз основа на документ Нот.акт №127/2016г. Административния орган е бил сезиран със заявление вх.№01-356596/11.08.2020г., като в мотивите на административния акт е посочено, че изменението е въз основа на скица-проект №15-804992/02.09.2020г. и схема проект №15-805009/02.09.2020г., състоящо се в обединение на сгради с идентификатор 48489.10.65.1 и 48489.10.65.2 в сграда с идентификатор 48489.10.65.5 и нанасяне на самостоятелен обект с  48489.10.65.5.3 в сграда с идентификатор 48489.10.65.5, съгласно представени документи, Акт за узаконяване №85/20.10.1995г. издаден от Община Монтана с одобрен архитектурен проект за узаконяване и Разрешение за ползване №331/11.09.1996г. на РИТСК Монтана .

От фактическа страна, съдът, намира за установено следното:

1.     Относно титулите за собственост, които са вписани в КККР:

Видно от Нот. акт №185/1993г. (л.126,127 по делото), Т*** Л. М*** е придобил с покупко-продажда 1/2 ид.част от парцел ХI, кв.29 по плана на гр.Монтана, както и втория етаж от построена в този парцел двуетажна жилищна сграда и правото да надстрои трети етаж върху двуетажна жилищна сграда и правото да построи магазин между жилищната сграда и уличната регулация в същия парцел.

От Удостоверение за наследници №1643/17.07.2020г. (л.30,31 по делото) се установява, че Т*** Л. М*** е починал на 04.11.2020г., като негови наследници са В.Т.С. и Л.Т.Л..

Видно от Нот. акт №127/2016г. (л.62,63 по делото) В.Т.С. е придобила с дарение 5/6 идч.части от ½ ид.част от ПИ с идентификатор 48489.10.65 по КККР на гр.Монтана (парцел ХI, кв.29 по плана на гр.Монтана по предходния план), ведно с 5/6 ид.части от самостоятелен обект в сграда с идентификатор 48489.10.65.1.2, който е предназначен за жилище, апартамент, без да е посочена площта му, находящ се на втория етаж от двуетажна жилищна сграда, както и 5/6 ид.части от сграда с идентификатор 48489.10.6.2, разположена в ПИ48489.10.65, със застроена площ 47 кв.м. с предназначение сграда за търговия.

 

Видно от Нот. акт №89/2019г. (л.28,29 по делото), Л.Л.К. и В.Л.К. са придобили ½ ид.част от ПИ с идентификатор 48489.10.65 по КККР на гр.Монтана (парцел ХI, кв.29 по плана на гр.Монтана по предходния план), ведно с построен в имота самостоятелен обект в сграда с идентификатор 48489.10.65.1.1, предназначен за жилище, апартамент, с площ 86,90 кв.м, който е разположен на първия етаж от сградата, ведно с ½ ид.част от мазе от 8 кв.м.

2.     Относно водената процедура пред административния орган:

Със Заповед №РД-18-29/05.04.2006г. на Изпълнителен директор на АГКК (л.44 по делото), която е публикувана в ДВ бр.34/2006г. (л.45 по делото), е одобрена КККР за землището на гр.Монтана.

         Със Заявление вх.№01-349134/06.08.2020г. (л.46 по делото), Л.Т.Л. е внесъл проект за изменение на КККР (л.47-64 по делото) и е поискал издаване на удостоверение за приемане/неприемане на проект за изменение на КККР за обект сграда с идентификатор 48489.10.65.1, гр.Монтана, ул.“С*** К*** О*** “ №54, вид на собствеността – частна, функционално предназначение – жилищна сграда-многофамилна; брой етажи – 2, брой самостоятелни обекти – 2, застроена площ 71 кв.м.; Сграда с 48489.10.65.2, гр.Монтана, ул.“С*** К*** О*** “ №54, вид на собствеността – частна, функционално предназначение – сграда за търговия; брой етажи – 1, застроена площ 47 кв.м. С Удостоверение за приемане на проект за изменение на КККР №25-187790/10.08.2020г. (л.65,66 по делото), СГКК Монтана е приела, че внесения проект отговаря на изискванията на чл.75 от Наредба №РД-02-20-5/15.12.2016г. за съдържанието, създаването и поддържането на КККР (Наредба №РД-02-20-5/15.12.2016г.).

 Със заявление вх.№01-356596/11.08.2020г. (л.67 по делото), Л.Т.Л. е заявил искане: 1.За нанасяне на установени непълноти и грешки или ЯФГ в КККР за обект сграда с идентификатор 48489.10.65.1, гр.Монтана, ул.“С*** К*** О*** “ №54, вид на собствеността – частна, функционално предназначение – жилищна сграда-многофамилна; брой етажи – 2, брой самостоятелни обекти – 2, застроена площ 71 кв.м.; Сграда с 48489.10.65.2, гр.Монтана, ул.“С*** К*** О*** “ №54, вид на собствеността – частна, функционално предназначение – сграда за търговия; брой етажи – 1, застроена площ 47 кв.м.; 2. За настъпили промени в КРНИ за обекти сграда с идентификатор 48489.10.65.1, гр.Монтана, ул.“С*** К*** О*** “ №54, вид на собствеността – частна, функционално предназначение – жилищна сграда-многофамилна; брой етажи – 2, брой самостоятелни обекти – 2, застроена площ 71 кв.м.; Сграда с 48489.10.65.2, гр.Монтана, ул.“С*** К*** О*** “ №54, вид на собствеността – частна, функционално предназначение – сграда за търговия; брой етажи – 1, застроена площ 47 кв.м.

С писмо изх.№24-19234/12.08.2020г. (л.68 по делото), Л.Л.К. е уведомена за започналото административно производство по изменение на КККР, като същото е получено на 13.08.2020г. С писмо изх.№24-19236/12.08.2020г. (л.68 по делото), В.Л.К. е уведомен за започналото административно производство по изменение на КККР, като същото е получено на 13.08.2020г. С Възражение рег.№02-852/20.08.2020г. (л.70 по делото), Л.Л.К. е изложила доводи, че образуваното административно производство е незаконосъобразно и следва да бъде прекратено без да се допуска поисканото изменение в КККР, като е ангажирала и доказателства. С писмо изх.№17-209/31.08.2020г. (л.75 по делото), Л.Л.К. е уведомена, че административното производство ще продължи.

Със Заповед №18-8276/03.09.2020г. на Началника на СГКК-Монтана, на основание чл.54, ал.4 във вр. с чл.54, ал.1 и чл.51, ал.1, т.2 от ЗКИР е одобрено исканото изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри (КККР) на гр.Монтана. С писмо изх.№24-21300/04.09.2020г. (л.42 по делото), което видно от известие на доставяне е получено от Л.Л.К. на 14.09.2020г., оспорващия е уведомен за издадения административен акт, тоест жалбата му с рег.№06-1611/29.09.2020г., която видно от товарителница на л.39 по делото е подадена на 28.09.2019г., е подадена в законоустановения срок.  

От така описаната фактическа обстановка, въз основа на събраните по делото писмени и гласни доказателства, приетите съдебно-техническа и повторна съдебно-техническа експертиза, съдът, извежда следните правни изводи по същество на спора:

Съгласно разпоредбата на чл.54, ал.4 от ЗКИР, измененията в кадастралната карта и кадастралния регистър на недвижимите имоти при отстраняване на непълнота или грешка се одобряват със заповед на началника на службата по геодезия, картография и кадастър по местонахождение на имота, тоест налице е компетентност на органа издал оспорения административен акт.

         Оспорения административен акт е издадена в предвидената писмена форма, като в него са изложени фактическите и правни основания, които са мотивирали административния орган за издаването му.

         В хода на воденото административно производство не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Надлежно са уведомени заинтересовани лица, че е започнало производство по изменение на КККР, като им е предоставена възможност да участват във воденото административно производство.

Настоящият съдебен състав счита, че от събраните по делото доказателства следва да се приеме, че административния акт е издаден в нарушение на материалния закон.

В случая за да издаде оспорения административен акт, административния орган е посочил като правно основание разпоредбите на чл.54, ал.4 във вр. с чл.54, ал.1 и чл.51, ал.1, т.2 от ЗКИР, тоест изменението в КККР е свързано с отстраняване на непълноти и грешки. Легалното определение за непълнота и грешка е дадено в § 1, т. 16 от ДР на ЗКИР като в редакцията към момента на издаване на оспорената заповед гласи "непълноти или грешки" са несъответствия в границите и очертанията на недвижимите имоти в кадастралната карта за урбанизирана територия спрямо действителното им състояние. Съгласно разпоредбата на чл.70 от  Наредба №РД-02-20-5/15.12.2016г., в случаите на непълноти или грешки службата по геодезия, картография и кадастър уведомява по реда на АПК заинтересованите лица за започване на административно производство, като заинтересованите лица могат да правят писмени възражения по проекта в 7-дневен срок от получаване на уведомлението. В случая това изискване е спазено от административния орган, като от оспорващия е постъпило възражение, което е свързано със засягане на правото и на собственост.

Съгласно разпоредбата на чл.54, ал.2 от ЗКИР, когато непълнотата или грешката е свързана със спор за материално право, тя се отстранява след решаване на спора по съдебен ред, а по разбиране на настоящия съдебен състав от събраните по делото доказателства се установява, че допуснатото изменение попада именно в тази хипотеза. Това е така, тъй като както от приетата по делото съдебно-техническа експертиза изготвена от вещото лице арх.Т., която се кредитира от настоящия съдебен състав като обективна и безпристрастна, така и от приетата по делото повторна съдебно-техническа експертиза изготвена от вещите лица инж.Р., инж.Б. (подписала с особено мнение) и инж.И., която се кредитира от настоящия съдебен състав като обективна и безпристрастна се установя, че с допуснатото изменение на КККР се засяга жилищната сграда и се отнема помещение от нея. Видно от описаните по-горе титули за собственост, оспорващия Л.К. и В.К. са собственици на първия етаж от жилищната сграда, като техния самостоятелен обект „жилище-апартамент“ в сграда с идентификатор 48489.10.65.1, която е била с нанесена площ от 71 кв.м., е отразен в КККР по силата на Нот.акт №89/2019г. Както установяват и двете приети по делото съдебно-технически експертизи, с допуснатото изменение се засяга частта от жилищната сграда, която е собственост на оспорващия. Следва да се отбележи, че с допуснатото изменение на КККР, фактически е извършено присъединяване на сграда с идентификатор 48489.10.65.2, с площ 47 кв.м. и предназначение „сграда за търговия“, към жилищната сграда, като с одобрената схема на самостоятелен обект в новосъздадената сграда с идентификатор 48489.10.65.5.3 е засегнат първия жилищен етаж от съществуващата сграда с идентификатор 48489.10.65.1 (заличен номер), която както стана дума по-горе е отразен в КККР като собственост на Л.К. и В.К. по силата на Нот.акт №89/2019г.  Съгласно чл.2, ал.1 от ЗКИР, "Кадастър е съвкупността от основни данни за местоположението, границите и размерите на недвижимите имоти на територията на Република България" и като съвкупност от такива данни следва при отразяването на обектите да е налице съответствие между тези данни - нанесените граници да съответстват на размерите на обектите по съответните документи за собственост. Съгласно чл.27, ал.1, т.4 от ЗКИР, основните кадастрални данни са "за самостоятелен обект в сграда или в съоръжение на техническата инфраструктура: идентификатор; етаж; очертание; брой нива в обекта; площ по документ; предназначение; адрес", като и по отношение на самостоятелни обект би следвало да е налице съответствие на очертанията на обекта – границите му и площта, определена по тях и отразената като основни кадастрални данни площ на обекта по документ за собственост. В случая липсва на такова съответствие, тъй като оспорващия е собственик на първия етаж и прави възражение, че допуснатото изменение го засяга отнемайки част от жилищния му етаж, с което е обективирано възражение за нанасянето му, тоест налице е индиция за спор за собственост, който в съответствие с разпоредбата на чл.54, ал.2 от ЗКИР е следвало да мотивира отказ да се допусне исканото изменение. Пълнотата изисква да се отбележи, че според разпоредбата на § 1, т. 16 от ДР на Наредба № 02 – 20 – 5 от 15.12.2016 г., "Спор за материално право" по смисъла на чл. 70 и 71 е налице, когато в проекта за изменение на кадастралната карта местоположението и границите на имотите не съответстват на правата на собственост на всички заинтересовани лица съгласно представените и събрани писмени доказателства в административното производство, като настоящия случай попада в тази хипотеза. Съществено е да се отбележи, че с Нот. акт №127/2016г. (л.62,63 по делото), В.Т.С. е посочено, че е придобила сграда с идентификатор 48489.10.6.2, разположена в ПИ48489.10.65 е със застроена площ 47 кв.м. с предназначение сграда за търговия, а в скица-проект (л.16 по делото) предвидения за нанасяне обект е посочен с площ от 56 кв.м, която не съответства на титула за собственост, а в оспорения административен акт липсва отразяване на квадратура на самостоятелния обект.

Пълния разбор на доказателствата изисква да се отбележи, че настоящият съдебен състав кредитира свидетелските показания на свидетелите Е*** Г*** , В*** Д*** и П*** Н*** , като обективни и отразяващи личното им възприятие по изнесените от тях факти. От показанията на тримата свидетели може да се направи обосноват извод, че е налице спор за собствеността на част от жилищния първи етаж, която е била присъединена като склад към изградения магазин. Свидетелите дават сведения, че е извършено преграждане на едно от помещенията на жилищния етаж на оспорващия, което е било присъединено към изградения магазин. В тази насока са и заключенията на приетите по делото съдебно-технически експертизи, който изрично изясняват, че съществуваща част от жилищната сграда е била присъединена като част от изградения магазин и се е ползвала за склад, но след като оспорващия се легитимира с титул за собственост, който установява, че това помещение е част от първия жилищен етаж, а присъединения към жилищната сграда обект е отразен като такъв, който засяга тази собственост е налице спор за материално право, който както стана дума по-горе следва да бъде разрешен преди отстраняване на непълнотата в КККР.

На последно място, с оглед пълния разбор на доказателствата следва да се отбележи, че приетите по делото акт за узаконяване, придружен със строителни книжа и издадено разрешение за ползване са официални писмени документи, които установяват законност на изградения строеж, но те не са титули за собственост, които да дават основание да се извършват изменения в КККР, което да е мотивирано с отстраняване на непълноти и грешки в кадастъра, тъй като както стана дума по-горе по делото се установява, че се засягат правата на собственост оспорващия, който произтичат от годен титул за собственост.

Предвид изхода на делото и направеното искане от пълномощника на оспорващия за присъждане разноски по водене на съдебното производство, съгласно разпоредбата на чл.143, ал.1 от АПК, ответника, чрез юридическото лице Агенция за геодезия, картография и кадастър гр.София, следва да бъде осъден да заплати в полза на оспорващия претендираните разноски по делото в размер на 1710 (хиляда седемстотин и десет) лева, който се следват като разноски за съдебно-техническа експертиза 300 (триста) лева, повторна тройна съдебно-техническа експертиза – 900 (деветстотин), разноски за заплатено адвокатско възнаграждение по Договор за правна помощ и съдействие №888458 – 500 лева, както и 10 (десет) лева внесена държавна такса за образуване на делото.

Съобразно гореизложеното, настоящият съдебен състав намира, че оспорената Заповед №18-8276/03.09.2020г. на Началника на СГКК-Монтана е незаконосъобразна и следва да бъде отменена, а жалбата да се уважи като основателна, като на оспорващия се присъдят сторените разноски по делото, предвид което на основание чл.172, ал.2 от АПК и чл.143, ал.1 от АПК, І-ви състав на Административен съд Монтана

 

                                                Р Е Ш И

 

ОТМЕНЯ Заповед №18-8276/03.09.2020г. на Началника на СГКК-Монтана.

ОСЪЖДА Агенция по геодезия, картография и кадастър гр.София да заплати на Л.Л.К. ***, ЕГН * разноски по воденото съдебно производство в размер на 1710 (хиляда седемстотин и десет) лева.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в четиринадесет дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: