РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД
- ПЛОВДИВ
Р Е Ш Е Н И Е
№ 40
гр.Пловдив, 09.01.2019 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд - Пловдив, петнадесети състав, в публично
заседание на шести декември през две хиляди и осемнадесета година в състав:
Административен съдия: Любомира
Несторова
При секретаря М.Г.
Като разгледа докладваното АД № 748
по описа за 2018 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 215 от Закона за устройство на територията ЗУТ/.
Образувано
е по жалба на „Г. Т.-П.“ АД в
несъстоятелност, със седалище и адрес на управление: ***, с ЕИК ***,
представлявано от Изпълнителния директор – А.Н.Б., против Заповед № РД-17-1876
от 13.12.2017г. на Кмета на район „Централен“ при Община Пловдив, с която на
основание чл. 195, ал.6 от ЗУТ е наредено в едномесечен срок от издаването на
заповедта да бъде премахната въздушно-контактната мрежа от кръстовището на бул.
„6-ти септември“ с бул. „Васил Априлов“ до моста на ВИХВП като неизползваема и не съответстваща на
изискванията на приложение № 8 към чл. 55 ал. 1 от Наредба № 2 от 29 юни 2004г.
на МРРБ за проектиране и планиране на комуникационно - транспортни системи на
урбанизираните територии, поради естествено износване и други обстоятелства е
станала опасна за здравето и живота на гражданите, негодна е за използване,
създава условия за възникване на пожар и е вредна в санитарно-хигиенно
отношение.
Определен е срок от тридесет дни от
получаване на заповедта за доброволното й изпълнение от собственика или
оторизиран представител. При започване на изпълнението е определено да бъде
уведомена администрацията на район „Централен" при Община Пловдив, да бъде осигурена временна
организация на движението без да се възпрепятства осигуряването на нормалното
движение и изпълнение на транспортната схема в район „Централен" при Община
Пловдив. След приключване на демонтажа теренът да бъде почистен и останалите
елементи от мрежата да бъдат обезопасени. При приключване на работата в обхвата
на заповедта да бъде уведомена комисията по контрол на изпълнението.
В
жалбата се навеждат оплаквания в насока, доказваща незаконосъобразност на
атакуваната заповед. Твърди се, че актът е мотивиран с неверни фактически
твърдения. Сочи се, че още през 2017г е сключен договор за извършване на услуги
с фирма „Елвеко-електромонтажи“ ЕООД, която е извършила техническо укрепване и
възстановяване на ВКМ, както и премахване на въздушно-контактния проводник,
конзолни рамена са съборени в следствие на цитираното в заповедта ПТП. Излагат
се подробни съображения в посока необоснованост на оспорения административен
акт.
Претендира се отмяната на оспорената заповед.
Несе претендират разноски по делото.
Ответникът – Кметът на район „Централен“ при
Община Пловдив, чрез процесуалния си представител, намира жалбата за
неоснователна, а атакуваният административен акт за правилен и законосъобразен.
Представя подробни писмени съображения.
Претендира
се потвърждаването на атакувания административен акт и юрисконсултско
възнаграждение.
Пловдивският
административен съд, в настоящия състав, намира, че жалбата е процесуално
допустима, като подадена в законоустановения срок /заповедта е връчена на
14.02.2018г, видно от положения подпис на Изпълнителния директор – А.Н.Б., л.12
по делото/ и датата на депозиране на жалбата - 21.02.2018г. чрез
административния орган до Административен съд-Пловдив/ и от имаща право и
интерес от обжалването страна. От извършена служебна справка в Търговския
регистър се установи, че обявяване в несъстоятелност е заличено обстоятелство
на 04.10.2017г.
За да
се произнесе по същество, прие за установено от фактическа страна следното:
Административното
производство по издаването на процесната заповед е във връзка с извършени
огледи на конструктивните части, височината и цялостната организация на въздушно-контактната
мрежа за тролейбусен транспорт-гр. Пловдив.
Със Заповед № РД-17-715 от 10.07.2017г.
кметът на район „Централен“ при Община Пловдив, на основание чл. 196, ал.1 от ЗУТ във вр. с §1, ал.3 от ДР на ЗУТ, е назначил комисия с шестчленен състав и с
председател Н.П. - директор на Дирекция СМСТИ, която в едномесечен срок от
връчването на заповедта трябва да извърши оглед на место на контактната мрежа
на тролейбусния транспорт на територията на район „Централен" - Община
Пловдив в съответствие с чл. 196, ал.2 от ЗУТ, като състави протокол с
констатации за състоянието на мрежата и внесе предложение до Кмета на район
„Централен" - Община Пловдив.
Комисията
е извършила контрол и проверка на въздушно-контактната мрежа /ВКМ/ от кръстовището
на бул. „6-ти септември" с бул. „Васил Априлов" до моста на ВИХВП; 2.Отклонение
на ВКМ от основно трасе на бул. „Шести
септември" по пл. „Кочо Честименски";3. ВКМ по бул. „Копривщица"
от бул. „Шести септември" до колелото на бул. „Копривщица" с ул.
„Младежка" и самото отклонение.
Установено
е, че няма предоставена допълнителна документация извън тази от 2014г.,
осигурена от представител на Г. Т.-П." АД. Мрежата е собственост на „Градски
транспорт" АД - представлявано от А.Н.Б. и синдик Н.М..
Комисията констатира, че в трите участъка
ВКМ е неизползваема и не съответства на изискванията на приложение № 8 към чл.
55 ал.1 от Наредба № 2 от 29.06.2004 г. на МРРБ за проектиране и планиране на
комуникационно-транспортни системи на урбанизираните територии; на Правилника за техническа експлоатация на
контактните мрежи на градския електрически транспорт.
Констатациите
са обективирани в КП от 08.08.2017г,
който е подписан от председателя и от членовете на комисията.
В КП
от 08.08.2017г е посочен като член на комисията Н.М. - синдик на „Градски
транспорт“ –Пловдив“ АД, като няма данни по делото, че на същият е съобщена Заповед
№ РД-17-715 от 10.07.2017г. кметът на район „Централен“ при Община Пловдив.
Писмо с изх. № ОП10-15298 от 22.08.2017г /л.18/
е до А.Б. посочен като управител на „Градски транспорт“ АД. Писмото с посочения
номер е изпратено с обратна разписка на адрес : ***като не е конкретизирано
дали се изпраща до синдик Н.М.. С това писмоА. Б.- управител на АД, според
административния орган, е поканен да присъства при извършването на последваща
проверка на 07.09.2017г и 08.09.2017г. от 10.00 часа. Видно от обратната
разписка на л. 20 по делото, същата е върната с отбелязване - „преместен“. Няма
данни по делото административният орган да е извършил справка в ТР и да е изпратил друго писмо до синдика на АД.
Дружеството не е уведомено,
че е извършена проверка на ВКМ и е изготвен Констативен протокол от 08.08.2017
г. / по делото не се ангажираха доказателства, че КП от 08.08.2017г. е връчван
на оспорващия/. По делото липсват доказателства за предприети действия за връчване на КП от
08.08.2017г. по реда на § 4, ал.2 предл.
второ от ДР на ЗУТ. Липсват доказателства за това да е уведомено по друг начин
АД. Няма данни, че е уведомен изпълнителния директор А.Б..
На 09.10.2017г в изпълнение на Заповед
№ РД-17-715 от 10.07.2017г. кметът на район „Централен“ при Община Пловдив е съставен
Констативен протокол за извършен оглед на конструктивните части, височината и
цялостната организация на ВКМ за тролейбусен транспорт –гр. Пловдив на
07.08.2017г и на 08.08.2017г.
Комисията е извършила контрол и проверка на
ВКМ от кръстовището на бул. „6-ти септември" с бул. „Васил Априлов"
до моста на ВИХВП; 2.Отклонение на ВКМ
от основно трасе на бул. „Шести септември" по пл. „Кочо
Честименски";3. ВКМ по бул. „Копривщица" от бул. „Шести
септември" до колелото на бул. „Копривщица" с ул. „Младежка" и
самото отклонение.
Установено е, че няма предоставена
допълнителна документация извън тази от 2014г., осигурена от представител на Г.
Т.-П." АД. Мрежата е собственост на „Градски транспорт" АД -
представлявано от А.Н.Б. и синдик Н.М..
При огледа на мрежата е констатирно следното: към
текущия момент мрежата не се експлоатира. Няма данни за извършени мероприятия
по аварийно спиране на мрежата и обезопасителни дейности по електрическата част
на мрежата. Видимо е прекъсване на контактните проводници в трасето, преплитане
и укрепване един в друг. Използваните конзоли за окачването на контактните
проводници са видимо корозирали, системата от напречно носещо и долно фиксиращо
въже (гъвкави напречници) в кръстовищата са провиснали. Инженер-конструкторите
установяват компрометиране на металните носещи елементи в резултат на
корозията, с видима ръжда и изтъняване на метала. Масово са корозирали рамената
на носещите стълбове на контактната мрежа, налични са скъсани обтяжки, на места
проводниците са разкалени, заплетени и с намален габарит към пътното платно.
Предпазните елементи са стари, а дългият период, в който не са функционирали,
ги прави напълно негодни за употреба.
Комисията констатира, че в трите участъка
ВКМ е неизползваема и не съответства на изискванията на приложение № 8 към чл.
55 ал.1 от Наредба № 2 от 29.06.2004 г. на МРРБ за проектиране и планиране на
комуникационно-транспортни системи на урбанизираните територии, Правилника за
техническа експлоатация на контактните мрежи на градския електрически
транспорт.
Установено е, че не са предприети от
собственика на мрежата никакви действия по отстраняване на повреди и дефекти в
състоянието на мрежата, установени от предходната комисия, изготвила протоколи
от 21,22,23 и 24.08.2012г. в изпълнение на Заповед № 12ОА-2017/20.08.2012г. на
кмета на Община Пловдив и последвала Заповед № 12ОА-2429/04.10.2012г. на Кмета
на Община Пловдив с нареждане за извършване на ремонт на указани участъци от
въздушно-контактната мрежа /ВКМ/.
Относно състоянието на ВКМ
от кръстовището на бул. „6-ти септември“
с бул. „Васил Априлов“ до моста на ВИХВП е отразено в КП, че има увиснали
кабели и корозирали, провиснали носачи /рамена на носещите стълбове/; скъсани и
преплетени кабели и проводници, опасни за преминаващите пешеходци и МПС; от страна
на мостовата конструкция на бул. „Васил Априлов“ мрежата е демонтирана и
премахната.
Комисията
е установила при огледа на всички участъци, че носещите рамене /носачи/ основно
са закрепени за стълбове за улично осветление, с изключение околовръст - пл.
„Кочо Честименски“.
Комисията
е установила, че няма данни за извършени мероприятия по аварийно спиране на
мрежата и обезопасителни дейности по електрическата част на мрежата.
С цел предпазване живота и здравето на
гражданите и премахване на възможността от възникване на ПТП, предпоставка за
които са възникнали аварии в контактната мрежа съпроводени с нарушаване нейната
цялост и получени деформации в елементи от нея комисията предписва: Въздушно -
контактната мрежа от Кръстовището на бул. „6-ти септември" с бул. „Васил
Априлов" до моста на ВИХВП е неизползваема и не съответства на
изискванията на приложение № 8 към чл. 55 ал. 1 от Наредба № 2 от 29 юни 2004
г. на МРРБ за проектиране и планиране на комуникационно - транспортни системи
на урбанизираните територии" - след процедиране да се извърши демонтаж на
мрежата, като стълбовете се запазят за бъдещото и подновяване.
КП
от 09.10.2017г е подписан от членовете на комисията с изключение на А.Б.,
посочен в КП като управител на АД и като член на комисията. Няма данни по
делото за връчването на КП от 09.10.2017г., няма данни по делото, че Заповед №
РД-17-715 от 10.07.2017г е изменена с друга последваща заповед и в състава на
комисията по чл. 196, ал.1 от ЗУТ. е определен А.Б..
Извършването на огледи на конструктивните
части, височината и цялостната организация на ВКМ за тролейбусния транспорт –
гр.Пловдив, вкл. и в частта й от кръстовището на бул. „6-ти септември“ с бул.
„Васил Априлов“ до моста на ВИХВП на дати 07.08.2017 г. и 08.08.2017 г. от
назначената Комисия по чл. 196, ал.1 от ЗУТ, последвана от извършена проверка
по документи в Район "Централен" при Община Пловдив на дата 09.10.2017
г., са извършени без да е присъствал синдика на фирма, в производство по
несъстоятелност, вкл. и без по делото да са налични доказателства същият да е
канен надлежно във връзка с предприемането на тези действия.
Налага
се изводът, че липсват доказателства за надлежно уведомяване както на синдика,
така и на изпълнителния директор на АД да участват в дейността на комисията.
Последвало е издаването на оспорената
Заповед № РД-17-1876 от 13.12.2017г. на Кмета на район „Централен“ при Община
Пловдив, с която на основание чл. 196, ал.2 от ЗУТ е наредено, в едномесечен
срок от издаването на заповедта, да бъде премахната въздушно-контактната мрежа
от кръстовището на бул. „6-ти септември“ с бул. „Васил Априлов“ до моста на
ВИХВП като неизползваема и не съответстваща на изискванията на приложение № 8
към чл. 55 ал. 1 от Наредба № 2 от 29 юни 2004г. на МРРБ за проектиране и
планиране на комуникационно - транспортни системи на урбанизираните територии,
поради естествено износване и други обстоятелства е станала опасна за здравето
и живота на гражданите, негодна е за използване, създава условия за възникване
на пожар и е вредна в санитарно-хигиенно отношение.
Определен е срок от тридесет дни от
получаване на заповедта за доброволното й изпълнение от собственика или
оторизиран представител. При започване на изпълнението е определено да бъде
уведомена администрацията на район „Централен" при Община Пловдив, да бъде осигурена
временна организация на движението без да се възпрепятства осигуряването на
нормалното движение и изпълнение на транспортната схема в район
„Централен" при Община Пловдив. След приключване на демонтажа теренът да
бъде почистен и останалите елементи от мрежата да бъдат обезопасени. При
приключване на работата в обхвата на заповедта да бъде уведомена комисията по
контрол на изпълнението.
По
делото е приета съдебно-техническа експертиза, изпълнена от вещото лице инж. Л.К.,
неоспорена от страните, която Съдът кредитира като обективно и компетентно
изготвена.
Експертът
посочва, че тролейбусната ВКМ на гр. Пловдив се електрозахранва от 8
токоизправителни станции с изходящо постоянно напрежение U = 600V.
Електрозахранването от ТИС до контактните проводници на ВКМ се осъществява чрез
положени в земята кабели. По сключен договор от 10.06.2004 година с Община
Пловдив, „Г. Т.-П."АД
е извършвал услугата обществен превоз на пътници по тролейбусните линии на гр.
Пловдив. Договорът е прекратен едностранно от Община Пловдив на 28.09.2012 година.
Посочва, че в процесния участък контактна
мрежа има и над двете платна за движение на пътните транспортни средства.
Контактната мрежа съдържа: стълбове, хоризонтални конзоли с тръбен профил,
носещи въжета (обтяжки) на конзолите, фиксирани към конзолите носачи на
контактните проводници, контактни проводници, елементи за укрепване на
носачите, свързващи клеми на захранващите кабели, надземна част на захранващите
кабели. Свързващите елементи на носачите с контактните проводници съдържат изолационен
материал за разделяне на контактните проводници от нетоководещите части на
мрежата. Всички носачи на контактните проводници са фиксирани към
хоризонталните рамена/конзоли/ на носещите стълбове, като само в началото на
процесния участък / до кръстовището с бул."6-ти септември/ ВКМ се държи от
закрепени към носещите стълбове и разположени напречно на трасето стоманени
въжета / тросове/- 2 броя, монтирани един над друг и изпълняващи ролята на
горно носещо и долно фиксиращо стоманено въже. Към долното стоманено въже са
привързани носачите на контактните проводници. Контактните проводници на ВКМ,
по които са били електрозахранвани тролеите са произведени от твърдо изтеглена
електролитна мед. Стълбовете, носещи ВКМ конструктивно са стоманенотръбни безшевни
- тристепенни и само в началото на трасето, до кръстовището с бул."6-ти
септември" има два 12-стенни стълбове. Към по-голямата част от стълбовете,
най-горе, са монтирани чрез стоманено-тръбни рогатки осветителни тела за улично
осветление - двойки лампи. За конкретност на описанието, при извършената
проверка е прието стълбовете, както от източната, така и от западната страна на
трасето да бъдат описвани с нарастващи номера, започвайки от кръстовището на
бул."6-ти септември" с бул."Васил Априлов" и завършвайки до
моста на р.Марица, след ВИХВП.
Във
връзка с огледа на западната страна на трасето е констатирано следното:
Носещите стълбове по тази страна на трасето /115 на брой/ са в добро техническо състояние. Няма нарушен
габарит между проводниците на въздушната контактна мрежа и пътното платно.
Експертът
изяснява, че в резултат от дългогодишна работа са в лошо техническо състояние
следните елементи на окачената към тези стълбове ВКМ: 1.Корозия на носещите
конзоли и скобите за тяхното укрепване към стълбове с номера: №3, № 4, № 6, №7,
№ 13, № 14 и № 15; 2.Всички / на брой 15 чифта/ носещи клеми на контактните
проводници и елементите за тяхното укрепване са корозирали до степен за подмяна
- обща констатация; 3. Липсват две свързващи /с цел укрепване/ стоманени въжета
между горния и долния носещи тросове на ВКМ между стълб №2 и междинен стълб №2м
(монтиран м/у двете платна); 4.Скъсан стоманен държач на клемата на левия
проводник при стълб №3; 5.Отсъединени са при стълб № 11 и стълб №12 кабелите, с
които се е електрозахранвала мрежата от ТИС;
Констатации
от огледа на източната страна на трасето: Носещите стълбове / 18 на брой/ са в
добро техническо състояние. Няма нарушен габарит между проводниците на
въздушната контактна мрежа и пътното платно. В резултат от дългогодишна работа
в лошо техническо състояние са следните елементи на ВКМ:1.Корозирали носещи
конзоли към стълбове: № 3, № 4, №5, №6, № 7, № 8, №9, № 10, № 11, №14, №15, №16,
№17, и№ 18.; 2.Всички носещи клеми на контактните проводници (18 двойки клеми)
и елементите за тяхното укрепване са корозирали до степен за подмяна-това е
обща констатация; 3.Скъсано свързващо стоманено въже между горния и долния
носещи тросове на ВКМ до стълб №1.; 4.Липсват свързващите с цел укрепване
стоманени въжета от горен до долен трос между стълб №2 и стълб №2м /междинен,
ситуиран в полосата между двете платна/; 5. Отсъединени са кабелите, с които се
е електрозахранвала мрежата от ТИС при стълб № 12 и стълб №13.
Според вещото лице проводниците на
въздушната контактна тролейбусна мрежа в участъка от кръстовището на
бул."6-ти септември" с бул."Васил Априлов" - до моста на
ВИХВП не са провиснали извън нормативно определената височина.
Към
настоящия момент въздушната контактна тролейбусна мрежа в участъка от
кръстовището на бул."6-ти септември" с бул."Васил Априлов"
- до моста на ВИХВП не създава опасност за пътно-транспортни произшествия,
застрашаващи здравето и живота на участниците в движението.
Въздушната контактна тролейбусна мрежа в
участъка от кръстовището на бул."6-ти септември" с бул."Васил
Априлов" - до моста на ВИХВП не е застрашена от самосрутване.
Вещото
лице сочи, че тролейбусните контактни мрежи са открити съоръжения и са
подложени целогодишно на въздействията на природата. Град Пловдив е във II-ри
климатичен район на страната, характерен с обледяване в зимни условия до 10
милиметра ледена обвивка и скорост на вятъра до > 10м/сек.( Данни от
Наръчник за проектиране на електропроводи до 110 кV, изд. "Техника" 1968г.)
Към настоящия момент въздушната контактна мрежа не създава предпоставки за ПТП.
Проектирането на ВКМ се съобразява с тези климатични характеристики за района и
при добро техническо поддържане тази мрежа би устояла на климатичните влияния,
но констатациите отразени в раздел III, т.2 на тази експертиза показват, че
процесната мрежа към днешна дата е вече доста амортизирана.
Във
връзка с горните пояснения експертът посочва, че в годишен план, като се има
предвид лошото техническо състояние на мрежата и продължаващите да се случват
повреди / скъсано свързващо стоманено въже между горен и долен носещ трос по
източното платно и скъсан стоманен държач на клема по западното платно на
трасето/, се стига до заключението, че съществува реална опасност при екстремни
климатични условия да се получи пропадане на мрежата в някои места, нарушаване
на габарита от 4,20м.
спрямо пътното платно и създаване на предпоставки за ПТП.
Според експерта изброените в раздел III,
точка 2 от заключението констатации показват, че има недостатъци на въздушната
контактна тролейбусна мрежа в участъка от кръстовището на бул."6-ти
септември" с бул."Васил Априлов" -до моста на ВИХВП.
Дейностите
„поправка" и „оздравяване" са елементи на текущото поддържане на
въздушните електрически мрежи ниско напрежение.
За да бъде приведена в добро техническо състояние въздушната контактна
тролейбусна мрежа в процесния участък, безопасна и годна да изпълнява своето
предназначение, същата се нуждае от капитален ремонт, включващ: подмяна на
всички корозирали конзоли и скоби за тяхното укрепване; подмяна на амортизирани
обтяжки; подмяна на всички носещи клеми на контактните проводници и елементите
за тяхното укрепване; подмяна на контактните проводници, там където сечението
им е намалено с над 20%; присъединяване на електрозахранващите кабели към
контактните проводници, след изпитание на изолацията им.
Според
експерта въздушната контактна тролейбусна мрежа в процесния участък има
недостатъци, чието отстраняване не е възможно само с извършване на поправки и
оздравявания на отделни нейни елементи. За да бъде приведена в добро техническо
състояние, безопасна и годна да изпълнява своето предназначение, същата се
нуждае от капитален ремонт в обема, който се предвижда със „Справочник на
енергетика"- ДИ "Техника" 1981 г.
Според експерта в настоящия момент, по
съществуващата въздушна контактна мрежа, не може да бъде подадено напрежение по
следните причини: токоизправителната станция /ТИС/ на ул."Сатурн", от
която се е електрозахранвал процесният участък на въздушната контактна
тролейбусна мрежа на гр. Пловдив, е изключена от електроразпределителната мрежа
на ЕВН ЕР. Понастоящем ТИС не се поддържа. За да се включи отново под
напрежение на ТИС следва да бъде направена пълна профилактика на съоръженията:
на ЗРУ 20 кV, на 4-те броя силови трансформатори Ср.Н/Н.Н., на
токоизправителите.
Присъединяването им може да бъде извършено
само след изпитание на тяхната годност: измерване на нивото на изолация и на
тяхната физическа здравина.
Експертът изрично изяснява, че на процесния
участък от ВКМ е нужно да бъде извършен капитален ремонт и да се докаже годността
му за поставяне под напрежение чрез съответни измервания на изолационното ниво
на мрежата от лаборатория.
В
настоящия момент по съществуващата въздушна контактна мрежа не може да бъде
подадено напрежение. Подземната електрозахранваща част на процесния участък не
функционира. Не функционира и токоизправителната станция на
ул."Сатурн", от която се е електрозахранвал процесният участък до
2012 г.
Следва да се посочи изрично, че Съдът, в
съдебно заседание, проведено на 27.09.2018г, е задължил ответника да представи
всички протоколи, коментирани в КП от 09.10.2017г., съответно от 21,22,23 и
24.08.2012г, да представи заповеди с №№ 12ОА-2017/20.08.2012г и 12ОА-2429 от
04.10.2012г. и всички предписания, дадени на дружеството-жалбоподател. Такива
доказателства не са представени в хода на съдебното производство въпреки
определения срок от съда.
Не се ангажираха доказателства за
възникнали инциденти в резултат на състоянието на ВКМ в процесния участък от
страна на ответника.
Налага се изводът, че ответникът не
ангажира доказателства относно констатациите, обективирани в одобрения от него
Констативен протокол на комисията по чл. 196, ал.1 от ЗУТ от 09.10.2017 г.,
също и за КП от 08.08.2017 г., за недобро състояние на ВКМ в процесния участък.
Не се доказа, че са давани конкретни предписания, които не са били изпълнени от
ответника, не се доказаха възникнали инциденти застрашаващи живота и здравето
на гражданите. Не е без значение обстоятелството, че в КП от 08.08.2017 г. и в КП от 09.10.2017 г. е
посочено, че огледите са извършени визуално и с елементарно измерване на
височината. Не е посочено в изпълнение на кои разпореждания на административния
орган е следвало да се извършат мероприятия по аварийно спиране на мрежата и
обезопасителни дейности по електрическата част на мрежата.
Съобразно изискванията на чл. 168, ал.1
от АПК, във връзка с чл. 228 от ЗУТ, при служебния и цялостен съдебен контрол за законосъобразност,
Съдът извърши пълна проверка на обжалвания административен акт относно
валидността му, спазването на процесуалноправните и материалноправните разпоредби
по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва законът и намира
следното: Съгласно § 1, ал.3 от ДР на
ЗУТ кметът на общината може да предостави свои функции по този закон на
заместниците си, на главния архитект на общината и на други длъжностни лица от
общинската (районната) администрация. В изпълнение на тези правомощия по делото
е приета Заповед № 13ОА556 от 05.03.2013 г.
Оспорената Заповед № РД-17-1876 от 13.12.2017г. на Кмета на район „Централен“ при Община Пловдив, като индивидуален административен акт, е издадена от материално компетентен орган, съгласно оправомощителна Заповед № 13ОА556 от 05.03.2013г на Кмета на Община Пловдив, с която на кмета на район „Централен“ са делегирани функции и правомощия по ЗУТ за цялата територия на район „Централен“-община Пловдив, включително и по чл. 195, ал.6 от ЗУТ.
Оспореният
акт е издаден в
предвидената за това форма, но при наличието на допуснати съществени нарушения
на административно-производствените правила и при неправилно приложение на
материалния закон, поради следните съображения:
Атакуваната
заповед е издадена на основание нормата
на чл. 195, ал.6 от ЗУТ, съгласно която кметът на общината издава заповед за
премахване на строежи, които поради естествено износване или други
обстоятелства са станали опасни за здравето и живота на гражданите, негодни са
за използване, застрашени са от самосрутване, създават условия за възникване на
пожар или са вредни в санитарнохигиенно отношение и не могат да се поправят или
заздравят.
Съгласно чл. 196, ал.1 от ЗУТ състоянието
на обектите се установява с протокол на комисия, назначена със заповед на кмета
на общината, която действа служебно или по искане на заинтересувани лица, като
събира данни за вида и състоянието на строежа и изслушва заинтересуваните лица
– чл. 196, ал.2 от ЗУТ.
Събраните доказателства по делото сочат,
че тези изискванията на закона не са спазени в тяхната цялост.
Липсват доказателства за уведомяване на собственика
на ВКМ /заинтересуваното лице по смисъла на чл. 196, ал.2 от ЗУТ/ за започване
на административното производство по чл. 195 от ЗУТ по смисъла на чл. 26 от АПК.
Действително е изпратено писмо с изх. № ОП10-15298 като не е посочена датата,
дали е от 15.02.2017г или от 22.08.2017г, но от пощенското клеймо на л. 20 по
делото може да се установи, че е изпратено писмо с № ОП10-15298 от 22.08.2017г.,
което не е връчено по надлежния ред, както се коментира по-горе в настоящото
изложение, тъй като администрацията не прилага документи за извършена справка
за настоящ и постоянен адрес на АД към този момент. По делото липсват
доказателства за предприети действия за връчване по реда
на § 4, ал.2 предл. второ от ДР на ЗУТ
на КП от 08.08.2017г., който се коментира в писмото от 22.08.2017г. Формира се
изводът, че заинтересуваното лице по смисъла на чл. 196, ал.2 от ЗУТ- „Градски
транспорт“ АД, не е уведомено за
започналото административно производство и Съдът приема, че не е гарантирано
правото му на активно участие в производството по постановяване на административния
акт, съгласно изискванията и на чл. 34 от АПК.
В
подкрепа на този извод е обстоятелството, че заповедта за назначаване на
Комисията по чл. 196, ал.1 от ЗУТ не е връчена.
Синдикът, включен в състава на комисията, изпълнителният директор или друго упълномощено
лице АД, не са уведомени по какъвто и да
е начин за датите, на които ще бъде осъществена дейността на комисията. Не са
връчвани и коментираните по-горе Констативните протоколи, не е поканен
собственикът на ВКМ, за да бъде изслушан и да ангажира доказателства.
Нормата на чл. 196, ал.1 и ал.2 от ЗУТ
регламентира процедурата, която следва да бъде проведена при констатиране на
строеж, попадащ в хипотезата на чл. 195, ал.5 и ал.6 от ЗУТ. Освидетелстването
на обекта и обследването на състоянието му, както и необходимите ремонтни и
възстановителни дейности, които следва да се извършат, се установяват от
съответна комисия, назначена от кмета на общината, която може да действа
служебно или по искане на заинтересувана страна. Комисията отразява
констатациите си в протокол и изготвя решение за състоянието на обекта, което
се одобрява от компетентния административен орган. Задължение на комисията,
установяваща състоянието на строежа, съобразно чл. 196, ал.2 от ЗУТ, е да
изслуша заинтересуваните лица. Изслушването е предпоставка за редовността на
фактическите установявания, включително на огледа, без която те нямат
доказателствена сила и не могат да бъдат ценени. В конкретния казус
дружеството-жалбоподател е посочено като собственик на разпоредения за
премахване обект и е адресат на заповедта, следователно е заинтересувано лице
по смисъла на чл. 196, ал.2 от ЗУТ, но няма доказателства по делото за
изслушване на негов представител от комисията, т.е изискването на тази
разпоредба не е спазено. Не е предоставена възможност за подаване на
възражение по съставените протоколи, които не са връчени, не е предоставена възможност
за участие и ангажиране на доказателства
в хода на административното производство. След като в административното производство жалбоподателят
не е имал възможност да реализира в пълен обем защитата на своите законни права
и интереси, то в производството по издаване на заповедта е допуснато съществено
процесуално нарушение, което води до отмяна на процесната заповед без разглеждането
й по същество.
Изслушването
на заинтересуваните лица следва да се направи от комисията до съставянето на
протокола и да се отрази в него. Неизслушването на същите няма да съставлява
съществено нарушение на процедурата, ако лицата са направили възражения и са
посочили доказателства и те са коментирани /обсъдени/ от решаващия административен
орган при издаване на заповедта, което в случая не е сторено. Това нарушение е
довело и до неправилно установени факти и обстоятелства, включително относно възможността
от самосрутване и застрашаване живота и здравето на гражданите.
В
случая процесният административен акт противоречи на материалноправните
изисквания и не съответства на целта на закона - основания за отмяна по чл.
146, т.4 и т.5 от АПК.
С обжалваната
заповед се цели премахване на участък от ВКМ, който е приет за неизползваем и
несъответстващ на изискванията на Приложение № 8 към мл.55, ал.1 от Наредба № 2
от 29 юни 2004 г. на МРРБ за проектиране и планиране на комунално-транспортни
системи на урбанизираните територии, тъй като във вида си не покрива
съвременните технически изисквания за контактна мрежа за градски електрически
транспорт, не е годен за нормална експлоатация, застрашен е от самострутване и
застрашава живота и здравето на гражданите.
Относими към приложението на чл. 196,
ал.5 от ЗУТ обстоятелства са две групи юридически факти, и то в условията на
кумулативност: 1. наличието на строеж, който попада в една от следните
алтернативно дадени групи: поради естествено износване или други обстоятелства
е станал опасен за здравето и живота на гражданите, негоден е за използване,
застрашен е от самосрутване, създава условия за възникване на пожар или е
вреден в санитарно-хигиенно отношение и 2. този строеж да не може да се поправи
или заздрави. Доказателствената тежест за установяването им лежи върху
ответника.
Доказателствата
по делото не установиха коментираните предпоставки, дадени в кумулация. От
заключението на вещото лице се установи, че проводниците на въздушната
контактна тролейбусна мрежа в участъка от кръстовището на бул."6-ти
септември" с бул."Васил Априлов" - до моста на ВИХВП не са
провиснали извън нормативно определената височина. Към настоящия момент
/момента на проверката от вещото лице/ въздушната контактна тролейбусна мрежа в
процесния участък не създава опасност за пътно-транспортни произшествия,
застрашаващи здравето и живота на участниците в движението. Въздушната
контактна тролейбусна мрежа в изследвания участък не е застрашена от
самосрутване. Не се
установи ВКМ да създава опасност от пожар или по какъвто и да е начин да е вредна
в санитарно-хигиенно отношение. Наличието на корозирали елементи не опровергава
коментираните констатации.
Липсата
още на първата от двете кумулативни предпоставки за приложението на нормата на
чл. 195, ал.6 от ЗУТ прави атакувания административен акт незаконосъобразен и
поради неправилното приложение на материалния закон.
Дори
да се приемат констатациите, отразени в КП и одобрени с процесната заповед, то към
датата на огледа на ВКМ от страна на вещото лице, същите не се потвърждават с
експертоното му заключение. Освен това не са ангажирани доказателства от
ответника, че дружеството-жалбоподател не е изпълнило конкретни указания и има
констатирани инциденти застрашаващи живота и здравето на гражданите.
Основателно
е възражението в жалбата относно липсата на мотиви свързани с възможността за
заздравяване на процесната ВКМ. В Констативните протоколи на комисията по чл.
196, ал.1 от ЗУТ този въпрос не е изследван, решаващият административен орган
също не е изложил мотиви в тази посока, а е приел, че ВКМ, в изследвания участък, е негодна за
експлоатация, застрашена е от самострутване и опасна за здравето и живота на
гражданите.
От приетата СТЕ се установи, че с
генерален ремонт е възможно да се заздрави цялата ВКМ.
С
оглед на гореизложеното оспорената заповед се явява незаконосъобразна по
смисъла на чл. 146, т.3 и т.4 от АПК и
следва да бъде отменена, същата е постановена
при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и
в нарушение на материалния закон.
Жалбоподателят не е претендирал разноски по
делото и Съдът не дължи произнасяне в тази посока.
Мотивиран така и на основание чл. 172, ал.1 и
ал.2, предложение второ от АПК, във вр. с чл. 228 от ЗУТ, Административен
съд-Пловдив, петнадесети състав
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Заповед № РД-17-1876 от
13.12.2017г. на Кмета на район „Централен“ при Община Пловдив.
Решението
подлежи на оспорване с касационна жалба пред ВАС на Р България в 14-дневен срок
то съобщаването му на страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: /П/