Определение по дело №400/2019 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 16 октомври 2019 г.
Съдия: Галя Петкова Иванова
Дело: 20197220700400
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 октомври 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

О   П   Р   Е   Д   Е   Л   Е   Н   И   Е

 

 

гр. Сливен, 16. 10. 2019 г.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в закрито заседание на шестнадесети  октомври,  две  хиляди  и  деветнадесета  година,  в  състав:

             

                                  АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ:   ГАЛЯ  ИВАНОВА

 

Като разгледа докладваното от административния съдия административно дело № 400 по описа на съда за 2019 г., за да се произнесе, съобрази  следното:

 

Производството по делото е образувано по искова молба, озаглавена жалба, подадена от Ю.К.И. – С. с адрес: ***, с която се претендира обезщетение за претърпени неимуществени вреди в размер на 500 000 лева. В обстоятелствената част на исковата молба са изложени твърдения за действия на Окръжна прокуратура – Сливен, довели до влошаване здравословното състояние на ищцата.

Исковата молба, озаглавена жалба, е подадена до Върховен касационен съд на Република България, след което е изпратена на Окръжен съд – Сливен по компетентност и е образувано гр. дело № 30 / 2019 г. по описа на Окръжен съд– Сливен.

С молба, входирана в деловодството на Окръжен съд – Сливен, на 17.06.2019 г., ищцата е конкретизирала исковата си молба, като е посочила, че претенцията ѝ е насочена към прокурор от Окръжна прокуратура – Сливен, и Окръжна прокуратура – Сливен, и че претендираното обезщетение е от Постановление от 04.07.2018 г. на прокурор в Окръжна прокуратура – Сливен, вследствие на което състоянието ѝ се е влошило. С молба, входирана в деловодството на Окръжен съд – Сливен, на 03.07.2019 г., ищцата е конкретизирала исковата си молба, като е посочила, че искът ѝ за обезщетение е в размер на 250 000 лева.

С Определение от 25.09.2019 г. на Окръжен съд – Сливен, делото е изпратено по компетентност на Административен съд – Сливен.

Актът, от който ищцата твърди, че е претърпяла вреди, е Постановление от 04.07.2018 г. на Окръжна прокуратура – Сливен, с което е отказано прекъсване изпълнението на н. на л. от с. Ю.К.И. – С.. Процедурата по прекъсване на изпълнението на наказанието лишаване от свобода не е израз на административна дейност, а е израз на правораздавателна дейност във връзка с изтърпяване на наказание за извършено престъпление, която правораздавателна дейност се осъществява от орган на съдебната власт в изпълнение на възложените му от НПК правомощия /арг. чл. 448, ал. 1 от НПК във връзка с чл. 146, ал. 1, т. 3 от ЗСВ/.

Съгласно чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ, Държавата и общините отговарят за вредите, причинени на граждани от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност, като тези искове се разглеждат по реда, установен в АПК / арг. чл. 1, ал. 2 от ЗОДОВ/. В чл. 284, ал. 1 от ЗИНЗС е предвидено, че Държавата отговаря за вредите, причинени на лишени от свобода и задържани под стража от специализираните органи по изпълнение на наказанията в резултат на нарушения на чл. 3 от ЗИНЗС. Искът по чл. 284, ал. 1 от ЗИНЗС се разглежда по реда на глава единадесета от АПК /арг. чл. 285, ал. 1 от ЗИНЗС/. В чл. 128, ал. 1, т. 6 от АПК е регламентирано, че на административните съдилища са подведомствени всички дела по искания за обезщетения за вреди от незаконосъобразни актове, действия и бездействия на административни органи и длъжности лица.

Отговорността за вреди от дейност на правозащитните органи е регламентирана в разпоредбата на чл. 2 от ЗОДОВ. Исковете за вреди по чл. 2 от ЗОДОВ се разглеждат от общите съдилища – районни или окръжни, в зависимост от цената на иска.

С оглед на гореизложеното, административният съд е компетентен да разглежда единствено спорове по искания за обезщетения за вреди от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на административни органи и длъжности лица при или по повод изпълнение на административна дейност, както и спорове по искания за обезщетения за вреди, причинени от специализираните органи по изпълнение на наказанията в резултат на нарушения на чл. 3 от ЗИНЗС. Административният съд не е компетентен да разглежда искове за отговорност за вреди, които произтичат от дейност на правозащитните органи. Такива спорове са подведомствени на общите съдилища.

По гореизложените съображения, съдът счита, че не е компетентен да разгледа предявения иск от Ю.К.И. – С., тъй като ищцата претендира обезщетение за вреди от правораздавателен акт на Прокуратурата. Компетентен да се произнесе по иска ѝ е Окръжен съд – Сливен, с оглед цената на предявения иск.

С оглед на гореизложеното, съдът счита, че следва да повдигне спор за подсъдност между Административен съд – Сливен и Окръжен съд – Сливен за определяне подсъдността на производството по делото от съда по чл. 135, ал. 4 от АПК.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 135, ал. 5 от АПК, Административен съд – Сливен

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И:

 

ПРЕКРАТЯВА  производството по административно дело № 400 / 2019 г. по описа на Административен съд – Сливен, пред Административен съд– Сливен.

ПОВДИГА СПОР ЗА ПОДСЪДНОСТ между Административен съд– Сливен и Окръжен съд– Сливен за определяне подсъдността на производството по делото, образувано по искова молба, предявена от Ю.К.И. – С. с адрес: ***, с която се претендира обезщетение в размер на 250 000 лева за претърпени вреди от акт на Окръжна прокуратура– Сливен.

Делото да се изпрати за решаване на спора за подсъдност на съда по чл. 135, ал. 4 от АПК, чрез Председателя на Върховния административен съд.

Определението не подлежи на обжалване.

Да се изпрати препис от настоящото определение на ищцата и на Прокуратурата – за сведение.

 

 

                                                      АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: